ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prytz  (läst 2359 gånger)

2007-08-27, 12:09
läst 2359 gånger

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Söker uppgifter om de äldre leden av Prytz-släkten. I vilka källor förekommer stadsskrivaren i Örebro, Claes Hansson Prytz (1524-1554), hans far Hans Claesson Prytz (munk i Närke enligt Elgenstierna men varifrån kommer den uppgiften?) och farfar Claes Prytz som ska ha varit krigsöverste och bosatt i Sköllerstad (T)? Denne äldste Claes Prytz ska vidare ha varit gift med en kvinna ur den danska adelssläkten Laxmand men är denna uppgift gripen helt ur luften?
 
1408 nämns i SD en Claus Prytz med hustru Karin Mickelsdotter vilket med tanke på namnskicket inom släkten mycket väl skulle kunna vara ovannämnde Claes Prytz farföräldrar.
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-12-28, 19:10
Svar #1

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Jag skulle vilja ställa en fråga ang en yngre medlem i släkten Prytz, nämligen ett av Johan Claessons och Margareta Grundels barn. Som yngsta barn nämns Anna Maria (Ett barn begr 1657 3/2 i Storkyrkan). Denna uppgift uppenbarligen citerad ur Stockholms rådhus och råd.
 
Viborgs lfs:s vigselbok: 'hr baron o landshöfd Anders Lindehielms döttrars kammarpiga jgfr fördom handelsm i Stockholm Hr Johan Prytts d:r Anna Prytts' gifter sig 17.12.1693 med dubble änklingen Henrik Winter, magister/teol lektor/pastor Äyräpää. Anna blir änka 1694 och återvänder troligen till Sverige med åtminstone ett av de fyra styvbarnen, Reinhold W.
 
Kan någon som forskar i släkten Prytz säkert bekräfta att dessa två Annor är samma person? Och vet något om hennes vidare öden?
 
Mvh Ritva W

2009-05-04, 20:04
Svar #2

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Ett dubblerat inlägg (som också är postat under Övriga Släkter) har tagits bort.

2010-04-08, 10:46
Svar #3

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Ett inlägg om gästgivaren och kronolänsmannen Lars Jonasson Prytz har flyttats till  Övriga släkter - Prytz.

2012-05-10, 16:20
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Prytz (tabell 5), yngsta dottern Hedvig Charlotta, gift med kaptenen Olof Ridderfelt, avled på Edö i Askersunds landsförsamling 1747 28/4, 55 år gammal.
(Källa: Askersund landsförsamling C:3 (1711-1780) Bild 206 / sid 202)

2016-02-10, 22:46
Svar #5

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Lista Öfwer Thomeensky Sviten, af det Stånd den wärkel: warit uthur Sijberien och hijt till hufwud staden Moskow ankombne d: 15 Martij Anno 1722./.
...
70. Capitein Johan Prytz af Södermannelandz Infanterie Regemente, ähr född uthj Östergiötlandh har tient Kongl. May:tt 22 åhr, blefwit fången uthj Walackien, d: 24 Septemb:r 1709. Hustrun Maria Starck född i Dorpt, dottren Anna Elisabeth af 1:n Månad.
...
72. Regementzqwartermestare Clas Prytz af Södermannelandz Infanterie Regemente, är född uthj Östergiötland och Norkiöpings stadh, har tient Kongl: May:tt utj 23 åhr, belfwit Fången wijd Dniper uthj Ucrain d: 1 Julij 1709 ./.
 
Källa: Diplomatica Muscovitica, Kommissionssekreteraren Thomas Knipercrona (d.y.) 143 (1721-1723) Bild 1620 (AID: v323656.b1620, NAD: SE/RA/2113153)

2017-09-20, 18:34
Svar #6

Utloggad Monica Blomberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2017-09-20, 19:31
    • Visa profil
Det var länge sedan jag var inne på Anbytarforum. Nu hittar jag inte om jag vill börja ny fråga. Det enda som var tillgängligt var svar.
Jag försöker här.
Härstammar från krigsöversten Claes Prytz som levde i Sköllersta i slutet av 1400-talet och början av 1500-talet.
Han skall vara begravd i Sköllersta kyrka enligt uppgifter jag hittat. Och eftersom jag flyttat till Närke såg jag fram emot att titta på graven.
Till min förvåning finns tydligen ingen sådan grav. Pratade med personer som är aktiva i kyrkan och kan en hel del om den. Finns inte heller något i de häften om kyrkan som finns. Jag ser att fler med mig angående uppgiften om graven hänvisar till " English Adelns Ättartavlor, del VI. Gustaf Elgenstierna. (Facsimilupplaga 1998)."
Är det någon som vet mer?
Denne Prytz skulle haft en sätesgård i Sköllersta. Inte heller den har jag lyckats lokalisera.
Monica Blomberg

2017-09-23, 15:57
Svar #7

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Det var länge sedan jag var inne på Anbytarforum. Nu hittar jag inte om jag vill börja ny fråga. Det enda som var tillgängligt var svar.
Jag försöker här.
Härstammar från krigsöversten Claes Prytz som levde i Sköllersta i slutet av 1400-talet och början av 1500-talet.
Han skall vara begravd i Sköllersta kyrka enligt uppgifter jag hittat. Och eftersom jag flyttat till Närke såg jag fram emot att titta på graven.
Till min förvåning finns tydligen ingen sådan grav. Pratade med personer som är aktiva i kyrkan och kan en hel del om den. Finns inte heller något i de häften om kyrkan som finns. Jag ser att fler med mig angående uppgiften om graven hänvisar till " English Adelns Ättartavlor, del VI. Gustaf Elgenstierna. (Facsimilupplaga 1998)."
Är det någon som vet mer?
Denne Prytz skulle haft en sätesgård i Sköllersta. Inte heller den har jag lyckats lokalisera.
Monica Blomberg


I Elgenstierna står det så här: "Ligger jämte sin fru begraven i Sköllersta kyrka Örebro län, där på likstenen deras bilder funnos uthuggna: han i full beväpning och hon, som förmenas varit av Laxmannätten, i adlig skrud."
Henrik Mosén

2018-04-29, 20:51
Svar #8

Utloggad Carina Siklo

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-02-11, 19:08
    • Visa profil
Jag härstammar också från Prytz i Sköllersta, jag fanns information i nedan skrift i vilken man även hänvisar till en Follén men denne har jag inte hittat ännu;

 Källa: www.runeberg.org
/193 Strengnäs stifts herdaminne, fjärde delen. Förf: Klaës Alfred Hagström (1901).

Det anges att Henricus Claudii Prytz var verksam som kyrkoherde/präst i Sköllersta från 1573 till sin död 1627. Han kom från en gammal tysk, adlig släkt och föddes den 24/1 1550 i Örebro.
Först var han krigspräst och blev kyrkoherde i Sköllersta vid 23 års ålder. Han deltog i kyrkomötena i Strängnäs 1587, i Örebro 1588 och i Uppsala 1593 "blef prost öfver Öster-Nerike 1615. Död 1627 21/1 vid hög ålder och begrofs i sina förfärdes graf".

[ ]

"Prosten Henricus Prytz kan nu visserligen icke mäta sig i lärdom med mäster Nils i Mellösa, näppeligen icke häller med hr Esbern Boose i Örebro; men icke förty är mannen af intresse att komma loss från det status quo, hvarest kyrkskeppet för närvarande satt på grund. Det reformatoriska intresset låg honom mer än mången annan varmt om hjärtat. Liflig, eldig och van att taga allt hvad han gjorde på fullaste allvar, var Henrik Prytz bland samtida inom sin provins den som höll den reformatoriska fråga bäst vid lif och innerligast gladde sig åt den ljusnande morgon, som uppgick med kallelesen till Upsala möte.

Härstammade från en gammal tysk adlig släkt, som redan på 1400-talet var bofast i Sverige, hade Prytz mer än någon annan af sina ämbetsbröder tillfälle att komma i beröring med den tyska reformationen, dels genom sina studieresor i Tyskland, dels ock genom sina tyska släktförbindelser och icke minst genom sin uppfostran i Örebro, hvarest den låga, som tändts genom de bekanta smedssönerna Olaus och Laurentius Petri, flammande högt vid Henrik Prytz´skoltid. Det låg för öfrigt, om vi ej bedaga oss, i Prytz´skaplynne ett äkta drag af nordmannakraft och manlig beslutsamhet, som, när han trott sig spana idealet, höll det stadigt i sikte, tills det var fullelign hunnet. Detta drag var fäderneärft och hade inom Prytzka släkten fordom riktats lika skarpt mot reformationen som nu för densamma. Hans farfars far, ättens stamfader, den vid sin död hundraårige krigsöfversten Claës Prytz, han, som importerade släkten till Sverige och under Sturarnes tid tjänade svenska fanan, var en af dem, som satte det mest energiska motstånd mot Gustaf Vasas planer att införa reformationen i Sverige.

Helt visst ansåg han sig i likhet med biskop Brask kämpa för en rättfärdig sak och aktade därför intet offer för stort. Släkten, ursprungligen rik, blef genom detta krigsöfversten motstånd fattig. De många gods, den ägt i Nerike och Arbogatrakten, gingo härigenom förlorade, äfven det famla kära familjegodset i Sköllersta, hvilket allt af Gustaf I indrogs till kronan. Dennes son Hans blef snart en lika varm anhängare till protestantismen, som fadern i lifstiden varit till påfvedömet. Från början munk och en from och allvarlig munk i Riseberga kloster, ägnade han sig där med ifver åt bön, fasta och skriftens ransakande, som han dagligen lät sig föreläsas. Men när han sedan 40-årig återfick, såsom genom ett under, sin syn, öfvergick han till den evangelisk-luterska läran, om hvars sanning han i klostrets stillhet hunnit öfvertygas , lämnade så genast sin cell och trädde ut i lifvet och gifte sig. Hans son Claës Prytz, f. omkr. 1524, blef stadsskrifvare i Örebro och dennes som var prosten Henrik här i Sköllersta.".

[ ]

"Prytz afled 1627, ej såsom Follén uppgifver 129 år gammal, i hvilket fall han skulle varit född åtskilliga år före sin fader, utan omkring 78 år.

G. 1) m. Anna Börjesdotter, död 1587; 2) m. Anna Karlsdotter, död 1643 24/4. Barn: Johannes, disp. i Ups. 1622 "de V. Testamenti Sacramentis"; Andreas, klockare i Sköllersta 1641; Christiernus, studerande i Örebro 1614; Carolus och Daniel, studerande i Örebro 1615-1617; Henricus, ryttare för ett rusthåll i Sköllersta; Margareta, g. m. komm. Jöns Walenius här".

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna