ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-09-20  (läst 3101 gånger)

2001-08-18, 20:13
läst 3101 gånger

Utloggad Dennis Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2011-11-04, 16:35
    • Visa profil
Hej,  
Är det inte dags att vi i stället för diverse angrepp och tyckanden om varandra, hjälps åt så mycket som vi kan (jag vet att det finns ett gediget kunnande om detta bland många) att försöka hitta bevisen för det ena eller andra när det gäller Daa/Duva.
Att ideligen göra påhopp på varandra leder ingen vart.
Förhoppningsvis kommer vi närmare sanningen ju mer det forskas om ämnet, tills fakta kommer fram måste alla få ha rätt till sina egna teorier.
 
Fortsatt lyckad forskning
Dennis

2001-08-18, 21:05
Svar #1

Ture Stensjö

Är det någon som vet var Estrup som nämns i Peder Herslebs Stfitsberättelse ligger i Danmark . I stiftsberättelsen står Knud Maaneschiold til Estrup (Knud Jensen Jude). Är det någon som vet någon mer pålitlig källa där det nämns att Knud skulle ha någon sammankoppling till Estrup i Danmark . För Siftsberättelsen verkar ju bestå i åtskilliga konfabulationer speciellt när det gälller Knud Jensen Judes härstamming . Jag kan nämna att i Danmarks Adels Årbog 1920 står om Jude=Stiernmaane som möjligen skulle vara en intressant artikel när det gäller Knuds härstammning , jag har själv inte läst artikeln bara sett rubriken i register till Danmarks Adels Årbog och eftersom det stog både Jude som Knud kallades och samtidigt det skulle vara en släkt med en måne i vapnet så kunde det vara intressant och  läsa artikeln . Men man måste alltid kontrollera primärkällorna speciellt när det gäller namn som det till och med satts ett frågetecken framför som Danmrks Adels Årbog har gjort för Kirsten/Kerstin på sidan 183 1890 .  
 
 
Ture Stensjö

2001-08-18, 21:05
Svar #2

Ture Stensjö

Är det någon som vet var Estrup som nämns i Peder Herslebs Stfitsberättelse ligger i Danmark . I stiftsberättelsen står Knud Maaneschiold til Estrup (Knud Jensen Jude). Är det någon som vet någon mer pålitlig källa där det nämns att Knud skulle ha någon sammankoppling till Estrup i Danmark . För Siftsberättelsen verkar ju bestå i åtskilliga konfabulationer speciellt när det gälller Knud Jensen Judes härstamming . Jag kan nämna att i Danmarks Adels Årbog 1920 står om Jude=Stiernmaane som möjligen skulle vara en intressant artikel när det gäller Knuds härstammning , jag har själv inte läst artikeln bara sett rubriken i register till Danmarks Adels Årbog och eftersom det stog både Jude som Knud kallades och samtidigt det skulle vara en släkt med en måne i vapnet så kunde det vara intressant och  läsa artikeln . Men man måste alltid kontrollera primärkällorna speciellt när det gäller namn som det till och med satts ett frågetecken framför som Danmarks Adels Årbog har gjort för Kirsten/Kerstin på sidan 183 1890 .  
 
 
Ture Stensjö

2001-08-18, 21:21
Svar #3

Dion Maaneskjold

Hej Dennis
 
Jeg tror ikke jeg har flere kommentarer, så lad os håbe diskussionen er slut !
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2001-08-18, 22:06
Svar #4

Dion Maaneskjold

Hej Ture Stensjö

Det "Estrup" du nævner, er "Ettarp" i Enslövs sn i Halland, som dengang var dansk.

I Stiftsindberetningen nævnes tillige at "Knud (Jensen Jude) Maaneschiold var Lands Dommer over Dragsmerchis Kloster Lehn", der er Dragsmarks kloster, Bokenäs, Dragsmark sn, Göteborg och Bohuslän, som dengang var en del af Norge, i personalunion med Danmark, altså også dansk.

Danmarks Adels Aarbog 1920 om "Jude af Rejsby/Stjernemåne", er ikke en artikel, men en stamtavle, og har ikke iflg. min forskning noget som helst at gøre med "Maaneskiold", men god fornøjelse med læsningen alligevel.

Exclusive "Maaneskiold" (ang. Knud Jensen "Jude"), og den eneste anden slægt der kunne tænkes at have en tilknytning pga. et noget lignende våben (en halvmåne og en stjerne i våbenet : ovennævnte "Jude af Rejsby/Stjernemåne"), er der forøvrigt 6 forskellige slægter "Jude", hvoraf ingen har symbol-lighed (halvmåne) med "Maaneskiold".

Disse er "Jude/Jützen", "Jude af Katsløse", Jude af Ågerup", Jude på Skanderborg", "Jude/Grøn" og Jude/Stygge" !

Det har imidlertid andre 18 slægter - jeg ikke vil opremse her - (hvoraf ingen "Jude"), så der er nok at gå igang med.

Dion Maaneskjold, Danmark

2001-08-22, 19:19
Svar #5

Ture Stensjö

Jag har sökt på Estrup på internet och hittade att det fanns några Estrup på Jylland .  
 
Dion! Jag skulle vilja veta hur du kan vara så säker på att det Estrup Knud var skriven till är Estrup i Halland och inte något av de i Jylland på Danmark . Det finns bland annat Gl.Estrup.

2001-08-22, 20:58
Svar #6

Dion Maaneskjold

Hej Ture Stensjö

Siftsindberetningen til Klevenfeldt du citerede er unøjagtig på dette punkt, idet det var sønnen Bjørn Knudsen (Maaneskiold), ikke Knud Jensen "Jude", som var forlenet med "Estrup/Ettrup/Ettarp" i Halland.

Knud Jensen Jude var foruden ovennævnte "Dragsmarks klosterlen", også forlenet med "Arlösa" i Enlövs sn, en forlening der fortsattes af sønnen Bjørn fra 1567-80.

"Ettarp" ligger også i Enslövs sn, og var omfattet af kronens såkaldte "strøgods" i Södra Halland Bjørn Knudsen efter 1576 havde i forlening.
I 1581 mageskifter han sig til ("bytte han till sig") "Ettrup" fra den danske krone.
Han var landsdommer i Södra Halland til 1589, hvor han tillige blev landsdommer i Norra Halland, og havde fra 1589-95 "Hammarö len" i forlening.

Disse oplyninger kan du efterprøve i Erslev : "Danmarks Len og Lensmænd" 1879, s.76-78, og Danmarks Adels Aarbog 1903 "Maaneskiold" s.303.

Dion Maaneskjold, Danmark

2001-08-24, 18:45
Svar #7

Ture Stensjö

Dion! När det gäller Due/Duee/Daa/Dufva/Dufwa
så kan jag nämna att stammtavlan i 1944 års Danmarks Adels Årbog är mer detaljerad än den äldre i 1890 DAA. Den från 1944 är på 26 sidor plus källförteckning längst bak i boken, medan den från 1890 är på 18 sidor plus källförteckning i slutet av boken.
Så här står det i stammtavlan i DAA 1944 om Jörgen Daa och Magdalenas Sörensdotter Badens barn .  
1 Dorte född 10. aug. 1608 paa Tömmersö i Halland, opdraget hos sin formynder Knud Gabrielsen (Akleye), derefter hos dennes Söster Fru Else Gabrielsdatter i Norge og senest hos sin Moster Fru Karin Claus Mormands og hos Jörgen Mormand paa Store Herrested död 1668, Gift 1630 med Ander Munk til Gretais död 1657.  
2 Christian, kom 1619 i Sorö skole.
3 (?) Kirsten levede 1639; g.1 m . Knud Pedersen (Maaneskiold) til Odsnaes, naevnes 1598, levede 1635 (D. A . A. 1903, 302) (g.1 m. Lucie Eriksdatter Hvitenstjerne) (D. A. A. 1898,236);2 m. Peder Lauridsen ( Krabbe) til Ölmenaes (Halland) död för 1639. Hun angives ogsaa at vaere Datter af Jörgen Due og Else Daa. Slut på citat.
 
Slutsatsen man kan dra av detta är att det bara är en teori från författaren till stammtavlan för Daa 1890/1944 och alltså inte som Dion påstår att stammtavlorna är något bevis för att Kirstens föräldrar skulle vara Jörgen Daa och Magdalena Sörensdotter Baden, och hänvisningen nr 57 gällde alltså inte Kirsten utan Verner Daa som i stammtavlan 1944 inte finns med som barn till Jörgen och Magdalena. Alltså finns det inga bevis om inte Dion eller någon annan hittar några för att Kirsten föräldrar skulle vara Jörgen Daa och Magdalena Baden.
 
Ture Stensjö

2001-08-24, 21:04
Svar #8

Dion Maaneskjold

Hej Ture Stensjö

Tak for oplysningerne om DAÅ 1944, jeg ikke havde set.

Det er imidlertid ikke således at jeg har påstået at 1890-tavlen for "Daa" var noget bevis, jeg er klar over at årbogens stamtavler, ligesom Elgenstiernas, kan være behæftet med fejl !

Dette belyser også hvorfor jeg i en tidligere diskussion fremsatte det synspunkt at genealogi ikke er en videnskab, da der ikke kan leveres endegyldige "beviser" for hvem der var en persons forældre (langt overvejende faderen) !
Nutidige faderskabssager hvor man under anvendelse af DNA-analyser stadig kun kan "sandsynliggøre" hvilken af flere kandidater som skal have faderværdigheden, burde klargøre hvorfor tidligere "afgørelser" er usikre.

Så meget desto mere har jeg altså anledning til at påpege at det spørgsmålstegn man i DAÅ-1890 havde placeret foran anførslen af den Kirsten (Jørgensdatter Daa), årbogen dengang mente var gift med Knud Pedersen Maaneskjold, er gentaget i DAÅ-1944, men knap 20 år senere end det spørgsmålstegn Elgenstierna i 1926 havde placeret efter den Christina (Larsdotter Dufva) Nordström mente var gift med samme Knud.

Jeg siger ikke at jeg har fundet bevis for at "min kandidat", som Knuds 2.a gifte, er den rigtige, men blot at hun er mindst ligeså sandsynlig som "Nordströms kandidat" !

Nordström baserer sig udelukkende på Elgenstierna, som desværre ikke anfører noget gifte for (citat) : "Christina, i Östnäs i Norge (?)", og jeg mener derfor stadigvæk det er legitimt nok at fremføre at Danmarks Adels Aarbog (endda i 1944) med spørgsmålstegn har en "Kirsten (Jørgensdatter Daa), g.1.m. Knud Pedersen (Maaneskiold) osv.", og overlade det til andre at undersøge spørgsmålet nærmere.

Jeg har faktisk ikke beskæftiget mig så meget med Kirsten Jørgensdatter Daa, men synes det er vigtigt at hun optræder i debatten.

Nordström har jo ikke bevist "sin kandidat" !

Dion Maaneskjold, Danmark

2001-08-25, 09:02
Svar #9

Ture Stensjö

Hej Dion!
Själv har jag inte påstått att jag tror mer på Norströms kadidat en DAA:s . För som jag kan se det hela så finns det inte några bevis för att Kirsten skulle vara Lars Håkansson Dufvas dotter heller eftersom domboksreferensen i Fjärehärads arkiv inte har gått att hitta där hon eventuellt skulle vara nämnd som Lars Håkansson Dufvas dotter . Jag själv drar inga slutsatser förrän det finns några bevis för att hon skulle vara den ene eller den andres dotter , men teorier kan man ju alltid ha om allting , men då tycker jag att man måste anmärka att det är en teori .
 
Ture Stensjö

2001-08-25, 12:39
Svar #10

Dion Maaneskjold

Hej Ture !

Det var et godt forslag, Knud Pedersen må jo have haft en hustru !!

Så nu har forskerne 2 "kandidater" at undersøge.

Tak for dit indlæg.

Dion Maaneskjold, Danmark

2001-08-25, 17:28
Svar #11

Dion Maaneskjold

Fortsættelse :

Nu har jeg lokaliseret DAÅ 1944 II, hvor man - helt usædvanligt - igen har bragt hele stamtavlen for "Daa" (med rettelser) fra 1890 !!

Hvad der så er anledningen til dette skridt, anføres i indledningen s.5 sidste afsnit : "I årgangen 1890 af Danmarks Adels Aarbog har A. Thiset bragt den første og særdeles grundige udredning af ætten Daas slægtskabsforhold. Siden da er der fremkommet så meget førhen ukendt arkivstof at en nyudgave af stamtavlen må synes ønskelig. I opstillingen af de ældste slægtled er foretaget adskillige ved en nærmere kritisk prøvelse begrundede ændringer".

Hér redegøres altså for at årbogen i 1944 syntes der var grund tl at genoptrykke en allerede særdeles grundig udredning, og man har gentaget oplysningerne om Kirsten (Jørgensdatter Daa) g.m. Knud Pedersen (Maaneskiold) osv.

Årbogen og Elgenstierna vil derfor sikkert synes det er ret bemærkelsesværdigt og interessant, hvis der er en forsker som kan "afgøre tvisten" ved at finde belæg for Nordströms eller min "kandidat", så det skal hermed være en opfordring.

Dion Maaneskjold, Danmark

2001-08-30, 15:03
Svar #12

Ture Stensjö

Dahl!
Vilket band och vilket brevnummer hittade du uppgifter om Svarte-Skåning i Diplom. Norveg , eller om någon annan vet . För jag hade tänkt och kontrollera om Svarte-Skåning i Diplom. Norveg .  
 
Ture Stensjö

2001-09-08, 17:29
Svar #13

knut

Ref : Svarte Skaaning.
--------------------------------------------------
b.III s.521 Kilde: Efter Orig. p. Perg. i svenske Rigsarkiv. Seglet med Contrasegl itu.
Nummer: 725. Dato: 29 April 1434. Sted: Oslo.
--------------------------------------------------
b.XVI s.61 Efter Afskrift i Peringskölds Dipl. vol. XI i kgl. Vitt.-, Hist.- och Antiqu.-Acad. i Stockholm. (Trykt i Svenskt Dipl. från 1401 II No. 1326 efter Afskr.i Lars Sparres Copibog (J. 7) fol. 386 i Svenske Rigsarkiv, hvis Afvigelser kunere orthographiske. Her findes ogsaa Tegninger af de dengang bevarede 4Segl: Dronningens, Thorsten Simonssøns og Brødrene Augustins).

Nummer: 61. Dato: 1 Juli 1410. Sted: Hisingen.
--------------------------------------------------
b.III s.509 Kilde: Efter Orig. p. Perg. i svenske Rigsarkiv. Seglene itu. Nummer: 710. Dato: 8 Juni 1431. Sted: Arneberg.
--------------------------------------------------
b.XVI s.99 Kilde: Efter Afskr. fra 17de Aarh. i svenske Rigsarkiv (Lars Sparres Kopibog B. 16.fol. 420). Med Tegninger af 18 Segl; Herlog Mathissøns ukjendeligt,Olaf Jonassøns mangler.
b.XVI s.100
Nummer: 96.
Dato: 27 Oktbr. 1432. Sted: Oslo.
--------------------------------------------------
Jeg lette litt på Dip-Norw. og fant disse Diplomene,kanskje er de til noe hjelp ?

Mvh

Knut Handeland

2001-09-10, 22:27
Svar #14

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
I ett tillägg till Knuts källhänvisningar så missar det norska dipl att ändra i den digitala utgåvan av det norska dipl. Lars Sparres kopieböcker har ändrat arkivnamn från J till B14 B15 och B16(jag har hela seriens kopior ca600-700 medeltida brev. Häls CARY

2001-09-11, 19:15
Svar #15

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
För några månader började jag mewr aktivt att titta på gården Fyllinge i Halland,jag beställde ett brev från Sandbergska samlingen RA som berörde en godsaffär där Kristina Björnsdotter Krumme bytte gods med sin svåger Anders Andersson Hindsekindsätten där erhöll hon gården Fyllinge mot ett annat gods,gårdens historia är dåligt utforskad och kan ha ett intresse om man kan knyta en Jon Henriksson k.1492 med en sparre och en halvmåne i vapnet han förekommer i samma härad som Fyllinge. Raneke i Svenska Medeltidsvapen 1 sid 110 redovisar att han för ovan nämda vapen i två källhänvisningar i Thiset Danske Adlige Sigiller förekommer han med en sparre utan måne i den andra källan måste det ha blivit något fel den hänvisar till en 1200-1300 tals vapenbok så där är han av kronologiska skäl utesluten.jag kommer att genomgå alla personer med namnet Jon Henriksson under den tiden,i ett brev daterat 29/7 1515 där kallar Kristina i brevet den som forskningen tror är hennes mor Ingrid Jakobsdotter Tiby henne kallar hon för styvmor i brevet:Fyllinge är troligtvis Kristinas mödernegods. Häls CARY

2001-09-11, 22:59
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag har nu hittat vad det är Nordström baserar sitt antagande om att Anders Olsson till Rävlandas gifte på. Han gör detta på gårdsinnehav. Olof Krabbe äger ca 1496 Högen i Björlanda och denna gård ägs senare av Laurits Olsen till Sundsby. Jag har även gjort en ordentlig genomgång av intressanta artiklar i DAA och kunnat konstatera att det ej heller i artikelln om Måneskiöld anges varifrån uppgiften att någon dotter till Jörgen Daa var gift med Knud Pedersen kommer. Vad värre är är att det inte anges varifrån uppgiften att hon hette Kirsten Due och var dotter till Jörgen Due och Elsa Daa kommer ifrån. Denna uppgift är intressant så till vida att det enligt Nordström faktiskt skall ha varit så att hennes mor var Else Jörgensdatter Daa och att Else var gift med Lars Håkansson Dufva, ett namn som jag tycker liknar namnet Due i allra högsta grad.
Vad det gäller den ev notisen så verkar det på Gillingstams artikell i SoH 1964 som om denna i sig inte innehåller avgörande bevis på att Kerstin på Olsnäs var dotter till Lars Håkansson Dufva, utan som att Nordström har dragit denna slutsatts genom studier av ett större material. Det skulle vara väldigt intressant om det gick att få reda på vilka argument Nordström byggde sitt resonemang på, då han trots allt lyckades att övertyga Hans Gillingstam med det.
 
MVH
Anders

2001-09-12, 18:40
Svar #17

Ture Stensjö

Snarare är det mer troligt att Olof Krabbe är far till Anders Olsson pågrund av Anders efternamn . Olof Krabbe nämns enligt Diplom.Norveg v:978 1497 som väpnare under stavningen på förnamnet Oluff .  
 
Att Anders Olsson bar Darre namnet eller att hans dotter gjorde det finns inga tillräckliga bevis framlagda ännu och det finns inga bevis att han skulle härstamma från den heller. Anders Olsson är nämnd första gången 1496 i Diplom.Norveg XXI. Han kallas av vapen 1523 i Diplom.Norveg III.1093 och han är väpnare 1501 Diplom.Norveg III.1020.
 
 
Om Darre kan ni läsa om i Danmarks Adels Årbog 1891 , i J.A Nordströms uppsats om Arvskiftena efter riddarne Agmund Bolt och Jon Darre i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 1951-1952 på sidorna 52-54 , i Olaus Schimdts uppsats Den eldre og yngre Darre-slekt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 1955-1956 sidorna 52-61 , i Henning Sollieds uppsats Slekten Darre og Morlanda hovedgård i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 1949-1950 sidorna 217-225.
 
Ture Stensjö

2001-09-12, 19:32
Svar #18

Cary Gusstafsson

Jag vill även påpeka att i Vikarvets årsbok 1997 av NilsFredrik Beerståhl finns en uppsats därJon Darre förekommer.Uppsatsen heter Erik Björnsson till Röe och släktkretsen kring honom. Häls Cary

2001-09-12, 19:48
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag vet att detta kanske inte riktigt hör till ämnet, men jag ser det som fullständigt irrelevant exakt hur en persons namn stavas i ett dokument med mindre än att det är han själv som skrivit det. Olika skrivare stavade namnen olika, det lär till exempel finnas över 50 belagda stavningsvarianter på namnet Bryngel, och det var tidvis så att namnen stavades olika i samma dokument. Dessutom så var det stora flertalet mer eller mindre analfabeter på den här tiden, och för dessa var stavning något helt irrelevant. Jag normalstavar därför konsekvent namn från äldre tider.
Att Anders Olsson var son till Olof Krabbe tycker jag verkar otroligt, han är ju trots allt belagd från 1496, ett år före Olof.Dessutom så är Anders Olssons mor känd genom en släkttavla uppstäld av Laurits Olsen till Sundsby.
 
Anders R

2001-09-15, 21:17
Svar #20

Ture Stensjö

Knud Pedersen (Maaneskiolds) dödsdatum som ni påstår skulle vara 1638 med hänvisning till Olaus Olsson men efter att jag gått i genom Olaus Olssons böcker bl.a Måneschiöldska släkten på Olsnäs så kan jag nämna att där inte alls står att han skulle vara död 1638 istället står det att Kirsten Due levde som änka på Olsnäs 1638 utan källhänvisning . I Carl A Tiselius bok står det så här om vilket år han skulle dött på sidan 13 . Jag citerar:Själva dödsdagen är obekant , men i januari 1635 får Daniel Knutssön Bildt till Morlanda mot billig avgäld och vanlig avgift tionden av Myckleby prästgäll i Bohuslän att uppbära efter Knud Pederssöns död slut på citat. Tiselius källa till ovannmämnda citat är [Norske] Rigsregistranter VII:8
 
Ture Stensjö

2001-09-18, 16:12
Svar #21

Ture Stensjö

Jag har här några mer kommentarer till Anders antavla på en hemsida som jag har nämt förut .
I din antavla är det fastslaget att
Lauris i Sundsby skulle var gift med en N N Jonsdotter som skulle varit dotter till Jon Torstensson Skorre och Cecilia Amundsdotter , men så här står det i J.A Nordströms uppsats Frälsesätet Skantorp och släkten Greens till Sundsby äldre historia . Jag citerar Nordströms sammanfattning av sin uppsats:Av de icke lätt bedömda uppgifterna bedömda uppgifterna synes framgå att Skantorp övergått från Helge Toresson och Cecilia Amundsdotter till släkten Skorre från vilket rikskanslären Anders Green härstammade. Mera upplysande uppgifter kan tyvärr ej uppbringas sedan gårdsarkivet på Sundsby till största delen gått förlorat. Några säkra slutsater kan därför icke dragas. Antagandet att Cecilia Amundsdotter varit en dotter till Amund Green och att hon i sitt första gifte varit gift med Helge Thoresson på Skantorp och i sitt andra gifte med Jon Skorre, från vilken Anders Green härstammade och att att alltså Cecilia Amundsdotter varit den enekone som traditionen omnämner och efter vilken släkten Green till Sundsby upptagit sitt namn samt att det omnämnda Sköiten icke är Skottorp utan Skantorps frälsesäte förefaller dock icke orimligt Slut på citat. Alltså var det bara en teori inte som på din antavla över Knut Pedersson Måneskiöld där det är fastslaget som att Lauris i Sundsby skulle vara gift med N N Jonsdotter.Att ta med teorier som du gjort och sedan kalla antavlan seriös förefaller för mig mycket märkligt.
 
Dennis Karlsson!Jag   undrar över vad du har för källa till att Knud Pedersen skulle vara född 1550.
 
Jag kommer här med kompteringar till mitt inlägg den 15 augusti.I Danmarks Adels Årbog 1903 uppsats om Maaneskiold på sidan 302 står det att Knud Pedersen (Maaneskiold) skulle varit i livet 20 januari 1635.Det betyder att han alltså dog mellan 20 januari och 31 januari 1635 och hans son Jörgen inte skulle kunna vara född 1637 som vissa har angett att ahn skulle vara född här på Maaneskiolds diskussionen.
 
Ture Stensjö

2001-09-18, 21:59
Svar #22

Utloggad Dennis Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2011-11-04, 16:35
    • Visa profil
Hej Ture
Källan till Knut Pedersens födelseår är hämtad från Magda Måneskjölds bok Våra vikingaförfäder
Uppgiften stämmer ej så det är meningen att en rättelse skall göras i nämda antavla.
Det har inte blivit av pga olika orsaker.
 
Födelse åren på Jörgen och Peder är inte utsatta i någon för mig känd källa,dom är konstruerade efter deras dödsår med användning av bakåträkning.
Det finns inga källor bevarade när det gäller födelse,dop & vigselböcker före 1779 när det gäller Stenkyrka.
Mvh Dennis

2001-09-19, 18:38
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ture Stensjö!
Jag anser att J A Nordströms argumentation för släktskapet är tillräckligt god för att jag skall kunna ta med släktskapen i antavlan. Det går för visso att lägga till komentarer om vilka argumenten är, och jag skulle kunna göra det, men jag kan gärna inte lägga ut hela Nordströms artiklar på hemsidan. Släktforskningsprogram hanterar för övrigt släktskap på det sättet att antingen så är man släkt eller så är man det inte. Efterhand att jag får tid kommer jag att lägga in mera kommentarer om släktskapen, men det jag ser som det viktigaste är att man redovisar exakt varifrån man tagit uppgiften, så att var och en kan kontrollera vad som står i använd litteratur.
Jag tycker att det är mycket oartigt och orimligt att kalla min antavla för oseriös bara för att jag tar med väl underbyggda hypoteser och ger litteraturhänvisningar till dessa, men inte begår upphovsrättsbrott och citerar hela artiklar.
En detaljanmärkning. Du skrev inget inlägg den 15 augusti, däremot den 15 september.
En sista fråga. Vad hade du för underlag för din teori om att Anders Olsson till Rävlanda var son till Olof Krabbe till Högen i Björlanda. Denna teori verkar för mig tämligen orimlig, i synnerhet som att det är kännt att Anders Olssons mor var en kvinna från Tjörn, och att det enligt Nordström i Bohusläns fornminnesförbunds årsbok 1925 är mycket sannolikt att hon hörde till den yngre Drotningätten, och var verksam på Tjörn.
Dessutom så är det faktiskt så att Anders Olsson hade ett vapen som påminner väldigt mycket om andra Darre-släkters.
 
Anders Ryberg

2001-09-19, 21:13
Svar #24

Ture Stensjö

När det gäller Olof Krabbe att han skulle vara far till Anders Olsson så kan jag erkänna att jag begick ett misstag och något som jag inte tror på länge fast det finns en liten möjlighet att det kan vara så. Men jag kan nämna att jag grundade det på att Anders Olsson troligen ägde Högen i Björlanda som han möjligtvis fick som arv från Olof Krabbe och han i så fall möjligen kunde vara antingen som Nordström tror att Olof skulle vara hans svärfader,men jag menar att det möjligen även skulle kunna vara så att Olof Krabbe var far till Anders Olsson.Anders Olsson bär ett vapen som är nästan identiskt med det vapen Jon Darre anges föra enligt Lexicon over Adelige familer i Danmark og norge.Anders Olsson skulle kunna föra Darre vapnet pågrund av att hans morfar eller någon annan nära anfader kanske förde Darrevapnet.
Jag vill betona att det här enbart är teorier från min sida.
Anders! jag ber om ursäkt för att jag skrev att din antavla för Knud Pedersen (maaneskiold) skulle vara oseriös ,men jag tycker ända att du skall vara försiktig med att ta med just dessa uppgifter när det gäller Anders Olssons och Lauris i Sundsbys hustruar.Själv använder jag aldrig släktforskningsprogram så jag kände inte till det problemet du nämnde.Jag använder istället Microsoft excel.Jag menar inte att man inte får ha teorier.Det jag menar är att det är väldigt viktigt att ange när det gäller släktskapsförhållanden som är osäkra i antavlor så att det inte är personer som läser det och sedan inte kontrollerar källorna tar det för bekräftade släktskapsförhållande och t.ex skriver det i egna antavlor på internet som det t.ex  beklagligt har hänt med Drotning.
 
Ture Stensjö

2001-09-20, 16:26
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ture!
Jag tror att vi är överens, i alla fall  
tillräckligt för att kunna föra en fruktbar  
diskussion. Jag kommer naturligtvis att  
försöka  
förbättra antavlan efter hand, men  
anledningen  
till att jag gjorde iordning den snabbt var att  
det behövdes något bättre än den som fanns  
på  
www.tjsf.org.
 
Anders

2001-09-20, 18:38
Svar #26

Ture Stensjö

Anders!
Den andra antavlan som finns på Tjsf.org är bygd på beklagligt dålig källkritik som te.x att Lauris i Sundsbys fader skulle vara en Laurens Stensson Gren som visat sig vara rena fantasierna som du själv har nämnt,men trots det är inte detta fantasi namn bortaget från antavlan.
Personen som gjort den verkar heller inte kontrollera i primärkällorna för sina uppgifter som han har hittat eftersom han tidigare här i Maaneskiolds diskussionen nämnt att han tycker det är alldeles för besvärligt.
I antavlan är det även nämnt att Laurits Olsson skulle vara gift med Bente Andersdotter (Baden) men i stamtavlan för Baden i Danmarks Adels Årbog 1884 som personen har hämtat uppgifterna från finns det inga hänvisningar till källor att Anders Nielsen som det står där skulle vara hennes far.Det finns inga hänvisningar i huvudtaget i stamtavlan för Baden.
 
Ture Stensjö

2001-09-20, 19:29
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ture
Jag har numera tagit över ansvaret som  
webmaster  
www.tjsf.org och jag har för mig att  
hänvisningarna bakåt på Laurits i Sundsby  
skall  
tas bort. Den som är ytterst ansvarig för den  
antavlan är Dion Maaneskiold, även om den är  
publicerad i dennis Karlssons namn. Vad det  
gäller Bente Andersdatter så är jag också  
mycket  
förvånad över att uppgiften förekommer så  
flitigt  
utan källa, men å andra sidan så misstänker  
jag  
att det kan finnas en källa då Nordström trots  
allt verkar tro att det är så, men man vet inte.  
Det skulle vara intressant om det gick att  
studera närmare.
Jag får inte ihop det med att Knut Pedersen  
skulle ha levt den 20 januari 1635, men att det  
ändå skulle hinna fattas ett beslut om att hans  
inkomster efter hans död skall tillfalla någon  
annan innan månadens slut. Det verkar vara  
väl  
snabb postgång och handläggning av  
ärendet. Nästa  
gång jag träffar Hans Larsson, som utrett hela  
Tjörn tillsammans med Stig Rutgersson, så  
skall  
jag fråga honom om vad han vet om  
dödsdatumet.
 
Dags att gå hem från arbetet...  
 
Anders

2001-09-20, 21:04
Svar #28

Dion Maaneskjold

Hej Anders Ryberg

Jeg finder anledning til at korrigere dig på 2 punkter :

Det er Dennis Karlsson, som, fordi han har afskrevet min artikel fra Personalhistorisk Tidsskrift med de ændringer dette medførte for en konstrueret anetavle for Knud Pedersen Maaneskiold - 1638, også har ansvaret for den udformning anetavlen fik, ikke mig !

Det er derimod mig, ikke dig, som har meddelt på hvilke punkter jeg syntes den omtalte konstruerede anetavle - hvor der var bedre belæg end Magda Måneskjöld - burde korrigeres !

De ændringer man kunne tænke sig, vedrører netop nogle af de aner du nævner, og jeg har forlængst meddelt Dennis Karlsson og den nu forrige webmaster, at hvor f.eks. dit materiale var bedre belagt end Magda's burde det medføre korrektioner af anetavlen.

Så du kan passende, som en af dine nye pligter, loyalt indføre de meddelte ændringer - hvor der er kildemateriale mere bæredygtigt end Magda's som belæg for dine påstande - hvilket jeg har ventet flere måneder på at se.

Som jeg har sagt tidligere og gerne gentager, er min artikel, uanset du ikke vil acceptere det, altså publiceret materiale, og kan ikke sidestilles med materiale offentliggjort på en hjemmeside.

Og så må man tilsidst håbe at du ikke som webmaster kan censurere hjemmesiden for Tjörns Släktforskare efter eget forgodtbefindende, hvilket i givet fald vil betyde at den bliver helt værdiløs.

Prøv istedet at se de store muligheder en sådan hjemmeside frembyder for forskningen i denne slægt, hvor bedre belæg løbende vil kunne erstatte tidligere påstande, noget jeg ofte har efterlyst for den via Internet formidlede forskning.

Dion Maaneskjold, Danmark

2001-09-20, 21:14
Svar #29

Eivor Andersson (Majken)

Anders Ryberg.
Jag såg att du blivit ny webmaster för Tjörns släktforskare.
Då kan jag bara beklaga att jag av princip inte kan besöka den mer, eftersom jag inte kan acceptera en webmaster som säger till kvinnor att de skall hålla sig till kvinnolinjerna, som du uppmanade mig i Drotningdebatten.
Eivor Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna