ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nyberg  (läst 1431 gånger)

2000-10-23, 18:23
läst 1431 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Enl en diskussion som förs här var Petrus Bjugg kyrkoherde i Linderås. Kanske är ovanstående Kristina Bjugg hans dotter? (Sök på Petrus Bjugg).
En Per Jonsson Bjugg nämns i personregistret till Molin, Smolandi Upsalieses I, med sedvanlig hänvisning till Per Jonsson, Bjugg. Finner honom dock ej under detta namn i registret och kan därför ej ge ytterligare uppgifter. Någon annan som lyckas bättre?
Vänligen,
Olle Elm

2000-10-23, 19:19
Svar #1

Göran Johansson

Intressant uppgift om giftermålet i Linderås. Det är väl högst sannolikt att att det är de eftersökta personerna som vigs 1679. Vid denna tid bör Hans Nyman ha varit regementsskrivare vid överste Ramsvärds värvningsregemente till häst. Fanns det kanske i Eksjö?
 
Olle, vill återkomma till Jöran Olofsson i Hägg en gång till. Du har säkert rätt vid din tolkning av texten (Joran Olsson saknar som du skriver krumeluren över bokstaven ö) i kyrkoräkenskaperna men,  kan det ha funnits ytterligare en person med det namnet även om det inte är så sannolikt. Borde det inte ha stått Joran Olsson i Hägg - dvs också gårdsnamnet. Men han väl väl en kändis i bygden.  
 
När det gäller Hans Nyman så kanske man skulle kunna finna något om hans familj i Krigsarkivet. I egenskap av regemetsskrivare bör han kunna sökas där. Känner väldigt lite till vad detta arkiv innehåller, men det finns kanske något som vet.

2000-10-23, 21:01
Svar #2

Göran Johansson

Olle, ett litet tillägg. Idag fick jag ett mycket intressant brev från en vänlig forskarskollega som jag inte känner sedan tidigare. Brevet innehöll många intressanta upplysningar. Särskilt intressant var ett mål vid Tjust härad 1651 ST under landshövding Gabriel Gylenanckar, bef.man Jöran Olufsson + 12 nämndemän: Bef man Jöran Olufsson gift man å skatte anklagas för lägesmål med sin tjänstepiga Malin Knutsdotter mö af ächta säng. Jöran Olufsson hade varit drucken. Han bekände synden och dömdes efter Guds lag Levicitus 20. kap., dvs till döden! 1653 VT dömdes Jöran Olussons frilla också till döden för enfalt hor. Bägges ärende gick till hovrätten. Detta var anledningen till min fråga om Jöran Olufsson ovan. Uppenbarligen kan det ha funnits två personer med samma namn i bygden om jag inte missförstått saken. Äktenskapsförbrytaren Jöran Olufsson blev kanske benådad men bar på en stor samvetsskuld som han med ett rikligt testamente ville återgälda.

2000-10-24, 21:11
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Göran,  
Om jag förstått Dig rätt, funderar Du på om det kan ha funnits två personer med namnet Jöran Olofsson i Lofta sn vid samma tid. Kan inte finna något som talar för detta. Tror att vi i så fall skulle fått se något som särskilde dem i anteckningarna. Den för lägersmål dömde kallas Bef man Jöran Olufsson enl Din anteckning ovan. Att det skulle funnits två personer 1651 som kallas Bef man Jöran Olufsson finner jag för osannolikt. Att han efter sin död kallas Sal Joran (möjl, Joren) Olsson utan gårdstillägg, finner jag heller inte konstigt, just med hänsyn till att han säkerligen var välkänd i bygden.
Att lägersmålet hände just 1651 är intressant. Det är detta år som följande något kryptiska anteckning förekommer i kyräk:  
 1651 anges wäll:tat Befallningsmannen förärat i testamente efter sin salige svärmoder 6 Rdlr  
1651 item samma dato för sin person av god affektion till hans församling - 1 riksdaler(?) 16 öre Smt.  
(det senare under kronolega!).
Att han dömdes till döden av häradsrätten behöver inte lett till dödsdom. Om jag inte missminner mig, var det så att häradsrätterna dömde efter lagbokens regler, och att hovrätten regelmässigt nedsatte straffet för dessa brott. Dödsstraffet för första, andra och tredje resan enfalt hor avskaffades genom en kunglig resolotion 1653, vanligen kallad drottning Kristinas straffordning. (källa: En bok om Kisa sn; Rättsväsendet i Kinda härad, Nils Baumgardt, f d lagman i Bollnäs tingsrätt.)
Vänligen,
Olle Elm

2000-10-24, 21:45
Svar #4

Göran Johansson

Hej Olle, uppgiften om två befallningsmän JO har jag hämtat ur det brev jag nämnde. Jag har således själv inte läst domboken. Håller med om att det verkar osannolikt. Jöran Olufsson i Hägg var en kronans befallningsman men titeln befallningsman förekom väl också på adelns gods. Så helt uteslutet är det väl kanske ändå inte. Men, som sagt var, ganska osannolikt.

2000-10-25, 16:52
Svar #5

Utloggad Anders Håkansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-10-01, 13:59
    • Visa profil
Lena Caisa Nyman f 8/2-1762, (Almundsryd?), gift med någon som hette Swanström. Är det någon som har mer än de här knapphändiga uppgifterna?

2000-11-10, 07:41
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hans Jöransson Nyman var enligt ovan gift med Christina Bjugg, d 1691 i Väckelsång. Paret får enligt ovan bl a sonen Abraham som 1688-08-07 inskrevs i Växjö skola 7 år gammal. En Hans Nyman nämns ovan gift 1679 i Linderås med Kristina Bjugg. Vi denna tid verkade i Linderås kyrkoherden Petrus Johannis Bjugg, kh där 1674 - 1692. (Källa: Lönnerholm, Erik, Linderås och Adelöv, två socknar i Holaveden (Tranås 1967)). Denne var enligt en diskussion under Malexander, komminister i S:t Johannes, Norrköping, från 1662 (Bo Persson). (Petrus Johannis Bjugg är väl också densamme som den Per Jonsson Bjugg jag efterfrågar ovan och som återfunnits i personregistret i Molin, Smolandi Ups. I. dock utan att jag fortfarande finner honom i texten.)  
Återkommer nu till denne Bjugg och hans förmodade dotter då det väl är intressant i sammanhanget att Petrus Johannis Bjugg, född 1634, var bondson från Södra Vi (Lönnerholm a a, vilken inte uppger någon källa). Finns där fler uppgifter i HM (vilket jag inte har tillgång till) eller andra källor?
Vänligen,
Olle Elm

2001-02-24, 11:13
Svar #7

Göran Johansson

Hej Olle Elm
 
Har du någon gång undersökt om Krister Nyberg (Nyman) förekommer i Stockholms stadsarkivs handlingar? Jag har lånat hem ett filmat namnregister från SVAR där det framgår att bl.a. Britta Nyman, Hans Nyman och Christoffer Nyman finns med på sid. 67  i ett kortregister (Wrangels edition) över vigda i Stockholms Storkyrkoförsamling. Anledningen till att jag frågar är att du i ditt allra första inägg skrev bl.a. följande: Vid laga ting i Vimmerby, 30 oktober 1673 förekom följande mål: Christin Christiernsdotter i Jursdala å crono sakfältes för lägersmål med Christiern Esaiasson i Bullebo å frälse som begifvit sig till Stockholm i tjänst. Hans faders styffader Nils Månsson i  Kitza erkände att Krister var skyldig.  
 
Krister Nyberg hade tydligen flyttat till Stockholm 1673 men troligen handlar vigslarna om ovidkommande personer i detta sammanhang. Giftermålet bör väl ha ägt rum hemma hos svärfadern.
 
Kortregistret i sin helhet torde inte vara filmat.
 
Hälsningar,
Göran Johansson

2001-02-24, 15:03
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran och andra intresserade,
Den enda undersökning som jag vet gjorts vad gäller Nyman/Nyberg och Stockholm, är den jag nämner i artikeln 1996. Bo Elthammar vid Stockholms stadsarkiv hjälpte mig då grundligt att leta efter Esaias Nymans död som ju skedde i Sthlm (se artikeln).
Om någon läser detta som har tillgång till herdaminnet vore det fortfarande intressant att få kommentarer till mig fråga ovan den 10 nov. Tackar på förhand.
Vänligen,
Olle Elm

2001-04-19, 23:51
Svar #9

Utloggad Stefan Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 19:13
    • Visa profil
Hej! Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig att hitta min anas far och mor i rakt nedstigande led. Hans namn var Sven Nyman och han var F.1759 men vet ej var han var född, bosatt i Hagby och arbetade på Lofvers Alun Bruk som tunnbindare.Svens hustru var Elin Persdotter F.1759.
Med Vänliga Hälsningar
Stefan Nyman

2002-02-07, 08:36
Svar #10

marita

Jag söker Peter(Petter)Jansson Nyman född 1718.
Eldvaktare till yrket, vid Gustavsfors bruk i Värmland. Gift 1741 i Gustavsfors. Från Stockholm vid vigseln.
Död 17/1 1801 i Gustavsfors.
hälsningar Marita

2002-02-07, 09:57
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Stefan Nyman och Marita Asp(?),
Ni har båda ställt frågor ang peroner med namnet Nyman under rubriken Släkter: Introducerad adel:Nyberg. Troligen är det lättare att få svar om ni ställer frågorna där personerna geografiskt hörde hemma. Sannolikheten att de hör samman med släkten Nyman, där en person 1683 adlades Nyberg är väl rätt liten.
Vänligen,
Olle Elm

2002-12-09, 12:14
Svar #12

Leif Mörkfors

Hör tullinspektören Axel Gustaf Nyman i Hormesta på något sätt till denna adelssläkt ??

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna