ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ille  (läst 2390 gånger)

2008-12-14, 16:31
läst 2390 gånger

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej.
 
Kan någon ge information i stora drag om ätten Ille, finsk adel som senare förekommer som svensk introducerad adlig ätt nr 60 i Svenska adelns ättartavlor del IV sid. 11b, av Elgenstierna. Här förekommer en Elin Ille som har en fader Abraham Ille, till Järksala, Sagu sn, Finland. Abraham var ryttmästare. Hade ätten Ille Järksala säteri i Sagu, Finland numera Steninge på sv. och Teinkini på finska ?
 
Har googlat på nätet men inte kommit fram till något. Denna ätt är inte så omskriven. Har hamnat på ett par finska sidor men inte kommit fram till något mer än att man kommer till någon sida där det står om Tavast. Hade Ille sitt ursprung ur släkten Tavast ? Här kommer en Abraham Månsson Ille och hans hustru Elisabeth Gustafsdotter Fincke fram. Abraham Månsson Ille är nog inte samma person som ryttmästaren Abraham Ille.  
 
Tacksam över lite information om ätten Ille, då vi i princip inte vet någonting om ätten eller dess ursprung.
 
mvh
Carina

2008-12-14, 20:44
Svar #1

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Carina,
 
Du hittar svaret på dina frågor i Elgenstierna som du refererar till. Elins far Abraham hade en farbror, Abraham (till Prästkulla), son till Måns Sunesson Ille, fogde i Äyräpää hd och senare hövidsman på skeppet Finska Svan - död i fångenskap i Narva 1566.
 
I korthet (enl.Elgenstierna) så härstammar ätten Ille på mödernet från Sune Sunesson till Heinlaks (Prästkulla) i Tenala sn. Sune Sunesson som förde Illevapnet, var 1390 domhavande i Vemo hd, och fick 1407 frälse på sina gods. Var riksråd 1435 och lagman i Norra Finland 1437-1446.
 
Sune Sunessons dotter Valborg - som fick Prästkulla i arv - var gift två ggr först med väpnaren Per Axelsson, sedan med underlagsmannen  i Norra Finland Bengt Mårtensson. Barnen i båda giftena kallade sig Ille efter modern. Dottern i det andra giftet Ingrid Bengtsdotter ärvde Prästkulla och blev gift med stamfadern för den introducerade ätten Ille, nr 60, häradshövdingen Per Henriksson.
 
Per Henriksson var fff till Abraham Månsson Ille.
 
Se dock mitt tidigare inlägg under medeltida släkter; Ille.
 
Mvh
Leif Tennare
 
(Meddelandet ändrat av Ten den 14 december, 2008)

2008-12-14, 22:08
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej.
 
Tack så mycket för ditt svar. Tyvärr har jag inte tillgång till Elgenstierna just nu. Men det var mycket intressanta uppgifter du kommer med. Trots att jag ofta är och läser under Medeltida släkter så har jag missat Ille-rubriken.
 
Än en gång tusen tack.  
 
Var inte Elins farfar, dvs, Abraham Illes far, helbror till Abraham ( till Prästkulla ) och son han också till Måns Sunesson Ille ? Var de halvbröder ?
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen den 14 december, 2008)

2008-12-14, 22:51
Svar #3

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Vad gäller din nya fråga, så stämmer det väl med vad jag säger ovan, eller..?
Elins farfars bror är väl detsamma som Elins fars farbror?  
 
Klarare uttryckt: Elins far var Abraham. Hennes farfar var Salomon. Salomon hade en bror som hette Abraham (Månsson) Ille!
 
/Leif

2008-12-15, 12:56
Svar #4

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Kan du vara snäll och göra ett förtydligande så vore jag och min man tacksamma. Vi har lite svårt att få ihop detta.
 
Så här har vi tolkat det.  
 
Elins far heter då Abraham Salomonsson Ille, och hennes far är Salomon Månsson Ille ( bror till Abraham Månsson Ille ), deras far i sin tur heter Måns Sunesson Ille. Denna Måns Sunesson Ille har en far som heter Sune vars far är Per Henriksson. Då bör Per Henrikssons son Sune, heta Sune Persson.
 
Sune Sunesson, vars dotter Valborg fick Prästkulla i arv, var kommer han in i bilden ? Skulle han vara far till Måns Sunesson Ille, så stämmer det inte att fff är Per Henriksson. Eller vi ska bortse från Sune Sunesson, och ha en Sune Persson som son till Per Henriksson ?
 
Ett förtydligande från oss. Kan det vara så här:
 
Elin Ille
 
f. Abraham Salomsson Ille
ff. Salomon Månsson Ille
fff. Måns Sunesson Ille
ffff. Sune Persson ?
fffff. Per Henriksson, gift med Ingrid Bengtsdotter, vars morfar är Sune Sunesson till Heinlaks
 
Mvh
Carina

2008-12-15, 13:51
Svar #5

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Carina,
 
Det är lätt att gå vilse när man bryter upp en släkt i bitar som jag gjorde, men ni fick ihop det korrekt!
 
Mvh
Leif

2008-12-15, 14:52
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så jättemycket för fin information, Leif. Det var snällt av dig.  
 
Vänligen
Carina

2011-02-19, 00:05
Svar #7

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Ättlingar och släktingar till dels introducerade adliga ätten Ille, N:o 60, och till finska frälsesläkterna Ille, sökes.

2014-12-29, 17:26
Svar #8

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Då vi under rubriken Garp kommer in på denna släkt Ille så kan det passa bättre att fortsätta här. Att Sune Sunessons far troligen inte var Sune Torgilsson anges i SBL, men utan någon lösning på vem isåfall är hans (och brödernas) fader. Kanske kan FMU 1088 vara en ledtråd, där en Sone Jönsson får bröderna Jöns domare och Staffan domares fädernegård Prästkulla, och som därefter gick i släkten Ille?
 
Likaså har bröderna Sune och Tyrgil Sunesson kontakt med Anna Jönsdotter  redan 1425 (FMU 1788), då hon var änka efter Lars Finne, innan hennes gifte med Greger Andersson (Garp). Det framgår att de på något vis är släkt med hennes avlidne make, så det är möjligen därifrån kontakten med Garp kommer, eller att Lars Finne på något vis var det?

2014-12-29, 18:08
Svar #9

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Intressant med denne Sone Jönsson, kan mycket väl vara far till Sune Sunesson. Innehavet av Prästkulla pekar ju på detta.  
 
Som jag skrev under släkten Garp, så var Lasse Larsson Finne, av mig postulerad kusin till bröderna Sune och Torgil. Lasse Finnes mor var alltså en syster till Sune (Jönsson?) Se mitt inlägg 16 september 2014 - 12:35 under rubriken  
 
(Meddelandet ändrat av ten 2014-12-29 18:26)

2018-12-03, 14:38
Svar #10

Utloggad Tarja Harkild

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 14:17
    • Visa profil
Hej, visserligen är detta en gammal tråd för er som hållit på ett tag, men jag är ny sedan 1 år och har nu kommit till Ille som finns både på min fars och mors sida.
Släkten Ille dog ut läste jag på manssidan, med vem som siste på den sidan? och hur fortsatte det sen på kvinnosidan? Gården Prästkulla skall ha gått på kvinnosidan i arv? vem äger den idag 2018? har försökt leta bilder efter hur den kunde ha sett ut på 1500-talet men inte hittat nåt i bildväg.
Så här se en del av mitt träd ut:
Ser ni något fel är jag tacksam om hjälp.  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna