ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rutenfelt  (läst 698 gånger)

2005-05-11, 15:34
läst 698 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
I Brönnestad i Skåne uppges en husar vid namn Nils Ruthenfeldt vara född 1793, men återfinns inte i födelseboken. Frågan uppkommer om personer med namnet Rutenfeldt och liknande stavningar kan ha något samband med den adliga ätten nr 410 Rutenfelt, enligt Elgenstierna utdöd 1736(?).
 
Elgenstierna anger utan känt samband en Niclas Rutenfält (så i dödbok) f 1694, död 76 år gammal 1770 15/3 i Nellåkra, Allerum, utan yrkesangivelse. Sannolikt identisk med den Nils Rutenfelt, som var sergeant vid major von Hencks kompani, då han gifte sig 1720 7/9 i Malmö med Sara Lundberg [Elgenstierna].
 
Om denne Nils Rutenfelt kan kompletteras att han som sergeant blir far till en dotter Minka [sic!] i Hyllie 1721 9/2, och att han troligen är identisk med ryttaren Rutenfelt, som 1743 8/5 är vittne vid vigseln mellan en ryttare Olof Lundberg och Kerstina Andersdotter i Östraby, Kattarp, samt sedan fadder åt deras barn samma år 21/5. Möjligt är att Olof Lundberg är en bror till Sara Lundberg.
 
I diskussionen under Brönnestad meddelar Tapani Rossi att I Malmö rådhusrätts protokoll finns per 24 feb 1724 ett beslut om att ” förordna förre sergeanten Nils Rutenfelt til exiecutionsbetiente ”.
 
Vidare meddelar Tapani att I Malmö Garnisonsförsamling finns också antecknat en
grenadier Nicolai Ruthenfeldt som den 4 apr 1753 gifter sig med (änkan?) Gunhilda Trohetsdotter.
 
Att Nicolai Ruthenfeldt skulle vara identisk med sergeanten/ryttaren verkar tveksamt pga åldern (grenadjär vid 59 års ålder?). Däremot kan han vara en son och kanske (far?)fadern till husaren Nils Ruthenfeldt, angiven född i Brönnestad 1793.
 
Men det finns fler Rutenfeltar.
 
Följande är mitt eget sammandrag från en flyttattest i Malmö garnisonsförsamlings arkiv från 1822:
Jfr husaren nr 59 v Kronprinsens Husarreg. och von Plomgrens esqvadron Anders Rutenfeldt,  
hustru Johanna Bengtsdotter f 1793 14/6 i Munkarp, son Sven 1817 31/5 Munkarp (döpt  
8/6), son Carl Gustaf 1821 6/8 Simrishamn. Den tryckta och bedröfvade hustrun nödgas fly  
med barnen till  sina föräldrar undan ett mindre lyckligt, ja olyckligt äktenskap. Undertecknat  
i Simrishamn 22 febr 1822 [GID 1309.32.13100 Malmö garn. flyttattest]
 
Denne Anders Rutenfeldt kunde vara intressant att följa upp mera.
 
Sedan har jag en notering om en olycklig kvinna vid namn Christina eller Kirsti Rudenfeldt. Tre notiser ur mitt dataprogram:
* Insatt för samhälle i stöld 1788 15/8 på Malmö fästning
* Dömd att slita ris (men måste först föda sitt foster) 1788 20/9 vid Dalby ting
* Undergår sitt straff 1788 15/12 vid Dalby ting
Källa Malmöhus läns landskansli AIIa
 
Barnet döps till Jacob, och föds 1788 26/10 i Malmö slottsförsamling [GID 1314.1.26800].
 
Så frågan! Vet någon något mer om någon av dessa personer, och hur de kan tänkas vara släkt med varandra?

2005-05-12, 21:20
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Har kollat upp några av uppgifterna. Sergeanten Nils Rutenfeldt tillhör inte von Hencks kompani som Elgenstierna uppger, utan von Henels kompani, enligt vigselboken i Malmö garnisonsförsamling 1720:

malmö gfs vb 1720 GID 1309.21.79400
 
Det är densamme Andreas Jochim von Henel, som är mest (eller endast) känd för sina biografiska kalendrar, varav utgåvan 1729 gavs ut av Sveriges Släktforskarförbund 1993 i facsimil. I inledningen till den kan man läsa att von Henel utnämndes till major i juni 1720 för att bli kommendant på Ösel. Ösel föll dock i ryssarnas händer, och von Henel fick tjänstgjöra någon tid som interimskommendant på Malmö citadell. Det är alltså där Nils Rutenfelt är sergeant.
 
Grenadjären Nicolas Ruttenfeldt gifter sig 1753 4/3 (ej 4/4) med änkan Gunnilda Trohetsdotter (som bör vara samma namn som Truedsdotter), i Landskrona, inte i Malmö, trots att notisen är införd i Malmö gfs vb. Det framgår av innehållsförteckningen till aktuell volym.
 
malmö gfs vb 1753 GID 1309.22.93800
 
Landskrona ligger bättre till för att tro på ett samband med Rutenfelt i Kattarp och Allerum.

2021-09-23, 23:10
Svar #2

Utloggad Charlotte Börjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 21:16
    • Visa profil
    • www.lottab.se
Hej Anders


Jag ser att du har sonen Carl Gustaf Rutenfeldt i inlägget. Har du någon mer info och källor om honom efter att han blev fosterson omkring 1822?
Var för jag frågar är att jag är på jakt efter en förfader och jag skulle vilja följa denna Carl Gustaf framåt i livet. Antingen är jag på fel spår eller så kan jag utesluta honom från tänkbara Carl Gustaf.


Hälsningar
Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna