ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-07  (läst 3065 gånger)

2001-12-09, 14:48
läst 3065 gånger

Eric Hård

Hej
 
Jag undrar om någon där ute är vet mycket om den adliga ätten Hård Af Segerstad.
 
Min fråga är om denna vitt utgrenade släkt levat i Dalarna ?.

2001-12-10, 08:54
Svar #1

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Eric!
Se svaren under Landskap, Västmanland, Efterlysningar, Hård af Segerstad där det bl. a. hänvisas till Elgenstiernas Den introducerade svenska adelns ättartavlor.
M v h
Göran

2001-12-10, 15:25
Svar #2

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Det er allikevel bra at Eric poster denne etterlysningen på det rette stedet, nemlig her. Dette da det langt på vei er umulig å finne slike diskusjoner under landskap om man ikke blir tipset om det slik som nå.
 
Da jeg ikke selv hart tilgang på Elgenstierna, har jeg et par spørsmål. Det finnes en slekt Hård i Norge på 1500-tallet som muligvis kan være opprinnelig svensk.
 
I årene 1538-1555 er nevnt Bent Andersson Hård. Han var først fogd og dernest lagmann på Opplandene. Våpenskjoldet består av tre bølger. Er det noen som kjenner til om denne Bent kan knyttes til en Hård-slekt i Sverige?
 
mvh Are

2001-12-15, 14:40
Svar #3

Eric Hård

Tack för svaret Göran.
Du har rätt att man kan hitta många av släktmedlemmarna står i Elgenstierna men eftersom denna släkt är en gammal och stor släkt finns det många som har försvunnet under sk århundradenas gång.
Problemet är när man forskar i denna släkt är att det finns många ofrälse hårdar och sen vill jag komentera Arnes inlägg.
Personligen har jag aldrig hört talas om en Hård som du påstår skulle levat i Norge och tillhört den adliga släkten Hård, det finns säkert hårdar i Norge men av min forskning har det inte funnits några bevis att släkten skulle varit verksam i Norge men det där men vapenskjölden låter ju intressant även om jag tvivlar att han tillhör den adlia ätten Hård men det finns ju måga andra Hårdar.
Sen vill jag fråga varför du är intresserad av hårdar är du släkt med någon jag kanske kan hjälpa till.
 
Eric

2001-12-15, 18:13
Svar #4

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Eric,
 
For ordens skyld; jeg heter Are, ikke Arne.
 
Når det gjelder Bent Anderson Hård, så er han helt definitivt adelig. Spørsmålet er hvilken Hård-slekt han tilhører. Og da ingen slik slekt finnes i Norge, er det naturlig å undersøke den svenske adelige slekt først. Selv om Elgenstierna har den omtalt, kan vel ikke dette være uttømmende.
 
mvh Are

2001-12-15, 20:15
Svar #5

Christer Påhlsson

Hej Are!
Det finns en Anders Bengtsson Hård (d e. 1576) (gift med NN Mattsdotter Kafle) som innehar bl.a. sätesgården Uddetorp i Västergötland. Jag har inga närmare uppgifter på honom, men namnöverensstämmelsen med din Hård-släkt är ju slående.
Mvh

2001-12-16, 16:12
Svar #6

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Eric,
 
Jeg glemte å svare på det siste spørsmålet ditt: Min interesse for den nevnte Bent Andersson Hård, n. 1538-1555, er at han er blant mine aner. Han overtok embetet som lagmann på Opplandene etter sin svigerfar, Dyre Sevaldsson, n. 1514-1542. Dette da han var gift med dennes datter Kari Dyresdotter, n. 1548. Her finnes det kjent etterslekt gjennom datteren Kjersti Bentsdotters ekteskap med to prester i Sande i Vestfold. Bent hadde også datteren Eli Bentsdotter, samt trolig sønnen Dyre Bentsson. 
 
Disse sammenhengene fremkommer i artikkelen Dyre Sevaldssons ætt, og litt om Hove - østby-ættene av Per Reidar Bjørnerud Christiansen
(Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind XXXV, hefte 4, Oslo 1996, s. 387-435).
 
Christer,
 
Den nevnte Anders Bengtsson Hård høres meget interessant ut. Er han omtalt hos Elgenstierna?
 
mvh Are

2001-12-16, 19:17
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Enl EÄ anges Anders Bengtsson (Hård af Torestorp) son av Bengt Hård till Mollungen i Ods sn (Älvsb) och endast känd av släktböckerna (och anges i EÄ son till Olof Pedersson (Hård af Segerstad)). Anders Bengtsson skrivs till Aggarp i Kulltorps sn (Jönk.) samt Uddestorp i Borgstens sn och Solberga i Fännestorp sn (båda i Älvsb. Län). Nämns senast 28/8 1576.
Hade bl a sonen Bengt Andersson Hård till Aggarp - levde 1611 men var död 1615.
I artikeln nämns ej något annat än att ätten vid denna tid förde ett oxehuvud i vapnet. Under Hård af Segerstad nämns även två korslagda färlor. Namnet Hård verkar upptaget  från Olof Pedersson (Hård af Segerstad):s hustru Gunnil Laurensdotter, dotter till Laurens Joansson Hård till Kallset i Villstad sn (Jönk.) vilken förde sparren i vapnet. Några tre b?lger förekommer således ej. Detta är dock bara iakttagelser i EÄ. Säkerligen finns annan litteratur om dessa ätter, men dessa känner jag ej till.
Vänligen,
Olle Elm

2001-12-17, 16:03
Svar #8

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Olle,
 
Tusen hjertlig takk for ditt bidrag. Vet du forresten om det finnes noen Anders Hård nevnt omkring år 1500?
 
mvh Are

2001-12-17, 16:43
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Are,
Har inget svar på Din fråga. Kanske det vore en id? att fråga under Medeltiden som Du finner under Ämnen.
Vänligen,
Olle Elm

2001-12-22, 01:46
Svar #10

Eric Hård

Först vill jag be om ursäkt Till Are för att jag skrev fel namn och vidare vill jag säga att Ares
inlägg om Anders Bengtsson Hård var väldigt inressant att läsa det är roligt att det har kommit en sida som behandlar Hårdar igenom historien.
 
Det finns en bok från 1972 som hetter HÅRDSKA SLÄKTBOKEN av Erik Hård ( af Segerstad ) som  
behandlar dom adliga Hårdarna i Sverige den kan beställas genom biblioteket - i denna bok behandlas bl.a. de äldsta släktleden av släkten Hård.
 
Ps Jag kunde aldrig drömma om att det fanns sådana kunnskaper om oss Hårdar.
 
mvh Eric Hård

2002-01-06, 17:36
Svar #11

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Eric,
 
Nå skrev jeg om Bent Andersson Hård, ikke om Anders Bengstsson, men dette for så være sin sak.
 
Jeg har endelig fått anledning til å se hva som står om Hård i Elgenstierna, men har ikke fått egne kopier av dette ennå. Jeg kunne ikke se noen umiddelbare tilkoblingsmuligheter, men jeg vil se nærmere på dette når jeg får mine kopier.
 
mvh Are

2002-02-14, 19:44
Svar #12

Mats Brown

Jag skulle gärna vilja ha kontakt med någon ättling till prosten Jakob Hård af Segerstad,  
som länge var kyrkoherde i Södra Sandsjö socken i Kronbergs län. Han dog 1925.
 
Har en hel del folkminnesanteckningar om honom från Sandsjö, och skulle gärna vilja publicera delar av det i hembygdsboken, med släktens bifall och eventuella kompletterande upplysningar.

2002-05-03, 11:25
Svar #13

K.Williamsson

Angående Hård i Norge.
 
Jag har läst att Anna Jonsdotter Haar (Haard) f.ca 1510 d.1569-11-27 (gift med Trond Torleifson Benkestok f. 1495 d. 1558-02-14) skulle eventuellt vara dotter till Jon Ollufssøn Haard f. ca 1470 (?). Jon Ollufssøn Haard skulle i sin tur vara son till Oluff Pederson till Böjerud och hans hustru Gunhild Lauritzdotter Haard (samma som nämnd ovanför) ?  
Detta kanske är en olöslig fråga som jag tar upp men finns det någon som har en ide om detta vore det intressant att höra den.
Mvh,Kent

2002-05-06, 17:47
Svar #14

Bengt Karlsson

Jag undrar om någon vet om tvsportens Jacob Hård härstammar från någon av Korrögrenarna.

2002-05-25, 16:18
Svar #15

Eric Hård

Ang. Bengt Karlssons fråga om Jacob Hård f. 5/1
1955, så tillhör han Första Korrögrenen och
om jag inte minns fel så tog hans pappa bort just Af Segerstad ur namnet och kallar sig liksom en del släktingar sig för endast Hård.
 
Ur släkten idag finns det indelningarna:
Arvika - grenen.
Kleveruds - grenen.
Första -
Andra -
Tredje Korrögrenarna.
 
mvh Eric Hård.

2002-11-20, 11:41
Svar #16

Lars-Gunnar Strandling

Har läst inläggen om Hård af Segerstad, och vill gärna komplettera med att Olof Hård af Segerstad levde på godset Stora Segerstad strax utanför Reftele. Olof och hans maka är begravda i Reftele kyrka, och finns dessutom avbildade på kyrkans yttervägg. Olof var häradshövding i Västbo härad under 1600-talet.

2002-11-20, 13:43
Svar #17

Johan R:son Sjöberg

Ätterna Hård af Segerstad och Hård af Torestorp behandlas i senaste häftet av Äldre svenska frälsesläkter (band 2, häfte 1), jag har tyvärr inte tillgång till det just nu, men i den artikeln ansluter sig författaren till teorin att dessa ätter Hård skall vara av gemensam härkomst.

2002-11-20, 15:58
Svar #18

Mikael Wikman (Philippos)

Här kan finnas skäl att påpeka, att artikeln i Äldre svenska frälsesläkter, bd 2, häfte 1, inte explicit avhandlar ätterna Hård af Segerstad och H. af Torestorp, utan ätten Liljesparre. Doktor Gillingstam påpekar i sin artikel i ÄSF, att ätterna Hård, under förutsättning att uppgifterna i Hans Brasks släktbok är korrekta, utgör ännu fortlevande grenar av ätten Liljesparre.

2003-01-13, 23:30
Svar #19

Eric Hård

Jag har läst Herman Lindqvist - Historien om    Sverige serien Storhet och Fall.
På sidan 373 står det så här:
Under en övning med sina officerare råkade stallmästaren och kungens ( Karl XII )  trogne vän sedan barndomen, ryttmästare Axel Hård, sätta en pistol i ryggen på kungen och fråga vad han skulle göra
nu - om pistolen var i fiendens hand.
Kungen vände sig blixtsnabbt om och fyrade av sin egen pistol.
Han glömde att den var laddad, dock inte med kullor utan med laddstaken som satt kvar i röret.
Eftersom avståndet var så kort, gick staken in i bröstet på Hård, som till Kungens stora förtvivlan
avled några dagar senare.
Denna dag, den 5 maj, blev sedan under resten av
Karl XII:s liv en sk botgörardag då han brukade fasta.
 ( Axel Hård(af Segerstad)
 / Eric Hård

2003-02-15, 02:01
Svar #20

Utloggad Lennart Strandling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 21:43
    • Visa profil
Hej Are!
I Jan Ranekes Svenska medeltidsvapen del 1 sid 300 & 301 behandlas Hård ( af Segerstad och af Torestorp)vapen.Där finns tre strömmar med dock kopplat till Peder Hård k. 1537. Hoppas det kan hjälpa dig i din vidare forskning!
 
Hälsar Lennart

2003-03-29, 15:23
Svar #21

Gun Hansson

Hej!
Enligt Elgenstierna gifte sig Ulrika Margareta Hård af Segerstad f.1703, dotter till Carl Gustaf Hård af Segerstad f. 1660 och Anna Catharina Hård af Segerstad f. 1669, med fänriken Carl Strömsten f.1697, år 1744. Är det någon som vet om de fick en dotter vid namn Helena Christiana(Christina), som sen gifte sig med Gabriel Seth?
Mvh
Gun

2003-04-01, 11:25
Svar #22

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

På rak arm känner jag inte till det. Varifrån kommer uppgiften om ovannämnda dotter?

2003-04-01, 20:44
Svar #23

Gun Hansson

Hej Johan!
Att Helena Christiana skulle vara deras barn är bara ett tips jag fått, eftersom jag inte lyckats hitta hennes ursprung tänkte jag höra om någon kanske sett något om henne i detta sammanhang. Enligt Elgenstierna gifte de sig nämligen 1744 och då ska Ulrika Margareta varit 41 år gammal, tycker att detta låter lite gammalt för att vara hennes första gifte. Vet du om hon var gift tidigare?  
MVH
Gun

2003-04-02, 12:13
Svar #24

Johan Rson Sjöberg

Nej, tyvärr, det känner jag inte till. Jag vet ingenting utöver vad som står i Elgenstierna om denna familj.
 
MVH
Johan

2003-04-18, 11:16
Svar #25

Eric Hård

Om ni är släkt eller bara intresserad av adelsläkter så ska ni köpa boken Svensk Adelsheraldik av Jan Raneke ( borde finnas på bibl. också.Adliga släkten Hård finns på sidorna
162,83 och sid. 93.
mvh Eric Hård

2003-05-24, 15:03
Svar #26

Eric Hård

Hej !
 
Jag vill bara skriva och säga att mitt mail
fungerar ej. det har drabbas av något virus.
Anledningen till att jag skriver detta är att jag har fått en hel del frågor om släkten Hård af Segerstad. Så jag vill be om ursäkt till dom som ej har fått svar.
Men om ni har frågor så ring tel 0586/33593
alt. 070 327 25 19.
Tack.

2003-07-19, 00:35
Svar #27

Eric Hård

Hej !
 
Min mail fungerar nu. Så är det nån där ute som har frågor om släkten Hård af Segerstad eller Grevliga ätten Hård (ej Släkten Hård af Torestorp) - hör av er !.
Jag lovar att svara på alla frågor som kommer.
tack.
Mail: erik.hard@spray.se
mvh Eric Hård

2003-11-01, 22:10
Svar #28

Utloggad Gert W. Bruse

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2019-12-21, 20:00
    • Visa profil
Johan Fredrik Hård af Segerstad (1681-1706) gifte sig 1705 i Lindärva [R] med Maria Elisabet Soop (hennes första äktenskap). Enligt Elgenstierna fick paret tre barn, Anna Christina (F. 1706-10-22 i Lindärva[R]) samt två icke namngivna söner som båda dött unga. Tacksam för uppgifter om sönerna.
 
Mvh
 
Gert W. Bruse

2003-11-07, 10:59
Svar #29

Eric Hård

Ang. Johan Fredrik Hård af Segerstad, son till Gustav Hård och Friherrinan Anna Stake.
Johan F. Hård af Segerstad var född 1681-06-13.
Fältväbel vid Västergötadals regemente 1700-04-00.
Fänrik därst.1703-04-02.Löjtnant 1704-01-11. Stupade 1706-10-13 på flottan vid Viborg.Gift 1705-10-25 på Hålltorp i Lindärva socken Skaraborgslän med Maria Elisabet Soop i hennes 1:gifte(gift 2:o med Ryttmästare Jakob Trägårdh)
Elisabet Soop 1688-1755. Fick tillsamman tre barn med Johan F. Hård af Segerstad.Enlig Släktböckerna (Hård af Segerstad) så dog två söner, troligtvis endast några månader gamla. uppgifter ang. detta är svagt enligt en granskning av Hård- böckerna( inga årtal går att hitta på dom två barnen som dog däremot det tredje barnet Anna Chrisina Född 1706-10-20 i Lindärva Socken död 1765-02-03 gift 1729-05-26 med majoren Gabeiel Stiernberg(1684-1748). adlad Borgenstierna(nr1647).
Jag är ledsen men jag kan ej hitta mer ang. Johan Fredik Hård af Segerstads barn.Hör gärna av dig per mail om du har fler frågor. Även om det jag skrev inte var av intresse.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna