ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rosenstråle  (läst 9592 gånger)

2010-11-29, 23:06
läst 9592 gånger

Utloggad Pontus Forslund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-10-18, 00:28
    • Visa profil
Tack för detta Markus.
 
Så 1) När Cajsa dör 1825 är hon skyldig änkan Rosenstråle 47 riksdaler? Och med änkan menas modern Anna-Stina?
2) Skulle man hitta något i Anna-Stinas bouppteckning?
3) Det finns ingen husförslängd där Gustaf Fredrik och Anna-Stina med de två döttrarna är listade tillsammans?
4) Vad kunde på den här tiden vara skäl att bli frikallad faderskapet vid tinget?
 
Intressant och spännande, men det är väl meningen också.
MVH/PHW

2010-12-19, 16:56
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Pontus!
 
Ber om ursäkt för mitt sena svar!
 
1) Det stämmer, Cajsa (eller åtminstone dödsboet) är skyldig änkan Rosenstråle pengar. Änkan bör vara modern Anna Christina; jag vet att de ibland brukar skriva t.ex. brodern NN eller svågern NN bland de som boet är skyldiga pengar (eller som är skyldiga boet pengar, för den delen), men i detta fall verkar de inte ha gjort det (det är otvivelaktigt att posten bland skulderna syftar till någon annan än modern Anna Christina).
2) Jag har för mig att jag letade efter Anna Stinas bouppteckning, och eftersom hon var ofrälse som gift sig adlig skulle den både kunna finnas i hovrättens eller häradsrättens arkiv, men jag vill minnas att jag inte kunde hitta henne i registret över dessa båda. I den skulle det väl i så fall bara stå att döttrarna var hennes barn, men har man tur skulle där i så fall stått avlade tillsammans med Gustaf.. eller liknande.
3) Jag vill minnas att jag fann åtminstone den äldre dottern skriven i en husförhörslängd tillsammans med föräldrarna, men i tidigare husförhörslängder lyckades jag inte hitta deras bostad. Kanske någon annan forskare har haft bättre tur?
4) Man kan fråga sig varför han frikallades från faderskapet för den yngre dottern, men inte för den äldre (som jag förstått det, men kanske någon annan forskare vet bättre?). Det enda säkra är väl att undersöka den aktuella domboken, antagligen har Gustaf vägrat erkänna faderskapet och har svurit sig fri med hand å bok, men domboken bör ge mer information om varför Anna Stina hävdade att han var far, och varför han vägrade erkänna. Problemet uppstår då bara om varför barnet fick behålla Gustafsdotter, om han nu inte ville erkänna sig som barnets far?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-12-21, 12:13
Svar #2

Åsa Alderlöf

hej. jag är en rosenstråle ättling via margareta andersdotter rosenstråle. vem var den här karln? jag har hört om hnm innan, men det verkar vara ett kännetecken för släkten, för margaretas ättlingar gjorde nästan likadant, gjorde folk med barn och sen lovat äktenskap, men ej fullföljt det hela. åsa

2011-02-17, 15:49
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
Jag vet inte om det kanske framgår i generalmönsterrullorna, men karabinjären Per Rosenstråle (1790-1857) i Hjärsås socken (nämnd under tabell 25) verkar inte ha varit någon duktig ryttare, åtminstone inte om man får tro översten Joachim Staël von Holstein (1759-1836). Staël von Holstein skriver i sin dagbok år 1818:
 
Den 7 juni. [...] I dag kom Carabiniererna från mötet, men denne nummerkarlen Rosenstråhle blev qvar vid Exercise sqvadronen på Closter 3 månader, som var rätt förargligt för hästens skull. Lika gott med karlen, som är en dålig ryttare.
 
Den 4 okt. [...] Mönstring hölls samma dag av Inspecteuren General Platen. Carabinieren Rosenstråhle för detta nummer fick avsked, vilket var rätt bra, ty det var en dålig karl.
 
(Källa: Staël von Holstein, Joachim, Herrgårdsliv i Skåne för hundra år sedan : Joachim Staël von Holsteins dagböcker, Malmö, 1933, s 168 och 174).
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-10-29, 18:06
Svar #4

Utloggad Nils Olof Wall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-03-08, 13:58
    • Visa profil
Några bidrag till klarläggande av Anna-Beata Nauckhoffs bakgrund
 
Många med anor i bl a släkten Rosenstråle har stött på problem med att hitta uppgifter om Anna Beata Nauckhoff, hustru till Anders Gustaf Rosenstråle (1681-1746). Följande uppgifter från min egen forskning om hennes bakgrund hoppas jag kan ge ledtrådar till att ytterligare uppgifter kan  komma fram.
 
Problemet
Uppgifter om Anna Beata Nauckhoff i  Anreps och  Elgenstiernas ättartavlor  finns bara  
redovisade vid ätten Rosenstråle, tab 24, där hon uppges född 1706 och död 1753. Här finns  
också vigseluppgift samt uppgift om att hon figurerat i rättgång som misstänkt för att ha förgiftat  
sin make. Det saknas, utöver släktnamnet, helt uppgifter om hennes härstamning samt om  
födelse- resp dödsort.
 
I vigselnotisen 1725, där hon kallas Wälborna Jungfru,  och i dopnotiser för hennes barn  
anges hennes efternamn som Nockhoff liksom i de samtida handlingar som omnämner  
henne.
 
De publicerade uppgifterna är således mycket sparsamma och, som det visat sig, delvis felaktiga. Om orsaken till de diffusa uppgifterna kan man bara spekulera. Möjligen har man avsiktligt undanhållit uppgifter  mot bakgrund av mordrättegången och den skandal som troligen följde på hennes avslöjande, att hon varit otrogen mot sin man och att den son som föddes efter makens död inte var hans biologiska barn(se nedan). Hos Anrep saknas också helt uppgifter om detta barn, Anders Gustaf.  Hos Elgenstierna finns han och hans efterkommande upptagna (tab 25 mfl) sedan uppgifter om dessa personer hade publicerats i en tidskriftsnotis (PHT 1898-99, s 107) (se nedan).
 
Forskningsresultat
 
Dödsåret
Av Göta hovrätts  protokoll (RA; se not hos Elgenstierna/Rosenstråle) från rannsakningen av de misstänkta för mordet på A G Rosenstråle framgår bl a att dödsåret 1753 inte är  korrekt.  
 
Enligt hovrättsprotokollet meddelas helt kort den 23 april 1754 att fru Nockhoff avlidit för några dagar sedan, dvs troligen i tiden mellan föregående protokollsdatum den 4 april och dagen då dödsuppgiften lämnades, dvs den 23 april 1754. Anna Beata hade då nyligen frigivits från rannsakningshäktet på slottet i Jönköping, där hon liksom övriga åtalade i detta mål suttit i arrestförvar sedan 13 december 1753 (se Fånglistor för Jönköpings län 1754; JKämbetes arkiv Ser EIIIcc, volym 12). Enligt fånglistan hade hon frigivits den 29 mars 1754.
 
Syftet med arresteringen hade varit att genom allehanda förmaningar, förmedlade av i första  
hand prosten Carl Tilljander, förmå de åtalade till bekännelser. Efter domstolens prövning av  
frihetsberövandet inför julen 1753, då även hänsynen till hennes små barn omnämndes som  
förmildrande omständighet, kvarhölls hon ändå i fängelset. Hon besöktes under arresttiden av  
prosten Tilljander och en annan präst, som pressade henne att avge bekännelser under  
allehanda hot och som löpande redovisade för rätten vad som kommit fram vid dessa besök.
 
Uppgifterna ger en tydlig bild av att hon utsattes för stor press och till slut föll till föga och  
erkände, att hon hade haft s k köttsligt umgänge med sin medåtalade Carl Barthold  
Ädelberg (se nedan) såväl före som efter makens död. Hon erkände dessutom - mot löfte att det inte  
skulle framgå av domshandlingarna - att den yngste sonen (dvs Anders Gustaf) var barn till Ädelberg. Hon hade därmed erkänt sig skyldig till hor, som ju med tidens sätt att se var ett mycket grovt brott både juridiskt och moraliskt. Någon upprättelse efter dessa erkännanden var knappast att hoppas på, ens om hon blev friad från mordanklagelsen, vilket hon inte kunde vara säker på. Det verkar inte osannolikt, att hon i denna situation tog sitt liv. I varje fall har uppgiften om hennes dödsår förvanskats, kanske för att frita hovrätten från ansvar för hennes död, ifall den på något sätt hade orsakats av omständigheter under arresttiden, eller kanske för att ge intryck av att hon dött innan hon arresterades. Det är intressant, att det inte gått att hitta någon dödsnotis för henne i något  
kyrkoboksmaterial från dessa år, vare sig i Jönköping eller någon av socknarna där hon kunde  
tänkas ha vistats. Är det i sig ett tecken på att hon tagit sitt liv ?
 
Födelseåret
Födelseåret 1706 år inte heller korrekt. I födelseboken för Nässjö sn 1705 (Nässjö C:1, s 80) finns en födelseuppgift, infogad i slutet av juli, med följande lydelse: N.B. d 26 Febr födde Johan Nochoffs barn d 27 dito hemma christnat kallat Anna Beata wittne: Per Börgesson Bergsten i Åker hustru Christina Ulmstadia i Nässjö.  
Markeringen N.B. (nota bene=observera) återfinns även på samma sida i födelseboken där  
notisen kronologiskt rätteligen borde ha skrivits in (mellan datumen 20 februari och 3 mars  
1705). Födelseåret är därför säkert 1705 och uppgiften torde avse Anna Beata Nauckhoff.
 
Uppgiften har troligen lämnats till prästen i efterhand, men det framgår inte av vem eller av  
vilken anledning den dröjt. Dopvittnet Christina Ulmstadia var troligen dottern till kyrkoherde  
Petrus Esberni Ulmstadius  (1617-1688) i Svarttorp, döpt till Justina men som regel kallad  
Christina (se SoH 1954-55, s 106). Hon var gift med kyrkoherden i Vetlanda Israel Barchenius.  
Hon kan ha varit väninna till Anna Beatas mor.
 
Att födseln kyrkobokfördes i Nässjö kan tyda på att modern  (ev båda föräldrarna) bodde eller vistades i socknen vid tillfället, t ex på Ingsberg (se nedan). Någon uppgift som  
styrker detta har dock inte återfunnits. Ett annan möjlighet är, att barnet Anna Beata föddes  
någon annanstans, men fick sin hemvist registrerad i Nässjö sn och att hon tillbringade sin  
uppväxt på Ingsberg. Vid ett par tillfällen uppträdde en jungfru Anna Beata som dopvittne vid  
dop av barn från Ingsberg efter 1710, det kan vara Anna Beata (Nauckhoff), men det är inte  
säkert. Eventuellt är det (halv)mostern Beata Sophia (se nedan), som i dödboken 1754-09-18 felaktigt benämndes Anna Beata (Queckfeldt) som död.
 
Föräldrar
 
a) mor
 Anna Beatas härstamning på mödrasidan är entydig och framgår tydligast av det gåvobrev  
och testamente som Engel Maria Queckfeldt 1725 upprättade (se nedan) för sin systerdotter Anna  
Beata Nockhoff. Engel Maria var dotter till Gustaf Gustafsson Queckfeldt (adlig ätt nr 979) i hans första äktenskap med Beata Dachsberg (adlig ätt nr 260).
 
Anna Beatas börd på mödrasidan bekräftas också av det tidigare refererade hovrättsprotokollet. Som vittne under rannsakningen uppträdde Fru Beata Sophia Queckfeldt, även kallad fänriken Löfwings hustru B S Qvickfeldt, som på fråga om sitt släktskap med fru Nockhoff uppgav sig vara hennes moster.  
 
Anna Beatas mor och fru Löfwing hade dock haft olika mödrar - af en fader men särskildta mödrar födda systerdotter. Fru Löfwing var Beata Sophia Queckfeldt, född 1693, dotter till Gustaf  
Gustafsson Queckfeldt i hans andra äktenskap. Fru Löwing var gift med fänriken Johan  
Löfving.
 
Barnen i Gustaf Queckfeldts första äktenskap (1664 - 1776) med Beata Dachsberg uppges av  
Elgenstierna ha varit dels Helena. G m en Nauckhoff, dels Engel Maria, född 1674, död  
1739-06-15 på Gisshult i Solberga sn.
 
Helena, syster till Engel Maria och halvsyster till Beata Sophia , var säkerligen Anna Beata  
Nauckhoffs mor. Även uppgifterna om Helena Queckfeldt är således mycket diffusa, det  
saknas födelse-, vigsel- och dödsdata samt närmare uppgift om hennes make, endast  
benämnd en Nauckhoff. Som dotter till Beata Dachsberg som dog i mars 1676 och nämnd  
före systern Engel Maria var hon kanske född före 1674 och möjligen så tidigt som omkring  
1665. Vid dottern Anna Beatas födsel bör hon således ha varit minst i 30-årsåldern och  
kanske äldre. Vid tre tillfällen är hon synlig som dopvittne på Ingsberg och kallas då Wälborna  
Jungfru Helena Regina Quechfeldt, 1690-10-12, 1692-06-12 och 1693-04-17 (Nässjö sn, C:1).  
Benämningen Jungfru visar att hon då (senast i april 1693) inte var gift.
 
Det  material som tydligast klarlägger Anna Beatas härstamning på mödrasidan är emellertid de dokument som  Engel Maria Queckfeldt år 1725 upprättade för sin systerdotter -  dels ett gåvobrev som avsåg säteriet Gisshult m fl egendomar, dels ett testamente som gav systerdottern all den lösa  
egendom som hörde till säteriet Gisshult.  
 
Det är rimligt att uppfatta gåvobrevet som ett underlag för hemgift inför systerdotterns giftermål med Anders Gustaf Rosenstråle, som ägde rum i november 1725. Det framgår däremot inte om Anna Beata har haft någon form av anspråk på arv från sin mormor Beata Dachsberg. Tydligt är emellertid, att Engel Maria har inträtt i rollen som målsman för sin systerdotter och att några föräldrar inte finns med i bilden.
 
Testamentet (Göta hovrätt nr 439, avskrift 21/4 1727) har följande lydelse:
 
Jag Engel Maria Qweckfelt, Fru till Gisshult och Ingberg, giöre härmed witterliget att förutan  
det jag på denna dag, såsom en friwillig gåfwa skiänkt och förärat min K Systerdotter  
Wälborna Jungfru Anna Beata Nockhof min arfliga Sätesgård Gisshult med torpen Göljaryd och  
Hammershult samt 1/4 dels frälsehemmanet Gimmenarp, till at nu i min lifstid, och så wijdare  
ewärderligen, såsom ett laga fång få niuta, äga och behålla, såsom mitt henne derpå gifna gåfwebref  
dicterar, har jag ock af den kiärlek iag för henne äger, emot  dess städse emot mig betygade  
lydaaktighet, tienst och huldskap, härmed welat förklara, disponera och såsom ett Testamente  
för henne förordna, att utom det Lagen och Kongl Förordningar henne tillägnar, såsom arf efter  
mig niuta, när Gud mig i en salig stund ifrån denna wärlden kallandes warder till henne ----min K  
Systerdotter Jungfru Anna Beata Nockhoff, ensam och allene, utan något det ringaste  
anspråk  af dhe öfriga mina K Arfwingar tillhöra, alla mina lösören ehwad nampn dhe hafwa  
kunna, intet undantagandes, hwilket hon som ett fullkomliget Testamente och gåfwa, likmätigt  
9 Cap JordaB för sig erwärdeligen efter min död gagna och behålla skall.
 
Till Yttermera wisso är detta Testamente, med min egen hand och signet bekräftat, samt med  
tillkallade wittnens underskrift befästat, som skiedde på Sätesgården Gisshult den 24 Junii  
1725/Engel Maria Queckfeldt/Vittnen”
 
Den 16 juni 1739, vid bouppteckning efter Engel Maria Queckfeldt, upplästes hennes  
gåvobrev till Anna Beata Nockhof av den 24 juni 1725 och noterades  att  uppbud och fasta  
skett på säteriet Gisshult med dess torp och på 1/4 frälse skattehemmanet Gimenarp,  
Fastebrevet på Gisshult var daterat den 6 november 1727 och på Gimenarp den 12 november  
1729. Upplästes också det ovan nämnda testamentet från samma dag.
 
Det saknas  uppgifter om Helena Queckfeldts öde efter Anna Beatas födelse. Inga  
uppgifter om henne har påträffats utöver de ovan nämnda dopvittnesnotiserna från Ingsberg  
på 1690-talet. Dock finns en notering i Nässjö kyrkoräkenskaper 1705 att kyrkopenningar erlagts för en Lena Queckfeldt, men inte vad beloppet avser. Det kan kanske kopplas till att hon fött ett barn.
 
Fadern Gustaf Gustafsson Queckfeldt dog 1712 och efterlämnade då  arv i form  
av bl a egendomar som den första hustrun Beata Dachsberg fört med sig i boet. Det förefaller  
som om dottern Engel Maria var ensam av barnen som  arvtagare till den egendom som var  
arv efter modern Beata Dachsberg. Någon medarvinge Helena är aldrig omnämnd. Tyder  
detta på, att Helena Queckfeldt, Anna Beatas mor då redan var död ?  
 
Då Anna Beata Nauckhoff 1725 gifte sig med Anders Gustaf Rosenstråle uppgavs hon vara  
från Gisshult. Troligen bodde hon redan då med sin moster Engel Maria Queckfeldt, med vilken hon och maken Anders Gustaf Rosenstråle senare var sammanboende på Gisshult.
 
b) far
Anna Beatas far hette således Johan Nockhoff. Vem denne Nockhoff var har ännu inte  
kunnat klarläggas. Tillhörde han den senare på 1700-talet i Sverige introducerade adliga ätten  
Nauckhoff med ursprung i Estland eller var han en baltisk adelsman med samma namn - men  
utan nära släktskap - i svensk krigstjänst ? Frågan måste tillsvidare lämnas öppen. Min hypotes  
är, att han var den Johan Henrik Nockhoff (1688-1757) vars söner blev naturaliserade som  
svenska adelsmän 1777 och att Anna Beatas mor dött tidigt och därför ”glömts bort” i genealogin eller att de ev inte var gifta. Även Johan Henriks efternamn skrevs Nockhoff (inte Nauckhoff).
 
Sammanfattning
Sammanfattningsvis får det anses klarlagt, att uppgifterna om Anna Beata Nauckhoffs  
födelse-och dödsår hos Anrep/Elgenstierna är felaktiga. Hon föddes den 26 februari 1705 och  
dog tidigast i april 1754. Hennes mor hette Helena Regina Queckfeldt och fadern  
Johan Nochoff (troligen =Nauckhoff). Modern Helena, född senast 1676, var dotter till Gustaf  
Gustafsson Queckfeldt i hans första äktenskap( 1664-1676) med Beata Dachsberg (död  
1676-03). Uppgifter om faderns bakgrund, yrke och liv saknas helt, liksom vigseluppgifter och  
uppgifter om modern Helenas öde efter Anna Beatas födsel.
 
Anna Beatas medåtalade friades från mordanklagelsen, även om Göta hovrätt i sitt utslag  
konstaterade att mycket underligt framkommit under rättegången. Ädelberg dömdes för sk  
enkelt hor till dryga böter och fängelsestraff.
 
Övrig  personer
 
Carl Barthold Ädelberg, Anna Beatas medåtalade och av henne erkänd som far till sonen Anders Gustaf, född 1746-11-08 på Gisshult, kom från den adliga ätten nr 1418. Han var  
född i januari 1718, blev volontär vid livgardet 1736, förare där 1739 samt tog avsked därifrån 1740  
och blev samma år arklimästare vid amiralitetet, blev konstituerad fänrik, men genom kungl  
utslag 1764-05-16 skild från denna tjänst (enl EAÄ uppgift i Anreps ättartavlor, anteckningar i A  
Palms interfolierade exemplar). Han kallades vid sin död löjtnant och dog ogift 1781-02-17 i  
Flisby sn, Kalmar län.
 
Carl Barthold var son till kaptenen i örlogsflottan Torsten Ädelberg (f 1694, d 1777 i Fliseryd)  
gift med Ursila Sofia Hammarhjelm (f 1701, d 1778 i Fliseryd). Hon var dotter till majoren Bertil  
Hammarhjelm (adlig nr 1033) och hans hustru Catharina Magdalena de la Grange (adlig nr  
917), som var enda överlevande barnet till år 1676 adlade Lorentz de la Grange i Fliseryds sn  
och hans hustru Magdalena Stråle af Ekna, som var dotter till Magnus Stråle. Magnus var bror  
till Gustaf Stråle och Magdalena således kusin till Gustafs dotter  Margareta Stråle, som var  
mor till Anders Gustaf Rosenstråle, Anna Beata Nauckhoffs make.
Ädelberg hade kommit in i Anna Beatas familj, troligen genom sin trolovning med äldsta dottern  
Hedvig Beata (f 1726 el 28). Denna trolovning bröt han efter Anders Gustafs död. Hedvig  
Beata gifte sig senare med en bondson från Bäckaby sn.  
 
Några frågetecken kring börd för Anders Gustaf Rosenstråle övriga barn har inte framkommit. Endast ett av dem, Eva Elisabeth, lyckades dock gifta sig ståndsmässigt (Gyllenhammar). Om detta sammanhänger med familjens skadade anseende efter mordrättegångarna är ovisst. Uppgifter om var de mindre barnen befann sig under uppväxten efter moderns död 1754 saknas också.
 
Den yngste sonen Anders Gustaf (se EAÄ, Rosenstråle, tab 25), som enligt moderns  
framtvingade bekännelse var Ädelbergs barn, blev vaktgosse och så småningom torpare i  
Glimåkra i Skåne. Det framgår inte om uppgifterna kring hans börd blev allmänt kända. Enligt  
en uppgift ska han ha rymt hemifrån, vilket kanske är ett tecken på utstötning. Att han saknas  
i Anreps ättartavlor är möjligen en indikation på att släkten uteslutit honom och att uppgifter  
därför senare  saknats om hans existens. Att han så småningom återuppstår och infogas i  
den Rosenstråleska stamtavlan hos Elgenstierna beror sannolikt på, att uppgiftslämnaren  
kunnat stödja sig på födelseuppgiften för honom, men inte haft någon kännedom om innehållet  
i rättegångsprotokollet från Göta hovrätt från 1750-talet (Karl Leijonhufvud: En på  
riddarhusgenealogien ej upptagen, ännu lefvande gren af adliga ätten Rosenstråle nr 37; PHT  
1898-99, s 107 f). Anders Gustafs ättlingar är de sista av ätten, som utslocknade på manssidan 1985 (enligt nuvarande officiella uppgifter).
 
Anna Beata Nockhoff/Nauckhoff var min (Nils Olof Wall) farfars, mormors, farmors, mormor (genom dottern Helena Justina).

2012-05-11, 21:43
Svar #5

Utloggad Edel-Elise Brandin Wied

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-07-21, 08:34
    • Visa profil
hej
Jeg mener at Anders Rosenstråle Brandin(5/1 1819 - 13/6 1874- 'ihjälslagen') dragon og skrædder må være min tipoldefar. Han var gift med Hanna Olsdotter (1824-1876). De havde børnene Elna Anderssdotter Brandin (født 8/8 1850), Elsa (født 25/4 1853), Gustav Alfred (født 20/11 1864) og Karl Julius (født 29/12 1860). De blev gift i Glimåkra 20/10 1860 og alle børnene er født i Glimåkra. Han havde også et barn med Hanna Jönssdotter(1818-1881): Elna Andersdotter (1843-1900). Alt dette har jeg fundet på varslakt.lacahassel.net.
 
I danske folketællinger har jeg fundet min oldemor Elina (Elna) Jørgensen født 8/8 1850 i Sverrig, kommet til København 1874 og gift med Jens Jørgensen, snedker, født 28/11 1841 i Pjedsted, boende Adilsvej 12, 3.tv., Frederiksberg. De fik 6 børn (5 døtre og 1 søn - Karl Julius Alfred), hvoraf den ældste Elise Marie (født 11/5 1876 død 26/12 1955) var min farmor. Hun blev gift med Jens Theodor Valdemar Frederiksen (født 5/10 1878 død 1942) og de fik min far Poul Frederiksen (18/10 1906 - 12/7 1982). Da min far blev gift skiftede han og hans mor (Elise Marie) navn til Brandin (Elise Maries mors fødenavn).
 
Jeg har altid vidst at min fars familie stammede fra Glimåkra, så det hele passer meget godt.
 
Er der nogen som kender til historien omkring Anders Rosenstråle Brandin ?

2012-05-12, 19:18
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Den efterfrågade återfinns i Elgenstiernas ättartavlor, Adliga ätten ROSENSTRÅLE, nr 37.,  TAB. 26. endast med uppgiften:
 
Anders, född 1819-01-05 i Njura i Östra Broby socken. Dragon under namnet Brandin. Död 1874 (mördad).
 
Hans förädrar anges i samma tabell:
 
Anders (översiktstab 7, son av Anders Gustaf, tab 25), född 1786-01-17 i Glimåkra socken. Rekryt vid skånska karabinjärregementet 1812-12-02. Död 1843-04-29 i Kilinge i Glimåkra socken. Gift 1819-09-03 Östra Broby socken, Kristianstads län med Kerstin Christensdotter Granberg, född 1797-02-25 i Simonstorp i Glimåkra socken, dotter av ryttaren Christen Granberg och Boel Truedsdotter.
 
I detta forum har Niclas Rosenbalck lämnat kompletterande uppgifter .
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2012-05-12, 21:24
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Eftersom ovanstående uppgifter om Elna Anderssdotter Brandin (født 8/8 1850) är sekundära kontrollerar jag uppgiften.  

Glimåkra C:5 (1836-1862) Bild 73 / sid 69
Kanske Du Niclas läser detta och - om Du redan genomfört forskningen - kan komplettera vidare.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-05-12, 21:37
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Dragonen Anders Brandin i Simonstorp och pig Hanna Olsdotter (utan angiven hemvist) vigs 20/10 1860.
Källa: Glimåkra C:5 (1836-1862) Bild 176 / sid 173
 
I husförhörslängden ser familjen ut så här

Glimåkra AI:16 (1856-1862) Bild 375 / sid 385
 
Som vi kan se är det ett hopp mellan döttrarnas födslar och födseln av sonen - samma år som vigseln.
Jag skall kolla även andra dotterns födsel.
..............................................
I Glimåkra C:5 (1836-1862) Bild 81 / sid 77 förekommer födelsen av Elsa 1853 25/4. Här anger pigan Hanna Olsdotter i Ekeröd dragonen Anders Brandin som barnafader.
......................................
Vad jag kan se finns ej något helt säkert bevis på att Anders Brandin också är far till Elna.
..........................................
För den intresserade finns dragonen i hfl sista gången på Glimåkra AI:20 (1870-1883) Bild 182 / sid 185 samt i dödboken på Glimåkra F:1 (1861-1894) Bild 87 / sid 83. Han anges ihjälslagen.
Ser inte om det kan finnas någon bouppteckning efter honom.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2012-05-12 21:44)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2012-05-12 22:07)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2012-05-12 22:18)
Vänligen,
Olle Elm

2012-05-13, 09:21
Svar #9

Utloggad Edel-Elise Brandin Wied

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-07-21, 08:34
    • Visa profil
hej Olle
Tusind tak for oplysninger og dokumentation.
 
Hvad er Glimåkra A,C og F ?
 
Ja, jeg har også undret mig over at Anders og Hanna blev gift lang tid efter døtrenes fødsel. Du skriver at Elsas far er angivet som Anders. Vil det sige at der ikke er angivet nogen far til Elna (i kirkebogen) ?
 
Måske har Anders været væk fra Glimåkra pga sit arbejde som dragon ?
 
 
Venlig hilsen
Edel
 
(Meddelandet ändrat av Brandin 2012-05-13 09:27)

2012-05-13, 18:29
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
 
Du frågar: Hvad er Glimåkra A,C og F ?
Bokstäverna står för olika delar av kyrkoboksarkivet - och jag har valt att ge Dig källorna ovan, så att Du själv kan kontrollera. (Dessa beteckningar är lika i alla svenska kyrkoboksarkiv.)
 
AI är beteckningen på husförhörslängden.  
C är beteckningen på födelse och dopböcker
F är beteckningen på död och begravningsböcker
 
Här kan Du se hur de olika böckerna relaterar till varandra i forskningen http://www.genealogi.se/kurs/kurs3.htm
 
Du frågar: Vil det sige at der ikke er angivet nogen far til Elna (i kirkebogen) ?  
Om Du läser här , kan Du se att ingen far anges i födelsenotisen.
 
Det är fullt möjligt att Anders har varit borta från Glimåkra p g av sitt arbete som dragon, men jag har inte undersökt rullorna.
Problemet här, är att det inte ens finns en antydan i födelsenotisen för Elna om fadern - där hon ju endast står som o[äkta] d[otter] till modern. Kanske kan man finna en bouppteckning efter Anders Brandins död, men mina arkiv  (ADOnline) sträcker sig inte så långt fram.  
Men, som sagt - det blir besvärligt att säkra henne som dotter till Brandin. Även om hon skulle använda hans efternamn i Danmark, är det inget bevis för att hon är hans dotter. Det hände att man tog sin styvfaders namn.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-05-13, 19:58
Svar #11

Utloggad Edel-Elise Brandin Wied

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-07-21, 08:34
    • Visa profil
Tak.
Jeg er ikke så vant til at læse kirkebøger, men nu kan jeg godt se at der kun står moderens navn.
Jeg vil kigge på sammenhængen i de svenske kirkebøger.
 
Hilsen
Edel

2012-05-14, 11:33
Svar #12

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Jag kan komplettera Er diskussion ovan:
 
Hanna Olasdotter föder ytterligare två barn;
Otto född 1856-03-20, död 1856-04-20 (utan fader angiven)
Ingrid född 1857-12-15 död 1858-01-26 (Anders Brandin tar på sig faderskapet!
Observera att uppgifterna kommer från www.ddss.nu och jag har inte själv kontrollerat att de stämmer!
 
Edel-Elise - vet Du när Elna (född 1850) avled? Var i så fall?

2012-05-17, 08:45
Svar #13

Utloggad Edel-Elise Brandin Wied

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-07-21, 08:34
    • Visa profil
Elna døde 29.november 1927 på Adilsvej 12.3. Skt. Lucas sogn (Frederiksberg), Sokkelund København (Kirkebog Skt. Lukas opsl. 70)
 
Tak for oplysningerne om de 2 ekstra børn. På www.ddss.nu er Anders Brandin angivet som far til Otto på dødsattesten.  
 
Mht. Anders Brandins 2 yngste børn Carl Julius født 1860-12-29 og Gustaf Alfrid født 1864-11-20 er det ikke så nemt at finde noget. Eneste ledetråd jeg kan finde er en Julius Alfred Andersen født 24/7 1987 i Holbæk, stilling kellner. Det kunne være en søn af en af dem, da han ved folketællingen i 1911 boede Folkvarsvej 23.2.tv. I samme lejlighed boede Elnas søn Carl Julius Alfred Jørgensen i 1908, da han fik sin datter Gudrun Karla Jørgensen. Jeg ved også at Carl Julius Alfred Jørgensen havde tilknytning til Holbæk.
 
Så hvis de flyttede til Danmark var det højst sandsynligt Frederiksberg eller Holbæk.
 
Venlig hilsen
Edel

2012-05-18, 11:27
Svar #14

Utloggad Edel-Elise Brandin Wied

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-07-21, 08:34
    • Visa profil
Tilføjelse mht Carl Julius Brandin fra www.politietsregisterblade.dk:
 
Oplysninger om registerbladet
Udfyldelsesdato: 1-11-1893  
Registrators kommentar: Oplysninger efter 1923  
Personer
Hovedperson
Carl Julius Brandin , 23-12-1860 , Sverige (29 ved nærlæsning)  
Stillinger: Arbmd.  
Ægtefælle
Amalie Brandin , 1-11-1864 , Sverige  
Barn
Frida Agnes Brandin , 26-9-1889  
Barn
Anton Theodor Julius Brandin , 13-10-1890  
Barn
Ernst Gotfred Herman Brandin , 18-7-1894  
Barn
Carl Magnus Brandin , 16-3-1900  
Barn
Ellen Amalie Brandin , 5-7-1904  
Adresser
1-11-1892: Sundevedsgade 16, 2.  
1-11-1893: Ny Carlsberg Vej 18, D, 5.  
1-5-1894: Lille Enghavevej 9, 3.  
1-11-1897: Lille Enghavevej 13, 1.  
1-11-1900: Lille Enghavevej 13, 1.  
1-11-1906: Hedebygade 3, 2.  
1-5-1910: Lille Frydsvej 15, D, 3.  
1-5-1913: Hedebygade 8, 2. th.  
1-11-1914: Hedebygade 8, 2. th.  
1-2-1923: Hedebygade 8, 2. th.  
5-11-1923: Hedebygade 8, 2. th.  
Registrators kommentar: Adresser efter 1923  
 
Venlig hilsen
Edel

2012-05-19, 19:28
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Elgenstiernas ättartavlor (band VI sid 528) förekommer under Tab. 26. en son till karbinjären Anders Rosenstråle (1786-1843) med texten Anders, född 1819 5/1 i Njura i Östra Broby socken. Dragon under namnet Brandin. Död 1874 (mördad).
Niclas Rosenbalck nämner honom 2006 och omtalar bl a en son , med slutuppgiften Han skrivs 1886 på socknen; skrivs ss utflyttad till Danmark 1888 27/8. Vidare öden okända.
I Kompletteringsbanden 2008 (band 2, sid 806) finns vad jag kan se, ej ens de ovan funna notiserna medtagna.
 
Edel-Elise Brandin Wied visar med ovanstående att Carl Julius Brandin lever i Köbenhamn och har bla tre söner.
När jag gick in på den av Edel visade sidan, kunde jag vända på registerbladet och se att familjen bodde kvar på Hedebygade 8 ännu år 1926. Jag gissar att detta är i Köpenhamn, men är ej helt säker.
 
Grattis Edel till Ditt fynd!
 
Hur bär man sig åt för att gå vidare i Danmark?
Det här bör utredas  
 
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2012-05-19 21:11)
Vänligen,
Olle Elm

2012-05-19, 21:19
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Niclas nämner 2006 enligt ovan även Gustaf Alfred (Andersson) Brandin född 1864 20/10 i Glimåkra sn; skrivs ss arbetare; tjänar 1881-1882 i Kasseboda (Glimåkra sn) hos åbon Sven Oredssons familj; tjänar 1882-? i Tockarp nr 2 hos åbon Bengt Svenssons familj; skrivs på socknen 1886; har militär inskrivningsnr: 313 9/85 (dvs militärtjänst år 1885); har atgit ut betug till ...?(malmö? svårläst) 1888 7/4; anges såsom obefintlig år 1895. Vidare öden okända.
Även denne finns registrerad på www.politietsregisterblade.dk. Där anges om honom:
   
Udfyldelsesdato: 24-8-1892
Personer
Hovedperson
Gustaf Alfred Brandin , 20-10-1864 , Sverige, Glimåkra
Stillinger: Arbejdsmand
Adresser
24-8-1892: Fra Lille Enghavevej 11, 2 hos Brandin til Estlandsgade 26, 3. hos Christensen
29-3-1893: Frameldt
24-5-1893: Nygaardsvej 22, 2. hos Bødker Christensen
21-6-1893: Øster Allé 20, 2. hos Laulund
26-6-1893: Frameldt
24-8-1893: Viborggade 30, 2. hos Jomfru Petersen
5-9-1893: Frameldt
18-9-1893: Lyngbyvej 2, stuen hos Arbmd. Svensson
1-11-1893: Frameldt
Registrators kommentar: Dato?
1-11-1894: Viborggade 24, 4. hos Sømand Nielsen
1-5-1895: Viborggade 19, kælderen hos Enken Jørgensen
1-11-1895: Aarhusgade 60, 1.
1-11-1898: Frameldt  
 
Själv begriper jag inte vad detta är för kort ... men det är tydligt att personerna registreras.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-05-19, 21:33
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Carl Julius Brandins son Ernst Gotfred Herman Brandin, angiven f 18-7-1894 verkar ha gift sig:

Källa: Som ovan och: Station 5 (Vesterbro) Rulle 0004 Registerblad 2734
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-05-19, 23:27
Svar #18

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Carl Julius Brandin dör 1929-07-08.
 
www.sa.dk/ao/
 
 Kobenhavn Søkkelund Kristkirke 1921-1933 opslag 83
 
Hustrun finns kvar på samma gata  
 
www.sa.dk/ao/ folkräkning 1930 opslag 113.
 
Mvh Anita
 
(Meddelandet ändrat av Anitanita 2012-05-20 00:08)
 
(Meddelandet ändrat av Anitanita 2012-05-20 00:20)

2012-05-20, 09:11
Svar #19

Utloggad Edel-Elise Brandin Wied

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-07-21, 08:34
    • Visa profil
www.politietsregisterblade.dk: Dette website indeholder en digital version af Københavns politis registerblade, som blev ført fra 1890-1923. Registerbladene er den første centrale personregistrering af hele befolkningen i København, og er en forløber for Folkeregistret. Der findes i alt omkring 1,4 millioner registerblade.
 
Ellers er arkivalieronline www.sa.dk det bedste sted at kigge, her er indscannede folketællinger og kirkebøger. Men jeg kender ikke så meget til slægtsforskning. Blev bare interesseret i hvem min oldemor Elna egentlig var.
 
Hedebygade ligger på Vesterbro, København
 
Jeg har fundet følgende om Elnas 2 sønner Carl Julius og Gustav Alfred:
 
www.sa.dk: I Folketællingen fra 1911, kan man hvis man går ind på Lille Frydsvej 15 D 3. sal (opsl.55)(nu Tøndergade) (København) se
Carl Julius Brandin 29/12 1860 Arbejdsmand fra Sverige (kom 1876)
Amalie Brandin 1/11 1864 fra Sverige(kom 1881)
børn:
Agnes Pouline Elfride 26/9 1889  
Oscar Anders Arthur 21/10 1892 kusk
Ernst Gotfred Herman 19/9 1895 bud
Osvald Holger Max 8/8 1897
Carl Magnus 16/3 1900
Ellen Bertha 5/7 1904
 
 
Anton Theodor Julius 13/10 1890 bor iflg. politiets registerblade i 1910 Ørstedsgade 136 5. / Dannebrogsgade 24 3. / Sundevedsgade 30 1.
 
3 af sønnerne emigrerede til Amerika:
 
www.ellisland.org: Anton Theodor Brandin 6/2 1924 US citizien, longbeach Califonia, gift, med skibet Oscar II fra Copenhagen (sammen med Osvald Holger Max).  search.ancestry.com: 1930 United States Federal Census, los Angeles, Califonia Anton T. Brandin , spouse Martha E. Brandin
 
www.ellisland.org: Osvald Holger Max Brandin, date of arrival 6/2 1924 alder 26, single, skib: Oscar II fra København
 
search.ancestry.com : Carl Magnus arrival january 2 1920, 19 år ugift med United States fra Copenhagen to New York og igen www.ellisisland.org :4/4 1923 med Frederik VIII. search.ancestry.com: 26/4 1933 har han lavet en petition for naturalization. adresse : 1419 obispo St. Long Beach, Califonia. Married to Tassie født 17/7 1930 i Moscow Russia. no Children.  
 
Den sidste søn:
 
Politiets registerblade: Ernst Gotfred Hermann Brandin, Incassator, gift med Anna Alexandra født 5/8 1888. Bor i 1916 Hedebygade 18 2. uden børn.
 
Politiets registerblade (2 blade): Agnes Elfrida Pouline Brandin boede i 1913 i Hedebygade 8 2.
 
Politiets registerblade: Ellen Amalie Bertha Brandin boede i 1918 i Hedebygade 8 2.
 
Politiets registerblade: der er 2 stk : (Gustaf) Alfred Brandin født 20/10 Sverige død 17/5 1909, arbejdsmand. 1/5 1898 : adresse Logishuset Adelgade 57, 1/11 1905 - 1/5 1909 Logishuset Adelgade 78 (Adelgade kvarteret blev revet ned efter 2. verdenskrig, det var noget af det værste slum, der fandtes i København)
 
Hilsen
Edel
 
(Meddelandet ändrat av Brandin 2012-05-20 09:22)
 
(Meddelandet ändrat av Brandin 2012-05-20 09:34)

2012-05-20, 10:46
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Edel,
Det var mycket information; Men när Du skriver Jeg har fundet følgende om Elnas 2 sønner Carl Julius og Gustav Alfred: blir jag förvirrad. De aktuella är väl desamma som Carl Julius (Andersson) Brandin och Gustaf Alfred (Andersson) Brandin och bröder till Elna?
 
F ö har sommaren kommit till Västkusten idag  
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-05-20, 12:40
Svar #21

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Personhistorisk tidskrift 1898-1899 sidan 107ff finns Karl Leijonhufvuds artikel En på riddarhusgenealogien ej upptagen, ännu lefvande gren af adliga ätten Rosenstråle nr:2 37. Då Anders Gustaf Rosenstråle (född 1746 8/11) inte officiellt synes ha blivit förklarad som utomäktenskaplig får ätten anses ha fortlevt med honom. Ätten kan således som framkommit ovan ännu fortleva men under namnet Brandin i USA och Danmark.

2012-05-20, 13:44
Svar #22

Utloggad Edel-Elise Brandin Wied

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-07-21, 08:34
    • Visa profil
Undskyld. jeg mente selvfølgelig brødre. Det gik lidt stærkt.
 
Mht. sogneinddelingen i København er der vist nogle fortegnelser. På nogle folketællingsskemaer er der også angivet sogn. Jeg skal se hvad jeg kan finde ud af - sogne på Vesterbro burde være til at finde og dermed børnenes fødsler i kirkebøgerne.
 
Ja, sommeren er også kommet til Danmark i dag - og desværre også ferieslut.  
 
hilsen
Edel

2012-05-20, 23:06
Svar #23

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Vet någon vad som hände med ELSA ANDERSDOTTER BRANDIN (född 1853)?

2012-05-21, 22:08
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Christian Svensson och Anita Cederquist lämnar fler upplysningar under en fråga jag lagt under .  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-05-22, 22:52
Svar #25

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Har sökt Carl Julius barn i födelseböckerna i www.arkivalieronline.dk  för att få fram rätt datum på dem.
 
Agnes Elfrida Paulina 1889-04-26
 
Anton Theodor Julius 1890-10-13
 
Anders Oscar Arthur 1892-10-21
 
Ernst Gotfred Herman 1895-03-18
 
Osvald Holger Max 1897-08-16
 
Carl Magnus 1900-03-16
 
Ellen Amalie Bertha 1904-07-05  
 
Köpenhamn, Kristkirkers undskildt fra Skt Matthæus sogn 1900.  
 
Datum när föräldrarna gifte sig.
 
 
 
 
 
Mvh Anita

2012-05-24, 19:43
Svar #26

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Anders Rosenstråle Brandin Birth 1819 Death Skåne. Finns flera släktträd på Ancesty.
 
 
Anita

2012-05-24, 22:18
Svar #27

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Anita mfl. En del av dessa publicerade släktträd om Rosenstråle Brandin på Ancestry bygger på uppgifterna som vi publicerat här ovan i diskussionen och tillför inget nytt.  
Mvh
Niclas

2012-07-17, 00:43
Svar #28

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Jag tycker uppgifterna om Rosenstråle-släkten är uppdelade i två skilda delar, med ett antal decennier emellan. Både här på forumet och annorstädes...
 
Från 1300-talets Johan Holmstensson (Rosenstråle) kommer man till 1600-talets Jönsson och Palnessons Rosenstrålar,
Från nutiden kommer man tillbaka till den ev. mördade Anders Gustaf Rosenstråle, gioft med Anna Beata Nockhoff, och 1700-talets början.
Tydligen var Anders Gustafs föräldrar Löjtnant Per Rosenstråle [Runeberg] och Margareta Stråle [forumet ovan].
 
Men sedan då? Någon som har mer info? Kommer dessa två delar att mötas, eller passerar de förbi varandra?

2012-07-17, 10:39
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info

Källa: Elgenstiernas ättartavlor.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2012-07-17, 13:22
Svar #30

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Många tack, Per saknades som son hos Anders i mina uppgifter. Nu är det ju inte i min ana (den är Nilsson Bröms fru Margaretha Andersdotter Rosenstråle), men det är kul att komplettera trädet.

2012-07-19, 10:16
Svar #31

Utloggad Edel-Elise Brandin Wied

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-07-21, 08:34
    • Visa profil
hej
Jeg har prøvet at finde ud af noget mere om Anders Rosenstråle Brandins skæbne ved at bestille en bouppteckning på det Svenske Riksarkiv. Bestillingen blev sendt videre til Landsarkivet i Lund og jeg fik følgende svar:
 
Någon bouppteckning efter Anders Rosenstråle Brandin, avliden 1874-06-13 i Glimåkra församling, har ej påträffats antecknad i bouppteckningsregister för Hovrätten över Skåne och Blekinge eller Östra Göinge häradsrätt.
 
Dødsdatoen har jeg fra http://gw2.geneanet.org/jimmyfreij?lang=sv&p=anders&n=rosenstrale+brandin  
 
I min bestilling anførte jeg også :  
Födelsedatum/personnr
1819-01-05
 
Övriga upplysningar
dragon, skrædder, ”gratialist”soldatregistreret 1840 Glimåkra tog navnet Brandin født : Njura Östra Broby - ”ägteskabelig börd ej angiven”, døbt : 10/1 1819, søn af Anders Rosenstråle Andersson og Kerstin Kristensdatter Granberg død : Simontorp Glimåkra ”ihjelslagen”adresse: Drakeberga Glimåkra gift med :”Arbetspiga” Hanna Olsdotter (1818-1881) fra Svenarp. Viet 20/10 1860 Glimåkra
 
Er der nogen der kan hjælpe mig med grunden til at bouppteckningen ikke kan findes ? Skal jeg lede et andet sted / måske i forbindelse med at der har været en retssag, eller kan det være dødsdatoen der er forkert ?  
 
På forhånd tak for hjælp.
 
Venlig hilsen
Edel-Elise Brandin Wied

2012-07-19, 20:16
Svar #32

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Edel,
Den troligaste förklaringen till att bouppteckningen inte finns, är att den inte är bevarad. Det händer.
Nu är jag inte helt säker, men detta är min förmodan.
När jag kontrollerar Östra Göinge häradsrätt, som också finns med i ArkivDigital går bouppteckningsregistret fram till 1840 och bouppteckningarna fram till 1850. Jag kan alltså inte undersöka själv.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-07-20, 10:04
Svar #33

Utloggad Edel-Elise Brandin Wied

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-07-21, 08:34
    • Visa profil
hej Olle
Tak for svar. Ja, det er ærgeligt hvis bouppteckningen ikke er bevaret. Jeg var selv lidt i tvivl om hvordan min henvendelse til Riksarkivet blev behandlet, hvis f.eks. jeg har angivet en forkert dødsdato (jeg har endnu ikke fundet ud af at gå ind i de svenske kirkebøger og kontrollere datoer), vil arkivaren så kigge generelt efter navnet og de andre oplysninger eller vil han bare skrive til mig som han har gjort at den ikke findes.
 
I min bestilling skulle jeg også angive et max. beløb, jeg ville betale for undersøgelsen. Jeg har ingen ide om hvor langt de kan nå for f.eks. 250 kr ?
Venlig hilsen
Edel

2012-07-20, 21:02
Svar #34

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
För att det inte skall råda någon osäkerhet om Anders Brandins död 1874 13/6 - se även  - lägger jag in notisen här:

Glimåkra FI:1 (1861-1894) Bild 87 / sid 83
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-07-21, 08:34
Svar #35

Utloggad Edel-Elise Brandin Wied

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-07-21, 08:34
    • Visa profil
Tak
Venlig hilsen
Edel

2013-12-27, 15:16
Svar #36

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Elgenstierna upptas under tabell 20 en son till Gustaf Johan Rosenstråle i hans första gifte med Anna Catharlotta Eller:
1. Carl Gustaf, f. 1716 på Äpplaholm; torpare i Målilla sn (Kalm.); död barnlös 1789 21/5 i Valbo i Målilla sn. - G. 1736 1/2 på Bäckaby i Gårdsveda sn (Kalm.) m. Maria Månsdotter, f. 1712, död 1793 27/7 i Målilla sn.
 
I Småländska kulturbilder från 1600- och 1700-talet av Pehr Johnsson (Växjö, 1916) nämns följande å sidan 110:

 
Det synes alltså som Carl Gustaf Rosenstråle haft barn i sitt äktenskap enligt denna källa som tydligen bygger sina uppgifter på domboksnotiser.

2013-12-27, 15:25
Svar #37

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Carl Gustaf Rosenstråle med hustru skrivs på torpet Valbo under Kråkeryd, Målilla sn i hfl 1788-1806:
 

källa: Målilla med Gårdveda AI:2 (1788-1808) Bild 77 / sid 70 (AID: v23384.b77.s70, NAD: SE/VALA/00256)

2019-08-18, 15:45
Svar #38

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Rulla [1676] Af Hennes Kongl. Maÿ:tz Enckiedrotningens LijffRegimenet till häst, som undher hans Exell Hr
  Comando ähr, Och Ryttmestarens Axell Rehnschiöldts Compagnie, som föllgier
/.../
Giemene Ryttare
/../
52 Johan Rosenstråhle ...1 Född i Östergötland på Skatna [=Skattna] af adel har pas"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0053930_00131
Källa: Rullor 1620-1723, , SE/KrA/0022/1676/4 (1676)


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Rosenstr%C3%A5le_nr_37

2019-08-29, 21:55
Svar #39

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Rulla [1676] Aff
Hennes Kongl. May:tz EnckieDrotningens Lijff Regiment till häst, som undher Hans Excell:tz Hr Baron Och General Asschenbergs Commendo ähr. Och Ryttmestarens Axell Rehnschiöldz Compagnie, som föllgier.
/.../
Corporaler
Niclas Fogler dödh i Januarij 1676. I stellet Johan Rosenstråle ifrån Reform. Corp.
/.../
52. Johan Rosenstråhle. Avancerat till Corporal, i hans ställe Erich Huldt"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0053930_00113
Källa:Rullor 1620-1723, , SE/KrA/0022/1676/4 (1676)

2020-01-12, 16:08
Svar #40

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:07
    • Visa profil
Hej Rosenstråle-experter.

Jag är släkt med en Sven Andersson född, enligt Södervidinges dödsbok, den 8/11 1811 i Glimåkra. Det finns ingen Sven född där den 8, däremot en född den 28. Datumen kan ju ha blivit fel eller missuppfattade. Det jag undrar är om det är samma Sven föddden 28/11 som anges vara oäkta son till Anders Rosenstråle född 1786 och pigan Maja Svensdotter. Anders hade äkta barn födda under 1820-talet men det är ju fullt möjligt att han fick oäktingen Sven innan sitt äktenskap.
Mvh Leo

2020-01-12, 16:18
Svar #41

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Leo,
Har du gjort en vanlig släktforskning på honom - alltså följt honom från döden till födelse i detta fall?
Innan det är gjort är det kanske inte så stor idé att arbeta med detta.
Vänligen,
Olle Elm

2020-01-12, 17:19
Svar #42

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:07
    • Visa profil
Hej Leo,
Har du gjort en vanlig släktforskning på honom - alltså följt honom från döden till födelse i detta fall?
Innan det är gjort är det kanske inte så stor idé att arbeta med detta.
Ja, och i alla fall anges han vara född den 8/11 i Glimåkra, trots att det inte finns någon Sven född det datumet.

2020-01-12, 19:09
Svar #43

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil

Har du sett denna inflyttningsattesten till Hishult 28 oktober 1851?
Arkiv Digital:Hishult (L, N) HII:1 (1831-1852) Bild 2860 (AID: v663064.b2860, NAD: SE/LLA/13152)
Eller denna attest från Glimåkra daterad 10 nov 1814.
Östra Broby (L) HII:5 (1813-1815) Bild 990 (AID: v698694.b990, NAD: SE/LLA/13515)

2020-01-12, 19:21
Svar #44

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:07
    • Visa profil

Har du sett denna inflyttningsattesten till Hishult 28 oktober 1851?
Arkiv Digital:Hishult (L, N) HII:1 (1831-1852) Bild 2860 (AID: v663064.b2860, NAD: SE/LLA/13152)
Nej, tyvärr inte, jag har inget konto på Arkivdigital. Berätta gärna vad det står! :)

2020-01-12, 19:36
Svar #45

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Ok, den finns inte hos Riksarkivet det gör däremot den  andra attesten jag hänvisar till.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0063280_00108

2020-01-12, 19:46
Svar #46

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:07
    • Visa profil
Ok, den finns inte hos Riksarkivet det gör däremot den  andra attesten jag hänvisar till.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0063280_00108
Så båda hänvisar Maja Svensdotter som moder medan Arkivdigitals källa anger fadern som okänd. Eftersom vi vet att fadern till Maja Svensdotters barn är Anders Rosenstråle drar vi då alltså slutsatsen att det är samma Sven född den 8 och den 28? Ursäkta om jag missförstått det, jag har lite svårt att läsa den gamla texten.

2020-01-13, 20:15
Svar #47

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Leo,
Om du kan visa att modern och barnet och därefter det vuxna barnet är den samma som den som anges i denna födelsenotis har du ett samband. 1811 är så tidigt att det dessutom kan ha blivit tingssak av detta. Sök också den.

[AD-id v99242a.b570.s105]

Vänligen,
Olle Elm

2020-02-02, 16:13
Svar #48

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Specification Uppå dhe Öfwer och UnderOfficerare af Cronebergz Lähns Infanterie Regemente, som Innewarande Åhr 1710 Bruka och bähra Peruqver
Nebml:n
/.../
Sergianter
Anders Rossenstråhle      1 D:r Silf:mt"

Rullor 1620-1723 Sump:4 Bild 1320 (AID: v753014.b1320, NAD: SE/KrA/0022)

***

"GeneralMunster Rulla för Cronobergz Infanterie Regemente och Öfwersten Wälborne Nills Hestskoo /.../
/.../ Torlöhsa Anno 1710 d 11 och 12 Augustij
Norwidinge Häradz Compagne
/..."
Sergeant Anders Rosenstråle. Antagen till Sergeant d: 12 10:ber 1709"

Källa: Generalmönsterrullor - Kronobergs regemente (G) 327 (1710) Bild 134 / sid 128 (AID: v46664.b134.s128, NAD: SE/KrA/0023)


EÄ, barn tab. 18

2020-02-15, 15:17
Svar #49

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:07
    • Visa profil
Leo,
Om du kan visa att modern och barnet och därefter det vuxna barnet är den samma som den som anges i denna födelsenotis har du ett samband. 1811 är så tidigt att det dessutom kan ha blivit tingssak av detta. Sök också den.

[AD-id v99242a.b570.s105]
Den Sven född den 28/11, avled han samma datum som Sven född den 8/11? Isåfall är det ju samma person.

2020-09-27, 11:23
Svar #50

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:07
    • Visa profil
Hej,

Jag söker klarhet om faderskapet för Anders Gustaf Rosenstråle d.y född 1746. Han skall vara son till Anders Gustaf Rosenstråle d.ä, död 1746, och alltså hans yngsta barn. Läs Nils Olof Walls inlägg ovanför på samma sida. Modern Anna Beata Nauckhoff blev anklagad för att ha förgiftat sin make A.G. Rosenstråle. Under press erkände hon sedan att fadern till hennes son var en annan man, Carl Barthold Ädelberg, som hon haft ett förhållande med.

Var detta ett sant erkännande eller sade hon det för att få mildare straff? Var jag har förstått finns det två läger i frågan, där det ena lägret förespråkar Anders Gustaf Rosenstråle d.ä som far, och det andra förespråkar Carl Barthold Ädelberg som far.

Om möjligt, så skulle jag gärna vilja ha klarhet i frågan om Anders Gustaf Rosenstråle d.y faderskap. Han blev ju torpare och gift med en bonddotter, det kanske talar för att han skulle vara oäkta.

2020-12-19, 13:06
Svar #51

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"N:o 136
Kungörelse
Jemlikt författningarnes föreskrift kungöres, att Landshöfdinge-Embetet under denna dag antagit följande personer till Åboer å Kronohemman, neml.
/.../
4:o Handlanden Gustaf Rosenstråle och dess Hustru Hanna Rosenstråle å Krono-Arbets och Fördelshemmanet N:o 3 5/32 mant. Sönnarslöf, i Sönnarslöfs Socken och Södra Åsbo Härad, i följd af Tufwe Sonassons och Johanna Nilsdotters öfwerlåtelse, emot 166 Rd 32 sk. Rgd.
/.../
Christianstad å Lands-Contoret den 9 Nov. 1835.
På Landshöfdinge-Embetets Wägnar
J. N. Bråkenhielm  O. Beckmann"

Källa: Länskungörelsen, privat ägo

***

Se även:
Västra Sönnarslöv (L) AI:4 (1829-1837) Bild 7 / sid 8 (AID: v102098.b7.s8, NAD: SE/LLA/13480);
Västra Sönnarslöv (L) AI:5 (1837-1841) Bild 12 / sid 8 (AID: v102099.b12.s8, NAD: SE/LLA/13480);
Västra Sönnarslöv (L) AI:6 (1841-1847) Bild 60 / sid 2 (AID: v102100a.b60.s2, NAD: SE/LLA/13480);

Helsingborgs stadsförsamling (Maria) (M) CI:5 (1798-1825) Bild 740 / sid 137 (AID: v107205a.b740.s137, NAD: SE/LLA/13171)

2022-06-13, 12:03
Svar #52

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:07
    • Visa profil
Hej,

Holmsten Johanssons hustru Ramborg Johansdotter ska enligt Elgenstierna möjligtvis vara dotter till Jöns Brudsson Lejonansikte och hans första hustru Holmfrid, men detta kan inte vara kronologiskt möjligt. 1351-03-25 heter Jöns Brudssons svåger Bo Hemmingsson1, och han var bror till Jöns Brudssons andra hustru Kristina Hemmingsdotter.

Holmsten Johanssons son Erik var vigd 1432 och troligtvis född omkring 1410 eller tidigare - samtidigt som hans påstådda mormor Holmfrid dog innan 1351. Hans mamma Margareta Johansdotter vore då i 50- eller 60-årsåldern när han föds vilket givetvis inte är möjligt.

Skulle Margareta istället vara Jöns Brudssons barn i andra äktenskapet är kronologin ändå ganska tajt eftersom Jöns Brudsson är vid liv senast 1366. Detta torde motbevisa att Margareta skulle vara dotter till Jöns Brudsson (och Holmfrid).

Medeltidsgenealogi har jag inte mycket erfarenhet av, därav eventuella felsteg i resonemangen.

1 SDHK-nr: 6144   

2022-06-17, 15:28
Svar #53

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Hallå!
Att Holmsten Johanssons hustru Margareta (ej Ramborg, så hette hans mor) enligt Elgenstierna "möjligen" var dotter till Jöns Brudsson hänger ihop med ett knepigt arvskifte 1418 (SDHK 19117) där den moderna forskningen, mig veterligt, ännu inte lyckats reda ut arvingarnas inbördes släktskap på ett tillfredställande sätt.
Karl-Uno Pettersson kommer fram till ungefär samma slutsats som du i Äldre svenska frälsesläkter 1:1, s 72 (1957), d v s att Elgenstiernas försök att lösa problemet med 1418 års arvskifte inte är rimligt.
Roger Axelsson

2022-06-26, 16:07
Svar #54

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Genneral MönsterRulla af Kongl. Östgiöta Regemente till häst, Mönstrat wid Thorn d:n 21 och 22 September A:o 1703, af Kong. May:tt sielf
/.../
FrijRyttarne widh Kongl. May:ttz Östgiöta Cavallerie
/.../
Johan Adolph Rosenstråhle. 1"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028257_00144
Källa: Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/282 (1703-1706)

***

Östgöta kavalleriregemente - "Wästanstångz compagnie d 26 Decemb: 1706"
2:dra Qwartermästare
/.../ d. 29 Decemb: 1703. I stellet Johan Adolph Rosenstråle från Corporal af Öfwerst Kruses Regimente hit avancerat samma tjdh och sedan Transport: till1:sta Qvartermest:r wid detta Compagnie d 15 Aug: 1705 /.../"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028257_00409
Källa: Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/282 (1703-1706)

***

Anmälde sig i Stockholm vid hemkomsten till Sverige:
1722 "Juni 30
Cornet Johan Rosenstråle af ÖfwerstL[öjtnantens]: C[omp]
34 år 18 tjänsteår
ibid [Östergiötl.] födelselandskap
har indelning"

Källa: Krigshandlingar Stora nordiska kriget: Krigsfångar 14B:2 Bild 1560 / sid 297 (AID: v787700.b1560.s297, NAD: SE/KrA/038814B)

***

EÄ, barn tab. 22:
"Johan Adolf Rosenstråle, döpt 1685-10-31. Kornett vid Östgöta kavalleriregemente 1707-06-27. Löjtnants karaktär 1724-05-16. Död ogift 1730-02-21 på Älmtomta och begraven 1730-03-04. Han blev 1709-07-01 fången vid Perevolotjna och förd till Sibirien, därifrån han ej hemkom förrän 1722 eller efter fredsslutet."

2023-09-04, 17:43
Svar #55

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Rulla på Antagne Foster Barn, Till Månadtligit Underhåll i Christianstads Län:
/.../
Nummer: 12
Antagne
Åhr: 1791
Dag: 21
Månad: Juli
Barnens Namn: Maria Rosenstråle
Födelse Tid
Åhr: 1788
Dag: 8
Månad: Februari
Föräldrar: Fadren, Husman Anders Gustaf Rosenstråle
Underhåll: -:32
Åtskillige Anteckningar: enligt bewis N:o 5

Nummer: 13
Antagne
Åhr: 1791
Dag: 21
Månad: Juli
Barnens Namn: Pär Rosenstråle
Födelse Tid:
Åhr: 1790
Dag: 9
Månad: October
Föräldrar: Fadren, Husman Anders Gustaf Rosenstråle
Underhåll: -:24
Åtskillige Anteckningar: enligt bewis N:o 5"
/.../
Christianstad den 31 December 1796"

Källa: Kristianstads hospitals arkiv D1, Liggare 1781, 1797-1801, Riksarkivet i Lund

EÄ, barn tab. 25:
-Maja Rosenstråle, född 1788-02-02 i Glimåkra socken, död änka 1860-05-20. Gift med dragonen Sven Jonasson Haak.
-Per Rosenstråle, född 1790-10-09 i Glimåkra socken. Rekryt vid skånska karabinjärregementet 1813-01-23. Sedan lantbrukare på Ingarp i Hjärsås socken, Kristianstads län. Död på Ingarp i Hjärsås socken, Kristianstads län 1857-10-02. Gift i Hjärsås socken med Sissa Jönsdotter, född 1792-01-29 i Glimåkra socken, dotter av torparen Jöns Bengtsson och Pernilla Svensdotter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna