ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-05  (läst 3455 gånger)

2002-02-27, 12:34
läst 3455 gånger

Andreas Bson Anderberg

Vet någon om det funnits en Carl-Axel Hamilton som var flygare? Han borde ha varit född mellan 1910 och 1920.  
Tacksam för svar

2003-07-27, 20:06
Svar #1

Per Beckman

Söker uppgifter om
Amelie Clara Johanna Christina, Hamilton
Född 1881 i Stockholm
Gift med Per August Carlberg
 
Tack på förhand
Per

2003-07-27, 22:56
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Amelie Clara Johanna Christina Hamilton, född 1881 4/10 i Stockholm, tillhörde grevliga ätten Hamilton (nr 86) och gifte sig 1902 21/10 i Gustav Adolfkyrkan i Stockholm med översten i II. armefördelningens reserv, f. d. överstelöjtnanten vid Smålands artillerireg., RSO Per August Carlberg f. 1872 16/7 i Skövde.
Uppgifter om hennes anor kan Du finna i Elgenstiernas ättartavlor med start i Band III sid 435. Kan nämna att hennes far var greve Adolf Patrik Hamilton (1852-1910), ryttmästare, senare hovjägmästare och hans första hustru Clara Bolinder. Adolf Patriks far var Gustaf Ludvig Hamilton och mor Amelie Lewenhaupt och Du kan även finna deras anor i ättartavlorna.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-07-28, 08:05
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Per,
 
Så här såg hennes familj ut i folkräkningen 1890
 
Hemförsamling: Klara
Hemort: Johannes Större N:o 1.
Kontrakt: Stockholms stad
Län: Stockholm
Adolf Patrick Hamilton f. 1852 i Fredsberg, Skaraborgs län, Löjtnant och änkling
Johan Gustaf Patrick f. 1879  
Gustaf Henning Adolf f. 1880
Amelie Klara Joh. Krist. f. 1881
Jane Kristina Teresia f. 1886
alla barnen födda i Stockholm
SVARvolym: 000060  Kort nr: 10
Sida: 20  Rad: 16

2003-08-23, 12:54
Svar #4

Amelie Waering

Är det någon som vet något om Amelie Hamiltons syskon?
Amelie var född 1881 och dog 1934.Föräldrar var Adolf Patrik Hamilton och Clara f.Bolinder

2003-08-23, 16:17
Svar #5

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Hej Amelie! Jag köpte en adelskalender i ett antikvariat (kan rekommenderas till alla intresserade). Adolf Patrik dog 1910 han gifte sig 1)med Clara ovan som dog 1888 och 2)1891 med Eugenia Matilda Augusta Boy f.1871. Barnen i gifte 1)JOHN Gustaf Patrik f.1879 (fick 2 söner STIG Gustaf Adolf Victor f.1906 och John PATRIK William f.1911), Gustaf Henning Adolf f.1880 (4 döttrar ELLEN Amelie Clara f.1905, DAGMAR Lilly Agnes f.1908, Tyra CLARA Ebba Charlotte f.1910 och Agnes MARIANNE Eva f.1915), Amelie f.1881 gift Carlberg och JANE Cristina Teresia f.1886 gift Tor?n och i gifte 2)HARRY Patrik f.1899,  PATRIK Gillis f.1906, Violet f.1894 gift von Essen och Mary f.1896 gift Reutersköld.

2003-10-21, 14:23
Svar #6

Utloggad Kia Wahlsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2017-01-31, 10:26
    • Visa profil
Percy Hamilton, f. 1877, bl.a. författare till en bok Ridning, finns det någon som kan berätta mer om honom? En släkting sägs ha arbetat hos honom och jag vill gärna få så mycket informationstips jag kan få.

2003-10-21, 20:26
Svar #7

Michaël Lehman (Philippos)

Kan det vara fråga om majoren greve Henning Adolf Percival Hamilton, f. 1877 18/8 å Veckla i Stigtomta fs? Han var son till greve Henning Robert Hugo Archibald H. och hans hustru Signe, f. Sköldberg.
 
Du återfinner familjen i Gustaf Elgenstiernas Den svenska introducerade adelns ättartavlor, bd III, s. 433.

2003-10-22, 08:23
Svar #8

Utloggad Kia Wahlsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2017-01-31, 10:26
    • Visa profil
Just det! Vet någon något mer än det som står i Elgenstierna om honom?

2003-10-22, 12:17
Svar #9

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Kia!
 
 
Kollade i folkräkningen lite och hittade detta.
 
Kan det röra sig om de personer du undrar om...?
Vet inte om du kan ha glädje av dessa uppgifter...?!
 
 
/Kina
 
 
 
ANNO 1900 - Södermanlands län
 
 
 
Stigtomta församling    
Henning Adolf Percival  f. 1877 Wadsbro  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Stigtomta
Hemort: Wik och Smedstorp 2 mtl
Kontrakt: Nyköpings Vestra
Län: Södermanland
 
Födelseår: 1877
Födelseort:  
Födelseförs: Wadsbro
Födelseland:  
 
Yrke:  
Titel: Grefve
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Familjest: s.
Famstkod: Barn (B)
 
Hushåll nr: 201
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: CL9868  Kort nr: 1
Sida: 19  Rad: 21
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Henning Robert Hugo Hamilton f. 1842, Godsegare
Födelseförs: Björkvik
Yrke: Godsegare
Titel: Grefve
 
Signe Sköldberg f. 1843
Födelseförs: Jönköping
 
Henning Adolf Percival f. 1877
 
Fam nr: 2
Augusta Lovisa Eriksson f. 1856, Hushållerska
Fam nr: 3
Augusta Matilda Pettersson f. 1873, Piga
Fam nr: 4
Klara Albertina Karlsson f. 1879, Piga
 
---------------------------------------
 
 
ANNO 1890 - Södermanlands län
 
 
 
Stigtomta församling    
Signe Sköldberg f. 1843 Jönköping Jönk. L.  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Stigtomta
Hemort: Wik 2 mtl
Kontrakt: Nyköp. Westra
Län: Nyköpings
 
Födelseår: 1843
Födelseort:  
Födelseförs: Jönköping Jönk. L.
Födelseland:  
 
Yrke:  
Titel:  
 
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Kvinna
Familjest: h.
Famstkod: Mor/fru (M)
 
Hushåll nr: 240
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000129  Kort nr: 5
Sida: 19  Rad: 42
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Henning Rob. Hamilton f. 1842, Landtbrukare
Födelseförs: Björkvik Nyk. L.
Yrke: Landtbrukare
Titel: Grefve
 
 
Signe Sköldberg f. 1843
 
Henning Adolf Percival f. 1874
Födelseförs: Wadsbro Nyk. L.
 
Fam nr: 2
Thekla Sköldberg f. 1851
Födelseförs: Jönköping
Fam nr: 3
Brita Selinder f. 1853, Hushållerska
Fam nr: 4
Klara Math. Bergstedt f. 1860, Piga
Fam nr: 5
Ida Math:a Charl. Andersson f. 1861, Piga
Fam nr: 6
Anna Sofia Björk f. 1867, Piga
Johan Edvin f. 1890

2003-10-22, 12:37
Svar #10

Utloggad Kia Wahlsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2017-01-31, 10:26
    • Visa profil
Absolut! Här fick jag en rejäl pusselbit! Självklart är jag tacksam för all info ytterligare om det är någon som har. Tack Kina för ditt bidrag!
/Kia

2003-11-11, 15:22
Svar #11

Carin Arbman

Jag har en fråga om Yxtaholm. Slottet har ju haft många ägare genom tiderna. Finns det någon uppgift om mellan vilka år familjen Hamilton stod som ägare? Jag är särskilt intresserad av tiden kring 1845. Finns det uppgifter om familjen Hamilton som då bodde på slottet?  
 
Jag skulle även vara intresserad av uppgifter om en person som arbetade på slottet - nämligen trädgårdsmästaren. Han ska ha hetat Åberg. Hade han någon familj?

2004-03-14, 16:48
Svar #12

Utloggad Ragnvald Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 18:00
    • Visa profil
Är det någon som har några upplysningar om?
Katarina Andreetta Hamilton, född 1871-08-03
bosatt 1913 på Blomberg, Husaby, Skaraborg
gift 1904-11-13 med
Johan Olof Ytterbom, född 1879-12-10.
Tacksam för föräldrar, födelseort, vigselort m.m.
Mvh
Ragnvald

2004-03-14, 22:46
Svar #13

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Egendomen Blomberg togs över av släkten Hamilton 1780 och är troligen alltjämt i släktens ägo. Därför är det något märkligt, att jag inte kan finna Katarina Andreetta H. i Elgenstierna, hon borde ju rimligen höra till samma släkt. Går det inte att återfinna henne i kyrkböckerna?
Mvh! Håkan

2004-06-15, 16:44
Svar #14

Ralph Birgerson

Greven Axel Hamilton, Ovesholms Slott, gifte sig med en Ann Mary Russel-Cruise född 1830, död i Paris 1866. Grevinnan skulle vara från Irland och av adlig börd. Uppgifterna om henne är mycket få och inget alls om hennes bakgrund och familj på Irland. Vet någon ngt om denna mycket anonyma grevinna??
Mvh
Ralph B

2004-06-16, 18:06
Svar #15

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej, Ralph!
 
Greve Axel Hugo Raoul Hamilton gifte sig 28.07.1853 i London med Ann Mary Russel-Cruise. Hon var dotter av Robert Russel-Cruise (f. 14.02.1796, d. 1835) och hans hustru sedan den 1 december 1825 Margaret McLoghlin.
 
Du hittar Ann Mary Russel-Cruise här:
 
http://www.genealogics.org/getperson.php?personID=I00034574&tree=LEO
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-17, 08:56
Svar #16

Ralph Birgerson

Tack Ralf för tipset!  
 
Har kollat länken, en bra start. Dock en märklighet, endast ett barn till Ann Mary och greve Hamilton omnämns, dottern Alexandra. Sonen Raoul Gustav född 1855, sedermera välkänd politiker och riksdagsledamot, omnämns inte och kan heller inte finnas via sökmotorn. Har Du nått tips om detta?
 
Mvh
Ralph B

2004-06-17, 12:00
Svar #17

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Ralph
 
Den information som finns på hemsidan är nog pålitlig. Det är en bra hemsida. Jag brukar använda den för sådan information jag inte hittar annorstedes. Det är en australienare som står bakom detta enorma arbete. Det finns inte så väldigt mycket information om svenska ätter men den information som ges här brukar vara korrekt. Ett bra jobb med andra ord.
 
Jag sökte fram Greve Raoul Gustaf Hamilton via sökmotorn och här är han:
 
http://www.genealogics.org/getperson.php?personID=I00180090&tree=LEO
 
Vill ännu poängtera, att sidan främst gjord för forskning av högadliga ätter och suveräner i Europa. Därför är inte svenska adliga ätter så väl framträdda i internationella sammanhang som detta. I stället rekommenderar jag ett studium av Elgenstiernas verk.
 
Råkar du vara ättling till dessa personer du frågar efter? Härstammar du från Greve Raoul Hamilton?
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-17, 13:26
Svar #18

Utloggad Anders Beckman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2008-07-11, 21:14
    • Visa profil
Nu berättar jag lite väl mycket ...
men OK ...
Det är angående Axel Hugo Raoul Hamilton som före sin flytt till Ovesholm bodde på Kronovalls slott i Albo härad.
I sin tjänst hade han under sin vistelse på Kronovall döttrarna till Åke och Else, vid namn Karna och Metta - jag har förvisso berättat om dessa två kvinnor på annan plats här på anbytarforum men OK ...
En gång till skadar inte .. så om det är någon som vet mer om dessa kvinnor så är jag ytterst tacksam.

2004-06-17, 20:24
Svar #19

Ralph Birgerson

Till Ralf: Hej, håller med om att hemsidan är suverän i sin nisch. När det gäller just de personer jag frågat efter så stämmer inte en del viktiga data, kanske beroende på att det inte är särskilt framträdande adelspersoner, plus att de är svenskar. Jag och en historieintresserad kamrat håller på med sammanställning av byggdeforskning i trakterna Önnestad i NV Skåne och då kommer familjen Hamilton på Ovesholm med som en viktigt ingrediens under 1800-tal fram till 1930 att spela en viktigt roll. Det är i detta sökande vi funnit svårigheten att just kartlägga greve Axel Hugo Hamilton och hans grevinna under deras korta tid tillsammans, speciellt grevinnan Ann Mary. Vi ser ett spännande mönster framför oss men hittar inte in historien eftersom arkivet på Ovesholms slott är stängt för denna typ av bygdeforskning. Men vi kämpar vidare, det finns säkert pusselbitar som dyker upp. Beträffande informationen på hemsidan om Axel Hugo så stämmer den i stort, däremot saknas sonen Raoul Gustav, endast ett barn omnämns och det är dottern. Tittar man på Raoul Gustav så anges inte något om mor och far samt att Danmark anges som hemmaplan vilket inte stämmer, Ovesholm slott var platsen Raoul Gustav tillbringade sitt liv på. Men som sagt, det är Mary Ann Russel-Cruise och hennes släkt som just nu är av störst intresse.
 
Till Anders: Tack för dina svar! Var någonstans på anbytarforum finner vi det Du skrivit om Karna och Metta? Vi skall se i vårt material om vi har något att bidra med om dessa kvinnor.
 
MVH Ralph B

2004-06-17, 23:01
Svar #20

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag har varit många gånger i kontakt med den man som gör hemsidan. Han har berättat för mig, att han har svårigheter med svenska släkter eftersom Elgenstiernas ättartavlor är en raritet i Australien. Han har därför varit tvungen, att anlita andra verk. Det här med Danmark är nog säkert uträknat från det, att dottern Grevinnan Louise Christina Hamilton levde i Danmark och var gift med Lensgreve Joseph Johannes Ignatius Maria Holstein-Ledreborg. Trots detta tycker jag nog, att sidan är pålitlig och användbar. Detta speciellt då han brukar ge litteraturhänvisningar.
 
M.V.H
Ralf

2004-07-14, 18:21
Svar #21

Lars Lundberg

Om Raoul Gustaf Hamilton finns en lång artikel i Svenska män och kvinnor. Jag har inte den tillgänglig men jag tror att han var född i Paris. Under uppväxttiden vistades han sex månader per år i Frankrike. Hans fredsengagemang berodde bland annat på egna upplevelser från tysk-franska kriget 1870-71.
Kanske dessa omständigheter förklarar varför han inte figurerar i alla svenska referensverk.

2004-07-15, 18:28
Svar #22

Lars Lundberg

Litet om Hugo Raoul Hamilton, från Ovesholms hemsida:
Han var nästan 70 år, när han en dag skulle ta sin vanliga middagsvila. Hans brorsöner fanns i ett rum utanför och den gamle, som inte hade hunnit somna, hörde hur de talade om honom och uppfattade lösryckta meningar: På tiden att gubben somnar in - Här går vi och får aldrig någonting att bestämma - Snart på tiden att något händer - och vidare i den stilen. Greven blev med ens klarvaken och fattade snabbt sitt beslut. Han packade sina kappsäckar, gav order till folket på gården och sade till kusken att göra den stora täckta vagnen resklar. Tidigt nästa morgon for han sin väg, troligen på en långfärd - men ingen visste vart. Så småningom kom ett meddelande till de anhöriga att han var i Paris. Efter några veckor återvände han hem. Vid hans sida i vagnen satt en vacker brud, den svartlockiga irländskan Ann Mary Russel-Cruise, som bara var ett par och tjugo år gammal. Han hade varit nere i Paris och gift sig! Det berättas vidare att han senare frågat sin betjänt Jönsson vad denne tyckte om den unga grevinnan och fått svaret: Det är ett läckert stycke, men får jag säga min uppriktiga mening, så har greven fått till kvällsvard vad han borde haft till frukost. Bland det första den nya bruden gjorde var att inreda ett katolskt kapell på slottet. Hon tog med sig sin religion och den har sedan stannat kvar hos en stor del av släkten. Ännu idag finns det katolska kapellet kvar.

2004-07-19, 18:09
Svar #23

Lars Lundberg

En biografi över Raoul Gustaf Hamilton är Pehr Johnssons Raoul Hamilton: en skånsk märkesman och svensk politiker (Ungdomsstjärnans förlag, Osby 1931).

2005-02-26, 21:21
Svar #24

Sten Winblad

Hej!
När jag skrev Viloet von Essen på Googel kom denna sida upp. Jag kanske är synsvag, men jag hittar det inte! Kan någon hjälpa mig. Det finns en intressant familjehistoria bakom som kommer sen!
Hälsn.
Sten W.

2005-09-09, 01:17
Svar #25

Johan Freidlitz

Fältväbeln Lars Larsson Björkman, d.18 mar 1708 (drunknade i Åsunden) gifte sig med Annika Hamilton (enligt uppgift d.1739) någon som vet om eller hur denna Annikas släkt har kommit till Sverige från Skottland, vem var hennes far? Enligt vissa uppgifter jag har heter hon Annika Hugosdotter Hamilton, och den enda Hugo (Hugh) Hamilton (Friherre af Deserf) jag hittar i Sverige under mitten av 1600 talet hade ingen dotter vid namn Annika och flyttade dessutom tillbaka till Irland och dog där.  
 
Tacksam för alla förslag och tankar.
 
Mvh  
Johan

2005-09-09, 16:45
Svar #26

Maritha Berglund

Detta hittade jag. Mvh Maritha
 Annika Hugosdotter
   
      Noteringar  
Född:   1649 1)   Okänd ort  
Död:   1739-12-30 Marbäck    
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Familj med Fältväbel Lars Björkman (- 1708)  
Barn:  Malcolm Larsson Björkman (1682 - )  
  Jonas Larsson (1693 - 1768)  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Noteringar  
Annika Hugosdotter överlät 1716 gästgiveriet till sin son Jonas Larsson. Hon köpte därefter bl.a. Kringeslätt och Kärrabo i Marbäck.
Även Annika fick sin grav under kyrkans mittgång i Marbäcks kyrka.
 
De två kistorna påträffades 1921 i samband med kyrkans restaurering. Kistorna överfördes till Biörnskiöldska gravkoret som vid samma tillfälle igenmurades.
 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Källor  
 1)  Släktföreningen Björkman i Marbäck  
   
 
 
 

2006-05-03, 00:15
Svar #27

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej! Jag har fått veta att släkten Hamilton är ihopgift med ättlingar till Stormor i Dalom Margaretha Burea. Finns det någon kunnig och vänlig själ som skulle kunna reda ut hur kopplingen (eller kopplingarna) ser ut?
 
Vänligen
 
Ulf Sawert.

2006-05-03, 20:57
Svar #28

Lars Öhman

Ulf,
Det är Erik Gustaf Geijers och Anna Elisabet Liljebjörns dotter Agnes född 1824, död 1885, som gifter sig med landshövdingen i Uppsala, Adolf Hamilton född 1820, död 1896. Uppgiften härrör från Forskarcentrum i Ramsele.

2006-05-05, 02:46
Svar #29

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Tack Lars för uppgiften! Det var snällt...men det måste väl finnas fler kopplingar vad? Hamilton är ju en jättesläkt och ättlingarna till Stormor är ju också många.
 
Till Lars Björkman och Bondlurken. Att säga att jag bara åker snålskuts på alla härinne är väl ändå lite magstarkt vad? Om ni söker på mitt namn så skall ni se hur mycket jag medverkat här i olika ämnen. Det är sant att jag inte är någon expert på arkiv och originalkällor men jag har skrivit in mycket historiska fakta istället, dett a kan väl ingen förneka? Men är det inte det som är vitsen med denna sait? Att man skall hjälpa varandra? Om alla släktforskade själv skulle väl inte denna sait behövas...eller? Man ger och man tar. Man byter fakta och inspirerar varandra till nya upptäckter. Det är ju detta som är så stort med internet...att man sparar så mycket tid!
 
Jag har förstått att många härinne är vetenskapligt sinnade och det är bra! Saker skall kunna prövas offentligt. Men vi som är lite konstnärligt sinnade (Vallonättlingar?) tycker att det finns fler områden som är intressanta...bl. a. detta med likheter i ansiktsdrag! Det ger en ytterliggare dimension åt släktforskningen. Tänk vad roligt det är när man ser en känd person i tidningen eller på TV (som man vet att man är släkt med) och tycker sig se drag från den egna släkten! Detta är roligt och spännande! Det tycker iallefall jag.
 
Vänligen:
 
Ulf.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna