ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Månesköld af Norge  (läst 5529 gånger)

2004-12-06, 16:38
läst 5529 gånger

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Det är böcker på danska! Jag vet inte hur man skriver ett danskt ö, ett o med streck .
   Hälsningar CARY

2004-12-07, 14:25
Svar #1

Dion Maaneskjold

Hej Cary !
 
Jeg takker for oplysningerne om Holger Ulfstand og vender tilbage hvis jeg finder noget i brevbøgerne.
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2004-12-07, 14:51
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Upplysningsvis så har jag och Cary redan gått igenom böckerna. Det är det otryckta materialet på danska RA som kan tillföra något. Likadant vore en genomgång av eventuella arkiv efter Holger Ulfstand intressanta.

2005-01-15, 21:55
Svar #3

stig alenäs

Anders Pedersen Kongelff
Tacksam för upplysningar om rubr. person. Var fänrik i Skånska
kriget och deltog på dansk sida i slaget vid Lund 1676. Har troligen norsk härstamning.
 
Stig Alenäs

2005-02-26, 16:33
Svar #4

karin

Hej,  
 Enligt min farmors släktforsking har jag förfäder vid namn Månesköld. Jag undrar vart jag kan få tag i mer information om släkten?

2005-02-26, 19:22
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
På Tjörns släktforskares hemsida, www.tjsf.org, kan du hitta register till kyrkoböckerna, samt en antavla över de tjörnska Månesköldarnas äldre härstamning.

2005-03-09, 11:07
Svar #6

Utloggad Sara Wallin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 16:58
    • Visa profil
Det är mig lite svårt att läsa igenom allt som skrivits om släkten Månesköld, men jag är mycket intresserad. Jag har släktledet upp till Peter Knutsson Månesköld 1529-1607 och vill gärna veta hans ursprung om det finnes?! Vilket landskap kom han ifrån? Hans föräldrar etc.

2005-03-09, 14:28
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jo, det har blivit rätt mycket.
Vad gäller Peter Knutsson så är hans födelseår okänt, men det är känt att han dör 1607. Han kom från södra Halland, sannolikt uppvuxen på Arlösa i Enslövs socken och son till Knut Jenssen Jude (n 1532-62) och Anna Pedersdotter (tjurhuvud).
För en fullständigare genomgång av Månesköldarnas härkomst, inklusive källhänvisningar, se www.tjsf.org/slakter/KPM2.asp

2005-05-12, 02:40
Svar #8

Mr. Rasch

Hi I'm related to the norveigen Rasch. The crest is the one with the snail, arrow and hemlmet.
Norska släkten anor tydligen tillbaka till 1200 talet.

2006-02-10, 18:59
Svar #9

Sanna Lindn

Josefina Larsson är min mammas farmorsmor... Hon bodde på tjörn eller skaftö och kallades fina eller finna i röd. hon var släkt med någon av månesköld grenarna... skulle va kul att veta
kontakta mig på sanna_linden@hotmail.com
 
tack på förhand

2006-02-10, 20:14
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vet du ungefär när hon var född, eller vad hennes make hette? Jag borde kunna reda ut ett om jag fick lite mer att gå på.

2006-05-11, 07:18
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En kapten Månschiöld i Köpenhamn nämns i Luggude dombok 1688 16/10 som far till Anna Michelsdotters barn på Gedsholm i Ekeby socken (Malmöhus och Skåne).
 

2006-05-11, 07:30
Svar #12

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Intressant!
Jag vill minnas att det fanns en gren där nere också.

2006-09-05, 19:09
Svar #13

Utloggad Ingvar Helgesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Kristina Björnsdotter Krumme var mor till Knut Jensen Judes hustru Anna Pedersdotter (tjurhuvud) och Kristinas 2:a gifte var sannolikt Jon Svenske.
Kan man då tänka sig, att denne Jon Svenske var befryndad med den svenska adelsätten nr 258 Svenske?
 
Judes sonson Knut Pedersson Måneskiölds hustru Kerstin Larsdotter Dufva hade en farmorsmor som hette Britta Bengtsdotter Svenske, sondotter till ättens urfader, Peder Lille Per Svenske, och dessutom hade Kerstin Dufva en syster vid namn Ingeborg Dufva, som var gift med Anders Haraldsson Svenske.

2006-09-29, 21:21
Svar #14

Utloggad Peter Blomberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Intressant med alla svar.
Min farmor berättade att hon var släkt med Månesköld på något sätt.
Hon hetta Carolina Beata Berntsdotter född 9/6 1872 i Rönnäng, hennes far hette Bernt Andersson, född 17/6 1828, hennes mor Annika Jonasdotter född 20/12 1827. Bernt Anderssons far hette givetvis,Anders Berntson och bodde Karlstorp, Sundsby, Han var gift med Oleana Karlsdotter f. 1780 på Kalven. Ger detta något? Finns någon kontakt med Månesköld?

2006-09-29, 23:59
Svar #15

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Hejsan Peter
 
Min mfm (Bernhardina Charlotta) var syster till din farmor.
Det finns inga kontakter med Månesköld på den linjen.
Är Du son till Freddy?
 
m v h
Kenneth

2006-10-30, 18:48
Svar #16

Britt-SofieTisell

Vet någon vilka föräldrarna till Britta Andersdotter från Ale var=
 
Har inte hittat något. Sökt även i ale
 
Britt-SofieTisell

2006-12-12, 19:21
Svar #17

Utloggad Birgitta Blomqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 20:04
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som vet om Magda Måneskjölds Våra vikingaförfäder finns översatt till engelska? Jag har kontakt med amerikan som är intresserad av att läsa den.
 
Hälsningar
Birgitta

2006-12-13, 18:29
Svar #18

Maritha Berglund

Britta Andersdotter Ale Härad 1786 13/3
 
d. Olsnäs 1858 9/3
är det hennes föräldrar du söker ?
 
mvh maritha

2015-10-30, 14:12
Svar #19

Utloggad Gabriel Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2024-01-26, 15:37
    • Visa profil
För er intresserade så har det troligen framkommit en ny ana på måneskölds släktled.  
Det är Gyrit Bengtsdotter (Ryting) som tidigare har angetts vara en dotter till Bengt Dun.  
Detta är troligtvis inte korrekt enligt Leif Tennare som under introducerad ätt Stake här på Anbytarforum har lagt fram att vapenskölden som Gyrit Bengtdotter använder är den för Gylta och då troligtvis är en tidigare okänd dotter till Bengt Gunnarsson Gylta enligt http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/396574.html?1382030973.  
 
Med vänliga hälsningar
Gabriel Pålsson

2017-01-13, 01:03
Svar #20

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Har suttit i kväll och tittat på Henrik Pärsson Måneskölds gifte med Märta Lillie av Ökna vilket resulterade i en dtr Elisabeth M till Ökna,hennes familjeförhållande följer: morfar Knut Knutsson Lillie, morfars  syster heter Agneta Knutssdotter och är g.m. Ulf Henriksson Snakenborg Bååth nr3, Ulfs far heter Henrik Erlandsson  gift med Elin Ulfsdotter,  fadern är riddaren Ulf Pedersson Roos till Ervalla och då hamnar vi genast i den norska högadeln nämligen Suderheims ätten med de berömda Haftorssönerna och släktskap till Hakon V Magnusson och till Magnus Eriksson plus ytterligare kopplingar till danska kungar!   Ulf Henrikssons giftemål  med Agneta Knutsdotter Lillie resulterade i ett antal barn, redovisar flickorna, Britta på Öen (Uddeboö) g. m. Erik Nilsson Cruus af Edeby gift med nr2 med Lars Åkesson Soop  sedan har vi Gertrud g.m.  en Gyllengrip och nu kommer vi till drottning Kristinas hovmästarinna Karin på Säckesta g. m greve? Filip Bonde. sedan kommer vi till den stora stjärnan nämligen Helena eller Elin hon följde som hovdam med Cecilia Vasa till England 16 år ung, i England blev en man som var minst tre gånger äldre än Helena förälskad i henne,  han var nr 1 i England efter drottning Elisabeth I hans namn var  William Parr och är släkt med drottningen, hans titlar är  greve, earl, markis av Northampton ,när Helena blir 21 går giftet av stapeln på Hampton  Court hon blev markisinna of Northampton och titeln blir Helena of Northampton, mannen dog efter ett år, inga barn men ett stort arv, gifte om sig med en ättling till den stackars drottningen Anne Boleyn som kungen högg huvudet av, Helena fick en stor eftersläkt som lever, det finns två målningar av henne,  en  finns på Wikipedia slå Helena Snakenborg och klicka på bilden riktigt vacker 21 åring. Det finns tre privatbrev bevarade ett med typiskt kvinnoprat där Karin hennes syster var intresserad av senaste modet i London, kvinnor förnekar sig aldrig. Jag har inte tagit med titlar och datum det mesta hittar du på nätet men de norska Suderheimarna får du gå till biblioteket för att hitta, kan hända att jag har slarvat med något, det får väl bli rättelser och tillägg det blir säkert pekpinnar från rävarna men det får jag ta. Det finns litteratur om henne på biblioteket, fantastiskt av henne,hon blev styvmoster till Elisaneth I och den som ledde begravningståget vid drottningens död! Drottningen kallade Helena för den snälla, hon var favoriten, engelsmännen kallade henne för Ellen the red på grund av hårfärgen, se fotot. Naturligtvis finns det mer att skriva om både om henne och övriga släktingar men detta får räcka tillsvidare.                CARY GUSTAFSSON

2017-01-13, 11:45
Svar #21

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Får redovisa Henrik Pedersson Måneskölds frus fäderneanor utgående från riddaren  Ulf pedersson Roos av Ervalla[
Ulf Pedersson d tidigast 1480
Peder Ulfsson d. något av åren1437-1442]
Ulf Jonsson begr 1415
Jon Haftoreson d tidigast 1388 [
Haftore Jonsson d 1319 el 1320 g.m. Agnes Håkansdotter: fader kung Hakon V


[ källor: nätet o SBL

2017-01-30, 16:20
Svar #22

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
.
Peder Knutsson Måneskölds mor Anna Pedersdotters mor och Peders mormors anor. Kristina Björnsdotter Krumme
Kanske detta som jag skrivit innan om Henrik Pedersson Månesköld frus anor, och detta jag skriver nedan kan förklara en del i den antavla från 1700 talet som talar om kungliga anor kan vara rätt, kanske man får göra en ny analys av den efter de uppgifter som jag  nu redovisar. Det blir på två håll till Roos af Ervalla som anknytningen blir! Nu redovisar jag fram till giftet med Elin Ulfsdotter Roos af Ervalla (se övrig anknytning till kung Håkan Magnusson som skrivits ovan, kommer att redogöra det mer detaljerat senare)


Knut Jensen g.m Anna Pedersdotter Romell (Tjurhuvud)
dotter till Peder Staffansen (Rommel), väpnare, landsdomare i Södra Halland känd 1488-1509, som i vapnet förde ett tjurhuvud av silver i rött fält, och Kristina Björnsdotter (Krumme) i hennes 1:a gifte, som 1515 tillbytte sig Fyllinge i Snötorp sn (Halland).
Peder Staffansson Tjurhuvud g.m Kristina Björnsdotter Krumme, död efter 1515
hennes far är Björn Nilsson Krumme, citat ÄSF 1-3 s 243: var häradshövding i Björkekinds hd i Östergötland åtminstone från 1476 till mellan 23.8 1482 och 1493 och i Bråbo hd i samma landskap från mellan 1478 och 1491. var 17.8 1491 -- 8.7 1493 fogde i Stockholm. Hans sätesgård var Vi i Löts sn., Memmings hd i Östergötland, och han ägde också jord i N. Vedbo hd i Småland. Dog troligen 1497 mellan 3.7 och 10.9, då han fått en efterträdare som häradshövding. vapen: tandade käkar. död 1497 g.m Ingrid Jakobsdotter Tiby
Gift före 1479-09-08 [1] Ingrid Jakobsdotter. citat ÄSF 1-3 s 243: vilken som änka levde ännu 14.2 1515 och då som sätesgård hade Vi, dotter av dansken Jeppe Tiby, identisk med häradshövdingen Jakob Ingemarsson och Märta Pedersdotter (Bååt)

Död efter 1515-02-14.
Jakob Ingemarsson Tiby g.m Märta Pedersdotter Bååth nr 3 död efter 1515
Märtas far=Peder Jonsson Bååth
citat E I s 697: till Flishult; väpnare  bosatt på Flishult 1434 16/5, då han och hans hustru skänkte en gård i Asby sn i Ydre härad till kyrkan och prästbordet i Asby ägde även jordagods i Västergötland levde 1440.

Död före 1455. g.m Elin Henriksdotter Snakenborg. Peders son  Erland Pettersson Bååth
 E I s 697: till Händelö i S:t Johannis sn (Ög.) och Fituna i Sorunda sn (Sth.), vilka han ärvde genom sin hustru, nämnes väpnare 1455 21/2, men blev riddare vid Kristian I:s kröning 1457, bosatt på Händelö 1470 och ännu 1481, men var död 1490. g.m Gertrud Birgersdotter Sparre. 
Henrik  Erlandsson (son av Erland Petersson, till Fyllingarum i Ringarums socken, Östergötlands län, som han torde hava ärvt från mödernesläkten och varest han bodde 1511 och sedermera till sin död. Var häradshövding i Hammarkind 1511-06-10 samt väpnare och riksråd 1512-01-19. Lagman i Östergötland 1523-06-06. Förseglade 1527 bland riksens råd Västerås recess. Gift med Elin,  dotter av riddaren Ulf Pedersson (Ros) till Ervalla och Birgitta Jönsdotter (lejonansikte).

 Nu redovisar jag inte längre, resten till kung Håkan kan ni läsa (se ovan) det jag skrev tidigare. Mer utförligt från Elin Ulfsdotter till Håkan Magnusson och släktskapet med vår Magnus Eriksson kommer  utförligt senare

 Alla nu levande tjörnbor med anor till månesköldarna har Knud Jensen (månesköld) som anfader och Anna Pedersdotter Romell Tjurhuvud som anmoder!                               
                                   

  Källor: SBL= Svenskt Biografiskt Lexikon. E.= Elgenstjerna. ÄSF= Äldre Svenska Frälsesläkter. Svenskt Diplomataraium,diverse uppsatser                                   

                                      CARY GUSTAFSSON           

2017-01-31, 15:29
Svar #23

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Det är två kvinnor som förmedlar släktskapet till kung Håkan Magnusson nämligen Henrik Pedersson Måneskölds gifte med Märta Lillie af Ökna och Knud Jensens gifte med Anna Pedersdotter Romell (tjurhuvud) hon är alla månesköldars anmoder.

Nu följer anorna från Elin Ulfsdotter Roos fars sida hon var gift med Henrik Erlandsson Bååth. Jag börjar med de äldsta leden för Roossläkten.

Dess äldste säkert kände stamfar är riddaren Jon Raud Ivarsson (d tidigast 1312). Två påvliga äktenskapsdispenser från 1330 och 1342 för barnbarn till honom har ansetts tyda på att hans mor var systerdotter till kung Hakon Hakonssons svärfar, hertig Skule (Sollied, s 130 ff), och godshistoriska iakttagelser har ansetts tyda på att hans far var sysselmannen Ivar av Skedjuhof (d tidigast 1240), sannolikt nuvarande Skea i Sørum, Akershus amt (Sollied, s 260 f).



Jon Raud Ivarssons son riddaren Ivar Jonsson (d 1309) stupade enligt Erikskrönikan i strid mot den sv hertigen Erik (bd 14). Året för denna händelse är känt genom isländska annaler, enligt vilka samma öde drabbade hans bror Thore tinghatt (d 1310).

Mest känd av herr Jons söner är riddaren och riksrådet Hafthore Jonsson (d 1319 eller 1320), som i äktenskap med kung Hakon Magnussons illegitima dotter Agnes

Norska riksrådet och riddaren Jon Hafthoresson (d tidigast 1388) var far till norska riksrådet Hakon Jonsson (d 1391 eller 1392), som vid tronskiftet 1388 avgav en försäkran till drottning Margareta (bd 25) och riksrådet att han inte gjorde anspråk på Norges krona.

Ulf Jonsson (begr i Vadstena kloster 1415) var norskt riksråd ännu 1395 (Nielsen) men hade redan s å som sätesgård Ervalla i Västmanland (Erik Erikssons kopiebok). Enligt arvskiftesbrevet efter honom och hans hustru 1415 innehade han jord i nästan samtliga sv landskap, delvis sannolikt ärvda efter hans mor Birgitta Knutsdotter, vars far troligen var brorson till den sv marsken Thyrgils Knutsson. Ättartavleuppgiften om hans verksamhet i Dalsland beror emellertid på förväxling med hans namne Ulf Jonsson av Aspenäs-ätten (bd 2), som kan särskiljas från honom genom att denne fick herrtitel genom riddardubbning avsevärt senare än han (Engström).

Ulf Jonsson blev svärfar till Jösse Eriksson (bd 20) och far till Peder Ulfsson (d något av åren 1437–42). Enligt Karlskrönikan anförde den senare de värmländska bönder som 1434 på Engelbrekts (bd 13) initiativ intog och brände fogdeborgarna Edsholm, Agnaholm och Dalaborg. Enligt hans och hans hustrus gravsten i Vadstena hette hustrun Gertrud Amundsdotter, och hon förde den norska släkten Bolts vapen. Hon var sannolikt (Leistad) kusin till Amund Sigurdsson med samma vapen, ledaren för det norska upproret mot unionskungen Erik (bd 14) 1436–37. Liksom Peder Ulfsson har Amund ej kunnat beläggas i livet senare än 1437. 1442 måste sedermera kung Karl Knutsson (bd 20) med tolvmannaed värja sig mot en anklagelse från två av Peder Ulfssons söner att ha vållat deras fars död (Bring). Ättartavleuppgiften, att Peder Ulfsson skulle ha varit sv riksråd, är oriktig.

Äldst av Peder Ulfssons söner var tydligen Ulf Pedersson (d tidigast 1480) på Ervalla, vilken nämnes som riddare redan 1443 och alltså sannolikt varit bland de 76 väpnare som enligt Vadstenadiariet dubbats till riddare vid unionskungen Kristofers kröning i Uppsala domkyrka 1441. Han var häradshövding i Åkerbo i Västmanland åtminstone 1450-60. Som sv riksråd namnes U endast i Arboga tänkebok 1459 och i ett brev1490

Ulf Pedersson blev svärfar till riksråden Karl Knutsson (Gera; bd 17, s 71) och Henrik Erlandsson (Bååt; bd 7, s 47) som blev gift med Ulfs dotter Elin, Nu avslutar vi Roossläkten och nu träder Bååthsläkten in på arenan vilka jag har redovisat tidigare.

Jag visar nu en enkel uppställning av Roossläkten.

?Ivar av Skedjuhof

Jon Raud Ivarsson

Hafthore Jonson

Jon Hafthorsson

Ulf Jonsson

Peder Ulfsson

Ulf Pedersson

Källa Svenskt Biografiskt Lexikon: Rubrik Roos

                                  CARY GUSTAFSSON

2017-04-09, 13:05
Svar #24

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Jag har hittat brevet där Peder Knutsen (Månesköld) omnämner sin syster Elseby samt hennes man Nils Andersson i Mölnebo.

2017-04-10, 20:49
Svar #25

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Efter påpekande från Cary Gustafsson så rör det sig troligtvis om Skavbo och inte Skogen samt Mörkaveka och inte Mörkevad. Vilka alla är frälsegårdar.

2022-09-14, 13:05
Svar #26

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Hej,

Torde inte stamfadern, Knud Jyde, vara son till en Jon Svensson? Se Några anteckningar om släkten Måneskiöld i Bohuslän i Äldre Bohussläkter samt det på s. 15 - 16 bifogade släkträdet ur Åke Bengtsson Färlas släktbok. Där nämns Kerstin Björnsdotter Krumme - Peder Knutsson Måneskiölds mormor - 1:o vara gift med Peder Staffansson, hans morfar, och 2:o med Joen Suenskes och under deras barn hustru Anna och Knut, d. v. s. Knud Jyde och Anna Pedersdotter. Peter Knutsson Måneskiölds föräldrar vore isåfall kusiner.

Jöns Henriksson är ju förkastad. Ur Äldre Bohussläkter s. 15: Enligt Jan Eric Almquist, "Problemet Nils Krumme", Släkt och Hävd, 1954, s. 1ff., skrev sig Peder Knudsens mors styvfar Jon Svensson till Fyllinge och beboddes gården vid mediet av 1500-talet av Henrik Guldsmeds dotter Malin.

Jag tvivlar på att jag är den första att dra denna slutsats - är den korrekt? Almquist nämner ju Jon Svensson som Anna Pedersdotter styvfar. Jag har inte läst hans artikel. Kommer uppgifterna från Färlas släktbok?

2022-09-14, 18:18
Svar #27

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Sök Knud  på Jylland DA. har fått dna träff på jylland Så Knuds släkt är troligen från Jylland  Anna Pedersdotters Tjurhuvuds släkt är dan.sve

Läs Kenneht Bengtsson om arvsskiftet där är danska gårdsr uppräknade
Läss Anders Rybergs uppsats.  Lycka till CARY

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna