ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rietz, du  (läst 3004 gånger)

2004-03-16, 20:22
läst 3004 gånger

Patrik Andersson

Hej
 
Känner någon till föräldrarna till Margareta Charlotta Du Rietz, född  10/6 1706, död 2/8 1747. Gift med Carl Gustaf Lindsfelt, född 1706, död 1761.
 
Har ej tillgång till Elgenstierna.
 
Tacksam för svar

2004-03-16, 23:22
Svar #1

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Enl Elgenstierna föddes Margareta Catharina Du Rietz  10/7 1706, som dotter till häradshövdingen i Tjust, Kalmar län, Gustaf Samuel D.R. (1679-1733) och hans hustru Catharina Lundia (1676-1762), dotter av professor Carl Lundius och Gertrud Lohrman samt syster till assessorn Johan Lundius, adlad Lillienadler. Gustaf Samuel var son till assessorn Gustaf Adolf D.R. (1654-1681) och Margareta Gyllenadler (1655-99) och sonson till Gr?goire Francois, naturaliserad svensk adel Du Rietz 1651, livmedicus för först konung Ludvig XIII i Frankrike och 1644-51 livmedicus för drottning Christina. Margareta Catharina D.R. gifte sig i juni 1734 med vice lagmannen Carl Gustaf Lindsfelt, adl ätten nr 1524, (1706-61), och hon dog 2/8 1747.
Mvh
Håkan

2006-02-20, 14:01
Svar #2

ristinge

I have several swedes in my database on Skandinavians in Queensland and Australia
one very prominent was
Hugo Wilhelm du RIETZ Architect (Builder), Goldminer, Mayor, Dairyowner & Poultry Farmer/egg producer born about 1829-31 in Sverige, Langas? Norkjöbing or there about. He states that he was son of dairy farmer farmer in Skåne Frederik Du Rietz.
 
Is anybody able to provide more information about him and his family?

2006-02-20, 18:45
Svar #3

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
The family is noble and if you can lay your hands on a copy of Elgenstierna?s Ättartavlor you will find them there. Hugo Wilhelm?s  second wife seems to have been Annie Scanlan  from Ireland. I believe Fredrik Du Rietz was or had been a lieutenant.

2006-02-21, 02:11
Svar #4

ristinge

That is correct, and I am aware that it is a noble family but i am unfortunately not able to get to the mentioned book here from australia.  
 
I am a historian interested not so much in his en roots in genealogical sense, but rather in this particular persons background and parents, exact birth place and date, family in Sweden and what may have caused them to come to Australa.

2006-02-21, 02:49
Svar #5

ristinge

I have several of this family at varies times here are the ones I have notes of
 
du RIETZ, Arthur John Frederick Dairyman born abt 1860 Sverige
du Rietz, Einar, Botanist(visitor)born abt 1895 Sverige
du Rietz, Gustaf, Botanist, born abt? Sverige
du Rietz, Rolf, visitor & writer born abt?, Sverige

2006-02-21, 09:16
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ristinge,
Artur Johan Fredrik Du Rietz was born 1860-04-27 on Pårup in Torrlösa parish, Malmöhus län. He was the son of Per Fredrik Du Rietz, merchant in Landskrona, and his wife Maria Elisabet (Elise) Bonthron. Artur Johan Fredrik was manager of Lanefield Factory in Queensland, later agent in Ryde. Died 1930-10-09 in Lindcombe, NSW. Married 1884-11-17 in Sidney to Annie Josefine Moran, born 1863-12-13. Ded 1941-08-12 in Mosman, NSW.
Descendants still live in Australia.
 
Gustaf Einar Du Rietz was born 1895-04-25 on Sandvik at Stockholm. He became PhD and professor at the University of Uppsala. Died 1967-03-07 in Uppsala.
 
Rolf Du Rietz mentioned above is a writer and bibliographer and the son of Gustaf Einar.
 
(Source: Elgenstiernas ättartavlor (moustly))  
 
You tell us you are a historian. It would be nice if you also tell us your full name.  
 
Regards,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-02-21, 14:36
Svar #7

ristinge

Thankyou Olle,
Do you have any furtehr information on Hugo Wilhelm du Rietz - he is quite an important pioneer here
 
Robert Orsted Jensen
(of Ristinge)

2006-02-21, 18:43
Svar #8

Utloggad Mathias Kindbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2014-09-12, 02:43
    • Visa profil
Robert,
 
As you note, Arthur Johan Fredrik's family did establish themselves in Australia (see Sveriges Riddarskap och Adels Kalender 1989, Stockholm, p. 128); as did his uncle Hugo Wilhelm du Rietz (ibid., p. 130), the architect (b. 1831, d. 1908), and the son of Johan Fredric Du Rietz (see below) (b. 1778, d. 1856), a lietennant in 1802. Hugo's mother Ulrica Charlotta (also below) was the daughter of Pehr Borgh (awarded the Royal Order of Vasa) and Anna Margareta Unger.  
 
The following lineage of Arthur Johan Fredrik is extracted from Gabriel Anrep, Svenska Adelns Ättar-Taflor, Stockholm, 1858: vol. 1, pp. 617-21. (Please note: I do not have access to the more reliable Elgenstierna, so I urge all to ascertain the veracity of the information, before citing it, if at all.). I regretfully do have any further information on Hugo Wilhelm du Rietz.  
 
I. Per Fredrik Du Rietz (b. 1819) m. Maria Elisabeth Bonthron (b. 1820)
II. Johan Fredrik Du Rietz (b. 1778) m. (1807) in Västerås, Ulrica Charlotta Borgh (b. 1781)
III. Carl Du Rietz (b. 1723, d. 1801) m. (1762) Eva Christina Cronhjelm (1741-1818)
IV. Carl Du Rietz (1692-1763) m. Ulrica Christina Gyllenståhl (b. 1694)
V. Carl Du Rietz (1657-1708) m. (1684) Eva Elisabeth Klingstedt (1665-1713)
VI. Gregoire (1607-1682), introduced as noble Du Rietz in 1660 in Sweden under the number 666.
VII. Maurice m. Julie d'Habarag
VIII. Nicolas m. Marie de Ballvellet
IX. Phles m. Marie de Fresnoy
X. Valerien m. Marie de Crispin
XI. Valerien m. Estre d'Habarag
XII. Phles m. Jean de Mory
XIII. Jean m. Marie de Bontey
XIV. Charles m. Agnes de Monts
XV. Pierre m. de Morette
XVI. Guillaume m. de Langaverie
XVII. Eustache m. Gyotte de Bourgchilles
XVIII. Gerard m. Alix d' Auberincourt
XIX. Guillaume m. Agnes de Baillaise
XX. Guillaume Du Rietz, knight in Artois, m. Mathilde de Hamelicourt
 
Regards,
M. Kindbom

2006-02-21, 19:28
Svar #9

ristinge

Thankyou so much Mathias,
A kind soul also referred me to a Du Rietz family community on the net, thankyou for this as well.  
 
However being more of a social historian than a genealogist my primary interests is not so much the family origin and more or less perceived class and noble origin as the exact circumstances that brought certain individuals to migrate.  
 
Hugo described his father, not as Lieutenant but as a Dairy farmer, which is a far cry from nobility and titles, it rather smells of cow done, hard work and difficulties. Same as his own lack of education within the trade of architecture which actually brought him some fame down under. He was in fact a boulder and poultry farmer down here, not normally the position of knighthood. However he was obviously very cleaver and was quite willing to take tools and work hard, and was it appears quite successful.
 
What I seek is a bit of information about the social circumstances which forced him to migrate as oppose to stay home and enjoy his position in Sweden. If anyone could fill me in on these aspects I would be most grateful!
 
Robert

2006-02-22, 13:59
Svar #10

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Being noble and having a title which might qualify you for a position in the army was not much use during the 19th century when peace had come particularly if your family seat was small and not very productive. Money was often scarce. Many younger sons chose to emigrate. They had the advantage over the ordinary labourer of having an education and often of having an army training and the ability to organise.
 
Then of course, we doubtless had our fair share of black sheep who were exported and not missed much!

2006-09-17, 13:24
Svar #11

Kristofer Du Rietz

The diary farmer Johan Frederik, Hugo Wilhelm's father is my greatgreatgreatgrandfather. I heard about Hugo Wilhelm and I would really like to know more about him and Gympie (is that the correct spelling?).  
 
Christina Backman is probably right. I think there is a lot of misunderstanding as regards the concept of nobility in the the New World and I know for a fact that were many many others like Hugo Wilhelm from all over Europe who came with to empty hands but with a proud family history to start again in Australia, Canada, USA Ne Zeeland and Argentina. Younger sons with no money nor connections but eager to get on in life.  
 
As regards Hugo Wilhelm's family, maybe this could help you understand where he came from.
 
His grandfather, Johan Frederik's father, was a lower ranking officer and had an estate in Småland. His wife was born baroness Cronhielm. She was very grand but hard as steel. They had 12 children. Their farm was nice but not large. All of their six sons became officers in the army and navy. Only one of these inherited the estate. The rest had to fend for themselves. Johan Frederik was the youngest son. Of his six sisters only three married.
 
Although relatively poor the family was well reagarded at Court and Johan Frederik and all his brothers held positions as page (I cannot translate this word which is French - basically young male boys of the nobility emplyed as footmen for the royal household).  
 
Johan Frederik became an officer in the navy. The family history says that he, as a married man with the responsibility of a growing family, was passed over for a well deserved promotion by someone younger, less able but with a higher noble rank, a count. This was a blow, not the least economically, and he resigned and got himself a small farm in the south of Sweden. He was known to have been a very kind a friendly person - very modest. He made the decision to end the aristocratic lifestyle for the family. He decided that his children should fend for themselves. No more page at court etc (he would certainly not been able to pay for that either). Interestingly, of his four sons (eleven children altogether), all did well, including Hugo Wilhelm I would like to think. My greatgreat grandfather Gustav Adolf made a fortune in the grain business (that bfortune was unfortunately  lost for my side of the family in the 1930-s but that's another story).
 
Best regards,
Kristofer Du Rietz
and would you like to share your research on Hugo Wilhelm with me I would be most grateful.

2006-12-12, 13:02
Svar #12

Hannah Elf-Rietz

Hej! Jag håller på med släktforkning i Historian men jag har inte lyckats komma så långt... Jag har kommit ner till Alexander Rietz, som för övrigt emigrerade till Amerika och lämnade sin fru Bengta Rietz. Min farfar heter Tore Joel Johansson men mitt släktnamn är från min farmor. Min farmors far hette Hugo Valdemar Rietz, Alexanders son. Hugos fru hette Jenny Teolinda Rietz, född Adamsson.
Så vitt jag vet så bodde Bengta och Alexander i Olofström.  
Det jag skulle tyckt varit intressant är vad mitt Rietz släkte har fått sitt namn ifrån, är det något spännande förflutet i släkten och vad kan man i så fall få reda på det någonstans? All övrig fakta och information mottages varmt!

2006-12-13, 08:50
Svar #13

Jan-Åke Holmbrng

Hej Hanna
Ätten Du Rietz var  en gammal fransk adelssläkt, som inkom till Sverige i mitten av 1600-talet. Det var läkaren Gregoire Francois Du Rietz, som av drottning Kristina inkallades till landet och blev hennes livläkare. Han kom senare att verka som livmedikus för såväl Karl X Gustaf, Hedvig Eleonora som Karl XI. Genom giftermål blev ätten sedermera befryndad med ett flertal svenska adelssläkter.
Mvh
Jan-Åke

2009-04-13, 18:52
Svar #14

Utloggad Gösta Molund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2010-01-27, 18:45
    • Visa profil
    • www.ipbolaget.com/users/ce02513
Maria Carharina Du Ritz född 1747 29/8 i Börsjö Risinge sn (E). Jag har hittat henne i fb 1747 men söker söker hfl för Börsjö 1747. Risinge börjar med hfl 1788-1795 AI:1.
Under vilken socken låg Risinge 1747?
Hon gifte sig 1764 10/8 i Kinda, men jag vet inte vilken socken Kinda tillhörde då.
Tacksam för hjälp.
 
Detta inlägg flyttades den 14 april 2009 från Östergötland, Okänd socken.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2009-04-13, 22:46
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Elgenstierna anges följande:
Maria Catharina Du Rietz, född 1747 29/8 på Börsjö, död 1812 på Stensgård i Fryksände socken, Värmlands län. Gift 1764 19/8 på Sommenäs med dåvarande adjutanten, sedermera uppsyningsmannen vid tullen Samuel Sahlström, född 1742 i Fryksände socken, död mellan 1790 och 1799 på Stensgård.
 
Börsjö heter numera Stjärnvik och ligger i Risinge socken.
Sommenäs ligger i Tidersrums socken.
Du kan alltså finna ytterligare uppgifter om hennes ursprung i Elgenstiernas ättartavlor som finns på välsorterade bibliotek.
Vänligen,
Olle Elm
 
Detta inlägg flyttades den 14 april 2009 från Östergötland, Okänd socken.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland
Vänligen,
Olle Elm

2009-04-14, 11:33
Svar #16

Utloggad Gösta Molund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2010-01-27, 18:45
    • Visa profil
    • www.ipbolaget.com/users/ce02513
Tack Olle för uppgifterna.
Egentligen försöker jag spåra Samuel Sahlströms födelseort. Han var inte född i Fryksände. I en hfl står att han inflyttade från Småland. men ingen har lyckats finna honom där. Min tanke var att se i vb för Maria Catharina Du Rietz om det där står varifrån han kom.
Mvh
Gösta

2009-04-14, 12:17
Svar #17

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Den som hittar Samuels födelseort löser ett problem som dryftats av forskare i snart 100 år, misstänker jag. Jag föreställer mig att alla ledtrådar är uttömda sedan länge och att lösningen lär ligga i huruvida någon må snubbla över en gosse Samuel i någon småländsk födelsebok. Finns något datum angivet för hans födelse också?
 
Han ingår inte personligen i min forskning, men tre av hans barn gifte sig och har fått sina efterkommande med tre syskon/kusiner Lundell, som ingår i min forskning via sin mor Birgitta Frumerie. Är du är en ättling till något av dessa barn, Gösta?

2009-04-14, 16:30
Svar #18

Utloggad Gösta Molund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2010-01-27, 18:45
    • Visa profil
    • www.ipbolaget.com/users/ce02513
Hej Anders!
Jag hjälper en god vän i Umeå att forska på hennes anor och har på det sättet kommit in på släkten Sahlström. Samuel var ju gift med Maria Catharina Du Ritz. De gifte sig i Sommenäs 1764 10/8. Se Tidersrums vb 1764 C:2 (GID 391.18.3300). Där står Samuel som dåvarande adjutant sedermera uppsyningsmannne vid tullen.
Jag har i Tidersrums fb 1742 hittat 2 Samuel, som jag skulle vilja följa upp. Han bör ju ha funnits i Tidersrum när han gifte sig?
Nackdelen är att det inte finns någon hfl år 1764 så man där kan se om han finns.

2009-10-30, 12:49
Svar #19

Utloggad Gunnar Källblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2009-10-30, 12:49
    • Visa profil
Hej Gösta!
Jag har redan skrivit om Samuel Sahlströms ursprung i
Anbytarforum: Värmland/ Efterlysningar/ Samuel Sahlström
Gunnar Källblom

2010-01-25, 12:07
Svar #20

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hebbla Du Rietz, född 1731 gifte sig 1762-06-06 med sonen till Sockenåldermannen Per Samuelsson på Nääs i Kisa och Carin Olofsdotter, Samuel Persson Durling, född 1731-04-16.
I samband med giftemålet blev Hebbla arvslös. Är det någon som vet varför?
 
En liten teori:
Jag håller på och hjälper en person som tror sig på långt håll vara släkt med Du Rietz. I familjen talas det om att Carin, Samuels mor, har jobbat på Börsjö (Risinge), liksom fadern.  
Carin ska då ha fött ett oäkta barn vilket då skulle ha varit Du Rietz.
Carin blev utköpt och gifte sig med Per Samuelsson. Eftersom det inte inte finns några hfl att slå i är det som att leta efter en nål i en höstack om det finns någon sanningshalt i det hela.
Det skulle t.o.m. kunna vara Carin eller Samuels moder som är inblandad.
Ingen vet egentligen...
 
Personligen reagerar jag på att fader Carl gör Hebbla arvslös. Kan det ligga något bakom det faktum att Hebbla och Samuel är släkt? Något som man vill förneka eller mörka?  
Och varför får Samuel namnet Durling för?  
Enligt uppgift ska det vara just för kopplingen till Du Rietz.
 
Hebblas far var en riktig frögurka. Innan han dog hade han avlat fram 27 (äkta) barn varav Hebbla ska ha varit nr. 15 i syskonskaran.
 
/Thomas

2010-01-25, 20:27
Svar #21

Jan-Åke Holmbring

Hej Thomas
Jag citerar ur min bok om Maria Durling Att sikta mot stjärnorna (Örebro 2007):
 
Då hennes (Hebblas) släkt svårligen kunde acceptera denna mesallians, hade giftermålet skett i hemlighet. Äktenskapet sågs dock med oblida ögon av släkte Du Rietz, som helt tog avstånd från de nygifta och frös ut dem ur släktgemenskapen. När Hebblas förmögna syster, Eva Catharina Lindsfelt på Stora Tidersrum, dog hade Hebblas familj till exempel uteslutits som arvtagare.
 
Maria Durling skrev själv en skrift Att dela arf pröfvar vänskap. Den trycktes i Idun 1905 och skildrar Hebblas äktenskap och arvsproblemen.
Namnet Durling togs av Hebblas och Samuels söner (Samuel hette aldrig Durling) och är en anknytning till namnet Du Rietz, något som också väckte anstött bland denna släkt medlemmar.
 
Mvh
Jan-Åke

2010-01-25, 20:43
Svar #22

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Jätteintressan!
 
Jag skickar dig ett mail!
 
/Thomas

2010-01-26, 07:29
Svar #23

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Jan-Åke,
 
Det gick inte bra det där. Din adress i profilen funkar inte.
Maila mig din adress - gå in i min profil så har du min där.
 
/Thomas

2010-01-26, 08:22
Svar #24

Jan-Åke Holmbring

Jag hittar inte heller din e-postadress. Du kan nå mig på holmbring@mail.com
Jan-Åke

2010-01-26, 10:14
Svar #25

Jan-Åke Holmbring

Det skall vara holmbring@gmail.com
Jan-Åke

2010-01-26, 11:41
Svar #26

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Ok - inte undra på att inte mailet gick fram.
 
Det kommer ett mail senare idag. Jag är på jobbet just nu och har inte tillgång till det jag skickade igår.
 
/Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna