ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kalling  (läst 1699 gånger)

2002-12-09, 16:09
läst 1699 gånger

Hans Gyllenbrodd

Frågan gäller en viss Jeker Kalling, son till Per Kalling.  
Per Kalling påstås tillhöra grevliga ätten Kalling. Per K bor utanför Ystad och han driver här ett gästgiveri som kallas Stora Herrestad. Jerker påstår att de tillhör greveätten. Men jag kollade upp dessa Per och Jerker i Adelskalendern, inte fanns de där!! Kan de tillhöra denna ätt ändå och varför står de inte med då? Detta är min fråga..

mvh HG

tack på förhand.

2002-12-09, 16:31
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1663
  • Senast inloggad: 2024-06-20, 10:56
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Om de enligt Riddarhusets mening tillhör grevliga ätten Kalling skulle de stå med. Kanske Per är son till en greve Kalling i ett samboförhållande? Grevetiteln följer ju i äktenskap födda söner till tidigare grevar.

2002-12-09, 17:05
Svar #2

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Det är ju heller inte omöjligt att de kan tillhöra en borttappad gren (även om det kanske är osannolikt), sådant har ju förekommit förr. Exempelvis kommer ätten Aminoff i nästa upplaga av adelskalendern att förses med flera nya grenar, som Riddarhuset tidigare inte haft kännedom om, inskickade av Fredrick Andreasson (hans mormor hör till en av dessa grenar).

Vad vet du om Jerker och Per Kallings härstamning på raka fädernet? Om det följs bakåt så märks det ju om någon greve Kalling uppenbarar sig.

2002-12-10, 14:21
Svar #3

Hans Gyllenbrodd

Jag vet att Jekers far Per hadde en far som dog någon gång på 80-talet. Denna farfar till Jerker gav Per sin riddarkedja med en finsk sten i. Denna farfar bodde i Finland. Men Per Kalling har alltid bott i Sverige konstigt nog..

2002-12-10, 14:33
Svar #4

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hans,

Grevliga ätten Kalling har mycket riktigt anknytning till Finland. Har du undersökt om Per och Jerker står med i Finlands adelskalender? Det kan ju vara så, att de inte ansökt om att bli introducerade på Sveriges riddarhus, och i sådana fall bör de stå i Finlands adelskalender.

(Bl. a. har jag en bekant, Stefan Schildt, som är född, uppvuxen och bosatt i Karlstad, hör till den adliga ätten Schildt, men saknas i Sveriges ridderskaps och adels kalender. När jag tillfrågade honom om detta, fick jag till svar att Du tittar i fel adelskalender. Titta i den finska istället. Eftersom ätten Schildt har nr 24 i Finland, men nr 282 i Sverige, har Stefans far ansett det bättre att fortsätta vara inskriven på Finlands riddarhus, och Stefan instämmer i att nr 24 är bättre än nr 282. Fullt förståeligt.)

Det är möjligt att ditt närmaste bibliotek inte har Finlands adelskalender, men du bör kunna beställa åtminstone kopior om vad den har att säga om ätten Kalling via ditt bibliotek (från något bibliotek som har Finlands adelskalender).

Vet du vad Per Kallings far hette, och ungefär när han var född? Kan han ha varit bosatt i Sverige någon tid, och sedan återvänt till Finland?

2005-02-21, 01:54
Svar #5

Gyllenbrodd

Per Kallings far hette också Per Kalling.
Jerkers Far Per Kalling driver ett gästgiveri i st.herrestad utanför Ystad. ch deras släkt Äger ett slott utanför Örebro. Därbland annat en av sveriges äldsta karoliner bodde. En Kalling

Det är allt jag vet.

Mvh HG

2006-10-30, 21:56
Svar #6

Lena Jonsson

En fråga: I Velinga socken håller vi på att sammanställa en bok om torp och småställen. Har träffat på en Ella, möjligen Ellan, född slutet 1880-tal, som enl berättartradition var sångerska och ingick gifte med en finsk adelsman vid namn Eränen. Denna Ella öppnade ett Skönhetsinstitut i Finland vilket vi har bilder från. Finns det någon som vet mer om denna Velinga-tös. Det sägs att hon växt upp i en backstuga som kallades Jakoba men bär namnet Paradis. Vidare berättas att hon hade en bror som blev fabrikör. Bilder från hennes 60-årsdag i slutet av 40-talet visar en parant, välfriserad dam.

2007-03-01, 14:28
Svar #7

Utloggad Amanda Melin

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:59
    • Visa profil
hejsan!
jag undrar om det finns någon som har information om en beata kalling född i stockholm 1695 och död i film 1773. skulle gärna vilja veta vad hennes barn hette. all info är av intresse.

mvh/
amanda melin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna