ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-05  (läst 4274 gånger)

1999-08-09, 03:50
läst 4274 gånger

Lasse Alfredsson

Är det någon som forskar på den Måneschiöldska släkten av Olsnäs, Tjörn? Mycket är ju redan gjort av Olaus Olsson, som 1924 nedtecknade släktens historia (utges och distribueras av Carl Zakariasson?), men finns det någon förutom jag som håller på att bygga på arbetet?
Har någon gjort en motsvarande överföring av existerande material till elektroniskt format?
 
Lasse Alfredsson, ättling (vars far har Olsnäs som föräldrahem).

1999-08-09, 10:40
Svar #1

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Ja, även jag härstammar från månesköldarna och har en hel del anor kartlagda. Det skulle vara intressant med en diskussion kring den tidigare forskningen kring månesköldarna för det figurerar en rad olika uppgifter om olika släktskap i det förflutna på sina håll har jag sett.

1999-08-09, 17:19
Svar #2

Lennart Andersson

På Göteborgs Stadsbibliotek finns en kopia av Wilhelm Bergs arbete Släkter i Bohuslän där bl.a. släkten Månesköld behandlas utförligt.
Själv har jag inga direkta kopplingar till släkten.

1999-08-09, 21:01
Svar #3

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
I den danska tidskriften Personalhistorisk tidskrift, Årgång 109, (1989), finns en artikel av Dion Maaneskjold: Peder Lauridsen Maaneskiolds anetavle, som enligt mitt tycke tar upp de månesköldska anorna på ett vederhäftigt sätt.

1999-08-11, 13:34
Svar #4

Utloggad Dan Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2012-03-12, 10:00
    • Visa profil
Här är ytterligare en släkting.
Jag vet att Skaftö Gille har en otrolig pejl på månesköldare på Skaftö.

1999-10-24, 10:47
Svar #5

Utloggad Britt Marie Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:19
    • Visa profil
Jag har i mina anor släkten M. Byter gärna
BMA

1999-10-24, 10:56
Svar #6

Utloggad Stig Rutgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2008-10-02, 22:29
    • Visa profil
Hej
Jag har släkten full med månesköldare.
Jag har koncentrerat mig på 1600-tal och senare.
Beträffande Olaus forskning är det en del som är lite oklart.
Bästa hälsningar.
Stig Rutgersson

1999-10-24, 16:34
Svar #7

Utloggad Dennis Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2011-11-04, 16:35
    • Visa profil
Hej,
 
Enligt Olaus Olsson anteckningar ska Knut Måneschiöld, 1550-1638, varit gift första gången med Lucia Eriksdotter Hvittenstierna,är det någon som har några uppgifter om deras gemensamma barn.  
Tacksam för all hjälp.
Hälsningar
Dennis

1999-11-12, 22:44
Svar #8

Utloggad Bengt Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-07-12, 08:38
    • Visa profil
Så vitt jag kan bedöma,är det mest vederhäftiga
som skrivits om de äldre leden av Månesköldsläkten
Några anteckningar om släkten Månesköld i Bohuslän av J.A.Nordström ( Västsvensk genealogi och personhistoria, VSGF,Vänersborg 1972). Här av-
färdas även en del tidigare fabuleringar, bl.a.
vissa uppgifter i Danmarks Adels Aarbog 1903.
Enligt Nordström är den äldste kände stamfadern
Knud Jensen från Jylland och Nordström hyser inga
större förhoppningar om att det skall gå att komma
längre tillbaka där. Däremot gör han intressanta
hänvisningar till vad som skrivits om anorna till
Knud Jensens hustru Anna Persdotter. Om detta står
att läsa i Problemet Nils Krumme av J.E.Almquist
(Släkt och hävd nr.1 1954) samt av samme författare Krumme i Äldre svenska frälsesläkter
(band 1 häfte 3).
   
  Skaftö Årsskrift 1991-94 innehåller en imponerande samling Månesköldsättlingar, bl.a.
undertecknad.Där redovisas dock bara ättlingarna
till Annika Olsdotter (dotter till Olof Månesköld
på Olsnäs). Tyvärr upprepas i inledningen till detta arbete de allra mest fantasifulla anorna.

2000-03-01, 16:25
Svar #9

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Dennis Karlsson !
Jag har i min bokhylla en bok, skriven av Magda Måneskjöld, som heter våra vikingaförfäder.
På sidan 215 redogör Magda för Knut Måneskjölds barn med Lucia Huittenstjärna. Kan det vara någon för dig. Boken finns på varje större bibliotek.
Där uppräknas 4 barn. Magda var kusin till min morfar så här är ytterligare en i släkten.

2000-03-01, 18:19
Svar #10

Utloggad Dennis Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2011-11-04, 16:35
    • Visa profil
Hej Ingemar,
 
Jag känner väl till den boken, och har läst den.  
Tack i alla fall.
Dennis

2000-04-09, 22:47
Svar #11

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Om släkten Månesköld har jag samlat på mig en del material.Den äldste manlige i släkten Knud Jensen, landsdomare i Södra Hallan har jag en del oredovisade uppgifter,om hans härkomst vet man inget förmodligen kom han från Jylland,ofrälse var han förmodligen också men gift frälse var han med landsdomaredottern Anna Pedersdotter(oxehuvud)vars far var Peder Staffansson och hans hustru Kristina Björnsdotter Krumme.Genom Krummesläkten kommer man upp i den svenska högadeln och genom den invandrade släkten Snakenborg ner till början av 1100 talet.Angående Peder Knudsen till Olsnäs och Åkervik på Tjörn var han i sitt andra gifte med Birgitta Romellsdotter Brun från Vä i Skåne vars föräldrar var Romell Pederson Brun tillBrunstorp,Vä och Folkestorps gård och Bodil Klausdotter Gagge. En syster till Birgitta var gift med Knud Bildt på Morlanda Orust.ven Peders son Knut redovisas ett felaktigt gifte, i hans andra gifte skall det vara Kristina Larsdotter Dufva i Västergötlan vars föräldrar var Ryttmästaren på Kårtorp Lars Håkansson Dufva Kinne Vedum och hans hustru Elsa Daa till Snedinge.     Angående Knud Jensen och Peder Staffansson återkommer jag senare med lite merdata. Om Dufvasläkten kommer en uppsats av Nils Fredrik Beerståhl i Släktforskarförbundets årsskrift.                 CARY GUSTAFSSON

2000-06-22, 02:08
Svar #12

Dion Maaneskjold

Til alle de forannævnte indlæg til Anbytarforum angående Maaneskiold - uanset stavemåde - vil jeg anbefale at rette henvendelse til genealogen Hans Larsson, Bokvägen 3, 442 31 Kungälv, som har over 70.000 personoplysninger om tjörnborna - bl.a. Maaneskiold, (se endvidere artikel om ham i Stenungsundstidningen 5.nov. 1997, s.8).
 
I fortsættelse af min artikel i Personalhistorisk Tidsskrift 1989:2 (nævnt af foranstående Jens Sandahl), har jeg i samarbejde med Hans Larsson udarbejdet en anetavle for Knud Maaneskiold (-1638) Olsnäs,Tjörn alle de svenske Maaneskiold-ättlingar nedstammer fra, en anetavle der forefindes som udskrift fra elektronisk format.
 
I samarbejde med Hans Larsson har jeg tillige udarbejdet lignende anetavler for Margareta Huitfeldt's (Sundsby, Tjörn) mand : Thomas Dyre, og søn : Ivar Dyre hhv. -1651 og -1663.
Begge anetavlerne er fremkommet ved en sammenlignende analyse mellem de nævnte personers 2 trykte ligprædikener og deres (forfædres) respektive stamtavler fra Danmarks Adels Aarbog m.m.
 
Ingen af de nævnte (af Hans Larsson og mig udarbejdede) anetavler er offentliggjort, men kan erhverves fra Hans Larsson.
 
I J.A. Nordströms artikel : Några anteckningar om släkten Månesköld i Bohuslän, Västsvensk genealogi och Personhistoria, 1971 forefindes  Leif Påhlssons : Tablå över Månesk(i)öldska namnärenden (agnatiska ättlingar) under 1900-talet, som artiklens Bilaga 1.
 
Jeg har opdateret og kompletteret Leif Påhlssons Tablå ..., et (endnu) ikke offentliggjort materiale - der således ikke kan erhverves - jeg har oversendt til Danmarks Adels Aarbog og Riddarhuset.
 
Dion Maaneskjold, Danmark.

2000-07-07, 12:29
Svar #13

Magnus Josefsson

Finns det ingen möjlighet att publicera Knud Maaneskiolds anor här i Anbytarforum? Jag tror att vi är många som skulle uppskatta det.

2000-07-08, 00:44
Svar #14

Dion Maaneskjold

Jeg takker for opfordringen, og fremlægger med udgangspunkt i min artikel fra Personalhistorisk Tidsskrift 1989:2, anetavle for Knud Pedersen Maaneskiold -1638, ved anvendelse af det almindelige anenummersystem : (1)proband, (2)far, (3)mor, (4)farfar osv.
For nærmere kildekritik henvises til min nævnte artikel.
 
Jeg vil så benytte lejligheden til at efterlyse gården ? : Risöe/Risø/Rise, der skulle være den Maaneskioldske stamfader Henriks gård i Sverige.
 
Ved nogen hvor denne gård kan have ligget ?
 
(1) Knud Pedersen Maaneskiold -1638, Olsnäs
(2) Peder Knudsen Maaneskiold -1607, Arlöse,  Olsnäs/Åkervik
(3) Bodil Green -f1594, Sundsby
(4) Knud Jensen (Jude) Maaneskiold -e1564, Arlöse
(5) Anne Romel
(6) Laurits Olofsson Green -1579, Sundsby
(7) Bente Baden (Jernskieg)
(8) Jens Henriksen Maaneskiold, Risöe
(9) Kirsten Orre, Orresholm
(10)Peder Romel, Landsdommer
(11)Kirsten Krumme -e1515, Fyllinge
(12)Olof Lauridsson Green -e1555, Sundsby
(13)Anna Darre, Bråland
(14)Anders Baden (Jernskieg), Skottorp, Grindeholm
(15)Bodil Hasel, Skottorp
(16)Henrik Maaneskiold, Risöe
(17)Karen Jensd. Ribbing
(18)Svend Orre, Orresholm
(19)Giörvel Griis/Gliib
(20)Steffen Romel
(21)NNsd. Bonde
(22)Björn Krumme -e1498, Wij
(23)Ingrid Jacobsd. Tiby -e1515
(24)Laurids Laurensson Green
(25)Birgitta Magnusd. Green
(26)Anders Olsson Darre -e1529, Rävlanda
(27)N. Olafsd. Krabbe
(28)Niels Andersen, borgmester Helsingør
(29)NNsd. Krabbe
(30)Axel Hasel (Bang ?), Skottorp
(31)NNsd. Knob
(32)-(43) Ukendte
(44)Nils Krumme -1485/96, Hjälmaryd
(45)Märta Abjörnsd. Bagge
(46)Jacob (Jeppe) Ingemarsson Tiby
(47)Märta Petersd. Bååt
(48)Laurens Stensson Green
(49)NNsd. Skanke
(50)Magnus Stensson Green, Tidö, Grensholm
(51)Ingeborg Karlsd. Sture/Gertrud Narvesd. Römer
(52)Olof
(53)Sigrid Jonsd.
(54)Olaf Krabbe
(55)Ukendt
(56)Anders Nielsen -e1477, borgmester København
(57)-(63) Ukendte
(64)-(87) Ukendte
(88)Sven Bäck d.y. -e1426
(89)Kristina Bengtsd. Guse/Botild Klausd. -e1458
(90)Abjörn Bagge, Berga
(91)Ukendt
(92)Ingemar Fågel
(93)Ukendt
(94)Peter Jonsson Bååt, Flishult
(95)Elin Henriksd. Snakenborg
(96)-(105) Ukendte
(106)Jon
(107)Katrin Ormsd. Drotning -e1489
(108)-(111) Ukendte
(112)Nis Andersen -e1450, Rådmand København
(113)-(127) Ukendte
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-07-08, 17:01
Svar #15

Utloggad Dan Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2012-03-12, 10:00
    • Visa profil
Hejsan Dion !
Tackar för ett intressant inlägg på denna sidan.
Nu har jag några funderingar som du förhoppningsvis kan hjälpa mig med...
Ana 51 & 89 finns det dubbla uppgifter eller vad ?
Ana 112 kan jag inte få in riktigt, kan han möjligen vara 110 ?
 
MVH: Dan

2000-07-09, 04:53
Svar #16

Dion Maaneskjold

Hej Dan
 
Jeg forstår godt forvirringen mht. anerne (51) og (89) i nærværende ane-analyse !
Mit problem har bl.a. været at oversætte mit ikke-offentliggjorte forslag til probanden Knud Pedersen Maaneskiolds (-1638) anetavle i skematisk form til det almindelige anenummer-system, hvorved det altså ikke helt lykkedes mig at fremstille at 2 gange 2 potentielle mødre måtte dele to anenumre.
Forholdet er, i denne sammenhæng, at det af kilderne ikke fremgår hvilken af damerne : Ingeborg Karlsd. Sture eller Gertrud Narvesd. Römer - altså ane (50)Magnus Stensson Green's to koner - som, i givet fald, var mor til ane (25)Birgitta Magnusd. Green, og derfor var/er berettiget til anenummer (51).
 
Det samme (helt anderledes beviselige) forhold gør sig gældende for ane (88)Sven Bäck d.y.'s to koner : Kristina Bengtsd. Guse og Botild Klausd. - som mor til ane (44)Niels Krumme, og her deler damerne derfor også et anenummer (89).
 
Angående ane (112)Nis Andersen, havde jeg - for en sikkerheds skyld - fat i regnemaskinen.
Ane (112) skulle derfor være far til ane (56)Anders Nielsen, som var far til ane (28)Niels Andersen, alle af slægten Baden.
Ane (28) skulle således være far til Anders Baden, jeg i parantes kalder Jernskieg (i Danmarks Adels Aarbog 1899 : Jernskjæg), en slægt årbogens tidligere redaktør Anders Thiset henregner Anders Baden til i sin udlægning af anetavlen (skematisk gengivet i min artikel).
 
Det er altså - som en hjælp til læseren af min artikel - for at tydeliggøre diskussionen af Anders Thisets og min forskellige opfattelse af slægtsforholdene Baden/Jernskjæg, at jeg i parantes skriver Jernskieg, og nærværende ane-analyse er netop fremkommet som en konstrueret (bemærk : dog ikke på alle punkter beviselig) fortsættelse af min artikel fra 1989.
Som sit forsøg på at forklare problemstillingen har Magda Måneskjöld - i sine ikke-kontrollérbare opstillinger i : Våra Vikingaförfäder... - hævdet at far-far til nærværende analyses ane (28)Niels Andersen var Niels Pedersen Jernskjæg gift med en Baden, hvad jeg derfor refererede i min artikel, hvor ane (28)Niels Andersen, anføres som ane(44).
 
Jeg kan ikke forklare anførslen i våbenanetavlen (jeg analyserer i min artikel), hvor det anførte Baden-våben er knyttet til Jernskjæg-navnet, og nøjes med at påpege at Thiset (og som det fremgår heraf altså også Magda Måneskjöld) ikke har søgt verifikation for generationsskifterne i efterslægtstavlerne.    
 
Som du sikkert har bemærket, går mit forslag til nærværende probands ane-analyse et led længere tilbage end min artikels probands foreliggende våbenanetavle.
Desuden var min artikels proband - Peder Lauridsen Maaneskiold - en søn af Knud Pedersen Maaneskiolds bror Laurids, hvorved nærværende ane-analyse medtager hele 2 generationer mere end min artikel !
På den måde udgår den ene halvdel - spindesiden - af min artikels probands anetavle, og dermed også halvdelen af min artikel, i nærværende analyse.
 
Alle Knud Pedersen Maaneskiolds (-1638) aner - også mødrene - findes derfor alene repræsenteret på min artikels probands sværdside, hvor anførslerne desuden ophører i den generation hvor nærværende analyses - (spindesidens ane (3)Bodil Greens aner) - anenumrene (24)-(31) hører til.
Danmarks Adels Aarbog 1894 : Green af Sundsby anfører ikke hvem der var far til stamfaderen Laurids (ane (24)), men anfører at han var gift med en : Skorre med samme våben som Skanke.
Det er tydeligvis Thiset, der er ansvarlig for årbogens stamtavle for Green, med min artikels probands anetavle som forlæg, hvad der nok også er grunden til at der ikke var noget alternativ til hans oplysninger for Green.
 
Magda Måneskjöld, som ellers i henseende til sine anførsler fra min artikels probands anetavle meget ligner Thiset, er uenig med ham på dette punkt med den beskedne betydning det får for nærværende analyses ane (24), som kun får et patronymikon (Laurensson).
Magda Måneskjöld foreslår imidlertid en navngiven ægtefælle til stamfader Laurids (nærværende analyses ane (25)Birgitta Magnusd. Green), hvad der overført til nærværende analyses ane (50)- (51) får en helt anden, og større, betydning.
 
Og det er tillige en forklaring på hvorfor nærværende ane-analyse ikke er offentliggjort.
       
Anderledes beviselige er oplysningerne om nærværende analyses ane (28)Niels Andersen Baden som svarer til min artikels ane (44).
Han tilhører, som sådan, tip-tip-oldeforældrene, det yderste led - anerne 32 til 63 incl. - i min artikels anetavle, hvis analyse derfor ikke påvirkes af spekulationerne omkring identiteten af anenummer (44)'s far-far, der, som anenummer (176) slet ikke optræder i artiklens probands  anetavle.
 
Efter at have læst min artikel, gjorde den danske genealog Bent Østergaard mig opmærksom på at nærværende ane (28)Niels Andersen's far-far - her som ane (112) - istedet for Niels Pedersen Jernskjæg skulle være Nis Andersen Baden !
 
Jeg vender senere tilbage med Bent Østergaards kildehenvisning, hvis du er interesseret.
 
Både ane (26)Anders Olsson Darre, og ane (28)Niels Andersen var gift med en Krabbe - hhv. ane (27)N. Olafsd. Krabbe, og ane (29)NNsd. Krabbe - hvad der nok er årsagen til dit spørgsmål om anerne (112)/(110)?
 
Ane (112) var/er imidlertid far-far til ane (28)Niels Andersen Baden, mens ane (110) Ukendt var/er mor-far til ane (27)N. Olafsd. Krabbe, hun ikke kan have fået navn fra.
 
Jeg beder, med venlig hilsen, om forståelse for det lange svar.
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-07-11, 12:54
Svar #17

Utloggad Dan Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2012-03-12, 10:00
    • Visa profil
Många tack för ditt utförliga svar, Dion.
MVH: Dan

2000-07-11, 13:12
Svar #18

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Även jag vill tacka för den utförliga och intressanta redogörelsen Dion!

2000-07-11, 18:21
Svar #19

Utloggad Dan Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2012-03-12, 10:00
    • Visa profil
Ett litet tillägg till mitt senaste inlägg....
Dion, det är nog många med mig som skulle vara tacksamma om du vill redovisa Bent Östergaards kildehenvisning.
 
Tack på förhand: Dan

2000-07-13, 15:41
Svar #20

Helén Marklund

Hej,
 
jag har själv ingen anknytning vad jag vet till släkten Måneskiöld, men har läst att i Jan Guillious senaste riddarromaner så heter huvudpersonen Magnus Månesköld. Har denna fiktiva person sin förebild i en verklig tidigare levande Månesköld? Är det någon som vet? Låt mig veta, isåfall!
 
Tack på förhand
Helén Marklund

2000-07-14, 14:47
Svar #21

Lars Johansson

Hej Helén,
 
om man får tro Magda Månesköld i hennes bok Våra vikingaförfäder... som är omnämnd i tidigare inlägg så härstammar månesköldarna på Tjörn från Magnus Månesköld av Folkungaätten, men den boken innehåller en mängd fantasier så det är nog inte att lita på.

2000-07-29, 00:18
Svar #22

Dion Maaneskjold

Hej Helén
 
Det er rigtigt, som Lars Johansson påpeger, at Magda Måneskjöld i : Våra Vikingaförfäder... fordi hun konsekvent ikke har ordentlige noter til sine kildehenvisninger fremfører påstande og teorier, der kan opfattes som fantasier.
 
Men, det meste af hendes genealogiske materiale kan alligevel anvendes fordi det kan efterprøves ad anden vej, og min erfaring er at hun i mange sammenhænge har været ret nøjagtig.
 
Jeg har dog i min egen artikel fra 1989 begrænset mig til kun at citere Magda Måneskjölds oplysninger hvor der ikke var særligt mange andre teorier, eller hvor hun var uenig med andre oplysninger, og da kun som supplement.
Netop fordi Magda Måneskjölds materiale i visse sammenhænge nærmer sig roman-formen.
 
Magnus Månesköld er imidlertid ikke fiktiv.
 
Som jeg fremhæver i min nævnte artikel, skyldes teorien om at slægten Maaneskiold (nævnt hos Elgenstierna som : Månesköld af Norge no.214, ikke beslægtet med : Månesköld af Seglinge no.62) skulle nedstamme fra Folkungerne måske netop at nogle konger havde tilnavnet : Månesköld eller Minnesköld.
 
Folkungen Magnus Månesköld omtales bl.a hos Erik Åkerhielm : Svenska Gods och Gårdar, Stockholm 1930, Del I, s.67 (under gården) : Bjällbo...kom till Folkungaätten genom Ingrid Ylfva, gift med Magnus Månesköld, fader till Birger Jarl.
 
Jeg har ikke selv læst Jan Guillous seneste ridderroman-trilogi, men hedder hovedpersonen dér ikke Arn Magnusson ?
 
Der kan nok ikke herske tvivl om at forfatteren har hentet inspiration i sin berømte landsmands middelalderroman : Singoalla, (af Viktor Rydberg), hvor (den mandlige) hovedpersonen imidlertid er : ridder Erland Bengtsson Månesköld af Ekö slott.
(Singoalla er den kvindelige hovedperson, en sigøjner-prinsesse, som med sin stamme (der dyrker Månen som guddom) er rejst til Sverige, hvor hun møder Erland, som bærer måne-symbolet i sit våbenskjold).
   
Viktor Rydbergs roman forefindes i adskillige oplag, er blandt andet illustreret af (en anden berømt landsmand) Carl Larsson, er filmatiseret, og gendigtet som operaen : Singoalla af Gunnar De Frumerie (senest opført på Nyslott i en TV-opsætning i 1989).
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-07-29, 15:24
Svar #23

Dion Maaneskjold

Hej Dan
 
Jeg haster, som lovet, med at fremlægge Bent Østergaards kildehenvisning med hensyn til ane (112) i opstillingen af anetavle for Knud Pedersen Maneskiold -1638.
 
I min artikel fra 1989 anførte jeg, med henvisning til Magda Måneskjöld : Våra Vikingaförfäder..., som en ekstrapoleret ane 176 (svarende til ane (112) i anetavle for Knud Pedersen Maaneskiold -1638) fejlagtigt : Niels Pedersen Jernskjæg.
 
Ane (112) i anetavle for Knud Pedersen Maaneskiold -1638, skal imidlertid være : Nis Andersen Baden.
 
Der er flere kildehenvisninger til Nis Andersen Baden -e1450, Rådmand i København, som fader til (ane (56)) Anders Nielsen -e1477, Borgmester København, men den vigtigste er : H.O. Ramsing : Københavns Historie og Topografi, 1940, Middelalderen, Bind 3, s.195.
 
Hvad angår dokumentationen af ane (56)Anders Nielsen Baden -e1477, borgmester København, som fader til ane (28)Niels Andersen Baden, Borgmester Helsingør, o.s.v. er min artikel stadig udgangspunktet.
 
Med hensyn til udredningen for ane(89) - som moder til ane (44)Niels Krumme - kan jeg tilføje at J.E. Almquist i en note til skema i artiklen : Problemet Nils Krumme, Släkt och Hävd 1954, anfører hustru no.2 til ane (88)Sven Bäck d.y. -e1426, altså Botild Klausd. -e1458, som den mest sandsynlige.
 
Lad mig tilsidst gentage efterlysningen af den Maaneskioldske stamfader Henriks gård i Sverige : Risöe/Risø/Rise.
 
Kan nogen hjælpe ?
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-07-30, 11:42
Svar #24

Utloggad Dan Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2012-03-12, 10:00
    • Visa profil
Många tack Dion.
Jens Sandahl, kanske har någon aning om var Risö/Rise kan ligga.......
MVH: Dan

2000-08-01, 00:34
Svar #25

Dion Maaneskjold

Rettelser/tilføjelser til tidligere indlæg :
 
I mit indlæg af 29.juli 2000 - 15.24: skal min anførsel af (den vigtigste) kildehenvisning fra Bent Østergaard være : H.U. Ramsing - ikke : H.O. Ramsing.
 
(Kilden læser : Den gaard, som byen fik af Anders Nielssøn, 8 Mk., ligger ved Gammel Torv (min anm. : i København)...ejedes 17.april 1450 af Raadmand Nis Anderssøn og senere af hans søn, Borgmester Anders Nielssøn,...han nævnes i 1475 som fordum Borgmester.
 
Den fulde henvisning er : H.U. Ramsing : Københavns Historie og Topografi i middelalderen, Ejnar Munksgaards Forlag, København 1940, 3.bind, s.195).
 
Med hensyn til min anførsel af : ane (56)Anders Nielsen -e1477, borgmester København i mit indlæg af 8.juli 2000 - 00.44: og senere, kan jeg tilføje at da ane (56) nævnes i 1492 og helt op til 1496 (som død før 2.maj 1496), må det være rimeligt at ændre anførslen til : ane (56)Anders Nielsen -mellem 1492 og 1496, borgmester København.
 
Jeg beklager fejltagelserne.
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-08-02, 11:33
Svar #26

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Hej Dan och Dion!
 
Jag vet inte var Risö ligger, men bör det inte vara i Halland?

2000-08-02, 12:59
Svar #27

Boris Örnhäll

Det finns en ö söder om Göteborg, strax utanför Särö som heter Risö, det kanske är den ön som det talas om.
Mvh
Boris Örnhäll

2000-08-03, 03:42
Svar #28

Dion Maaneskjold

Hej Jens, hej Boris
 
Halland er det næppe, da Halland jo var en dansk provins - en del af Danmark - på Henriks tid ?
Også tak for forslaget vedrørende  beliggenheden af den Maaneskioldske stamfader Henriks gård : Risöe/Risø/Rise, på øen Risön ved Göteborg.
 
Forud for min artikel fra 1989 undersøgte jeg de lokaliteter der indeholdt stednavnet, i hhv. Uppsaladistriktet, Väster-Botten og Öster-Götland men kunne ikke fastslå om gården lå et af de nævnte steder.
Der er forresten flere små-øer, der hedder Risøn, blandt andre den du nævner lidt syd-øst for Rönnäng på Tjörn, men Bohuslän var tidligere, under Personal-Unionen med Danmark, på Henriks tid en del af Norge ?
 
Magda Måneskjöld, som var Tjörnbo, må have kendt eksistensen af den lille ø så tæt på Tjörn og ville helt sikkert have peget på den hvis der var holdepunkter for at antage at Henriks gård Risöe lå dér, så hun har heller ikke vidst det.
Men det er andre oplysninger der får mig til at tvivle på den foreslåede Risøn.
Jeg har endda overvejet hvorvidt Rise (som det staves i den stamtavle for Maaneskiold - nævnt i min artikel note 8 - jeg fandt på det danske Rigsarkiv), måske kunne være et tilnavn.
Der var jo en norsk konge som hed Sigurd/Sigvard Rise, men jeg har forkastet tilnavnsteorien fordi det af nævnte stamtavle fremgår (at da) : Henrich Maaneskiold til Rise..., må der være tale om et sted-/gårdnavn ?
 
Stamtavlen er opstillet på grundlag af en stambog for familien Maaneskiold, en stambog jeg ikke har fundet i Danmark, og heller ikke i Norge efter forespørgsler dér til det norske Rigsarkiv.
Slægten Maaneskiolds stambog omtales i en af de Stifts-indberetninger om adelige personer, der indkom via biskop Peder Hersleb i Trondhjem (Norge) til genealogen Terkel Klevenfeldt i Danske Canselli.
Biskoppens søster, Karen, var gift med den major Peder Maaneskiold, død 1742, som i Danmarks Adels Aarbog 1903 s.301 - fejlagtigt - anføres som : slægtens sidste mand !
 
I en Stifts-indberetning fra 1748 anføres : ...Jens (Henriksen) Maaneschiold til Risöe udj Sverrig, som var den förste, her til Norge udaf denne Familie indkom og blev naturaliceret, (og)... hvis Fader var Henrich Maaneschiold til Risöe, der skulle være föd af kongelig Blod og Stamme i Sverrig, hvoraf jeg slutter at der må være tale om et sted-/gårdnavn - i det daværende Sverige !    
 
Ifølge Stifts-indberetningen : Risöe,
Terkel Klevenfeldt (min artikel note 44) : Risø,
Stamtavlen (min artikel note 8) : Rise.
 
Genealogen Anders Thiset, og med ham slægten Maaneskiolds stamtavle i Danmarks Adels Aarbog 1903, anfører : Henrik Maaneskiold siges at have eiet en Gaard Rise....
 
Jeg beder derfor venligt om flere forslag til beliggenheden af gården : Risöe/Risø/Rise - i
det daværende Sverige - og også gerne oplysninger om den omtalte stambog for familien Maaneskiold.
Hvis stambogen findes bevaret, kan den tænkes at være havnet hos efterkommerne efter : kaptajn Peter Rasch, død 1799 - i Norge ???
 
Kaptajn Peter Rasch, død 1799, var gift med Mathea Sophie Maaneskiold, død 1798, som var datter af ovennævnte Karen Hersleb (som i 1748 levede i : Stoed Præstegjæld, Norge) død 1756, og major Peder Maaneskiold, død 1742.
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2000-08-05, 20:50
Svar #29

Rolf Olsson

Hej Dion.
Ang Rise.
Det kan inte vara den kommun i Danmark som
heter så?
Det finns också  en kyrka i Danmark
som heter Rise kirke.
Den skall ligga i trakterna av Marstal.
 
Mvh
Rolf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna