ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kruse af Elghammar  (läst 2225 gånger)

2003-02-08, 20:34
läst 2225 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Jag har en Ingri Bengsdotter Kruse bland mina anor. Jag skulle gärna vilja veta lite om hennes föräldrar och bakåt i tiden. Vad jag vet om Ingri är att hon var gift med Peder Larsson Spilhammar och att hon förmodligen dog 1677. Hon och maken Peder ligger begravda i Sköllersta kyrka i Närke. Enligt uppgift skall det finnas en sköld på gravstenen. De var bosatta på Bergh i Sköllersta.
 
Hoppas någon känner till något om familjen Kruse
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2003-02-09, 22:13
Svar #1

Birgitta Ohlsson

Hej
 
I mitt förra inlägg här under släkten Kruse frågade jag om Ingri Bengtsdotter Kruse. Enligt uppgifter ägde hennes dotter Anna Spilhammar och dennes make Daniel Kohre/Kåhre omkring 1705 Överby gård, i Västervikstrakten. I mitten av 1600-talet ägdes gården av en Axel Kruse. Kan man anta att det finns ett annat samband mellan Ingri Bengtsdotter Kruse och Axel Kruse än efternamnet? Skulle Axel kunna vara Ingris farfar?
 
Skickar även med en länk till en sida om Överbygård:
 
http://www.overbygard.com/historia.html
 
MVH
 
Birgitta

2003-02-10, 20:55
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej igen
 
Jag har nu hittat Axel Kruses föräldrar de är Sigvard Kruse och Ingeborg Eriksdotter Ryning. Det borde kanske göra honom lättare att identifiera. Jag undrar då om någon vet vem hans fru var och om han hade en son som hette
Bengt.
 
MVH
 
Birgitta

2003-02-10, 22:15
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Ja, att du hittar det mesta i band IV, sid. 281-284 av 'Elgenstierna' vet du redan nu när detta är flyttat hit - men helt kort kan jag väl säga att kaptenen Axel Kruse (ca 1620-1650) och hans hustru hovjungfrun Ursila Sabina von Flentzen, genannt von Munchhausen (död ca 1669) inte har någon son Bengt, åtminstone inte enligt 'Elgenstierna'..

2003-02-11, 23:02
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Idag hittade min forskarkompis Gullan Olsson, Kalmar följande:
 
Dödbok 1729: ......visitören vid....tullen i Calmar Daniel
Kohre.........visitören i Westervik Petter Strandberg på Överby. Begravd
den 11 feb. 60 år och 10 månader.  
 
Dödbok 1735: Den 19 dec avsomnade framlidne ....Westerviks köpman Daniel
Kåhres efterlevande hustru Anna Persdotter Spilhammar framlidne Majoren vid
Östergötlands Cavalleri Per Spilhammar och Wälborna ....Ingrid Kruses dotter
 
 
Detta tyder väl på att Ingrid Kruse tillhörde en adlig ätt Kruse. Frågan är
väl bara vilken. Antingen Kruse av Elghammar A 43 utdöd ?(avskriven 1890)
eller Kruse av F 42 utdöd 1732.
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2003-02-12, 10:18
Svar #5

Bengt Nilsson

Om jag förstår saken rätt ska en viss Peder Larsson Spilhammar, död 1676, vara biograferad i del 5 av Braunerhjelms Kungl. Lifregementets till häst historia. Jag förmodar det är samme man. Det står inte något användbart där?

2003-02-12, 16:31
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Hej Bengt
 
Tack för tipset det skall jag försöka kolla upp. Lite kul är det att en av mina anor faktiskt var faster till en Braunerhjelm. Förmodar att det är den som skrivit verket du nämner. Så här håller vi det inom släkten;-)
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2003-02-12, 20:45
Svar #7

Bengt Nilsson

Apropå notisen från 1735 så kan jag inte finna Spilhammar upptagen i Stenbocks och Stenhammars Kungl. Andra Livgrenadjärregementet : biografiska anteckningar ... Så antingen har de missat honom eller så är regementena förväxlade i notisen. Det senare förefaller onekligen det troliga.

2003-02-12, 23:00
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Jag har faktiskt inte en aning varför han inte finns upptagen där. Lika konstigt är det att det inte går att hitta några somhelst uppgifter om Ingrid Kruse. Jag trodde att det skulle bli lättare att hitta hennes föräldrar nu när det stod klart att hon var adlig men så verkar inte vara fallet. Synd
 
MVH
 
Birgitta

2003-02-13, 08:05
Svar #9

Bengt Nilsson

Fast kan man vara alldeles säker på att hon var adlig? Visserligen står det välborna, men notisen är ju från flera decennier efter Ingrid Kruses död. Kan det inte vara så att den som gjorde anteckningen utgick från att hon tillhört någon av de adliga släkterna? Och hade fel, precis som han tycks ha haft när det gäller vilket regemente Per Spilhammar tillhörde?

2003-02-13, 18:52
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Jag vet inte med hundra procentig säkerhet hur säkra uppgifterna är men notisen som du skriver kommer från dödboken över Törnsfalls socken. Nog får man förmoda att Anna Spilhammars efterlevande kände till sina morföräldrars ursprung. Dessutom är det väl lite skillnad att hålla reda på vilket regemente Per/Peder Spilhammar tillhörde och om Ingrid Kruse var av adlig ätt eller inte. Eller?
 
MVH
 
Birgitta

2003-02-14, 07:45
Svar #11

Bengt Nilsson

Det kan nog vara så. Men samtidigt finns det i ättartavlorna inte upptagen en enda Kruse af Elghammar som haft förnamnet Bengt. Däremot återkommer namn som Johan, Axel och Sigvard gång på gång. Dessutom återfinns släktnamnet Kruse lite här och var i landet, se t.ex olika herdaminnen. Detta sammantaget gör att jag menar att en flera decennier senare notis inte räcker för att man ska kunna fastslå adelskap. Hur väl kände den som skrev notisen den döda? Är det uteslutet att Anna i ett svagt ögonblick velat göra sin härkomst mer illuster?  
 
Finns det inga samtida dokument rörande Spilhammar och hans hustru? Skulle hon i ett sådant kallas välborna hamnar saken i ett annat läge. Vad sägs egentligen i biografien hos Braunerhjelm?

2003-02-14, 08:56
Svar #12

Bo Olsson

Det är väl bara att kontrollera kyrkböckerna i Sköllersta, där herrskapet Spilhammar/Kruse ska ligga begravda i kyrkan.

2003-02-14, 23:39
Svar #13

Birgitta Ohlsson

Att hon hette Bengtsdotter vet jag inte med säkerhet eftersom jag inte har fått tag i den som lämnat dessa uppgifter till genealogiska föreningen. Du skriver att ”notisen” är skriven flera decennier efter Ingrid Kruses död. Då undrar jag hur samtida  är Stenbocks och Stenhammars Kungl. Andra Livgrenadjärregementet : biografiska anteckningar ...  med Peder Spilhammars död? Är det den som är tryckt 1941? Jag förstår inte riktigt vad du menar med att ”notisen” är skriven flera decennier efter Ingrid Kruses död har att göra med sanningshalten i den. Jag kunde förstått om du hade tvivlat om uppgiften var tagen ur en bok men dessa uppgifter är ju hämtade ur en dödbok och då måste väl de anhöriga lämnat dessa uppgifter till prästen. Av vilken anledning skulle Anna velat göra sin härkomst illuster? Låter en aning långsökt tycker jag, vad skulle hon vinna på det? Jag har försökt få tag i Braunerhielms biografi men var tvungen att fjärrlåna den så den får jag om ca en vecka.
 
Dessa uppgifter har jag dock fått idag gällande Spilhammar:
 
 
”N:r 195. Spilhammar, Peder Larsson, blef från gemen 1657 löjtnant på Bengt
Posses (n:r 193) och 1659 på Claes Stensson Bölljas (n:r 122) ökningskompani
af Upplands ryttare. Han deltog till 1659 i striderna inom landet och
åtföljde sistnämnda år Bölljas kompani till Köpenhamn och därifrån till
R?gen, där han befann sig vid mönstringen 1660 8/2. Då kompaniet följande år
upplöstes, blef Spilhammar löjtnant på Närkeskompaniet, i hvilken befattning
han kvarstod till 1674, då han blef löjtnant på Johan Gyllenpistols (n:r
243) nyuppsatta kompani. Med detta kompani utgick han i danska kriget. På
hösten 1676 blev han ryttmästare för detsamma och stupade i spetsen för
kompaniet s.å. 4/12 i slaget vid Lund.
 
Utdrag ur  Öfwersten af Lijf Rägementet Nils Bielkes breef till Rijks
Skattmestaren Steen Bielke. Lägret wedh Swänsstorp d 8 Decemb. 1676.
Monseugneur. ----------Öfwerst Rolfzhuusen blef blaisserat oh min
Rijttmestare Spijlhammer mitt igenom Skutten, begge armeerne gjorde straxt
front moth hwarandra --------.
 
Petter ligger begravd i Sköllersta Kyrka i Närke under en praktfull sten i
kyrkogången alldeles innanför dörren till kyrkorummet. Den värja han bar i
slaget finns uppsatt på väggen i sakristian. Hans namn finns målat på
predikstolen, eftersom han bidragit till kostnaderna för den.
 
 
Anna Spilhammar gift med Daniel Kåhre. Annas far heter Per (Peder) Larsson
Spilhammar och omnämns omväxlande löjtnant, ryttmästare och major. Annas mor
heter Ingrid Kruse. Anna Spilhammar och Daniel Kåhre ägde en tid Överby
frälsegods i Törnsfalls socken, Västerviks kommun. Godset är tidigare ägt av
en Axel Kruse och hans mormor och morfar.
 
Annas föräldrar ligger begravda i Sköllersta kyrka i Hallsbergs kommun,
Närke.
 
Daniel Kåhres far, Lars Kåhre har en kusin som heter Johan Fuchs, rådman i
Västervik. Denne Johans föräldrar heter Antonius Fuchs och Susanna de Rees.
Gården ägdes en tid av Johan de Rees och borgmästaren i Västervik Hans de
Rees. Var Lars Kåhres mor en syster till Susanna de Rees, eller en syster
till Antonius Fuchs?
 
Lars Kåhre var en tid slottsfogde på Örebro slott.
 
Gården ägs sedan av Petter Strandberg, som är gift med Christina
Danielsdotter Kåhre. Gården ägs sedan av vad det verkar av denna släkt fram
till minst till 1902.
 
 
Birgitta

2003-02-14, 23:52
Svar #14

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Birgitta,
 
Vad gäller litteratur är oftast tumregeln, att nyare litteratur är tillförlitligare än äldre (men det beror givetvis på vem som författat verket). Vad gäller primärkällor är det motsatsen som gäller: desto närmare händelsen en anteckning är gjord, desto trovärdigare är den.
 
Att personer velat förgylla sin härstamning är väl knappast någonting nytt, och har väl alltid förekommit? Dumt kanske man kan tycka, men en realitet likväl.

2003-02-15, 10:17
Svar #15

Birgitta Ohlsson

Hur kunde fru Spilhammar förgylla sin härstamning i en dödbok. Var inte
hon död när dödsnotisen skrevs. Den som stod för den eventuella
förgyllningen måste väl vara författaren till notisen i dödboken, om inte
Anna förutom att förgylla sin härkomst dessutom kunde meddela sig från
andra sidan graven. Om hon nu ville göra sig mer illuster, varför valde
hon sin mor. I dåtidens samhälle hade det väl varit smartare att välja att
förgylla sin far? Modern hette Kruse, precis som fina släkten hette som
bodde där tidigare, men kände verkligen folk till Axel Kruse vid tiden för
Annas död, det är ju ca 55 år mellan Axel Kruses död och Annas flyttning
till Överby gård och ca 85 år mellan personernas död. Ett annat faktum är ju
att Ingeborg Kruse ligger begravd i Sköllersta i Närke, så
kyrkoboksförfattaren hade troligen inte tillgång till någon information
därifrån.

2003-02-15, 11:32
Svar #16

Bengt Nilsson

Som Bo Olsson påpekade ovan så är en viktig fråga vad kyrkoböckerna för Sköllersta innehåller. Dessutom tycker jag att det borde kunna finnas ett och annat i Riks- och Krigsarkiv.  
 
Utan att vara närmare insatt i Spilhammar och Kruse kan jag självklart inte uttala mig i enskildheter. Jag menar bara att man rent generellt ska vara försiktig när det gäller en notis som uppenbarligen är författad flera decennier efter att Ingrid Kruse dog. Dessutom på en helt annan plats i landet. Att det fanns adliga släkter Kruse kan ha lett till ett antagande/påstående att Ingrid tillhört någon av dem. I synnerhet om Krusar funnits i trakten tidigare. Som det dessutom vid ungefär samma tid finns diverse ofrälse personer med samma namn, se t.ex. herdaminnen, Karl XII:s officerare etc., tycker jag att det finns för många osäkra faktorer. Om Du hittar dokument från 1660- eller 70-talen, alltså samtida med Ingrid och hennes man, som kan bekräfta notisen från 1735 hamnar självklart saken i ett annat läge.  
 
När det sedan gäller Stenbock/Stenhammar och deras tillförlitlighet så bygger deras uppgifter på forskningar i en stor mängd olika arkiv. Självklart kan den också innehålla felaktigheter, men att de skulle ha missat en så pass hög officer som major tycker jag låter mycket osannolikt. Det är dessutom värt att notera att den notis om Spilhammars karriär som Du återger inte nämner något om tjänstgöring vid Östgöta kavalleri, trots detaljrikedomen i övrigt. Men det är knappast någon poäng i att spekulera i frågan, svaret lär finnas i Braunerhjelms motsvarande verk över Livregementets officerare.

2003-02-15, 21:02
Svar #17

Jonas Kuschner (Jonas)

Enligt Stenbock & Stenhammar skall Spilhammar ha stupat som ryttmästare, alltså graden under major. Som Bengt Nilsson skriver, bygger Stenbock och Stenhammar på samtida militärt källmaterial, och även om de inte anger några källhänvisningar i den enskilda biografin, är det nog inte så svårt att identifiera deras källor och kontrollera uppgifterna.
 
Omnämns han som major på något annat ställe än i dotterns dödsnotis? I annat fall finns det ju även i detta en tydlig tendens i dödsnotisen, som gör den suspekt som källa till Annas mors sociala status.
 
Inte heller ett samtida omnämnande som välboren är någon säker utgångspunkt om man kan misstänka att personen har velat ge intryck av att vara adelsman, eller personer i hans/hennes omgivning har uppfattar saken på det sättet eller helt enkelt velat uttrycka sig smickrande. Jag har en förfader, en ofrälse officer på 1700-talet, som vid några tillfällen kallas välboren. Jag misstänker att sådant kan ha förekommit just bland ofrälse officerare och deras familjer, en grupp som socialt stod adeln nära.

2003-02-15, 21:29
Svar #18

Birgitta Ohlsson

Om du läser igenom inläggen igen så ser du att det bara är Ingrid Kruse som kallas välboren, INTE henns man Peder Larsson Spilhammar. Om din teori skulle stämma varför kallas inte också maken välboren?

2003-02-15, 22:18
Svar #19

Bengt Nilsson

Bara en mindre detalj. Jonas, Du skriver att Stenbock & Stenhammar kallar Spilhammar ryttmästare. Men är han alls med i boken? Birgittas citat rörande hans militära karriär kommer väl från någon annat ställe? Och i det nämns inte alls någon tjänstgöring vid Östgöta kvalleri?
 
För att återgå till ursprungsproblemet. Vad står egentligen i kyrkoböckerna för Sköllersta? Eller samtida domböcker och andra handlingar? Som Peder Spilhammar stupade i fält, kan hustrun ha vänt sig till lämplig myndighet för att få ekonomisk hjälp etc? Det är väl i sådana, med henne och hennes man samtida källor, som svaret står att finna. Allt annat blir egentligen bara mer eller mindre väl underbyggda spekulationer.

2003-02-15, 22:25
Svar #20

Jonas Kuschner (Jonas)

Jag har inte påstått att Spilhammar kallas välboren. Jag skrev att den majorsgrad han tillskrivs i dödsnotisen, och som han tydligen (enligt Stenbock & Stenhammar) inte i verkligheten hade - och som du i varje fall inte har kunnat påvisa att han hade - gör den suspekt som källa [även] till Annas mors sociala status.  
 
För resonemangets giltighet är det inte en tvingande omständighet att han dessutom måste kallas välboren.

2003-02-15, 22:52
Svar #21

Jonas Kuschner (Jonas)

Det bör kanske tilläggas att jag inte alls vill utesluta att Ingrid Kruse kan vara någon av riddarhusstamtavlorna borttappad adelsjungfru. Sådana förekommer. Poängen är bara att man inte kan dra en sådan slutsats på en så svag grund som en betydligt senare uppgift i en dödbok.  
 
Birgitta, du borde kolla Krigsarkivets biografica-kartotek och vilka referenser det innehåller. KrA har många andra källor som kan leda vidare. Leta även i Riksarkivets Biografica- och Militariasamlingar. Kanske serien Likvidationer. Ingrid Kruse går nog att komma åt på något sätt, men Bengt har ju helt rätt i att det är i samtida källor som svaret måste sökas.
 
Hoppsan, jag måste erkänna mitt slarv angående ursprunget till Birgittas citat - kom det ur Braunerhjelms matrikel? (Förra inlägget skrevs innan jag hade sett Bengts påpekande.)

2003-02-15, 23:19
Svar #22

Birgitta Ohlsson

Dessa utdrag har jag fått via mail av en
hjälpsam släktforskare.
 
 
Ur Braunerhielm Lifregementet Biografiska anteckningar:
 
N:r 195. Spilhammar, Peder Larsson, blef från gemen 1657 löjtnant på Bengt
Posses (n:r 193) och 1659 på Claes Stensson Bölljas (n:r 122) ökningskompani
af Upplands ryttare. Han deltog till 1659 i striderna inom landet och
åtföljde sistnämnda år Bölljas kompani till Köpenhamn och därifrån till
R?gen, där han befann sig vid mönstringen 1660 8/2. Då kompaniet följande år
upplöstes, blef Spilhammar löjtnant på Närkeskompaniet, i hvilken befattning
han kvarstod till 1674, då han blef löjtnant på Johan Gyllenpistols (n:r
243) nyuppsatta kompani. Med detta kompani utgick han i danska kriget. På
höten 1676 blev han ryttmästare för detsamma och stupade i spetsen för
kompaniet s.å. 4/12 i slaget vid Lund.
 
Utdrag ur  Öfwersten af Lijf Rägementet Nils Bielkes breef till Rijks
Skattmestaren Steen Bielke. Lägret wedh Swänsstorp d 8 Decemb. 1676.
Monseugneur. ----------Öfwerst Rolfzhuusen blef blaisserat oh min
Rijttmestare Spijlhammer mitt igenom Skutten, begge armeerne gjorde straxt
front moth hwarandra --------.

2003-02-16, 00:21
Svar #23

Birgitta Ohlsson

Kan man inte tänka sig att Peder Spilhammar kunde ha blivit befordrad till major på sin
dödsbädd eller kanske postumt efter sin död, för visad tapperhet i fält?  
 
Hittade denna text på en sida:
 
 Nils Bielke, Regementschef vid Livregementet till häst 1673-1679. Alltså även under slaget vid Lund 4 december 1676 varefter Karl XI lär ha uttryckt därför har jag näst Gud att tacka min tappre Bielke och mitt Livregemente.
 
Adressen till sidan:  
 
http://www.mdm.mil.se/livreg/article.php?id=1478

2003-02-16, 11:29
Svar #24

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Måns Kruse, död 1621, tillhör en av de tidigaste i ätten Kruse af Elghammar (sid 282a i Elgenstierna IV) och nämns i första giftet ha en dotter (Alfrid) och en son (Sigvard).  I andra giftet nämns en son Johan, en dotter Anna och en dotter namn obekant död 1621.  Hadelinska släktutredningen från 1700-talet (i Lunds UB) nämner en dotter Karin som så småningom gifte sig med en icke identifierad borgmästare Nils Nilsson Danckwardt i Nyköping (jo, det finns borgmästare där med namnet Danckwardt men ej med detta förnamn eller patronymikon och hans finns f ö ej med i Danckwardtska släktutredningen).  Denna Karin kan naturligtvis vara identisk med den dotter vars namn är okänt men kan också vara en ytterligare dotter.  Om nu Danckwardt (troligen) är fel behöver ju inte Karin Kruse vara fel.  Hon anges uttryckligen vara dotter till Herr Måns Kruse till Lundby i Lij socken i Sörmland.  Sockenangivelsen är felaktig (skall vara Husby).  Finns det någon som känner till henne från en för mig okänd källa?  Det skall påpekas att tidsmässigt ligger hon rätt.
 
Mvh/Jan Åke

2003-02-16, 11:50
Svar #25

Bengt Nilsson

Vi glider kanske bort en smula från ämnet, men livregementets och Nils Bielkes insatser vid Lund var förvisso mycket viktiga. Jag har likväl svårt att tro att en död man skulle befordras till major, dessutom vid ett helt annat regemente än det han dittils varit verksam vid. Och detta utan att det skulle nämnas i vare sig Braunerhjelm eller Stenbock & Stenhammar.  
 
Detta innebär att notisen från 1735 med stor sannolikhet har fel såväl när det gäller Pers grad som vilket förband han tjänstgjorde vid. Vilket gör att man också bör vara skeptisk till uppgiften wälborna.

2003-02-16, 20:26
Svar #26

Birgitta Ohlsson

Jag har nu fått en uppgift från en person i Sköllersta, som jag inte lyckats få verifierad på annat håll om att Spilhammar kallas Löjtnant på sin gravsten. I Braunerhielm och i citatet från Nils Bielke till sin far, som jag båda tidigare lagt in här, så kallas han Ryttmästare. Nu undrar jag vilken källa som är trovärdigast, gravstenen eller Nils Bielke och Braunerhielm?

2003-02-16, 23:13
Svar #27

Bengt Nilsson

Jag skulle nog satsa på Bielke. Det var ju trots allt hans regemente. Jag är inte tillräckligt insatt i just den tidens befordringsväsen, men kan det vara så att Spilhammar blev förordnad till ryttmästare i största hast men stupade innan han fått kunglig fullmakt? Jag förmodar att Braunerhjelm hade angivit ett datum om det funnits ett sådant i källorna. Man kan väl möjligen undersöka i Braunerhjelm vem som var ryttmästare vid kompaniet före Spilhammar och se vad som hände med honom.

2003-03-04, 23:07
Svar #28

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
I kyrkböckerna för Sköllersta kunde jag tyda följande:
1667 Jan 13 Spilhammars barn i Berg Sara
1668 Okt 28 Löjtnantens dotter Spilhammars barn i Berg Anna
1670 Juni 6 Löjtnantens barn i Berg Ingrid
1671 Nov 1 Löjtnantens i Bergh Gunilla
1673 Juli 27 Löjtnantens barn i Bergh
     Aug 10 Löjtnantens barn i Berg (begravt)
 
1981 togs ett foto på gravstenen i Sköllersta kyrka, vilket vi fått en kopia på. Där kan man tyda:
Peter Spilhammar  Ingri Bengtsdotter Kruse
Löjtnant till häst
Berg den 15 maj Anno 166Z
 
Barnen föds 1667-1673 och P.Spilhammar stupar 1676. Vad var det då som hände 1662? (Om Z är 2)
 
I dödboken 1735 för dottern Anna uppges hennes föräldrar vara Per Spilhammar och Ingrid Kruse.
1708 döper dottern Gunilla sin förstfödda till Ingrid.
 
Förmodligen är det en felskrivning på gravstenen om varken Per eller Ingrid har avlidit 1662.
 
Kan det finnas någon annan förklaring?

2004-05-29, 18:49
Svar #29

Pia Afzelius

Hej Jan Åke Sandberg og andre
Jeg skulle også have  de aner, du nævner i dit indlæg:
Måns Kruse, död 1621, tillhör en av de tidigaste i ätten Kruse af Elghammar (sid 282a i Elgenstierna IV) och nämns i första giftet ha en dotter (Alfrid) och en son (Sigvard). I andra giftet nämns en son Johan, en dotter Anna och en dotter namn obekant död 1621. Hadelinska släktutredningen från 1700-talet (i Lunds UB) nämner en dotter Karin som så småningom gifte sig med en icke identifierad borgmästare Nils Nilsson Danckwardt i Nyköping (jo, det finns borgmästare där med namnet Danckwardt men ej med detta förnamn eller patronymikon och hans finns f ö ej med i Danckwardtska släktutredningen). Denna Karin kan naturligtvis vara identisk med den dotter vars namn är okänt men kan också vara en ytterligare dotter. Om nu Danckwardt (troligen) är fel behöver ju inte Karin Kruse vara fel. Hon anges uttryckligen vara dotter till Herr Måns Kruse till Lundby i Lij socken i Sörmland. Sockenangivelsen är felaktig (skall vara Husby). Finns det någon som känner till henne från en för mig okänd källa? Det skall påpekas att tidsmässigt ligger hon rätt. 
 
Mvh/Jan Åke
Jeg er meget interesseret i, om du eller andre har fundet noget nyt.
Mvh
Pia

2004-05-30, 07:41
Svar #30

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Hej Pia
Jag uppmärksammade inte detta ditt inlägg i går men jag tror att av mitt inlägg under Danckwardt du fått svar på din fråga, och då tyvärr ett negativt svar
Med bästa hälsningar
Jan Åke

2004-05-30, 19:40
Svar #31

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag härstammar i rakt nedstigande led från Sigvard Kruse och den friherrliga ätten Kruse af Kajbala. Han föddes som son av Måns Kruse och hans första hustru Brita Hård.
 
Vem var Brita Hårds föräldrar? I Elgenstierna finns ett frågetecken. För det andra hittar jag inte heller Brita Hård under ätten Hård i Elgenstierna. Är det frågan om samma Hård ätt?
 
M.V.H.
Ralf

2004-05-30, 22:26
Svar #32

Jan Åke Sandberg

Hej Ralf
Nej, något svar kan du inte få på denna intressanta fråga från mig tyvärr mer än att det fanns flera släkter Hård och inte bara de som senare skulle bli introducerade.  Och det är inte helt säkert att forskning kan ge något svar på denna fråga p g a källbrist.  Du kan ju notera Elgenstiernas osäkerhet i frågan.  Vi får se när supplementbandet kommer ut om det kan ge någon ledtråd
Mvh/Jan Åke

2004-06-11, 22:30
Svar #33

Pia Afzelius

Hej Ralf
 
Kan dette være rigtigt?:
Hans Persson HÅRD (1530 - ) (faderen til Brita)(olof.zachrisson@spray.se)
Christina Bengtsdotter Ulfsax (?) (about 1530).
Ovenstående er ikke mine egne aner. Så vidt jeg har forstået skulle min ane være Anna Hansdotter GYLLE og ikke Brita Hård
Mvh
Pia

2004-06-11, 23:46
Svar #34

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej, Pia!
 
Lite snopet är det nog då jag själv hittade svaret i tillägg och rättelser i slutet av Elgenstiernas sista band. Där står nämligen att Måns Kruse af Elghammar till bland annat Lundby i Frustuna (ej Husby-Rekarne) socken var första gången gift med Brita Hansdotter. Hon var dotter av Hans Hansson till Runkarp i Ljunga socken i Kronoborgs län.
 
Jag rekommenderar alla, att också läsa tillägg och rättelser delen. Där kan man hitta många svar man länge funderat på.
 
M.V.H.
Ralf

2006-04-22, 21:32
Svar #35

Birgitta Ohlsson

Vem var Carl Kruse som levde på 1670-talet?
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna