ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Löwenborg  (läst 3090 gånger)

1999-11-06, 20:25
läst 3090 gånger

Nina Olds

Jag skulle tycka det var jättekul om någon hade mer information om den adliga ätten Löwenborg. Min ana går ner på Hedvig Lovisa Juliana Löwenborg gift med Jonas Klingberg. Hennes föräldrar var Christoffer Ferdinand Löwenborg och Elsa Catharina Ridderfelt. Är det någon som vet något mer om HLJ och Jonas när de bodde på Skogaholm? Mvh/Nina Olds

2001-12-30, 17:37
Svar #1

jesper löwenborg

Någon som har släkt information angåeende den adliga släkten löwenborg!
 
\mvh
Jesper Löwenborg

2001-12-30, 22:54
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Som vanligt när det gäller adliga släkter, i det här fallet ätten Löwenborg (nr 2198), så är det enklaste om frågeställaren går till ett större bibliotek och där letar rätt på Gustaf Elgenstiernas Den introducerade svenska adelns ättartavlor, där det finns mycket information om släkten, som inte går att skriva av här.

2002-01-04, 22:07
Svar #3

Nina Olds

Jesper!
 
Det skulle vara kul att se hur vi kan höra ihop --var minsta gemensamma nämnaren är, så att säga.
 
Jag ser fram emot att höra från dig.
 
P.S. Jag har redan gått igenom Elgenstiernas och tagit reda på den informationen.

2002-11-11, 17:50
Svar #4

Utloggad Eva-Marita Löwenborg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har själv läst lite om våran släkt o hittat från Christoffer Mauritz Reinhold 17611402,fram tilllf Göran Löwenborg 19262601.Är intresserad att få fram till nutiden har sökt men hittar inte mer vore tacksam för hjälp.        M.V.H  
                         Eva-Marita Löwenborg.

2002-11-12, 11:18
Svar #5

Johan R:son Sjöberg

Eva-Marita,
borde inte årgångarna från 1926 av Sveriges ridderskap och adels kalender ge dig de upplysningar du söker?
 
MVH,
Johan

2002-11-12, 19:31
Svar #6

Utloggad Eva-Marita Löwenborg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Johan R:son Sjöberg.
 
Tack så mycket det ska jag kolla upp återkommer om mer när jag hittat.
 
M:V:H
Eva-Marita.

2004-04-22, 16:45
Svar #7

Anna Löwenborg

Hej!
Har hört talas om en man som hette Oscar Löwenborg.Vem var han?
Är det någon som vet?
M:V:H
Anna

2004-04-22, 23:20
Svar #8

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Anna! Det hade varit bra, om Du nämnt tid, plats etc. Enligt Elgenstierna (se Elisabeth Thorsells tidigare inlägg) föddes Oskar Georg Löwenborg i Karlskrona 1852. Flyttade till San Francisko i Kalifornien och dog där ogift. Kan det vara denne Oskar L. Du söker?
Mvh! Håkan

2007-04-12, 14:31
Svar #9

Andreas Karlsson

Jag har släktingar langt bakat som heter Löfvenborg/löfwenborg/löwenborg om vartannat - och en Oskar Löfwenborg som flyttade till Washington. Hans bror akte till honom Magnus Hilding Löfvenborg - han akte över 1920.  
 
Dock vet jag inte om det är den Adliga slätten, dessa personer härstammar fran Lars magnus Löfwenborg (löwenborg ibland?). Lars Magnus skall vara född nagonstans i Smaland 5 JUN 1839, men jag vet absolut ingenting om Bröder/systrar eller föräldrar. Vore intressant att forska vidare i det.  
 
Om nagon önskar veta nagot om Lars magnus barn har jag gott om information men inget mer.  
 
Tusen Tack.

2007-04-13, 06:34
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil

2011-03-06, 19:37
Svar #11

Utloggad Lars-Göran Löwenborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-05-11, 17:49
    • Visa profil
Ahoj! Jag försöker knyta ihop min farfarsfarmor pigan Emma Gustafva Hällberg f 12/4 1853 på Seglingsberg i Ramnäs med en adelsman vid namn Löwenborg, jag tror han heter Fredrik Reinhold f 18/12 1847 i Karlskrona. Emma har flyttat till Klara östra kyrkogata 10 i Stockholm 14/11 1876 från Södertälje. Hon blir, eller är med barn, och frambringar detta på Provbarnbördhuset i Stockholm 23/5 1877. Det blir en pojke, som får heta Frans Fridolf, och det är min farfarsfar. Jag har bara kunnat använda statistiska- och uteslutnings-metoder för att försöka finna en lämplig kandidat som trolig fader. Rykten i familjen, samt två av varandra oberoende (amatör)släktforskare säger samma sak: Frans Fridolfs far var adelsman.(Amatör)släktforskarnas resultat har förmodligen bara rapporterats muntligen, inga dokumentationer står att finna. Jag behöver förmodigen en dombok för att vederlägga min misstanke, men har f.n. svårt att komma åt en sådan. Jag vill inte bygga vidare på den grenen, så länge det bara är min gissning. Jag hoppas någon kan hjälpa mig här! / Lasse

2011-03-06, 23:23
Svar #12

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Lasse!
 
Jag har tyvärr inga uppgifter om huruvida fadern är Fredrik Reinhold Löwenborg eller ej, men jag hittade ett spår att följa upp.
 
Frans Fridolf är född 1877 23/5 i Klara församling i Stockholm, och där återfinner man hans födelse i födelse- och dopboken (Klara kyrkoarkiv, volym CId:3, s 41). Där står det också mycket riktigt att han är född på Prov. Barnb.huset.
 
Efter lite trixande lyckades jag hitta  inlägg, som gjorde att jag kunde tyda Frans Fridolfs födelsesjukhus till Provisoriska barnbördshuset, som låg på Wollmar Yxkullsgatan. Detta barnbördshus kallades sedermera Södra barnbördshuset, och det är under detta namn det återfinns i Nationell arkivdatabas.
 
I Södra barnbördshusets födelse- och dopbok finner man också Frans Fridolf inskriven (Södra barnbördhusets kyrkoarkiv, volym CI:2, s 168). Tyvärr står där bara samma uppgifter som i Klara församlings födelse- och dopbok, samt att modern anges vara Statkarlsdotter.
 
Jag är tyvärr inte så kunnig inom just Stockholmsforskning kring oäkta barn, men i Södra barnbördshusets kyrkoarkiv finns en volym som heter HIII:1 - denna volym innehåller osorterade bilagor till födelse- och dopböckerna 1865-1957, kanske kan det finnas något där? Annars har Södra barnbördshuset ett ganska omfattande arkiv som förvaras på Stockholms stadsarkiv, och eventuellt kan där finnas något om Frans Fridolfs födelse.
 
Den nya namnlagen kom förresten 1901, och därefter var man tvungen att ha tillåtelse att byta efternamn. Adliga namn var undantagna, och Löwenborg var vid denna tid fortfarande ett i allra högsta grad levande och adligt namn. Jag hade hoppats att Frans Fridolf bytte namn efter 1901 - då kanske det stod något om att han fick heta Löwenborg för att hans far hette så, men redan i folkräkningen 1900 står Frans Fridolf med Lövenborg (Hällberg) som efternamn, så där rök den chansen. Kanske kan det ändå stå något i församlingsboken (han bodde det året på G 69 i Nyfors municipalsamhälle i Fors församling, Södermanland) om varför han valde att kalla sig Löwenborg, men denna församlingsbok har jag inte tillgång till.
 
Man skulle även kunna hoppas att Frans Fridolf finns nämnd i sin trolige fars bouppteckning; kanske kom fadern ihåg honom, om det nu var hans son. Fredrik Reinhold Löwenborg avled 1935 2/1 i Engelbrekts församling, så hans bouppteckning finns på Stockholms stadsarkiv (precis som Södra barnbördshusets arkiv och Fors församlings kyrkoarkiv). Så det verkar som att det är till Stockholms stadsarkiv du får bege dig, för att följa upp spår.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-03-07, 07:50
Svar #13

Utloggad Lars-Göran Löwenborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-05-11, 17:49
    • Visa profil
Tack ska du ha, Markus, lite nya uppgifter, och nya uppslag för vidare undersökningar har du givit mig! Frans Fridolf bytte namn från Hällberg till Löwenborg i Januari 1897, då han anländer till Eskilstuna från Ramnäs, där han växte upp från sju års åldern, efter att hans mor Emma skickat honom till sin faster Hedwig Gustafva Hällberg i Ramnäs. Själv fortsätter hon sitt liv i Stockholm, efter att ha rest runt med honom under sex-sju års tid, sökandes jobb som piga på bruk och säterier i Södertälje, Uppala och Mellösa. Tufft! Nu kan jag spinna vidare på de trådar du har givit mig, tack än en gång, Markus! / Mvh, Lasse

2011-03-07, 19:55
Svar #14

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Adliga bouppteckningar finns i hovrätternas arkiv, och i det här fallet om han bodde i Stockholm blir det då Svea hovrätt, vilket finns på Riksarkivet.

2011-03-07, 21:03
Svar #15

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Jag har fått intrycket att det inte var så noga med vart de adliga bouppteckningarna hamnade under 1900-talet; bouppteckningen efter f.d. landshövdingen, greve Robert De la Gardie 1937 (man kan knappast bli mer adlig än greve av släkten De la Gardie) återfinns t.ex. i Stockholms rådhusrätts arkiv.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-03-07, 21:46
Svar #16

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Jaha, då ska man kanske kolla på båda ställena åtminstone...

2011-03-07, 22:39
Svar #17

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Jag har inte koll på hur många adliga Löwenborg det fanns men jag hittar massor av Lövenborg, Löfvenborg och Löwenborg som jag har svårt att tänka mig som adliga. har kanske fördommar, men skomakare, fångvårdare, poliser, danskar, kuskar, div arbetare, militärer som verkar fått namnet i det miltära då de står med namnet Löwenborg och sitt patronymikon, känns inte så adligt i mina ögon. Så sökandet kanske borde breddas. Finns bouppteckning på Fredrik Reinhold så kan ju Frans finnas med och då är ju allt frid o fröjd men man ska kanske inte låsa sig vid detta.
Synd att uppgifterna från dina uppgiftslämnare ej finns.
 
Lasse

2011-03-08, 08:15
Svar #18

Utloggad Lars-Göran Löwenborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-05-11, 17:49
    • Visa profil
Hej Lassew! Ända sedan min farfarsfar Frans bytte efternamnet från Hällberg till Löwenborg, har samtliga individer härstammande från honom stavat namnet med ett w, Stavningen med v tycks ligga hos den som fört in uppgifterna i kyrkböckerna, emedan bägge fallen finns noterade i samma gren, ömsom w, ömsom v. En parallell finns hos Emma: Hennes far och farfar stavade sina efternamn med ä- Hällberg, även hon noteras med ä i sitt efternamn, då hon föds och växer upp i Ramnäs, men så snart hon kommer till Södertälje/Stockholm ändras detta ä till ett e. Jag tror inte att Frans kallade sig adelsman, trots att hans far troligen var det, att unga, ogifta adelsmän spred sin vildhavre var nog inget ovanligt.
Den enda skillnaden mellan honom och en riktig adelsman är nog familjestatusen och hans uppfostran, den genetiska kopplingen hade han redan fått, om det nu var så. Oavsett vilket, är hans far denna adelsman, så finns han i mitt släktträd, och då har jag några individer att infoga i detta genom att hans släkt redan är utredd ända från Christoffer Tielman, det sparar lite utredningstid för min del. Ja, det är riktigt tråkigt att uppgiftslämnarnas (eventuella) dokumentation är försvunnen. Bouppteckning ja, jag vet inte hur dessa människor betraktade sin oäkta avkomma, då de senare i livet skaffade sig ett reguljärt förhållande med en del äkta avkomma, kanske höll de tyst om sina preäktenskapliga förehavanden och dess resultat? En chans finns ju, om det finns någon dokumentation i en dombok, eller i arkivmaterial runt hans födelseplats. Får se vad jag kan hitta. Tackar dig i vart fall för alla tips! / Lasse

2011-03-08, 16:28
Svar #19

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Lasse
Tanken med mitt inlägg är att du och alla som försöker hjälpa till kanske missar andra möjliga fäder om man låser sig vid en person.
Stavningen av namnet stod prästerna för så det kanske man inte ska hänga upp sig på. Fredrik Reinholds far (Carl Fredrik) namn stavas vid de flesta födelser av hans barn i Karlskrona med enkelt v. Av alla dopvittnen att dömma så verkar det troligt att han är adlig.  
Frans Fridolf föds i maj 1877 modern kommer i november 1876 från Södertälje, så hon var gravid då hon kom till Stockholm.  
 
Lasse
 
(Meddelandet ändrat av lassew 2011-03-08 17:12)

2011-03-08, 16:58
Svar #20

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Jag får backa ang Svea hovrätts adliga bouppteckningar, den serien slutar nämligen 1916...

2011-03-08, 17:32
Svar #21

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Frans Fridolf står som Löfvenborg (Hällberg) redan då han 1895 finns på Ramnäs bruk
2370.8.28200,  [Västmanland]  Ramnäs,  AI.16A, Husförhör, 1886 - 1895, 200-0,  Bild 169 av 249    
Flyttar sedan 1897-01-04 till Eskilstuna
 
Lasse

2011-03-08, 22:08
Svar #22

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Lasse
Det är fullt möjligt att Frans fridolf är son till Den Löwenborg du skriver om. Men chanserna att hitta Frans far ökar om vi söker brett.
Jag har följt Frans i hfl från Ramnäs och han byter inte namn någonstans. han heter hela tiden Hällberg/Hellberg (som är hans släktnamn efter mor som i sin tur har det efter sin far som var soldat) sen har man lagt till Löfvenborg alt. Lövenborg.  
I sitt första gifte med Anna Maria Gustavsson står han som Lövenborg.
I dödboken SD5 står både han och den andra hustrun som Lövenborg.
Så är det även i alla folkräkningar och i SD5 fram till idag
 
Lasse

2012-05-10, 16:12
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kaptenen Christoffer Ferdinand Löwenborg och hans första hustru Elsa Ridderfelt hade, förutom de barn som står i Elgenstierna, även följande barn (alla födda på Boda i Askersunds landsförsamling [Källa: Askersund C:3]:
 
1748 6/9 Axel Christoffer Maximilian, son till kapten Löwenborg och fru Elsa Ridderfelt i Boda.
1749 11/8 Johan Carl Ludvig, dito föräldrar (död 1750 12/1 i Boda)
1751 22/4 Christina Dorotea Fredrica, dito föräldrar (kanske den dotter Hedvig Christina, som dör 1752 2/11 utan angivande av ålder)
1752 19/7 Fredrik Gustaf Adolph, enbart fadern nämnd, inga faddrar (finns i Elgenstierna, men inget datum)
1754 ?/1 namnlöst barn till kapten Löwenborg
 
Däremot hittar jag inte Hedvig Lovisa Juliana, som ska vara född 1750 (Elgenstierna)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna