ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-24  (läst 4804 gånger)

1999-02-21, 12:27
läst 4804 gånger

Lisa Karlsson

Är det någon som forskar på Gyllenbreider.
Släkten Gyllenbreider kommer från Småland ??

1999-02-23, 17:08
Svar #1

Ginger Widinghoff

Hej Lisa!
Gyllenbreider finns i min släkt långt tillbaka. Jag har en hel del uppgifter du kan vara intresserad av. Jag fick i arv en ofullständig släktutredning av Widinghoff-Göös-Gyllenbreider ända från 1600-talet. Jag har under ca 15 år för- sökt komplettera och har fått massa uppgifter från andra personer som också haft Gyllenbreider i sin släkt. I Djursdala kyrka finns släktvapen på Göös och Gyllenbreider. Har du sett dom? Jag har besökt den några gånger. Widinghoff/Vidinghoff, ingift med Gyllenbreider/Göös har en gren som adlats i Livland (Litauen?) Men finns ej här.  Om du vill veta mer, skicka gärna E-mail. Hälsningar Ginger.

1999-02-23, 17:25
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ginger,
Jag blir nyfiken på vad som menas med Widinghoff/Vidinghoff, ingift med Gyllenbreider/Göös har en gren som adlats i Livland (Litauen?) Men finns ej här?
Har Du lagt märke till att det i detta forum för några dagar sedan skrevs om släkten Widinghoff här?
Vänligen,
Olle Elm

1999-02-25, 15:41
Svar #3

Ginger Widinghoff

Hej på dej Olle! Jag har läst det du skrev om Kisa och Widinghoff:arna. Jag blev jätteglad för det saknades en hel del uppgifter i mina papper av det du hade hittat. T ex Peters alla systrar och förfäderna till Sven Bengtsson som jag tror är hans far. Justina Sophia Börner var ju dotter till juvelerare Ernest Börner och Magdalena Schick (från Tyskland?). Widinghoff - Vidinghoff - Vietinghoff och Fitinghoff lär komma från samma ursprung i södra Tyskland. Där skulle finnas ett stamslott som hette Vietinghof, har jag läst mig till på KB. Det var visst från 1300-talet. Många många av dessa Widinghoffare var ju höga militärer och slogs bl a med i Karl XII:s arméer. En del av dom hamnade i Livland, Kurland och de Baltiska staterna. Några hamnade i Finland, kanske i Ryssland. Hursomhelst, någon blev adlad i Livland och fick heta von Vietinghoff. Det lär ha varit i 30-åriga kriget med Ryssland. Familjevapnet ser ut som en rustningstäckt högerarm med en sabel i handen. Ovanpå vapnet finns hillebarder och fanor. Jag har inte fått det bevisat, men en släktgren Widinghoff som bodde i Trosa på 1700-1850 talet utvandrade till Amerika och hade ritat av vapnet på ett papper som var fastklistrat på baksidan av en tavla dom fört med sig över Atlanten. Ättlingar till ovanst. familj bodde i Connecticut och har varit här i Sthlm när vi haft Stort släktmöte. Jag fick vid det tillfället ärva all tidigare forskning och har fyllt på under ca 15 år. Många ättlingar finns i USA fortfarande. En del träffar jag och brevväxlar med. En gren hamnade i Trosa, en del i Örebro och i Gävle. En del i Sollefteå, Sundsvall.  Min gren (där farmor står för namnet) som går rakt ner till Sven Bengtsson är nu förlängd med de uppgifter du gav om hans andra barn och föräldrar. Jag har också hittat en Simon Widinghoff med en massa ungar, som jag undrar kan vara bror till Peter??? Den adliga släkten Gyllenbreider kommer in med Peter Widinghoff son: kvartersmästare Johan Ernst Widinghoff, fd 20/1 1719 - 12/7 1815 gift 21/8 1748 med Helena Maria Giös, fd 6/3 1724 d 27/5 1794. Hennes föräldrar var löjtn vid Kalmar reg.Axel Adam Giös fd 1688-1741 och Helena Catharina Gyllenbreider 1682-1766 (gifta 1711 i Djursdala) Löjtn. Axel A Giös kom från Finland 1706. (Hade väl varit där och krigat...) Axel Adams föräldrar var: Regementskvart.mästare Erik Giös 1656-trol.1705 o h h Beata Margareta Uggla, -död 1698. Vidare bakåt finns Erik Giös föräldrar: Johan Jacobson Giös (kapten) 1614-1674 o h h Ingeborg von Birckholz 1621-1674.
Helena Cath. Gyllenbreiders föräldrar: Eric de Breider (adlad Gyllenbreider, nr 936 i Adelskal) fd 1627-1707 gift med Catharina Knutsdotter 1651-1731. Eric de Br. föräldrar: Michael de Breider från Holstein (mer vet jag inte). Catharinas föräldrar: borgmästare Knut Månsson o h h Margareta Ericsdotter från Brunvik.
Tillbaka till Johan Ernst W och Helena Maria Giös, så fick dom bl a Claes Eric Johan Widinghoff, fd 19/2 1754 i Ukna (kvartersmästare)dog 15/11 1833 i Risefall. Gifte sig med Anna Sophia Sjöman. De var kusiner. Hon var fd 20/8 (el. 26/8) 1768 vigdes 1790. Claes gick tidigt ur tjänsten (militär-) och blev förvaltare vid Tyllinge hos Duval. Om du orkar läsa och höra mer, har jag resten hemma. Jag har också ett handskrivet blad om Widinghoffska Stamträdet - Ätten Gyllenbreider m m med handritat vapen i hörnet. Någon gammal släkting har gjort den, men det stämmer inte exakt. Sen har jag brev från en annan släkting till Gyllenbreider som Sylvia Melchersdotter och hon har skickat mig en massa släktinfo om just Gyllenbreider. Hon och jag rekommenderar dig (andra också) att läsa Ada Rydströms bok Boken om Tjust, del V som tar upp den här delen av släkten från borgm. Knut Månsson och framåt med gårdar, byar och leverne. Jag har ett utdrag ur den, för lång för detta forum. Jag är sekr. i SSGF lokalavd. i Vällingby, där en medlem också hittat en del om Gyllenbreider och Widinghoff. Han och jag har bytit uppgifter. Hoppas du har fått lite mer för att stilla din nyfikenhet? Jag reser bort nästa vecka så om du har nåt av svara eller komplettera så kanske jag inte kan se det. Ha det bra, till vi hörs igen!
Hälsningar Ginger

1999-02-25, 16:14
Svar #4

Ginger Widinghoff

Hej igen Olle! Tack för tipset att läsa under Västerbotten. Det hade jag i och för sig redan gjort och tagit kopia. Jag har läst E-mailet. Tack och hej. Ginger

1999-02-25, 17:07
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ginger,
Initiativet från min sida att lägga upp en diskussion under Övriga släkter om just släkten Widinghoff från Kisa var dels att lyfta fram det intressanta meddelande som Bo Lindwall hade lämnat under Västerbotten och som enligt mitt tycke inte blev tillräckligt synligt för östgötaforskare, dels att göra det tydligt att släkten Widinghoff från Kisa just kommer från Vidingstorp i Kisa sn - ett torpnamn som finns belagt 1560 i jordeboken (Widengstorp) och 1578 i tioendelängden (Widdingstorp), (enligt Jan Sterner  i En bok om Kisa socken kommer namnet av mansnamnet Viding).  
Blir därför konfunderad när Du efter att ha läst både Bo Lindwalls och mina inlägg i detta forum skriver att Widinghoff - Vidinghoff - Vietinghoff och Fitinghoff lär komma från samma ursprung i södra Tyskland.
Min intention var att visa att släkten Widinghoff från Vidingtorp i Kisa sn inte har något annat gemensamt än namnlikheten med adliga ätten nr 220 Fitinghoff, men att den kan vara nog så intressant att kartlägga ändå och då under en egen rubrik i Övriga släkter. Dit har vi ännu inte kommit.
Vänligen,
Olle Elm

1999-02-25, 22:43
Svar #6

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Lisa m fl!
 
I PLF:s databas hittade jag följande poster med sökordet Gyllenbreider:
Döda på 1700-talet i Djursdala *----------------------
17060518:Anna Gyllenbreider:?:Klocketorp:?:?:?:?
17330121:Catarina Gyllenbreider:Gammal Fru:Djursdala:?:?:?:?
17660610:Helena Catarina Gyllenbreider:Välborne Fru:Djursdala:?:Ålderdomsvaghet:85 År:?
 
Födda på 1700-talet i Gärdserum *---------------------
17100830:Eric:Joseph Gerdman,?:?:Britta Gyllenbreider,Madame:?:Svenserum
 
Födda på 1700-talet i Ukna *------------------------
17120107:Carl:Carl Adam Giös,?:?:Elena Gyllenbreider,?:?:Rosta
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

1999-02-26, 09:39
Svar #7

Peter Rydén

Jag har i min Fagerströmsforskning en Maria Gyllenbreder som gifte sig två gånger, med handelsman Måns Lind och med fältväbel Hans Fagerström. Det sistnämnda giftermålet ägde rum i Hallingeberg sn. Maria Gyllenbreder var dotter till Henrik Bred, adlad Gyllenbreider (1633-1698) och Britta Åkesdotter.  
Jag skulle gärna vilja veta mer om Maria och hennes släkt. Jag känner till 3 barn till henne, och kan lämna ut dessa men då jag inte har tillgång till min forskning på arbetet, så får det dröja.

1999-03-16, 18:33
Svar #8

Utloggad Lars Wingemark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2009-01-24, 18:20
    • Visa profil
    • www.wingemark.com/
Jag har två uppgifter om Henrik Gyllenbreider
en att han dog i 1704 i Polen och en att han  
dog 1697 i Rispetorp, Hallingeberg.
Vet någon om vilken uppgift som är riktig.
Henrik Gyllenbreider mor Lucia ? är det någon som forskat på henne

1999-03-16, 22:54
Svar #9

Bo Persson

Henrik Gyllenbreider dog 1698 på Rispetorp, Hallingebergs sn, begr. 26/10. Modern Lucia NN, född omkr. 1599 dog 1681 på Rispetorp, begr. 20/4.
 
Maria Gyllenbreider föddes 1673 (dp 28/6) på Rispetorp och dog 1749 10/5 i Borghult, Hallingebergs sn. Hon gifte sig 1:o 1697 22/1 i Hallingebergs sn med Hans Fagerström (död 1704) och 2:o 1705 med Måns Lind.
 
Forskning kring dessa personer bedrivs av Carl-Fredrik Hanzon, som härstammar från dem via befallningsmannen Carl Gustaf Fagerström (1701-1758).

1999-10-10, 17:06
Svar #10

Utloggad Ewa Halldén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-05-20, 17:20
    • Visa profil
Hej!
Jag är intresserad av att få reda på så mycket som möjligt om släkten Gyllenbreider. Finns det någon som vet något mer än det som disskuterats i Anbytarforum?
Mvh Ewa

1999-10-11, 11:44
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Eva,
Din fråga är så allmänt ställd att jag undrar om Du känner till att släkten Gyllenbreider bl a finns i Elgenstiernas ättartavlor? Jag föreslår att diskussionen om släkten fortsätter där.
Vänligen,
Olle Elm

1999-10-11, 16:43
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Föregående blev otydligt/fel. Jag menar att diskussionen om släkten Gyllenbreider bör fortsätta under introducerad adel och en rubrik Gyllenbreider.
Vänligen,
Olle Elm

1999-10-12, 00:21
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag har ett längre inlägg om ätterna Gyllenbreder/Gyllenbreider på gång, håll ut! Men det kommer att redovisas på rätt ställen, inte här.

1999-12-28, 01:13
Svar #14

daniel

Hej jag heter Daniel Pettersson och är ättling till Henrik Gyllenbreider från Holstein.
Jag har gått igenom några röriga papper hos min morfar (Tore Gustavsson). Jag undrar om någon har någon sorts samlad och överblickbar information om släkten Gyllenbreider?

1999-12-28, 12:05
Svar #15

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Daniel!
Som jag har meddelat här ovan, håller jag på att utarbeta en översikt över ätterna Gyllenbreider och släkten Breed(h). Dessvärre kommer arbetet att ta ytterligare lite tid i anspråk, men det kommer! Eftersom det inte finns någon släkt, med namnet Gyllenbreider (bortsett från en familj i Linköping, som av för mig okända skäl lagt sig till med namnet för några år sedan), kommer översikten att redovisas under: Släkter, introducerad adel, resp. ointroducerad adel.  
Men har du ytterligare material att tillföra diskussionen, är detta naturligtvis synnerligen välkommet. Du kan göra detta antingen via Anbytarforum eller också till min E-postadress: carl-fredrik.hanzon@lkma.linkoping.se

2000-02-08, 20:53
Svar #16

Utloggad Gudrun Hagström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2010-06-24, 22:10
    • Visa profil
Hej alla Gyllenbreiderforskare!
Känner ni till att det på Livgrenardjärregementets mäss i Linköping finns två porträtt målade i olja på paret Erik Gyllenbreider och Katharina Knutsdotter? Konstnären heter Edvard Orm, och porträtten målades i början av 1700-talet, och är i god kondition.

2000-02-09, 19:26
Svar #17

Bo Persson

Detta är mer ett kuriosum. I den av Gustaf Johan Hörling skrivna bouppteckningen (Sevede härad) 1742 30/1 efter Axel Adam Giöös (gift med Helena Catharina Gyllenbreider) och hans söner Erik Adam och Clas Jan noteras bl.a. att det i nya byggningen (på Djursdala) finns En tafla med swart Rahm, Hans Kongl. Maijtz Konung Carl den tolfttes afbilld, 1 Dito, Hans Excellences General Felt Marschalcken Wrangells Contrafait, samt 1 Contraifait Skiöna Helena. Bouppteckningen är egenhändigt underskriven av Lena C: GyllenBreder En högtt bedröfatt änka

2000-02-09, 21:57
Svar #18

Utloggad Gudrun Hagström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2010-06-24, 22:10
    • Visa profil
Bo Persson!
Kan du på ett mer konkret sätt styrka, att porträtten av Erik Gyllenbreider och Catharina Knutsdotter är mer ett kuriosum?  
Härförleden lördag (5/2) blev jag guidad på mässen i Linköping av mässchefen T. Hogner. Var en höjdare att få gå runt och titta på denna enorma porträttsamling av mer, och en del mindre kända personer, omfattande flera sekler. Dessutom målade av flera av våra mest kända konstnärer.
Om du kan styrka något falsarium betr. dessa målningar, skall jag snarast kontakta mässchefen och meddela honom, att det är kuriosa de har på sina väggar.
 
Betr. ovanstående porträtt, såldes de på auktion efter att en period ha hängt i Djursdala kyrka. Inköptes av en man vid namn Erik Hilding Senoni som skänkte desamma till mässen i Linköping. Några exakta datum för dessa händelser har jag inte.
 
Catharina Knutsdotter var på målningen en allvarsam, mycket bastant kvinna, medan Erik var späntslig och gladare. Personernas namn var ordentligt utsatta, liksom konstnärens.
 
Varför skulle just Catharina, min anmoder, (gift m. Axel Adam Giös) fått ärva tavlorna? Fanns tre döttrar till, nämnl. Brita, Anna och Margareta, som alla nådde vuxen ålder.

2000-02-09, 23:13
Svar #19

Bo Persson

Gudrun, jag tror att du missförstod mig; det är mitt inlägg som innehåller kuriosumet.

2000-02-10, 08:56
Svar #20

Utloggad Gudrun Hagström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2010-06-24, 22:10
    • Visa profil
Förlåt Bo, att jag missförstod dej.Ser, att jag dessutom tappade v:et i namnet Svenoni. Var förmodl. kyrkoherde.

2000-02-12, 22:50
Svar #21

Trude Lind Larsson

Jag söker kontakt med Carl-Fredrik Hansson. Jag har försökt med E-post till dig men får brevet i retur- har ett dokument som du kanske vill titta på.
 
Mvh/ Trude Lind Larsson,Nyköping

2000-02-16, 18:26
Svar #22

Utloggad Gudrun Hagström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2010-06-24, 22:10
    • Visa profil
Redovisar här ett sammandrag  av min anknytning till ätten Gyllenbreider. I och med Helena Catharina Gyllenbreiders giftemål med Axel Adam Giös, kommer man bakåt i tiden till Folkungaätten.
Tacksam för synpunkter och rättelser.
 
Ätten Gyllenbreider
Släkten anses härstamma från gamla adliga ätten Breide från Holstein.
 
Den tidigaste ättemedlemmen vi känner är Henrik Brede, död 1645 i Danmark. Var 1623 knekt vid Smålands ryttare. 1624 bodde han på skattehemmanet Ångerum (Ankarsrum) i Hallingeberg (H). Var 1629 soldat i Livland. Källa: Sune Garpenbys artikel i Västervikstidningen 1975 05 27.
 
Henriks son:
Mikael Breide (Nämnd som Mikael de Breider till Ankarsrum). Gift med Lucia, som levde mellan 1599-1681. Dog i Rispetorp.  
Mikael var troligen gift en gång tidigare med en kvinna vid namn Karin, som dog ung.
 
År 1623 finns Mikael angiven som knekt, värvad i januari som smålandsryttare. 1624 återfinns han som bonde på skattehemmanet Ångesrum, nu Ankarsrum (H), där han också bodde som barn. 1626 var han på krigsstig i Livland, varifrån han återkom efter några år, och bodde då på Åby gård i Gamleby, som han arrenderade 1628, trots att han då var ute på nytt fälttåg mot Preussen. Under påföljande decennium är Mikael i farten i Västervik, där han dels äger en liten gård i närheten av staden samtidigt som han bedriver rätt betydande rörelser. Ville också arrendera ett område benämnt Gamleby Wald, för att där bedriva gästgiveri. Magistraten sade nej, varför Mikael skrev till Riksens Råd, som beviljade honom rättigheter, varvid han blev första krögaren i Gamleby.  Bodde då på gården Gunnestad, som han arrenderade av kronan. Det är med säkerhet där som familjen bor, då han inte är ute i krig. Källa: Sune Garpenbys artikel Stadskrögare Brede i forna Gamleby, Västerviks-Tidningen 27/5 1975.
År 1640 döms han till att betala 40 daler för var och en av de fem ekar han olovligt fällt på Gunnerstad. År 1644 står han åter inför rätta i Gamleby. Men nu erinrar han rätten om att han i 22 veckor hållit en tjuv vid namn Bo i Hult med föda, då denne satt i fängelset. Härför tillerkänns han 3 mark per vecka av rätten.
 
Lucia fick stora ekonomiska problem då maken dog. Hon instämdes till tinget att betala kronan 80 daler kopparmynt och 4 tunnor råg, för de ekar maken fällt utan lov, och dels gårdsräntan för arrendet av Gunnerstad. Också borgmästare Hans Philipsson i Västervik hade 1000 daler att fodra, + många andra fodringsägare fanns. Det fanns dock ej i boet ens så mycket att 10 daler kunde betalas, varför fodringsägarna gick tomhänta.
Barn:
Erik (vår Ana) 1627-1798. Gift 1667 med Catarina Knutsdotter.
Anna f.1635, troligen död 1718 25/9 i Lärbo, Halleingeberg.
Henrik. Född 1640. Död 1698 26/10. Löjtnant. Gift 1667 med Brita Åkesdotter. Bodde i Rispetorp, Hallingeberg. (Finns mycket att läsa om Henrik i Boken om Tjust av Agda Rydström)
 

 
Erik Michelsson de Breider (Bredh) levde mellan åren 1627-1707 21/1. Troligen född på Åby gård i Gamleby.  
Gift med  
Catharina Knutsdotter. Levde mellan 1650-1733.
Erik var vid giftemålet 40 år, Catharina endast 17.
Eriks karriär:
1661 kornett vid adelsfanan.
1675 löjtnant vid Östgöta kavalleriregemente. Ledde det ena av ryttmästare Otto Johan von Polls kustkavalleri. Blev samma år tillfångatagen, och förd till Köpenhamn. Frisläppt samma år.
1678 ryttmästare vid Östgöta kavalleriregemente.  
1678 18/9 adlad till Gyllenbreider av Karl X1,och introducerad på Riddarhuset.
1695 avsked.
 
Eriks far, Mikael med familj, bodde och huserade under 1630-talet hos Erik och Catharina, och  efterlämnade där stora skulder.
Uppvaktade hos riksrådet Arvid Wittenberg under Karl X Gustavs krig i Polen.
Erhöll under polska kriget under marsch mot Krakow 1656 många blessyrer, samt plundrades och bortfördes av tartarer som fånge till Zamoisk, överlevde och återkom 1658 till Sverige.
 
Ägde Djursdala gård 1 mtl krono och 3 mtl skatte i Djursdala by, som hans svärfar, Knut Månsson  fått som förläning, samt 1 mtl frälse Rorstad i Ukna. Rorstad överlät han till sin svärfar, borgmästare Knut Månsson i Vimmerby. Senare återtog Erik Rorstad, som ärvdes av dottern Helena Catharina, gift med Axel Adam Giös.
 
På livgrenardjärregementets mäss i Linköping finns två porträtt  i olja på Erik och Katharina, målade av konstnären Edvard Orm. De skänktes av Erik Hilding Svenoni. Hängde tidigare i Djursdala kyrka, där Svenoni köpte dem på en auktion.
 
Av Eriks och Catharinas 3 söner, som nådde vuxen ålder, tog samtliga faderns yrke och dog unga i fält. Eriks bror Henrik hade endast en son, som blev soldat, och dog också ung i kriget. Därmed slocknade den Gyllenbreiderska ätten för alltid.
 
I Djursdala kyrka, vid golvets främre del, ligger Erik och Catharina begravda, tillsammans med några av sina barn. Gyllenbreider och Giös adelsvapen är uppsatta i kyrkan.
 
Barn:
Brita f. 1668. Död 1744 på Svenserum i Gärdesrums sn. (H). Gift 1) med Philip Gripensköld. 2) med Josef  
           Gerdeman.
Mikael Stupade ogift.
Magnus. Stupade ogift i Polen 1702. Var kornett.
Erik. Stupade ogift i Litauen 1702.
Carl-Gustav . Student. Begravd i Djursdala kyrka.
Henrik, död som barn.
Anna. Död 1706 på Klocketorp i Djursdala. Gift med Kapten Johan Wulfsson, som hon lät sig skiljas från.
            Johan stupade i Polen 1706.
Helena Catharin.  Levde 1682-1766. Gift med Axel Adam Giös.
Margareta. 1688-1745. Död i Rangelbo, Locknevi. (H). Gift.
 
Föräldrar till Catharina Knutsson:
Knut Månsson f. 1624 03 19 i Lörstad, Blackstad. Död 1689 i Västervik. Länsman, häradsskrivare, kronofogde, borgmästare i Vimmerby, vice häradsskrivare i Tuna läns hd. Gift med Margareta Eriksdtr.-Brunsvik.
 

Måns Knutsson född 1624 03 19 i Lörstad. Blackstad. (H) Död 1689 i Västervik.
Gift 1650 i Vimmerby med
Margareta Eriksdotter Brunsvik.
Knut studerade vid Linköpings skola.
 Började sin karriär som länsman. Fortsatte som häradsskrivare, kronofogde, borgmästare i Vimmerby, vice häradshövding i Tuna läns hd. Efter tillträdet i Vimmerby synes han ha bott på Vinkeltomta, där sonen Karl föddes 1656. I Vimmerby ägde han 1658 två gårdstomter vid torget,  samt två kvarnar i Korka, vilka staden senare begärde att få inlösa. Han sägs vara en duglig man, som skötte sin tjänst med förstånd och drift. Blev 1670 slutligen borgmästare i Västervik.  
För att föregå sina borgare med gott exempel, var den myndige och vise borgmästaren den förste som 1678 byggde ett ansenligt och väl inrättat hus med två våningar, mycket finare än vad som funnits före branden. Inuti huset stod följande: Anno 1677 mellan den siste augusti och första september tände fienden, dansken eld på denna staden, och avbrände allt utan Skola och kyrkan. På ett annat ställe stod:Anno 1678 är detta hus genom Guds bistånd uppbyggt av borgmästare Knut Månsson och hans hustru Margareta Brunnsvik.
 
Knut stödde det då blomstrande skeppsbyggeriet i Västervik på ett alldeles utmärkt sätt, och fick för detta Rorstad i Ukna och Djursdala under sätesfrihet.
Deras barn:
Catharina Knutsdotter  (vår ana) 1561-1733. Gift med Erik Mickelsson de Breider.
Carl född 1656 19/5. Student i Uppsala. Häradshövding över norra och södra Tjust. Adlas 1689 13/5  till
            Lagerblad. Gift med Clara Larsdotter Fahlström. Carl dog på Stensnäs gård i Ukna 1693.
Magnus stadsnotarie och postmästare  i Västervik.
Maria gift med postmästaren i Västervik, Christian Settergast.
Christina gift med prosten i Vimmerby, Johan Phoenix.
Margareta gift med rådmannen och köpmannen Herman Dichman.
Gertrud gift 1) med köpmannen Daniel Johansson de Rees 2) borgmästaren i Söderköping Magnus Eneroth. 3) köpmannen från Norrköping och sedermera rådmannen i Söderköping, Adrian Witt.
Källa: Bengt Andersson
Föräldrar till Margareta: Erik Hansson Brunnsvik och Gertrud Göransdotter.

2000-02-17, 11:12
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Gudrun Hagström,
I Din redogörelse ovan nämner Du inte Almquist, Frälsegodsen, som källa. Kanske kan uppgifterna där, åtminstone vad gäller borgmästaren i Västervik, Knut Månssons relation till Rorstad, Ukna sn, komplettera det Du redan uppgivet.
Du nämner att han Efter tillträdet (som borgmästare) i Vimmerby synes han ha bott på
Vinkeltomta, där sonen Karl föddes 1656. Vilken källa kommer detta från?
Jag är själv intresserad då jag varit inne på ägarfamiljen i min artikel Tre släkter från Kisa, Släktforskarnas årsbok ´96.
Vänligen,
Olle Elm

2000-02-17, 18:14
Svar #24

Bo Persson

Endast ett litet påpekande: gården i Vimmerby lfs heter Vinketomta, ingenting annat.

2000-02-17, 18:48
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Bo! Javisst heter den Vinketomta. Så kan det gå när jag inte kollar ordentligt vad jag skriver. Kanske Du har någon koll på vilka som bodde på Vinketomta de här åren? Det enda jag vet är att Olof Wachttorn 1659 förändrar sin utfästelse från 1628 om morgongåva till hustrun Anna von Cappel och i stället ger henne just Vinketomta.
Vänligen,
Olle Elm

2000-02-17, 20:34
Svar #26

Utloggad Gudrun Hagström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2010-06-24, 22:10
    • Visa profil
Olle Elm
Tack för tipsen jag fick. Beträffande Knut Månsson och Vinketomta har min uppgiftslämnare angivit följande källor: Västerviks stads historia och beskrivning av Jacob Henric Sivers. Boken om Tjust av Ada Rydström. Korka kvarnar av Nils Bergström. Försök till ett landskaps beskrivning av Craelius. Från forna tiders Vimmerby av F.E Norén.  
Kan inte garantera att allt i min sammanfattning är rätt. Har endast återgett de källor jag haft tillgång till, och är därför tacksam för rättelser.

2000-02-23, 17:14
Svar #27

Eric Karlsson

Undrar om någon känner till huruvida Anna Gyllenbreider och kapten Johan Wulfsson på Klocketorp i Djursdala hade några barn.

2000-03-09, 15:08
Svar #28

Utloggad Britt-Marie Svedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:41
    • Visa profil
Hej !
 
Jag har i mina anor hittat en Margareta Gyllenbreider-Eriksdotter f1683-1745 gift med Israel Hallberg-persson f 1676. Finns det någon som vet mer om Margareta vore jag glad.
 
Vänliga Hälsningar Britt-Marie

2000-03-09, 17:26
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Britt-Marie Svedberg, Uppgifter om ätten Gyllenbreider och Margaretas föräldrar finns i Anbytarforum dels här ovan men främst här.
Vänligen,
Olle Elm

2000-03-16, 10:03
Svar #30

Utloggad Britt-Marie Svedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:41
    • Visa profil
Tack Olle Elm för ditt svar. Jag är inte någon van sökare på nätet än, så jag hade missat att det redan fanns uppgifter om henne.
 
Mvh Britt-Marie, Nordmaling (AC)

2000-03-24, 18:06
Svar #31

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Hallå där, Gudrun H!
 
Läser med stort intresse ditt inlägg av den 16 februari, som ger väldigt mycket kött på benen. Men ett och annat blir jag inte riktigt klok på. Knut Månsson född 1624-03-19 kallas några fyra rader längre ner för Måns Knutsson. Skrivfel, det inser jag.  
 
(1)  Värre är det med uppgifterna om Mikael Breide. Först är han knekt 1623, så bonde och krögare och där redovisar du hans levnad till 1644. Någon halv sida senare skriver du om Eriks far, Mikael. Det måste väl vara samma person? Nu ger han sig ut i polska kriget - blir han knekt igen, måste ju vara en bra bit över femtio år?  
 
(2)  I den meningen skriver du också att han huserade hos Erik och Catharina på 1630-talet!  Men när det årtiondet började, var Erik ju bara tre år och när det slutade, var Catharina ännu inte född!  
 
Eller är det bara jag som läser slarvigt? Får se nu om vi kan klara ut det här. Hör av dig snart!  
 
Mvh Hasse E i Solna

2000-03-24, 21:38
Svar #32

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Komplettering till mitt inlägg ovan:  
 
När jag nu jobbar mig bakåt i antavlan Gyllenbreider, så finner jag uppgifterna om knekt 1623 vid Smålands ryttare, och knekt några år senare i Livland - på ett ställe till. Hos Mikaels far Henrik! Det är väl där de hör hemma?
 
Mvh Hasse E i Solna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna