ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-17  (läst 2677 gånger)

2000-03-25, 11:42
läst 2677 gånger

Gudrun Hagstöm

Hasse!
Tack för ditt påpekande om mitt slarv. Det var oförlåtligt.
Vad gäller Knut Månsson är det ett omkastande av namn, som du själv har konstaterat.
 
Under Erik Gyllenbreiders personakt berättar jag att hans far Mikael m. fam. bodde och huserade hos honom och Catharina. Det har jag hämtat ur Berit Sjögrens artikel Gladhammarsläkten Gyllenbreider. Återger här exakt det aktuella avsnittet ur den artikeln: Henriks bror Erich Michaelsson Breider gifte sig samma år som brodern med förmögna borgmästardottern Catharina Knutsdotter /Knut Månsson Västervik/ (där pappa Michael med familj åtminstone tidvis bodde och huserade under 30-talet och en bit in på 40-talet och där efterlämnade enbart skulder).
 
Trodde i min enfald att det var 1600-talet som gällde, men borde ha kollat bättre. Vet nu inte vilket århundrade som gäller.
 
Om du vill ha artikeln i sin helhet kan jag kopiera och skicka till dej. Är för omfattande att lägga ut pånätet.
 
Under Eriks personakt skriver jag också om Eriks deltagande i Polska kriget. Inser nu att det inte tydligt framgår att det är Erik det gäller, och inte Mikael.
Hälsning Gudrun

2000-03-27, 21:51
Svar #1

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Hallå där igen, Gudrun!
När du nu återger avsnittet ordagrant, tror jag att där syftar på ordet närmast före, nämligen Västervik och då blir det hela begripligt. Men jag vore väldigt tacksam om du ville skicka artikeln. Min e-adress är heson@telia.com.  
Mvh Hasse E i Solna.

2000-03-28, 21:52
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Gudrun, Hans m. fl.!
 
Att Michel Breed eller Brede, Eriks och Henriks far skulle ha deltagit i Carl X Gustafs polska krig är en omöjlighet, eftersom han enligt samstämmiga uppgifter dör i Danmark 1645, sannolikt stupad eller i någon av de farsoter, som ständigt följde trettioåriga kriget i spåren. Hans hustru Lucia betecknas redan samma år som änka i avkortningslängderna.
 
Han kan således näpperligen ha bott hos sin son Erik och sonhustru Catharina, eftersom dessa gifte sig 1667, då Michel hade varit död i mera än 20 år. Catharina var dessutom inte ens född då svärfadern förkom. (och Erik var endast 18 år) Skulle någon svärfar överhuvud taget ha bott hos dem måste detta i så fall ha varit Catharinas far Knut Månsson eller möjligen Eriks styvfar Lars Eriksson i Hunsala (Hallingebergs socken), vilken senare hustru Lucia gifte om sig med efter Michels död. Lucia själv dog 1681 (begr. 20/4) hos sonen Henrik i Rispetorp, Hallingebergs socken.
 
Som upplysning: Trettioåriga kriget och Carl X Gustafs polska fälttåg ägde rum på 1600-talet.

2000-04-05, 22:10
Svar #3

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Hallå där, Gudrun!
 
Tack för materialet du skickade. Nu när jag läser det, klarnar nog det mesta. Tror jag. Ifall mina tolkningar kan vara av intresse, så varsågod!
 
1) Det var nog inte hos Erik och Katarina som Mikael huserade, utan i Västervik, hos borgmästaren Knut Månsson dvs fadern till Katarina som då ännu inte var född.  Husera uppfattas väl mest som leva rövare idag, men det var det nog inte fråga om; snarare att han höll hus där.
 
2) Mikael som var knekt redan på 1620-talet, ger sig inte utan i polska kriget trettio år senare, det är sonen Erik som gör det. Men uppgiften att Mikael krigade i Preussen 1628, bör nog ändras. Preussen hette Brandenburg på den tiden.
 
3) Erik kan mycket väl ha deltagit både i polska och skånska kriget.
 
4.) Uppvaktande hos riksrådet Arvid Wittenberg - det betyder nog inte att han vände sig dit i ett ärende, utan snarare att han tjänstgjorde som adjutant hos en av de högsta herrarna i riket. Men står det verkligen så i källan? Kunde en ofrälse få ett så fint jobb? Att han därefter skulle utnämnas till kornett dvs lägsta officersgraden låter som en degradering. Lite svårt att tro att en beprövad, blesserad veteran belönas på det viset.  
 
Mvh
Hasse E

2001-07-13, 21:10
Svar #4

jane

Vet någon utav er ifall mina förfäder hör ihop med era Gyllenbreider?? Jag vet att det är ett slag i luften, men vad gör man inte för att hitta sina rötter.Min Mfmmfm är Greta Lisa Breider född 1791 i Avesta, hennes far är Anders Breider Crongjutare drängen född 1759 i Avesta. Anders far heter också Anders Breider född 1733 i Avesta, hans far heter Jan Breider(på ett ställe stod det också Breidars), han är född i Avesta när vet jag icke men gifte sig 1729 med en kvinna född 1698. Mer vet jag icke, eftersom jag inte kan komma längre ner. Inte kan jag komma i kontakt med andra som söker Breider heller, verkar inte finnas några. Men jag hoppas att jag kanske kan få några tips från några. Mina Breiders verkar i alla fall ha jobbat på bruket här i Avesta.  
Jane

2002-06-03, 17:59
Svar #5

Lisa Karlsson

Har den utlovade översikten  över ätterna Gyllenbreider och släkten Breed, publiceras i anbytarforum. Carl Fredrik Hanzon skrev 28 dec 1999 att han ska redovisas ätterna under
introducerad adel. jag hittar inte dem där.
Hälsningar Lisa

2002-06-04, 23:24
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Lisa!
 
Tack för påminnelsen! Var det så länge sedan som den 28 dec 1999? Under förra årtusendet! Ibland förbinder man sig saker, som man dessvärre glömmer bort. Jag beklagar, men saken ska åtgärdas så fort som möjligt. Jag lovar att det ska bli under detta årtusende.

2002-08-29, 17:46
Svar #7

Utloggad Ann-Sofie Öman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:24
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har försökt att få komma upp till mässen här i Linköping för att se på tavlorna av Erik Gyllenbreider och Catharina Knutsdotter men har inte lyckats få komma dit. Nu undrar jag om någon har kort på dessa tavlor och om jag i så fall kunde få kopior på dessa. Jag betalar givetvis!
 
Hälsningar
Ann-Sofie Öman
Skogsgatan 89
587 23 Linköping

2002-08-30, 11:06
Svar #8

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Ann-Sofie!
 
Jag är också ute efter att ta färgfotografier av porträtten av sagda par (De är för övrigt målade av Edvard Orm, och lär ursprungligen ha hängt i Djursdala kyrka, som fått sina rika vägg- och takdekorationer bekostade av familjen Gyllenbreider). Jag tror att man möjligen kan få tillstånd via soldatmuseet. Jag har bara ett svartvitt foto av Erik Gyllenbreider, men detta foto finns återgivet i Stenhammar/Stenbock: Andra Livgrendjärregementets historia /biografiska delen/ (finns på Stadsbiblioteket, varav ref. ex i Östgötarummet)

2002-08-31, 05:36
Svar #9

Marianne Lindén

Hej
när Gyllebreider är på tal, vem vet något om Maria Gyllebreider som gifte sig med Karl Fagerström och hennes ättlingar?

2002-08-31, 13:45
Svar #10

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil
Hej Marianne!
Jag vet mycket om Maria Gyllenbreider, som gifte sig med Hans Fagerström (Inte Karl)Hon är min ff mf mf mm via hennes dotter Agneta Månsdotter Lind i hennes andra äktenskap med med ryttaren Måns Lind.
Är du intresserad av mer fakta kan du väl höra av dig direkt till mig, så att jag kan maila över det jag vet.
Hälsningar
Birgitta Berkemar
Birgitta B

2002-09-01, 18:20
Svar #11

Utloggad Agneta Prestberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-04-19, 06:34
    • Visa profil
Hej på er!
Jag har en Brita Gyllenbreider född 1668 i Djursdala. Kan det vara någon släkt, kanske syskon till Maria Gyllenbreider? Någon som vet?
 
Mvh/Agneta

2002-09-01, 21:51
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Agneta Prestberg,
Om Du går till äldre inlägg ovan och läser Gudrun Hagströms inlägg - onsdag den 16 febr 2000, så kommer Du att finna Brita Gyllenbreider, samt en mängd annan information om familjen. Om Du inte redan tagit del av Elgenstiernas ättartavlors uppgifter om adl ätten Gyllenbreider bör Du också göra det - om inte annat för att se vapenskölden. Så kan det väl vara intressant att Du anger från vilken av Britas båda män Du härstammar.
Vänligen,
Olle Elm
PS. Det är nog bäst Du läser inte bara det inlägget jag anför, utan hela denna diskussion. Den gode CFH har säkert ett och annat att tilägga. DS
Vänligen,
Olle Elm

2002-09-01, 23:21
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nja, det skulle väl i så fall vara ett svar på Agnetas fråga om Brita och Maria skulle kunna vara syskon. De är kusiner. Brita är dotter till ryttmästaren Erik Gyllbre(i)der* på Djursdala säteri, medan Maria är dotter till dennes bror löjtnanten Henrik Gyllenbre(i)der* (adlad samtidigt som brodern, men ointroducerad) på Rispetorp, Hallingebergs socken.
 
*De skriver sig själva Gyllenbreder, Gyllenbredh eller Gyllenbree, vilken sistnämnda skrivning även återfinns på Henriks begravningsvapen i Hallingebergs kyrka.

2002-09-02, 05:49
Svar #14

Utloggad Agneta Prestberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-04-19, 06:34
    • Visa profil
Hej!
Jo, jag har läst alla inlägg.  Jag undrade bara om Maria var ett syskon till Brita.
Jag härstammar från hennes son Eric Gerdeman.
Mvh/Agneta

2002-09-03, 12:26
Svar #15

bosse

Hej!
Om dom själva skriver sig Gyllenbreder, Gyllenbredh eller Gyllenbree, varför stavar men namnet Gyllenbreider?

2002-09-03, 14:49
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ätten är introducerad under namnet Gyllenbreider och det är i den formen alla adelssläkter rubriceras här under Introducerad adel.. Att många sedan skrev sig med andra varianter eller stavningar är en annan sak.
Det ursprungliga namnet i Holstein var förresten de Breider..
(Observera också att man skall skriva för- och efternamn i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum)

2002-10-13, 11:51
Svar #17

Utloggad Gudrun Hagström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2010-06-24, 22:10
    • Visa profil
Hej Ann-Sofie Öman och Carl-Fredric Hanzon.
Jag har varit i Linköping och fotograferat paret Erik Gyllenbreider och Catharina Knutsdotter.
Ring 0381-12756

2002-10-14, 11:43
Svar #18

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Kompletterande upplysning. De portättmålningar som Gudrun har fotograferat, har jag - med Gudruns benägna medgivande, så klart - lämnat in kopior av till Svenska Portättarkivet på Hovslagargatan.
Med vänl... etc etc
Hans F Ericsson

2002-10-14, 22:02
Svar #19

Ulla Rylander

Om någon annan intresserad ättling till paret också skulle önska kopior, är det då till Svenskt Porträttarkiv man skall vända sig?

2002-10-15, 06:50
Svar #20

Utloggad Agneta Prestberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-04-19, 06:34
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle också vilja ha ett foto på paret Gyllenbreider. Hur får man tag i det? Tar man kontakt med Svenskt Porträttarkiv? Ringer man eller mailar dit?
 
        Mvh Agneta.

2002-10-15, 19:27
Svar #21

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Såvitt jag vet tillhandahåller SPA endast svartvita kopior (om man inte har ändrat sina rutiner, vill säga). Det var ganska många år sedan jag besökte arkivet. Men jag utgår ifrån att ovanstående telefonnummer fortfarande gäller (?).

2002-10-15, 19:52
Svar #22

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Peter och andra intresserade!
 
Det stämmer som ovan sagts att ätten (d.v.s. Erik G.:s gren) introducerades på Riddarhuset med namnet Gyllenbreider, och att man då (enl. Elgenstierna) uppgav att man härstammade från den holsteinska adelsätten de Breider. Konsulterar man internationella adelslexika finner man emellertid att någon adlig ätt de Breider aldrig tycks ha existerat. Den enda släkt som i genealogiska verk omnämnes med denna namnform, är i stället en bruks- och smedsläkt, företrädesvis bosatt i bergslagen (kursivt omnämnd av Elgenstierna).
 
Nej, den ätt som otvivelaktigt måste avses med den holsteinska adelsätten de Breider, är ätten Breide eller Breyde från Holstein, vilken finns införd i Danmarks Adels Aarbog [DAA]. Holstein var ju länge ett danskt hertigdöme, som regerades av en yngre sidogren av huset Oldenburg (så småningom kallad Holstein-Gottorp, och satt f.ö. på Sveriges tron mellan 1751 och 1818). Därför räknades den som dansk adel. Medlemmar av ätten Breyde hade f. ö. varit bosatta i Sverige under senmedeltiden; Paul, Johan och Joachim B. Men att dessa på något sätt är besläktade med bröderna Erik och Henrik Breedh som kom att adlas Gyllenbreider är inte på något sätt belagt.

2002-10-15, 20:43
Svar #23

Utloggad Gudrun Hagström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2010-06-24, 22:10
    • Visa profil
Har exakt samma fotografier på Erik Gyllenbreider och Catharina Knutsdotter som SPA har, och delar gärna med mig. Jag kan mejla eller skicka per post om jag får er adress

2002-10-15, 21:11
Svar #24

Utloggad Agneta Prestberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-04-19, 06:34
    • Visa profil
Hej Gudrun!
 
Min adress är Plogstigen 6 c  784 51 Borlänge
E:post.    aou.prestberg@mbox.bitnet.net
 
Hälsn.  Agneta.

2002-10-15, 21:27
Svar #25

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Utan att ta ställning i frågan om det påstådda släktskapet, måste man ändå konstatera att det är en märklig omständighet att det vanligaste förnamnet inom ätten Breide/Breyde (trol. utdöd vid mitten/slutet av 1600-talet) är Henrik, och att också namnet Erik förekommer.
 
Sedan måste man ju fråga sig: På vilket sätt hade Erik och Henrik Breed(h) fått kunskap om ätten Breide/Breyde?
 
Men å andra sidan måste man ju också fråga sig: Varför låter man sig adlas, om man redan är adlig? Om så är fallet, är det väl lämpligare att söka bli naturaliserad som adelsman.

2002-10-16, 17:46
Svar #26

Ulla Rylander

Hej Gudrun!
 
Vilket vänligt erbjudande!  
 
Min adress är:
Lövmovägen 6
194 65 Upplands Väsby
 
Stort tack!

2002-10-16, 18:46
Svar #27

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Gudrun!
 
Instämmer med min släkting ovan.
 
Carl-Fredrik Hanzon
Gustav Adolfsgatan 28
582 32 LINKÖPING

2002-10-17, 11:25
Svar #28

Utloggad Gudrun Hagström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2010-06-24, 22:10
    • Visa profil
Har postat bilderna i dag, Erik med stor pudrad peruk enl. den tidens mode, och Catharina med ett utmanande dekolltage.
Anlitade för ett par år sedan en firma som gjorde utmärkta kopior för 7.50 per styck, så min kostnad blir med frimärke 20:-
Detta skulle jag naturligtvis ha nämnt i samband med mitt erbjudande, men hoppas det går bra så här.

2002-10-17, 21:42
Svar #29

Anneli Arvidzon

Hej Gudrun!
 
Jag skulle också bli väldigt glad över en kopia av fotona, då min sambo är släkt i rakt nedstigande led på Henriks sida. Kostnaden 20.- är helt ok för mig meddela var jag ska skicka dem eller sätta in dem.
 
Anneli Arvidzon
Tomtebogatan 25 a ög nb
113 38 Stockholm
anneli.bengt@swipnet.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna