ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pechlin  (läst 2052 gånger)

2005-02-15, 20:16
läst 2052 gånger

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 17:48
    • Visa profil
Hejsan!
Undrar om någon känner till Adolphina Lovisa Pechlin. Född ca 1750???. Var ????
Hennes föräldrar var Holsteinske ministern vid svenska hovet friherre Johan Pechlin, död 1757-02-10, och mamman var Juliana Grosman död 1776-06-17 i Stockholm.
Adolphina gifter sig i Skåne med tvenne präster.
Enligt Riddarhusets anteckningar finns denna dotter ej inskriven, vilket är lite underligt. Undrar om någon vet något om denna dams tidigare levnadsår.
Tacksam för all hjälp.
Ann-Charlotte Lindberg
Lund

2005-02-16, 15:02
Svar #1

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Det låter som en syster till den s k ränksmidaren och intrigemakaren generalen Carl Fredrik Pechlin, en av männen som ankalgades för mordet på Gustaf III. Jag har nog lite mer info. Återkommer

2005-02-18, 21:10
Svar #2

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Jag har tittat i den för några år sedan utgivna boken General Carl Fredrik Pechlin i myt och verklighet men det står tyvärr inget om en dotter till Johan Pechlin, däremot att han hade fyra söner varav en var den välkände C F Pechlin. De andra bröderna hette Detlef (blev diplomat), Johan Adolf (överste i Holstein) och Otto Fredrik (gick i rysk krigstjänst).  
Det stämmer som du anger att Johan var holsteinsk minister.  
Om dottern var gift med präster i Skåne så bör du kunna hitta fler uppgifter i Lunds stift herdaminne.

2005-02-19, 09:10
Svar #3

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 17:48
    • Visa profil
Hejsan!
Tack för uppgifterna om Adolphinas bröder. Har fått reda på att det inte är så konstigt att uppgifter om en familj ej finns på Riddarhuset, då det berodde på om familjen själv anmälde det eller ej. Hennes liv i Skåne har jag kartlagt, men skulle vilja veta var hon var född för att kontrollera att uppgifterna om föräldrarna är korrekta. Man frågar sig också hur hon hamnade i Skåne och hittade sina präster. Har förgäves försökt få tag i bouppteckningarna efter pappan och mamman. Stockholms stadsarkiv och Riksarkivet säger sig inte ha några. Ev kan de finnas i Tyskland. Jakten går vidare.
Lördagshälsningar
Ann-Charlotte Lindberg

2006-05-19, 19:02
Svar #4

Mats Walter

På min fars sida har det alltid talats om att vi är släkt med general Pechlin. Min farfar Josef Walter (Jansson) var född i Hallingeberg 1881 och som vuxen verksam som folkskollärare i Helsingborg. I en tryckt redogörelse för en resa som Josef Walter ledde med Helsingborgs folkskolors gossorkester, skriver han 1919:
 
Göteborgsvistelsens clou blef måhända en utfärd till Marstrand med besök å Karlstens fästning, där storskojarna Lasse-Majas och general Pechlins fängelserum särskildt intresserade, den sistnämndes i synnerhet, då pojkarna fingo höra, att undertecknad hade det tvifelaktiga nöjet med honom räkna en aflägsen släktskap.
 
Släktskapen är dock oklar. En möjlighet är via  Carl Fredrik Pechlins son Johan Adolf  Pechlin (född 1762-07-09 och död i Stockholm 1834-09-11).  I Gustaf A. Ald?ns ” General Pechlin som Sockenherre” 1889, finns noterat om J A Pechlin (s 41):
 
Sägnen förmenar, att antingen byta om namn eller avstå från att gifta sig, enär namnet borde dö ut. Han valde det senare. Omkring 1805 flyttade han till Stockholm, där han avled ogift, men ej barnlös, år 1834.
 
Den gren som tilldrar sig mitt intresse, med avseende på eventuell släktskap till Pechlin, är min farfars farmors. Hon hette Helena Gustava Dahlström och föddes 3 januari, 1809 i Blackstad.  Helena Gustavas mor var Cristina Elisabeth Rosander född i Blackstad 1783. Cristina Elisabeth Rosanders far var prästen Eric Georg Rosander född 1757 och hennes mor var Ingeborg Magdalena Robach (Roback) född 1753.  
 
Ingeborg Magdalena är kusin till Lechard (Nils) Thorsen, född 1753, som var rådman och stadsnotarie i Vimmerby och gift med riksdagsmannen Johan Wimmercrantz dotter Hedvig. Vidare noterar man att Ingeborg Magdalena också är kusin till kammarrådet Gustaf Nordström född 1767, som köpte Pechlins Ålhult (av major JA Pechlin, ca 1805). Kontakter med Pechlin på Ålhult tycks därför funnits.
 
Det kan vara så att hela historien är uppdiktad i syfte att låta påskina ett adligt påbrå. Detta argument faller dock, då det är ställt utom alla tvivel att släktskap till Gyllencaschett, Sölfverlood och Stierncreuz  finns. Valet av Pechlin är också, (om uppdiktat) egendomligt med tanke på det rykte som han hade i slutet av 1800-talet. Möjligen är det bara en sammanblandning mellan Robach och Pechlin.
 
Är det någon som har information om Johan Adolf  Pechlins eventuella barn?

2006-05-19, 19:29
Svar #5

Mats Walter

Ovanstående förfrågan skall givetvis inledas med ett käckt:
 
Hej!
 
och avslutas med:
 
All hjälp emotses tacksamt!
 
Mats Walter
Lyckeby

2007-10-10, 15:04
Svar #6

johanna reiss

hej jag undrar om någon vet vad Carl Fredrik Pechlins barn hette, och hur många han hade ?
tack

2007-10-10, 21:56
Svar #7

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Johanna,
 
Carl Fredrik Pechlin hade följande barn.
 
Carl Fredrik, f 1755-04-30
 
Johan Adolf, f 1762-07-09
 
Amalia Fredrika, f 1764-07-27
 
Carl Vilhelm, f 1767-08-04
 
Källa: Riddarhusets stamtavlor ( 2002 )
 
Mvh / Benny

2014-07-10, 20:26
Svar #8

Niklas Kant

Angående första inlägget.  
 
Inrikes tidningar 1789 22/1 (http://magasin.kb.se/searchinterface/page.jsp?id=kb:286719&recordNumber=12&total RecordNumber=167)
 
Vice=Pastoren Pehr Norbergs k[ära] Maka, Fru
Adolphina Lovisa Pechlin, död 7 Jan[urari] på
Mellby Prästegård wid Cimbrishamn uti des
39 års ålder. Hon war yngsta Dotter af fram[ledne]
Geheime=Rådet, Ridd[aren] och Commendeuren samt
Ministern wid Ryska Hofwet, friherre Johan
Pechlin ?).
 
****
 
Överståthållarämbetet för uppbördsärenden G1BA:21:5 sid 141.
 
Änkan till Geheimerådet Johan P., Juliana Sophia var 1760 mantalsskriven i Stockholm (Jakob) med fem stycken barn, en son 8 år gammal och fyra döttrar 12, 11, 10 och 9 år gamla samt hennes moder 79 år gammal.  
 
En av dessa döttrar redovisas i supplementbanden till Elgenstierna, Anna Sophia P., född 1748 i Stockholm, ? 1832. Gift 1769 28/12 i Stora Skedvi (W) med komministern Johannes Hedelius (1724-1795).  
 
****
 
Ytterligare en dotter var Johanna Juliana P., född 1747 25/7 {1}, ? 1834 8/2 i Stockholm (Klara). Gift 1778 27/9 {2} med överstelöjtnanten Carl Johan Lohm (1718-1785).
 
Klara kyrkoarkiv FIa:7 sid 156:
 
Öfverste Lieutnants? Enkian
Johanna Juliana Lohm,
född Friherrina Pecklin
Dotter af Svenske Min[istern] i Petersburg
Baron J. Pecklin
 
****
 
Se även,
Österåker AI:5a sid 26.
 
1. Överståthållarämbetet för uppbördsärenden G1BA:29:8 sid 292.
2. Österåker EI:1.

2014-07-11, 08:35
Svar #9

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 17:48
    • Visa profil
Hej Niklas!
 
Gissar att Du menar mitt inlägg från 2005.
 
Så intressant med dödsannonsen i Post & Inrikestidningar. Visste inte att de kommmit så långt med inscanningen. Fantastiskt att så lätt få fram materialet. Har slitit med de stora tidningsläggen på UB i Lund under årens lopp.
 
Tack även för de andra syskonen, som jag ej kände till.
 
Fantastiskt med Anbytarforum, att man kan få svar på sina frågor långt efter det att de skickats in dem.
 
Varma hälsningar från Lund
Ann-Charlotte Lindberg

2014-07-12, 01:39
Svar #10

Utloggad Christian Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2014-07-12, 01:39
    • Visa profil
Hej
 
Intressant forum. Jag ar uppvaxt pa Lockebo Gard varvid jag har hort mycket gamla historier om CF Pechlin samt livet pa garden under den perioden. Det var aven en fraga om Lockebo och Hagelserum och de har varit under CF's ago enligt min forstaelse.  
 
Mvh
Christian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna