ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Månesköld på Tjörn (stängd)  (läst 4997 gånger)

2000-08-06, 12:39
läst 4997 gånger

Dion Maaneskjold

Hej Rolf
 
Desværre, for som anført i kilderne - se ovenstående indlæg - må Risöe/Risø/Rise have ligget i Sverige, som det så ud omkring/før 1400.
 
Der er også flere stednavne Rise/Risø i Danmark, bl.a. ved Roskilde.
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-08-08, 21:38
Svar #1

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Det finns en del gårdar i Jämtland som heter Rise, men det var väl norskt område under den perioden när Henrik Maaneskiold skulle ha bott där.

2000-08-09, 15:11
Svar #2

Dion Maaneskjold

Hej Jens
 
Kan du specificere det lidt mere, og evt. henvise til noget litteratur hvor jeg kan efterse om oplysningerne er brugbare ?
 
Mange tak !
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-08-09, 17:25
Svar #3

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Hej Dion!
 
Uppgifterna om Rise kommer från Carl Martin Rosenbergs Geografiskt-statistiskt handlexikon öfver Sverige som Släktforskarförbundet och landsarkivet i Göteborg gav ut i facsimil i början av 1990-talet. Originalet kom ut på 1880-talet. Jag har inte verken tillgängliga angående Rise just nu, men återkommer med uppgifterna.
 
I samma verk anges en ö Risö som ligger i S:t Annas sn i Östergötland. Kan det vara något?

2000-08-09, 17:26
Svar #4

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Hej Dion!
 
Uppgifterna om Rise kommer från Carl Martin Rosenbergs Geografiskt-statistiskt handlexikon öfver Sverige som Släktforskarförbundet och landsarkivet i Göteborg gav ut i facsimil i början av 1990-talet. Originalet kom ut på 1880-talet. Jag har inte verken tillgängliga angående Rise just nu, men återkommer med uppgifterna.
 
I samma verk anges en ö Risö med likalydande gårdsnamn som ligger i S:t Annas sn i Östergötland. Kan det vara något?

2000-08-09, 20:09
Svar #5

Dion Maaneskjold

Hej Jens
 
Jeg ser frem til at høre nærmere om oplysningerne i Rosenbergs handlexicon, især synes jeg gårdsnamnet i Östergötland lyder meget spændende.
 
Det glæder mig om du kan undersøge mulighederne for gården Risöes beliggenhed, det ville være ekstra morsomt om den lå på en ø af samme navn, og jeg tror området kan være rigtigt.
 
Jeg tror selv på at der måske kan være bid nede i området med Linköping som centrum, så jeg ser frem til dine oplysninger.
 
Mange tak !
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-08-09, 20:26
Svar #6

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
På tal om Rise så tänker jag på Resö utanför Strömstad och Rossö, som ligger där. Den ägdes ju av den adliga släkten Green, som är ingift med de äldre Måneskjöldarna. Denna ligger ju utanför Strömstad och har en nära anknytning till Norge. Ett litet förslag bara. hälsn. Eivor Andersson

2000-08-09, 21:52
Svar #7

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Troligen ett långskott, men jag har länge varit på jakt efter anorna till rådmannen i Stockholm Jonas Hansson Merling, död 16/9 1697 i Stockholm och hans hustru. Kung Karl XI beordrade överståthållaren i huvudstaden att installera Jonas Merling som rådman i ett brev daterat 1680, men som hänvisar till ett tidigare brev från 26/2 1678, (som jag ej fått tag i) eftersom Jonas Merling i beaktande af den olägenhet han genom fiendens invasion i Bohuslän, där han icke allenast sin tienst utan sedan vid Wenersborg största delen af sin egendom beståendes i master och trävaror hafver bortmist. Jonas Hansson Merling var gift två gånger, första hustrun är okänd, den andra var Magdalena von Ens, död i Sthlm 1708, dotter till Mariestadsrådmannen Christopher Zenert von Ens. Jonas hade en dotter i första äktenskapet Barbro Merling(1665-12/8 1736), död i Björsäter (R), gift med häradshövdingen i Vadsbo Jonas Justus Aurell(1654-1722). Barnen Christina Maria (född c:a 1672-1742), Christopher(f. c:a 1676-1696) och Johan Gabriel Merling(1677-1708) föddes i andra äktenskapet.
Så till den möjliga Månesköldsanknytningen: I Svenska turistföreningens tidskrift 1962 under rubriken Granne med stora världen som handlar om frälsehemmanet Rickeby i Odensala socken i Uppland, skrev Calla Anrik att rådman Merling fått del i Rickeby genom gifte med en Månesköldarvinge och det måste vara första hustrun som avses. Jag har hela tiden trott att det rörde sig om Månesköld av Seglinge, men Jonas Merling har ju någonslags Bohuslänanknytning, så kanske är det denna Månesköldsläkt hon avsåg. Jag tror att första hustrun kan ha hetat Botilda eller Bodil eller något liknande, eftersom Barbro Merlings första dotter hette Botilda (barnen verkar mycket regelmässigt namngivna, men varifrån Botilda till första barnet kommer har jag inte kunnat finna).
Finns det någon Månesköldsdotter, möjligen vid namn Botilda/Bodil, som någon gång kring 1660 kan ha gift sig med Jonas Hansson Merling, och som dog före c:a 1672?

2000-08-09, 22:14
Svar #8

Dion Maaneskjold

Hej Eivor
 
Godt med så mange forslag, og tak for dem alle, men med hensyn til det foreslåede Resö - med anknytning til slægten Green - skal vi altså 3 generationer baglæns fra : Peder Knudsen Maaneskiold, som kom fra Halland (Danmark) op til Bohuslän (Norge), han var gift med Bodil Green.
 
Peder Knudsen Maaneskiold's far : Knud Jensen (Jude/Jyde) Maaneskiold kom muligvis fra Jylland i vest-Danmark (deraf tilnavnet) til Halland i øst-Danmark.
Hans far, Jens Henriksen Maaneskiold indkom til Norge fra Sverige (se mit tidligere indlæg om ham), og sluttelig i sin tur stamfaderen : Henrik Maaneskiold, som i følge flere kilder ejede en gård Risöe/Risø/Rise - i Sverige (som det så ud omkring 1400).
 
Jeg har ikke belæg for at foretrække Östergötland fremfor Bohuslän, men tror forskerne i slægtens historie, som har beskæftiget sig så meget med Göteborg-området, ville have opdaget hvis gården lå dér.
 
Det er - som det er foreslået - muligt at der findes en gård Risö(e) på øen af samme navn (Risö) i Östergötland, og jeg hører da også gerne om en sådan gård på Resö i Bohuslän, som imidlertid var norsk omkring 1400 ?
 
Men tak alligevel !
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-08-09, 23:41
Svar #9

Dion Maaneskjold

Hej Peter
 
Jeg tør godt udelukke rubrikkens : Maaneskiold - altså, som den kaldes hos Elgenstierna : Månesköld af Norge no.214, mens jeg er mere usikker med hensyn til den ikke-beslægtede (også hos Elgenstierna) : Månesköld af Seglinge no.62.
 
Jeg har tidligere undersøgt : Månesköld af Seglinge no.62 ret grundigt, for at fastslå hvorvidt der kunne tænkes at være en forbindelse mellem denne slægt og : Månesköld af Norge no.214, men en Jonas Hansson Merling, som det anføres : gift med en Månesköldarvinge, er jeg ikke stødt på nogen af stederne.
 
Jeg tror faktisk oplysningen om dette gifte er forkert, men i modsat tilfælde er jeg ret sikker på at det så må dreje sig om : Månesköld af Seglinge no.62 !
 
Mine arkivalier om slægten : Månesköld af Seglinge no.62 befinder sig i mit arkiv i Sverige, så jeg kan desværre ikke bidrage mere end med at J.E. Almquist i en artikel, der vist hedder noget i retning af : Släkten Månesköld af Seglinges ursprung och historie..., grundigt analyserer denne slægt, uden dog at nævne Jonas Hansson Merling.
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-08-09, 23:51
Svar #10

Dion Maaneskjold

Rettelse :
 
Rubrikkens Maaneskiold, hos Elgenstierna, skal være : Månesköld af Norge no.218 - ikke no.214.
 
Beklager fejlskriften !
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-08-11, 15:23
Svar #11

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Rosenberg har fyra poster med namnet Rise, alla i Jämtlandslän:
 
Rise i Brunflo tg. By i Lockne sn vid Locknesjön.
Rise i Offerdals tg. Gård i Offerdals sn.
Rise i Sunne tg, Frösö sn. Gård på öns s.v. sida.
Rise i Sunne sn. By vid v. stranden av Storsjön.
 
Om Risö i Östergötland nämns att den ligger i S:t Annas sn och är en ö med gård och båda heter Risö. På kartan är det en tämligen liten ö.

2000-08-11, 18:03
Svar #12

Dion Maaneskjold

Hej Jens
 
Mange tak for besværet.
Nu må jeg efterse Rosenbergs oplysninger, selv om det er ret tvivlsomt angående gårdnavnene i Jämtland.
 
Jeg er nok mere stemt for gårde med navnet : Risöe/Risø/Rise i Östergötland, så hvis der er oplysninger hører jeg forsat gerne om dem.
 
Tak igen !
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-08-11, 19:54
Svar #13

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Hej igen Dion!
 
Jag skrev en liten efterlysning under Östergötland/socknar/S:t Anna om Risö som ligger där. Förhoppningsvis kan någon med lokala kunskaper ge upplysningar om den öns historia.

2000-08-11, 22:07
Svar #14

Dion Maaneskjold

Hej Jens
 
Det var virkeligt venligt af dig, jeg checker lige rubrikken.
 
Jeg vidste forresten ikke at man måtte henvise til andre rubrikker, så kan du ikke også checke min anførsel her i Anbytarforum, under Släkter, Introducerat adel : Maaneskiold/Månesköld af Norge/Måneschiöld, og meddele hvis du har nogen bemærkninger ?
 
Mange tak !
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-08-23, 18:14
Svar #15

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Under namnet Buth i Äldre svenska frälsesläkter (band 1 häfte 3, 1989, s. 217) av Jan Eric Almquist och Hans Gillingstam finns sätesgården Risa i Örsås i Kinds härad i Västergötland omnämnd.
 
Det är Bror Eriksson som från 1550 hade Risa som sätesgård och denna brändes för övrigt av danskarna 16 juli 1566. Risa var tidigare Bror Erikssons farmors sätesgård och hon hette Margareta Markusdotter och var dotter till Mårten Svensson och Ragnhild Håkansdotter.
 
Ragnhild var dotter till Håkan Eriksson i Risa.
 
Kan det möjligen vara Risa som är det omtalade Rise/Risö?

2000-08-23, 21:35
Svar #16

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Dion.
 
Enligt boken - Bohusläns märkligare gårdar - av Carl iselius - så ägde Peder Knudsen Maaneskiold. gården RISÖ i stenkyrka socken på tjörn . Detta var enl. 1573 års jb. Han hade dessutom Dyrön och många andra gårdar.
Hälsningar Eivor Andersson- Ingetorp.

2000-08-24, 03:01
Svar #17

Dion Maaneskjold

Hej Eivor, hej Jens
 
Jeg iler med at checke de interessante oplysninger !
 
Jeg har læst de(n) af Tiselius anførte værk(er), som jeg også har med i litteraturlisten i min artikel.
 
Men jeg har måske overset et Risö på Tjörn - i så fald vender jeg tilbage.
 
Tak for oplysningerne til jer begge.
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-08-24, 09:27
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Risö i Stenkyrka socken nämns endast en gång i Carl A Tiselius Bohusläns märkligare gårdar, och det är på sidan 95 i del 2. Där står:
 
1573 års jb. visar, att innehavarna av skattegods voro 29, varjämte Rasmus i Kurlanda erlade 3 pund smör för Kärrön. Kronogodset räknade 17, de senare bestående av Bö, Fosseröd, Moriks Hale, Västra Önne, Stockevik, Rävsal samt Hede och Olsnäs (Peder Knudsen Maaneskiolds), Utäng, Rävlanda, Hagetorp, Ranneberg, Risö, Dyrön, Brog, Tjörnekalv och Kärrön.
 
Peder Knudsens namn nämns alltså inom parentes efter Olsnäs (möjligen syftas också på Hede, eftersom det står samt före Hede och ett och mellan Hede och Olsnäs), och samtliga uppräknade gårdar sägs alltså vara kronogods. Risö påstås alltså inte tillhöra Maaneskiold.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-08-24, 09:50
Svar #19

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Risö i Stenkyrka (senare Rönnäng?) är sannolikt en alltför liten ö för att vara aktuellt som eventuell sätesgård.

2000-08-24, 11:57
Svar #20

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej. I boken  De levde bland bergen av Johan Pettersson finns ett kapitel, som heter  Under Gyllene måne. Detta handlar om Måneskjöldska släkten på Olsnäs, som hade 7 gyllene månar som vindflöjlar på tornen. Han skriver att Peder Knutsson Måneskjöld som var trol. den förste Måneskjölden  där , hade anor av SYDHALLÄNDSKT ursprung. Det kanske finns ett Rise i södra Halland istället. Jag hoppasatt det klarnar för jag är själv släkt med Måneskjöld på flera håll och min man på sitt håll.
MVH Eivor Andersson.

2000-08-24, 13:48
Svar #21

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Eivor!
Det skiljer ett par århundrade och flera generationer mellan Peder Måneskjöld och den Henrik Måneskjöld som skulle haft Rise i Sverige som stamgård. Halland var som bekant danskt under den tiden.
 
Enligt uppgifterna skulle Henrik Måneskjölds fru hetat Karin/Karen Ribbing. I trakterna i södra Västergötland där Risa i Örsås, som jag nämnde tidigare har funnits en del folk med namnet Ribbing. Kan det möjligen ge ökad tyngd till att det är detta Risa som var det omtalade Rise/Risö/Risöe?

2000-09-04, 00:35
Svar #22

Dion Maaneskjold

Hej Jens !
 
Jeg er taknemmelig for alle de indkomne forslag, men føler diskussionen vedrørende beliggenheden af den Maaneskioldske stamfader Henriks gård : Risöe/Risø/Rise, er gået lidt i stå ?
 
Må jeg derfor, i stedet, spørge om der eventuelt er forskere - måske i Norge - der kender noget til familien Maaneskiolds STAMBOG ?
 
I mit indlæg fra 3.augusti 2000 - 03.42 (Äldre inlägg (arkiv)), efterlyste jeg slægtens stambog, og foreslog at den kunne være i efterslægtens eje til : kaptajn Peter RASCH, død 1799 han var gift med Mathea Sophie Maaneskiold, død 1798.
 
Stambogen kan evt. være i Stoed Præstegjæld, Norge, eller - som sagt - i efterslægtens eje.
 
På forhånd tak.
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-09-14, 12:51
Svar #23

Lars Johansson

Jag har läst artikeln i släktforskarnas årsbok om släkten Dufva och även läst vad Elgenstierna säger om den släkten. Ingenstans kan jag dock se att det finns några uppgifter om att Lars Håkansson Dufva skulle ha en dotter vid namn Kerstin och att hon skulle vara gift med Knut Måneskiöld. Vad finns det för källor där detta anges?

2000-09-14, 15:10
Svar #24

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Enligt Elgen hade Lars Håkansson Dufva en dotter vid namn Christina och han har noterat i Östnäs i Norge [?]. Kan det vara den Kerstin som senare gifter sig med Knut Måneskjöld?

2000-09-18, 01:14
Svar #25

Dion Maaneskjold

Hej Lars, hej Jens
 
I sin første artikel med titlen : Några anteckningar om släkten Maaneskiold i Bohuslän - i (dansk) Personalhistorisk Tidsskrift 1919 (udgivet 1920) skrev J.A. Nordström s.180 (tabel 2) : Knud Pedersen till Odsnæs gift 1) med Lutcia Eriksdatter, som levde ännu 14/6 1629 2) med Kirsten Due, efter 6/11 1638 omgift med Peder Krabbe till Ölmens (d?d efter år 1676).
 
I sin anden artikel med samme titel - blot er navnets stavemåde hør : Månesköld - (kært barn har mange navne), i Västsvensk genealogi och personhistoria fra 1971 uddyber Nordström ikke sin oprindelige anførsel, der sikkert er fremkommet i modsætning til Danmarks Adels Aarbogs anførsel om Knud Pedersen Maaneskiolds 2. gifte, hvor hun genfindes i stamtavlen for slægten Daa (årbogen 1890 s.165 ff.) en sønderjysk, og altså dansk slægt.
 
Slægten Due/Dufva vedkommende Kirsten i følge Nordström skulle have tilhørt, var en svensk slægt, hvad jeg forestiller mig har ført til ovenstående konklusion.
 
Siden 1919 (1920) er Nordströms anførsel om Due/Dufva gentaget i flere andre artikler og sammenhænge, mens problemstillingen mig bekendt endnu ikke er afklaret.
 
I denne spalte i Anbytarforum (äldre inlägg (arkiv)) skrev Cary Gustafsson den 9.april 1999 - muligvis med henvisning til ovenstående første artikel af J.A. Nordström - at der om Knud Pedersen Maaneskiold : ..redovisas ett felaktigt gifte, i hans andra gifte skall det vara Kristina Larsdotter Dufva i Västergötland vars föräldrar var Ryttmästaren på Kårtorp Lars Håkansson Dufva Kinne Vedum och hans hustru Elsa Daa till Snedinge, men Cary Gustafsson anfører den interessante oplysning om : Kirsten/Kristina, (Knud Pedersen Maaneskiolds 2. hustru), uden en kildehenvisning !
 
Han (Cary Gustafsson) slutter dog af med at fremhæve at der i Släktforskarförbundets årsskrift skulle komme en uppsats om Dufvasläkten af Nils Fredrik Beerståhl, jeg forstår alligevel ikke kaster lys over : Kirsten/Kristina Due/Dufva/Daa's identitet ?
 
Hvis nogen (Cary Gustafsson ?) kan fremlægge en kildehenvisning der endegyldigt besvarer spørgsmålet, vil det da være interessant om den anføres her i Anbytarforum.
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-10-16, 18:57
Svar #26

Lars Johansson

Enligt Elgenstierna skulle Lars Dufvas hustru Elsa Daa:s föräldrar vara:  
 
Jörgen Daa (till Snedinge) och Kirsten Reik.
 
Vad jag förstår av Dions senaste inlägg är deras ursprung utredda i Danmarks Adels Aarsbok. Finns det möjligen någon som kan redogöra för dem här i forumet?

2000-12-03, 01:28
Svar #27

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Obs! Det var roligt att ni nämde gårdar med dem namnen. Eftersom det finns öar i närheten av Tjörn som heter bl.a Risön Kärsön och Dyrön.
Dem är förövrigt grannöar med varann och ligger mellan Tjörn och mera kännt Marsstrand.
Inte för att jag tror det har något med dem gårdarna ni nämner att göra. Men eventuellt kan det vara en möjlighet eftersom det är så stora likheter med namnen. Det finns även en ö med namnet Tjörnekalv som är grannö med Tjörn.
MVH Per Göthe

2000-12-06, 14:53
Svar #28

Dion Maaneskjold

Interesserede til denne spalte, burde se hemsidan for Tjörns Släktforskare på Internetadressen :
 
http://www.algonet.se/~tobias_k/slakt/
 
hvor den samme anetavle jeg fremlagde her i spalten 8.juli 2000 for : Knud Pedersen Maaneskiold -1638, med anvendelse af det almindelige anenummersystem, nu i en forbedret udgave med skematisk oversigt af Hans Larsson, noteapparat m.v. er fremlagt af Dennis Karlsson.
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2001-03-20, 20:37
Svar #29

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hej !
Jag har i mitt arkiv några kopior av utdrag av Olaus Olssons anteckningar om Helena Persdotter som var gift med Rutger Olofsson i Sunna i Klövedal.  
 
I anteckningarna står nämnt att Rutger år 1777 var tvungen att begära tillstånd att få gifta sig med sin kusin Helena Persdotter.
 
Helena Persdotter påstås vara dotter till en Per Pehrsson som påstås vara bror till Mätta Pehrsdotter i Olsnäs gift med Olov Knutsson.
 
Mätta Persdotters far hette Per Jonsson från Rönnäng och var gift med Anna Jörgensdotter Måneskiöld.
 
Mätta Persdotters efternamn kom alltså från Per Jonsson och det skulle i så fall också Per Perssons efternamn göra.  
 
I en utredning som finns på Tjörns Släktforskares hemsida om Måneskiöld presenteras en utförlig utredning om Måneskiöld med Peder Knutsson Måneskiöld som anfader. I familj nr 8 uppräknas Per Jonssons barn och där finns inte Per Persson med.
 
Finns det någon som har några upplysningar och kommentarer angående min beskrivning ovan.
 
Hälsningar  
Ingemar

2001-03-21, 08:25
Svar #30

Utloggad Dennis Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2011-11-04, 16:35
    • Visa profil
Hej Ingemar
Mätta Persdotters far skall vara Per Andersson i
Fagerfjäll Och inte Per Jonsson det har blivit fel i antavlan tyvärr.
Mätta Persdotter f 1713 ca & Per Persson f 1710 ca i Fagerfjäll var syskon.
Mätta hade i giftet med Olof Måneskiöld sonen Rutger,och Per Persson gm Helga Arnesdotter dottern Helena så på detta sättet blir Rutger & Helena kusiner.
 
Per Andersson i Fagerfjäll var född i Mölnebo son till Anders Tollesson och Ingrid Rasmusdotter.
 
1701-10-14 enligt domboken : Per Andersson har med skiftet efter Jörgen Måneskiöld blivit utlagd i halva gården Fagerfjäll,för dess fodran i sterbhuset 100dlr 19 öre smt därtill har han betalt sin broder Rasmus Andersson i Åkervik 54 dlr 13 öre smt som han hade i samma sterbhus att fodra,samt har han till Ingrid Rasmusdotter 80 dlr som hon har att fodra, då blir han ägare till 1/2 Fagerfjäll.
 
Felet i antavlan skall rättas till så fort som möjligt.
Är det någon som hittar fler fel i antavlan om Måneskiölds arvingar så hör gärna av er.
 
Hälsningar
Dennis

2001-05-11, 15:49
Svar #31

Dion Maaneskjold

Hej Dennis
 
Kolla Anbytarforum : Introducerad adel : Maaneskiold/Månesköld af Norge/Måneschiöld, hvor jeg har forsøgt at svare på nogle spørgsmål vedrørende din stamtavle : Måneskiöld.
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2002-04-08, 14:03
Svar #32

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Peter Karlsson!: Kan du flytta inläggen här till  
Maaneskiold/Månesköld af  
Norge/Måneschiöld under  
introducerad adel. Visserligen rör  
diskussionen  
här delvis ointroducerade grenar av släkten,  
men  
det gör diskussionen under Introducerad adel  
också. I vilket fall som så är det ologiskt med  
två diskussioner om samma frågor rörande  
samma  
släkt. Det finns även Månesköld under släkter  
som  
också kan ingå i uppsamlingen.
MVH
Anders Ryberg

2002-04-08, 20:59
Svar #33

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Får nog fundera på saken; att få denna relativt stora mängd inlägg in i den oerhört stora mängd inlägg som diskussionen under Adeln innehåller är inte helt utan jobb om man vill hålla ihop det hela någorlunda snyggt.. Kanske enklast att jag skapar tydliga hänvisningar mellan diskussionerna.

2002-04-08, 21:55
Svar #34

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Går det inte bara att, som speciallösning, lägga över denna diskussion till adel, stänga den, och hänvisa framtida inlägg till andra Måneskiölddiskussionen. Då blir det i alla fall lätt att se båda, och det undviks inlägg på två ställen om samma sak.
 
Anders Ryberg

2002-04-08, 22:41
Svar #35

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Visst går det bra; alltså hänvisas inlägg i fortsättningen till den mer aktuella diskussionen Månesköld af Norge här under Introducerad Adel..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna