ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Piper  (läst 5025 gånger)

2008-04-08, 09:15
läst 5025 gånger

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Mitt innlegg blir noe spesielt og kanskje vanskelig.  
Kan det være mulig å finne ut av om høyde, hårferg och øgonferg for personene
 
Adolf Ludvig Piper, fødd 10.1.1750
Carl Gustaf Piper, fødd 18.3.1737
Sønene:
Carl Claes Piper, fødd 18.4.1770
Gustaf Piper, fødd 14.7.1771
Erik Piper, fødd 1,1,1773
 
mvh
Hans Petter Engh
hp-en@online.no

2008-04-09, 07:34
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns säkert någon målning av dessa personer, kanske på Nationalmuseums porträttarkiv eller i privat ägo. Men målningar från 1700-talet behöver inte alltid återge personen som han såg ut, man idealiserade ganska kraftigt ibland, dessutom har de ofta peruk så hårfärgen blir svår att avgöra.

2008-04-09, 17:52
Svar #2

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Takk til Chris Bingefors.
 
Jag er enig i at det er svårt at bedømma spesielt leng och hår och øgonferg ifrån målningar.
Jag besitter foto ifrån Svenska Portrettarkivet i Stockholm av:  
 
Carl Gustaf Piper, 1737-1803. Fotoet er efter J. Børcks målning som beror på Høgesta.
Han har peruk med krøllor och det er umulig å kunne fastslå lengden. Han ser slank ut.
 
Sonen Carl Claes Piper 1770-1850. Foto etter en målning som ochså beror på Høgesta.
Fotoet er sort hvitt och han har en blond hårferg och var en kraftig robust person
Noe mørkere hårferg på et bilde som ungdom.
 
Sonen Eric Piper 1772-1833. Etter målning av Angelica Kaufmann. I militær uniformsjakke och med ljus hårferg. Antatt alder maks 20 år
Penere trekk enn sin eldre bror. Ulike som brødre av utseende. Umulig å fastslå lengde.
 
Sonen til Eric Piper, Erik Karl Piper, 1807-1849. Ser ut til å ha vært en kraftig  
person. Mørkt hår och stor nustasje(bart) Etter målnin av Ludvig Frid som beror på Engsø.
Han var Løjtnant.
 
Bortsett ifra Carl Gustaf Piper så var alla knyttet til militæret och det bør finnes(hittas) militære rullor som beskrev lengde m.v..

2008-04-09, 18:28
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns på databasen Svar.ra.se, arméns meritförteckningar. Men för officerare ser man inte alltid uppgifter om längd etc. Möjligen finns mer i Krigsarkivet.

2008-04-14, 18:41
Svar #4

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
I Ericsbergsarkivet finnes et skannet brev/skriv i Svar av Adolf Ludvig Piper, datert 3. des. i 1787.
Brevet befinner seg på side 433-439.
Jag håper på hjelp til å tyde(transkibere) innholdet for meg och hva han beskriver.
Beskrivelsen vedrørende domstol m.v. på siste side och foregående virker interessant for meg.
Jag treffes på emailadresse: hp-en@online.no
 
mvh
Hans Petter Engh

2008-04-14, 19:27
Svar #5

C-G-A Bartholomew

Finns även ett brev på Riksarkivet,skrivet av Adolf 1791 till Knut Kurck.
 
Arkiv:Knut von Friesendorffs samling. Knut Kurck. (RA/720559.006) vol E:6849
 
Mvh
Gillian

2008-05-08, 21:18
Svar #6

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Jeg har sjekket militære rullor for brødrene og grevene Carl Claes Piper, født 18.4.1870, Gustaf Piper, født 17.7.1771 og Erik Piper, født 1.1.1773
I 1787-1788 var det notert at Carl Claes og Erik var i utrikes permisjon til mindreårig og for Gustaf Kongelig permisjon.
Finnes det møjlighet til å finne(hitta) informasjon om når og hvor de reiste. Reiste de sammen med sine foreldre?

2008-05-26, 17:36
Svar #7

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Ifrån Krigsarkivet har jag mottagit en merittførteckning som viser at greve Eric Piper, født 1. januari 1773, fikk erhollit Utrikes Permisjon ifrån 18. augusti 1785 på 6 år och återkom från Utrikes Permisjon  den 3. september i 1791.
Riksarkivet har meddelt at det på samme tid var en person Piper til tjenst i Frankrike

2008-05-28, 22:50
Svar #8

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Ifrån Krigsarkivet har jag mottagit bekreftelse på at grev Carl Claes Piper, født 18.4.1870, ochså fikk erhollit Utrikes Permisjon på samme tid som sin bror Eric.
Begge tilhørde regementet Svea Livgardet til hest(Letta Dragoncorpsen) da permisjonene ble givit(gitt)

2008-05-28, 22:56
Svar #9

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Er det noen som kjenner til årsaken(hvorfor) til at grev Adolf Ludvig Piper, født den 10. januari 1750, sluttet som kammerherre vid Hovet den 25. september i 1787 i en alder av 37 år?

2008-07-02, 22:23
Svar #10

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Har jag tolket Elgenstierna feil?
Det står skrevet at Grev Adolf Ludvig Piper var kammarherre på stat5 1784
26/11 - 1787 25/9.
Riksarkivet opplyser at i de årlige tryckta hovkalendrarna i Slottsarkivet før åren 1787-1792 står honom som drottningens handsekreterare och kammarherra under dessa år.  
Hva mener Elgenstierna med datoen  1787 25/9?
 
Jag søker å hitta(finne) dødsårsaken(sykdom)?
Jag har hittatt grev Adolf Ludvig Piper innført i dødboken i Jacob och Johannes fs. i mai 1795. Dødsdag, begravelsesdag, alder, sjukdon, gift/ogift ble inte ført inn i dødboken. Det er anført at han var kammarherre och at han var bisat.
I samme månad døde tre øvrige hovfolk

2009-02-26, 10:40
Svar #11

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Det foreligger ikke pr. idag noe konkret bevis for at grev Piper var min anfader og jeg må foreløpig holde meg til en historie som ble fortalt og også se på usikre kellor(indisier).
Ved å sammenligne portretter av grev Carl Gustaf Piper, født i 1737 och min oldefar født i 1842 så er ikke liheten spesielt nær.
Det som er spesielt(særskilt) vid grev Piper er at de fleste personene har en speciell hake med klift(kløft)
Etter å ha gjennomført en god del undersøkelser omkring min ane har jeg fått mer interesse for greven Eric Ruuth, født i 1746, som en potensiell barnfar. Han var nær knyttet til oppbyggingen og driften av kronobrenneriet i Karlshamn, hvor min ane var anstelld i september i 1787.
Han var ochså egare av säteriet Ericsberg i Åryd fs. i Blekinge hvor min anes ektefelle var klockaresubstitut ifrån 1795 til 1802.
Billedlikheten imellan Eric Ruuth och min oldefar er god och spesielt nesen, som har en lik skjevhet til venster.  
Faren til Eric Ruuth och honoms bror har den samme skjevheten i nesen.
Grev Piperhistorien kan ha varit en hemmelig avledningsmanöver for Eric Ruuth.

2009-05-16, 18:00
Svar #12

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Se(kolla) mine innlegg i introducerad adel under Ruuth.

2010-02-24, 15:58
Svar #13

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag har tidigare under denna rubrik haft uppe denna fråga; en obekräftad uppgift om min farmors mor riksgrevinnan Anna Martinis fosterfar och morbror rittergutsbesitzer Johann Adolf Erbrecht zu B?low (född 13.8.1823 på B?low/Mecklenburg, död 15.1.1888 i Frankfurt am Main)
 
Som gifte sig i andra giftet med friherinnan Agnes Margareta Wachtmeister af Björkö (född 21.1.1823 död 14.6.1874) på Ängsö slott 22.9.1845
 
Det var enligt uppgift i ett handskrivet notat, Adolfs andra gifte.
 
Han skulle i sitt första gifte ha varit gift med en dam av ätten Piper.
 
Det måste alltså ha varit ett kort äktenskap, detta första giftemå!
 
Någon med upplysningar och kännedom om ätten Piper som bekräftar eller dementerar detta?
 
Vem var eventuellt denna fröken Piper, vem var hennes föräldrar, hann de få barn etc.
 
Vad var orsaken att detta eventuella äktenskap avslutades (skilsmässa? död? etc.?) Jag är tacksam för alla konkreta upplysningar! jag har sökt i Tyskland länge efter min fråga här på anbytarforum...
 
Det kan också vara Piper ättlingar i Tyskland som det finns många av, men just att Johann Adolf Erbrecht zu B?low återigen gifte sig med hustru nr. 2 i Engsö (Ängsö slott och kyrka vid Mälaren) verkar ju binda samman honom med Piperätten därstädes.  
 
Det märkliga är också att Johann Adolfs tvillingsyster Agnes Wilhelmina Marie Elise Erebrecht zu B?low (1823-1885) gifte sig med Agnes wilhelminas bror Carl Wilhelm Elof Wachtmeister af Björkö (1816-1869) också på Engsö!!!
 
Det fanns även i Wachtmeister af Björkö ätten en Piper ana från denna ätt i Sverige. Agnes Margaretas faster friherinnan Anna Magdalena Sophia Charlotta W. a. B gifte sig 1841 med greve Axel Mauritz Piper. Denna dam avled på Engsö 17712 1875 efter tjänst som statsfru och senare överhovmästarinna hos drottning Lovisa. Jag nämner det bara för att försöka ringa in en möjlig Piper-kandidat till Johan Adolf...  
Skam den som ger sig!!!  
 
Mvh Steve

2010-02-24, 19:13
Svar #14

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
På tal om Piper så finns det tavlor på två? Piper på Lundsbrunns kurort. Jag kommer tyvärr inte ihåg på vilka nu. Har det redan nämnts får ni bortse från detta.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-02-24, 19:55
Svar #15

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Allt är av intresse Patrick! Kurorterna hade ofta även tyska besökare från deras adel och borgeskap. Något av det första jag fick höra då jag växte upp,  var att min farmors mor Anna på en kurort i Södertälje (jag har ännu inte kunnat finna denna!) träffade min farmors far Helmer Strömberg som var operasångare och de blev förälskade och gifte sig. En del av den adliga tysksvenska släkten (-rna) var emot detta bröllop mellan riksgrevinnan och skådespelaren, även om både hans mor och farmor var adliga...Medan andra menade att denna mesalliance var helt Okey.../. Senare blev Helmer hovsångare och då dög det...
Jag undersöker det om tavlorna, naturligtvis!
 
hälsningar Steve

2010-02-24, 20:06
Svar #16

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Vi har det Piperska lasartettet där också.
 
Det finns en väldigt intressant och lite makaber historia angående just Piper där. Jag hoppas att du får det med dig vid en kontroll.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-02-24, 20:10
Svar #17

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nyfiken som jag är ska jag nog kolla det, om jag hittar det alltså!?
 
Vänligen: Steve

2010-02-24, 20:20
Svar #18

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag gör ett litet försök av det jag kommer ihåg. Det var en Piper som hade sin maka hemma i flera år efter hennes död. Hon blev balsamerad för att hålla. Där satt då maken och läste tidningen för henne varje dag i flera år. Bland annat så kan man säga att barnen inte mådde bra utav detta, minst sagt, för några var det psyket sedan. Till sist grep makten in och tvingade att det skulle bli en begravning, och så blev det. Men rummet som användes var sakrista (helgat) eller något enligt kyrkans seder, så man var tvungen att ta dit en biskop? nu på 1980/90-talet för att avhelga? rummet som skulle bli ett kök.
 
Puu. Något sådant var det.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-02-24, 20:47
Svar #19

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nej Patick det låter ju inte så trevligt precis! Men hur kunde sakristian bli ett kök tillslut? I själva kyrkan alltså... ja, misförstå mig inte, jag är ateist, men det låtar märkligt alltså? Men om detta skett och avhelgandet var på 1980-90-talet då borde det ju vara bland de senare Pipranrna (alltså dem födda på 1900-talet?). Nej man vet ju aldrig vad som kan hända. Gustav II Adolfs änkdrottning lär ju ha behållit hans lik och senare hans hjärta balsamerat i många år.
. Nej bättre kremera våra kroppar så fort som möjligt tycker jag!
Men Piper består?!
 
Vänligen Steve

2010-02-25, 07:09
Svar #20

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Nu kom jag på ytterligare!
 
Han la sitt frus hjärta i en urna som de levande i dag har kvar har jag för mig. Undrar om detta är något som hör ihop med  din balsamering? Net var inte i kyrkan det heliga rummet var utan i deras hem. Och det var inte på 1900-talet detta skedde utan 1700/1800-talet, men de upptäckte detta senare, fråga mig inte hur! Det skall varit ett väldigt sällsynt helgat rum utanför kyrkan.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-02-25, 09:26
Svar #21

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
När Piper dog begravdes frun samtidigt med honom. Det med urnan som innehöll hjärtat och stod på  spiselhyllan tror man inte var sant.  
Det skall finnas en bok av sönerna där de skriver om sin döda balsamerade mor.
 
Greven skall också åkt omkring med henne på bygden, efter hon var död. Jaqueline hette frun och var fransyska.
Lasarettet byggdes när hon blev sjuk och fick sedan  bli en hjälp till bygdens folk.
Frun var väldigt engagerad i de fattigas situationer.
Hälsn. Eivor

2010-02-25, 10:43
Svar #22

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej,
 
Jaquette Elisabet De Rietz Af Hedensberg, f.2.5.1781 i Göteborg, död 15. august i 1816
Hennes far, generallöitnanten och landshövdingen Anders Rudolf Du Rietz, no. 299 af Hedensberg fideikomiss i Tillberga fs. i Värmland.  
Hennes mor friherrerinna Charlotta De Geer af Leufstad, No. 253.
 
Jaquette var 17 år da hon ble gift med Gustaf Piper den 9.10.1798 i Stockholm.
Jaquette och Gustaf Piper var de siste som ble gravlagde i Piperska graven i Engsö i Västmanland da graven var aldeles full.
 
Til Steve!  
 
Du referer til et handskrivit notat om andra gifte? Hvor(var) fanns notatet?
Den potensielle kvinnan, som ble gift med herr Bulow må ha varit en etterkommer etter grev Adolf Ludvig Piper, f. 1750 eller hans bror Carl Gustaf Piper, f. 1737.
Vigsler ble for Piper personene gjennomförd i Jacob och Johannes fs. i Stockholm, Sövestad och Sövde fs. i Skåne, Engsö i Vstmannland och Ova och Skälvums, Strö sn i Västergötland.
 
Liket af Jaquette stod ovan jord frem til sin manns död i 1857.

2010-02-25, 11:13
Svar #23

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
Jaquette skall det vara. Tog det ur minnet.
Men var hon inte fransyska? Jag har läst det någonstans, men det kanske blivit en skröna på grund av det franska namnet.
Hälsn. Eivor

2010-02-25, 11:42
Svar #24

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej!
 
Jag må ochså korrigera for Tillberga fs och Hedensberg Herrgård ligger i Västmanland
Jaquettes far ble ochså född i Sverige?

2010-02-25, 17:11
Svar #25

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Hans Petter:
 
Tack för dina kommentarer. Jag kallar nog Johann Adolf för Herr Erbrecht (även om det också är ett märkligt namn Herr Arvsrätt på svenska!!!) Mina Erbrecht anor kommer från Braunschweig från början där den förste kände Erbrecht var Källarmästare och bryggmästare (av öl). Dennes son flyttade till Mecklenburg och gifte sig med Elisabet Degener som var en rik amtmanns dotter. Herr amtmannen Degener själv (i Rostock) köpte gårdar av bara den...(jag har räknat dem till 8 stycken!). Storhertigen adlade denna dotter och hennes make som fick namnet Erbrecht zu Bûlow från den största av herrgårdarna rittergut B?low. Därav zu B?low (alltså borgaren som blev adelsman...). Nåväl, en av sönerna Johan Adolf som var min farmors mors morbror och tillika fosterfar (gift sig med friherinnan Agnes Margaretha Wachtmeister af Björkö) hade enligt detta notat i min farmors mors (riksgrevinnan Anna Martini) efterlämnade släkforsknings försök (Hon hade mist både far och mor i en riktigt tidig ålder 5 respektive 7 år gammal) och sökte sina rötter kan man nog säga (detta var 1930 i Djusrholm där hon bodde som änka).
I notatet i dessa papper står att Hennes fosterfar (och morbror) var gift med en fröken (det står fraûlein Piper) i sitt första gifte (innan han gifte sig med Agnes Margaretha W. a. B) resten står ju ovan...Varför jag inhärdigt försöker finna detta bekräftat eller icke bekräftat är för att jag vill skriva dessa förfäders historia. Då är en fröken Piper viktig även om hon kanske dog eller att de fick ut skillsmässa eller vad som nu skedde? Hade de dessutom barn är det ju ännu mer intressant, för då kan det ju finnas ättlingar fortfarande som jag är släkt med. Till saken hör att jag inget vet om någon av alla dessa möjliga Erbrecht zu Bûlow ättlingar, även om jag har sökt efter dem i många år! Jag har haft kontakt med personer med Erbrecht som efternamn i USA, England och Tyskland men det verkar inte vara från samma släkt. För mig är detta ett detektiv arbete...smiley.
Evt ättlingar till dem kanske inte vill ha något med mig att göra, vad vet jag? Men på något sätt vill jag försöka samla uppgifter om dem. Andra världskriget förstörde många dokument (som många i nuvarande Tyskland försöker att återskapa9 oansett om tyskarna själv var skylldiga till detta genom att ha en gång röstat fram Hitler och company, är deras historia värd att berätta och försöka förstå... detta är min drivkraft.
Wachtmeister (af Björkö) och Pipers m.fl. släkter var en del av nord-Tyska staters historia sedan sekler tillbaka. Jag känner mig genom min farmor nära besläktade med dem...för jag har vuxit upp med dessa historier (myter eller fakta?!).
Nu har jag lagt korten på bordet
 
Mvh Steve

2010-02-25, 23:22
Svar #26

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej Steve!
 
Som du sikkert har lagt merke til så har jag en större interesse enn vanlig omkring den grevliga ætten Piper och Ruuth. I mitt sökande har jag funnet(hittat) två fostersoner, som vokste upp på fideikomisset Ruuthsbo i Skåne tilhörande ætten Ruuth ifrån 1839 til ca. 1860. Den ene fostersonen var en reell son til greven Erik Vilhelm Ruuth, f. 1799.
Jag har ochså kontakt vid en svensk borger, som knytter sin anfader, som son til greven Erik Piper, f. 1773.
 
I mitt släktsregister har jag tre potensiella Piper kvinnor, som kan ha varit gift med din ættling i en kort tid:
 
Lovisa Piper, f. 1.5.1808 i Ova fs i Skaraborgs län, d. 24.5.1879
Hon var dotter til greven Gustaf Piper och Jaquette Elisabeth De Rietz Af Hedensberg, och hon ble gift med sin systers svoger, John David Hamilton, f. 1794, d. i 1843.
 
Eva Maria Charlotta Piper, f. 5.5.1813 på Engsö, d. 26.4.1895 i Uppsala.
Hon var dotter til grev Axel Adolf Piper och Magdalena Maria Catharina Augusta Armfelt.
Hon ble gift med ryttmäster Gustaf Adolf Fredrik Jennings, f. 1803 med adelsnr. 1874.
 
Hennes systor Hedvig Sofia Piper, f. 3.3.1807 i Stockholm, d i 1881, som ugift i Stockholm.
 
På ett sett har vi en ting felles og det er å finne tilknytting til grevliga ætten Piper.  
I mitt tilfelle har jag fattet mer interesse for grevliga ætten Ruuth. Jag håper(hoppas) at du kan kolla bilder, som jag har scannet under adliga ætten Ruuth.
Vennligst gi en kommentar til om du kan se noen likhäter i porträttene.
 
Jag liker(gillar) ditt sätt på å skrive ved at du ikke er höytidelig.
 
mvh
Hans P.

2010-02-26, 01:03
Svar #27

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Hans:
 
Ja denna kvinna (fröken Piper) dyker upp igen och igen, alltså det är samma gamla notering jag tittar på med ibland långa mellanrum, men åndå. Där satt min farmors mor Anna och undrade över sin släkt ungefär 1930. Kanske tog hon fel? Men var hade hon denna fröken Piper ifrån? Det finns förövrigt, om Erbrechtarna alltså hennes kusiner, sådana liknande notat Otto Erbrecht zu B?low gifte sig med fröken (fra?lein) Schultze, Franz Erbrecht von B?low gifte sig med fröken von Leutzow (som jag tror menas von Levetzow). Hon sökte och undrade alltså om en sida av hennes släkt som pga krig och elände hade fjärmats från henne genom föräldrarnas död när hon var liten på 1850-talet.
 
Jag undrar om någon av dessa fruarna/fröknarna Piper kan vara Johann Adolfs möjliga första maka, då de alla är så mycket äldre än han var (född 1823) men det hände ju att kvinna var äldre också. Å andra sidan gifte de sig ju senare med andra män. Jag hade möjligen föreställt mig att denna kvinna hade gått bort för tidigt och det var därför han gifte om sig med Agnes Margaretha.  
 
Så är det denna bindning till Engsö/Ängsö där han och hans syster Agnes Wilhelmina (Erbrecht zu B?low) gifter sig båda två med ett annat syskon par, Wachtmeister af Björkö. På Piper ättens domäner liksom...ja jag avfärdar naturligtvis inte dessa tre kandidater till hans eventuellt första hustru, de tål att tänka på...  
 
Nej Hans varför skulle man vara så högtidlig? De är ju liksom på något sätt ens nära släktingar. De har på något sätt alltid funnits där från min farmors berättelser. Det är de andra, de försvunna Erbrechtarna och Martinierna etc. som blir liksom något förlorat och kanske märkligt, då man inte kan finna dem någonstans... he he!!! Stort tack för din hjälpsamhet!
 
Hör gärna av dig om du finner något mera! Om jag hittar något lägger jag in det här!
 
Mvh Steve
stevepalmquist2004@yahoo.co.uk

2010-03-10, 13:04
Svar #28

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
En läshjälpsfråga med svar rörande en valsmästare Piper har flyttats till  Smed- och vallonsläkter - Piper.

2010-08-08, 11:31
Svar #29

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej!  
Jag söker kontakt med(vid) personer som har tilknytting til grevliga ætten Piper och som kan være villig til å gentesta sig. Jag vil via en Family Finder Test hos www.Familytreedna.com i USA kolla om jag har gemenskap(tilhörighet) til ætten Piper.  
Venligen kontakt meg på email hp-en@online.no

2010-10-06, 20:01
Svar #30

Utloggad Anna Stahre

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2012-04-27, 20:56
    • Visa profil
Hej! Jag undrar om någon känner till om, och i så fall var, det finns ett porträtt av Sophie von Fersens och Adolf Ludvig Pipers äldste son Axel Adolf (Adolph) Piper, f. 1778 d. 1827. Jag har fått fram porträtt på några av hans förfäder och av hans ättlingar, men saknar ännu så länge ett på honom. Vore mycket tacksam för tips! MVH Anna S

2010-10-07, 18:52
Svar #31

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Greve Axel Adolph (1778-1827), miniatyr av konstnären Ferdinando Quaglia.
Han bär Johanniterordens dräkt och om halsen svart ordensband med vit ordensstjärna  
(det preussiska S:t Johannes orden)
Oval, 75*60mm  
[Löfstad slott]
googlade fram detta ...om det kan hjälpa

2010-10-07, 20:27
Svar #32

Utloggad Anna Stahre

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2012-04-27, 20:56
    • Visa profil
Hej Marita! Tack så jättemycket för uppgifterna om Axel Adolph! Jag måste ha missat denna miniatyr när jag nyligen besökte Löfstad. Nu är jag verkligen glad för detta betyder att jag har en mycket lång kedja med foton från mig till mina förfäder långt bak i tiden, på flera linjer. Det var bara Axel Adolph som fattades! Tack än en gång! Anna

2011-09-16, 07:47
Svar #33

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
En tremenning(kusin) til min far, jag själv och en person med säker anhörighet til ætten Piper har tagit(tatt) Family Finder tästen hos FTDNA.
Min fars kusin har et 4th cousinträff med en svensk person som har anhörighet(tilnytting) til adliga(friherrliga) personer(Oxenstierna, Bonde, Natt och Dag) ochså knyttet til ætten Piper. Shared CM er 52.84 och longest block 15.94.
Det gir oss et stäg på veien i vår forskning!

2012-07-14, 18:34
Svar #34

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Jag söker å registrere etterkommere av greve Adolf Ludvig Piper, f. 1750 i håp om å finne(hitta) nålevende person(er)och söker hjälp? Potensiella slektsnavn er Cederström, Hammaren, Palmfelt, Blom, Nordenfalk, Jennings, Schröderhaim, Westman, Groen, Årmann, Falenberg och Ohlsson. Jag er ochså interessert i hans anor som hadde tilknytting til Finland?
 
En tid har jag vært färgad av greve Erik Ruuth, f. 1746 som en potensiell ana men jag må ochså tenke annorlunda.
Greve Erik Ruuth ville trolig ikke plassere sin potensielle oäkta dotter och hennes mor I Karlshamn och i Hellaryd fs. som låg nær hans Säteri Ericsberg. Det ville ikke vær klokt?

2012-07-14, 18:35
Svar #35

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Ps. et par skrivefeil. Schöderheim och Falkenberg er riktig

2013-09-08, 23:31
Svar #36

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Carl Gustaf Piper f.31.1.1737 firade säkert sin 50 årsdag i 1787 med stort selskap trolig i Stockholm.
 
Kan det finnes tryckt materiale som verifiserer hvilke personer som deltok i feiringen(firandet)?
Jag räcknar med at hans söner Carl Claes, Gustaf och Eric deltok i selskapet?

2016-11-20, 14:06
Svar #37

Utloggad Anna-Carin Sagrelius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 13:05
    • Visa profil

I svar nr 20, Anders Berg, ovan behandlas Fredrik Magnus Piper, landskapsarkitekten.


Maria Elisabeth* Hackson (1751-1814) nämns som hans fru. Denna kvinna var enl mina noteringar gift med Claes Grill, generalkonsul i London. Denna dotter är från Henry Hacksons första, korta äktenskap. Fadern gifte om sig och fick flera barn, varav jag har en Maria* Elisabeth född 1755 i Klara fs. Ev död 1844. Tacksam om någon kan kasta ljus över detta.


Hälsningar
Anna-Carin

2016-11-20, 17:39
Svar #38

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Fredric Magnus Piper (1746-1824) gifter sig 11 juli 1780 i London med Elisabet Hackson (1751-1814). Vigseldatum enligt Svenskt Biografiskt Lexikon.


Claes Grill (1750-1816) gifter sig 13 september 1777 i Saint Dunstan In The East, London med Mary Elizabeth Hackson. Där får de barnen Maria 26 juni 1778, Caroline 15 augusti 1780 och Charles Henry 30 december 1781. Alla datum från Familysearch.


Vet inte om Mary Elizabeth är identisk med Maria Elisabet som föds 9 december 1755 i Klara församling, Stockholm.

2016-11-21, 16:23
Svar #39

Utloggad Anna-Carin Sagrelius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 13:05
    • Visa profil

Tack! Något konstigt är det med dessa snarlika namn.


Hälsningar
Anna-Carin

2017-01-13, 16:36
Svar #40

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Komplettering till EÄ adliga ätten Piper, nr 1899 C, utdöd 1824
Tabell 2
22 januari 1742 skedde gravöppning i kyrkan för kapten Gustaf Abraham Pipers avlidne son.
Sannolikt rör det sig om sonen Gustaf, född 1719 och student i Lund 1734. Hos EÄ saknas dödsår med kommentaren sannolikt död under sina utrikes resor.
Källa:
Jakob och Johannes i Stockholm, FIa:1 (1721-1772), bild 49/sid 62 AD.

2021-06-27, 13:44
Svar #41

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Min forskning har resultert i at far til min anmor Marie Charlotta som ble födt i Karlshamn den 28. May 1788 med stor sikkerhet ikke var grev Piper's dotter som hon fortalte til sin familj i 1815 och senere. Trolig ble Piper historien laget av hennes mor for å dekke over skammen og i steden presentere en oppsiktsvekkende historie. På bakgrunn av genforskning har jag funnet ut at hennes far trolig var en Ryttere Johan Grönström 1738-ca.1811 från Grönby i Skåne. Vid 1761 var han vid Fricorpsen. Han var ryttare No. 104 vid Sødra Skånske Kavalleriregmentet i Borrby Compagni.


2023-11-12, 22:58
Svar #42

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Min forskning har resultert i at far til min anmor Marie Charlotta som ble födt i Karlshamn den 28. May 1788 med stor sikkerhet ikke var grev Piper's dotter som hon fortalte til sin familj i 1815 och senere. Trolig ble Piper historien laget av hennes mor for å dekke over skammen og i steden presentere en oppsiktsvekkende historie. På bakgrunn av genforskning har jag funnet ut at hennes far trolig var en Ryttere Johan Grönström 1738-ca.1811 från Grönby i Skåne. Vid 1761 var han vid Fricorpsen. Han var ryttare No. 104 vid Sødra Skånske Kavalleriregmentet i Borrby Compagni. Resultatet kom frem ved gentesting av flere personer og ordinær slektsforskning. Vi er fyra personer som har Maria Charlotta som anmor och vi fikk matchor i Chromosom 16 med flere personer i New Zealand. Personene i New Zealand hadde en anfar som ble født i ca. 1850 i Skåne. Han emigrerte til New Zealand och ryttaren Johan Grönström var hans anfar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna