ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rosen, von  (läst 3534 gånger)

2007-08-03, 23:11
läst 3534 gånger

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Kära Björn
 
Frågan var Fanns det en von Rosen som var flygare? Vem var han?
Jag är 52 år och både läste om Carl Gustaf i tidningarna och hörde talas om honom i TV då han med SAAB-Safir plan hjälpte Biafra, både humanitärt och militärt. Då jag är bosatt i Malmö så har jag också som inhyrd entreprenör arbetat på den fabrik som SAAB hade på Bulltoftafältet där man tillverkade dessa små obeväpnade och otroligt lättmanövrerade plan.
Jag träffade där en mängd duktiga yrkesmän som var väldigt stolta över det som Carl Gustaf utförde med hjälp av deras i pricip helt handgjorda plan.
För mig var Carl Gustaf von Rosen en person som det skrevs mycket om över hela världen och som för folk i min ålder är en del av allmänbildningen, som jag ser det. När någon då frågar Fanns det en von Rosen som var flygare? Vem var han? Så blev jag först förvånad men insåg sedan att alla inte är gamla nog eller helt enkelt haft intresse av att läsa om denna mycket speciella person.
Jag tyckte då att det kunde kanske vara bra att hitta lite info om det som Carl Gustaf utförde under sin livstid.
 
När jag läste frågan så kunde jag inte i min vildaste fantasi tolka den som en fråga om Carl Gustaf?s härstammning och jag läste igenom det som stod om honom på Wikipedia för att försäkra mig om att det inte var en släktutredning, då hade jag inte länkat då jag också vet och förstår bakgrunden till uppgifterna på denna site.  
I mitt svar så säger jag inte att här kan man läsa om Carl Gustaf?s anor och härstammning utan jag skriver  
Här finns en del och  
och här ännu mer
Jag försökte helt enkelt svara på en fråga om vem var Carl Gustaf von Rosen Jag kan inte utläsa i mitt svar någonstans att jag skriver, här finns Carl Gustaf?s anor.
Sedan är jag som person sådan att jag tillmäter folk i allmänhet och släktforskare (oerfarna som erfarna) i synnerhet ett visst mått av förmåga att hantera källkritik utan att jag behöver skriva detta på deras näsa.
Hela detta svar är just ett sådant inlägg som jag lovat mig själv att igentligen inte skriva när jag blir irriterad över att andra inlägg inte tillför något matnyttigt utan bara bidrar till en fullständigt onödig debatt och upptagande av AF?s krympande utrymme.  
 
Mvh
Lasse

2007-08-04, 09:07
Svar #1

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Jag tror du råkat förväxla Saab Safir med MFI-9, som tillverkades i Malmö och användes av von Rosen under Biafrakonflikten för matbombning. En Saab Safir var det däremot han använde för nonstopflygningen från Bromma till Etiopien 1947.
 
/Jöran Johansson

2007-08-04, 09:21
Svar #2

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Eller kanske var det den mer utvecklade typen MFI-15, uppgifter verkar variera.
 
/Jöran

2007-08-04, 10:23
Svar #3

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag ber Lasse om ursäkt. Om jag sagt något sårande om din person.
Men vill säga att jag trodde (kanske något naivt) att folk som ställer frågor här oftast är intresserad av släktförhållanden.
 
Men vi är åtminstonde överens om att Wikipedia kan i frågasättats eller?
Björn

2007-08-04, 11:12
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det finns en egen diskussion under Källor om fenomenet Wikipedia, dess förtjänster och avigsidor. Eller är det speciellt artikeln om Carl Gustaf von Rosen som du ifrågasätter, Björn?

2007-08-04, 11:34
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag tycker allt att den informationen som finns på den aktuella sidan ger en öppning om det är anorna till Carl Gustaf von Rosen man söker:
 
Carl Gustaf von Rosen, född 19 augusti 1909 i Helgesta, Södermanland, död 13 juli 1977 i Etiopien, svensk greve, flygare, grundare av det kejserliga flygvapnet åt Haile Selassie, hjälpflygare i Afrika under 1950- och 60-talen och en av pionjärerna inom svenskt flyg.
 
Carl Gustaf von Rosen var son till greve Eric von Rosen (1879-1948) och Mary Fock (1886-1967).

 
Lätt attt kontrollera mot en primärkälla vilket visar att en sekundärkälla i många fall ger en öppning.  
 
Helene

2007-08-04, 12:46
Svar #6

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
När jag läser artikeln så inser jag den är kort och konsis. På hela bra för att vara wikipedia.
 
Vill man ha en större bild så studera gärna biografin i svenskt biografiskt lexicon.
Doock skall jag säga att alla källor skall granskas kritiskt.
 
Till Anders:
Nej jag är inte kritisk just mot von Rosén sidan.
 
Björn

2007-08-05, 10:43
Svar #7

Olof Almkvist

Jag ville bara tala om att det finns en Carl von Rosen som var flygare och han var omnämnd två gånger tidigare i denna site dock inte som flygare varför jag skrev denna mening Fanns det en von Rosen som var flygare? Vem var han?
 
Mvh  
 
Olof A.

2007-08-13, 16:50
Svar #8

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
 
Jag har sökt efter hur kopplingen mellan de friherreliga och grevliga ätterna ser ut när det gäller von Rosen, men inte lyckats. Kan någon denna koppling?
 
Mvh Göran

2009-05-23, 12:54
Svar #9

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej!
 
Som en sista utväg tänkte jag ta hjälp av Anbytarforums skickliga släktforskare. Jag söker födelseort för landshövdingen m.m. Gustaf Fredrik von Rosen (1758-1815 ), som anges vara född 1758 5/1 i Stockholm (son av stabskaptenen Fredrik Ulrik von Rosen och Hedvig Sofia Stenbock). I vilken församling var han född?
 
Mvh/
Markus Gunshaga
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-05-24, 15:41
Svar #10

Björn Eriksson

Hej!
Anna Margareta Rosén von Rosenstein gifte sig med Ryttmästare Herman Adolf Tersmeden f.1758-05-08 Ramnäs.
 
Paret fick dottern:
Jacquette Elisabet f.1801-09-12.
 
När föddes modern Anna Margareta?
 
Med vänlig hälsning
Björn

2009-05-24, 16:24
Svar #11

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Anna Margareta Rosén von Rosenstein föddes enligt Riddarhusets Stamtavlor 1761-08-24 (ingen födelseort angiven dock), som dotter av professorn Samuel Aurivillius och Anna Margareta Rosén von Rosenstein. Paret Aurivillius' barn adlades R. v. R. (nr 2055C) efter sin morfaders adliga namn, och din efterfrågade Anna Margareta dog 1837-05-05 som den sista bäraren av namnet.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-05-24, 18:00
Svar #12

Björn Eriksson

Hej Markus!
Stämmer detta att Ryttmästare Herman Adolf Tersmeden f.1758-05-08 Ramnäs gifte sig första gången med Christina Ulrika Rosén von Rosenstein f.1764-11-26.  
 
När Ulrika sedan avled 32 år gammal gifte han om sig med hennes äldre syster Anna Margareta Rosén von Rosenstein f.1761-08-24.  
 
Anna Margareta och Herman Adolf fick dottern:  
Jacquette Elisabet f.1801-09-12.
Björn

2009-05-24, 18:10
Svar #13

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Det stämmer - Herman Adolf Tersmeden gifte sig första gången 1787-08-16 på Hessle med Christina Ulrika Rosén von Rosenstein, född nämnda datum, och död 1797-04-06 på Hessle; och andra gången med hennes syster, nämnda Anna Margareta.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-05-24, 18:17
Svar #14

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hmm, upptäckte nu att det kanske vore lämpligt om moderator släkter flyttade mina och Björns senaste inlägg till en diskussion om släkten Rosén von Rosenstein istället, eftersom de båda släkterna Rosén von Rosenstein och von Rosen är långt ifrån samma.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-01-20, 11:36
Svar #15

Utloggad Göran Stenström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-09-19, 09:02
    • Visa profil
Hej!
En fråga angående Gustaf Fredrik von Rosen 1688-1769. Hans far anges i Wikipedia vara Johan Didrikson von Rosen. I Svensk biografiskt handlexikon står att föräldrarna är Johan von Rosen Mann-Richter i Estland och grefvinnan Brita Stenbock. Finns det någon som känner till något mera?  
 
Mvh. Göran

2010-05-12, 19:15
Svar #16

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag besvarar min egen fråga av den 23 maj 2009 angående vart landshövdingen m. m. Gustaf Fredrik von Rosen (1758-1815) var född någonstans. Han föddes i samma församling som där han avled, och där även hans far avled och syskon föddes, nämligen i Klara församling (Klara kyrkoarkiv, volym CIb:1, 181).
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-07-14, 18:48
Svar #17

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Hej.
 
Enligt Elgenstierna var generalmajoren Staffan Klingspor, som blev naturaliserad i Sverige, dotterson till Margareta Elisabet von Rosen, till Senorm. Anrep har en något annorlunda stavning: Margaretha Elisabeth von Rosen till Sonorm. I Svenskt biografiskt lexikon. Ny följd, bd 6 (1865-1868) s. 370 står Elisabeth v. Rosen af huset Sonorm. I en likpredikan över Johan Gustaf Klingspor (tryckt 1637), som finns tryckt i Carl Arvid Klingspor, Sveriges adel under 1600-1700-talen. bd 1 s. 27 ff. Där finns uppgifter om hans förfäder, och hans mormor kallas här Margreta von Rosen.
 
En gissning: det biografiska lexikonet har hämtat uppgifter ur riddarhusgenealogierna, vilket även Anrep har gjort. Den sistnämnde har dock också sett uppgiften i Johan Gustaf Klingspors likpredikan och lagt till det andra förnamnet. Elgenstierna har Anreps uppgift, dock står det felaktigt Senorm i stället för Sonorm.
 
Margareta Elisabet von Rosen kan tänkas att ha varit född i mitten av 1500-talet, och vid denna tid innehades Sonorm enligt Elgenstierna av Robrecht von Rosen. I ett inlägg denna tråd 23/4 2005 uppges också att hon var dotter till denne, enligt uppgift från ett familjeträd tillhörigt friherre Claus von Rosen.
 
I Vallentuna kyrka finns anvapen för Staffan Klingspor, dotterson till Margareta Elisabet von Rosen, och där saknas vapnen för ätterna D?cker, Knigge och Staël von Holstein som borde finnas där om Margareta Elisabet varit dotter till Robrecht von Rosen. I diskussionen om ätten Klingspor finns närmare om anvapnen i Vallentuna.
 
Är då uppgiften om att hon tillhörde huset Sonorm felaktig? Dessutom var väl inte dubbelnamn så vanliga på den här tiden, det sannolikaste är väl att det ena är felaktigt. Har någon en aning om vilka som kan ha varit Margaretas/Elisabets föräldrar. Hon kan ha varit dotter till NN von Rosen (son till NN von Rosen och NN von Yxkull) och NN von Kr?dener (dotter till NN von Kr?dener och NN von Knorring), se mitt inlägg i diskussionen Klingspor 13/12 2013. Finns det några personer inom släkten von Rosen som passar in med äktenskap mellan dessa ätter?
 
MVH Andreas

2014-07-14, 22:20
Svar #18

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor

2014-07-15, 07:58
Svar #19

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Tack. Jag tänkte inte på att ätten finns omnämnd i det verket. Men tyvärr saknas här en dotter till Robrecht gift med Johan Kaspersson von Buddenbrock. Det finns ju dock en dotter Elisabet, dock gift med en annan person (och inom [], vilket jag tolkar som att uppgifter inte är säker). Annars det ju kronologiskt bra med Margareta Elisabet som dotter till Robrecht von Rosen till Sonorm. Men Staffan Klingspors anvapen har ju fortfarande inte ätterna Staël von Holstein, D?cker och Tuve, så hon har nog varken varit dotter till Robrecht von Rosen eller tillhört huset Sonorm. Det verkar som om mycket är oklart i Elgenstiernas uppgifter om svenska adelssläkter med baltiskt ursprung. Mycket verkar komma raka vägen från Anrep.
 
MVH Andreas

2015-09-16, 09:39
Svar #20

Utloggad Thomas Björklund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 22:23
    • Visa profil
Hej söker efter ledtrådar till Gertrud von Rosens anor. Hon var först gift med länsmannen i Korsholm Joachim Wessel sedan med Johan Hemming i Nykarleby. En dotter ska ha varit Karin Wessel, gift med rådmannen i Nykarleby, Klas Witting.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna