ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Koch, von  (läst 2305 gånger)

2006-02-02, 01:29
läst 2305 gånger

Elsie V. Martin

Det är fortfarande intresant att utforskar Kock (Coccius) anor i södra sverige (Blekinge). Det var en familj som i och för sig lämnade en stor intryck på sveriges ekonomiskas utveckling (i överhuvudtaget med Kockfamiljen i Säter, Dalarna). Kanske är Kockfamiljen i Hällaryd inte släkt med de i Säter. Men när man tittar på dopfuntet i Hällarydskyrkan finns det visst en adelsvapen som tillhörde Kock (Coccius) familjen. Fördemesta har jag aldrig sett någon bevis på Anbytarforum att Kockfamiljen hade adeliga härstämning. Jag skulle rekomendera att det ändrats.  
Mvh,  
Elsie Ekström Martin  
Brooklyn Center, MN, USA

2006-02-02, 19:31
Svar #1

Bo Olsson

Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar, men jag har för mig att det bara är adliga släkter som har öppna hjälmar i sina släktvapen. Jag vet inte om samma sak gäller i Danmark, men helt klart så är hjälmen på prosten Mats Jörgensen Kocks vapen öppen. Jag känner inte heller till om det finns en adlig släkt i Danmark, under denna tid, som heter Kock.

2006-02-05, 18:56
Svar #2

Elsie V. Martin

Hej Forskare,
För att fortsätta med en diskussion om adeliga familjen Kock, då föreslag jag att titta också på familjen Kock i Malmös område: Jörgen Kock fr. Vestfalen, borgmästare i Köpenhamn och i Malmö.  Han var kungliga myntmästare i Malmö, adlad 1526.  Jag har en copia om vapnar från både fars och mors sidar (given som meddelande från listserve scangen).  Ar borgmästare Jörgen Kock (Malmö -f.1487/88, d. 1556) släkt med Mats Jörgensson Kock (Hällaryd, Bleking f. på Fyn, Danmark - Sjöberg: Blekings historia och beskrivning - d. 1677 - Skånes Nat. i Lund) och även släkt med Markus Kock som inträdde som myntmästare i Säter, Dalarna, året 1627 (Svensk koppar och kopparmyntning, Stora kopparbergs bergslags AB, Stockholm, 1951)?  Har andra forskare några ideer och information om de Kockarna?
Mvh,
Elsie Ekström Martin

2006-02-13, 06:19
Svar #3

Bo Olsson

Om du har släktvapnet för Jörgen Kock så kan du väl jämföra med de bilder på Mats Jörgensen Kocks vapen som finns under diskussionen om släkten von der Wettering. Har de båda herrerna samma vapen så så är väl chansen ganska stor att de är släkt. Det vore kul om du kunde lägga in bilder här på de vapen du har.
 
MVH
 
Bo Olsson

2006-09-24, 12:19
Svar #4

Birgit Hirsch

Söker en Hanna Von Kock född Lundqvist 1854 hon var gift med Oscar Frans Von Kock född 1854
 
Hittar inga barn på deras sida . Är tacksam för alla svar

2006-09-24, 12:21
Svar #5

Birgit Hirsch

Förlåt Oscar Frans är född 1845 ej 1854

2006-09-24, 16:41
Svar #6

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Birgit!  
 
Det finns en Hanna von Kock, född Lundhquist den 29 september 1854 i Falun.  Hon var dottern till bergmästaren Gustaf Adolf Lundhquist och  Augusta Vilhelmina Renström.  Hanna var gift i Klara församlingen i Stockholm den 27 november 1876 med Oskar Francis von Kock, född i Klara församling den 7 mars 1845, sonen till Nils Samuel von Kock och Frances Eliza Lewin, född i England.
 
Källa:  Ätten von Kock, som finns på sidor 651-654 i Svenska adelns ättartavlor ifrån 1857 vol I, av F. U. Wrangel och Otto Bergström (tryckt 1897).  
 
Om Hanna och Oskar hade barn, de troligen finns nämnd i Den introducerad svenska adelns ättartavlor, vol I-IX (1925-36), av Gustaf Elgenstierna. Volymerna finns på bättre biblioteken i Sverige.  
 
Mbh,  
 
John Winblad von Walter, Carver, Minnesota, USA  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------

2006-09-24, 17:57
Svar #7

Birgit Hirsch

John !!
Tack jag blir rörd till tårar . Det är min Hanna Men min födelsedata på henne är fel .1854 stämmer men sep blev fel  juli står det i mina papper dagen stämmer . Tack  tack

2008-01-27, 20:34
Svar #8

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Är ovanför inskrivna inlägg på rätt plats?
 
Den i sverige adlade Nils Koch nobili von Koch (1815) verkar inte höra ihop med ovan nämnda!
 
Nils von Koch (1768-1848) var sonsons son till Michael Christiani Kock (1661-1733) kyrkoherde i Tjörns pastorat och kontraktsprost över Älvsyssels kontrakt av Göteborgs stift. Är det någon som känner till namnen på de emellan liggande. D.v.s. far och farfar till Nils von Koch. (Källa adelskalendern 2004 sidan 405)
 
Jag har också en syssling till Nils von Koch, Maria Koch gift med borgmästaren i Uddevalla Anders Åberg, jag är också intresserad av hennes far och farfar. (Källa ättartavlor släkten Uggla tab. 154)
 
 
Mvh Göran

2008-05-28, 22:37
Svar #9

Utloggad Mattias Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-08-12, 22:06
    • Visa profil
Om Kock står det att finna upplysningar i Skarstedts herdaminne över Göteborgs Stift och även Bexells herdaminne. Även Anrep har skrivit om släkten Kock, kvalitén på Anrep vågar jag dock inte bedöma. Nu har jag inte källorna tillgängliga men jag kan ju nämna att den av Göran Löfstedt nämda Michael Christiani (Christiansson) Kock fick 16 barn varav 11 var söner.  
 
Christian Kock, ovan nämdas far, har sägs vara av livländsk eller pommersk börd. I övrigt var han handlare i Kungälv under den danska tiden. Det bör kanske också nämnas att det endast är Nils von Koch och hans barn är adliga varigenom verk som Elgenstiernas ger begränsad information bakåt i tiden.

2010-03-14, 02:51
Svar #10

Utloggad Elsie Ekstrom Martin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-03-28, 00:33
    • Visa profil
Konstigt att Kock/Koch anartråd inte visats på något sätt på Anbytarforum.  Finns det någon som har gott igenom olika anartråd och utforskat familjen eftersom familjen spelade en stor roll i sveriges ekonomiska utveckling under 1700/1800 talet och så vidare.  
När man tittar på Academie Royale de Belgiques tidskriften finns det en berättelse om Remacle le Serwyr (d. 1568).  Därifrån uppträddar Kockarna evenuellt och så småningen in i sveriges historia.
 
Remarcle, gift med (1) Catherine Havens, (2) Idelette de Bois
 hade som bror
 
Henri(1583-1613)
Abel (1603)flyttade till Danzig
Daniel (dog. 1615)
 
Barnen till Remarcle/Markus och Catherine Havens
Jean
Anne, gift med Jean Hans
 
 
Barnen till Idelette de Bois
Barthèlemy
David, gift med Anne Godet, mintmästerare i Königsberg 1650
Henri,(Daniel) reste till sverige 1626
Barbe, gift med Pierre de Sur le Try
Madeleine, gift med Jean de Vaux (de Pont)
Francoise, gift med Gérard Heyne (Hammen)
Idelette, gift med Laurent Pasqnia
 
Som intresse för mig blir det ankyntning till Mats Jörgensson Koch i Hällaryd, Blekinge.
 
Många hälsningar,
Elsie Ekström Martin
Minneapolis, MN, USA

2010-03-15, 19:14
Svar #11

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Hej Elsie,
 
Intressant, men jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang. Hur  leder någon av dessa personer till de svenska Kockarna?
 
MVH
Hans Rosenlund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna