ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rosenquist  (läst 4147 gånger)

1999-05-27, 01:44
läst 4147 gånger

Utloggad Torbjörn Andersson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Är det någon som vet något om Petter Rosenkvist? Jag hittar honom inte i Elgenstiernas böcker. Han bodde som vuxen i Vänersborg, och enligt Vänersborgs husförhörslängd var han född i Värmland 1782. Han var gift med Maja Boström, f. 1770 i Vänersborg.

Hälsningar,  
          Torbjörn.

1999-05-27, 02:17
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Vad är det som säger att han var adlig?

1999-05-31, 02:04
Svar #2

• Anbytare ***
    • Visa profil
Det finns ju en adlig släkt med namnet Rosenkvist, varför det tycktes mig logiskt att anta att denne man, som har samma efternamn, tillhörde denna släkt.

1999-07-01, 21:16
Svar #3

Utloggad Madelene Roos

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2019-05-14, 11:33
    • Visa profil
Hej, Rosenkvist är inte ett alldeles ovanligt namn så någon adel behöver han inte alls tillhöra. Mina Rosenkvistar är alldeles vanliga torpare. I mitt fall har han fått namnet som soldat/Madelene

1999-07-27, 14:46
Svar #4

• Anbytare ***
    • Visa profil
Dock har jag fått ett tips om att Maja Boström skulle ha varit grevinna.

Torbjörn.

1999-07-30, 22:54
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Maja Boström låter inte som någon grevinna på 1700-talet, och det finns inte någon adlig släkt Boström i Elgenstiernas Ättartavlor.
Det verkar som att det vore bäst att du kartlägger din Petter Rosenkvists liv i minsta detalj, så hittar du nog någon ledtråd till hans föräldrar. Kolla när han kom till Vänersborg, vad han jobbade med, vad det står i vigselboken, och liknande uppgifter som du kan hitta med hjälp av mikrokorten från SVAR.

1999-09-21, 22:42
Svar #6

Karin Sand Pedersen

Jeg prøver at finde frem til mine forfædre.
Min farmors mor var svensk og min farmor fortalte at hun var fra den adelige slægt von Rosenkvist.
Hendes moder hed Amalie von Rosenkvist.
De skulle være indvandrede mongoler. Er der nogen som har kendskab til dem?
Venlig hilsen Karin Sand Pedersen.

1999-09-21, 23:18
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som gjort en noggrannare källgenomgång om den adliga ätten Rosenquist af Åkershult stamfar Nils Jonsson (c1568-1633?)ursprung?
Han uppges i Elgenstierna del 6, s 504, vara son till Joen Nilsson till Åryd o Osaby. Problemet är att Den sistnämnde alltid skriver sig Jöns Nilsson och Rosenquists stamfar alltid Nils Jonsson. Dessutom anger Allbo härads dombok att ryttaren Nils Andersson i Boatorp, Moheda sn var brorson till välborne Nils Jonsson till Åkershult.
Ryttaren var son till kyrkoherden Andreas Jonae i Moheda av släkten Moderus, som i sina anor enligt Ny svensk slägtbok av K. Leijonhufvud (s 711ff) påstods ha en adlig polsk ätt Radwan som ursprung. En stamfar skulle ha inkommit på 1400-talet med den landsflyktige Karl Knutsson Bonde. Kyrkoherden Andreas Jonaes far var kh Jonas Andreae i Moheda! Denne påstås vara son till en Anders som hade brodern Jöns Tysk. Jämför med adliga ätten Rosenquist (nr 123, med liknande vapen som R. nr 164) där stamfadern Anders Andersson fick frihet på gods 1548 som han ärvt efter sin farbror Jöns Tysk, som fått gårdar i sin tur på frälse av Gustaf I.
Har någon koll på Rosenquistsläkterna på 1500-talet?
Tydligen har Elgenstierna fel då han gör den s.k. Årydssläkten till stamfäder åt Rosenquist af Åkershult.  Godsen som(<)Jöns Nilsson till Osaby äger stämmer inte heller med de som hans presumtive son Nils Jonsson till Åkershult innehar, endast att de har gårdar i Åryd, Hemmesjö sn - men där fanns dock flera i byn så det behöver inte vara samma.

Möjligen har Johan Rosenquist (af Åkershult, Elgenstierna tab. 24) barn som inte tas upp i ättartavlorna. Jfr den okände Nils Johansson Rosenquist som faktiskt vigdes på Åryd (Johans sätesgård) år 1711 med pigan Brita Olofsdotter. Möjligen har någon gren sjunkit ned i ofrälse stånd på 1700-talet.

1999-10-12, 21:52
Svar #8

Yvonne Friborg

Hej!
Jag har inte gjort någon grundligare forskning, men jag stötte på namnet af Åkershult häromdagen då jag upptäckte att en anmoder bar namnet. Petronella Johanna Rosenqvist af Åkershult var född 1771 och dog 1799 (detta enligt Utdrag ur Östgötanationen i Lund 1668-1913 av Axel Setterdahl), enligt utdraget skulle hon tillhöra en adlig ätt.
Tidigare forskning har berättat att hennes far var överjägmästare.
Längre har jag inte kommit för tillfället.
Jag är självklart glad för alla tips!

1999-10-13, 19:39
Svar #9

Bo Persson

Petronella Johanna Rosenquist af Åkershult var enl. EÄ VI s. 507a född 1771 12/1 på Arrebo i Ekeby (nu Blåviks) sn (E) och dog 1799 4/8 i Flistads prästgård; gift 1790 5/10 i Frinnaryds sn med Petrus Anders Palmærus, sederm. kyrkoherde och prost i Svanshals och Kumla. Hennes föräldrar var Johan Rosenquist af Åkershult (1731-1800) och Anna Johanna Roxendorff (1739-1804).

2000-01-26, 20:14
Svar #10

Kenneth Olsson

Vad menas med att en gren sjunkit ner i ofrälse stånd på 1700-taler?

2000-09-03, 21:04
Svar #11

gunnar

Niclas Rosenbalck om Rosenqvist och Moderus. Jag arbetar med att komplettera och korrigera de uppgifter om släkten Moderus/Modéer, som bl a finns i Ny Svensk släktbok, huvudsakligen dock för tiden 1680 - 1850 och har tagit fram en korrigerad stamtavla för denna släkt. - Om tiden före 1680 har jag en del sporadiska anteckningar. En av dem rör kopplingen till Rosenqvist, som nämnts i NSS men som också avvisats i annat sammanhang (har ej hänvisningen framför mig just nu). - I den kommenterade matrikel över studenter (Smoland. Upsaliensis i flera band) som togs fram för Smålands Nation vid Upps. univ för några år sedan finns en ganska utförlig redovisning om Moderus/Rosenqvist. - Slutsatserna där är 1) att (av Niclas) nämnde Andreas (Anders) J. Moderus var måg (inte son!) till företrädaren Jonas A. Moadensis; 2) att Anders J. M istället var son till Joen Nilsson till Åryd [hänvisn. till Växjö dombok 1608 8/10 där Anders J. kallas bror till Nils Joensson {Rosenqvist}]; 3) att Nils Andersson i Boatorp (i Moheda) inte var son till Anders J. utan till khen i Agunnaryd, Andreas Nicolai; 4) att Nils Andersson i Boatorp hade en halvbror med samma namn som han själv; 5) att deras (gemensamma) mor Ingeborg Jonsdotter skulle vara dotter [ej fullt styrkt] till Jonas A. Moadensis och i tur och ordning gift med Andreas Nicolai (Agunnaryd), Nicolaus Birgeri (Agunnaryd), Anders J. Moderus (Moheda) och sist Magnus Benedicti (Agunnaryd). - Föreslår läsning av nämnda matrikel, bl a under nr 29 (Anders J. Moderus) där det står ganska utförligt om släkterna Rosenqvist, nr 30 (Lars J. Moderus), nr 260 (Nils Andersson /en av ett antal N.A i denna röra/, nr 400 (Jon(as) L. Moderus). - Ingen av nu nämnda uppgifter har jag följt upp eller kontrollerat utan de är avskrifter och tolkning av texten i matrikeln. - Jag är mycket intresserad av kommentarer och att få ta del av fortsatta undersökningar och kontroller av uppgifter som avser släkten Moderus, Modéer - helst i Anbytarforum under Borgerliga släkten Moderus, Modéer, Modeer eller om det gäller Rosenqvist på detta uppslag.

2000-09-03, 21:07
Svar #12

Gunnar Ståhl

Ber om ursäkt för att hela namnet - Gunnar Ståhl - inte skrevs in i föregående inlägg!

2000-09-03, 23:01
Svar #13

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Gunnar!

Smolandi Upsalienses del 1 är tyvärr så katastrofalt dålig vad gäller släktredogörelserna att man ska akta sig för att ta dessa för sanning. Det var G Molin som stod för del 1, medan den utomordentligt duktige Paul Wilstadius redigerade de andra banden. Alltså del 1 är ej av samma standard som de andra delarna. VARNING!
De relaterade släktredogörelserna som Molin drar fram har korrigerats i en artikel av Liss-Eric Björkman (Kring en småländsk 1600-talspräst) i Släkt och Hävd 1968:2, s 85-91. Det finns en släkttavla å s 90, där den adlade Nils Jonsson (Rosenqvist) och hans bror kh Anders Jonae o Moheda nämns som söner till Joen (som i verkligheten hette Jöns, inte Jon)Nilsson (Årydssläkten) - detta sistnämnda bygger på ett antagande och mig vetterligt inte på några källuppgifter. Istället vill jag ha det till att deras far var kyrkoherde Jonas Andreae i Moheda.  
Jöns Nilsson (Årydssläkten) var i ett andra gifte förmäld med Ingrid Andersdotter (Stråle af Ekna) som fick gårdar i morgongåva. Dessa gårdar tillföll senare hennes syskon, vilket tyder på att Jöns och Ingrid inte hade barn ihop.

2000-09-04, 00:36
Svar #14

Gunnar Ståhl

Hej Niclas! Tack för Dina kommentarer till uppgifterna i Smol. Ups. om Rosenqvist och Moderus. - Liss-Eric Björkmans artikel ska jag studera. Dina övriga uppgifter tar jag med glädje till mig i mitt fortsatta sökande efter källor, som kan styrka eller korrigera uppgifter som jag ännu bara noterat utan att göra någon särskild värdering av. - När jag tar mig an den äldre delen av släkten Moderus bedömer jag att Växjö domkapitel, Växjö rådhusrätt kommer att vara mina viktigaste generella ingångar. - Har Du förslag på (andra) viktiga arkiv som belyser Rosenqvist och Moderus - och som Du bedömer ännu är bristfälligt genomgångna?

2000-09-25, 20:55
Svar #15

Gunnar Ståhl

Ett inlägg om Nils Jonsson (Rosenquist) till Åkershult och bidrag till frågan kring dennes far. /Växjö rådhusrätt, dombok, AI:1, 1605-06 och detta är den hänvisning som Molin gör, men med årtalet 1608, skrivfel?/. - Med reservation för läsfel (otränad):
1605, 30 september, sid 106 (även hänvisn till sid 128), [Arf]; Kom för retta Nils Joensson til åkershult, oc talade til welb. Lindorm Stråle om nogot arff, och bleff dher om så aftalat, at när gud will ädele och welb. Oluff Stråle kommer i landet igen, så skall dhenna sak bliffua förlicht.
1606, 8 okt, s 128 [?Ärfvebeskyling?]; Ädele och welb. Lindorm Stråle til Ekna klagade här för retta det Nils Joensson til Åkershult sampt hans broder her Anders Jonae, skulle hafva underståt sig, att handla, stempla och til??da at öffuertala nogra personer som är peder koperslagare och kirstin Britz, at dhe emot all shiäll och sanning skulle pådichta för.ne Lindorm Strålis söster salig fru Ingridh Jöens Nilsons til Östergård, at dhe skulle weta nogon beshed til dhet hon sig oerligen uti sit leffuerne skulle stelt oc förhollet hafva och at förb.te Nils Joensson och her Anders Jonae skulle haffua tilbudet leija för de personer, at dhe sådant henne påsäija schulle och budet dhem sölffbelte, oxar korn skedar oc penn(inga)r, der om för.de personer haffua här för retten giordt dheras? eed, at sådant haffuer ?warit dhem utaff förb.de män budet.
Men dhenne förb.de peder koperslagare och kirstin Britz haffua nu här giort sin eed, at dhe intet oerligit wisste med för.de Fru Ingridh.

Min preliminära slutsats: Nils Joensson och Anders Jonae är bröder /minst halvbröder/ och har samma far, Jöens Nilsson, som (senast?) varit gift med fru Ingrid (Stråle av Ekna), syster till Lindorm Stråle. Frågan avser rimligtvis arv efter Jöns Nilsson (och Ingrid), med hans söner Nils Jonsson och Anders Jonsson som part mot Lindorm Stråle (och dennes avlidna systern Ingrid Stråle). - Hon nämns som ”salig Fru Ingridh Jöens Nilssons til Östergård”.  –Att Jöns Nilsson varit gift med Ingrid Stråle torde vara klart (varför skulle annars arvsfrågan tas upp mot brodern Lindorm?), däremot finns inget belägg för att hon skulle vara mor till Nils Joensson och Anders Jonae. - Och vilket samband skulle finnas mellan Jöns Nilsson och bröderna Nils och Anders Joenson - för att motivera arvstvisten - om inte den förstnämnda är far? - Faderns namn skrivs som vi ser Jöens Nilsson. – Skillnaden mellan skrivsätten Joen, Jöens, Jon behöver kanske inte vara väsentliga (jag jämför med skrivsätten i Västergötland, Norra Fågelås, där motsvarande glidningar förekommer med namnet Jon, Joen, Jöns).

Synpunkter från Niclas, som studerat detta mycket mer.

2000-09-25, 23:11
Svar #16

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Gunnar!

Det är riktigt som du skriver att namnet Jöns i vissa fall kan övergå till Jon etc, men mig vetterligt har jag ej sett detta i aktuellt område vilket fick mig att betvivla Elgenstiernas mfl riktighet. Dessutom så verkar det finnas fler alternativa förslag för stamfader till ätten Rosenqvist af Åkershult (jfr bl a Leijonhufvúds uppgift ovan).  
Målen du anför ovan rör sig först om ett arv (Växjö dombok 1605)mellan Nils Jonsson till Åkershult och Lindorm Stråle. Detta kan då tyda på en släktskap mellan dessa kontrahenter där även Olof Stråle är inblandad eftersom man ville vänta tills han kom hem. Dock framgår det inte hur dessa var släkt (Nils o Lindorm)!
I det andra målet du anför (Växjö dombok 1606) så är det ett ärebeskyldningsmål som anförs, alltså inget med arv att göra, även om man kan förleda sig att tro det!
Således vet vi ej att Nils Jonsson skulle vara son till Jöns Nilsson till Osaby om så i dennes första gifte med Kerstin Gabrielsdotter. Det kanske är så hypotetiskt att Nils Jonssons mor var en syster till Jöns Nilsson ?  Det kan finnas många öppningar som vi bör pröva innan vi godtar något, för jag misstänker att det är det Elgenstierna mfl gjort (jfr PG Vejdes bok om Åryd !). Jag måste erkänna att det krävs mer bevis för att förklara vem som var Nils Jonsson och hans bror herr Andreas Jonaes föräldrar än vad vi känner till.  Förkasta således både Elgenstierna o Leijonhufvuds uppgifter tills vi hittat mer säkra källor.  Det kan vara intressant att undersöka de gods som Nils Jonsson till Åkershult deklarerar för och se vad de kommer ifrån - likaså vilken som ägt de båda gårdarna Boatorp och Notteryd i Moheda socken tidigare på 1500-talet! Problemet är att det finns fler jordeboksgårdar i dessa byar!   Har för mig att en av gårdarna i Boatorp var sätesgård för Christoffer Andersson (Grip/Gyllengrip - Stråle af Sjöared) mor Margareta/Märta Börgesdotter (Drake av Sunnerbo) och hennes andre ofrälse man fogden Jon Bagge vid mitten av 1500-talet.  
Det borde inte vara omöjligt att hitta något nytt, men i så fall i jordeböckerna, frälselängderna i Kammararkivet eller i någon dombok! Litteraturen tror jag är full av felaktigheter så vi bör gå till originalkällorna!
Mvh Niclas Rosenbalck

2000-09-26, 17:56
Svar #17

Gunnar Ståhl

Hej Niclas! - Det finns ingen anledning att ta något för givet innan det hänger ihop på ett rimligt och logiskt sätt. - Jag har inte läst Elgenst?erna innan jag skrev ovanstående om Nils Joensson och herr Anders Jonae. - Så mycket uppfattar jag att Fru Ingrid är död. En fortsatt fundering är: Är lagstiftningen denna tid sådan att det finns ärebeskyldningsmål mot döda personer? - Av vilken anledning har Nils och Anders hävdat att Fru Ingrid förfarit oärligt under sitt liv och vad skulle det avse. Varför är det intressant nu då hon är död? Finns annan anledning än arv (av gårdar/ägor)? Har Du någon id? om det?

Att Nils och Anders riktar sig mot Ingrid i hennes egenskap av f. hustru till Jöns Nilsson förefaller vara en rimlig tolkning. Hypotesen att de hävdar rätt till arv efter Ingrid är inte orimlig - t ex om de i något avseende kan hävda att gods/gård ägor tillförts Ingrid/Jöns - som kommer från den släkt som Nils och Anders tillhör. Det betyder som Du påpekar att släktskapsförhållandet kan vara andra än far/son.

I domboken finns (efteråt) tillskriven en korsvis hänvisning mellan de två ställena som jag citerat. Varför det?

Men detta är, som Du påpekar, bara en liten pusselbit. Jag fortsätter framåt. Det är bara att jobba vidare mot källorna. - Och även domboken kan ju ifrågasättas. Antag t ex att Lindorm Stråle gav dubbel muta till vittnena eller att de hotades! Deras eder är inte 100% säkert samma sak som sanningen. Peder kopparslagare finns i flera mål. Honom skulle jag inte lita på utan vidare.  - Mvh Gunnar

2001-12-18, 12:05
Svar #18

Utloggad Sven-Eric Rosenquist

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-03-15, 16:35
    • Visa profil
Hej. Jag heter Sven-Eric Rosenquist, men jag är tyska. En visst Bengt Rosenquist (-qvist,kvist?) flyttade i 1800-talet till L?beck i norra-Tyskland. Han var född 09.Sept.1793 i Mörarp (nära Helsingborg).Hans mor var en visst Ingrid auf (av?från?) Skaglarp (en gård?). Hans far är inte kännt.
Vet någon något?

2004-01-28, 12:00
Svar #19

• Anbytare *****
    • Visa profil
På säteriet Åryd i Hemmesjö socken bodde i slutet av 1600-talet o början av 1700-talet kaptenen Johan Rosenquist [af Åkershult] (född senast 1668; son av major Nils Rosenquist (död 1668) ohh fru Maria Oxe (död 1685); JR död 1711, bgr i juli i Hemmesjö). Han uppges ha varit gift och haft en dotter vid namn Märta (källa: Elgenstierna del VI, s 510). Känner någon till mer uppgifter om honom?

Följande notis finns i Hemmesjö C:1, s 400 , vigsellängd år 1711:

Kan denne Nils Johansson Rosenqwist vara son av kaptenen Johan Rosenquist? Kan denne NJR vara stamfar till smedsläkten Rosenquist i Kronobergs län under 1700-talet?

2004-02-26, 00:15
Svar #20

Anna Rosenqvist

Hej!

Jag heter Anna Rosenqvist och har precis börjat försöka få fram lite om min släkt!
Är nybörjare inom släktforskning, och har inte kommit ngn vart än, så gör därför ett litet försök här och ser om ngn ev kanske vet ngt om min släkt!
Min morfar heter Knut-Erik Rosenqvist(född 1932), hans pappa hette Erik Rosenqvist(har tyvärr ej årtal tillgängliga)var skomakare och kom ursprungligen från Billesholm i Skåne.
Flyttade till Strömsnäsbruk, i södra Småland ngn. gång då pappersbruket började ta fart där och även för att han träffade sin blivande fru Svea.(Petersson tidigare)
Mkt mer vet jag inte, så skulle verkl. bli jätteglad om ngn skulle veta ngt!
//Anna R

2004-02-26, 07:54
Svar #21

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Anna! Det är bäst att du börjar med att fråga din morfar om allt han vet. Du behöver födelseuppgifter och församling för att komma vidare bakåt. När du har dessa från slutet av 1800-talet kan du antagligen få hjälp ur Folkräkningen 1890, som har en egen frågespalt här på Anbytarforum. Finns annars på CD och www.arkion.se.

Jag misstänker också direkt att du hamnat under fel rubrik (Introducerad adel), namnet Rosenqvist behöver inte vara adel, men det kan du också fråga din morfar om! Lycka till och välkommen i gänget!

2004-09-15, 13:54
Svar #22

Marie Palmberg

Hejsan jag är en tjej på snart 22 år som släktforskar i ett skolarbete. Däremot vet jag inte om detta är rätt ställe att fråga det i min släkt så ska vi ha en koppling till Fredrik Leonard Rosenqvist af Åkershultsom senare tog namnet Gyllensvaan och enligt ett papper jag har fått så ska man söka på den adliga ätten Rosenqvist av Åkershult. Han erhållde genom k:mt dom den 11 april 1791 Gyllensvaanska fidekommiset Västanå och kallade sig därefter Gyllensvaan som jag nämnde. Men om det är någon här som kan hjälpa mig med information om honom vore jag hjärtligt tacksam Marie Palmberg

2004-12-26, 23:59
Svar #23

Utloggad Anders Karlsson

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej!

Vet man idag något mer om Nils Jonsson Rosenquists anor (inläggen ovan är från 2000)?

2005-04-24, 17:34
Svar #24

Mikael Frölund

Axel Mauritz ROSENQUIST af Åkershult, häradshövding, född 1815 - död 1907 sägs vara min farfars far. Min farfar kom till utom äktenskapet och nu försöker jag finna vad modern hette. Känner någon till var Axel Mauritz Rosenquist var bosatt mellan 1878-1879? Tack för hjälpen, vänliga släktforskare!

2005-04-25, 14:17
Svar #25

Utloggad Olle Elm

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11028
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 00:18
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Mikael Frölund,
Axel Mauritz Rosenquist af Åkershult var som Du kanske vet gift med Syster Maximiliana Eufrosyne Augusta Åkerhielm af Margretelund. Hon dog 1866-01-19 i Uddevalla, var för det sannolikt är enklast att följa hennes mans liv från denna utgångspunkt. Själv dog han 1907-12-26 i just Uddevalla, varför det är möjligt att han hela tiden bodde där. (Källa: EÄ)
Enklast är väl att leta på honom i Uddevallas husförhörslängder för tiden 1866 och framåt.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-04-25, 19:56
Svar #26

Mikael Frölund

Bra tips, Olle. Tack!

2007-09-19, 00:04
Svar #27

Preben Escherich Holkjr

Jeg søger oplysninger om Jöns Nielsson Rosenquist. Han var født 19/6 1830 i Hyltarp, Svedala og død i Randers i Danmark 31/3 1895.

Hans mor var Maria Andersdotter født 2/10 1802 i Skabersjö og død 21/1 1886 i St. Svedala.

Jeg ved ikke, hvem der var faderen.
Kan nogen hjælpe mig?

2007-09-19, 21:12
Svar #28

Utloggad Olle Elm

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11028
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 00:18
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Som Du kan se av en del svar ovan finns namnet Rosenquist (och olika stavningar) även på släkter som inte tillhör den adliga ätten Rosenquist af Åkershult. Kanske Du får fler svar om Du ställer frågan under Landskap, Skåne och Svedala socken.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2014-08-03, 05:52
Svar #29

Utloggad Michael Erenius

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 22:10
    • Visa profil
Hej!

Jag undrar om någon vet vad som hände med Anna Rosenquist af Åkershult som rymde till Hamburg med Gustaf Armsköld? Dog hon där eller kom hon tillbaka till Sverige efter makens död.

Jag undrar också över vad det finns för empiri för vem om är hennes föräldrar och var jag kan ta del av denna?  
Jag ser olika uppgifter avseende föräldrarna på nätet (vilket man alltid måste förhålla sig försiktig till) vilket får mig att undra på vilka grunder man antingen kommit fram till att hon är dotter till:
A/ Nils Rosenquist af Åkershult och Maria Oxe,
eller brodern
B/ Jöns Rosenquist af Åkershult och Catharina Bock af Näs ?
Är det någon som kommit fram till när och var hon är född?

Med vänliga hälsningar

Michael Erenius

2022-03-29, 20:21
Svar #30

Utloggad Annemette Rosenquist

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 20:34
    • Visa profil
Hej

Er interesseret i at komme i kontakt med slægtsforskere i Sverige med viden om navnet Rosenquist.

Vi er mange efterkommmere i Danmark efter Andreas/Anders Rosenquist/Rosenqvist født 1753/1754. Vi kan ikke finde hans fødsel i Danmark og lurer på, om han kan være svensk født?

MVH Annemette :-)

PS Der er en historie om forfædre i Lund, men jeg ved ikke, om det er korrekt.

PPS Hans børn hed Hans, Peter, Johan, Rasmus og Carl - måske de er opkaldt efter nogen i slægten

PPPS Han er smed - måske han er ud af smedeslægt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna