ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Meijerhelm, von  (läst 2707 gånger)

2008-02-08, 10:42
läst 2707 gånger

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Hej,
 
På förslag av Olle Elm startar jag denna tråd tråd under Introducerad adel. Min fråga gäller den Carl Gustaf Evert Mejerhielm (Evert tillskrivet i efterhand?) som i dopnotis i Knutby C:2 anges vara fader till det oäkta barnet Stina som föds den 25/10 1765. Modern var Cherstin Jansdotter f. 1734.  
 
I samma dopnotis anges denne Mejerhielm vara volontär vid Livregementet. Det finns också en notering om i vilken församling han uppehåller sig. Församlingsnamnet är väldigt kladdigt, men jag gissar att det står Tensta. Har dock inte funnit någon Mejerhielm där.  
 
Jag har däremot uppmärksammat att det finns en man vid namn Gustaf Adolf von Meijerhelm i Estuna socken som åren omkring 1730 återfinns i födelseboken som fader till ett antal döttrar (hans hustru var Catharina Gyllenkrook. Någon son vid namn Carl Gustaf Evert har jag dock inte hittat.  
 
Är det någon som kan hjälpa mig med detta?
 
Bästa hälsningar
Björn Bertilsson

2008-02-08, 22:03
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Björn,
Har kontrollerat Elgenstierna samt rättelser till densamma, samt kompletteringar i Släkt och Hävd men inte funnit någon direkt möjlig fader.
 
Det finns en Carl Gustaf, född 1738 6/4 som anges volontär vid Östgöta kavalleriregemente 1750 9/8. Kvartermästare vid norra skånska kavalleriregementet 1751. Kornett vid norra skånska kavalleriregementet 1751. Löjtnant 1757. Död ogift 1758 9/1 under pommerska kriget.
Denne var son till just Gustaf Adolf von Meijerhelm (1688-1756) och hans hustru Catharina Gyllenkrook (1708-1784).
 
Letade i Knutby C:2 men kan inte hitta notisen 25/10 1765. Kan Du ange sidnummer så att fler kan studera notisen?
Att namnet anges Carl Gustaf Evert Mejerhielm är intressant (även som jag tidigare skrev att det är mindre sannolikt att han bar tre namn vid denna tid), då Evert bärs av den adlade farfadern till Carl Gustaf, Evert Johan Meijer.
Dessvärre finns inte Knutby ännu filmat av ArkivDigital så läsbarheten är inte optimal i Knutby C:2.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-02-08, 23:16
Svar #2

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Hej Olle,
 
Knutby C:2 sidan 44 (GID 2434.3.25600). För att så många som möjligt skall kunna ta del av notisen bifogar jag en bild. Får ursäkta att jag angett fel datum i inlägget. Stina föddes den 24 oktober, men döptes den 25 samma månad.
 

 
Det finns som tidigare nämnts en hänvisning till vilken församling denne Mejerhjelm befinner sig, men jag har lite svårt att tyda detta.
 
Bästa hälsningar
Björn Bertilsson

2008-02-09, 09:46
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har för säkerhets skull också kontrollerat Schlegel och Klingspor, Ointroducerade adelns ättartaflor, om där skulle finnas någon Meijerhjelm, men så var inte fallet.
Det kan kanske vara roligt för Dig att veta att vi tidigare diskuterat en person Meijerhjelm här i forumet, men det var en senare herre.
 
Jag har inget bra förslag på vad det står och är inte heller hemma i Uppland/Stockholms län. Vad jag kan se på www.lantmateriet.se ligger Knutby vid länsgränsen. Om Du inte får hjälp här med tydningen, finns alltid möjligheten att lägga ut bilden under läshjälp.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-02-09, 12:02
Svar #4

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Jag har gått igenom husförhörslängderna för Tensta, Kårsta och Ramsta församlingar. Fann dock inget där. De två senare församlingarnas husförhörslängder börjar år 1766, vilket lämnar en möjlighet att nämnde Mejerhjelm hunnit förflytta sig. Kan generalmönsterrullorna vara en lämplig källa att undersöka? Antecknades också volontärer där?
 
Bästa hälsningar
Björn Bertilsson

2008-02-11, 21:14
Svar #5

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Nu har jag också konsulterat Elgenstierna och, liksom Olle Elm konstaterat, så finns det ju ingen som direkt passar in. Men min uppmärksamhet föll på den Gustaf Adolf von Meijerhelm f. 10/1 1746 som var volontär vid livregementet till häst 1766. Kan prästen möjligen uppfattat faderns namn felaktigt? Detta blir ju givetvis en ren spekulation, men helt orimligt är det väl inte?
 
Och är min tolkning av namnet Evert felaktig i ovanstående notis? Om inte, torde ju någon koppling till den Meijerhelmska släkten föreligga? Det vore roligt att höra någon annans syn på saken och gärna råd om hur jag skall gå vidare?
 
Bästa hälsningar
Björn Bertilsson

2008-02-11, 22:24
Svar #6

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Har du sökt i Soldatregistret? Där finns fölöjande följande personer listade om man söker på Meijerh*
 
Meijerhielm, Alexander    
Socken: Ej Angiven
Livregementets husarer
 
Meijerhielm, Carl    
Socken: Ej Angiven
Livregementets husarer
 
Meijerhielm, Evert    
Socken: Bälinge
Livregementets dragoner; rote: Forkarby
 
Meijerhielm, Johan Adolph    
Socken: Ej Angiven
Livregementets husarer  
 
Meijerhjelm, Gustaf    
Socken: Ej Angiven
Livregementets husarer

2008-02-19, 15:08
Svar #7

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
I generalmönsterrullorna fann jag följande information som kanske kan kasta ljus över vilken av Meiherhelmarna som var fader till min ana Stina.
 
Enligt generalmönsterrullan 1764 sidan 189 var Gustaf Evert Meijerhielm volontär vid livregementet till häst för Forkarby rote i Bälinge socken. Han lämnade livregementet i november 1765 generalmönsterrulla 1770, sidan 194 vilket tidsmässigt gör att det är fullt möjligt att han var fadern barnet föddes den 24 oktober 1764. Denna uppgift från generalmönsterrullan stämmer inte med Elgenstierna som anger att Gustaf Evert blev sergant vid Jämtlands dragonregemente 2/8 1765.
 
Det kan också tilläggas att Bälinge socken ligger nära Knutby socken, även om det inte rör sig om grannsocknar.  
 
Vad som talar mot ovanstående uppgifter är att Gustaf Evert, född 1750, var blott 15 år vid den tid då han bör ha träffat den 30-åriga kvinna som var mor till barnet. Men faktum är att Gustav Evert var blev volontär redan 1763 enligt Elgenstierna, alltså som 13-åring, vilket kan tala för att han tidigt blivit indrillad i vuxenvärlden - med allt vad det innebär.
 
En annan sak som inte riktigt stämmer är att prästen i Kumla skrivit Carl Gustaf Evert tillskrivet i efterhand, se bilden ovan i födelsenotisen. Å andra sidan stämmer ju efternamnet, så det är bara namnet Carl som ställer till det.  
 
Har jag bevis nog för att fastställa att den unge Gustaf Evert Meijerhielm son till Filip von Meiherhelm och Hedvig Sofia Nieroth var den fader prästen i Kumla antecknat i födelsenotisen?
 
Generalmösterrulla 1764

 
Generalmösterrulla 1770

 
Jag är väldigt glad om någon kan göra en objektiv bedömning av det material jag har.
 
Björn Bertilsson
 
Meddelandet ändrat av Björn Bertilsson den 19 februari, 2008

2008-02-21, 23:14
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Skulle inte våga mig på någon objektiv bedömning av de intressanta underlagen ovan, men kan rekommendera att domboken gås igenom. Möjligen kan där finnas en utredning av vem som var far till barnet.
Min egen erfarenhet är att den fader som anges till ett uä-barn i kyrkboken, inte alltid är densamme som anges vid tinget.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-02-22, 14:06
Svar #9

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Efter ett besök på landsarkivet här i Uppsala har lite ny fakta tillkommit.  
 
Först kan sägas att domboken för Närdinghundra häradsrätt (som Knutby tillhör) saknas för åren 1765-1768.  
 
Däremot har jag lyckats lösa problemet med församlingen som framgår av meddelande postat fredagen 08 februari. Med hjälp av orginalet av Knutby C:2 så syns det tydligt att prästen ändrar begynelsebokstaven till ett L och dragit ett steck över de två näst sista bokstäverna. Det som återstår oförändrade är alltså sista bokstaven (a) och bokstav två och tre. Läser man det på detta sätt blir det Lena församling.
 
I Lena församling återfinns mycket riktigt på sidan 11 i husförhörslängd AI:1c s. 11 en Gustaf Evert Mejerhelm. Hans föräldrar är Rusthållaren Carl Edvard Mejerhelm och fru Christina Canterberg. Enligt husförhörslängden är fadern född 1721 och modern 1731, sonen Gustaf Evert f 1749. Detta stämmer ju inte exakt med uppgifterna i EÄ, men det är ingen tvekan om att det är den Mejerhelmsfamilj som återfinns under ätten von Meijerhelm.
 
Med detta så har jag kommit ett steg närmare. Eftersom domboken i Närdinghundra liksom husförhörslängden i Lena församling saknas för det aktuella året kommer det nog inte att gå att få fullständig klarhet i detta. Men med uppgiften om Lena församling så anser jag att det med rimlig sannolikhet får antas vara den unge Gustaf Evert Meijerhelm som är fadern till barnet.
 
Synpunkter?
 
Bästa hälsningar
Björn Bertilsson

2008-02-23, 17:08
Svar #10

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
En sak slog mig. Detta blir givetvis en ren gissning, men kan likväl vara en rimlig förklaring till den ändrade uppgiften i Knutby C:2. När dottern föddes så fördes uppgifterna in i födelseboken i enlighet med vad modern uppgav, att fadern var Carl Gustaf Meijerhjelm i Tensta. Saken blev sedan föremål för utredning och efter ett erkännande av fadern så ändrades födelsenotisen på så sätt att Evert lades till mellan namnen Gustaf och Meijerhjelm. Församlingen ändrades också på så sätt att ett L skrevs över begynnelsebokstaven T och st ströks över.  
 
Att de två ändringarna har gjorts i efterhand med ett annat bläck råder det ingen tvekan om. Det var helt uppenbart när orginalet granskades. Bläcket i tilläggen är mycket mörkare. Det var också uppenbart att församlingen på detta sätt ändrats till Lena och det var inte så att jag först hittade familjen i nämnda församling eller att jag sedan tidigare visste att de bodde där (exempelvis säger Elgenstierna inget om detta) och såg vad jag ville se.  
 
För att förtydliga mitt påstående i förra inlägget: Jag anser att det inte längre finns någon tvekan om att den utpekade fadern är identisk med den unge Gustaf Evert Meijerhelm.  
 
Däremot kvarstår självfallet möjligheten att detta var en falsk anklagelse och för att helt eliminera det osäkerhetsmomentet måste ett erkännande från fadern hittas. Ovan beskrivna hypotes kring tilläggen i födelsenotisen kan vara ett indicium för att ett erkännande faktiskt har gjorts.  
 
Kan fadern ha fått böta till kyrkan? I så fall kan detta framgå av kyrkoräkenskaperna? Gick det till så, eller har jag fått detta om bakfoten? Är det i så fall faderns hemförsamlingen eller i barnets födelseförsamling jag ska leta?  
 
Bästa hälsningar
Björn Bertilsson

2008-02-24, 00:25
Svar #11

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Christina Gustafva Fredrika von Meijerhelm (1840-1875) gift med Carl Otto Silfverschiöld (1827-1879). Kan någon vänlig själ kolla i Elgenstierna om detta stämmer och isf vilka hennes anfäder är?
 
Källa 1923 års adelskalender. (utan angivande av årtal)
 
Mvh Göran

2008-02-24, 00:54
Svar #12

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Hej Göran,
 
Eftersom jag haft anledning att granska Meijerhelmarna den senaste veckan (se diskussion ovan) så kan jag hjälpa dig.
 
Enligt Elgenstierna: Christina Gustafva Fredrika f. 27/10 1840 i Karlstad; hovfröken hos drottning Lovisa 5/8 1859; + 1875 16/6 på Gåsevadholm i Tölö sn (Hall.). F. 1862 11/9 i Stockholm m. kabinettskammarherren, friherre Carl Otto Silfverschiöld, nr 283, i hans 2:a gifte, f. 1827, + 1879.
 
Fadern var kapten Fredrik Miles f. 22/12 1812 i Posthumus d. 1/3 1851 i Stockholm och modern var Gustava Fredrika Sidonia Djurklou f. 9/6 1816, d. 3/12 1862 i Karlstad.
 
Fredrik Miles var i sin tur son till Carl Fredrik von Meijerhelm f. 13/1 1749, d. 13/11 1812, gift med Margareta Lovisa Åkerhielm f. 20/4 1779, d. 23/3 1868.
 
Carl Fredrik var son till Alexander von Meijerhelm, som i sin tur var son till Evert Johan Meijer som adlades von Meijerhelm 25/1 1689.
 
Bästa hälsningar
Björn Bertilsson

2008-02-24, 01:21
Svar #13

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Tackar Björn.
 
Carl Otto Silfverschiöld (1827-1879) var först gift med Ulrika Wilhelmina Theresia Lovisa Charlotta von Platen. Jag får inte grepp på hennes anfäder?
 
Gåsevadsholm, som nämns ovan, är ett mycket vackert slott som jag kör förbi då och då.
 
Åkerhielm ovan är det Blombacka, Margretelund eller bara Åkerhielm. Jag hittar inte henne heller.
 
Mvh Göran

2008-02-24, 01:32
Svar #14

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Elgenstierna anger som föräldrar till Margareta Lovisa Åkerhielm korpralen Abraham Ulrik Åkerhielm, nr 987 och Brita Margareta Strandlund. En sökning på nätet (hemsidan Svensk WapenCD) säger: Åkerhielm - 987 (Adlig), Åkerhielm af Blombacka - 232 (Friherrlig) och Åkerhielm af Margrethelund - 205 (Friherrlig). Så det är väl bara Åkerhielm i dett fall.
 
Bästa hälsningar
Björn

2008-02-24, 12:41
Svar #15

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Tack Björn.
 
Nu har jag hittat Ulrika Eleonora von Meijerhelm (1733-1790) gift med Erik Wathier de Besche (1736-1765). Jag saknar hennes föräldrar.
 
Ulrika Eleonora är ff ff fm mor till SVT:s VD. Eva Hamilton och fm ff fm mor till skådespelerskan Marika Lagercrantz.
 
Mvh Göran

2008-12-09, 07:54
Svar #16

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Rustmästare Carl Eberhard von Meijerhelm f. 30/6 1720 gifter sig, enligt Elgenstierna, med en Anna Margareta Holm i Stockholm 1/5 1770. Jag har försökt gå igenom de församlingar som tillhör Stockholm stad, men inte funnit detta giftemål. Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera i vilken församling vigseln sker?
 
Hälsningar
Björn Bertilsson

2008-12-09, 10:05
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Meyerhelm-Holm: Enligt Family Search sker den i Jacob och Johannes, i register till kyrkböcker på SSA står det EIIa:2  s78.I Genline heter boken E5 och lysning finns på GID 2737.65.77400. De gifte sig tydligen 21 maj och lysning 1 maj.

2008-12-09, 22:42
Svar #18

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
I min sökan efter Gustaf Evert Meijerhielm (se ovan) har jag genom en sökning på google funnit en massa träffar på en Gustaaf Eduard Meijerhelm som perioden 1789 - 1791 skall ha varit Commanders of Essequibo på den nederländska kolonin Guyana!
 
Namnöverensstämmelsen är åtminstone slående. Likaså tidsmässigt är det ju fullt rimligt att Gustaf Evert Meijerhielm försvunnit ur landet och tagit tjänst hos holländarna. Hur i all sin dar går man vidare med en sån här sak? Någon som har förslag på källor?
 
Hälsningar
Björn

2009-06-14, 00:27
Svar #19

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Enligt Jämtlands dragonregementes generalmönsterrulla för år 1777 lämnade Gustav Evert Meijerhielm regementet den 5 februari 1777. Det noteras att han har kungl. pennishion at wistas utrikes. Ställer återigen frågan om någon har förslag på källor? Jag antar att man inte bara for ut ur riket utan vidare?
 
Mvh
Björn

2010-05-25, 19:03
Svar #20

Utloggad Jon Kahn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 16:59
    • Visa profil
    • kahn.in
Hej,
 
Finnsockså ett oäkta barn, i Korsbacken, Lännäs (T) 1810 som heter Anders Jacobsson Svärd.Modern Catharina Larsdotter arbetade tidigare på året i Hammar, Asker (T) hos Jacob Adam Meijerhelm son till Alexander Meijerhelm och hans hustru Hedvig Åkerhjelm. Som ni ser kommer namnen igen i andra kombinationer. Anders Jacobssom flyttade senare till Asker. Faderskapet är väl svårt att klara ut Lännäs saknar födelsebok för dessa år, kanske har någon fler ledtrådar. Vill gärna veta mer om Meijerhelm och Åkerhjelm också.
 
Tack för all hjälp.
 
Jon

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna