ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lillie af Ökna  (läst 1670 gånger)

2003-03-10, 21:41
läst 1670 gånger

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej!
 
Jag vet att Lillie af Ökna var en gammal frälsesläkt och introd. 1625 under nr 73.
De två äldsta släktleden upptags av Utter, om det kan inte riktigt att dokumenteras.
Lillie af Ökna-ätten börjar år 1350 tills ätten dog ut år 1636.
 
Jag hoppas att de vet mer om Lillie af Ökna, nr 73.
 
Vänliga Hälsningar
Anders Höijer

2003-03-10, 22:07
Svar #1

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Anders!
 
Se Hans Gillingstams artikel i Svenskt biografiskt lexikon, bd 23, s. 70-72. Den innehåller även en utförlig käll- och litteraturföreteckning.
 
Gillingstam påpekar att den äldste kände stamfadern var Lasse Ödhinsson i Ökna, Floda sn, nämnd 1425 och d. tidigast 1466.  
Han skriver vidare att [ä]ttartavleuppgifterna om hans förfäder har ej kunnat verifieras o beror delvis på namnkombinationer med personer som i själva verket levde senare än L.

2003-03-11, 06:12
Svar #2

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej,Jonas!
 
Ja det stämmer att Lars Ödhinsson (Öndersson) var väpnare men den äldste.....Jag såg där står är:
Hans farfar heter Knut Andersson i Floda sn då han levde 1368, men  Lars Ödhinsson har vapnet (förde i skölden tre liljor stående i rad) och år 1425 fick arv två öresland jord i Västra Ökna från hans mormor.
Tack jag ska kolla där boken Svenskt biografiskt lexikon (Hans Gillingstam).
Jag är släkt med dem.
Tack!
Vänliga Hälsningar
Anders Höijer

2003-03-11, 18:50
Svar #3

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har läst om släkten Lillie af Ökna , i Svenskt biografiskt lexikon står där:
Släktens äldste säkert kände stamfader var väpnaren Lasse Ödhinsson ( ej Öndersson, död tidigast 1466) på Ökna i Floda sn (Söd.).
Ättartavleuppgifterna om hans förfäder har ej kunnat verifieras beror delvis på namnkombinationer med personer som i själv verket levde senare än Lillie.
 
Tack Jonas!
Vänliga hälsningar
Anders

2010-07-09, 11:28
Svar #4

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej så länge sedan!
Jag har gjort klart med bilden, här kommer en bild:
 

 
 
Det är riddaren Knut Knutsson Lillie till Ökna och var begravd i Floda kyrkan.
 
Mvh
Anders Höijer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna