ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gyllenswärd  (läst 6596 gånger)

2001-07-04, 23:07
läst 6596 gånger

Frode Ulvedal

Om någon har information om släkten Gyllensvärd som som bodde i Dalsland omkring 1850-1860, Dals-Ed med omnejd?

2001-07-04, 23:33
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Gå in på DISBYTs databas och sök så kanske du kan få fram något namn och område som kan passa dig. Mina Gyllensvärd är lite tidigare och slutar i Småland

2001-07-05, 01:19
Svar #2

Jonas Kuschner (Jonas)

Varför under denna avdelning? Rör det sig om en annan släkt än den introducerade adliga ätten Gyllensvärd?

2001-07-05, 16:22
Svar #3

Frode Ulvedal

Enligt uppgift från Riddarhuset är detta inte en introduserad släkt.

2001-07-05, 19:14
Svar #4

Jonas Kuschner (Jonas)

Det finns en adlig ätt Gyllensvärd. Den är i allra högsta grad introducerad (år 1638), ännu levande och dessutom ganska stor.
 
Däremot är det ju möjligt att de individer som du har funnit inte tillhör den introducerade ätten, eller inte går att placera in i denna ätts genealogi i Elgenstierna. Men då föreställer jag mig att Riddarhuset borde vara intresserat av att undersöka saken närmare. Du kanske har talat med fel person på Riddarhuset?

2005-11-06, 19:51
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hittade några notiser som rör ett sorgligt öde som drabbade den adliga familjen Gyllenswärd på Bolstad, Bolmsö sn, i augusti år 1723:
 
Vimmerby rådhusrätts dombok (GHA) 1723 28/8:
J lijka måtto opplästes och Publicerades höga
landzhöfdinge Embetet ankomne skrif-
welse af den 18: förledne huius, hwar utinnan
wid handen: gifwes, huru som Röfware
och Mördare skolat öfwerfallit Leutenanten
herr Gustaf Adolph Gyllensverdz Sätesgårdh
Bohlstadh i Jönckiöpingz lähn och Wä?boo
härad belägen, under dett bem{äl}te Leutenant
den 1 huius med några sine Barn, och alt huusfolcket
warit wed kyrkian och begått herrens heliga
Nattward, har berörde  mördare och röfware partie
först ihiälskutit des hemmawarande yngsta
Son om 9: åhrs ållder och sedan den hemma-
lembnade Tienstepigan, antingen igenom strypande
eller nackens afbrytande lijfwet afhändt,
hwar på de sedan bortstulit en stor mycken-
heet med Silfwersaaker, som i sielfwa brefwet
Specificerade äro, och eftter befallning är å
Prädikostohlen publicerat, sampt eftter des
rätta innehåldh är wärckstält.
 
Vimmerby rådhusrätts dombok (GHA) 1723 11/9:
Opplästes högwählborne herr Baron General Major
och landzhöfdingens Georg Willhellm Fleetvoodz
skrifwelse af den 30 passato, beträffande herr
Professoren Johan Folckers dräng Måns Persson
Flintlåås benembd, som uthur de? tienst rymt,
och med sig tagit herr Professorens bästa häst.
Och i samma bref gifwes wid handen, dett den
förr omskrefne Mörderij och Röfwerij, som hoos
herr Leutenanten Gyllenswerdh på des Sätesgårdh
Bohlstadh i Jönckiöpingz lähn skiedd är, de tijender
inlupit, att en karl blifwit utj Ekesiö Stadh
anhäfftat, och der ifrån uthur deras Tiufwekista
sig bortpracticerat, hwilcket effter befallning
är publicerat.
 
Vimmerby rådhusrätts dombok (GHA) 1723 2/12:
Dito opplästes en wijdare högbemält herres bref, af
den 20 sidstledne huius, hwarmedelst gifwes tillkiänna
dett högwählborne herr Baron och landzhöfdingen
i Öhrebro lähn Conrad Ribbing genom skrifwelse
af den 9 passato förständigar dett löösdrifwaren
som kallat sig Daniel Jonsson Hertzberg, först
rymt här uthur Swerige in åth Norriet, men
der ifrån återkommit till Wärmeland igen
har ey allenast i Norrie begådt en anseenligh
stölld, uthan förmenas och wara delachtig utj
dett grofwa Mord och Tiufwerij som på Leutenant
Gyllenswerdz gårdh utj Jönckiöpingz lähn sidstleden
augustj Månad är bedrifwit, här under wägen
till Öhrebro practicerat sig ifrån Cronobetienterna
och kommit på flychten, hwarföre anbefaltes
Magistraten, denne Deserteur här i Staden med all
flijt att effterslå.
 
I Gustaf Elgenstiernas Svenska adelns ättartavlor del III, s 381, nämns att det var löjtnant Gustaf Adolf Gyllenswärds (1652-1732) familj som blev utsatta för det grymma mordet och röveriet. Sonen Gustaf Adolf (född 1714 11/4 på Bolstad) anges mördad på Bolstad av volontären Wretzell 1724 3/8, medan fadern och allt hans husfolk voro till nattvarden i Bolmsö kyrka.  
Elgenstierna har dock fel på årtalet. Händelsen utspelades år 1723 (ej 1724).  
 
Vet någon om denna hemska mordhistoria är omskriven i någon hembygdsbok eller annan publikation?

2007-03-22, 02:48
Svar #6

Maria Törnquist

Min Gyllenswärdssläkt! Virginia var dotter till Erik XIV, modern hette Agda Persdotter (finns omnämnd i Herman Lindqvists böcker om ätten Vasa). Som det sägs var Karin Månsdotter mycket generös, vilket bidrog till att, ovan nämnda, Virginia Eriksdotter, blev upptagen som konugnadotter och sedemera gift med Håkan Knutsson Hand. De fick dottern Elisabeth Hand som gifte sig med Per Joensson Gyllenswärd (adlad 1632 med namnet Gyllenswärd).
De Gyllenswärdar som finns i min släkt har huserat mestadels kring Småland.
Med vänliga hälsningar
Maria Törnquist

2007-05-03, 13:56
Svar #7

CARL ERIK GYLLENSWÄRD

JAG HETER CARL ERIK GYLLENSWÄRD OCH ÖNSKAR VETA MER OM SLÄKTENS HISTORIA OCH ÄTTENS OLIKA GRENAR.
jAG HAR INGEN EGEN DARTOR UTAN HAR LÅNAT DEN HÄR. JAG BOR I GRYTA NORRTÄLJE NORRTÄLJE KOMMUN.
MIN FAR HETTE CARL ERIK GYLLENSWÄRD.
ÖNSKAR ÄVEN VISS INFORMATION OM OCH AV SLÄKT OCH ÄTT FÖRENINGEN.
SAMT ANDRA INTRESSE FÖRENINGAR.

2007-05-03, 18:13
Svar #8

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Hej Gyllensvärd!  
Du behöver inte skriva hela inlägg med versaler. Versal är enbart begynnelsbokstav.
Det är enbart svårt att läsa texter som din här; Dessutom ser det skrikigt ut.
 
Vänder du dig direkt till Riddarhuset kan du få svar på nästan allt om släkten Gyllensvärd.  
 
Mem börja med att samla ihop familjedata: namn och personnummer, så har du en god början. Man ska alltid börja och gräva där  man står dvs intervjua din släkt.
Lycka till!

2007-05-03, 19:42
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Det finns en bok som heter Handlingar rörande rätten att bära namnet Gyllensvärd utgiven av Vilhelm Gyllensvärd (Stockholm, 1917) vari tas upp om personer som antagit namnet Gyllensvärd utan att tillhöra den adliga ätten.
 
Två oäkta icke-adliga Gyllensvärdfamiljer finns:
I Familjen som ugått ifrån:  
Kyrkvaktmästaren vid kapellet i Hjorthagen, Engelbrekts församling i Stockholm Alfred Gyllensvärd i Stockholm som var född 14/1 1871 i Ölme församling i Värmlands län och son till backstugusittaren Johannes Andersson ohh Britta Maja Henriksdotter. År 1892 antog denne Alfred Johansson namnet Gyllensvärd genom att annonsera i Post- och inrikestidningar. Anledningen som Alfred angav varför han ville heta Gyllensvärd var att han läst om det namnet och tyckte det var så stiligt. Ingen släktskap finns med den adliga ätten Gyllensvärd.
 
II Familjen som utgått ifrån:
Kamrer Josua Axel Robert Gyllensvärd (f 25/8 1878) i Falkenberg (gift 1913 30/10 i Falkenberg m. Dagmar Sofia Elisabet Wettergren, f 28/6 1890). Denne var son till Josua Leander Andreasson (född 1850) som vid 20 års ålder 1870 tillägnade sig namnet Gyllensvärd. Josua Leander avled 1886 och var son till f.d. handlanden Andreas Harald Eliaesson ohh Maria Gyllensvärd (adliga ätten).  
 
 
Den eftersökta Karl Erik Gyllensvärd var född 26/8 1918 i Engelbrekts församling, Stockholm och avled 7/3 1966 i Täby (Stockholms län), gift man sedan 1946.  Jfr ovannämnde kyrkvaktmästare Alfred Gyllensvärd.

2007-05-03, 21:25
Svar #10

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
I boken Släktvetenskap av Johan Wretman, s. 13-14 (Stockholm 1924):
 
Det namnskydd, som stadgats genom 1901 års förordning, gäller endast i fråga om sådana namn, vilka av annan antagits efter det förordningen trädde i kraft.
 
Emellertid har genom Svea hovrätts dom den 1 februari 1918, som vunnit laga kraft, med åberopande av åtskilliga äldre stadganden förklarats, att medlemmar av adliga ätter ägt rätt att med andras uteslutande begagna för dem angivna namn, samt på grund härav en person, vilken före år 1901 antagit ett namn, buret av en ännu levande adlig ätt, förklarats oberättigad att bruka detta namn (Gyllenswärd).  
 
En dom av enehanda innehåll, som ock vunnit laga kraft, har den 28 maj 1919 meddelats av Stockholms rådhusrätt i fråga det adliga namnet Lilliehöök, vilket år 1847 tagits av en person, vars avkomlingar nu buro detsamma  
 
Mvh
Magnus

2007-05-05, 22:31
Svar #11

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Visst kan texten tyckas vara skrik men personen i fråga kanske även kan vara synskadad.
Då kan det nog vara lättare med större bokstäver.
 
Endast en gissning och inte ett påstående.
 
Vänligen
Lennart

2008-04-18, 18:15
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ett Gyllensvärdfynd som ej upptas i Elgenstierna:


 
Klara församling i Stockholm födelsebok 1744, mars månad
 
Denne Jan Anders född 3 mars 1744, döpt 6 mars är alltså trolovningsbarn till Johan Anders Gyllensvärd (1718-1792) som omnämns under Gyllensvärd tabell 61. Denne sergeant JAG gifte sig samma år den 8 september med Ulrika Charlotta Cederstråhle av adlig ätt. Trolovningen med Anna Klemm måste alltså ha brutits. Om pojken nu verkligen var trolovningsbarn så skulle han räknas som äkta och likaså ifall han har ättling tillhör de också adliga ätten Gyllensvärd. Vad hände med pojken Jan Anders och hans mor Anna Klemm ? Finns några omnämnanden (Klemm, Gyllensvärd) i Stockholms bouppteckningsregister?

2013-03-14, 22:45
Svar #13

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
På Wikipedia nämns om släkten Gyllenswärd att man funnit anor längre tillbaks än till den Joen Persson som länge har ansetts som den tidigast funna personen i denna släkt. Nu talas det om en Jon i Gavlö, länsman, som är nämnd i källorna omkring 1550. Hans sonsons son skulle vara Peder Joensson, som senare adlades och som alltså är sonen till den tidigare kände Joen Persson.
Är det någon som vet mer om detta?
Vilka skulle personerna i de mellanliggande leden i så fall vara?

2013-03-15, 15:33
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Syliva,
I kompletteringsbanden finns detta. Det går väl att gå vidare med källorna som anges där.

Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2013-03-15, 20:23
Svar #15

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Tack, Olle för hänvisningen!
Dock nämns heller inte här någon i denna släkt före den Joen som varit känd sedan länge.
Att man bör gå till källorna och inte lita på artiklar i Wikipedia rätt upp och ner, inser jag förstås, men den som skrivit artikeln där måste väl ändå ha någon grund för sitt påstående. Eller?
Jag väntar fortfarande på att någon vet något om detta att man skulle ha hittat ytterligare anor ett par generationer tillbaka.
Förmodligen får dock denne Joen i framtiden fortsätta att vara den äldste i den grenen i släktträdet.
 
Med vänlig hälsning,
Sylvia

2013-03-16, 18:35
Svar #16

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Försök att låna en bok som heter Dannäs en västbosocken skriven av Sölve Olsson. Där finns på sid 123-127 en artikel om Stora Gavlö säteri. Där omnämns länsmannen Jon i Gavlö från 1550 fram till ungefär 1605. Han kallas även Store Jon. Sedan följer flera personer fram till Per Joensson Gyllenswärd och hans ättlingar. Det är så mycket text att jag inte kan lägga in allt här.  
 
MVH  /  Barbro

2013-03-17, 11:40
Svar #17

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Tack! Den boken måste jag försöka få tag på!
Hoppas den går att ordna som fjärrlån på biblioteket.
Annars kanske någon hembygdsförening har den.
Ser med spänning fram emot att läsa vad där står.
 
Med vänlig hälsning
Sylvia

2013-03-17, 12:26
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Sylvia mfl, läs även Carl-Gösta Gyllenswärds artikel Ätten Gyllenswärd - officerare och godsägare i Sunnerbokrönika 1600-tal, del 2 (1997) sidan 61-69. Uppgifterna i denna artikel likväl de som Sölve Olsson publicerat i Dannäs en Västbosocken måste tas med en nypa salt, eftersom de slagit ihop flera olika Jon (ej Joen, det är enbart en dialektal skrivvariant som synes svårutrotad bland släkt- och hembygdsforskare, jfr Suen för Sven, Måens för Måns, Jöens för Jöns etc) och även konstruerat flera släktmellanled tillbaka till länsmannen Jon i Gavlö som omnämns vid mitten av 1500-talet. Det rör sig om gissningar och inget annat, så wikipediartikeln, vem som än skrivit den, har ingen källkritisk grund att stå på.
 
Store-Jon i Svinanäs (Gavlö) omnämns i Västbo dombok i början av 1600-talet och hans fullständiga namn är Jon Jönsson och han äger Svinanäs (en del av Gavlö) och han kan ej av kronologiska skäl vara densamme som den Jon i Gavlö som figurerar vid mitten av 1500-talet. Per Jonsson Gyllenswärd har även brodren Sven Jonsson Falk (gift med frälsefödda Brita Persdotter Lilliehöök) som bebodde Gavlö, även brodern Jöns Jonssons, fogde på Toftaholm och bosatt på Ingelstad i Berga socken (Sunnerbo härad) barn kallar sig Falk. Gavlö är dessa bröders arvejord och orsakade en hel del släktkonflikter på 1600-talet som kan följas i Västbo domböcker. Läs även om detta i Almquist Frälsegodsen under stormaktstiden.
 
Per Jonsson Gyllenswärds far är troligen den Jon Jönsson (Store-Jon) i Svinanäs som nämns i domböckerna i början av 1600-talet och denne är i sin tur möjligen son till länsmannen Jöns Jonsson i Gavlö känd åtm. 1575-81, som i sin tur skulle kunna vara broder åt Per Jonsson till Gavlö, gift med Anna Henriksdotter (Gyllensparre).  
 
 I dagsläget finns inga helt säkra uppgifter, förutom att Per Jonsson Gyllenswärd och hans bröder hade arvejord i Gavlö, vilket tyder på en släktskap med Per Jonsson (Gavlösläkten) som innehade gården under frälse på 1570-talet - bröderna kan dock omöjligen vara barnbarn till denne PJ som nämns i Sunnerbokrönika del 2.
 
Mvh
Niclas
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2013-03-17 13:17)
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2013-03-17 13:23)

2013-03-18, 11:05
Svar #19

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Tack, Niclas! Det är härligt att överösas med förslag på litteratur!
Efter att ha studerat de här artiklarna kommer jag eventuellt att föra in de nya anorna i släkthistorien med en anteckning om att de är osäkra. Den notisen har jag fått skriva in om ganska många nu. Och andra personer har jag ibland fått stryka helt. Släktforskningsresultat är ju aldrig statiska, man får ständigt revidera, och det är bl.a. det som är så spännande med denna hobby. Den tar aldrig slut!
De olika Joen i mitt släktträd ska genast få sin stavning rättad. Den uttalsvarianten finns även på andra håll, t.ex. i Uppland.
I början av min tid som släktforskare hittade jag också några Jean som jag då trodde var av franskt eller vallonskt ursprung. Även de heter numera Jan.
 
Vänligen,
Sylvia

2013-11-16, 19:26
Svar #20

Utloggad Johan Gyllenswärd

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 14:15
    • Visa profil
    • Min egen hemsida
Väldigt intressant och tydligt Niclas, låter logiskt. Jag har tre frågor som du kanske kan svara på:
 
1) Jag har gått igenom en del litteratur och det är intressant att se hur mycket det finns om Per Jonsson Gavlö (dvs Pers farfars bror), han verkar ha ägt ett antal gårdar runtom i Småland. Också verkar hans son Knut Persson ha satt spår och varit en känd man. Det som förvånar mig är att det finns väldigt få spår efter Store Jon. Eller har jag fel?  
2) En annan fråga är vem som var Per Jonsson Gyllenswärds mamma. Någonstans har jag fått information att det skulle kunna vara Beata Larsson från Angelstad, dotter till Laurentius Roth, farfar till Isak och Jonas Rothovius. Kan detta stämma?
3) Givet att Per Jonsson Gyllenswärd verkar vara från en avlägsen gren av en mindre känd släkt så tycks han ha gift upp sig rejält, hans fru Elisabeths mamma var ju dotter till Erik XIV och pappan från en väldigt känd krigarsläkt. För att inte tala om svågrarna som alla var höga officerare. Hur kunde detta äktenskap komma till stånd? Har du någon teori?
 
Tackar på förhand för synpunkter
mvh johan

2016-11-08, 22:28
Svar #21

Utloggad Johan Gyllenswärd

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 14:15
    • Visa profil
    • Min egen hemsida
Hej,
vill bara tipsa alla som är intresserade av släkten Gyllenswärd om det arkiv som finns på Riddarhuset.
Där finns en hel del intressant material: domslut från Västbo Härad om alla konflikterna runt Stora Gavlö, ett par brev från Sven Jonsson där han talar om att han vill att brodern Pehr Jonsson Gyllenswärd ska ha fädernegården Gavlö.
En referens till Stockholms Stads tankeböcker (del III 1600) där Store Jon (dvs Pehr Gyllenswärds pappa) är vittne i ett mål. Han beskriver hur han reste till Polen och träffade Sigismund, spännande läsning. En släktutredning som ligger till grund för det som redovisats i adelskalendern.
För den som inte har möjlighet att åka till Riddarhuset så kan jag scanna och maila.
mvh Johan

2018-02-16, 18:39
Svar #22

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
”Anno 1722 den 26 Januarij
 Ber:de Secret:e föredrog Arfwed Gyllenswerds underdånige Supplique, dher uti han anhåller om tillstånd för dhes dotter Virgina Gyllenswerd att få träda i ofrälse gifte med handelsmannen Petter Lindbom, andragandes att så framt dhenne Lindbom eij får tillstånd här till, så tager han från honom och dhes hustru för giäld, dheras säterij, och dhe således dherigenom råkade i största fattigdom ock älende.
 Dhet fans godt att i anseende till dhe anförde orsaker dhertill bewillia.”
 
Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1722:1 (1722-1722) Bild 1120 / sid 209 (AID: v655192.b1120.s209, NAD: SE/RA/1311)
 
EÄ tab. 52
 https://www.adelsvapen.com/genealogi/Gyllensv%C3%A4rd_nr_240

2018-02-18, 11:20
Svar #23

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Johan Gyllenswerd avancerade från furir vid kapten Roos (Sunnerbo) kompani till sergeant vid Västbo kompani i december 1709.
 
 Källa: Rulla 1710 22/7 för Smålands femmänningsregemente, Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/1294
 https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0029378_00124

EÄ, barn tab. 44:
”Johan Gyllensvärd. Var 1707 furir vid Smålands femmännings-infanteriregemente”

Ps! Arvid Gyllensvärd i inlägget ovan finns i Elgenstierna under tab. 42 (inte 52).

"Stockh: d:n 20 Jan: 1706
Sunnerbo Compagnie
/.../
Rustmäst: Johan Gyllensverd"
 
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054588_00037
 
 
Stockholm d:n 7 April 1706
Sunnerbo Compagnie
Rustmäst: Johan Gyllensverd. transport till Wesbo Comp."
 
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054588_00090
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054588_00102
 
 
Stockholm d:n 10 och 11 Maij A:o 1706
"Sunnerbo Compagnie
Forrier Anders Hedman
avancerar till Förare under Wadstena Comp: i Rotkirch stelle, istellet Rustmäst:en Johan Gyllensverd af Wässbo Compagnie."
 
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054588_00140
 
 
"Stockholm: Artollerigård d:n 6 Novemb: 1706
Sunnerbo Compagnie
/.../
Fourier Joh: Gyllensverd"


 https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054588_00478

Källa: Rullor 1620-1723, SE/KrA/0022/1706/4 (1706)

2018-02-22, 21:17
Svar #24

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Ӂhr 1724 Januarius d:n 8:de
Revis: Secret:n Ehrenkrona föredrog Landzhöfdingen Leyonhielms bref och berättelse till Hans May:t, ang:de de personer, som hos Lieutenanten Gyllenswerd förl:ne Sommar, mördat dess unga Son, och tillika afhändt en dess Piga Lifwet, som då warit under Kyrkiotiden hemma, när Gyllenswerd med sin Fru begått Herrans H: Nattward. Hwarpå, sedan detta Mördare Packet, huset utplundrat, det förmenes hafwa tagit wägen öfwer till Kiöpenhamn, därest det sig ock nu skall uppehålla.
Resol: Bref afgår till Commissar och Secreteraren Silfversköld om desse grofwa missdådares utlefwererande; hwarom han hos Konungen i Danmark hafwer at anhålla.”

 
Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1724:1 (1724-1724) Bild 300 / sid 41 (AID: v655198.b300.s41, NAD: SE/RA/1311)

2018-05-04, 22:11
Svar #25

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"1720 Decemb: d:n 7
8:o Uplästes Cornetens H:r Johan Eric Gyllenswerdz skriftel. förfrågan, om han får till Echta taga sitt halfsyskone barn Benedicta Eleonora Natt och Dag? Honom swaras at thet står intet i Consistorii macht sådant Echtenskap tillåta."


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0074008_00038


Källa: Göteborgs domkapitels arkiv, Protokoll, huvudserie, SE/GLA/12486/A 1 A/6 (1720-1728)

2018-05-05, 00:05
Svar #26

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"1723 Septemb: d:n 4
2:o Uplästes H: Probstens Tranbergz andragande om Soldaten Lars Tranmans och Jungf: Elisabeth Maria Silfwerswerdz [Sic!] med hwarannan åstundade Echtenskap, som Jungfruns Föräldrar Herrskapet på Högalij sökia bestrijda. Hwar på H: Probsten swaras, at sådant orimmeligit Echtenskap på alt sätt sökes at afrådas; Emedlertijd anmodas wederbörande H: H: Officerare at förhindra, det Traman betages tillfälle at med Jungf: Gyllenswerd pläga något omgänge"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0074008_00096


Källa: Göteborgs domkapitels arkiv, Protokoll, huvudserie, SE/GLA/12486/A 1 A/6 (1720-1728)


EÄ, barn tab. 42 (Gyllensvärd):
"Elisabet Maria, född 1695. Död änka 1765-03-30 Krusatorpet Gift med korpralen Lars Tranman."

2018-05-08, 21:12
Svar #27

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Plurimum Venerandum Consistorium här med att beswära blifwer iag förordsakad af Hr Kyrckioherdens i Tranemo Ehrw: Hr Eekmans angifwande, huru som begiäres Echtenskap emellan een Soldat af Södre Kindz Compagnie ben:dt Lars Tranman och een Adels Jungfru wid Nampn Elisabeth Maria Gyllenswerd, hwilket de een tijd hållet fördolt, men på rycktet Hr Kyrckioherden der efter frågat, hälst de hembl: satt om Nattetijd möthe med hwar andra /: efter hon elliest fruchtat tala med honom för sine Föräldrars swåra hotelsers skull:/ och förnummet att desse 2:ne persohner eenständigt begiära att komma till sammans med hwar andra i Echtenskap; Och såsom Jungfruns Föräldrar äro alldeles här emot och willja intet låta intala sig till samtycke, af orsak som de förebära att han är en gemen Soldat, och några andra twijfwels utan obewijsliga Smädesord som de fält, haar H: Kyrckioherden afrådt sådant Echtenskap, men fått detta till swahr af Jungfrun, att hon i dy måhl eij seer sig kunna giöra någon bättre lycka i werlden, emedan deras långlige Echtenskapz Kiärleek är nu så rycktbaar worden. Och berättar å nyio H: Kyrckioherden huru hans förmahningar ännu intet kunna uthrätta utan Jungfrun Gyllenswerd yrkiar dagel: på Echtenskapz fullbordan, haar och igan låtit ansäga Soldaten att han i så beskaffat måhl intet söker något Echtenskap, med denna Jungfrun. Men som detta är alt fåfängt, och man befrahrar, att denna deras långsamma wänskap tordes gifwa tillfälle till något syndigt förutagande. Ty beder Ödmiuk- och tiensthörsammast, det täcktes Pl: Ven: Consist: Höggunstigt meddela sitt betänkiande huru man sig med denna saken skall förhålla, som ödm. afwachtar den som näst Gudz trogna anbefallan med skyldig respect och wördnat förblifwer.


/.../
Dahlstorp d: 25 Augusti A:o 1723
Ödmiuk- och hörsammeste Tienare
Joh. Tranberg"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0074090_00252 ff


Källa: Göteborgs domkapitels arkiv, Äktenskapshandlingar (skiljobrev), SE/GLA/12486/F 3/6 (1723)




***
Generalmönsterrulla - Älvsborgs regemente år 1725
Södra Kinds kompani:
932.  32 Tranemo
Lars Persson Tranman
31 år g:l
11 tjänsteår
Född i Wästg:l
Ogift


Källa: Generalmönsterrullor - Älvsborgs regemente (O, P) 492 (1725-1725) Bild 393 / sid 379 (AID: v60304.b393.s379, NAD: SE/KrA/0023)


***


Generalmönsterrulla - Älvsborgs regemente år 1729
Södra Kinds kompani:
932:    32:
Lars Pährsson Tranman
/.../
gift"


Källa: Generalmönsterrullor - Älvsborgs regemente (O, P) 493 (1729-1729) Bild 269 / sid 518 (AID: v60305.b269.s518, NAD: SE/KrA/0023)




***


Generalmönsterrulla - Älvsborgs regemente år 1736
Södra Kinds kompani:
932:   32
Lars Pärsson Tranman, Avancerat till Corporal wed detta Compag:tz Nummer 901 d:n 18 Sept:ber 1735"

Källa: Generalmönsterrullor - Älvsborgs regemente (O, P) 494 (1736-1736) Bild 298 / sid 586 (AID: v60306.b298.s586, NAD: SE/KrA/0023)


***


Se även rulla 1714
"roten Legt och instellt den 8 Aprill 1714 Lars Persson Tranman"

Källa: Generalmönsterrullor - Älvsborgs regemente (O, P) 485 (1714-1714) Bild 208 (AID: v60297.b208, NAD: SE/KrA/0023)

2018-07-13, 23:52
Svar #28

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

Om Gunnar Gyllenswärd född 1922 21/1 i Bromma, död 1987.

Se: Aspirantrulla 1942-1943 Ljungbyhed


Arkiv Digital, Magnus Lindskogs samling (L, M) Vol:3 (1942-1943) Bild 970 / sid 94 (AID: v904560.b970.s94)


EÄ, barn tab. 16 (16 C)

2018-08-27, 22:55
Svar #29

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"1761 Begrafne [Ambjörnarp]
d, 7 Juni Corp: Lars Tranman 68 år, död af bröstsiuka."

Källa: Ambjörnarp (P) C:1 (1731-1767) Bild 106 / sid 100 (AID: v14966.b106.s100, NAD: SE/GLA/13008)


"Begrafne 1765 [Ambjörnarp]
d 31 Martij Madam Elitzbet Maria Gyllensverd på Krusatorpet död af Bröstsotten 70 år"

Källa: Ambjörnarp (P) C:1 (1731-1767) Bild 115 / sid 109 (AID: v14966.b115.s109, NAD: SE/GLA/13008)

***


Se även: Mantalslängder 1642-1820 Älvsborgs län 1642-1820 (P) 87 (1761) Bild 4610 / sid 927 (AID: v224361.b4610.s927, NAD: SE/RA/5520315)

I Ambjörnarp finns en vigsel 1762 22/11 för "Erik Larsson på Krusatorpet och Pigan Sara Andersdotter från Skummenäs"

Källa: Arkiv Digital: Ambjörnarp (P) C:1 (1731-1767) Bild 106 / sid 100 (AID: v14966.b106.s100, NAD: SE/GLA/13008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna