ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjärne  (läst 3110 gånger)

2002-03-15, 16:51
läst 3110 gånger

Sören Olsson (Senon)

Jag försöker komma fram till Urban Hjärnes (1641-1724) rötter på hans fars sida. Hans far hette Erland Hjärne, men vad hette hans farfar?
Enligt SBL hetta farfadern Jon Torsensson, men enligt Jarl Ericson (boken Finnar i väst) och även enligt Gustaf Karlberg (boken om Älgå socken) hette han Joen Eriksson Hjärne. Karlberg påstår dessutom att släkten härstammar från riddaren Joen Hjärne, medan SBL hävdar raka motsatsen. Ändå hänvisar man till just Karlberg i sin källförteckning.
 
Finns det någon som vet hur det ligger till?
 
Hälsningar
Sören Olsson
(själv Hjärne-ättling (tror jag!!), fast en annan gren än Urban H)

2004-01-10, 16:44
Svar #1

Jesper Nilsson

Hejsan,
har fått papper och forskat lite, Joen Erichsson Hjärne, f 1554-1617. Far till Bengt Jonsson, f 1605-1675, Är troligtvis ättling eller vad det nu är på min mormors sida.
 
.Jesper Nilsson

2004-01-10, 17:14
Svar #2

Sören Olsson (Senon)

Jesper,
tack för Ditt inlägg! Även jag har fått bekräftat att Joen Eriksson Hjärne är det korrekta namnet. Denne Joen är då min fm mf mf mm ff f. Om Du har mera uppgifter så tar jag tacksamt emot även dessa. Själv kan jag efter bästa förmåga bidra med ättlingar till Bengt Jonsson om Du så önskar.
 
mvh
Sören Olsson

2004-01-11, 17:29
Svar #3

Jesper Nilsson

Hej igen,
har inte direkt så mycket information, men Bengt Jonssons son är Erik Bengtsson ca 1630-1688. Joen Erichsson Hjärne är min MMFFMMFFFFFFF tror jag. Urban Hjärne var väl livsmedikus till någon kung, eller har jag hört fel? Vet du ifall man kan låna någon bok från biblioteket, som man kan läsa om ättlingar och så till Hjärne?
 
.Jesper Nilsson

2004-01-11, 22:23
Svar #4

Sören Olsson (Senon)

Jesper,
biblioteket är fullt av artiklar och en och annan bok som handlar om Urban Hjärne och hans 25(!) barn. Han var mycket riktigt livmedicus, men också verksam inom gruvdrift, brunnsdrickande, biologi och zoologi. För att inte nämna hans inblandning i de svenska häxprocesserna.
Eftersom vi ju faktiskt är släkt, om än avlägset, tar jag gärna del av din forskning om du vill dela med dig. Vilken av Joens söner är din ana?
Bengt, Erland eller Torsten? Finns det kanske fler syskon?
 
mvh
Sören Olsson

2004-01-12, 18:49
Svar #5

Jesper Nilsson

Hej Sören,
jo visst kan jag göra det. Bengt Jonsson är på min sida Joens son. Joens son son son på min sida är Erland Ersson, f 1680-1732. Och får ta reda på information om Hjärne-släkten och läsa, jag har hittat lite på internet som jag tänkte läsa. Har bara när de är födda, och vad de heter.
 
.Jesper Nilsson

2004-10-11, 20:17
Svar #6

Hans Karlsson

Jag har nyligen fått Tage Reimegårds rekronstruktion av hfl i Glava 1696-1702.
Jag hittade där min ana nr. 742 Bengt Torstensson och h. Karin Nilsdotter. Bengt Torstensson var enligt Tage ättling till Hjärnesläkten. Bengts ff ff skulle ha hetat Jon Torstensson.
ff f Torsten Jonae Eliander
ff   Bengt Torstensson Hjärne
f    Torsten Bengtsson
Tage Reimegård har tydligen gått på SBL linjen.
I Jarl Erikssons bok Finnar i väst nämns en Joen Erichsson Hjärne f. 1554
A. Torsten Jonsson Hjärne (Torstanus Jonae Hjärne)
Troligtvis Reimegårds Torsten Jonae.
B. Erland Jonsson Hjärne
Finns det någon som vet något om de här två skolorna. Joen Erichsson eller Jon Torstensson.
SBL borde väl annars vara en trovärdig källa, eller hur? I värsta fall så kan man väl nöja sig med Torsten Hjärne. Han finns i alla fall bekräftad i Bengt Torstenssons. f.1692 d.1776. dödsruna. Men det är ju roligt ju längre bak man kommer.

2004-12-04, 15:55
Svar #7

Hans Karlsson

Hallå Hallå igen. Jag vet att man inte får skriva samma inlägg två gånger men jag har liksom fått lite mer kött på benen nu. Jag söker framför allt Sören Olsson, Jesper Nilsson eller någon annan som är lite insatt i Hjärnesläkten. Det här tenderar annars att bli någon slags enmansdiskussion. Har nyligen läst en del ur Gustav Elgenstierna. Han skriver: Den stamtavla som uppställts för att visa ätten Hjärnes samband med den gamla svensk-norska frälsesläkten Hjärne, är en konstruktion av äldre tiders genealoger.  
Han erkänner inte ens kopplingen mellan Joen Ericsson som fader till Torsten Jonae Eliander och brodern Erlandus Jonae utan han anser den sistnämnde vara den förste med visshet kände stamfadern av Hjärnesläkten. Jon Torstensson som Sören Olsson pratar om från SBL nämner ELG inte alls. Jag har varit inne och tittat på din hemsida Sören och kan konstatera att du har tagit del av Gustav Karlbergs Anteckningar om Hjärneättlingar GK är väl inte precis känd som den mest trovärdiga av källor, om jag inte är alldeles felunderrättad. Jag har också fått dessa blad i min hand och har också fört över namnen bland mina anor. Men funderar nu på att helt enkelt slopa alla anor fram till Erland och Torsten för att behålla en trovärdighet i min hobby. Men på samma gång så är det väl lite synd att man går miste om så spännande anor som Måns Jenisson tex som blev halshuggen i Stockholms blodbad 1520. Så jag undrar ytterligare en gång om speciellt du Sören har några andra källor som du finner tillförlitligare än ELG.

2004-12-04, 17:20
Svar #8

Sören Olsson (Senon)

Hej Hans!
Du har helt rätt i att Gustaf Karlberg inte är den tillförlitligaste av källor. Att jag beslutat mig för att satsa på Joen Eriksson Hjärne som far till bröderna Torsten, Erland och Bengt är följande: För en tid sedan fick jag ett mail från en annan forskare som råkan snubbla över en notis från Karlstad skola. När Erland, eller om det var Torsten, skrivs in vid skolan angavs hans fars namn vara just Joen Eriksson Hjärne. Märk väl att jag har inte sett denna anteckning själv, men jag litar obetingat på min sagesman.
 
mvh
Sören Olsson

2004-12-06, 18:53
Svar #9

Hans Karlsson

Hej Sören.
Alla sätt är bra utom de dåliga. Det är i alla fall bra med vänner som man kan lita på. Själv så nöjer jag mig nog med Torsten, Erland och Bengt.
Annars så är det väl inte så långsökt med Joen Eriksson som fader eftersom han också bodde på Fröbol och hade namnet Hjärne. Elgienstierna fotsätter sig inte det heller, vad jag begriper. Min ana är annars Torsten. Jag forskade själv i kyrkböckerna ner till hans barnbarns barn Bengt Torstensson f.1692.
1776 när han dog så läste jag i db i Glava att han hade förfäder som var adliga. Sedan så fick jag tag i Tage Reimegårds försök till rekronstruktion av husförhörslängder i Glava 1696 till 1720 där jag hittade ytterligare Hjärneättlingar. Har du några lösa trådar att dra i i Glava så kan jag rekommendera dig den. Det finns gott om källanvisningar till mantalslängder domböcker o.dyl.
mvh
Hans Karlsson

2004-12-14, 13:57
Svar #10

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Det enda man kan vara riktigt säker på i detta fallet, är nog att ingen riktigt säkert kan säga hur det egentligen ligger till.  
 
Men jag vill tipsa om att det finns en släktutredning utförd av Kjell Magnell och publicerad i Personhistorisk Tidskrift anno 1958. Hjärneättens ursprung är dess rubrik och det är också precis vad det handlar om.  
 
Jag hade en kopia av denna släktutredning till låns för några år sedan, men det skadar ju inte att vara uppdaterad när man går ut med en sån här sak, så därför har jag nu boken i fråga hemma via ett fjärrlån från stadsbiblioteket i Karlstad.  
 
Efter att ha tagit del av de 8 sidorna som utredningen består av, är jag helt enig med dem som håller Jon Torstensson som far till bröderna Torsten, Erland och Bengt.  
 
Magnell stöder sig ganska mycket på uppgifter från Jösse härads dombok och särskilt avgörande är en uppgift från 1653 13/6, där det säges uttryckligen att Torsten Jonae och hans medarvingar voro arvingar till salig Jon Torstensson i Fröbol  
Detta kan jag bekräfta, har själv sett att det står så i dombok 1653.  
 
Vid ett senare tillfälle, 1655 18/10 framträdde Cappelanen Wällärde H:r Torsten Jonae åter vid tingsrätten och vittnade då om hur hela hemmanet Fröbol för länge sedan ägdes av tu äckta folck Brynte och Gyri vid namn.  
Detta stämmer också med mina egna anteckningar från domboken 1655.
 
Magnell lyckas sedan med konststycket att förklara hur dessa Brynte och Gyri som levde i Fröbol under 1500-talets första hälft, skulle ha varit Jon Torstenssons mormors far och mor. Sannerligen en uppvisning i den högre skolan, men jag tror faktiskt han kan ha rätt där också!  
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  
Jag är själv en ättling till Torsten Jonae, genom min farmors mf mf mf, bonden Erik Johansson i Fröbol Älgå (1716-1785).
* Generation IX *
Böret Erlandsdotter, född 1684 Fröbol, död 1763-01-23 Fröbol.  
(gift med Johan Simonsson)
* Generation X *
Erland Hansson, född 1655 Fröbol, död 1730-02-04 Fröbol.  
* Generation XI *
Karin Torstensdotter, född ca 1630, död före 1688 Fröbol.  
(gift med Hans Erlandsson)
* Generation XII *
Torsten Jonae Eliander, född 1590, död 1666 Rudsgården, Köla (S).
 
Med mycken hjälp från Jarl Ericsons ovannämnde bok, sidorna 247 och 252.  
 
Hälsningar  
Lennart Eriksson i Arvika.

2005-01-10, 19:36
Svar #11

Hans Karlsson

Hej Lennart.
Intressanta upplysningar du kommer med.
Som jag ser det så är väl saken i det närmaste klar, att Jon Torstensson är far till de berömda bröderna Torsten, Bengt och Erland. För närmare än så kan man väl knappast komma med tanke på att det saknades den senare tidens kyrkobokföring vid aktuell tid. Skall själv titta efter i DB för Jösse härad någon gång  de närmaste dagarna.
Jag har så smått börjat att kolla i dessa böcker, där man kommer sina anor lite närmare in på livet, tycker jag. Det här med alla varierande, mer eller mindre svårläst stil, är ju ett aber förstås, så jag har fuskat lite och läser nu en hel del i Magnells Domboksavskrifter 1600-1700.
Hittar man något intressant så kan man ju alltid kolla upp i orginalen. Troligtvis samma Magnell som din ovan nämnde. Avskriften finns på Arkivcentrum i Karlstad, men det kanske du redan visste. Jag har väl inte så mycket mer att tillföra ytterligare men en förklaring till släkten Hjärnes uppdykande i Värmland kanske står i SBL sid 139 där författaren menar att Erland var den förste av släkten och att han tog sitt namn efter Järnskog (Hiärnskog).  
Själv så är jag släkt till Torsten Jonae Eliander från två håll genom hans son Bengt Torstensson f. 1627 och dottern Karin f. 1730.
Källorna till detta är Gustav Kalbergs utredning om Hjärnesläkten, Tage Reimegårds rek av hfl-längder i Glava, Jarl Ericson plus om möjligt kontr i kyrkolängderna.
 
Genaration IX
Bengt Torstensson  f. 1692. Fröbol Älgå sn  
                   d. 1776. Spässerud Glava sn
G.M
Karin Andersdotter f. 1692. Mellgården Älgå
                   d. 1782. Fjäll Glava
Generation X        
Torsten Bengtsson  
 
GM
Karin Nilsdotter   f. 1673.
                   d. 1719. Spässerud Glava
Generation XI
Bengt Torstensson  f. 1627. Rudsgården Köla
                   d. 1698. Fröbol Älgå
GM
Karin Ersdotter
 
Generation XII
Torsten Jonae      f. 1590. Fröbol Älgå
                   d. 1666.
GM  
Sigri Jönsdotter   f. 1600.
                   d. 1670.
--------------------------------------------------
 
Mitt andra släktskap med Torsten Jonae överensstämmer med din antavla med den skillnaden att jag har Karin Erlandsdotter f. 1669 d. 1772
(prästen lade nog på ett tiotal år när hon dog.)
Detta skulle då vara syster till din Böret.
Du namnger bara en förälder till Böret. Hon hette annars Elin Persdotter f.ca 1660 och finns med i Jarl Ericsons bok, om du nu inte visste det.
 
MVH Hans Karlsson

2008-06-21, 13:41
Svar #12

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Undrar hur släktlinjen ser ut från överste Carl Jakob Hjärne, gift med Ulrika Sofia Ehrenhjelm, till Urban Hjärne (1641-1724)?  
 
Dessutom har jag en Hedvik Sofia Hjärne (1770-1848), gift med Carl Fredrik Nordenfalk (1768-1825), som jag saknar föräldrar till.
 
Källa: 1874 års adelskalender.
 
Mvh Göran

2008-06-21, 13:48
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Göran.
 
Carl Fredrik Nordenfalk (son av Johan Noreen, adlad Nordenfalk, tab 1), född 1768-06-27, Död 1825-10-02 på Holm. Brukspatron på Gårdsjö järnbruk. Gift 1795-12-11 med sin kusin Hedvig Sofia Hjärne, dotter av assessorn Carl Hjärne  och Hedvig Catharina Clason.  
 
Källa: Adelsvapen-WIKI, Adliga och friherrliga ätterna Nordenfalk, nr 2063 och 390  
 
mvh
Carina

2008-06-21, 14:16
Svar #14

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag vet inte om du kan se släktledet här, om du klickar på länken. Då jag inte känner till släktleden vågar jag inte uttala mig om hur ledet såg ut. Men detta kanske kan hjälpa dig en bit på vägen, om du känner till släkten och pussla ihop det.
 
http://runeberg.org/sbh/a0503.html

2008-06-21, 16:17
Svar #15

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej och Tack Carina.
 
Jag har svenskt biografiskt handlexikon som favorit, så jag var inne där innan jag ställde frågan här. Men vad jag fått fram där är att jag inte vet vilken bror det är till Kristian Henrik (1709-1794) som är ff f till Carl Jakob. Inte heller vem som är far eller farfar till Carl Jakob.
 
Hoppas någon med tillgång till ättartavlor kan hjälpa mig.
 
Mvh Göran

2009-02-05, 06:46
Svar #16

Utloggad Lis Rosenberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2009-02-16, 17:09
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om det går att få fram var Urban Hjärne bodde innan V Trädgårdsgatan i Stockholm, någon som vet?
 
Mvh
Lis Rosenberg

2020-05-03, 16:25
Svar #17

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Anno 1729 den 22 Octobris
Secret:n Plan berättade, att Carl Urban Hierne, som rymdt för dess Creditorer, inkommit med en supl. och anhåller om leÿde, samt att bemelte Supl. har blefwit med dess Creditorer communicerad.
/.../"


Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen Prot:1729:2 (1729) Bild 1360 / sid 265 (AID: v655214.b1360.s265, NAD: SE/RA/1311)


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Hj%C3%A4rne_nr_1149

2020-05-31, 11:44
Svar #18

Utloggad Gunnar Flygh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 19:40
    • Visa profil
Bengt Torstensson (Hjärne)
Född 11 mars 1698 i Fröbol, Älgå och död 5 mars 1776 i Spässerud, Glava.

Enligt t.ex. Gustaf Karlbergs bok om Älgå socken, Reimegårds rekonstruktion av Glava hfl-längder och i otaliga antavlor på internet, inkl. i denna tråd, uppges Bengt Torstensson vara född år 1692. Som källa har då använts Glava dödbok där detta årtal uppges (samt att han gifte sig 1712) (Glava FI:1, sid 155).

Glava dödböcker är ofta mycket utförliga under 1700-talet, men innehåller inte sällan felaktigheter. Enligt födelse- och vigselböckerna har årtalen för både födelse och vigsel här blivit fel i dödboken.

Enligt födelseboken (Älgå C:1, sid 46) föddes Bengt Torstensson  11 mars 1698 i Fröbol och döptes 13 mars i Arvika kyrka.

Enligt vigselboken (Älgå C:2, sid. 9, Nr 2, 1 april) vigdes Bengt Torstensson 1 april 1719 med Karin Andersdotter.
"Blefwo efter 3ne föregågna lysningar copulerade d. Bengt Torstensson i Spesserud, p. Karin Andersdotter i Mällgården, Morgongåfwa 50 lod silfwer" (med reservation för ev. felaktiga stavningar).

Hälsningar, Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna