ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 12 januari, 2011  (läst 3971 gånger)

2003-12-11, 03:04
läst 3971 gånger

Börje Pettersson

Hej alla ni som diskuterar Gyllenbreider!
Under den gångna veckan har jag fått information som knyter Erik Gyllenbreider till min släkt, mycket avlägset dock. När jag läser de inläggen som är för handen blir jag inte klokare av det. De uppgifter jag har kommer ur Svenska Adelns Ättartavlor. Där anges Erik vara född 1627 i Gamleby, adlad 1678 och död 1707. Hans hustru Catharina Knutsdotter född 1651, död 1733./  
Har också en uppgift också att ätten dog ut under början av 1700-talet. De kopplingar till en smedssläkt de Breider som omtalas - är de möjliga att styrka? Min gissning är att namnet de Breider snarare anknyter till en smedssläkt från Holland/Belgien, än Holstein eller Tyskland. Breda var en mycket viktig stad redan före den här tiden, och namnet borde kunna vara en antydan om att det var härifrån de kom - de Breider - även Breeder förekommer också som stavning. Inte heller förstår jag hur det inlägg som jag läst där det talas om en Gyllenbreider 1669 - han adlades ju 1678 och tydligen också den bror som diskuterats? Själv tycks jag ha många avlägsna anor i Djursdala,  
närmare i tiden mera Locknevi, (Dramstorp) och Frödinge(Solhult,Stålhult). Ser fram emot spännande inlägg!        
Börje Pettersson

2004-01-10, 18:02
Svar #1

Utloggad Ann-Christine Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 17:40
    • Visa profil
Hej!
Vet nån något om Bengta av ätten Glysing
(Henrik Bredhs farmors mor) och vad var hennes namn?  
Jag har förgäves försökt hitta uppgifter om henne, kunde ej hitta något.
Hoppas på att lösa detta.
 
Mvh Ann-Christine

2004-01-10, 20:09
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Ann-Christine!
 
Med all respekt sagt: Har du inte missförstått sammanhanget en aning? För det är väl Hindrik/Henrik Bredh adlad Gyllenbreider du syftar på. Och hans farmor, modern till handelsmannen, krögaren och ryttaren Michel Bredh/Brede, är ju överhuvudtaget inte känd till namnet, och ännu mindre hennes mor. Har du inte blandat ihop personer nu? Inte ens Henriks mors identitet är med säkerhet fastställd, eftersom det finns två kandidater: hustrurna Karin och Lucia, som båda sägs ha varit gifta med Michel B. Den senare, som bevisligen var Michels änka, kan dock ha varit en styvmor, även om det finns omständigheter som talar i motsatt riktning.

2004-10-02, 17:03
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
(detta svar är överflyttat från Länder: Tyskland)
 
Hej Catharina!
 
Det är inte fullt bevisat att den gamla holsteinska ätten Breide (som tillhörde den danska adeln, och alltså finns redovisad i DAA) skulle ha något samband med den ätt Breedh/Brede som adlades med namnet Gyllenbreider. Om den senare finns redan en diskussion under Släkter: introducerad adel (=denna diskussion; se alltså ovan) där ganska mycket information förmedlas. Egentligen borde det finnas en diskussion under ointroducerad adel också, eftersom endast en av de båda adlade bröderna; Erik, tog introduktion på riddarhuset, medan Henrik (Hindrik) inte gjorde det. Men det är kanske ännu lämligare att ordna den saken genom korshänvisning, så at man slipper ha två parallella diskussioner, när nu ursprunget är detsamma, och ätten för övrigt inte omfattar mera än två adliga generationer.  
 
Jag härstammar själv från denna senare ätt (Gyllenbreider), och sitter nog inne med viss information (vilket många andra också gör, det vet jag). Jag utlovade för några år sedan (usch, vad tiden går!) en mera fullständig släktutredning, något som p.g.a. tidsbrist dessvärre har dragit ut på tiden, men som fortfarande håller på att sammanställas med hjälp och bidrag från olika håll. Jag tycker inte att det är någon id? att redovisa alltför små och fragmentariska uppgifter, som inte är ordentligt redigerade och genomgångna.
 
Eftersom du ställer frågan under Tyskland, är du kanske främst intresserad av de tidigaste generationerna, innan släkten blev svensk. Dessvärre är mycket lite känt om den saken (jag tror inte att de tyska arkiven är fullständigt genomgångna på den punkten), men det finns vissa indicier om släktsamband, som jag håller på att försöka sammanställa. Jag hoppas att även kunna redovisa detta så småningom. Men jag betonar att mycket av släktens tidigaste historia fortfarande är relativt okänd och outforskad, trots att vi är ganska många som har gjort försök att lösa problemet.

2004-10-03, 00:09
Svar #4

Catharina Lindhe

Hej Carl-Fredrik Hanzon (Alfred)!
Tack för ditt svar. Själv har jag i dagarna fått kännedom om mitt släktskap där, på modersidan, Maria Gyllenbreider. Har försök att hitta lite om släkten i böcker och på nätet, tyvärr fanns det inte så mycket. Det jag kortfattat har hittat var att släkten dog ut på 1700 talet. Kommer Breide ifrån Danmark? Det som jag vet om Danmark är att Fredrik den II (om jag minns rätt) slopade adelskapet i landet, tror att Skåne var med på ett hörn. Istället gav han bort marken, borgarna och slotten till sina närmaste vänner. Så om jag har förstått rätt så finns det inte någon Adel kvar i Damnark.  
Det var på nätet som jag hittade att släkten Breide skulle vara en gren från ätten Breide från Holstein, därav min nyfikenhet.  
Tack för tipset om diskussionen redan fanns, ska sätta mig och se vad jag hittar där.  
Undrar dock om det finns någon littaratur på svenska om den tyska ätten? Oavsett om släktskapet finns så skulle det vara intressant att få ta del av det.
Vänligen Catharina

2004-10-03, 12:22
Svar #5

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6066
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:07
    • Visa profil
Hej Catharina!
Maria Gyllenbreider är min ff mf mf mm. Under åren har jag samlat på mig en hel del om släkten.
Du får gärna höra av dig om du vill ha hjälp med något.  
Hälsningar
Birgitta B
Birgitta B

2004-10-03, 12:54
Svar #6

Catharina Lindhe

Tack Birgitta Berkemar!
Såg att du hade en e-post adress, hoppas det går bra att skriva till dig direkt. Jag kommer säkert att hitta flera luckor och frågor.  
Vänligen Catharina

2004-10-03, 23:18
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad jag vet så slopades adeln aldrig i Danmark, däremot i Norge 1814. Däremot kan Fredrik II mycket väl ha försvagat densamma kraftigt...

2004-10-04, 14:39
Svar #8

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Catharina!
 
Ätten Breide (Breyde) kommer från Holstein (som numera ingår i Förbundsrepubliken Tyskland), vilket 1459, sedan den siste medlemmen av den gamla greveätten dött, var i personalunion med Danmark (tillsammans med Schleswig). Men 1544 delades det danska väldet mellan Fredrik I:s söner på så vis att den yngre sonen Adolf erhöll Holstein, som nu förenades med Gottorp (Holstein-Gottorp)*. Tydligen räknades ändå den holsteinska adeln fortsatt som tillhörande den danska adeln.
 
När bröderna Erik och Henrik Breedh adlades 1678 18/9, ska de ha påstått att de tillhörde ätten Breide (eller rättare sagt en holsteinsk adlig ätt de Breider (vilket namn emellertid inte har kunnat beläggas i vare sig ecclesiala eller kamerala källor). Saken har dock inte har kunnat bevisas, trots att den varit föremål för utredning på det danska riddarhuset; något som resulterat i att Danmarks Adels Aarbog [DAA] (en kombination av adelskalender och ättartavlor) i en fotnot under rubriken Breide förklarar att några bevis för att dessa bröder tillhört ätten, vilket de hävdat, inte kan anföras. Andra försök att skapa klarhet i saken har också misslyckats.  
 
Tankeväckande är dock det faktum att ätten Breides vanligast förekommande namn är Henrik, och att även namnet Erik förekommer.
 
Källor eller litteratur på svenska om ätten Breide/Breyde finns knappast. Den bästa sammanställningen är sannolikt just den i Danmarks Adels Aarbog [DAA], som finns på större bibliotek, som KB, universitetsbiblioteken i Uppsala och Lund etc. Den är ju på danska, men relativt lättläst.  
 
*Huset Holstein-Gottorp har ju haft många svenska förbindelser: Adolfs dotter Christina var f.ö. gift med Carl IX och mor till Gustaf II Adolf, hans sonsons dotter Hedvig Eleonora var gift med Carl X Gustaf, och hans sonsons sonsons son Adolf Fredrik blev svensk kung 1751. Huset Holstein-Gottorp regerade ju f.ö. i Sverige fram till 1818.

2004-10-07, 00:49
Svar #9

Catharina Lindhe

Hej och tack Carl-Fredrik Hanzon (Alfred)!
Tack för din fina berättelse, där fanns svaret på mina funderingar.  
Vänligen Catharina

2004-11-04, 21:51
Svar #10

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Carl-Fredrik!
 
Var passar Daniel Breide in? Han finns med familj i Christine församling i Göteborg, alltså den tyska församlingen. Han dör 1739, begravd 31/8, 54 år gammal, alltså född (omkring) 1685. Känner du honom? Det finns mer uppgifter om du (eller nån annan) är intresserad.

2004-11-05, 10:36
Svar #11

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Jag har tidigare inte hört talas om Daniel, och är mycket osäker på om han överhuvudtaget har något med ovannämnda släkt att göra. Eftersom han heter Breide kan han knappast vara son till Erik eller Henrik, vilka adlades Gyllenbreider 1678.  
 
Finns ändå ett samband, måste detta i så fall sökas längre tillbaka. Vi vet att bröderna hade en syster Anna, men något annat syskon är inte känt*. Brödernas far Michel har ju heller inte någon känd bror. Överhuvudtaget är ju hans släktförhållanden ganska okända och vaga. Det råder ju t.o.m. viss tveksamhet huruvida han var gift en eller två gånger, men tydligen var det två.
 
Det är tänkbart att Daniel Breides ursprung är ett helt annat, och att den omständigheten att han tillhör den tyska församlingen i Göteborg, snarare talar för att han själv kommit direkt från Tyskland.
 
*Det finns dock anledning att tro att det funnits flera, eftersom Michel Breeds änka, hustru Lucia (då omgift med Lars Eriksson i Hunsala), i samband med regleringen av Michels skulder till bl.a. Västerviks stad, säges ha många små barn att försörja [Tjust härads dombok]. Det säges dock ej klart ut huruvida dessa barn är Michels eller Lasses i Hunsala.

2005-01-17, 20:16
Svar #12

Utloggad Anders Molander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2020-03-02, 16:03
    • Visa profil
Hej,
 
Någon som vet vart den i inlägget ovan nämnda systern Anna till Erik och Henrik Gyllenbreider tog vägen?
 
Mvh,
Anders Molander

2005-01-17, 23:04
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ja, hon kom senare att processa mot Gabriel Gyllenankar (och hans ättlingar), som hon ansåg orättmätigt hade tillskansat sig Ångersrum (senare Ankarsrum, som det kom att kallas efter Gabriel Gyllenankar) från Michel Breedhs arvingar. Hon levde länge, och dog inte förrän en bit in på 1700-talet. Jag har också uppgift på vem hon var gift med, men har inte dessa uppgifter till hands i skrivande stund. Jag kommer heller inte ihåg namnet på rak arm. Men jag återkommer i ärendet.

2008-02-11, 15:14
Svar #14

Wilhelm Forsberg

Vad gäller Henrik och Erik Gyllenbreider, som alltså adlades 1678 för sina insatser under Karl X:s och Karl XI:s krig, hur kommer det sig att Erik introducerades i Riddarhuset men inte Henrik? Åkte Henrik på något sätt snålskjuts på Erik och blev adlad, men fick inte hänga med hela vägen in i Riddarhuset? Skämt å sido, finns det någon logisk förklaring till detta och finns det eventuellt andra liknande fall?

2009-02-25, 17:01
Svar #15

Utloggad Sigvard Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 787
  • Senast inloggad: 2016-10-04, 07:36
    • Visa profil
Brita Gyllenbreider, gift två ggr. 1o med Gripensköld, år 1697, 2o med Joseph Gerdeman, år 1705. Men var skedde vigslarna? Föddes Brita i Djursdala 1668?
 
Undrar Sigvard A.

2009-03-06, 17:52
Svar #16

Utloggad Sigvard Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 787
  • Senast inloggad: 2016-10-04, 07:36
    • Visa profil
Birgitta Berkemar
 
Hej Birgitta!
 
Jag har noterat att du har anknytning till släkten Gyllenbreider. Det har jag också, Brita Gyllenbreider var min MF FF MM. Jag tänkte höra med dig om du möjligen kan ha några uppgifter om Brita och Joseph, bl a var de vigdes. Hoppas på svar.  
 
Hälsning Sigvard Andersson

2009-03-07, 18:24
Svar #17

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6066
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:07
    • Visa profil
Hej Sigvard!
 
Ja, jag har anknytning till släkten Gyllenbreider. Min ana är Henric Gyllenbreiders dotter Maria som är min ff mf mf mm.
Jag har inte så mucket forskning om hennes kusin Brita.
Jag har att Brita var gift med Philip Gripensköld f. ca 1666, död i Svenserum, Gärdserum 1704.Ingen dödnotis hittad, så uppgiften är tveksam. De fick dottern Catharina i dec 1698 i Skallebo, Skeda (E), död i Toretorp, Gärdserum 19/5 1756.
Britas vigsel med Josef Gerdeman bör ha inträffat mellan 1704 och 1706, men var de vigdes har jag inte hittat.
Har du läst den här sidan? http://www.adelsvapen.com/genealogi/Gerdeman
Där finns de upplysningar, som jag har.
 
Hälsningar
Birgitta
Birgitta B

2009-03-07, 20:09
Svar #18

Utloggad Sigvard Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 787
  • Senast inloggad: 2016-10-04, 07:36
    • Visa profil
Birgitta, hej och tack för svar. Jag har en anteckning om att Brita och Joseph vigdes 1705, men vet ej var. Brita G. dör 1744-04-04 i Svenserum, Gärdserum.
 
Hälsningar Sigvard

2009-03-08, 17:12
Svar #19

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Wilhelm, det är inte fråga om att få hänga med hela vägen in till Riddarhuset. Var man adlad hade man också rätt att ta introduktion. Men långt ifrån alla gjorde emellertid detta. Orsakerna därtill kan nog variera, men en relativt vanlig orsak är nog att introduktionen var förenad med en viss avgift. Varken då eller senare var ju adelskap per automatik förenad med innehav av större förmögenhet, och ett icke så föraktligt antal ur 1600-talets militär- och ämbetsadel (till skillnad från högadeln, som ofta hade ärvda godsegendomar), i synnerhet på landsbygden, levde under relativt blygsamma omständigheter. Då var kanske inte introduktion på Riddarhuset, som ju låg många långa mil hemifrån, och som man aldrig besökte, det man prioriterade ekonomiskt.
 
Det finns talrika paralleller till fenomenet att en adlad broder tar introduktion, men inte den andre. Ett såväl ur geografiskt som släktkretsmässigt perspektiv närliggande parallellfall, är ju kungl. rådet och hovkanslern Edvard Philipsson, adlad Ehrensteen (introducerad), och hans yngre halvbror, överstelöjtnanten Gustaf Philipsson, vilken också adlas med namnet Ehrensteen, men som inte tar introduktion. De är för övrigt söner till kyrkoherden och prosten i Locknevi och Blackstad (tillika hovpredikanten på Stegeborg) Philippus Bononius.
 
(Meddelandet ändrat av Alfred den 08 mars, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av Alfred den 08 mars, 2009)

2010-06-25, 13:48
Svar #20

Utloggad Lena Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2023-08-02, 18:48
    • Visa profil
Birgitta Berkemar!
Jag har hittat Philip Gripenskölds dödsnotis på sidan 156 CI:1 i Stora Åby (E). GID: 427.19.82700. Har däremot väldigt svårt att läsa innehållet.
 
Hälsningar
Lena

2010-06-26, 11:25
Svar #21

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6066
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:07
    • Visa profil
Hej Lena
 
Jag håller med om att det inte är helt lätt att läsa dödsnotisen.
Så mycket kan jag se att han var löjtnant vid Östgöta Infanteriregemente och var född 1665. Insjuknade i Polen och fick lov att resa hem 1703. Död kl tio minuter över 9, 39 år gammal. Begravd i Åby den 27 och liket bortfört till ? kyrka i farfaderns grav(?).  
 
Trevligt att du hittade det här.
 
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2010-06-26, 11:39
Svar #22

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6066
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:07
    • Visa profil
Det står nog Harstad kyrka. Han dog 13 maj 1704.
 
Birgitta B
Birgitta B

2010-06-26, 13:51
Svar #23

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil


 
 
Stora Åby C:1 s 156, dödlängd 1704:
NB den 1(8?) Maj  
Philipp Gripenschöld Lieutenant under Östgöta Infanterie Regemente, född 1665
siuknad i Polen, och fått lof att resa hem ifrån Thorn för siukdom 1703 dragits mehrendels
ther med and och han synts något roßit waret, för sin dööd i en månad illa siuk,dööd kl 9_10  39 åhr gammal begrafven i stillhet
i Åby den 27 och lijket bortfördt till haarstad kyrkia i faderfaderns graf

2010-08-01, 10:59
Svar #24

Utloggad Roger Tapper

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2010-08-02, 15:32
    • Visa profil
Hej!
 
Jag fick för några veckor sedan information av en släkting att jag skulle härstamma från släkten Henrik Gyllenbreider. Jag är född i Målilla i Småland, men bor numera i Skåne. Jag har till dags dato inte hunnit läsa så många inlägg. Men det står helt klart, av det lilla jag läst, att många har mycket kunskap att bidra med. Jag ser fram emot en spännande läsning.
 
Hälsar Roger

2010-08-03, 23:06
Svar #25

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Roger, många härstammar från adliga anor.
 
 
 
Har du namn på den ana som är s.k född / adopterad  i denna familj?  
 
 
Det om är viktigt är för en släktforksare att kunna belägga sina anor från  A till B ...O S V.
 
Så din adliga ana hette? fick barn som födde......o s v, o du heter......byggd på anor / rykten?
 
Så för att hjälpa dig så vill jag ha svar på ovanstående.
 
Jag kollar gärna upp Riddarhusets stamtavlorm ,m.m  
 
Mvh / Benny

2010-08-03, 23:34
Svar #26

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Vad heter din ana, jag kan söka på det ( Riddarhuset ), men ( utan namn eller hänvisning blir det svårt ) med namn så kan jag söka vidare på Riddarhuset m.m.
Vad hette din ana som var närmast son / dotter till familjen ovan.
 
Mvh / Benny

2010-08-04, 09:38
Svar #27

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Om jag förstått det rätt, så finns det väl inga överlevande kvar på svärdssidan? Bröderna Erik och Henrik och deras söner, var väl de sista männen?
 
Min ana är Henriks dotter Maria (1673-1749)gift med Hans Fagerström ( - 1702).
 
Mvh.
Roland Ek

2010-08-04, 22:30
Svar #28

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6066
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:07
    • Visa profil
Roland
 
Nej, du har rätt. Ätten Gyllenbreider är utdöd.
Maria Gyllenbreider är min ff mf mf mm. Jag stammar från hennes andra äktenskap med Måns Nilsson Lind, som hon gifte sig med 1705.
Jag har en hel del information.
 
Birgitta B
Birgitta B

2011-01-12, 08:19
Svar #29

Utloggad Annika Wall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2014-01-11, 17:24
    • Visa profil
Hej!
Maria Gyllenbreider är min ana så jag undrar om jag kan få lite litteraturtips?
Någon nämner Boken om Tjust av Agda Rydström finns den att köpa?
Det är helt OK att höra av sig.
Jag slängde mig in i släktforskningen utan några som helst förväntningar i höstas och så hamnar jag här.
 
MVH  
Annika Wall

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna