ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Printzensköld  (läst 2571 gånger)

2006-10-25, 17:24
läst 2571 gånger

Jan Kartengren

Majoren sedermera översten Johan Printz adlades 1649 15/12 med namnet Printzensköld. Ätten utgick på svärdssidan 1926 18/5 med den adlades sonsons sonsons sonson genremålaren och tecknaren Carl Axel Printzensköld. I Elgenstierna är ätten redovisad i band IV (Stockholm 1931) s 53-58 och omfattar 15 tabeller.
 
Min fråga är när Brita Beata född 1728 (dotter till Carl tab. 3), gift Urberg, avlider?

2006-11-10, 10:18
Svar #1

Utloggad Christer Friberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2013-09-09, 19:04
    • Visa profil
Hej!
Brita Beata avlider 7/6 1809 i Klinket, Yxnerum, Asby socken.
Maken levde till 7/2 1813.

2007-04-22, 12:36
Svar #2

Utloggad Caroline Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2021-03-14, 14:43
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har nyligen hittat Johan Printz adlad Printzensköld och död på Bornholm 1658, i släkten. Men det enda jag vet är att hans far tydligen hette Jakob och var präst. En annan källa säger att han var född i Tyskland.  
 
Tacksam för hjälp om någon skulle veta något om hans bakgrund.
 
Mvh Caroline, Nässjö

2007-04-22, 23:15
Svar #3

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Är det någon som vet om släkterna Printzsköld och Printzensköld är två olika släkter?

2007-04-23, 19:34
Svar #4

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
I Adelskalendern finns Printzensköld nr 478 och Printzsköld nr 2134, så det verkar ju vara två olika. Fast det står med liten stil att nr 478 förut hette Printz och nr 2134 Printz eller Printzell, vilket ju verkar ganska lika. Printzsköld adlades senare - 1778 (Printzensköld 1649)
Mvh Lena

2007-04-23, 23:06
Svar #5

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Tack, Lena!
Då kommer nästa undring:
Den Johan Printz som adlades till Printzensköld, är han på något sätt släkt med Johan Printz (1592 - 1563) som var guvernör över Nya Sverige och sedan landshövding i Jönköpings län?
Sylvia

2007-04-24, 10:01
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ovanstående Johan Printz (f c:a 1615) fader uppges av Elgenstierna ha varit präst och hetat Jacob. Någon annan uppgift finns ej där, men om Johan Printz uppges Tjänade sig upp i det 30-åriga kriget från musketerare till major vid ett tyskt regemente till häst. Vidare kan man se att han 1:o var gift med Susanna Dorotea Brachel, från vilken han blev skild 1650. Var han möjligen av tysk härkomst?
 
Den andre Printzens far var Bero Johannis, kyrkoherde i Bottnaryds pastorat av Skara stift 1572. Död 1642. Gift med Gunilla Printz, dotter av kyrkoherden i Fågelås pastorat, domprosten i Skara Sveno Benedicti Putt och Gunilla Håkansdotter.
Som synes något underliga uppgifter vad gäller familjenamnen .. En Putt får en Printz....
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-04-24, 12:30
Svar #7

Utloggad Caroline Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2021-03-14, 14:43
    • Visa profil
Men man kan fråga sig vad han hade i ett tyskt regemente att göra, om han var av svensk härkomst. Jag läste någonstans (en skröna?) att han vid ett tillfälle räddade Karl den tionde, tror jag det var. Därför fick han heta Printzensköld =prinsens sköld. I och med att han för svenska regeringens räkning fick sitta på Bornholm, tycker jag att han borde varit svensk...  
Caroline

2007-04-24, 23:09
Svar #8

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Intressanta inlägg!
Jag vänder mig ännu en gång till Printz-experterna!
En syster till min mm ff mf mm mm, som hette Anna Rolandsdotter Bure, var gift med grundaren av Gysinge bruk Peder Svensson Printz.
Deras ättlingar heter Printz, Printzell och Printzsköld och bör alltså tillhöra ätten nr 2134.
Erik Sehlberg skriver i Gefle och dess Slägter om den förste med namnet Printz. Den förste är han naturligtvis från Gävles horisont, men eftersom han kom inflyttande dit, så fanns ju förfäder till honom någon annan stans, och de kanske också hette Printz. Denne förste hette Olof Olofsson Printz och sägs vara född 1594. Han flyttade till Gävle från Lödöse, men hade också varit rådman i Lidköping.
Hur den tidigare nämnde Peder Svensson Printz kommer in i genealogin har jag inte kunnat klura ut hos Sehlberg, som skriver om flera med namnet Sven Printz, men han tycks inte ange släktförhållandet (eller också har jag inte begripit det).  
Det som fått mig att fundera kring det här är att Olof Olofsson Printz är nästan jämnårig med guvernören Johan Printz, Olof f. 1594 och Johan f. 1592. Jag har undrat om de rent av var bröder, men nu stämmer ju inte patronymikon. Kanske kusiner?
Lidköping ligger ju inte så långt från Bottnaryd, där Johan Printz var ifrån. Olof Olofsson Printz hustru hette Gunilla Svensdotter, och Johan Printz gård i Bottnaryd heter Gunillaberg.
Kan det finnas något samband?
undrar Sylvia

2007-04-25, 20:46
Svar #9

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Ur: Nya Sverige - drömmen om ett imperium, av Algot Mattsson:
 
Printz, Johan
Född i Bottnaryd, Småland, den 20 juli 1592. Nya Sveriges mest berömda personlighet och dess guvernör åren 1643-1653. Teologie studerande, legosoldat och senare officer i den svenska arm?n under trettioåriga kriget. Degraderad och fängslad efter påstått förräderi. Genom främst Per Brahes försorg åter tagen till nåder och på tre år utsänd till Nya Sverige. Kom att stanna mer än tio år. Reste utan tillstånd hem till Sverige. Anklagades ej härför utan blev utnämnd till överste och sedermera landshövding i Jönköpings län. Printz avled den 3 maj år 1663 sedan han fallit av sin häst under ridtur mellan Gunillaberg i Bottnaryd och Jönköping.
 
Johan Björnsson Printz - son till kyrkoherden i Bottnaryd, Björn Hansson
 
...Printz upphöjdes i adligt stånd och upptog sin morfaders vapensköld.
 
Johan Printz hade under sin krigstänstgöring i Tyskland ingått giftermål med en tyska, Elisabet von Boche. Hon avled år 1640 och efterlämnade en son och tre döttrar av vilka Armegott, sedermera gift med löjtnanten Johan Papegoja, skulle bli den mest omtalade. Inför avfärden till Nya Sverige ingick Printz ett nytt äktenskap med den 32-åriga Maria von Linnestau - även hon av tysk börd och änka efter översten Lydert von Strahlendorff  
 
Mvh
Magnus

2007-05-15, 15:00
Svar #10

Christina Arvidsson

Hej!
Fick nyligen veta att jag är släkt med Johan Printz i Bottnaryd. Min morfar hette Emil Printz, han och hans bror. Dom tyckte det var ett  fult  namn och bytte efternamn. Min Morfar tog då namnet Rydberg. Min Mamma hette Stina Rydberg.
Jag vet att vi är en stor släkt, mina syskon bor mest i kalmar, mina kusiner, Öland, Stockholm. Det jag vill veta är om vi har kvar några  nära  släktingar i USA , Delaware tex?
 
Jag är nyfiken och fashinerad.
Hör av Er om Ni vet något.
Jag bor i Kalmar.
 
Mvh Christina Arvidsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna