ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-09  (läst 3038 gånger)

2001-10-07, 11:44
läst 3038 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ett litet tillägg till Carys inlägg. Ett bra exempel på släkter som förekom på båda sidor av gränsen är släkten Krumme, som ju som Dion bordse känna till uppträder såväl i Östergötland som i Halland. Dion tror ju för övrigt att Knut Jensens far var Jens Henriksen från Rise i Sverige...
 
Anders

2001-10-07, 13:18
Svar #1

Dion Maaneskjold

Cary og Anders

Jeg har set ejendomsforholdene i for snæver en sammenhæng, og det er selvfølgelig som I skriver muligt at det Danmark/Sverige der refereres til er Halland/Småland.

Med Fyllinge som "udgangspunkt" er det også vældigt spændende hvad Cary fornylig har fundet, mens jeg ikke mener det udelukker at Knud Jensen Jude's far var den dér nævnte Jens Henriksen (Maaneskiold).

Som Anders rigtigt anfører, mener jeg at Jens Henriksen (Maaneskiold) - med udgangspunkt i familiens stamtavle fra ca 1740 - skrev sig til Risöe/Rise (i Sverige).

Kunne det ikke tænkes at Fyllinge (Danmark) i 1526 er indgået i en ejendomstransaktion hvorved Johan/Jon Svenske - som havde konfiskeret dette gods, eller dele deraf - måtte afgive gods til Jens Henriksen (Maaneskiold) i Sverige til gengæld ?

Dette kunne muligvis forklare sønnen Knud Jensen Jude's tilknytning til Fyllinge, og også levere en mulig forklaring til uoverensstemmelsen mellem oplysningerne om væbneren Jens Henriksson, som 1430 og 1452 beboede Fyllinge som sædegård, og den "Jönss hindricson" 1526, der begge nævnes i Nordströms artikel fra Personalhistorisk Tidsskrift 1919.

På s.177 i Nordströms artikel : "Några anteckningar om släkten Maaneskiold i Bohuslän", anføres Gustaf I's brev af 4.februar 1526 (fra Wäxjö) - jeg mener kan være identisk med det ovenanførte fra Landbohistorisk Selskabs Adkomstregistrering 1513-1550 - således : "Item Jönss hindricson ith magth breff, att han motthe widerkennes ioghan swenskes gotz, som her wtij Suerighe tillrettha saa lenghe, at han ighen faar the gotz, som ioghan honum jfraa haffuer j Danmark".

De 2 "Jens Henriksen" kan således næppe være identiske, hvad Nordström jo også konkluderede i sin artikel fra Västsvensk Genealogi och Personhistoria 1971 : "Några anteckningar om släkten Månesköld i Bohuslän".

Der er vel derimod ikke noget i vejen for at den sidstnævnte kan være identisk med Knud Jensen Jude's far ?

Dion Maaneskjold, Danmark

2001-10-07, 13:51
Svar #2

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Vill återigen poängtera att den enda sätesgård med namn liknande Rise/Risö under den aktulla tiden var Risa i Örsås socken i Kinds härad i Västergötland.

2001-10-07, 16:01
Svar #3

Dion Maaneskjold

Hej Jens

Er der skrevet noget om den gård du nævner : "Risa i Örsås", f.eks. i Släkt och Hävd, som jeg kan finde på et bibliotek ?

Eller kan du sende det du har som vedhæftet fil (min mail-adresse er på medlemslisten for Tjörns Släktforskare) ?

På forhånd tak.

Dion Maaneskjold, Danmark

2001-10-07, 16:09
Svar #4

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Jens! Tillförlitligheten i det danska registret gör mej lite frågande! Att kalla Anna Pedersdotter för Ramel, Haar, är något som har avfärdats för ett 20 tal år sedan!

2001-10-07, 16:12
Svar #5

Ture Stensjö

Ett sett att ta reda på de gårdar Knud Jude ägde är att kontrollera hans arvskifte som är runt 1567 då sonen Björn Knudsen får brev på Arlösa efter sin fader enligt Danmarks Adels Årbog 1903.Jag har inte kontrollerat hänvisningen när det gäller Björns övertagande av Arlösa 1567.Under veckan har jag tänkt att kopiera hänvisningarna till den Maaneskioldska stammtavlan i DAA 1903.För stammtavlan har jag redan haft som kopia sedan ett tag men då jag kopierade den glömde jag att kopiera hänvisningarna till den.Knuds arvskifte eller en avskrift av det kan man möjligen få tag på i Nordströms arkiv på Göteborgs landsarkiv.
Dion! Du har nämnt att du har en kopia på en stammtavla för Maaneskiold som skulle finnas på danska riksarkivet. Skulle inte du kunna lägga ut en kopia på den på Tjörns släktforskares hemsida.      
 
Ture Stensjö

2001-10-07, 16:22
Svar #6

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Jag har hittat ytterst lite skrivet om Risa i Örsås. Givetvis står Risa med i Carl Martin Rosenbergs Geografiskt-statistiskt handlexikon öfver Sverige.
 
Även i ÄSF finns Risa omnämnt. Under namnet Buth i Äldre svenska frälsesläkter (band 1 häfte 3, 1989, s. 217) av Jan Eric Almquist och Hans Gillingstam finns sätesgården Risa i Örsås i Kinds härad i Västergötland omnämnd.  
 
Det är Bror Eriksson som från 1550 hade Risa som sätesgård och denna brändes för övrigt av danskarna 16 juli 1566. Risa var tidigare Bror Erikssons farmors sätesgård och hon hette Margareta Markusdotter och var dotter till Mårten Svensson och Ragnhild Håkansdotter. Ragnhild var dotter till Håkan Eriksson i Risa.
 
I övrigt har jag inte sett något om Risa från äldre tid. Det är inte speciellt långt mellan detta området och Halland, så alltför långsökt är det kanske inte. Kinds släktforskare kanske har upplysningar kring detta?

2001-10-07, 16:50
Svar #7

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Jo, du har rätt Cary. Det skulle dock vara intressant att läsa vad det stor i dokumenten som registret hänvisar till, men hur hittar man dem?

2001-10-07, 18:20
Svar #8

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Ture! Vi får inte blanda ihop eget ägande och gårdar som förläning. Arlösa fick Björn Knudsen i egenskap av landsdomare.I kancelliets brevböger 1566-1570 står det så här11april(Frederiksborg) Forleningsbrev for Björn Knudsen paa Arlösse gård i Endslöf Sogn i Töndersöe Herred,hvilken hans Fader Knud Jude sidst havde i Vaerge,udan Afgift.

2001-10-07, 18:22
Svar #9

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Jens!Kan du mejla noterna om Knud Jensen till mej?

2001-10-07, 18:29
Svar #10

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil

2001-10-07, 19:12
Svar #11

Dion Maaneskjold

Cary

Hvordan mener du at "Ramel, Haar", har avfärdats for et 20-tal år siden ?

I artikel af Stig Östenson fra Släkt och Hävd 1985 nr.1 : "Jacob Hårds (af Segerstad) morfar Jacob Åbrant och dennes släktskapsförhållanden", jeg havde med som kilde til min egen vedrørende distinktionen mellem Romel/Haar, godtgør Östenson da netop hvorfor Peder Lauridsen Maaneskiolds våbenanetavle anfører et forkert (fel) navn på denne plads, mens våbenet er rigtigt.

Er der kommet ny forskning siden i dette spørgsmål ?

Ture

Hvis du nu ikke kan finde kilderne til DAÅ 1903 for Bjørn Knudsen osv., kan du verificere oplysningerne vha. "Erslev : Danmarks Len og Lensmænd", fra 1879, hvoraf det s.77 fremgår (for Halland) : "Oprettet under Frederik II : Arløse 15.. -67 Knud Jyde. 1567-80 Bjørn Knudsen, 1567 11/4 frit. 1580 mageskiftet til Niels Skram".

Af s.76 fremgår (for Halland) : "Ældre Krongods : Hamerø ...1589-95 Bjørn Knudsen 1589 1/1 frit som landsdommer...".

Angående den "Maaneskiold"ske stamtavle fra ca. 1740, kan jeg oplyse at jeg for snart 1/2 år siden overgav en perfekt copy-proof af denne fra Rigsarkivet, til Tjörns Släktforskare, og også foreslog at den blev offentliggjort på hjemmesiden !

Af en eller anden grund er det altså ikke lykkedes, men det var måske noget man kunne bede den nye webmaster (Anders Ryberg) se på ?
Teknisk og opretshavsmæssigt skulle det vel ikke volde nogen vanskeligheder ?

Jens

Tak for tipset, jeg må sætte et indlæg ind på den lokalitet i Anbytarforum !

Dion Maaneskjold, Danmark

2001-10-07, 20:00
Svar #12

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
I Personhistorisk Tidskrift 1949 Handlingar ur Posses arkiv i en släkttavla förekommrer Abraham Pederson(Rommel,oxehuvud) gift med Märta Ryningsdotter Ryning: I en bok har jag oxevapnet i färg fotograferad i en kyrka! Det var mer än tjugo år sedan (1949) som Haar avfärdades!

2001-10-07, 20:35
Svar #13

Dion Maaneskjold

Cary
 
Så forstår jeg bedre, det var simpelthen Haar - ikke Romel - som avfärdades, vel senest i Stig Östensons artikel fra SoH 1985 ?
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2001-10-07, 22:17
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Som webbmaster på www.tjsf.org kan jag medela att en kopia av vapenantavlan ligger ute sedan ett halvår tillbaka, långt före jag kom in i bilden.
 
Anders
Webbmaster www.tjsf.org

2001-10-07, 22:25
Svar #15

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
I randanmärkningar till Svenska Medeltidsvapen av Jan Raneke i Släkt och Hävd 1986 Stig Östensson, citerar jag följande: Knud Jensen Jude sedermera blev landsdomare i södra Halland.och far till Peder Knutsson vilken i den senare delen av 1500 talet ägde Fyllinge. Den rimligaste förklaringen till uppgiften att Johan Henriksson var lagman torde vara att han en tid innehade landsdomareämbetet i södra Halland eeller norra,och eftersom han förde ett vapen med en uppgående måne som bitecken och ägde arvsrätt i Fyllinge som hade varit hans farfars,väpnaren Jöns Henriksson bel 1413-55 sätesgård,är det föga förvånande aytt ättlingarna till landsdomaresonen Peder Knutsson som ägde Fyllinge och vars vapen vae en avtagande måne , kunde tro att deras stamfader Knud Jensen Jude var son till en Jens Henriksson som i släkttraditionen fick låna drag av både av Jöns Henriksson Gyllensparre och hans sonson Johan Henriksson.    Detta var bara en liten del av artikeln så skynda till biblioteket!

2001-10-07, 22:35
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nu inlägg rent privat.
Om Björn Knudsens övertagande av DAA 1903: Primärkällan anges till Kansliets Brevböger 177, vilken Cary ju redogör för innehållet i. Det är alltid bättre att titta på primärkällan än diverse litteratur.
I övrigt ber jag att få påpeka att Fyllinge efter Jens Henriksen ägdes av Kristina Björnsdotter som var Knut Jensens svärmor. Det verkar onekligen märkligt om Knuts svärmor, före att hennes dotter gifte sig med honom, äger en gård som skall ha ägts av den man som av vissa debattdeltagare påstås vara Knuts far. Detta skulle, då gårdar ofta går i arv, tyda på lite väl nära släktskap mellan Knuts far och svärmor. Är det då inte bättre att undersöka hurvida Kristinas mor, som ju är okänd, kom från Fyllinge och var släkt med dessa Jens Henriksöner?
 
Anders

2001-10-07, 23:02
Svar #17

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Ett slarvfel! Abraham pedersons gifte skall vara Märta Eriksdotter Rynning fadern Erik Bengtsson Ryning väpnare riksråd G.m, Anna Bengtsdotter Lillie, således gifte sig Abraham in i högadeln!

2001-10-07, 23:30
Svar #18

Dion Maaneskjold

Anders Ryberg

Ture Stensjö spurgte til den "Maaneskiold"ske stamtavle, ikke Peder Lauridsen Maaneskiolds våbenanetavle, man kan konstatere allerede er fremlagt på Tjörns Släktforskares hjemmeside !

Jeg har samtidig med at fremsende våbenanetavlen, også fremsendt en copy-proof af stamtavlen fra ca. 1740 til foreningen, men din forgænger lagde den ikke ud på hjemmesiden.

Der er vel intet til hinder for at du kan gøre det istedet, kopien/copy-proof'en er jo perfekt og skulle vel som sådan sagtens kunne "scannes" ind ?

Dion Maaneskjold, Danmark

2001-10-08, 01:02
Svar #19

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Cary!
Jag har inga andra uppgifter om Knud Jensen än de jag skrev. De var plockade från den danska sidan vars webbadress jag bifogade.

2001-10-08, 08:43
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Dion!
Jag missuppfattade vad Ture skrev om. Kan  
du  
lämna en lite mer exakt beskrivning av vad det  
är  
för en stamtavla, så jag vet vad jag skall leta  
efter, jag har inte hört om den tidigare.
 
Anders
webbmaster www.tjsf.org

2001-10-08, 16:34
Svar #21

Dion Maaneskjold

Anders

Stamtavlen er en copy-proof (fotografi) af en hånsdkrevet pergament i størrelsesforholdet 1:1, og starter øverst med "MAANESKIOLD" (smuk håndskrift).

Næste linie : "Henrich Maaneskiold til Rise (gift med) Karen Ribbing Jensdatter"
Næste linie : "Jens Maaneskiold (gift med) Kirsten Ore Datter af Svend Ore og fru Giörvel Gliib" (der står muligvis Griis) osv.

I nederste højre hjørne signeret : "HJ HORN".

Arkivbetegnelsen er : Rigsarkivet (i København)
"Håndskriftsamlingen XIII, Genealogisk-Heraldisk Selskab, Specialia M.1".

Jeg mener at jeg sendte den til Göran, og ellers må du spørge Marit/Dennis om de har den.

Jeg har kun en almindelig knap så god fotokopi, så skriv en besked hvis jeg skal sende dig en ny !
(Så skal jeg ind på Rigsarkivet og købe en ny copy-proof, det tager en uges tid).

Dion Maaneskjold, Danmark

2001-10-08, 18:36
Svar #22

Torbjörn Kristensson

Hej!
Förlåt om jag avbryter!  
Jag har en fråga om Peder Knusson Maaneskiold och Birgitta Brun. Hadde dom någon dotter som hetter Boel Pederdotter Månesköld Om det var så. Vart tog hon vägen?
 
Mvh
Torbjörn

2001-10-08, 19:05
Svar #23

Dion Maaneskjold

Torbjörn Kristensson

Bo(d)el Pedersdatter Maaneskiold skrev sig til "Häle" og "Åkervik", begge i Stenkyrka sn.
Hun levede 1660, og var gift med præsten i Säve, Henrik Jörgensson Harboe som døde 1664.

Du kan måske spørge Tjörns Släktforskare hvad der blev af hende, men ellers læse en artikel af Jan Nordström i (dansk) Personalhistorisk Tidsskrift 1919/20 : "Några anteckningar om släkten Maaneskiold i Bohuslän", hvor hun og ægtefællen nævnes s.180.

De nævnes også i en anden artikel af (samme) J.A. Nordström i Västsvensk Genealogi och Personhistoria 1971 : "Några anteckningar om släkten Månesköld i Bohuslän" s.126.

Dion Maaneskjold, Danmark

2001-10-08, 19:18
Svar #24

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Boel,Bodel,Bodil Pedersdotter(Månesköld)var efter24/6 1629 gift med ofrälse Henrik Jörgenssen Harboe 1629 kaplan på Tjörn senare sockenpräst på Hisingen i Torslanda och Säve. Paret skänkte till Björlanda kyrka en fattigstock och till Torslanda kyrka en dopskål som användes alltjämt.Mer om detta i Vapenbilden nr 37 1992

2001-10-08, 19:28
Svar #25

Torbjörn Kristensson

Hej!  
Jag tacker er för det snabba svaren jag fick.  
 
Mvh  
Torbjörn

2001-10-09, 18:55
Svar #26

Torbjörn Kristensson

Hej!
Nu har jag en fråga till
Om det är någon som vet om det finns ett släktskap mellan Måneskjöld och Drotningätten, kan ni då vara snäll och lägga ut det här eller skicka det på fil till min mail.
 
Tackar på förhand
Torbjörn

2001-10-09, 19:41
Svar #27

Dion Maaneskjold

Torbjörn Kristensson

Prøv at "kolla" min udlægning af : "Knud Pedersen Maaneskiolds Antavla", på Tjörns Släktforskares hjemmeside.

Dion Maaneskjold, Danmark

2001-10-09, 20:05
Svar #28

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
För min del så vill jag påpeka att jag har lagt ut Måneskiöldarnas härstamning från Torer Jonsson i Aröd, som brukar räknas till Drotningätten, samt i min artikel Drottningsläkten - fanns den? redovisat varför man inte kan räkna med Drottningsläktens äldre led och att bevis saknas för vem som är Torers far. Texterna finns på www.tjsf.org
 
Anders

2001-10-09, 20:26
Svar #29

Torbjörn Kristensson

Hej Dion!
Jag tittade på din antava Tjörns Släktforskares hjemmeside. Vem var Katrin Ormsdotter Drotning Föräldrar? Vad det Orm ock Helga o hadde Karin en syster Elin Ormsdotter Drotning
 
Mvh
Torbjörn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna