ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hultengren  (läst 2991 gånger)

2000-09-09, 14:54
läst 2991 gånger

Utloggad Marko Rosenqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej.
 
Jag undrar om det någon som har kompletteringar kring den adliga släkten Hultengren nr.961.
Vem var Margareta Helena De Hooghs föräldrar?
Gift med Peter Hultengren Tab.5.
De Hoogh är i sig ett Holländskt namn, men jag har inget att gå på.
 
All hjälp mottages tacksamt.
Mvh
Marko Rosenqvist

2000-09-09, 18:45
Svar #1

Stig Rådahl

Hej Marko!
 
Är denna släkt Hultengren samma som finns i Stockholms tänkeböcker omkring 1626/28?  
Jag la märke till Elias H när jag skulle försöka hitta guldsmeden Johan Berntssom Lambert innan denne slog sig ned i Umeå.
Elias Hultengren, guldsmed mm, förekommer där ymnigt och gör bl a fastighetsaffär med en Johan Fransos, som kan vara J B Lambert.
 
Mvh Stig

2000-09-11, 08:19
Svar #2

Utloggad Marko Rosenqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Stig.
 
Jag tror inte att Elias H. har någon koppling till den adliga släkten Hultengren. Det är främst en militär släkt. Stamfader till släkten är Jakob Hansson Hultengren adlad 1680-05-06, Kapten vid Älvsborgs regemente. Dog 1689-11-24 och begrovs i Håksviks kyrka, där hans vapen uppsattes.
 
Men tack för ditt inlägg.
Mvh Marko

2000-10-11, 13:24
Svar #3

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Margareta Helena de Hoogh var enligt avlidna Aina Hultengrens genealogiska anteckningar dotter till fältväbeln Peter de Hoogh och Brita Cajsa Lundstedt.  
 
Peter de Hoogh skall i sin tur ha varit son till Anders Baltzar de Hoogh och Lisken Bergman. Brita Cajsa Lundstedt var dotter till kaptenen Anders Lundstedt i Frändefors.
 
Margareta Helena de Hoogh skall ha haft en syster Lisa de Hoogh, som var gift med en Bryngel Dahllöf.
 
Tyvärr saknar Aina Hultengrens anteckningar ofta tydliga källhänvisningar, men kan ju användas som utgångspunkt för fortsatt letande.
 
Vänliga hälsningar Hillevi Hultengren, genom Matts Sandström

2000-10-12, 15:44
Svar #4

Utloggad Marko Rosenqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Hillevi och Matts!
 
Dessa uppgifter var helt nya för mig.
Finns Aina Hultengrens anteckningar bevarade på något arkiv för närmare beskådande?
Jag tänke främst på i vilka socknar ovannämda personer rört sig i, samt levnadsdata. Allt är av intresse.
 
Med vänliga hälsningar
Marko Rosenqvist

2000-10-12, 16:26
Svar #5

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Marko!
Aina Hultengrens anteckningar är i privat ägo och förvaras hos Hillevi Hultengren. Jag skall titta efter lite mer noggrannt i dem, så skall vi se vad vi kan hitta. Vi visste inte om Du redan fått svar på Dina frågor på annat håll, men nu vet vi, att Du fortfarande är intresserad.
 
Vänliga hälsningar Matts Sandström

2000-10-13, 20:09
Svar #6

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Peter de Hoogh (Dehoug, Dehog, Dehug) (1705-1759) var, allt enligt Aina Hultengrens anteckningar, fältväbel vid ett värvat regemente. Han skall åtminstone 1740 ha varit skriven å Berg i Gestad (P) och bodde vid sin död å Berg, Frändefors (P) Bouppteckning efter honom förrättades 12 maj 1759 (Sundals häradsrätt). Han dog av sotsjuka.
 
Med sin hustru Brita Caijsa Lundstedt, som överlevde honom, hade han fyra döttrar, som levde 1759: Elisabeth, Anna Maria, Margareta Helena och Benedikte. Döttrarna var gifta enligt följande: Elisabet (Lisa) gift med Bryngel Dahllöf (9 barn), Anna Maria (1741-1773) gift med dragonen Olof Wennerberg (hon dog i Rånås), Margareta Helena gift 1:o med föraren Petter Hultengren i Forssane, Frändefors (bouppteckning Sundals hr 25 sept. 1787), och 2:o med adjunkten Petter Engstedt (bouppteckning Sundals hr 7 sept. 1800 och Benedikte gift 1:o med Jon Dahlgren i Bjurhem, Frändefors (bouppteckning Sundals hr 1784:345) och 2:o med Torsten Larsson i Tåsterud, Brålanda (bouppteckning Sundals hr 1815:137).
 
Som källhänvisning har Aina Hultengren anfört Frändefors kyrkböcker där ej bouppteckningar använts.
 
Vänliga hälsningar Hillevi Hultengren genom Matts Sandström

2000-10-13, 20:27
Svar #7

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Som jag ovan nämnde var kaptenen Anders Baltzar de Hoogh, allt enligt Aina Hultengrens anteckningar, gift med Lisken Bergman som var dotter till en Erik Bergman och Margareta Nilsdotter Lang. Liskens syskon var kaptenen Nils Bergman, Håkan Bergman och löjtnanten Jacob Bergman.
 
Margareta Nilsdotter Lang var dotter till löjtnanten Nils Bengtsson Lang, bosatt på Björseruds boställe. Margaretas syskon var kyrkoherden mag. Jacobus Nicolai Lang i Gillberga (död 1691), Märta Lang (gift med Torkel Enarsson Rosell) samt sekreteraren vid Kgl Kansliet Bengt Nicolai Lang.
 
Aina Hultengren hänvisar beträffande familjerna Bergman och Lang till Fryxells Vermlands Slägtebok II
 
Några ytterligare uppgifter om Anders Baltzar de Hoogh än att han var kapten vid ett värvat regemente finns ej bland Aina Hultengrens genealogiska anteckningar.
 
Vänligen Hillevi Hultengren genom Matts Sandström

2000-10-14, 12:58
Svar #8

Utloggad Marko Rosenqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Hillevi och Matts!
 
Nu har jag fått lite mer på fötterna och kan göra en djupdykning bland källmaterialet, och se om man kan belysa deras leverne ytterligare.
 
Tack så hjärtligt.
 
Marko Rosenqvist

2000-10-14, 19:31
Svar #9

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Marko! Hör gärna av Dig om Du hittar något ytterligare.  
 
Vänliga hälsningar Matts Sandström

2006-12-27, 01:32
Svar #10

Henrik Mikael Hultengren

Ser att senaste meddelandet som skrivits här skrevs lördag den 14 okt 2000 kl. 19.31: av Matts Sandström.  
Men jag försöker få liv i diskussionen än en gång ändå.
Vad jag har fått veta rätt nyligen är att det ska finnas ett vapenhus vid namn Hultengrenska huset i stockholm. Jag tänkte fråga om det här stämmer, har även fått veta att Hultengren har en vapensköld. Undrar om även detta stämmer.
Jag är son till Per-Olof Hultengren och bor i Uddevalla län. Jag har försökt forska här över nätet men bara hittat knapphändig information angående min släkt.
Någon som vet vart man kan få tag i mer information och vart isåfall dessa tidsskrifter finns, om de går att köpa. Finns det adelsbrev? Hur långt i tiden har Hultengren funnits?
Många frågor jag skulle vilja ha besvarade i ren nyfikenhet.

2006-12-27, 01:39
Svar #11

Henrik Mikael Hultengren

Jag har även flertalet gamla tidsskrifter och texter  angående Hultengren här hemma. Och har sista dateringen på en Hultengren år 1300. Kanske vore kul att veta.
Vill ni att jag ska skicka några av de tidsskrifter jag har så får ni gärna maila mig på Newkalot@gmail.com
 
MVH : Henrik Mikael Hultengren

2006-12-27, 10:42
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Henrik Mikael Hultengren,
Har gått igenom vad som står om adliga ätten Hultengren i boken: Den introducerade svenska adelns ättartavlor, utgiven av Gustaf Elgenstierna, (som man kan finna vid välsorterade bibliotek). Ätten anges där utdöd. För att Du skall få ett hum om hur utgivaren såg på det material som fanns på Riddarhuset citerar jag:
 
Den Hultengrenska riddarhusgenealogien, som torde vara sammanställd i början av 1800-talet - varken originalgenealogi eller någon av Marcks von W?rtemberg upprättad genealogi över ätten finnes - synes vara synnerligen otillförlitlig. Forskningar, som verkställts genom landsarkivet i Göteborg, hava givit till resultat, att endast en del av de å stamtavlan upptagna personerna anträffats i vederbörande kyrkliga och kommunala arkiv och att felaktigheter i stamtavlans uppgifter rörande dessa förekomma. Med ett undantag när finnes intet i de genomgångna arkivalierna, som antyder, att personerna i fråga tillhört adeln. Namnet Hultengren var icke ovanligt i Västergötland och Göteborg under 1700-talet och torde hava använts som soldatnamn. Något samband mellan de under forskningarna anträffade personerna med namnet Hultengren, vilka återfinnas jämväl å riddarhusstamtavlan, och den adlade Jakob Hansson Hultengren har icke kunnat konstateras. Osannolikt är icke, att denne själv slöt sin adliga ätt, ty redan ett par månader efter hans död försåldes hans säteri Källhult av hans syster och svåger. Då emellertid någon visshet härom icke kunnat vinnas, har ätten här nedan upptagits i enlighet med riddarhusgenealogien med de ändringar, som framgått genom arkivforskningarna. - Ätten avskrevs vid 1865-1866 års riksdag såsom utdöd.
 
När det gäller Din egen Hultengrensläkt är det säkert möjligt att utreda denna genom vanlig släktforskning. Om Du inte forskat tidigare kan Du kanske ha nytta av att läsa Så börjar du släktforska.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-12-27, 14:29
Svar #13

Henrik Mikael Hultengren

Tack så mycket Olle Elm.
 
Jag har gjort släktforskningar på egen hand men inte kommit så långt.
Finns det släktforskare att anlita och hur mycket kostar då en sådan?
Jag är väldigt intresserad av min släkt nämligen..

2006-12-27, 21:53
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Nog finns det släktforskare att anlita, men ett råd från mig är att Du då är mycket försiktig och begär ett flertal referenser på den Du anlitar. Om kostnaden vill jag inte uttala mig.
 
Men varför inte försöka igen på egen hand? Synd att missa något så intressant som att själv söka Dina anor. Om Du kört fast finns många här i forumet som sannolikt är villiga att hjälpa Dig, om Du ställer frågor t ex under en församling där problemet uppstår.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-12-28, 14:05
Svar #15

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Henrik Mikael Hultengren
 
Såg att du var bosatt i Uddevalla och jag undrar om du har någon anknytningen till den familj Hultengren som finns i norra Bohuslän, närmare bestämt i Bullaren?
 
Om det är så så kan jag hjälpa dej tror jag?

2006-12-30, 15:48
Svar #16

Henrik Mikael Hultengren

Laila Falk
 
Det stämmer, jag har släkt i Bullaren, ingen som jag har haft umgänge med dessvärre.
Men det stämmer att vi är av samma släkt.
Jag tar emot all hjälp jag kan få och är ytterst tacksam för att ni redan hjälpt mig så mycket som ni redan gjort.
Jag väntar ivrigt på ditt svar Laila Falk

2006-12-31, 09:17
Svar #17

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Kan du ge mej din mailadress så skall jag skicka dej information efter helgerna? Ä bortrest en vecka.
Många personer från familjen emigrerade till Canada. Besök gärna vår hemsida www.bullaren-emgranterna.se
 
Laila Falk

2006-12-31, 14:13
Svar #18

Marie Nilsson

Hej har Ewa Hultgren i min släkt,vet ej när hon är född svårt att hitta.Hon dog i Jönköping det vet jag,gift med August Blank född 18190803 är där någon som kan hjälpa.MVH Marie

2007-01-02, 09:53
Svar #19

Henrik Mikael Hultengren

Newkalot@gmail.com är min mailadress. Hoppar in på sidan och kikar nu, jag vet att vi har släkt i USA.. Canada mer precist visste jag inte. ska bli kul att få veta mer =)

2007-04-25, 23:19
Svar #20

Helene Hultengren

Min mormor, Hillevi Hultengren, har gått djupt in i den Hultengrenska släkten och dess historia. Vi har fått mycket information om vår släkt.
 
Henrik Hultengren, du frågade för länge sen hurvida vi har ett släktvapen. Det hänger i Håksviks kyrka, jag har digitala fotografier från när vi var och tittade på den.  
 
Jag har även varit i Seattle, USA, och hälsat på våra släktingar där. Genom släktträdet har vi spårat våra förfäder och hur vi är släkt. Otroligt faktiskt!  
 
Jag träffade även en Hultengren från Danmark, som hade tagit kontakt med min familj genom internet, och var även i Seattle och hälsade på när jag var där.
 
Är du verkligen intresserad av vår släkt, borde du titta på släktvapnet, det är mäktigt!
 
Hör av dig om du vill veta mer.
 
Helene Hultengren

2007-04-26, 15:19
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Den 27 dec 2006 citerar jag ovan vad som anges i EÄ ang adliga ätten Hultengren. Som kan ses betvivlar Elgenstierna att ätten existerar efter den adlades bortgång.
Det vore intressant att ta del av om det finns nya belägg som tydliggör något annat - dvs att filiationen mellan Jacob Hansson Hultengren, adlad Hultengren, och hans ev son (söner?) är säkerställd.
Bifogar vapnet så som det återges i EÄ:

Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2018-05-05, 09:05
Svar #22

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"1724 Majus d:n 6
5:o Instämde Parterne från Halmstad Handtlangaren Lars Lundberg och Petronella Hultengren förekommo, den förra till answar, för det han efter sin henne gifne skriftelige försäkring till Echtenskap, det samma nu söker ryggia och ingalunda kan öfwertahlas at fullborda, fast han henne under samma handel häfdat och med barn rådt, Och som han intet kunde bringas i den tankan, det hon dock skiähligen påstod, så blifwa de efter Kongel: Kyrkiolagens XV Cap. 14 § till werldzlig Rätt remitterade, at hwar för sig må lagligen få åthniuta hwad samma Lagsens Rum förmår."


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0074008_00110


Källa: Göteborgs domkapitels arkiv, Protokoll, huvudserie, SE/GLA/12486/A 1 A/6 (1720-1728)


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Hultengren_nr_961

2023-11-26, 14:44
Svar #23

Utloggad Nathanael Holm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:38
    • Visa profil
Om Anders Baltazar de Hoogh (f. 1656 d. 17 okt 1726 Snarås, Stora Kil) finns följande uppgifter:

Adam Lewenhaupt: Karl XII:s officerare de Hough:
de Hough, Anders Baltazarsson, underoff. vid H. Horns Bremiska reg. 1673; sergant vid G. Makeelers reg.; fältväbel vid Västgöta-Dals reg. (Kapten Trotz kompani) 1683 18/8; fänrik därst. 1688  27/12; löjt. därst. 1705 2/1; avsked 1706 24/10 efter 42 års tjänst. - G. m. Elisabeth Bergman

Hans far var ingenjör Baltazar Andersson de Hoogh bosatt på tomt 69, rote 5 1649 i Göteborg.
Farfar Anders de Hoogh, som ägde tomterna 5:43-5:42 i Göteborg
(https://www.gbgtomter.se/Rote_5/5.69.pdf)

Kan de Hoogh och göteborgssläkten Heegh vara av samma ursprung? (https://gamlagoteborg.se/2014/04/09/heegh-superkargorer/)


2023-11-27, 21:34
Svar #24

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej,
Kort svar: nej. Släkten Heeggh/Haegh/Haeggh eller hur namnet stavas eller skrivs ibland heter egentligen Hägg och är ättlingar till Jonas Hägg som i början av 1700-talet under en kort period var handlande i Göteborg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna