ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 27 november, 2009  (läst 4177 gånger)

1999-07-04, 18:15
läst 4177 gånger

Patrik Andersson

Hej!
 
Adliga ätten Jordan från Schlesien adlades och introducerades på Riddarhuset i Sverige 1638. (Ättartaflor öfver den på Finlands riddarhuset introducerade adeln utgiven av Oscar Wasastjerna)  
 
På min mormors sida finns en Sara Jordan,  
troligen född under 1720- eller 1730-talen,
nämnd bla. vid tinget på Vållö 1760. Hon var  
född på Svartö, Mönsterås sn.
 
Gift med 1) Nils Wåhlberg 2)Jonas Kindström
(Allt enligt Stranda hembygdsförenings årsskrift 1991-92)
 
Någon som vet om Sara är besläktad med den adliga ätten Jordan, eller känner till hennes ursprung överhuvudtaget?
 
Tacksam för svar!

1999-07-04, 22:34
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt Elgenstierna IV så verkar adliga ätten Jordan ha hållit sig i Finland från början och framåt mer eller mindre. Undantaget är Adam Johan Jordan, ca 1670-1741, som var officer vid skånska tremänningsregementet, men han bodde i Skåne och hans barn är födda där, och bland hans fyra överlevande döttrar finns ingen Sara. Sannolikheten för att din Sara ska höra dit är nog rätt liten.
Det finns också en ätt von Jordan (nr 914) av skotskt ursprung, men de bor också i Finland och var utdöda vid mitten av 1700-talet.

1999-08-02, 19:56
Svar #2

Irene Lundquist Svenonius

Patrik,
 
Enligt de uppgifter jag har är Sara Jordan född 3 januari 1708 på Svartö. Hon gifte sig 25 sept 1725 med Nils Wåhlberg. Gift 9 nov 1742 med Jonas Kindström. Dessvärre har jag inga uppgifter om hennes föräldrar. Men med dessa uppgifter torde det gå att få fram. Jag kan gå till biblioteket nästa gång jag är i MÖnsterås - trol början av sept. Jag tror att det funnits Jordan i Kalmar.
 
mvh IRene

1999-08-02, 19:57
Svar #3

Irene Lundquist Svenonius

Glömde skriva dödsdatum: 2 mars 1763 på Vållö.
 
mvh IRene

2002-02-16, 18:06
Svar #4

Utloggad Christina Glaeser

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-05-16, 18:23
    • Visa profil
Kronoskrivaren Göran (Georg) Laur?n som  
var  
verksam i Letala på Åland omkring 1728 hade  
en  
hustru, Elisabeth som var född Jordan.
 
Det lär också ha funnits en borgmästare i  
Stockholm i slutet av 1600-talet och/eller i  
början av 1700-talet som hette Gustav Johan  
Jordan.
 
Är det någon som har fler upplysningar om  
dessa  
personer ?
 
 
vänlig hälsning
 
Christina Glaeser

2004-03-15, 17:04
Svar #5

Utloggad Ann-Charlott Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2013-12-17, 16:30
    • Visa profil
Är det någon som känner till när Anna Jordan var född och dog, även hennes man Hans-Jurgen Ahnfelt från Stockholm. Annas föräldrar var Mikael von Jordan den äldre och modern Christina van Monkhoven.
Hoppas det är någon som har svar på detta

2004-03-15, 22:11
Svar #6

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Jordan är en adlig släkt och finns med i Elgenstiernas ättartavlor del 4, sid 46ff. Hans Jurgen Ahnfelt kallas löjtnant vid Henrik Flemings reg. och uppges ha dött 1674 i febr. i Riga. Anna Jordan levde då (änka). Hennes far var Mikael von Jordan den YNGRE, adlad jordan (nr 243).
Detta är kanske uppgifter som du redan har. Elgenstiern har tyvärr mycket få data om familjemedlemmarna, vad det avser födda-vigda-döda.
Har du uppgifter (eller tips om källor) om Anna och Hans Jurgen, var de var bosatta, barn osv. så vore jag intresserad. Jag är själv ättling till Annas broder Adolf Ernst (död 1693)

2005-03-07, 20:24
Svar #7

Utloggad Eva Ljungberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 12:25
    • Visa profil
Jordan
Mycket intressant. Det finns Jordan längre tillbaka i min släkt. Jag har hittat dem under Högsy sn i Kalmar län. Som ligger angränsande till Mönsterås. Har du fått flera upgifter om dessa. Släktingar som jag har hittat har bl.a. bott i Trensjöholm i Högsby runt 1800-talets början. Jag har själv försökt att leta vidare var denna släkt kommer ifrån. Vi får återkomma

2005-07-14, 15:01
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anna Jordan, som lefde enka 1674 (Ramsay), dotter till Mikael von Jordan den yngre, adlad Jordan, är nämnd under Lettland. Sannolikt är det intressant att ovan nämnde överste Mikael Jordan finns portträtterad i Skoklostersamlingen:

Målat av Matthäus Merian d.y. år 1649. (Målningen här något beskuren)
Noteringen om målningens förekomst fann jag i Ramsay, Frälsesläkter i Finland intill Stora Ofreden - Den saknas i EÄ (sic!).
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-07-14, 15:22
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Återigen blir det intressant att jämföra portträttets vapenbild med den som finns i litteraturen.
Både Ramsay och EÄ visar följande vapen:

(här från Ramsey)
Vänligen,
Olle Elm

2005-07-14, 15:23
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har klippt ut och försökt förstora vapnet på målningen.

 
Det första vapnet påminner om ett sköldeknecktsvapen. Vädurhornen på det andra kan luta åt det hållet. Men jag kan inte se någon väpnad arm. Nu vore det givetvis intressant om någon kunde foto målningen på Skokloster - eller kanske redan känner till vapnet.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-07-17, 17:38
Svar #11

Irene Lundquist Svenonius

Hej Eva,
 
Nedan lite info om familj med fader Thomas Jordan, där det finns koppling till Högsby. Om Du har namnet på hans första hustru eller annan info så är det av intresse.
 
(Huvuddelen av denna info är framforskad av Gerd Ireman)
 
mvh Irene Svenonius, ättling till Thomas Jordans dotter Sara
                                                   ? Tab:              778?
?Thomas Jordan                                                            ?
?Född ca 1660                                                              
?Död 1738 i Svartö, Mönsterås                                             ?
?Mönsterskrivare                                                          ?
?Gift 1685 ca med  ??                                                         ?
?Gift 1708-12-28 med                                                      ?
?Elisabet Fast                                                Tab:     779?
?Född ca 1680                                                             ?
?Död 1736-12-10 i Svartö, Mönsterås                                       ?
?Far: Herman Fast                                             Tab:    1558?
?Mor:
Thomas Jordans barn i båda giftena;
?Barn:                   Född:                         Död:         Tab:  ?
? 1 Elisabeth            1686                          1716-02-12         ?
? 1 Inger                1687-10-09 Långemåla, Högsby  1687-12-11         ?
? 1 Maria                1691-04-15 Glabo, Döderhult   1700-1705          ?
? 1 Gunil                1692-12-04 Glabo, Döderhult   1779-01-01         ?
? 1 Christoffer          1697-02-28 L:a Eckerhult, Död 1731               ?
? 1 Johan                1699 L:a Saltvik, Döderhult   1700-1705          ?
? 1 Peter                1703 Glabo, Döderhult         1754-01-09         ?
? 1 Engela               1704 Glabo, Döderhult         1758-03-24         ?
? 2 Sara                 1710-12-11 Glabo, Döderhult   1762-05-26      389?
? 2 Nils                 1716-09-24 Glabo, Döderhult   1719-01-24         ?
?Kommentar för Thomas Jordan:                                             ?
?Mönsteråskrivare vid Överstelöjtnantens kompani, Kalmar regemente.       ?
?Bosatt i Glabo, Döderhults socken. Född omkring 1660. 1719               ?
?flyttade han till Högemåla i Mönsterås.

2005-08-12, 13:45
Svar #12

Utloggad Eva Ljungberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 12:25
    • Visa profil
Hej igen,
Detta var mycket intressant. Jag har ej hunnit så långt bakåt. Men det är samma släkt.Jag har då anknytning till ättlingarna efter Christoffer Jordan. Du nämner Irene Lundquist Svenonius. Var kan jag få tag på henne? Var är hon bosatt och har du någt tel.nr. Detta verkar kanonintressant för mig.
Eva Ljungberg.
Nås även på tel. 08-7181755 kvällstid.

2005-08-14, 09:56
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Eva Ljungberg,
Irene Lundquist Svenonius når Du om Du trycker på hennes namn i frågan ovan.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-10-31, 20:49
Svar #14

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
En signetring som kan ha tillhört Mikael von Jordan d.y. finns beskriven här. Den ärvdes genom dottern Anna av sonsonen (?), kornetten Jonas Ahnfelt (död 1764), som använde ringen på en trosförsäkran till Ulrika Eleonora, som finns bevarat i krigsarkivet. Den innehåller det Jordanska hjärtvapnet (harneskklädd arm med draget svärd i italiensk sköld). En bild på vapnet finns på Finlands Riddarhus. Från Finland finns också en artikel om Karl Jordan, som blev avrättad för tvegifte år 1662.
 
Mats

2005-11-14, 17:18
Svar #15

Satu Laine

Jag är själv ättling til Anna von Jordans broder Mikael Everhardt .Hans dotter Anna Elisabeth var tvungen att emigrera från Finland till Sverige under den stora ufreden ( Elgenstierna ).En som heter Anna Magdalena von Jordan ( som jag INTE har funnit i min släkttavla) reste från Villnäs slott til Sverige.Hun hadde blivit änka til major Köhnigstedt år 1711 (Louhisaaren kartano ;Lounatvuori, Knapas, 2005).Finns det någon som vet vilka som var hennes föräldrar,syskon ?

2005-11-14, 21:32
Svar #16

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Har du tittat på denna länk, Satu?  Finska flyktingar i Sverige under stora ofreden
 
Här finns åtminstone elva olika (von) Jordan samt två ytterligare på Königstedt.

2005-11-14, 22:54
Svar #17

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Anna Magdalen von Jordan tillhörde en annan adlig familj, utan släktskap med våra Jordan. Hon dog 8 mars 1733 och hade gift sig 1708 med majoren Johan Köhnn, adlad von Köhnnigstedt. Hennes föräldrar var majoren Evert Bernt von Jordan (död 1680) och Anna Magdalena von Liebstorff (begr. 1724 i Tenala kyrka). Hon hade 11 syskon. En syster, en svägerska och hennes mor återfinns på länken ovan!

2005-11-15, 00:09
Svar #18

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Enligt Johanna Aminoff-Winbergs licentiatavhandling Finska flyktingar i Sverige under åren 1710-1721 (Åbo Akademi, Historiska institutionen, Nordisk historia, 1990), som också finns på  nätet, så tog Elisabet Jordan (”gammal”, änkefru efter kapten Godhe) emot understöd från den s.k. flyktingkommissionen, dels två gånger under år 1714 samt två gånger under år 1715. Även år 1716 finns hon med i rullorna, men nu som ”död”. Elgenstierna uppger att hon 'levde änka 1712', men av allt att döma kan vi med dessa källors hjälp precisera hennes död något, till omkring 1716. Elisabet var dotter till Mikael von Jordan den yngre och Christina van Monkhoven (Mönnichhofen).

2005-11-15, 16:55
Svar #19

Satu Laine

Tack för dessa uppgifter Mats !Jag är en som inte ,för så lenge sedan har börjat intressera mig och forska  i detta fältet , men ju mer jag har funnit ut desto intressantare og spännande har det blivit.Det är en historia ,som spesiellt har fångat mitt intresse och det gäller brodern Carl til de som har nämnts i diskussionen ovan (Anna, Adolf Ernst och Mikael Everhard von Jordan ).Du har förmodligen kännedom til detta.Han har ju ett rum i Åbo slott ,som är nämnd efter honom Jordans kammare.Enligt en historia af Jully Ramsay (som jag fick tilsendt från Åbo slott) var Carl von Jordan gift med Ebba Fleming.Nu är jag nyfiken på att få svar på vems dotter var Ebba Fleming.

2005-11-15, 17:47
Svar #20

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Ebba Flemings föräldrar var landshövdingen i Nyslott (men 1645 avsatt från sitt ämbete - efterträddes av just Mikael von Jordan d. y.!) Herman Fleming och hans andra hustru Anna Jakobsdotter (Stubbe). Fler uppgifter hittar du kanske  här. Jag har inga andra data om familjen.

2007-03-05, 17:59
Svar #21

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Den Sara Jordan, gift Wåhlberg och Kindström på Svartö i Mönsterås, som omnämns ovan, hade flera barn. I giftet med Kindström fanns bl a sönerna Nicolaus 1743 och Anders 1745. Känner någon till vad som hände med dem?

2007-03-26, 11:50
Svar #22

Emilia Ström

Porträttet på Skokloster
 
föreställer kanske en annan Jordan än Michael Jordan d.y. d. 1652, om han inte använde den polska vapenskölden Tre trumpeter -Trzy traby. Släkten Jordan från Zakliczyn (Lillpolen)med just detta vapnet var mycket stor under XV- och XVI-talet.
 
I Svenska Porträttarkivetes katalog finns registrerat ett annat porträtt föreställande, enligt påskrift, Reinholt eller Kernholt Jordan Obrisier zu Ross. AE 44. 1649, med exakt samma vapensköld.

2009-11-24, 14:00
Svar #23

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
Hej jag heter Andreas Vos och är släkt med von Jordan genom Hans Jurgen Ahnfelt gift med Anna von Jordan dotter till Mikael von Jordan den yngre.
Har följt diskussionen och skickar in ett inlägg:
 
Jag jobbar som Osteolog/arkeolog och håller mest på med humant skelett matrial så man har ju sett en hel del kranium genom åren.
 
Ska vi börja med skokloster porträttet så har mannen på det en flack lutning på pannan och sidobena på håret, Rak näsa, muskelinfästningarna på ögonas utsidor drar ögonen neråt, ögonfärg bruna, kindmusklen med vecket ner mot näsan löper en bit ut från näsan.
 
Bysta porträttet mannen har hög panna, mittbena, näsryggen är böjd in mot ögonen, muskelinfästningarna på ögonas utsidor drar ögona uppåt, ögonfärg grå enligt med kommande brev, kindmusklen med vecket ner mot näsan löper precis in vid näsan.
 
Rent anatomiskt rör det sig om två helt skilda individer. En porträttmålare skulle nog inte begå så många fel.
 
Vad gäller vapnet med de tre trumpeterna så är det också Mikael von Jordans släktvapen. Hans far Mikael von Jordan den äldre kom från schlesien och härstammar från Jordan von Alt-Patschkau.
 
se länk: http://www.sausenberg.eu/schoenwald/jordan-herren-auf-bischdorf-und-schoenwald.h tml
på länken har ni ett senare vapen med både trumpeterna/hornen och armen med svärd.
 
Armen med svärdet är taget från finska ättartavlor men där blir Jordan släkten inte introducerad för än på 1800talet.
Vapnet dyker sedan upp i Elgienstiernas ättartavlor. Det kan alltså vara en senare ättling till Mikael von Jordan som introducerar vapnet med en arm svingande ett svärd.Eller så har Mikael von Jordan viljat särskilja sig från fadern med samma namn och använt svärdet med armen på sin signetring.
 
Antagligen är det med största sannolikhet Mikael von Jordan på skokloster Porträttet
 
Men vem är det då på Bysta porträttet? Likheten är stor på de bägge herrarna och släktvapnet är de samma så man kan ju sluta sig till att de två är släkt med varandra. I hörnet står de ju med reservation för första bokstaven (K)ernholt. att det skulle vara Rernholt är föga troligt.
Kernholt är ett vanligt namn för tiden och figurerar både som efternamn och förnamn.
 
Enligt adelstavlorna har Mikael von Jordan bara systrar, men dessa ättartavlor är ofta otillräckliga och ändras ibland när man finner mer fakta.
Kernholt kan ju vara både kusin eller bror till Mikael von Jordan eller Reinholdt von Jordan.  
 
Den Reinholdt von Jordan som Emilia har information om skulle jag gärna vilja veta mera om. Hur han förhåller sig till släktträdet?
 
med vänliga hälsningar  
Andreas vos

2009-11-24, 14:10
Svar #24

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
Hej igen! Andreas vos här
Hittade följande på nätet:
 
Zeitschrift des Vereins f?r Geschichte und Alterthum Schlesiens
 
1541 September 17. Onolzbac^h. Mark-  
graf Georg von Brandenburg  
benachrichtigt den Landes-  
hauptmann Hans Jordan von  
Alt-Patschkau von vorstehen-  
dem Befehl und weist ihn  
gleichfalls zum Schutze der  
Pfarrer an. XXI. 412.  
 
1541 September 26. Onolzbach. Mark-  
 
graf Georg von Brandenburg  
an den Hauptmann Hans Jordan  
von Alt-Patschkau, diejenigen  
Personen, welche nach dem  
?berschickten Verzeichniss des  
Magister Paulinus das neue  
Sakrament nicht binnen einem  
halben Jahre empfangen, aus-  
zuweisen. XXI. 414.  
 
Finns det någon som är bra på tyska som skulle kunna översätta?
Här omnämns en Hans Jordan Landeshauptmann i schlesien på 1500talet skulle detta kunna vara Mikael von Jordan den äldres farfar Hans von Jordan gift med Margareta von Gripenberg?
Landeshauptmann skulle det kunna översättas med Landshövding?
 
Finns det någon som gått vidare med sökningar i polen och tyskland på Jordan släkten?
Med vänliga hälsningar
Andreas Vos

2009-11-24, 17:19
Svar #25

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Du kan översätta texten med hjälp av denna länk: http://translate.google.se/
Du bara kopierar texten, klistrar in och tycker på en översättningsknappen!

2009-11-25, 22:19
Svar #26

Utloggad Kaarina Ylin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:28
    • Visa profil
Tabell 1
1.  Hans von Jordan av huset Storckens i Pommern. Adliga ätten JORDAN, nr 243. Adlad 1638 27/1, introd. s.å.
Härstammar från en förnämlig adlig ätt i Schlesien, - Ätten, som efter Finlands införlivande med Ryssland 1809 icke varit representerad i Sverige, immatrikulerades på riddarhuset i Finland 1818 6/2 under nr 21 bland adelsmän.
 
1
Maka: Margareta von Gripenberg
   Barn:
   Evert Hansson von Jordan. Till tabell 2.  
Tabell 2
2.  Evert Hansson von Jordan
Maka: Catharina Caspersdotter von Bohm. dr. av Casper von Bohm från Mark-Brandenburg.1
   Barn:
   Mikael d.ä. Evertsson von Jordan till Lahtis, f. Pommern. Till tabell 3.  
Tabell 3
3.  Mikael d.ä. Evertsson von Jordan till Lahtis, major, f. Pommern, d. efter 1620. Mikael von Jordan den äldre, till Lahtis i Lappi sn, vilket säteri han uppförde 1620, och Kollola i Ulvsby sn, båda i Finland; f. i Pommern; var 1610 major i svensk sold; revisionskommisssarie i Livland 1614; kamrerare i k. kansliet i Stockholm.1
Maka: Anna Bartoldsdotter von Gr?llen. dr. av Barthold von Gr?llen fr. Westfalen och Christina Storck fr. Fellin i Livland.1
   Barn:
   Mikael d.y. Mikaelsson von Jordan adl. Jordan till Lahtis och Kollola. Till tabell 4.  
Tabell 4
4.  Mikael d.y. Mikaelsson von Jordan adl. Jordan till Lahtis och Kollola, kapt. överste, d. 1652 före 15/12 begr. 1655 29/4 Raumo k:a1
Maka: 14.2.1630 Stockholm Christina Jansdotter van Monkhoven ( Mönnichhofen ) d. före 1674. dr. av generalmajoren Jan van Monkhoven ( Mönnichhofen ) och Vendelina von Ulsten.
 
g. 2:o 1660 m. sin förra mans skrivare, sedan borgmästaren i Nystad David Bertilsson.1
   Barn:
   Magnus d.y. Mikaelsson von Jordan adl. Jordan. Till tabell 5.
   Johan Mikaelsson Jordan, stud. i Åbo 1646; fänrik, kornett 1656, f. 5.12.1630 Stockholm, d. före 1673. Henkilötiedot
1646/47 Johan Jordan Johannes Michaelis, nobilis 557. Kastettu Tukholmassa 5.12.1630. Vht: Savonlinnan läänin maaherra, eversti Mikael Jordan (? 1652) ja Kristina van Monkhoven. Ylioppilas Turussa 1646/47 de Iorda Joh [Michaellis _ 27]. Nimi on kopioitu Albumista noin v. 1696 Satakuntalaisen osakunnan matrikkeliin [1646/47] Johannes Jordan. ? Vänrikki Taalainmaan rykmentissä 1653, komennettu kornettina ratsumiehineen Viipuriin 1656. ? noin 1674. ? Tenholan kirkkoon.  
Pso: N.N. Kirstenius.
 
Veli: kornetti Karl Jordan 558 (yo 1646/47, ? 1662).
 
Veljenpoika: kapteeni Mikael Gottfrid Jordan 3038 (yo 1682/83).
 
Veljenpoika: ylioppilas Karl Gustaf Jordan 3626 (yo 1689/90, ? 1695).
 
Sisarenpoika: lääninkamreeri Karl Johan Busk, myöh. Buschert 4705 (yo 1702).
 
Lanko: Rauman pedagogion rehtori Johan Tychman 2216 (yo 1672/73, ? 1686).
2
   Carl Mikaelsson Jordan. Till tabell 6.
   Gustaf Mikaelsson Jordan till Lahtis och Villilä, korpral vid Nylands kavall.reg. 1665, ogift, f. 7.10.1639, d. 27.3.1668 Villilä, begr. 1669 29/3 Raumo k:a.
   Mikael Eberhard Mikaelsson Jordan till Lahtis. Till tabell 7.
   Adolf Ernst Mikaelsson Jordan. Till tabell 8.
   Anna Mikaelsdotter Jordan. Till tabell 9.
   Christina Mikaelsdotter Jordan, ogift, f. 1644, d. 16.12.1708 Rölaks i Sagu, begr. Raitniemigr. Rymde till Danzig m. gifte borgaren i Raumo Johan Delvendal, varför han 1670 30/4 dömdes av Åbo hovrätt till 80 daler silvermynts böter och beständig landsflykt, men sedan jämte henne fick pardon 1672 23/9.1
   Elisabet Mikaelsdotter Jordan. Till tabell 10.
   Axel Mikaelsson Jordan till Villilä i Ulfsby, f. 1649. Till tabell 11.
   Vendela Maria Mikaelsdotter Jordan. Till tabell 12.
   Ebba Mikaelsdotter Jordan. Till tabell 13.
   Adolf Mikaelsson Jordan d. 18.2.1669 Raumo.
   Helena Mikaelsdotter Jordan, f. 3.11.1652 Stockholm Jacob, dp. 3/11 1652. Till tabell 14.  
Tabell 5
5.  Magnus d.y. Mikaelsson von Jordan adl. Jordan, löjtnant 1690, d. 5.12.1697. Ägde Leistilä säteri i Ulvsby sn.1
Maka: Catharina Engelbrektsdotter Eneskjöld d. ca 1700.  
Tabell 6
5.  Carl Mikaelsson Jordan, kornett, d. 16.4.1662 avrättad i Åbo, begr. 1664 6/3 i faderns grav i Raumo. Student i Åbo 1646; kornett; anklagad för tvegifte och därför 1656 insatt på Åbo slott av Åbo hovrätt dömd till döden, vilken dom av regeringen stadsfästades genom brev till hovrätten 1662 3/3; avrättad s. å. 16/4 i Åbo.1
1. Maka: 1651 Hedvig Bredekow d. efter 1662. elossa 1662.
2. Maka: 1655 Ebba Hermansdotter Fleming d. efter 1685. levde änka 1685.1  
Tabell 7
5.  Mikael Eberhard Mikaelsson Jordan till Lahtis, löjtn. vid Åbo kavall.reg. 1677, d. 10.11.1716 Lahtis, begr. s.å. 12/12 i Raumo1
Maka: Anna Margareta Conradsdotter von Gertten d. 1692 begr. 17/1 1692 i sin faders grav i Raumo k:a. dr. av överstelöjtn. Conrad von Gertten adl. von Gertten och Marg. von Schlippenbach.
.  
Tabell 8
5.  Adolf Ernst Mikaelsson Jordan, reg. kvartermästare, d. 1693 Aspö, begr. 1693 19/2 Raumo k:a1
1. Maka: 1666 lyst s. å. 15/7 Jacobs k:a i Stockh. Judita Dielman, välborna fru.
2. Maka: Anna Christina Johansdotter von Falkenberg d. efter 1705. dr. av assessorn Johan Gottfrid von Falkenberg, natural. och adopt. Falkenberg af Bålby, nr 105, och Anna Barbara von Tiesenhausen.1  
Tabell 9
5.  Anna Mikaelsdotter Jordan d. efter 1674. levde änka 1674.
Make: Hans Jurgen Ahnfelt, löjtn. vid Henrik Flemings reg., d. .2.1674 Riga.  
Tabell 10
5.  Elisabet Mikaelsdotter Jordan d. efter 1712. levde änka 1712.
Make: 7.2.1682 Ulfsby Carl Hansson Godhe, kapten, d. före 1689.  
Tabell 11
5.  Axel Mikaelsson Jordan till Villilä i Ulfsby, fänrik, löjtn., f. 1649, d. ca 1700 h. 16/12 1706 Ulvila. var 1684 fänrik vid Fersens infanterireg.; löjtn. vid Horns reg.1
Maka: Elisabet Engelbrektsdotter Eneskjöld d. 1772.  
Tabell 12
5.  Vendela Maria Mikaelsdotter Jordan d. 3.1.1689 Raumo, begr. 3/1 1689.
Make: före 1680 Johan Tykman, rector scholae i Raumo, d. 14.2.1686 Raumo, begr. 14/2 1686.  
Tabell 13
5.  Ebba Mikaelsdotter Jordan d. efter 1697. levde 1697.
Make: 1670 Johan Mårtensson Steen, regementsskrivaren.  
Tabell 14
5.  Helena Mikaelsdotter Jordan, f. 3.11.1652 Stockholm Jacob, dp. 3/11 1652, d. efter 1704. levde 1704.
Make: Matias Busck, kapt. vid Björneborgs reg., d. 5.4.1703.  
 
KÄLLFÖRTECKNING
 
1.  Elgenstierna
2.  Ylioppilasmatrikkeli 1640?1852

2009-11-27, 10:27
Svar #27

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
Förtydligande om föregående porträtt mm.
 
Mikael von Jordan målad 1649 överste, Landshövding i finland ,finns på skokloster
Kernholt von Jordan målad 1649 överste, finns på Bystad Herrgård
Reinholt von Jordan överste, brev till Karl X 1649
 
Finns det någon som vet nånting om de två sista herrarna och hur de förhåller sig till den förste?
 
(har provat att översätta med googletranslater men de blir ofta helt uppåt väggarna)
 
Med vänliga hälsningar Andreas vos

2009-11-27, 10:49
Svar #28

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
Hej Här kommer ett PDF dokument från internet se länk: http://www.mtakpa.hu/kpa/download/1123013.pdf  ,I det finns i slutet brev från och till Hans von Jordan Landeshauptman på 1500 talet i Sleschien. Breven är på tyska.
 
länk till Landeshauptmannen: http://www.heimatkreis-freudenthal.de/Recherche/N%202_9_2_1%20Hauptleute%20Jaege rndorf-Troppau,%20E.%20Seidl%2002.10.2007.pdf
 
funkar inte länkarna så har jag filerna på PDF bara att skicka ett mail.
 
Om vi är flera som är intresserad av att få dom översatta till svenska kanske vi kan hjälpas åt.
vänliga hälsningar Andreas Vos

2009-11-27, 11:03
Svar #29

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
Andreas här igen. Har mera information om Johan van Monkhoven (Mönnichhofen) far till Cristina van Monkhoven som är gift med Mikael von Jordan den yngre.
 
Under vilken kategori ska jag öppna nytt ämne för honom?
Han kommer från Belgisk Adel.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna