ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hand  (läst 2670 gånger)

2007-07-05, 23:56
läst 2670 gånger

Johanna Sundquist

Hej,
 
Hittar ingen diskussion ang. den introducerade adliga (men på den manliga sidan dock utdöda) ätten Hand. Är egentligen på jakt efter dess släktvapen och även om jag inser att detta är en genealogi-sida och inte hängiven heraldik så borde någon med kunskap kring ätten även kunna hänvisa till internetside/bok där Hand-vapnet förekommer.
 
Söker alltså ej blasoneringen utan en bild på själva vapnet för att jämföra med Drake af Hagelrums vilken är slående lik.
 
Tacksam för svar,
Johanna Sundquist

2007-07-06, 01:52
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Enligt adelsvapen.com så använde den förste Drake af Hagelsrum sin moders namn, men behöll faderns fädernesvapen - alltså ätten Hands vapen.
Att du inte hittar ätten Hand under introducerad adel, beror på att ingen skapat den rubriken ännu. Rubriker skapas av den som ställer den första frågan, eller inlägget, i ett ämne.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2007-07-06, 09:38
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan. Ingen bild har jag att delge dig men i Nordisk Familjebok hittade jag följande:
Thord riddare ... hvilken hava tillhört den gamla ätten Hand, hvars afkomlingar sedan kallades Drake av Hagelsum
http://runeberg.org/vasa400/0380.html

2007-07-06, 14:46
Svar #3

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej!
 
Vapen finns på www.riddarhuset.se. Titta även på Gröna stubben, http://hem.passagen.se/gronstub/, där det finns många länkar.
 
På Wikipedia står följande:
 
Under Erik XIV:s tid kom egendomen (Hagelsrum, min anm.) åter i enskild ägo. Den donerades nämligen då till Knut Håkansson (Hand). Han var fogde över Sunnerbo härad och innehade under kriget med Danmark 1563-65 viktiga befälsposter. Han blev fältöverste och fick Hagelsrums gods i förläning. Sedan han 1565 stupat vid Axtorna, efterträddes han som ägare av sonen Arvid Knutsson, en av domarna vid Linköpings blodbad år 1600. Denne antog 1574 med kungligt tillstånd sin mors namn Drake och blev stamfader för den ännu levande adliga ätten Drake af Hagelsrum.
 
Mvh, Maud Lindeberg
mlind

2007-07-07, 19:09
Svar #4

Johanna Sundquist

Tack för era svar!
 
Jo, jag vet att släkten Drake af Hagelsrum kommer ur ätten Hand och även att deras vapen är mycket lika. Därav min vilja att jämföra dem. De är dock inte exakt lika, då Drake af Hagelsrum har i rött fält en hand i silver och Hand har i blått fält en hand i silver. Ville med anledning av denna avvikelse se om det fanns andra att hitta.

2007-07-09, 22:55
Svar #5

Johanna Sundquist

Hej!
 
Har hittat de båda vapnen att jämföra i en gammal uppslagsbok med svenska adliga ätter. Återkommer med mer utförlig beskrivning av vad som står i boken om någon är intresserad.

2010-01-11, 13:19
Svar #6

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Hej önskar få hjälp med Håkan Knutsson Hand d 1633 Odensjö G
Hans far, Knut Håkansson Hand. Enl uppgifter i Disbyt dog  
han 1565. Problemet är att i Disbyt finns flera olika alt  
på var han dog. Köinge N, Hed U,Okome N och Gällstad P.  
Vad är riktigt.
 
Hans Forsberg

2010-01-11, 14:00
Svar #7

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Enl. Elgenstierna, Sv. Adelns ättartavlor, så stupade Knut Håkansson Hand i slaget vid Axtorna d. 20/10 1565, och begrovs I Handska släktens gravkor i Gällstads gamla kyrka (Älvsb.)

2010-01-11, 14:10
Svar #8

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Tack Leif för hjälpen.
 
Hans

2011-03-03, 18:19
Svar #9

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Jag vill gärna få kontakt med personer som härstammar från adliga ätten Hand.

2011-03-14, 21:45
Svar #10

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Hej Johan!
 
Själv är jag inte någon ättling till släkten Hand, men min svärson är det, och följaktligen mina barnbarn också.
Jag släktforskar åt dem och har fått tillåtelse av svärsonen att kontakta dej.
Han härstammar från kung Erik XIV:s frillodotter Virginia som gifte sej med Håkan Knutsson Hand.
Om du vill kan du få fler uppgifter.
Är du själv en Hand-ättling?
 
Vänligen/Sylvia

2011-03-17, 19:33
Svar #11

Utloggad Henry Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2019-01-10, 01:46
    • Visa profil
Hej,
 
Jag kommer också från Virginia och Håkan Hand.
Från deras son Johan Hand gift med Agneta Gyllenmärs.
 
Mvh
Henry

2011-03-17, 23:25
Svar #12

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Hej igen!
Mina barnbarn kommer från Vrginias och Håkans dotter Elisabeth Hand, gift med Per Joensson Gyllensvärd. Detta par är 12:e generationen bakåt från mina barnbarn.
Jag såg en gång i början av 90-talet en släkttavla över Erik XIV:s utomäktenskapliga ättlingar, och de var rätt många.
Då visste jag inte om att jag hade en svärson med dessa anor, så jag tittade inte så noga på tavlan.
Någon som vet var den finns?
 
Vänligen/Sylvia

2011-03-17, 23:29
Svar #13

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Till moderatorn!
 
Kan vi få de båda diskussionerna om adliga ätten Hand samlade till en?
 
Vänligen/Sylvia
 
Fixat! Tack för påpekande. /Mvh Anders Berg, Moderator Släkter

2011-03-18, 02:41
Svar #14

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Sylvia och Henry,
 
Jag härstammar inte själv från ätten Hand (veterligen), men är dock sannolikt släkt med ätten Vasa (jag härstammar inte från Gustav I, men från en del av hans anor). Dessutom sysslar jag med en genealogisk kartläggning av Sveriges adel kan man säga. Jag tar gärna del av Sylvias svärsons respektive Henry Johanssons härstamning från ätten Hand.

2011-03-20, 23:41
Svar #15

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Eftersom jag inte tror att min svärsons härstamning från ätten Hand är av allmänt intresse, så har jag skickat uppgiften via e-post till Johan.
 
Om någon annan skulle vilja ha uppgiften, så går det bra att kontakta mej!  
 
Sylvia

2020-08-28, 07:51
Svar #16

Utloggad Lars Handberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:01
    • Visa profil
Hej!
Jag har fått upp ögonen på Elisabeth Hand (född 1598, död 1651), det finns uppgifter att hon varit frilla åt hertig Johan av Östergötland innan sitt giftemål med Överstelöjtnanten Per Joensson senare adlad Gyllensvärd.
Finns det några uppgifter kring barn mellan henne och hertig Johan?

mvh Lars Handberg

2020-08-29, 19:59
Svar #17

Utloggad Johan Gyllenswärd

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 14:15
    • Visa profil
    • Min egen hemsida
Om jag inte minns fel så så finns det någonstans på Rötter en tråd om ev barn mellan hertig Johan och Elisabeth, vilket mynnar ut i att det inte finns några bevis på att de fick barn, även om några hävdar detta.
När jag skrev min bok om släkten Gyllenswärds ursprung ("Från fattigt halvfrälse till förmögen krigaradel") så försökte jag borra i denna fråga, den är ju väldigt intressant.
Som du kanske vet så kommer uppgiften om att hon var frilla hos hertigen från ett brev som Biskop Rothovius (en "frände" till Pehr Jonsson Gyllenswärd) skrev till Oxenstierna. Där står det att hertigen förnedrat Elisabeth, och lovat henne några gårdar. Förnedra kan ju betyda vanära/skymfa/lägra (SAOB). Och själva definitionen på frilla är ju älskarinna. Dock var ju hertigen och Elisabeth släkt, så säkerligen sågs inte deras relation med blida ögon av kyrkan.
.                                               

2020-09-03, 14:36
Svar #18

Utloggad Lars Handberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:01
    • Visa profil
Hej Johan!
Tack för ditt svar, jag ska kolla runt lite i Rötter för att se om jag kan hitta denna diskussion.
En av mina anfäder Bonde Olofsson tog sig namnet Handberg när han utnämndes till sergeant på Jönköpings regemente 1703.
Detta var ju kutym att en officer inte hade ett "son namn".

Enligt muntlig tradition inom släkten ska det finnas en koppling mellan ätten Hand och Handberg.
En idé även om den är väldigt långsökt skulle kunna vara att Elisabeth fått en son som kallats Olof, som sedan 1654 fått sonen Bonde.

mvh Lars Handberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna