ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2008  (läst 2483 gånger)

2005-11-08, 17:26
läst 2483 gånger

Eric Hård

Javisst, så tillämpar vi en 100 års gräns, när vi diskuterar om släkten, på denna sida.
Det intressanta är ju om folk har kunskaper om sk försvunna Hårdar som inte står i Hårdaboken och som är ifrån 1500 - 1800 talet.
mvh Eric Hård

2005-11-19, 07:29
Svar #1

Eric Hård

HÅRDNYHETER
Nils och jag kommer att åka upp till Riddarhuset. För att se om vi kan lösa problematiken ang. nuvarande fråge tecken kring den Grevliga grenen av släkten. Som ni kanske vet så står det i Adelskalendern att ättens Grevliga gren dog ut i USA ca 1929. Men fakta kring det uppgiften, tycker vi inte att Riddarhuset har forskat klart på. Som sagt det finns en hel del frågetecken.

2005-11-19, 07:48
Svar #2

Eric Hård

Om det är nån där ute som har (OBS )HISTORIEBÖCKER som har Hård af Segerstads anknytning. t.ex. sidor ur en bok som Hårdar finns med i. Så är det av intresse.

2006-04-14, 17:28
Svar #3

Eric Hård

Nils Hård Af Segerstad och jag kommer att i slutet av maj besöka riddarhuset för bl.a. vidare forskning kring ev. sista grevens öde och en del material som ska arkiveras i hårdska arkivet på riddarhuset m.m.
Jag återkommer med en rapport i juni ang.besöket i Stockholm.
mvh Eric H.

2006-04-15, 10:59
Svar #4

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Eric med flera andra Hård intresserade!
 
Roade mig med att kolla vad jag snabbt kunde få fram på internet.  
 
I Wrangel och Bergströms 'Svenska Adelns Ättartaflor Från år 1857' (Stockholm 1897), del I, s 584 kan man om Karl Gustaf Hård läsa bl a följande Öfver flyttade till Nordamerika 1895 i november och kallar sig där Hart.
 
Det var därefter inte svårt att hitta honom på Ellis Island, där han återfinns som anländ med skeppet Lucania från Liverpool 1895 30/11.  
 
Men detta visste vi ju redan. Gjorde därefter en sökning i US Census 1930, där kriterierna var att hitta en person född i Sverige ca 1864 med efternamnet Hart och ett förnamn som var Karl/Carl/Charles alternativt Gustaf/Gustav/Gustave etc.  
 
Resultatet blev en familj bosatt i Hartford County, Connecticut:
 

 
Jag har även kollat i Ellis Island om jag kunde hitta denne Gustave Hart, men där misslyckades jag, vilket alltså ökar chanserna för att det är samme person som Karl Gustaf Hård. Det är naturligtvis alldeles för tidigt att dra några slutsatser om huruvida Gustave Hart och Karl Gustaf Hård är samme person, men det duger som ett forskaruppslag (i brist på andra).

2006-04-17, 08:50
Svar #5

Eric Hård

Bäste Gabriel !
 
Tack för informationen.Vet ej om denna information redan är känd i släktföreningen, som du har forskat fram. Annars så tar jag med din information till riddarhuset i maj.
Hör gärna av dig om du kommer fram till fler intressanta saker , som du tror har koppling till  ev. sista greven av släkten.
 
Tack för hjälpen
 
mvh Eric

2006-04-20, 11:13
Svar #6

Margareta Albrecht

Släkting på något sätt? Fast jag antar att Hård var ett mycket vanligt namn förr både i Sverige och i Finland.  
 
Uppgift ut Korpilahti församlings kyrkobok:
26.12.1792 soldat af Kungl T:hus Inf-ri Reg. v. Jämsä kompp. N:r 114 Henric Haard och Inh.d. Christina Andersd.
 
(T:hus = Tavastehus, egen kommentar)
 
Nedan valda uppgifter ur en utredning på finska, undertecknad med Martti:
 
Christina Andersdotter född 1764
 
Inga uppgifter om var och när Henric Hard (ett par gånger  skrivet Haard) var född. Bodde i  Jaakkola i Muurame.
 
Sonen Eric ändrade uppenbarligen sitt namn till Erik Lystman.  
 
Vid behov (dvs. om Henric Hard hör till er släkt) ger jag mer uppgifter.
 
mvh

2006-04-21, 15:58
Svar #7

Eric Hård

Hej Margareta !
 
Tack för mailet, jag hittar ingen Henric Hard som skulle ha en ev.anknytning till Hård Af Segerstad, men jag ska forska vidare. Angående Hård Af Segerstad så är det en stor vitt utgrenad släkt med olika stavningar igenom historien ex. Hela efternamnet Hård Af Segerstad eller stavningarna Hårdh eller endast Hård. Angående Finland så har det funnits medlemmar av ätten under historiens gång i Finland, och även idag finns det medlemmar boende i Finland.
mvh Eric H.

2006-05-06, 19:22
Svar #8

Berit Sjöberg

Hej Erik Hård!1
 
Jag har släktforskat kring min femte och 6:e ana och kommit fram till att Daniel Reinhold Virgin gifte sig med Elin Johanna Hierta f 7/2 1768 på storegården. Väla Ledköping hon skulle vara dotter till hovjunkaren Claes Filip Hierta nr 121 i adelskalendern och hennes mor var Catharina Hård af Segerstad nr 17 i adelskalendern eller om det är numnret på skölden.
Det skulle vara väldigt roligt att få höra vad du kommer fram till i Stockholm. Hör gärna av dig
och berätta om det besöket. Ann Chatrin Virgin var min mormors mormors mormor.
Med vänliga hälsningar/Berit Sjöberg

2006-05-09, 10:35
Svar #9

Eric Hård

Hej Berit !
 
Tack för ditt inlägg på anbytarforum. Som jag har skrivit tidigare, så lovar jag att skriva om vårat besök ( jag och Nils Hård af Segerstad)på Riddarhuset i slutet av maj. Numret på släkten är nr 17 och om jag inte minns fel så har det att göra med när släkten vart intoducerad på Riddarhuset år 1625. Angående din mormors mormors mormor så ska jag ska leta i mina Hårda papper hemma och se vad som står om din släkting Catharina Hård.
 
Mvh Eric H.

2006-05-31, 09:45
Svar #10

Eric Hård

Rapport ifrån Riddarhuset.
 
Igår var jag och Nils Hård Af Segerstad på riddarhuset angående släktforskning.
 
Vi fick igenom att få ekonomisk stöd till att forska om  sista greven i släkten. Vi planerar att börja med forskningen under hösten.
 
Vi har också forskat fram en del nytt om släkten
Hård Af Torestorp ( som har samma ursprung som Hård Af Segerstad).
 
Vi skänkte en del bilder ifrån en kyrka som har anknytning till Hård af Segerstad.
 
Vi fick information om hur texten på Hård af Segerstad kommer att se ut i den nya adelskalendern som kommer ut snart.
 
Efter besöket på riddarhuset så var vi på krigsarkivet. Det fanns en hel del om Hårdarna och det roliga var att vi läste om saker som vi inte viste förut om en del Hårdar under 1700-1800-talet.
 
Detta var en kort sammanfattning av vad vi gjorde på riddarhuset och krigsarkivet. vill ni ha mer information så kan ni höra av er till mig på telefon alt. mail.
 
Vi kommer antagligen besöka riddarhuset igen under hösten.

2006-06-29, 09:18
Svar #11

Eric Hård

Efersom det är semestertider så har jag ingen möjlighet att svara på frågor om släkten  
Hård Af Segerstad och Hård Af Torestorp under Juli
månad. Men i Augusti går det bra att maila till mig igen. Obs att om ni mailar så lämna ert riktiga namn och gärna vart man kan nå er på telefon.
 
Trevlig sommar !

2006-11-25, 18:55
Svar #12

Eric Hård

Texten på nya adelskalendern på släkten  
Hård Af Segerstad, kommer att ändras litte.
Efter en del förslag av intresserade släktforskare.

2006-12-01, 10:57
Svar #13

olof

Hej alla!
 
Är det någon som kan hjälpa mig och reda ut hur Lennart Hård af Segerstad (1694 Sthlm - 1768 Hyringa(R)) är släkt med Helena Hård af Segerstad (levde 1696-03-05)?  Helena gifte sig med Erik Hård af Torestorp.  Jag har kommit till Lennart på min frus sida och har Helena på min sida.  Det vore ju kul om man kunde hitta relationen mellan dessa personer.
 
Tacksam för all hjälp,
 
Olof

2007-01-18, 22:39
Svar #14

Patrik Hägglund

Hej alla!
Hittar en försvunnen Leonard Stolt med en son Börje i ett inlägg från 2005 är det den Leonard jag söker?
Jag har en Leonard Stolt f 1779 d 1852 får 1842-04-11 i Berghems församling en son Börje Leonardsson Lindgren tilssammans med en Johanna Larsdotter som skall vara född i Kulltorp 1813-01-11 där jag inte kunnat finna henne dock. Är det någon som har mera uppgifter som kan hjälpa mig vidare?
Tack på förhand.

2007-03-07, 10:25
Svar #15

Eric Hård

Jag har haft kontakt med en del sk Hård-intresserade och dom är nöjda med den nya texten på släkterna Hård Af Segerstad och  
Hård Af Torestorp. Som det står i texten så har  
ny forskning av släktens grevliga gren påbörjas.
Personligen så är jag tveksam till positivt svar på denna fråga, inom den närmaste tiden.Idag  
så tyder en del på att grenen utslocknade ca 1929.

2007-03-12, 22:24
Svar #16

Utloggad Tim Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 20:53
    • Visa profil
Hej Eric,
 
du skrev i ett tidigare inlägg (24-Aug-2005) att du fått tillgång till bilder från gravöppningar av Hård-gravar i Norra Fågelås kyrka i Västergötland.  
 
Jag undrar om dessa bilder möjligen inkluderade Carl Hård af Segerstad (1591-1653) och hans maka Beata Kyle. Det vore i så fall mycket intressant om det gick att få fram kopior av dessa.
 
med vänliga hälsningar
Tim Olsson

2007-03-15, 13:53
Svar #17

Eric Hård

Hej Tim !
Orginalen finns på Riddarhuset i sk Hårdska släktarkivet. Jag har personligen inga kopior. Utan jag och Nils Hård Af Segerstad gav orginalen till Riddarhuset. Jag föreslår
att du hör av dig till Norra Fågelås hembyggsförening kanske dom har kopior eller vet hur du kan få kopior. Men som sagt orginalen finns på Riddarhuset och om jag ska vara ärlig så vet jag inte vilka regler dom har för att släktintresserade kan få ta del av kopior och ev. få tillgång till en adelssläkts och i detta fall  fotobilder.
Jag ska till Riddarhuset i maj.Om du vill så kan jag forska i frågan när jag är där.
Ha det bra
mvh Eric Hård

2007-08-19, 20:07
Svar #18

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej!
Jag har tidigare skrivit om Christopher Håkansson Tilin, gift 13 jan 1683 med Margareta Juliana Silfehielm, se 23 och 26 okt 2005. Margareta var tidigare gift med Hendrik Hård av Segerstad.  
 
Christopher Håkansson Tilin bosatt på Yttre Älfshult i Ambjörnarp(P) var ryttare (skrev tidigare räntare). Det slutade riktigt illa för honom. Enl mtl 1716 och 1717 satt han i arrest för tiufnad och var enl en domboksnotis den 3 okt 1730 den allmänt rycktbare och til galgen dömde samt upphängde Häste Tiufwen Christopher Tillia. Det skulle ha utspelat sig för ca 20 år sedan enl domboken.
 
I domboksnotisen gällde det nu Christopher Håkanssons måg, Bryngel Joensson (Wäderberg), som liksom sin svärfar anklagades för häst tiuveri. Bryngel och hans kumpan dragonen Bengt Lundberg blev skickade till Bohus fästning i avvaktan på vidare rannsakning. Även Christophers son Tobias Christophersson förhördes, men han frikändes (Kinds häradsrätt, AI:a 10, hösttinget 3 okt 1730).
 
Hur det gick för Margareta Juliana Silfehielm, vet jag ännu inte. Christophers hustru lever i varje fall fortfarande 1720 (enl mtl).
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2007-08-19, 22:36
Svar #19

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Det här var ju intressant, Anneli, men det har ju ganska lite med ätten Hård af Segerstad att göra.
Dina uppgifter bör väl placeras under ätten Silfverhielm (inte Silfehielm) eller släkten Tilin.

2007-08-20, 09:00
Svar #20

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Nils!
Du har så rätt så. Nästa gång jag har något om Tilin eller Silfverhielm ska jag föra in det under släkten Tilin.
 
Passar det med något om cornetten Magnus Hård, son till Ryttmästaren Nils Hård på Hallabo under denna rubriken?
 
Magnus verkar ha varit en hetlevrad person.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2007-08-20, 11:04
Svar #21

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Hej Anneli!
 
Ja, har du något nytt om kornetten Magnus Hård, så är det ju intressant! Eftersom jag är i sommarstugan nu har jag inte koll på vad Elgenstierna har skrivit om honom.
 
Mvh
Nils

2007-08-20, 14:29
Svar #22

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Nils!
Jag bor i Holland och har inte tillgång till Elgenstierna, så jag kan inte säga om det är något nytt eller inte.
 
Cornetten Magnus Hård dyker upp flera gånger i Kinds häradsrätt. Det jag mest tänkte på var ett bråk på Svenljunga gästgiveri, där han var inblandad. En del av Södra Kinds kompani vid Älvsborgs läns regemente var den 15 sept 1743 stationerade i Svenljunga i avvaktan på marschen till Vänersborg och Varberg. Däribland befann sig, cornetten Magnus Hård, fältväbeln Brynte Bergman och fouriren Lars Hård. Magnus skulle ha skyllt Brynte Bergman för tjuv och anfallit honom. Det hela utspelade sig inne på gästgiveriet. Jag citerar här ett vittne, eftersom det ger en intressant tidsbild.
 
Vittnet inspektören Heill berättar:
thå fourideren Lars Hård söp wittnet till med en sup Brännewijn hwarpå wittnet söp Hr Magnus Hård till, hwilken åter drack wittnet till, utan at biuda Bergman som thå stod wid fönstret och läste på ett bref; Thetta gaf wittnet anledning at fråga Hr Magnus Hård hwarföre han icke wille supa Bergman till, Thertill swarade Magnus Hård, nej iag - super Eder till, ty thå wet iag at iag super en ärlig karl till; widare taltes ej therom förr än en Bonde, som hade några monderingar först till Swenliunga, kom in, och - frågade Bergman om han intet fingo resa bort hälst han wäntat så länge men Bergman swarade du får intet - resa bort ty alt manskapet är intet ännu kommit. Bonden påyrkade ytterligare sin bortresa hwarwid Bergman änteligen yttrade sig, will du intet wänta, så res åt halfwete, Hr Magnus Hård sade thå med ifwer, at the woro förmycket och at Bergman borde innehålla med at så afwisa en ärlig bonde: hwaremot Bergman utlåt sig, min K. Bror Magnus Hård tag du din bössa och dina hundar och gack din wäg, och lägg dig intet uti det mig tillhörer, du har intet at giöra med mig eller min commendering; Magnus Hård hoppade therwid upp på gålfwet och slog Bergman en öhrfihl, och ref af honom peruquen, Bergman tog theremot Hård uti bröstet och förde honom baklänges öfwer en kista, men Fourideren Lars Hård gick straxt till och tog them från hwarannan och syntes Magnus Hård ej hafwa fått någon åkomma mehr än en liten rispa under thet ena ögat, samt en hop håhr låg på gålfwet en liten stund efter the woro skilda åt sade Bergman aldrig hade iag trodt dig Bror Magnus om, at du skulle welat så öfwerfalla mig. - Magnus Hård svarade fahn ware Bror med en tiuf. Bergman, hwad, kallar du mig tiuf? Magnus Hård svarade, ja det giör iag, Bergman utlåt sig therpå, hwem har iag stuhlit ifrån? Magnus Hård yttrade sig du har stuhlit från Kosacke, hwaröfwer Bergman ropade wittne .......
 
Det hela slutade med att Magnus vid ett senare tillfälle bad om ursäkt och tog tillbaka sin anklagelse och Brynte Bergman upphävde den påbörjade processen (Kinds häradsrätt, AI:a 19, 7 febr 1744, ? 7 och 48).
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2007-08-24, 11:11
Svar #23

Eric Hård

Hej !
 
Håller med vad Nils skrev. Jag ska kolla i mina
släktarkiv hemma och se vad jag har för uppgifter om Magnus Hård.
 
Mvh Eric

2007-08-24, 11:18
Svar #24

Eric Hård

OBS
 
Kan även påminna att jag och Nils Hård Af Segertstad, ska till Riddarhuset i slutet av oktober.
Som vanligt får ni en rapport ifrån den i
November.
 
/Eric

2007-08-24, 19:12
Svar #25

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Intressant läsning, Anneli! Tydligen gick en fältväbel (underofficer)omkring med peruk i mitten av 1700-talet. Vad kan en sådan ha kostat?

2007-10-08, 14:41
Svar #26

Eric Hård

Hej !
 
Jag håller på och samlar på mig intressanta öden
ifrån släkten Hård Af Segerstad OBS ALLT SOM ÄR FÖRE 1899.DVS ENDAST AVLIDNA MEDLEMMAR AV SLÄKTEN.
 
Är det någon där ute som vill dela med sig. Så får ni gärna höra av er till mig.
Det är bra om ni nämner villka källor ni användt er av.  
Hoppas att jag har varit tydlig.
 
/Eric

2007-12-15, 13:10
Svar #27

Utloggad Annika Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 13:36
    • Visa profil
Hej Hård af Segerstads forskar
 
Jag har nog verkligen rört i hoppet. Är det Agneta Leijoncreutz som har varit gift tidigare med Frans Henrik Hård af Segerstad och inte hennes moder som jag har fått det till. Agneta skall var född 1673 och död 1745. Frans Henrik hård af Segerstad skall ha stupat i Poltava.  
Agneta gifter senare om sig med Martin Fredrik Liborius född i Pomern 1686 död 1761 på Dintertorp i Sandhem. Agneta är hans andra hustru.  
Jag frågadre i Slotman eller Slötman om det var någon som kände till något om Annika Slotman för hon är mor åt Agneta enligt mina antekningar.
Frans Lennart Hård af Segerstad är Sysling till Lennert Hård af Segerstad.  
 
Eric du frågar efter intresant öden av släktingar till Hård af Segerstad. Hur nära släkt vill du ha uppgifter och ödesbeskrivningar på jag har nämligen en heldel om Lenart Hårds av kommor. Som blir Carl Magnus Wihelm Hård af Segerstads född 1774 och död 1802. Gift med Catarina Elisabeth Lilja af Aspnäs nr 109. Hennes syster dotter har jag en heldel brev av men även en ödes beskrining över.  
Jag är nämligen en ättling till Lilja af Aspnäs nr 109.
Och vi är ingifta i varandr mest hela tiden. Hör av dig om du är intreserad av syskons öden.
 
mvh Annika Johansson

2008-01-21, 19:58
Svar #28

Jonas Almquist

Igår söndag höll jag två dm-tjocka mappar i min hand med HaS-bilder från mitten av 1800-talet med namn och platser angivna. Naturligtvis scannar jag dem för släktföreningen. Det är bara det att det kommer att ta en sådan tid...  ;-)
 
Dessutom finns brev och annat. Återkommer när bouppteckningen är klar. Så här ser mitt eget HaS-ätteskap ut (bara för att snobba lite med Per Stålhammar eftersom han är på tapenten, ha ha ha...).
 
Nån som har koll på Carl Axel Daniel? Syskon, föräldrar osv. Kan ju vara bra när vi inventerar fotografierna.
 
Ha det gott, kära HaS-släktingar
 
Jonas
 
Släktleden från Per Stålhammar till oss går så här:
 
Överste Per Stålhammar
  I
Ryttmästare Carl Stålhammar
  I
Kapten Casper Adolf Stålhammar
  I
Ryttmästare Anders Stålhammar
  I
Löjtnant Anders Stålhammar m. fru friherrinnan Beata Eleonora
Falkenberg af Trystorp
  I
Reg.pastorn Johan Adam Stålhammar m. fru Emelie Sophia Lönndahl
  I
Eleonora Sophie-Louise Stålhammar gift m. Bror Carl Axel Daniel Hård af S.
  I
Syster Agnes Hård af S. (mormor Lollo)
  I
Min farmor Guit Idestam-Almquist
 
Sådärja.

2008-01-21, 19:59
Svar #29

Jonas Almquist

Någon som har koll på varför man började döpa alla pojkar till Bror och alla systrar till Syster?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna