ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mannerstråle  (läst 648 gånger)

2003-08-26, 15:10
läst 648 gånger

Anna Manenrstråle

Jag har via familysearch (med sedvanliga reservationer) hittat följande uppgift:
Herman Henrik Mannerstråle f. 15/2 1860 i Sverige
gift 31/3 1886 i Logan, Cache, Utah med
Johanne Olsen (Johanna Olson?) född i Skåne.
Denne Herman Henrik M. finns inte med i de 'officiella' källorna (Elgen).
Finns det någon som har mer upplysingar om Herman Henrik?

2003-08-29, 15:53
Svar #1

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Jag har sökt i fler källor via UB Lund men kammar noll. Försökte hitta Johanna/Johanne i DDSS, Demografisk Databas Södra Sverige men svårt med ungefärliga tidsbegrepp. Herman Henrik hittar jag inte i Skåne i alla fall.
 
Bo (din förre detta arbetskamrat för 16 år sedan)

2012-10-20, 09:14
Svar #2

Utloggad Hans Sander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 08:50
    • Visa profil
Jag håller på med lite forskning på min moders sida och fick dessa uppgifter nyligen. Jag har inget annat att gå efter men kanske det finns någon med någon information. Så här låter det;  
 
     Äldsta dottern, Sofia Svensdotter ( Tunnerstad,Visingsö )födde två oäkta barn, Hilma Sofia 1873 och Martin Oskar 1877 som båda uppfostrades som barn hos mormodern i Tunnerstad. Kaptenen M Mannerstråhle erkände faderskapet till Marin Oskar. Han tog hem honom till Stockholm 1891 och uppfostrade honom. Denna Martin O Mannerstråhle utbildades till officer och blev adjutant hos dåvarande kronprinsen Gustaf Adolf, senare kung Gustav VI Adolf.
Hälsningar
Hans Sander, Australien  
 
(Meddelandet ändrat av bonbon 2012-10-20 09:40)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna