ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-11  (läst 3023 gånger)

2006-05-05, 15:54
läst 3023 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo...en följdfråga till dig Lars Öhman. Vilken var det som kom från Stormor: Erik Gustav Geijer eller hans fru, Liljebjörn? Eller båda?
 
Från vilken av Stormors barn kom han/hon?
 
Vänligen
 
Ulf.

2006-05-05, 17:12
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Ulf,
 
jag föreslår att Du kontaktar Hamiltonska Släktföreningen. De kan ALLT om det här. Om Du  mailar mig så ska Du få mailadressen till Genealogiska Föreningens förre ordförande Ian Hamilton som sköter släktföreningen. Jag tror han gärna berättar för Dig hur det är med alla anor.
 
Mvh
Lena A L

2006-05-05, 20:02
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ulf,
 
Vad är historisk fakta? berätta gärna, och var hittar du denna historiska fakta?
Spelar det någon roll för dig när denna historiska fakta är tryckt och utgiven? århundraden och av vem?
 
Är historisk fakta att det finns en bok om en viss person/ätt utgiven av ett bokförlag ? är det sanningen i så fall?
 
Har personens/ författarens genealogiska kunskaper någon betydelse för dig?
 
 
Hur värdesätter du källor och internetsidor om släkter/ätter på internet?
 
Jag har själv vallonsläkte på både min mors sida / Drugge  ( min morfar )och min fars sida..Herou.. övriga smedsläkter Cosswa/Coschois, Tolf, Schull/Schult m m finns bland mina anor / alltså  Tyska Svenska Vallonska..m.m..även svenskt smedsläkte Borgstrand, sen finns även präster, adel, bönder, ner till folkungaättens olika förgreningar m.m...undrar vem jag är mest lik?...tror nog att det finns drag av alla utan att vara specifika för någon särskild grupp.
 
Dom flesta i mina anor har varit smeder på min mors o fars sida dom sista århundradena, jag tycker jag borde vara händig eller praktiskt lagd med dom anorna..men icke   : )

2006-05-05, 21:54
Svar #3

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Ulf
Återigen stöder jag dig, anbytarforum är ju till för att man ska hjälpa och få hjälp. Jag själv försöker med det lilla jag kan. Jar har SVAR och letar efter anhöriga som sökts efter här på abf. Jag har också hjälpt personer som är kopplade till mina släktutredningar.
Men framförallt är jag mycket tacksam för all den hjälp jag fått.
 
Till Benny
Du har väl iallafall blåa tummar, !
som bevis på dina adliga anor.
 
Mvh Göran

2006-05-05, 22:09
Svar #4

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Göran,
 
De ska väl vara det då.......
 
Visst ska man hjälpa varann, men att hänvisa till internetsidor utan källhänvisningar kan ju leda till bakdörrar istället för framsteg....jag bryr mig inte hur folk forskar fram sina uppgifter om sina anor, men många kanske går in här  2-3 ggr, läser om sin ana....och tror allt är sanning som finns här eller på internet....därför är det väl bra eller nödvändigt att kunna hänvisa till källor.
 
För att ta ex hur olika historiebeskrivning kan beskrivas så är det väl bara att se hur  olika författare / sett på Karl XII,  senast Ernst Brunner - vs amatörforskaren Peter From..två helt skilda tolkningar...även Dick Harrisson har väl lagt till en o annan kommentar till dom båda opponenterna.
 
Även Dick Harrisson får ju sig en del kritik angående sina genealogiska kunskaper här på forum ibland, liksom boken  Riseberga klosters  genealogi....som väl dock inte påstås vara sanning utan bygger mycket på författarens egna funderingar/ slutsatser.
 
Alla har ju dock rätten att tro/tycka så länge man inte hävdar att det är den enda/ rätta sanningen utan att man har 100% belägg för sitt påstående, vilket är svårt när man framförallt hamnar i medeltiden och ännu längre bak i tiden.
 
Källor från medeltiden är ju inte direkt överflödig.

2006-05-05, 23:30
Svar #5

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Benny
Jag håller med dig, ibland blir man lurad av internetsidor, jag har blivit, men dubbelkollat.
 
Många av de släktutredningar som är gjorda här på anbytarforum litar jag på, de som är gjorda av kända släktforskare, Skogsjö etc.
 
När Kalle 12 dog eller Gustav 2 Adolf dog tvivlar vi inte på. Sedan är det massa detaljer.
 
Det finns två stora frågor i mina anfäders led, det är Adeleid av Flandern och Birger Magnussons dotter. Dessa två personer är mycket omtvistade.
 
I övrigt tror jag att leden är väl uträdda, utan att kunna ange exakta källor.
 
Mvh Göran

2006-05-05, 23:49
Svar #6

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Göran,
 
Ja de låter ju bra.........När Karl XII dog är ju inte det någon tvivlar på.......utan vad folk bör få veta är det källorna säger och inte en EGEN tolkning av källorna...
 
Adeleine av Flandern har jag själv med på min antavla, men bara som ett ? i rakt nedstående led och gift med Knut IV  den helige  av Danmark..deras dotter skall då vara Ingegerd av Danmark, gift med Folke  den tjocke .
 
Vilken Birger Magnusson menar du ? Jarl ?
 
Sen så saknar jag Kaj Janzon oerhört mycket här på forumet, han kan verkligen sin sak men förstår att han tröttnar på att försöka om och om igen och hänvisa till de olika källorna ( medeltida, fåtaliga ) som finns och deras värde och olika tolkningar på titlar/ släktskap som kan utrönas av det.
 
Skulle tro att det är som för en bilmekaniker att förklara för en stenåldersman hur en motor är uppbyggd : )

2006-05-06, 11:30
Svar #7

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Benny,
 
Jag brukar inte kasta mig in i debatter om källor då jag tillhör dem som anser att det är oerhört viktigt med källor. Primärkällor såväl som sekundärkällor. Sekundärkällorna kan alltid ge en liten hjälp på vägen mot primärkällorna.  
 
Men jag måste helt enkelt fråga vad menar Du med inte en EGEN tolkning av källorna... ? Vems tolkning är det då man ska rätta sig efter menar Du? För vems tolkning man än bestämmer sig för så var ju den tolkningen ju den personens EGNA tolkning. Hur man än vrider och vänder på det.
 
Eftersom Du efterlyser Kaj så får jag en känsla av att Du menar att endast akademiskt skolade forskare har rätt att ha en EGEN tolkning och den skall dessutom utan prut sväljas av oss lekmän för vi är enligt Dig inte kompetenta att göra tolkningar.
 
Var det så Du menade?
 
Mvh
Lena A L

2006-05-06, 11:55
Svar #8

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Lena,
 
Det jag menade var att när man kommer ner på medeltiden så är källorna oftast väldigt få och vissa tilar/släktskap m.m kan för en amatör och även   proffs  vara väldigt svårtolkat.
 
Själv är jag amatör och brukar rådfråga Kaj som är väldigt kunnig i medeltidsgenealogi.
 
Sen är det upp till vem som helst att ha sin egen tolkning av källorna.

2006-05-06, 12:12
Svar #9

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Benny.
 
Jag blandade ihop för och efternamn ovan.
 
Det skall vara Prinsen Magnus Birgerssons 1300-1320, dotter.
 
De lärda tvistar om han kunde ha gjort en okänd hovdam med barn under den korta tid han befann sig i frihet på Stockholms slott. Han blev nämligen frihetsberövad när han var i 18-års åldern och senare halshuggen på Helgeandsholmen.
 
Likaså tvistar de lärda om Adelede verkligen var gift med Knut den helige.  
 
Det är på detta sett jag försöker dubbelkolla. Det finns en hemsida som heter Historiska Personer, där finns mycket uppgifter, men en del är felaktiga. Dessa felaktiga uppgifter brukar jag dubbelkolla och påpeka för den person som har hemsidan, han brukar tacksamt ta emot mina påpekande och ändra. Nyligen har jag gjort ett påpekande som är av stor betydelse, men ännu ej fått något svar, jag tror att hemsidans ansvarige jobbar hårt med att ta reda på vad som är rätt.
 
I övrigt håller jag med om det som Lena A L skrivit här ovan.
 
Mvh Göran

2006-05-06, 14:59
Svar #10

Lars Öhman

Ulf,
 
Anna Elisabet Liljebjörns mor var Elisabet Johanna Troili vars farfars farfar var borgmästaren i Falun, Zackarias Unosson Troilius, som var son till Stormor i Dalom.

2006-05-06, 15:47
Svar #11

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Lars.
 
Jag har länge sökt efter en säker koppling till Buresläkten. Jag har sedan tidigare koppling till Kerstin Siggesdotter, men det är ju omtvistat om hon tillhör Burarna. Du får gärna maila mig anorna från Hamilton till Stormor i Dalom om du inte vill skriva ut dom här.
Det finns ju mycket kopplingar till nu levande kändisar som jag har, men det känner du säkert till.
 
Mvh Göran

2006-05-06, 16:19
Svar #12

Lars Öhman

Göran,
 
Du får ingen säker koppling till Burarna via Stormor. Det är inte bevisat att hennes farfar kyrkoherden i Säbrå, Laurentius Svenonis var en ättling till Olof Hersesson även om det faktiskt står så i Johan Bureus släktbok. Johan Bureus uppgift om detta anses nämligen vara alltför osäker.
 
Det är istället Stormors kusiner Anders, Olof och Jonas Bure som har en säker koppling till Olof Hersesson via sin mor. Fast nu är vi lite utanför Hamiltondiskussionen tror jag.

2006-05-06, 16:58
Svar #13

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Lars
 
Någon form av koppling blir det ju då !
 
De har ju gemensamma far- eller morföräldrar.
 
Eller tänker jag fel ? I mina kopplingar går det ofta zickzack.  
 
Jag har en vän som jag kopplat ihop med mig, genom att hans anfader, som var gränsridare i Arvika, gifte sig med änkan till min frus anfader(-moder) och jag är ju inte bara gift med min fru, utan också släkt med henne genom, i första hand Magnus Minneskiöld. Det är mycket roligt man kan hitta när man släktutreder.
 
Du får gärna maila mig.
 
Mvh Göran

2006-05-06, 17:28
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag undrar över några ingifta Hamiltonpersoner, och om deras härstamning är känd längre än de föräldrar som anges i Elgenstierna.
 
Det gäller Hugo Hamilton af Hagebys (1655-1724) svärföräldrar Henrik Arvidsson, rådman i Göteborg, och Margareta Jacobsdotter Lindsay. Är Lindsay en skotsk eller engelsk (adels?)släkt?
 
Hugos morföräldrar James Sommerville of Tullikelter och Glauwunne, och Elisabet Hamilton of Broomhill.
 
Hugos farmors föräldrar Robert Wilkie och Catherine Cunninghame of Gleincairn.
 
Intresserad av litteraturtips för att komma vidare på dessa, och eventuella webbsajter som kan rekommenderas och är hyfsat tillförlitliga.

2006-05-06, 18:30
Svar #15

Lars Öhman

Göran,  
 
Stormor och hennes kusiner har fövisso gemensam farfar, Laurentius Svenonis. Men de har inte gemensamma morföräldrar. Och det är via hennes kusiners möderne, som den säkra kopplingen upp till Olof Hersesson går. Du kan se på Leif Boströms hemsida http://home.swipnet.se/leifbostrom/  hur hennes kusiners koppling till de äldre Burarna ser ut.

2006-05-07, 00:23
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anders,
Cunninghame, earls of Glencairn, skall det väl vara.
En annan gren Cuninghame, av huset Barns  finns bland introducerade ätter i EÄ, (nr 1898).
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-05-07, 06:18
Svar #17

Elsie V. Martin

Hej Hamiltonforskare,
 
Jag har inte läst allt om Hamiltonare, men min fråga handlar om min fars farmor, Anna Ekström Johansson (gift senare i livet som Adolphsson och eventuellt bosatt i hennes hemort Virserum).  Jag har fott hennes fotokort arkiv nar hon bodde pa Söder i Stockholm; till exempel några adresser är:  
Pipersgatan 29,
Stortorget 18, och
St. Nygatan 11.
Korten stämmar ifrån 1902 till 1908.  Anna var sömmerska och hatmakare.  Blandat ihop med hennes grejor finns det en bordsplakat med namnet Greve E. Hamilton pa det.  Vem var Greve E. Hamilton?
 
önskas av
 
Elsie Ekstrom Martin
 
Brooklyn Center, MN

2006-05-07, 10:09
Svar #18

Eivor Andersson (Ema)

Hej Elsie,
 
Det fanns en greve Erik Carl Gustaf Hamilton född 1867 i Bärbo Södermanl.
Han står som ogift och bor 1890 13:e roten Göteborgs Garnisonsfsml.
1900 står han som gift men bor ensam i hushållet i Garnisonsfsml. Göteborg.
Källor: cd:n sv. befolkn. 1890 och 1900.
 
Hälsningar Eivor

2006-05-08, 02:22
Svar #19

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej allesammans, har kört taxi i helgen men nu är jag HÄR! Tusentack till Lars Öhman för dina fina svar!! Det var verkligen en överraskning att det var från Zacarias Troilius som fru Liljebjörn härstammade. Från honom kommer ju också jag! Så har jag då äntligen fått klart kopplingen till släkten Hamilton. Undrar just om denne...Elisabeth Troili kan ha varit syster till den kände konstnären Uno Troili (har bl. a. flera tavlor på nationalmuseet)?
 
Jag skall kolla upp vilka intressanta ättlingar som kommer från denne Adolf Hamilton, om det finns några kändisar?
 
Till Benny: Angående detta med källor. Jag läser mycket böcker i historia. Jag läser även mycket i uppslagsverk och även på internet. Jag tycker det skulle bli tjatigt om jag avslutade varje inlägg med att hänvisa till dessa källor. Jag menar...för att komma framåt så måste man väl ha lite förtroende till olika författare och andra källor. Man lägger ut vad man man själv vet och sedan får andra granska kritiskt vad man skrivit. Detta passar ju anbytarforum perfekt till! Risken finns ju...att om man lägger ribban alltför högt så kan INGEN skriva någonting här till slut!
 
Det vore roligt om någon Hamilton expert ville skriva lite om denna stora släkt och lyfta fram några stora personer och deras livsverk. Gärna nämna några slott som släkten ägt/äger. Två känner jag redan till: Barsebäck och Ovesholm.
 
Vänligen
 
Ulf Sawert.

2006-05-08, 02:48
Svar #20

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Lena Löfström. Tack för ditt erbjudande! Det var just kopplingen till Stormor som intresserade mig. Jag skall nu gå till bilblioteket och studera vilka ättlingarna till Adolf Hamilton (Borgmästaren i Uppsala) var.
 
Vänligen
 
Ulf.

2006-05-08, 09:12
Svar #21

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Nu har jag fått fram mer information om ättlingarna till Adolf och Agnes Hamilton. Om man följer sonen Hugo Hamilton (1849-1928) (gift med Elvine Åkerhielm 1857-1915) några steg nedåt så kommer man fram till den kände (nu avlidne) Olof Lagercrantz (1911-2002)! Jag har även hittat (på internet ) ett ståtligt slott i Skottland som heter: Hamilton Palace.
 
Vänligen
 
Ulf.

2006-05-08, 09:54
Svar #22

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
Jag såg namnet Troilia nämnas..
Jag undrar om det finns något släktskap med Sara Troilia f. 1635-02-24 som var gift med kyrkoherde Marcus Johannis Simming f. 1621-05-12 i Simtuna?
De hade sonen Erik Simmingsköld , häradshövding i Resteröd Bohuslän.
 
Hälsningar Eivor

2006-05-08, 10:13
Svar #23

Eivor Andersson (Ema)

Ett tillägg,
 
Adolf Ludvig Hamilton köpte 1780 Blombergs säteri, Kinnekulle.
 
Det finns en stor familjegrav med Hamiltonsläkten i  Husaby kyrka.
 
Eivor

2006-05-09, 04:25
Svar #24

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Eivor! Jag vet inget om Sara Troilia, tyvär. Adolf Ludvig Hamilton (1747-1802), som du nämner, var farfar till Borgmästaren i Uppsala med samma namn.
 
Här kommer lite mer om släkten Hamilton: Adolf Ludvig, som gifte sig med Agnes Geijer, hans farfars far var den berömde Fältmarskalken: Gustav Hamilton (1699-1788), som bl. a. deltog i Sjuårskriget mot Preussen. Han ägde också slottet Barsebäck i Skåne. En kusin till Adolf Ludvig, var den kände politikern: Henning Hamilton (1814-1886). Han var bl. a. både Talman i Riksdagen och Lantmarskalk i Riddarhuset.  
 
Adolf Ludvig och hans Agnes Geijer fick tre barn, två söner och en dotter. En av sönerna hette Hugo Erik Hamilton (se ovan) och skulle göra stora insatser inom politiken. Han var bl. a. med om att bilda Liberala Samlingspartiet men kom på kant med Karl Staaf och kom istället att medverka till att bilda ett högerparti Nationella Partiet 1912. Han var Civilminister i Lindmans ministär 1907 och visade då stor handlingskraft. Från 1916 till sin död var han Talman för Första Kammaren. Hans barnbarn var alltså: Olof Lagercrantz (dottern: Agnes gifte sig med Carl Lagercrantz).
 
Källa: Svensk Uppslagsbok (1949 års upplaga).
 
Vänligen
 
Ulf.

2006-05-09, 04:33
Svar #25

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Låt mig bara nämna också: Alexander Hamilton (1757-1804) som var med om att grunda Staten USA! Han kom från den Skottska grenen och blev 1789 USA:s förste finansminister. Han var med och skrev USA:s författning och räknas som en av Amerikas största män! Se hans bild på dollarsedlarna (10 dollar)!
 
Ulf.

2006-05-09, 08:01
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lena hänvisar ovan till Hamiltonska Släktföreningen. En hel del information finns på deras hemsida.

2006-05-09, 09:47
Svar #27

Peter Funke (Aningen)

Låt oss i sammanhanget ej heller förglömma befälhavaren och sjömanshjälten av gammelsorten, Kapten Wickström på bogserbåten Ångermanälven, vilken ju enligt uppgift hade sin Lady Hamilton i Härnösand. (Datainspektionen har troligen inget att invända mot denna indiskretion...)

2006-05-10, 11:50
Svar #28

Ian Hamilton

Det var ju trevligt med allt detta intresse för släkterna Hamilton.
Det finns gott om litteratur om släkten. Hamiltonska slott och gårdar i Sverige gavs ut av släktforeningen 1975 och tar upp en del slott men också mer modesta bostäder för släktmedlemmar genom seklen, den finns som mycket annat i GF:s bibliotek.
Den som vet eller tror sig tillhöra en oäkta gren av Hamiltonsläkterna i Sverige är välkommen att kontakta genealog@hamiltonska.org för vidare diskussion!

2006-05-11, 18:35
Svar #29

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Ian! Jag är intresserad av denna släkt Hamilton och köper gärna denna bok (om den inte är allt för dyr). Som du sett så kommer jag från Zackarias Troilius (och även Anna Troilia) och är alltså släkt på långt håll med Hamiltons! Vilken gren kommer du ifrån? Hela min släkt är full av adel bl. a. Greveätten Barck. Jag har också skrivit en bok (häfte) om vår släkt, om du vill kan jag skicka dig en kopia av den gratis! Den är intressant det kan jag lova!
 
Du kan maila mig på: composerulf@hotmail.com
 
Vänligen
 
Ulf Sawert.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna