ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 januari, 2010  (läst 4434 gånger)

2004-07-18, 14:10
läst 4434 gånger

Utloggad Bengt Örtenholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 15:45
    • Visa profil
Hej Bertil!
 
Jag tänkte skicka detta mail direkt till dig eftersom det är mer än ett år sedan du hade inlägget i anbytarforum och kanske det ej har så allmänt intresse att jag även är ättling till ovannämnda Johan och Christina, men din mailadress är tydligen ej aktuell längre så därför sätter jag in mitt inlägg här i alla fall.
 
Du skrev i ditt inlägg 2003-03-17 att du är intresserad av att komma i kontakt med andra ättlingar till Johan Bagge af Söderby och Christina Roos af Hjelmsäter.
Jag är också ättling till dem genom deras son Gustaf Bagge av Söderbv och Elisabeth Nieroth.
 
Hur är du ättling till dem?
 
Mvh
Bengt Örtenholm

2005-01-26, 11:13
Svar #1

Utloggad Ragnhild Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-06-01, 14:40
    • Visa profil
Jag har letat i Gravstenssök och såg i Medelplana att sten nr 55 var Helen Knutsdotter Roos död 1639. Sten nr 56 var MZ Gyltebackius 1596-1668, hustru 1) Elin Torstensdotter död 1658
hustru 2) Ingrid Eriksdotter + 6 söner och 3 döttrar. Kan denna Helen Knutsdotter Roos vara den Elin Roos som nämns vara Martinus Gyltebackius mor? Vem var i så fall hennes far?
Någon som vet?

2005-01-26, 21:28
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
På stenen står inget att hon ska heta Helen Knutsdotter Roos. Varifrån detta namn och uppgiften kommer har jag och flera med mig frågat oss länge. Ingen tycks veta, men den är spridd och troligen helt fel. Gravstenen föreställer en kvinna, men har ingen inskrift.  
Kyrkoherde Mårten (latiniserat Martinus) Gyltebackius mor ska ha hetat Elin Roos. Kan hon vara densamme som Erik Gustafssons [Roos af Hjälmsäter] ohh fru Märta Haraldsdotters [Soop]dotter Elin Eriksdotter [Roos af Hjälmsäter] [se Gustaf Elgenstierna: Svenska adelns ättartavlor del VI, s 408, tab. 82; utan några som helst uppgifter om öde och data], vars bror kammarjunker Harald Eriksson [Roos af Hjälmsäter] (död 1625) även ligger begravd i Medelplana med sin fru Ingeborg Gylta. Även Elins och Haralds föräldrars gravsten finns i Medelplana kyrka.

2005-02-15, 19:33
Svar #3

Utloggad Maria Zingaropoli

  • Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 10:51
    • Visa profil
Det skall finnas en bok om släkten Roos
A swedish noble family with allied familis and emigrants av Craword Lillie Rollins. Är det någon som vet var man kan finna den? Jag har flera cabinett kort på personer som jag misstänker är Roos av Hjelmsätrar, det kan ju finnas kort i boken!
MVH maria
Maria Zingaropoli

2005-02-15, 20:05
Svar #4

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2349
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:28
    • Visa profil
Hej Maria  
 
Jag har boken som du skrev om. Du kan skriva till följande person och fråga.
D.Roos Johnsson
1969 Fields Pond Drive
Marietta GA 30068
USA
 
Eller fråga på bokhandeln om de kan ta hem boken, kolla med biblioteket om de har den.
 
Hälsningar Ulla Lundell

2005-02-16, 11:46
Svar #5

Utloggad Maria Zingaropoli

  • Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 10:51
    • Visa profil
Tack, kan du säga mig om det finns några foton, bilder i boken. Det skulle vara mycket intressant. Jag har en kvinna i mitt träd som heter Henrietta Espasia Charlotta född 1852 i stockholm, hon emigrerar 1885 till Amerika. Jag har cabinett foton som är från Boston bla, skulle vara kul att få de identifierade.
MVH maria
Maria Zingaropoli

2005-02-16, 21:47
Svar #6

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2349
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:28
    • Visa profil
Hej Maria
 
Jag har utan att räkna bilderna i boken gissta på att det är nog mellan 45 och 55 bilder i boken.
 
Jag hittade din dam i boken hon dog den 25 november 1920 gift med en journalist Adolf Cohen han dog 1923, det var allt som jag kunde hitta om henne.
 
Hälsningar Ulla Lundell

2005-02-17, 08:37
Svar #7

Utloggad Maria Zingaropoli

  • Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 10:51
    • Visa profil
Hej Ulf  
Vet du var hon dog?
kan det vara den här damen
Maria Zingaropoli

2005-02-17, 17:33
Svar #8

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2349
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:28
    • Visa profil
Hej Maria
 
Jag vet inte om damen på bilden är den du söker. Det står i boken att hon kom till Boston Massachusetts inte var hon dog.
 
Hälsningar Ulla

2005-02-18, 08:51
Svar #9

Utloggad Maria Zingaropoli

  • Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 10:51
    • Visa profil
Hej Ulla ursäkta mina fingrar(på tangentbordet) spelade mig ett spratt. det stämmer att hon kom till Boston.  
Detta cabinett kortet är gjort i Boston Jag har bara identifierat två, det är kvinnan längst till höger som är Clary Lundbergh och hennes mor kvinnan till vänster, Mathilda Agneta Roos af Hjelmsäte.
Maria Zingaropoli

2005-02-18, 17:22
Svar #10

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2349
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:28
    • Visa profil
Hej Maria
 
Har tittat och jämfört bilderna här ovan med en del av de som finns i boken och jag hittade inga som stämde överrens.
 
MVH Ulla Lundell

2005-08-03, 18:10
Svar #11

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Knut Pederson Roos ska ha fått en son:
Sven 1638-04-05 (enl Elgenstjernas (Roos af Hjelmsäter nr 51 sid 391-406).
Jag har fått en uppgift att Knut även skulle fått en dtr Christina 1638. (De skulle ju kunnat vara tvillingar eller så är årtalet fel.)
 
Har någon som känner till denna släkt sett någon uppgift om en Christina?
 
Knut tycks ha bott i Säffle och det finns förstås inga doplängder. Vad finns det f andra källor ang denna familj?
 
(Mitt intresse beror på att nämnda Christina Knutsdotter uppgets varit gm min anfar Elias Malin.)
mvh/Dag

2005-08-26, 15:19
Svar #12

Christoffer Hornborg

Många frågor och ont om svar på denna tråd  
Dessvärre har jag bara frågor i bagaget när det gäller Roos af Hjelmsäter, men en av dem är nog så relevant för släktens ättlingar.
 
Det rör sig om Brynjulf Jonsson som var Norges riksråd 1392. Är det allmänt vedertaget att han var son till Jon Hafthorsson och Birgitta Knutsdotter? Lars Ekdahl har föreslagit att Jon var morfar till Brynjulf, se http://www.ekdahl.org/karldenstore/1630.htm
 
Vad är den rådande statusen i debatten. Har fallet granskats?

2005-08-27, 11:29
Svar #13

Leif Persson

I SBL band 30 sid. 351 (ur artikeln om Roos, släkter) nämns att De ännu fortlevande grenarna av släkten härstammar från det norska riksrådet Brunjulf Jonsson, död något av åren 1415-1422) att han sannolikt (Karlsson, annorlunda Fleisher) var en yngre bror till Brita Jönsdotters farfars farfar Ulf Jonsson.  
 
Det står även om sonen Knut Brynjufsson att han hade jord i diverse landskap och att den uppländska jorden ärvts från hans farmor Jon Hafthoressons hustru (Karlsson s. 84), vilket jag tolkar att det släktskapet som du anger stämmer och att Ekdahl har fel?
 
Hälsningar Leif P

2005-08-27, 11:40
Svar #14

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Christoffer!
Jag föreslår att du läser Hans Gillingstams släktartikel Roos i Svenskt biografiskt lexikon, band 30 (1998-2000), s. 348-354 och där anförd litteratur och källor. Där får du den senast publicerade vetenskapliga sammanfattningen av forskningsläget rörande denna släkt.
 
(Inlägget skrivet innan jag såg Leif Perssons svar!)

2005-08-28, 18:13
Svar #15

Christoffer Hornborg

Tack Leif och Torsten. Jag ska nog söka upp artikeln på biblioteket. Knut själv hade ju två hustruar (både Margareta Bondedotter och Ingegerd Magnusdotter). Klarlägger artikeln också vem av dessa som troligtvis var Knut Knutssons mor?

2005-08-28, 20:25
Svar #16

Leif Persson

Det står tyvärr inte något om Knut Knutssons mor där, bara att faderns änka blev omgift med det svenska riksrådet Otte Torbjörnsson.
 
/ Leif

2006-06-13, 09:25
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Stamfadern Brynjulf Jonsson är han bevisligen son till Jon Hafthorsson ?
 
Så här skriver norrmannen Karl Arnt Skarpeid på sin hemsida om kopplingen Jon Hafthorsson - Brynjulf Jonsson:
 
Jon Haftorsson. Født ca. 1312 på Romerike. Død ca. 1397. Jon Haftorsson var den eldste sønnen til Haftor Jonsson på Sudrheim (Sørum) og kongsdatteren Agnes. Jon arvet Borregaard - med Borgarsyslegodset etter sin far. Han var også herre til Huseby.
 
Jons hustru, Birgitta Knudsdatter, var datter av den svenske lagmann av Folkungeætten Knud Magnusson (Lejon) og hustru Cecilia Røreksdatter (Grejo). Denne slektsforbindelse bekreftes/dokumenteres av professor G. Storm i Norsk historisk tidsskrift av 1886, side 134, samt av de svenske forskerne Claes Annerstedt i Nordisk tidsskrift av 1878, side 94, og professor Hildebrand i Svensk historisk tidsskrift av 1884, side XXX.  
 
Når det gjelder Birgitta og Jons barn finnes der et flere teorier, mer eller mindre godt dokumenterte. Det som med sikkerhet må kunne sies er at de hadde minst fem barn, og blant dem er sønnen Haakon og datteren Katarina.  
 
Sønnen Haakon måtte fraskrive seg retten til Norges trone i 1388, men fire år senere var han medlem av dronning Margaretas norske råd; han var altså en svært betydningsfull mann i det norske politiske liv.  
 
Datteren Katarina ble mor til riksråd Brynjulf Jonsson. Hun må dermed ha vært gift med en Jon, og derfor står Jon Brynjulvsson Bolt den yngre nærmest til å være hennes ektemann. Enkelte forskere har hevdet at Birgitta og Jon Haftorsson hadde sønnen Brynjulf, men det er nærmest en umulighet siden ingen ved dette navn er nevnt ved tronefraskrivelsen i 1388. Dersom de hadde en sønn ved navn Brynjulf, må denne ha dødd før 1388, så det kan nok ikke utelukkes helt.
 
En betydningsfull person ved navn Brynjulv Jonsson eksisterte i årene etter 1388, og mest sannsynlig er denne Brynjulv sønn til Katarina Jonsdatter; noe annet ville virke usannsynlig.  
 
Jon Haftorsson er ane nr. 054 på slektslinjen: Fra Franken i Bayern til Rosseland i Greipstad.
 
Dessa uppgifter har svensken Lars Ekdahl sedan översatt och lagt ut på sin hemsida. Kan detta verkligen stämma ?  Är inte Brynjulf Jonsson en son till Jon Hafthorsson som uppges i äldre stamtavlor för ätten Roos af Hjälmsäter ? Vem är i så fall Jon Brynjulfsson Bolt ?

2006-06-16, 09:01
Svar #18

Gunilla Önnberg

Hejsan
Nu är det ett tag sen som jag höll på med adelssläkterna, men jag kan ju ge det jag har om just den grenen, källan som jag har haft till det här är Elgenstierna. Jag vet inte om detta kan vara rätt, men jag har skrivit av det från just Elgenstierna
 
Brynjulf Jonssons anor bakåt:
 
 
Proband  
 
Brynjulf Jonsson. Död 1422. Norges riksråd 1392. Stamfader för Hjelmsätergrenen Nämns bland Norges riksråd 1392; köpte jord i Haug på Onsö i Norge 1404 11/11 och kallas då välboren man; beseglade jämte brorsdotterns man fogden Jösse Eriksson(Lykke) dennes frändes Jösse Jutes morgongåvobrev 1415; död före 1422 7/3, vilken dag hans änka stadsfäster mannens testamente av två gårdar i Ingelstorp i Kräklinge sn (Örebro?) till Riseberga kloster för lägerstad därest. (Far I:1, s , Mor I:2, s )
 
Gift 1:o med N.N.
 
Barn:
Birgitta Brynjulfsdotter. Död 1440. död före 1440. Gift före 1427 29/6, då makarna giva jord till skokloster, m riddaren och riksrådet, häradshövdingen, i Vallentuna härad Jesper Görtz(Stolpe), till Benhammar, död omkring 1458  
 
Gift 2:o med Ingeborg Bengtsdotter. (böjd arm), som levde 1440, då förlikning ingicks mellan henne å ena sidan och hennes nedanstående barn å den andra, genom vilken hon skulle i sin livstid behålla Hjälmarsnäs och Sundby i Närke; hon kalls så för fru och har varit gift ännu en gång samt hade i detta gifte en dotter Sigrid Ottesdotter.  
 
Barn:
Knut Brynjulfsson. Död cirka 1456 23/6. väpnare. död före 1456 Var väpnare 1437 20/2; ingick förlikning med sina norska fränder om Holdeby på Tunöen i Norge 1438; upplät samma år åt välboren man Erik Pedersson två gårdar i Husby-sjutolft och två gårdar i Hummelsta i Löts sn (båda Uppsala), vilka han ärvt efter sin farmoder Birgitta Knutsdotter; ägde gårdar i Norge, Värmland och Närke; levde 1444 29/6, då han beseglar ett brev, men var död 1546 23/3.  
Ulfhild Brynjulfsdotter. G.M väpnaren Engelbrekt Staffansson, till Holdeby på Tunöen i Norge.Båda makarna levde 1440.
 
Generation I
 
I:1 f  
Jon Haftorsson. Död 1395 i Huseby. Gjorde jämte brodern Sigurd Hafthorsson och andra uppror mot konnung Magnus Eriksson 1333, med detta stillades snart; deltog 1337 ånyo i en uppresning mot konungen, varunder Akershus intogs, men förlikning slöts 1339 15/8 i Bohus; var riddare och riksråd 1343, då de norska stormännen hyllade Håkan Magnusson soom konung i Norge; fråndömdes 1347 jämte brodern Sigurd Borgesyssels län i Smaalenenes amt, som bröderna erhållit i förläning av morfadern, konung Håkan; undertecknade konung Magnus(<)norska testamente 1349; sålde 1350 21/2 sin hälft i Hammarö i Värmland, som han erhållit med sin hustru, till konung Magnus; deltog i mötet i Bohus 1361, då det norska riksrådet anslöt sig till Sveriges förbund med Hansestäderna; kallas baro regni Norvegiae 1369; satt i rikstådet ännu 1380; bodde på sina egendomar Huseby på halvön Onsö i Borgesyssel och Ellingård i Smaalenene; levde ännu 1395. Gift före 1350 med Birgitta Knutsdotter, död 1395 på Huseby, dotter av lagmannen, först i Värmland, sedan i Västergötland, riddaren och riksrådet Knut Magnusson(Lejon) och Cecilia Röriksdotter(griphuvud) (Barn Proband, s , Far II:1, s )
 
Gift med efterföljande ana.  
 
Barn:
Brynjulf Jonsson. Död 1422. (Se Proband, s ).  
 
Cecilia Jonsdotter. Död 1411. DÖD 1411. Hon skänkte 1410 /10 Forsviks Kvarn i Undenäs sn (Skaraborg) för Hägerstad i Vadstena kloster. Gift före 1386 22/3 med Svenske riddaren, norska riksrådet Ulf Holmersson? (Lejonbielke).
 
Ulf Jonsson. Riddare,riksråd. Riddare och riksråd; förklarade sig 1388 icke hava någon arvsrätt till Norges tron.  
Håkan Jonsson. Levde 1415. Han hade en dotter Sigrid Ivarsdotter, g.m Helge Sämundsson.  
 
I:2 m  
Birgitta Knutsdotter. Vapen(lejon) (Barn Proband, s , Mor II:4, s )  
 
Gift med föregående ana.  
 
Generation II
 
II:1 ff  
Jon Raud Ivarsson. Till Suderheim i Raumarike; Norsk riddare och riksråd; Baron(baro regni Norvegiae) 1302 nämnes under åren 1295-1312 Adliga ätten Roos af Hjelmsäter nr. 51 Urgammal frälseätt, introducerad 1625 Ätten, som i ålder kan tävla med de äldsta rent svenska ännu levande adliga ätter, utgör en gren av de norska Hafthorsönernas släkt och är den enda av Norges gamla stormannaätter som ännu fortlever. Dess äldste med säkerhet kände stamfader Jon Raud Ivarsson antages hava varit sonson till norske konungen Håkon Håkonssons frände Jon af Suderheim, som levde 1240. Denn förgrenade sig redan på 1300-talet i de tvenne svenska ätter, av vilka den ena av genealogerna blivit kallad Roos af Ervalla, medan den andra alltsedan dess introduktion, på riddarhuset burit namnet Roos af Hjelmsäter. Dess ätters gemensamma ursprung- den ansågos förr såsom två skilda ätter trots det gemensamma ättemärket, en röd fembladig ros i guldfält- har fastslagits av K.H.Karlsson i en uppsats i personhistorisk Tidskrift 1909. I Norge utdog dne baronliga ätten i slutet av 1400-talet med Jon Hafthorssons broders, riddarenn Sigurd Hafthorssons sonsons son Tymme Tymmesson. -Ätten immatrikulerades på riddarhuset i Finland 1818 7/2 under nr 2 bland adelsmän, men ugick där redan 1832. (Barn I:1, s )  
 
Gift
 
II:4 mm  
Cecilia Röriksdotter. Vapen(griphuvud) (Barn I:2, s )
 
Mvh/Gunilla Önnberg

2006-06-16, 09:27
Svar #19

Utloggad Lars Ekdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2017-02-13, 11:54
    • Visa profil
    • www.ekdahl.org/relative/index.html
Dessa uppgifter har svensken Lars Ekdahl sedan översatt och lagt ut på sin hemsida. Kan detta verkligen stämma ? Är inte Brynjulf Jonsson en son till Jon Hafthorsson som uppges i äldre stamtavlor för ätten Roos af Hjälmsäter ? Vem är i så fall Jon Brynjulfsson Bolt ?
 
 
När det gäller Birgitta och Jons barn finns det ett flertal teorier, mer eller mindre bra dokumenterade. Har numera återgått till Elgstiernas version i Svenska ättartavlor VI
http://www.ekdahl.org/karldenstore/1630.htm
 
Lars Ekdahl

2006-06-16, 10:18
Svar #20

Gunilla Önnberg

okey, jag har inte varit inne på hans hemsida, jag vet inte om det kan stämma,men det är de uppgifter som jag har fått från Elgenstierna, men jag har en person som kommer från släkten Bolt, men henne har jag inte gjort någon vidare forskning på, eftersom jag har lagt adelssläkterna på hyllan ett tag. Håller på med vanliga personer för tillfället.
Det här är den person som jag har:
 
Gro Alfsdotter Bolt.  
 
Gift med  
Matts Jakobsson. Riddare (norsk).
 
Barn   Gertrud Mattsdotter. Gift med Nils Jönsson Posse. Född i Såtenäs, Tun sn. Väpnare,riksråd.  
 
Jag tycker att namnet associerar (vet inte om jag har stavat rätt ;) ) till att det låter danskt, men jag  ska låta  det vara osagt. Adelsforskningen kommer jag att återuppta när jag kommer i pension så jag kan åka till riksarkivet och sitta där och forska.
 
som sagt så är det väldigt länge sen som jag var inne på de här.Jag vet inte om du har läst äldre svenska frälsesläkter utgiven av riddarhusdirektionen, men det gäller ej introducerad adel.  Men lycka till med Bolt!
 
MVH/ Gunilla

2006-06-16, 10:45
Svar #21

Gunilla Önnberg


2006-08-17, 09:06
Svar #22

Camilla Werelius

Söker Modern till en Klas Axel Waldemar.
Han föddes med namnet Vårdberg från mamman,Fadern är okänd(förmodligen en Roos af Hjelmsäter)Modern dör runt Klas Axel Waldermars födelse 1850-08-26 och Barnet lämnas in på barnhem av en dräng hos Familjen Roos af Hjelmsäter.Familjen Gillstedt från Värmland adopterarKlas Axel Waldemar och han får senare namnet Gillstedt.Undrar även om någon vet vilka dessa Gillstedt var?
 
Tack på förhannd!
 
Vänliga hälsningar
Camilla Werelius

2006-12-20, 11:52
Svar #23

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej!  
 
Enligt Jan Liedgren, Kammarmästaren Ingemar Ragvaldsson och hans arvingar i Sveriges Släktforskarförbunds årsbok 1988 (Båtsmän, ryttare & soldater) så var Knut Knutsson son till Knut Brynjulfsson i hans äktenskap med Margareta Bondesdotter (s. 237, samt släkttabell, s. 251).  
Av Leif Perssons svar ovan (28 aug 2005, med hänvisning till 'Hans Gillingstams släktartikel Roos i Svenskt biografiskt lexikon, band 30 (1998-2000), s. 348-354', nämnd av Torsten Berglund ovan, 27 aug 2005) så framgår det att 10-12 år senare så verkar det inte vara klarlagt vem som var mor till Knut Knutsson.  
Hade Liedgren fel, eller har Gillingstam glömt att nämna det rätta förhållandet?
 
Hälsningar, Mikael!

2008-10-17, 17:10
Svar #24

Utloggad Kenneth Hildor

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2008-10-17, 17:10
    • Visa profil
Ang. Peder Claéssons artikel Inga Sibilla Roos (Rosenschiöld) - en falsk adelsdam? i Släkt och Hävd 1992:1 och tidigare resonemang kring Inga Sibillas ursprung (här med avseende på mödernet).I protokoll från hösttinget 1693 vid Jösse härad framgår i ett avsnitt att Inga Sibillas moder står på bår och att hon själv är svag (målet som rörde arvet efter hennes man Lennart Blankenfjell sköts upp till nästa ting).    
I dödboken för Arvika 1693 står ädla och välborna fru Britta Roos död den 26 juni. Hon begravs först 4 februari 1694 i den aktningsvärda åldern av 120 år(!) Enl. en annan uppgift i db är hon född 1615. Intressant är också  dödbokens uppgift att hon är född i Krokstad.(Därmed kan man väl ganska säkert knyta henne till ättet Roos af Hjelmsäter.) Kan hon vara en icke känd dotter till Nils Knutsson Roos (till Krokstad) och Brita Kafle? Isåfall skulle Inga Sibilla Roos vara kusin med den Lennart Roos (af Hjelmsäter) som hon utser till förmyndare till sina barn 1994.

2008-10-18, 08:31
Svar #25

Utloggad Irene Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2020-02-20, 22:24
    • Visa profil
Hej!
Läste i boken Gårdarna kring Kinnekulle och fann att Maria Catharina von Nackrey, dotter till Elisabeth Jonsdotter Fernell (först gift med Lars Bratt)och von Nackrey i andra giftet.Ägare av Brattfors.
Maria Catharina blev gift 1718 med Magnus (Johansson) Roos af Hjelmseter .Hon gifte sig på nytt  med Bernt Vilhelm Brummer.När han dog så ärvde sonen Carl Georg Roos från först giftet gården Hjelmseter han var född 1726 och dog ogift 1769.
IL

2009-12-21, 00:57
Svar #26

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag har en fundering om Margareta Roos (af Hjelmsäter), g m Sven Persson Hildring:  
1) I Elgenstiernas Ättartavlor nämns det att hon dog 1679 (samma år som maken).  
2) På Länsstyrelsens sida över Kyrkliga kulturminnen så nämns det följande om Gillberga kyrka: Altaruppsatsen, uppbyggd i två våningar och med en korsfästelsescen som centralmotiv, skänktes 1665 till kyrkan av majoren Sven Persson Hildring och hans hustru Margareta Roos af Hjälmsäter.  
Mina frågor är nu: Hur pass exakta är dessa båda uppgifter? Dog Margareta verkligen 1679, eller var det bara så att hon var begravd tillsammans med sin man, vilken dog 1679? Var det både Sven och Margareta som skänkte altaruppsatsen 1665, eller var det bara Sven?  
Eller --i brist på svar på dessa frågor-- finns det några bevis på att Margareta levde efter 1651-03-10? När nämns Margareta tidigast som Svens hustru?  
 
Hälsningar, Mikael!

2009-12-26, 14:29
Svar #27

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Rättelsen för tabell 52 i supplementbanden är delvis felaktig.  
Av arvskiftet efter Knut och 1:a hustrun (nr 444 i Adelns bouppteckninger EXIA:5) så finner man att han var g 1:o m Ingegerd Bagge och 2:o m Inger Roos (hon mottog 1/3, så hon bör ha varit vid liv då!). Det är daterat 17/8 1665; om det finns något annat, daterat 9/8 1665 (Elgenstierna), vet jag inte.  
Arvskiftet efter Inger Roos hölls 2:a och 3:e december 1674 (inlagt i arvskiftet efter maken).  
 
Däremot verkar det korrekt att sönerna Johan och Axel hörde till den senare kullen.  
 
Hälsningar, Mikael!

2010-01-29, 18:39
Svar #28

Utloggad Inger Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 19:52
    • Visa profil
Hej!
 
Känner någon till släktskapet mellan Jacob Fredrik Roos af Hjelmsäter o. Anna Roos af Hjelmsäter som dog 1704 i Järpås?
 
Inger

2010-01-29, 23:45
Svar #29

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Om jag hittat rätt Jacob Fredrik och Anna Roos af Hjelmsäter, så var de släkt på mycket långt håll.
Jacob Fredrik, f. 1784 10/5,var ss ss ss ss till Gustaf Knutsson som levde i Västergötland i början på 1500-talet.
Anna Roos, dotter till Harald Eriksson, var ss ss d till densamme Gustaf!
 
Hela släkten finns i Elgenstierna, vol. VI, s. 391.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna