ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maule  (läst 1283 gånger)

2000-03-30, 23:14
läst 1283 gånger

Anders Storm

Hej,
 
Jag söker information om den adliga ätten Maule. kom till Sverige på 1730 talet. Naturaliserad och introducerad 1782 (Adl ätten Maule N:o 2135). kom till Sverige på 1730-talet med James Maule född 1705 in Skottland död ? (kanske 1771?). James var kapten och senare superkargör hos Ostindiskakompaniet i Göteborg. Jag undrar vem var hans fäder, hur och varför kom han till Sverige.
Kan han vara släkt med den franska adlig släkt Maule, känd från skottland i mitten av 1100-talet? Hans far kan det vara John Maule (född 1678??)...Jag vill ha hjälp med allt ni kan tänkas veta runt detta.
 
Mvh
Anders Storm
 
PS Anledning till att jag vill veta det är att James Maule var min farfars farmors mormors morfar. DS

2000-05-30, 20:28
Svar #1

Lagerlöf

Till Anders Storm
Det stämmer Ätten Maule härstammar från en ort i Frankrike som heter Maule,de kom sedan med Wilhelm erövraren till England ooch Skottland för att sedan på 1700 talet komma till Göteborg. Han var min mormormorfarsfar.
Gunnar Lagerlöf
Höge 9
67020 Glava

2001-02-20, 19:03
Svar #2

gabriel donner

Släkten Maule behandlas utförligt i Balfour Paul Scots Peerage. En medlem introducerades under namnet Muhl, Adam Gustaf, från vilket undertecknad stammar.

2002-11-10, 21:24
Svar #3

Thomas Linden

Wilhelm Muhl    
 
F.- Överste och Commendant i Narva, var illa qväst och sårad    
Gift med Sevilla Sophia von Grebetzgen lefde enka 1661    
 
Omnämns någon gång som Maule, vill jag minnas.
 
Far till Jurgen Wilhelm Muhl, adlad 1693, från vilken min hustru stammar. Jurgen Wilhelm var bror till ovan nämnd Adam Gustav.

2004-04-17, 11:25
Svar #4

Utloggad Peter Hultkrantz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • www.hultkrantz.nu
Hej.
 
Jag undrar om det ifnns någon som har information kring den svenska delen av ätten Maule. dvs släktträd eller dylikt. Skälet till min förfrågan är att min farfars mor var Ebba Maria Elisabeth Maule och jag skulle hemsk gärna vilja veta mer om hennes släkt och livsöden.
 
Tacksam för svar.
 
Peter Hultkrantz

2004-04-17, 14:17
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej igen, Peter!
Själv härstammar jag inte heller från den adliga ätten, Maule, nr 2135. Jag vet därför tyvärr inte någonting mera än vad som står att läsa i diverse genealogisk litteratur. Om du är intresserad så kan du leta fram Gustaf Elgenstiernas utgivna verk Den introducerade Svenska Adelns ättartavlor V. Där behandlas ätten Maule och din farfars mor Ebba Maria Elisabet Maule nämns på sidan 210.

2004-04-17, 18:52
Svar #6

Utloggad Peter Hultkrantz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • www.hultkrantz.nu
Tackar för din hjälp Ralf. Ska snarast gå igenom nämnda verk.
 
Tack än en gång.
 
Peter H.

2005-04-17, 13:18
Svar #7

Utloggad Anna Gustavsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2010-09-19, 22:54
    • Visa profil
    • www.stationnord.se
Hej !
Hur såg familjen Maule i Göteborg ut 1903 ?
 
Tacksam för hjälp !
 
 
Anna Gustavsson

2012-03-05, 11:43
Svar #8

Utloggad Jan Österberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 14:20
    • Visa profil
Hej  
 
Jag rekomnenderar Etienne Pattous site Racinne & Historie på franska där han tillsamman med flera andra bla från USA gjort en ganska ordentlig genomgång av Maule. Bla de 2 svenska släkterna A 2135 och A 1510. Därutöver finns det också en tysk von Maule som dock inte behandlas på den franska siten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna