ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: König  (läst 1930 gånger)

2004-12-16, 14:43
läst 1930 gånger

Thorsten Sandberg

Jag söker uppgifter om Carl Fredrik König (1767-1858), vid sin död major och ägare till Vällinge i Salems socken. Närmast är jag intresserad av originalet till de minnesanteckningar han gjorde efter en rekognosceringstur 1791 längs Seine i Frankrike. Uppdragsgivare var Gustaf III. Ett sammandrag av minnesanteckningarna gavs 1879 ut av Carl Silfverstolpe i Historiskt Bibliotek, 5. Känner någon av Rötters läsare till var originalet förvaras?

2004-12-16, 23:01
Svar #1

Elsie V. Martin

Hej Thorsten,
När hände det att namnet König blev adlad.  Jag har eftersökt mycket om Blasius König och några av mina inlägg finns under Släkt: König.  Ar Carl Fredrik släkt med Blasius?
Mvh,
Elsie Ekström Martin
Brooklyn Center, MN

2004-12-17, 10:31
Svar #2

Thorsten Sandberg

Hej Elsie,
Adliga ätten König (nr 1481) stammar från Bremen i Tyskland. Adelskapet vanns 24/2 1714 av Henrik König, som bibehöll namnet. Han var son till Henrik König, svenska kronans ombud i Hamburg. Den adlade Henriks son, också han döpt till Henrik, var en av initiativtagarna till Svenska Ostindiska Kompaniet och blev 1731 företagets förste direktör. Om släktskap föreligger mellan adliga släkten König och Blasius König vet jag inte. Så vitt jag inhämtat kom Blasius från Blekinge. Det finns en koppling mellan adelsätten och Blekinge. Kompanidirektören Henrik König gifte sig i Karlshamn 1717 med Petronella Schaeij, dotter till stadens borgmästare Peter Petersson Schaeij.
Med vänlig hälsning,
Thorsten

2005-02-26, 12:46
Svar #3

Uno Eriksson

Jag undrar om någon har uppgifter om Lydia Svensdotter som efter hemkomsten från Amerika flyttar till Karlskrona och gifter sig med en König. Mitt problem är att varken Genline eller Arkion har uppgifter in på 1900-talet.
Lydia Malvina Svensdotter är född 1877-10-18 i Södra Unnaryd.
Denna Lydia är min farmors syster, vet ingenting om henne mer än att hon föddes 1877 och att hon emigrerade till Amerika men återvände till Sverige och då till Karlskrona.
Jag vill minnas att jag träffade denna dam i Halmstad vid ett besök av en broder till henne.
Tyvärr alldeles för ung då för att det skall finnas en minnesbild.
Är mycket glad för alla uppgifter som gör att jag kommer rätt i min släktforskning.
 
Vänligen  
Uno Eriksson

2005-02-27, 00:36
Svar #4

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Tittat igenom släkten König i Elgenstiernas Adelns ättartavlor. Kan inte finna någon Lydia Svensdotter, gift König.
Mvh! Håkan

2005-02-27, 07:59
Svar #5

Mats Rännbäck

Uno!
Om Du ställer frågan under Blekinge/Torhamn får Du säkert svar, eftersom Lydia säkerligen gifte sig med någon ur Königsläkten från Blekinge.
mvh Mats

2014-01-03, 21:04
Svar #6

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Christian König f 1678 Husby Långhundra AB och död 17620304 Närtuna AB Lindberga.
Enligt EÄ var han gift 2 ggr. 1 Weylandt Anna Margareta d enligt EÄ 17311025.
 
2 med Wedderkopp Maria Amalia d 17570114.
 
Min fråga är var dog de bägge hustruna? Jag har sökt i db Närtuna AB, utan resultat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna