ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lund  (läst 2735 gånger)

2009-08-13, 09:43
läst 2735 gånger

Utloggad Pia Nelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 05:26
    • Visa profil
Släkten Lund, introducerad 1634 nr 209. Är det någon som vet om detta stämmer? Det skall tydligen finnas en hästsko med i vapnet? Var kan man verifiera sådana uppgifter?
 
Hälsningar,
Pia

2009-08-13, 09:58
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Pia
 
Här kommer bild (hoppas jag)

 
Vänligen Patricl
Vänligen Patrick : )

2009-08-13, 10:16
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Intressant med denna är att den troligen är utdöd på 1800-talet enligt riddarhusskivan. Det är då en finsk frälsesläkt som blev biviljad frälse utan att något bevis lades fram.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-08-13, 11:06
Svar #3

Utloggad Anneli Westergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 14:58
    • Visa profil
Patrick; är denna släkt densamma som von Lund eller hade dom en annan sköld?

2009-08-13, 11:49
Svar #4

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Med stor sannolikhet är det samma, för det finns ingen annan med namnet von Lund. Däremot finner jag inte att de burit namnet von Lund. Vilka uppgifter har du på dessa längst bak?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-08-13, 12:17
Svar #5

Utloggad Anneli Westergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 14:58
    • Visa profil
Patrick; Har en uppgift att min ana Petter Dewall, död 1724, var gift med en
Margareta Charlotta von Lund. Släkten härstammar från Tyskland och kallades då van Lunden.
Hon dog 1730-11-12 i Riddarholmens församling. I en av Stockholms tänkeböcker finns
en Folmer van Lunden nämnd 1463. Han ägde ett hus i hörnet av Tyska Brinken och  
Västerlånggatan. Det finns ju en möjlighet att namnet bara är försvenskat och att de
inte alls är svensk adel, eller?
MVH Anneli

2009-08-13, 12:32
Svar #6

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Sannolikheten blev nog noll nu. Jag finner inte damen bland de andra Lund nämligen, och var de då dessutom från Tyskland så faller sambandet. Jag finner ingen van Lunden heller, varken bland de Svenska eller baltiska ätterna.
 
Möjligtvis om någon som känner till de tyska kan svara på frågan.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-08-13, 13:17
Svar #7

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Kuriosa:
 
Hittade i Finland en släkt som skriver sig van Lunden- von Lunden- von Lund- Lunderberg. Fast dessa skall då inget ha att göra med Nelins Lund och de har ju inte heller med Tyskland att göra.
 
http://www.genealogia.fi/genos/27/27_33.htm
 
Vänligen Patrick
 
Ps titta under not 2 gällande Sth Ds
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2009-08-13 13:23)
Vänligen Patrick : )

2009-08-13, 13:43
Svar #8

Utloggad Anneli Westergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 14:58
    • Visa profil
Tack för tipset Patrick!
Har läst sidan för länge sedan. Har inte kunnat koppla ihop min von Lund med denna släkt
men då dom förekom i Stockholm innan de kom till Finland kan ju ursprunget vara detsamma.
Det som brukar förvirra mej är att ett efternamn kan ha så många olika varianter och ända vara
samma. Hur ska man veta om det är olika varianter av samma efternamn eller helt olika släkter?
Min von Lund kan alltså vara just en von Lund, eller en Lund, eller en van Lunden . . .
Anneli

2009-08-13, 13:49
Svar #9

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Det är en djungel ibland.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-08-13, 19:53
Svar #10

Utloggad Pia Nelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 05:26
    • Visa profil
Hej Patrick!
 
Tack så mycket för hjälpen. Det var spännande att få se vapenskölden!
 
 
Hälsningar,
Pia

2012-11-24, 15:28
Svar #11

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Som en 'biprodukt' i en utredning avseende släkten Rääf i Finland, så har jag funnit en trolig förklaring till släkten Lunds ursprung, samt Grels Mårtenssons anhållan om att få heta Hästesko.
 
Då jag inte studerat denna släkt, så är det möjligt att jag 'slår in öppna dörrar', men med de källor jag har tillgängliga är frågan inte utredd till fullo.
 
I mitt 'släktsudoku' så har jag Mårten Bertilsson till Nautela som son till Bertil Henriksson till Nautela.
 
Bertil Henriksson var enl. mina uppgifter son till Henrik Östensson till Kalmusnäs (Kimito) och Alitza Ragvaldsdotter.
 
Alitza var dotter till Ragvald Jönsson i Sjundby och Anna Henriksdotter i Dönsby.
 
Annas syster, Katarina, gift med Bengt Olofsson (Dufva), förde i sitt vapen två hästskor på en vit snedbjälke (EÄ). Det är mycket troligt att Anna - Grels ffmm - förde samma vapen.  
 
Systrarna Anna och Katarina var troligen döttrar till Henrik Persson Danske i Dönsby och Anna Persdotter, dotter till Peder Rike.
 
Då jag har andra prioriteringar just nu, så överlämnar jag tills vidare till ev. intressenter, att verifiera/vederlägga ovanstående scenario..

2012-11-24, 23:37
Svar #12

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Kunde inte motstå att komplettera uppgifterna något. Jakob Henriksson (Hästesko) till Gerknäs och Sjundby, var - av mig postulerad - bror till Bertil Henriksson.
 
Den av Grels Månsson anförde, frälse anfadern, Jöns Jakobsson i Lunden, var troligen densamme som den Jösse Lundh, som tillsammans med bl.a. Peder Rike var faste 1434, då Jöns Ingonens arvingar meddelar skötning på egendomar sålda till domkyrkan [FMU 2109].
Denne Jösse var sannolikt son till Jakob Skelghe, och far till Elseby Jönsdotter, gift med Peder Rike.
 
Till saken hör att en av arvingarna, Lucia Jönsdotter, hade en svärson, Olof (Nilsson) Skelghe, som var kusin till Jösse Lundh.  
 
Den förste fasten, Jöns Nilsson, borgmästaren i Åbo, är densamme som den av mig postulerade Jöns Nilsson (Sluk) till Kahalioke (Kahloja, Lundo).

2015-09-17, 01:26
Svar #13

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
 
 Lund.Flera församligar.  Soldat (Kanon) Kanon  född  i Lund   Kom från Ystad  1821
 Dotter Christina   född 1821   i Stora Herrestad
 
 mvh
 
 Sweneric

2024-03-24, 11:59
Svar #14

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

1764 den 19 December
"N:o 209, Lund
Uti ingifwen skrift anmäler Herr Fendriken J. Lund, at han aflämnar Relation om Adelige ätten Lund, N:o 209, hwilken uti Herr Canceliie rådet von Stiernmans matrikel är ansedd för utgången, anförandes, att Herr Grells Mårtensson Lund, hwilken blef introducerad År 1634, och skall allenast hafft en Son Michel Grellsson wid namn; denne Michel Grells Son  hade åter en son som hetta Johan Michelsson, hwars Son förbemälte Herr Fendrik säger sig wara och har trenne Söner, Carl Johan, Gustaf Adolph och Alexander Magnus.
Herr Cancellie rådet von Stiernman har uti sin matrikel ansedt förberörde ätt som utgången, och anmälte nu at genealogien wore så mycket mer oriktig, som i stället för uti denna berättelse uptages at Grells Mårtenson Lund hafft en Son, det wore med pålitelige berättelser enligit, at han hafft twenne Söner.
Direction lät sig föreläsas de af Deputation så wäl wid 1746 som wid 1751 Årens riksdagar hållne protocoller, och fant wäl, at Deputation i anseende til anförde skäl ej ansedt familien för utgången, men som Kongl. Förordningen stadgar, at hwarje ätt bör med sin genealogie bifoga behörigen verificerade bewis, och Herr Fendriken Lund, hwars familie warit flere ändringar underkastad, nu ej någre bewis gittat bifoga; Så kunde Höglof: riddarehus Direction, uppå en så beskaffad genealogie ej anse familien för lefwande, doch må Herr Fendriken Lund wid nästinstundande riksdag uti riddarehus Deputation sine skäl förete, emedlertid är honom eller någon af ätten betagit, antingen sielf eller genom fullmägtig infinna sig wid nästinstundande riksdag."

Källa: Riddarhuset: Riddarhusdirektionens protokoll AIa:7 (1762-1766) Bild 1520 / sid 131 ff (AID: v1022267.b1520.s131)

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Lund_nr_209

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna