ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2008  (läst 3616 gånger)

2004-07-02, 22:34
läst 3616 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil

2005-05-22, 17:23
Svar #1

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej!
En anmoder i vår slekt ble fødd som oægta barn i Karlshamn i mai 1788. Da hon ble gift i 1815 i Bohuslen berettade hon at hon var greve Pipers barn. Hennes mor var jungfrun Catharina Ekegren.
Er det noen som har kunnskap om hvilken av herrene Piper som hadde uppehold i Karlshamn ikring august 1787. Den svenske financministeren baron Erik Ruuth inrettade just på denne tiden før egen regning ett brenneri i Karlshamn. Han giftet i 1805 datteren Ebba Maria Ruuth til Carl Claes Piper och samme år datteren Elisabeth Charlotta Ruuth til Erik Piper.(Begge sønner til Carl Gustaf Piper, f.1737)
Det var kjent på den tiden at overklassen var opptatt av skjønne/tiltrekkende kvinner innen middelklassen och hadde sine sidesprang. Det blir spennende å se om det finnes en dom i kemnarsretten, men høyst sannsynlig køpade barnfaderen seg fri slik at det i ettertid var umulig å finne noe på ham.

2005-05-22, 19:53
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Jag är själv släkt med hela den Grevliga ätten, Piper, nr 46 eftersom jag har den släkten inskriven  i mitt släktforskningsprogram. Den första som jag har är Grevinnan Charlotta Christina Piper som enligt Elgenstierna föddes den 24 september 169(4?) som dotter av Carl Piper, adlad, friherre och greve Piper och hans hustru Christina Törnflycht. Grevinnan Charlotta Christina Piper avled den 15 mars 1727. Hon gifte sig den 12 maj 1715 på Skånes största och magnifika slott Högestad med det svenska riksrådet och tyska riksgreven Greve Ture Gabriel Bielke. Han föddes den 22 november 1684 i Stockholm som son av fältmarskalken och tyska riksgreven Friherre Nils Bielke, greve Bielke på det mycket magnifika renässansslottet Salsta i Uppsala och dennes hustru Grevinnan Eva Horn af Björneborg. Det svenska riksrådet och tyska riksgreven Greve Ture Gabriel Bielke avled den 11 maj 1763 i Stockholm. Han ligger förövrigt begraven i Torstenssonska graven i Riddarholmskyrkan.
 
På så sätt blir vi möjligen släkt med varandra!

2005-05-22, 20:19
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Bara en liten upplysning ätten Piper, som möjligen är flera ätter, alternativt har samma rötter, finns i Både Tyskland och Sverige. Jag har själv flera Piper i antavlan. När jag också nämner Tyskland (eller Pommern och Mecklenburg för att vara lite mer exakt)är det för att jag tror att också den svenska grenen/ätten var rikt reprensenterad där och hade herrgårdar där, samtidigt som de hade svensk anknytning. Pommern var t.ex. en svenskprovins fram till 1816 (eller (1818?). Vilken av Piprarna menar Du? Kanske några närmare ledtrådar om platser etc. skulle hjälpa.
 
M.V.H. Steve

2005-05-23, 00:01
Svar #4

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej! og tack før begge innleggene jag har mottagit.
Dersom historien er sann så er det nok Grevliga ætten Piper nr. 46 som jag har tro på i denne sammenheng. De var i tillegg til Stockholm nær knyttet til Blekinge och Skåne.
Jag har på flere sett(måter) forsøkt å finne ut hvor grevene: 
Carl Gustaf, f.18. mars 1737 och hans søner, Carl Claes, f.18. april 1770, Gustaf, f.14.juli 1771 och Erik f.1. jan.1773 hadde tilhold(Uppehold) i perioden juli-aug. i 1787 och det er svårt at finne ut. 
 
Carl Gustaf var Riddarhusdirektør och meg bekandt så lukket(stengde) Riddarhuset om sommaren på den tiden.
   
Adolf Ludvig, f.10. januar 1750(Bror av Carl Gustaf) Hans ekteskap med Eva Sofie Fersen var  ikke det aller beste. Det var jo hennes far
som fikset ekteskapet iflg. svensk   historieskrivning.
 
Det har tatt lang tid før jag har våget å skrive ett innlegg på denne måten, men jag er nyfiken av natur och prøver alla møjligheter.

2005-05-23, 00:04
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej Steve!
 
Vad har du för bevis på att Pommern var en svensk provins ända fram till året 1816 eller möjligtvis ända fram till året 1818? Vad jag vet så miste Sverige slutgiltigt sina områden i Pommern redan år 1814 / 1815. Jag är inte 100% säker exakt vilket av dessa två år som alla de områden av Pommern som en gång tillhört Sverige blev en del av Königreich Preussen. Det vore dock intressant att få veta exakt när. Tillföll exakt alla svenska områden av Pommern till Danmark i freden i Kiel den 14 januari 1814 eller fanns det ännu några områden som hörde till Sverige fram till 1815?
 
Som jag skrev så menar jag den Grevliga ätten, Piper, nr 46 på Riddarhuset i Sverige. Den första av denna släkt som bar namnet Piper var handlanden i Viborg år 1615 Bernt Piper. Han var enligt Elgenstierna född i L?beck så det kanske finns någon släktskap mellan de Piper som du nämner och de som sedermera blev grevar i Sverige. Personligen tror jag dock att vi har för lite källor för att med säkerhet kunna sammanbinda dessa två Piper släkter.

2005-05-23, 10:34
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Sverige tappade Pommern 1814 till Danmark, som sedan fick lämna det till Preussen. Det var dock någon stad som Sverige hade rätt att återlösa efter 100 år, men de klokt nog avstod från...

2005-05-23, 10:57
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Anders
 
Det var alltså såsom jag trodde!

2005-05-23, 10:58
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej både Ralf och Anders. Ja, jag skrev ju frå minnet (dárav ? tecken eftefter!) så det är ju helt säkert 1814 som ni skriver.
 
Nej det finns inga slutgiltiga bevis för att det handlar om urssprungligt samma familjer Piper vad jag vet, men kontakten till Sverige verkar ha funnits från den tyska adliga ätten Piper. Jag håller ju med stor möda på att undersöka och verifiera dessa pommerska och mecklenburgska ätter och familjer (som jag har i mina anor och papper etc.). Det är svårt och tar lång tid. Vad jag ville góra Hans Petter uppmärksam på var att det existerar (existerade?) en Piper ätt i dessa två områden och att de verkar ha viss kontakt med Sverige dessutom. Jag har flera kontakter i Tyskland nu som har hjälpt och hjälper mig att spåra dessa släkter. i Både Pommern (nuvarande kust trakterna i Polen) och Mecklenburg (som till stor del var DDR) efter 1945 har så mycket förstörts men det sker ett rekonstruktions arbete som jag har förståt det för tillfället. Till detta kan tillfogas att de finns flera tyska ätter med samma namn som i Sverige (som man inte vet om de har samma rötter, men kanske troligen har det?).  
Ett annat exempel är att delar av baroniet Wachtmeister av Björkö fick Preusisk grevliga titlar, emedan en annan gren af Björkö ätten som  levde i Tyskland efter 1945 (och gör delvis ännu) är svenska friherrar, man använder då vanligtvis namnet von Wachtmeister i Tyskland. Bara ytterligare ETT exempel på att ätterna/släkterna finns på båda sidor Östersjön.
Tack för övrigt Ralf och Anders för exakta årtalet när Pommern genom Danmark övergick till Preussen.  
 
M.V.H. Steve

2005-05-23, 12:41
Svar #9

hanspengh@hotmail.com

Hej igjen!
 
Jag kan egentlig ikke ekskludere noen og står åpen for den(de) Piper personer som har hatt tilhold til Blekinge/Skåne.
Jag har problem med å tenke mig at min anmoder fortalte en usann historie om grev Piper.
Behovet var iallefall ikke tilstede for å kunne bli akseptert i familien hon giftet seg til.
Hennes dotter ble gift med en skollærare i Skee, och det var lite sannsynlig at skollæraren ville stå for en spøk(skjemt)historie ovenfor sine barn. Historien har imidlertid aldri blitt tatt på alvor, men har eksistert upp igjennom alle år i Skee i Bohuslen, i Idd/østfold(Norge) och Oslo(Kristiania).

2005-05-23, 14:01
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Det er desvaerre dette at vi stadigvaek dvaeles med nogle tabuer der er doede og begravede siden 1960-erne ellers. Dette goer såmaend at disse spoersgmål ikke bliver taget alvorligt.  
Det er jo alligevel ikke sikkert selvfoelgelig at der er sådan vores kaere forfaedre har fortalt os etc. men det er naturligvis vaert at undersoege for at give nogen slags oprettelse til den person man soeger efter, og ikke mindst hvis ham eller hende er foedt udenfor aegteskab for eksempel. Der må jo findes en biologisk far og kan man finde ham uden fordomme og med et åbent sind skal man altså goere det.
jeg sidder i Spanien og kan ikke lave de dansk/norske oe?er og ae?er (ä och ö), har lige laert at lave å!
Håber Du får mere hjaelp og respekt for dit spoergsmål Hans Petter Engh
Det er der mange der ikke fåer her på anbytarforum, med de spoergsmål som drejer sig om boern udenfor aegteskab ... og jeg forstår selv ikke hvorfor!!!!  For at vaere overtydelig og ikke blive misforstået, som så ofte ellers, så mener jeg selvfoelgelig overhoved slet ikke de andre der lige har svaret, Ralf og Anders, som jo har givet en god hjaelp at finde din farmors anforvanter. Tag det på alvor og find dem!
 
Med bedste hislner og Good Luck: Steve  
 
P.S.
Hvis jeg få at vide noget mere om de tyske Piper, som måske kan vaere en ledtråd for dig, vil jeg naturligvis skrive det her!

2005-05-23, 15:33
Svar #11

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Steve
 
Så du forskar alltså i Mecklenburgska släkter. Jag känner tyvärr inte till några släkter i detta område. Däremot känner jag nog mycket väl till den ännu på svärdssidan levande detroniserade suveräna dynastin i Mecklenburg. Vet du någonting om dem?

2005-05-23, 16:19
Svar #12

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Inte mycket Ralf för vad jag vet är jag inte släkt med dem och jag har fullt sjå med mina egna gamle smiley. Men det ska vara två olika mecklenburgska stater, även om jag har för mig att de två dynastierna hade samma ursprung (nu talar jag om Mecklenburg som två stater!).
 
Mecklenburg och Pommern (som ju tillhörde Preussen från 1814 som Du själv och Rune påpekade (Tack för det!) har ju en mycket lång tradition med gemensamma ätter (och kontakter + kulturhistoria m.m.)med Sverige och Danmark (inkl. de andra nordiska länderna). Jag är ju inte historiker som Du är, utan bara en sökare efter förfäder(som jag bl.a. försöker skapa konst av smiley i manuskriptform . 
Jag har och kommer att skriva här en hel del om de Mecklenburgska ätter och släkter och Pommerska ätter och släkter som jag efterhand har får mer kännedom om. Jag kan nämna dem jag känner till mera eller mindre; Degener, Erbrecht zu Bülow, von Leutzow (stavas också von lewetzow), Piper, Wachtmeister af Björkö, Bülow, von Voss, von Rade/Raden/Rahden/Rhoden (troligen samma ätt!) och ytterligare några fler i Mecklenburg. 
I Pommern (men gränserna är hela tiden skiftande) känner jag till Martini (ocså i Brandenburg och Mecklenburg), von Puttkamer, von Bismarck, von Sydow, Perle, von Zitsewitz, von Zanthier och Riesch och några andra personer i släkten med andra efternamn. Alltså bara om någon vill fråga något om dem och jag alltså kan svara på det?! 
De är stora släkter/ätter oftast (och spridda på många gods och gårdar samt ofta officerare etc.)och jag känner nog bara till en bråkdel av deras familjemedlemmar. Jag har sproadisk kontakt med flera nu levande personer från flera av dessa släkter. Om och när jag kan, är jag gärna till hjälp! antinge vet jag, eller inte eller undersöker något vidare...smiley
 
Med Vänlig Hälsning: Steve

2005-05-23, 16:52
Svar #13

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Dessa två stater som du tänker på var Großherzogtum Mecklenburg-Schwerin och Großherzogtum Mecklenburg-Strelitz. Dessa upphörde tyvärr att existera år 1918! Dynastin i Mecklenburg-Schwerin har sedan dess utdött på svärdssidan och nuvarande överhuvudet för Mecklenburg (Mecklenburg-Schwerin och Mecklenburg-Strelitz) heter nuförtiden Herzog GEORG BORWIN Friedrich Franz Karl Stephan Konrad Hubertus Maria zu Mecklenburg. I vilken stat levde dina förfäder, var det i Mecklenburg-Schwerin eller i Mecklenburg-Strelitz?

2005-05-23, 20:27
Svar #14

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Mecklenburg- Schwerin Ralf. i ett ganska stort område mellan stadt Schwerin och stadt Rostock där det stora godset var rittergut Bülow, men jag ska inte svära på att inte von Rahden ätten (skriver det så här!) levde i det andra jurisditioratet (staten) de hade stora marker innanför ön Rügen (Heinrichshagen m.m. som jag har skrivit om tidigare) alltså på fastlandet i Mecklenburg, men det var kanske på 1600-talet, och före det, samma Storhertigdöme? Uppdelningen mellan de två hertigdömena Känner jag till från mina anfäder på 1800-talet Ebrecht zu Bülow etc.
 
M.V.H Steve

2005-05-24, 09:51
Svar #15

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
ursäkta jag ser fel på skärmen ibland, jurisdirektoratet skulle det stavas...smiley
 
M.V.H. Steve

2005-05-25, 08:40
Svar #16

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej! Steve og tack for din positive holdning!
Finner jeg ut av saken en dag så skal jeg kontakte deg og Ralf og gi resultatet.

2005-05-25, 21:21
Svar #17

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Det ser jeg fremtil Hans Petter!
 
Med venlig hilsen: Steve

2005-07-22, 15:39
Svar #18

Utloggad Anita Back Sandvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2008-07-13, 15:58
    • Visa profil
    • www.in-siktskallan.se
Hej. Jag är intresserad av att få veta i vilken kyrka i Stockholm som Adolf Ludvig Piper och Eva Sophie von Fersen vigdes. Hoppas på svar gör
Anita Back

2005-12-09, 17:49
Svar #19

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej!
Jag har hatt noen innlegg om vår anmoder och historien at hon var grev Pipers uekta dotter.
En god bit arbeta gjenstår och sannsynligvis vil inte sanningen komme helt for dagen da viktiga spor inte finns kvar.
Jag har hittat personen, jungfrun Catharina Ekegren, som kan ha varit hennes morsa. Catharina ble fødd 22. september 1760 i Bollerups sn. i Kristianstads len. Hon var dottar til skomakaren Andreas ekegren och Maria Mathisdotter.
I februar 1788 var hon fadder i sin brorsons dop i Glemminge sn. tilsamans vid sin systor kammarjungfrun Maria Elisabeth Ekegren. f.1752.
Det var noterad at Catharina kom ifrån Ekerød och Maria ifrån Kronovall.
Systorn Maria Elisabeth ekegren var ifrån 1785 eller tidligare och frem til 1795 kammerjungfru hos grevefamiljen Hamilton på slottet Kronovall.
Hun giftade sig i en alder av 43 år med sjøtollsvaktmestaren Emanuell Johan Wansing, f.1766 ifrån Kristianstad i Fågeltofta sn den 15. jan. 1795 och flyttade til Karlshamn.
Catharina hadde bosted som tidligere nevnt Ekerød, som kan ha varit i St. Olof, Røddinge sn. eller Huarød. Jag litar mest på St. Olof eller Røddinge.
Catharina ble gift med enklingen och klockaren Hendrick Ahlberg, den 26. mars 1793 i Røddinge och de bosatte sig i Hørby sn. Ahlberg hadde barn ifrån sitt førsta ektenskap. Han var 48 eller 42 år och Catharina var 32 år.
 
I vigselboken fremkommer beviserligen grove feil(fel) før at tydeligen dølgja(fjerne) Catharinas fortid.
Det var noterad at hon ble fødd i Boanes(En mølla under Bellinga/Søvdeborg?, istadenfor Bollerup. Det var noterad at farens namn var Ekegren Pettersson i Lund. Farens namn var Andreas Ekegren, dog i 1786 och hadde boningsplass i Bollerup. Morsans namn var noterad som Ana Andersdtr. och det korrekte namn var Maria Mathisdotter.
Dette svekker iallefall inte historien.
 
Dersom jag har hittatt den rette Catharina Ekegren, så plasserade hon sin dotter Maria i fosterhem.  
 
Jag har sjekket(kollat) Karlshamns kemnarsretts dombøcker och snart ferdig med Ingelstads heradsretts dombøcker i håp om at hitta legarsmålsdomen. Jag arbetar vidare och vil kolla kyrckobøcker i flere nærvaronde heradsretter.  
Jag vil ochså kolla bouppteckningen efter Cattarina Ekegren.
 
Min anmoder måste vara en notorisk løgnare dersom hon berettade en usann historia om en så personlig sak innom familjen hon stiftade i Skee sn..  
Hennes sverson ble lærare i Skee sn. i 1846 och ved nogen som helst tvil ville honom inte akseptera at beretta en usann historie før sine barn.
Hon hadde inte noe press på sig øvefor sin manns familj, som statusmessig tilhørde torparnivån.
 
Jag tror inte det har noen sammenfatning, men det konstiga var at i 1862 visiterade grev August Mauritz Magnus Piper, som enkling Strømstad. Strømstad var en badort med kurbad på den tid.
Han ble sjuk och døde den 13. eller 14. juli 1862 och ble gravlagd den 22. juli.  
Ifølge kyrckoboken ble han fysisk gravlagd i Strømstad. Det arbetas med at dokumentera at den fysiska grav var i Strømstad. Han hadde ingen barn och var son av greve Carl Claes Piper, och ble fødd på Krageholm slott den 24. juli 1811.
 
Min anmoder Maria, døde(dog) i Skee den 2. mars 1865, 77 år gamal som en fattig kvinna.

2005-12-10, 20:35
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hans Petter,
 
En Piper med koppling till Karlshamn är Fredrik Magnus Piper (1746-1824), fast han tillhörde inte den grevliga ätten. Han var gift med Elisabet Hackson (1751-1814), dotter till konsuln Henrik Hackson (källa: Elgenstierna). Hackson är en Karlshamnsläkt (se lite om den under Rötters Tillfällighetsfynd Blekinge - Karlshamn). Äktenskapet var barnlöst, så kanske kanske kanske roade sig F M på annat sätt under besöken i Karlshamn...
 
Om jag uppfattat rätt från andra inlägg är det väl nu mest troligt att Marias mor Catharina Ekegren är dotter till Magnus Ekegren i Karlshamn (inte Andreas Ekegren i Bollerup), eller hur?

2005-12-12, 08:50
Svar #21

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jag har fortsatt størst tro på at det var dottern til Andreas Ekegren och Maria Mathisdotter som var Marias mor.
Begrunnat med at Maria fikk namn etter sin mormor.
Catharinas son med klockaren Hendrick Ahlberg som giftade sig med i Røddinge i 1793 fikk namn etter sin morfar Andreas.
Maria Nilsdotter Ekegren omga sig med skomakare.
Morfaren Andreas var skomakare, onkelen Anders Ekegren var skomakaremestar, Nils Grønstrøm var skomakare, Carl Andersson som Maria bodde hos på gamla varfvet i G?teborg i 1814 var skomakare.
 
Spor ble forsøkt fjernet(borttagit) i vigselsnotatet da Catharina ekegren Ekegren giftade sig i Røddinge i 1793 vid Hendrick Ahlberg.
Det er et signal på at hon skjulte deler av sin førtid.
 
Jag har inte kommet igång med at hitta dottern til Magnus Ekegren, men ser det som et viktig spor.
 
helsning
Hans Petter
hp-en@online.no

2005-12-12, 08:59
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Stark tro räcker inte när det handlar om forskning, Hans! Fortsätt undersök bägge dessa spår. Ännu finns absolut inget som tyder på att Anders Ekegrens dotter Catharina, som gifter sig med klockaren Henrik Ahlberg, gjort en avstickare upp till Karlshamn och fött ett oäkta barn, och sedan lämnat bort det. Oklarheterna i vigselnotisen i Röddinge 1793 kan bero av många saker. Att barnet heter Maria behöver inte vara efter mormor. Att Henrik Ahlbergs och Catharina Ekegrens son heter Andreas efter sin morfar saknar bevisvärde, för ingen tvivlar på att Ahlbergs hustru är Anders Ekegrens dotter. Det är inte det som är problemet.

2006-01-30, 18:26
Svar #23

Anne Owrenn

Jeg er fra Norge. Søker informasjon om en Anna
Katharina Piper som levde fra 1816-1894. Noen
som vet noe om henne?

2006-09-17, 22:24
Svar #24

Annica Völz

Hej!
Så spännande att läsa om släkten Piper. Min farmor föddes 1913 i tyskland. Vet ej var. Hon lever inte längre. Hennes far hette Louis Piper. Han sa ofta till henne att dom kom från en grevlig släkt..nåja..Men jag blev ju lite nyfiken. Hennes far var en duktig konstnär och målade i kyrkor. Någon som vet något? Har ju tyvärr inga fler årtal eller födelseorter. Kan inte tyska så jag vet inte hur jag ska kunna få reda på något heller.
Mvh. Annica.

2006-09-17, 22:37
Svar #25

Annica Völz

Kanske skulle berätta att farmor hette Else Piper...

2006-12-14, 22:03
Svar #26

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Anders Berg hadde rett i sitt innlegg da han peker i retning til Magnus ekegren i Karlshamn som far til jungfrun Anna Catharina Ekegren.
Han var snickaremester i Carlshamn og var ochså en tid oldermann før snickarelauget.
Hennes mor var dotter av en bonde och nemndmann i øja fs. i Kronobergs len.
Familjen var inte rik, men hadde god kontakt med den bedre stand i byen.
Rådmann og borgermester Johan Rickert, brukspatroner och handelsmen var faddere i barnas dop.
 
Anna Catharina ble gift vid scholemestaren Christian Thode i Mørrum fs. i augusti 1794 och fødde en son Christian Jacob Thode i Åryd fs. i Blekinge i en alder av 42 år i 1795.
 
Anna Catharina fødde sin oekta dotter Maria Charlotta i Carlshamn den 28. may 1788.
Jag søker fortfarende efter hennes far och hoppas
at hitta en dom eller annan dokumentasjon.
Anna Catharina dog i Hellaryd den 19. january 1806. Ektemaken, Christian Thode var klockare och substitue ifrån may 1795-1806 i Hellaryd och Åryd fs..
 
Maria Charlotta berettade før sin familj i Skee sn. redan i 1813 at hon var grev Pipers barn.
Uten å ha dekning før mitt tenkande, så har jag størst tro på Carl Gustaf Piper, f.1737, død 31.1.1803 som hennes far.

2007-02-24, 18:10
Svar #27

Utloggad Sebastian Magnusson Wigmo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2020-02-15, 12:35
    • Visa profil
    • sebbe.wigmo.se
Hejsan,
jag söker information om Hindrich Piper, f 1618 och d 1678, gift med Catharina Johansdotter Andeflykt. De får en son som också hette Hindrich Piper, f mellan 1640-1649.  
 
Tack
// Sebbe

2007-07-13, 14:58
Svar #28

Eila Artursson

Hej!
 
Enligt uppgift fanns det en greve Piper vet inte mer som skulle ha fått en utomäktenskaplig son med en av sina pigor. Detta skulle ha skett i slutet av 1800-talet. Sonen fick namnet Gustaf eller Gustav,han hade senare efternamnet Pettersson. Greve Piper har enligt uppgift betalt pigans utbildning men inte levt ihop med henne. Troligvis i uppland eller Östergötland.Detta är bara en vild chansning eftersom jag ännu har väldigt lite fakta.Skulle vara tacksam för hjälp.

2008-01-01, 11:44
Svar #29

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
HINDRICH PIPER f 1618
 
Hej. Kanske fel spår, har inte det bästa av underlag.  
 
Henrik Berendtsson Piper (okänt gifte) föddes i Viborg, Karelen, på 1610-talet som en av tre söner till Berendt P och Maria Stråhlman. H B P dog 1673. De andra sönerna var Peter och Karl - den senare far till friherren Carl P.
 
Henrik blev överborgmästare i Nyen (nuv S:t Petersburg). Han hade sonen Henrik, ståthållare (Kexholm?) som blev adlad 1678. Brodern Peter 'skrevs in' i Henriks adelssläkt. Båda grenarna utdöda, endast friherresläkten fortlever.
 
Mina vaga källor är Lagus och Ruuth (båda skrivit om Viborgs historia) samt Svenska adelns ättartavlor (Wrangel?) Kanske Elgenstierna kan ge bättre information. Motsvarande finsk bok är
Jully Ramsay: Frälsesläkter i Finland intill Stora Ofreden, tillgänglig genom svenska bibliotek (och GF Sth).
 
Det handlar alltså om svensk stormaktshistorias östligaste del, om vilken det börjar finnas en hel del intressant litteratur. Pröva hämta info från genealogia.fi/På svenska/Förteckningar och index e d.  
 
Lycka till Sebbe!
R Winter
 
(Meddelandet ändrat av Ritva Winter den 01 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av ritva winter den 01 januari, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna