ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grundel (och Grundel-Helmfelt)  (läst 3907 gånger)

1999-06-28, 22:36
läst 3907 gånger

Nina Olds

Hej! Kan någon möjligen översätta vad jag hittade i ett tyskt uppslagsverk om en släkt bland mina förfäder och kanske berätta hur jag kan hitta födelseuppgifter om adelsfamiljer som denna. Jag vet inte riktigt när de är födda. Enligt Elgenstierna är min anmoder( Maria Anna Kettler gm Johan Grundel(adliga ätten nr 716)) brorsdotter till Gotthard von Ketteler, tysk greve, härmästare av Svärdsriddarorden och hertig av Kurland.
 
 Ketteler, Kettler, westfäl. Uradelsgeschlecht des Stammes von Hüsten, erstmals 1210 urkundlich erwähnt, seit 1318 mit dem Beinamen Ketelere. Es teilte sich in die kath. Linie Alt-Assen und die beiden ev. Linien Gerkendael und Neu-Assen; letzterer entstammt: Gotthard Ketteler.
 
Tack på förhand!/Nina Olds

1999-07-01, 10:27
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej kära släkting
och ana till en Grundel. Först och främst ska du nog göra en sökning på en adels-CD som finns bl a hos Hintzebiblioteket (GF 32 96 80)
Översättning i all hast
Westphalisk uradelssläkt från Hüsten,första gången belagd i urkunder från 1210, sedan 1318 med binamnet Ketelere. Släkten delades sig i denkatolska linjen Alt-Assen och de båda evangeliska linjerna Gerkendael och Neu-Assen.
Den sistnämda härstmmar Gotthard Ketteler ifrån.
 
hälsningar
Gustaf von Gertten, SSGFs G-grupp för tyska anor

1999-07-01, 20:54
Svar #2

Jonas Kuschner

Snarare bör des Stammes von Hüsten betyda att den utgör en gren av av en ätt von Hüsten (som naturligtvis kan ha haft ett stamgods med samma namn).  Annars borde det väl helt enkelt stå aus Hüsten?
 
Finns inte Gotthard Kettlers släkt i Europäische Stammtafeln?

1999-07-03, 09:27
Svar #3

Nina Olds

Hej...
.....och tack för hjälpen. Ett problem återstår dock....Hur får jag tag i dessa volymer där jag bor?? (USA) Jag har förgäves sökt på dessa namn på internet på olika siter med tysk genealogi, men kammat noll...
 
Jag ställde samma fråga om översättning på genforum och fick denna -- är den korrekt?
 
Ketteler, Kettler of old westphalian nobility line of the tribe of Hu(e)sten first
recorded in 1210, and since 1318 with the added name of Ketelere. This family
divided into the catholic line in Alt-Assen (town) and the two protestant lines at
Gerkendael and Neu-Assen. Gotthard Kettler is a descendant of the latter.
 
Gustaf: Nu blev jag nyfiken! Hur är du släkt med mig?? Förresten så börjar min adelssläkt med Hedvig Lovisa Juliana Löwenborg, min ff ff mf m, född 1749 gift med Jonas Klingberg.
 
Tack igen för hjälpen! / Nina

1999-07-03, 18:18
Svar #4

Jonas Kuschner

Hej Nina! Det är svårt att svara på utan att veta var i hela stora Amerikat du bor. Men om du kopierar följande www-adress -- blev lite lång, tyvärr -- hittar du posten på Europäische Stammtafeln (olika följder och utgivare) hos Library of Congress:
 
http://lcweb.loc.gov/cgi-bin/zgate?present+252372+Default+11+1+F+1.2.840.10003.5.10+11+/cgi-bin/zgate%3fACTION%3dINIT%26FORM_HOST_PORT%3d/prod/www/data/z3950/loc2.html,ibm2.loc.gov,2210
 
Åtminstone några volymer finns även i New York Public Librarys katalog. Säkert finns de på många andra håll i USA också. Du får söka i online-katalogerna hos de forskningsbibliotek som finns runt omkring dig.
 
Att släkten Kettler (åtminstone Gotthards gren) finns någonstans i dessa volymer är sannolikt, men det var länge sedan jag höll någon av dem i min hand så jag skulle inte vilja svära på det. Om inte någon annan hinner före kan jag kolla nästa gång jag befinner mig på KB.

1999-07-04, 07:00
Svar #5

Nina Olds

Hej Jonas och tack för informationen! Jag bor i Colorado förresten.
Jag var och sökte på internet idag och fick reda på att SDH släktforskningscenter i SLC, Utah har i stort sett hela samlingen av den tredje upplagan och skall beställa kopior därifrån så får vi se hur det går sedan..  
 
Hur får man tag i CD-ROM skivan Nobility of the Holy Roman Empire och vilken URL har siten Joans royalty in history site?    /Nina

1999-07-07, 10:40
Svar #6

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Nina
du ställde en fråga om våra gemensamma anor
(dvs hur vi är släkt med varandra)
Jag får återkomma i höst när jag finns på rätt ställe i Sverige. Just nu i Skåne.
Men tills dess kan du söka i Rötter, medlemsföreningar,Stockholm,SSGF och därefter G-gruppen.
Där finner du bland mina anor såväl Grundel som Döpken.
hälsning Gustaf

1999-07-25, 01:43
Svar #7

Jonas Kuschner

Hej igen Nina!
 
Nu har jag varit förbi KB och kollat i vilka band av Europäische Stammtafeln ätten Kettler (Ketteler) finns. Den hertigliga grenen, fr.o.m. Gotthard själv, återfinns i den äldsta seriens andra band (Tafel 88):
 
Stammtafeln zur Geschichte der Europäischen Staaten (Europäische Stammtafeln). Band II: Die ausserdeutschen Staaten; von Wilhelm Karl Prinz von Isenburg. Berichtigter und ergänzter Abdruck der 2. verbesserten Auflage von 1953 herausgeg. von Frank Baron Freytag von Loringhoven. Marburg 1965. (I denna upplaga är bd I och II sammanbundna.)
 
En stamtavla över släktens äldre generationer, med uteslutning av Gotthards avkomlingar, finns på Tafel 91 i:
 
Europäische Stammtafeln. Stammtafeln zur Geschichte der Europäischen Staaten. N. F. Herausgeg. von Detlev Schwennicke. Bd VIII: West-, Mittel- und Nordeuropäische Familien. Marburg 1980.
 
Den senare stamtavlan omnämner en bror till Gotthard, en Johann zu Melrich u Essen (inga datumangivelser), g.m. Agnes Schenk von Nideggen. Stamtavlan anger inga barn till denne utan skriver endast Nachkommen v Ketteler zu Melrich, så tydligen finns det i alla fall sådana. En bror (samme?) skall ha varit biskop i Münster enligt en nedan nämnd biografi på www.
 
MED DETTA SAGT, skulle jag vilja återvända till själva utgångspunkten för din fråga, nämligen släkten Grundel. Jag beklagar att jag inte har påpekat något om detta tidigare, då det ju är avgörande för om ätten Kettler är av något intresse för en anforskande Grundel-ättling. Jag hade inte kollat vad det stod om släkten Grundel i Elgenstierna förrän nu när jag var förbi KB häromdagen.
 
Uppgifterna om släktens äldsta led som de i Elgenstierna återfinns, tagna direkt ur riddarhusstamtavlan, talar om tyske kejserlige krigsöversten Johan Grundel, tillika godsägare i Estland, som alltså uppges ha varit gift med en brorsdotter till Gotthard Kettler. Som Gillingstam påpekar i sin artikel om släkten Grundel i SBL (bd 17, s 358) är dessa uppgifter tidigast belagda i v Schantz riddarhusgenealogier från 1700-talet. Släktens medlemmar tycks när de tidigast uppträder i Stockholm vid 1500-talets slut vara välbärgade hantverkare (urmakare), förmodligen tyskbördiga. Detta är ju ett högst respektabelt ursprung. Med litet ytterligare arbete och god tur kan man ibland följa en sådan borgarsläkt bakåt i Tyskland några generationer, bara man kan konstatera varifrån den kom.
 
Elgenstierna, som inte alltid är så kritisk ens när det skulle vara befogat, skriver ifråga om ätten Grundel i ingressen: Den adlade Jakob Grundels härstamning sådan den här nedan enligt originalgenealogin framställes, torde vara tvivel underkastad. Jag citerar nedan första stycket och litet till ur Gillingstams SBL-artikel om släkten. [Artikeln är osignerad, men utan att ha Gillingstams bibliografi framför mig utgår jag från att det är han som har skrivit den.]. Detta är vad en släktforskare idag har att hålla sig till, till dess att någon ur samtida källor kan ta fram mer upplysningar om släktens tidiga historia och ursprung.
 
Vad översten, Maria Anna Kettler o.s.v. beträffar, rör det sig alltså sannolikt om en genealogisk konstruktion utan historisk grund, avsett att förgylla ett ursprung som några generationer senare inte längre ansågs tillräckligt ståndsmässigt. Det finns väl knappast någon någorlunda vital adelsätt som inte under 1600- och 1700-talen ägnade sig åt eller blev föremål för denna typ av genealogiskt fabulerande.
 
Så Nina, om du vill lära dig något om Gotthard Kettler, Tyska orden och därmed besläktade ämnen, kan du naturligtvis ta fram ätten Kettler i Europäische Stammtafeln. (Du skulle också kunna försöka få tag på vad som väl är standardverket på området - någon medeltidshistoriker får rätta mig om jag har fel - nämligen Hartmut Boockmann, Der Deutsche Orden. Zwölf Kapitel aus seiner Geschichte. 4., durchgesehene Auflage. C. H. Beck, München 1994. Se http://www.beck.de/gw/g_bhb.htm). Kolla även en kort biografi över Gotthard på denna www-adress: http://www.bautz.de/bbkl/k/Kettler.shtml
 
Men om du börjar fylla i dessa namn på dina antavlor gör du dig själv och din släktforskning en otjänst, som dessutom blir ännu större om du delar med dig av dessa uppgifter till släktingar och andra släktforskare. Och den tid du skulle ägna åt dessa saker, skulle du säkert med större nytta kunna lägga på andra delar av din släktforskning.
 
Hälsningar
Jonas
 
Följande är ur nämnda släktartikel i SBL bd 17, s. 358f., som även har en förteckning över källor och litteratur:
Grundell (Grundel), släkter.  
1 Urmakaren i Sthlm Peter G:s (levde ännu 1607) far uppges jämte fyra söner ha stupat 1571 vid försvaret av Reval mot ryssarna (Palmskiöld efter nu förlorad adelskapsansökan 1663); uppgiften, att fadern skulle ha hetat Johan G och varit överste, har ej kunnat beläggas tidigare än på 1700-talet (v Schantz). Peter G, ofta kallad Peter segermakare eller Peter seyer (jfr tyska Zeiger), har i Sverige påträffats tidigast i tyska församlingens i Sthlm gesällista 1582. Han gjorde 1586 ur åt Johan III och hans familj o kallas 1587 hertig Sigismunds segermakare. Av konung Johan (ej hertig Karl) fick han 1589 som förläning Ålsten i Bromma (Sthlm), vartill han senast 1594 köpte bördsrätten. Hans son urmakaren i Sthlm Jacob G (1590-1663) blev 1622 kämnär, 1623 rådman o 1636 borgmästare samt preses i det nyinrättade byggningskollegiet. Han representerade sin stad vid riksdagarna 1635 o 1644 o adlades 1663.
 
Söner till honom var i första giftet fältmarskalken friherre Simon Grundel-Helmfelt (se ovan), i andra giftet Jacob G (1657-1737). Den senare [...]
 
Jacob G d ä:s bror guldsmedsåldermannen i Sthlm Henrik Grundel (1594-1673) blev far till guldsmeden Petter Grundel (levde ännu 1687) i Örebro. [...]

1999-07-25, 04:12
Svar #8

Nina Olds

Tack Jonas för all information du gav mig.Det är helt otroligt hur svårt det kan vara att vara säker på släkters ursprung ibland. Hur långt föreslår du att jag skall följa släkterna bakåt? Skall jag ta med Maria Anna Kettler men stoppa där eller? Eftersom jag inte vet vart hon är född blir det ju otroligt svårt att hitta hennes far..

1999-08-05, 09:01
Svar #9

Utloggad Mats Carlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2023-09-30, 22:26
    • Visa profil
    • www.carlin.no
En tack till Nina Olds för att hon gjorde mig uppmärksam på diskutionen här i Rötter
om Kettler/Grundel.
 
Jonas Kuschner är med rätta skeptisk till om Maria Anna Kettler och Johan Grundel
existerat. Vi har dock en ganska detaljerad beskrivelse av äktaparet med många  
bitar med information som kan kontrolleras.
 
Jag citerar Elgenstierna (efter förlorad adelskapsansökan från 1663 i avskrift  
av Palmskiöld [SBL]. Palmskiöld är som regel pålitlig efter vad jag kan förstå) :
 
Denna ätt skall, enligt ett gammalt tyskt, år 1562 av en von Saltza skrivet dokument,  
härstamma från Hans Grundel, en fiskare, vilken 1394, genom att förskaffa tyska kejsaren och  
böhmiske konungen Venceslaus ett silkesrep, varmed denne nedhissade sig, befriade honom ur sitt  
fängelse i Wien, och därför av bemälde kejsare blev 1402 adlad samt med gods i Böhmen begåvad,  
undfående till vapen tre flätade grundlar (ett slags fisk) och därunder några strömvågor  
som drivas av vädret i stilla vatten.
 
Den adlade Jakob Grundels härstamning sådan den här nedan enligt originalgenealogien  
framställes, torde vara tvivel underkastad.
 
Johan Grundel, tysk kejserlig krigsöverste, blev 1571, tillika med sina fyra äldsta fullväxta  
söner i ett olyckligt utfall vid Reval av ryssarna nedsablad. Han skickades 1565 av tyska  
kejsaren Maximilian 2 till hjälp åt Livländerna emot ryska tsar Ivan Vasiljevitj den  
förskräcklige, gjorde dem goda och nyttiga tjänster, var i stort anseende samt förvärvade sig  
godset Joala i Estland. Gift med Maria Anna Kettler, brorsdotter till härmästaren, sedan  
hertigen Gotthard Kettler. Hon, som bodde på ett lantgods nära Reval, skall, kort före mannens  
utfall, blivit av ryssarna fängslad, avklädd naken, överstruken med honung och med järnkedjor  
bunden vid en lind på gården, där hon blottställd för sina egna bins styng, uthärdade i tre  
dagar innan hon dog, varefter ryssarna uppbrände hennes samt mannens, sönnernas och husfolkets  
döda kroppar på et bål.
 
Peter Grundel, född tvilling och sina föräldrars femte son, fördes, jämte sin tvillingsyster,  
efter föräldrarnas dödande 1571, av ryssarna till Pskov (Pleskow), där han sedan skänktes  
såsom slav till en tysk överste i rysk tjänst, vilken sedermera tog honom med sig först till  
Stockholm och därefter till Köpenhamn, varest han lämnade den unga Grundel alldeles utblottad  
efter sig på gatan, upptogs först på barnhuset i Köpenhamn, sedan av konung Fredrik 2 i Danmark  
underhållen i urmakarlära i Hamburg, av konung Johan 3 inkallad från Nürnberg till Sverige där  
han redan 1586 var bemälde konungs sejermakare (urmakare), sedermera därjämte kronprinsen  
Sigismunds kammartjänare och sist, 1607, vägare i den nya vågen i Stockholm. Han fick 1589 av  
konungen brev på Ålstens hemman i Bromma socken. Gift med Elsa Dobbert. [ANR & ELG]
 
Maximilian II, Ivan IV, Venceslaus IV och Gotthard Kettler är dokumenterade historiska personer
som finns i en rad urkunder, som man borde kontrollera. Det största problemet är att ryska och
svenska arkiv från livländska kriget är mycket sparsamma, i huvudsak på grund av bränder i  
arkiven i både Stockholm och Moskva efter denna tid.
 
Signaturen i SBL är A.Åg. (Åberg ?), inte Gillingstam. Vi borde kolla detta igen. SBL skriver
inget mera enn at Johan Grundel och Maria Anna Kettler inte kan beläggas tidigare enn  
von Schantz på 1700-talet och de måste därför räknas som osäkra.
 
Adelskapsansökan blev innlämnad ca.1663 och är troligen riktigt avskriven i Palmskiöld.
Detta är ungefär 90 år efter Revals belägring i 1571. Kettler-dynastin satt ännu vid  
makten i hertigskapet Kurland (under Polen-Litauen). von Salza är et namn med nära anknytningar  
till Tyska orden (om detta dokumentet existerat eller är en förfalskning vet man ju inte).
Sverige kontrollerade ännu Reval och det omliggande Estland/Livland. Jag vet inte hvilka
rutiner Riddarhuset/drottningen använde för att kontrollera upplysningar på den tiden, men  
sannolikt ville det varit relativt enkelt på denna tid att kontrollera en del av upplysningarna
om Kettler/Grundel (om de gjorde detta har jag ingen aning om).
 
Vilka fakta kan vi kontrollera ?
1. Venceslas IV var fängslad i Wien 1394 [BRI].
2. Grundel är et slags fisk (Sandkrypare [BOH]) med det namnet enbart i Österrike [COF].
3. Silke existerade i Europa 1394 [SNL].
4. Venceslas IV är känd för att ha innsatt trogna bönder/borgare  
   i viktiga positioner till adelns misnöje [BRI].
5. Maximillian II var protestant från 1562 och var kejsare i 1565 [BRI].
6. Reval blev belägrat 1570-1571 av ryssarna [USU].  
   Reval hade 7000-8000 invånare i 1561.
7. Joala strax söder om Narva finns dokumenterad som by från 1497
   och gods från 1600-talet [BHO]. Ryssarna kontrollerade dock Narva med
   omgivningar 1558-1581.  
8. Det är dokumenterat att Ivan IV brände fienden på bål, då
   krimtatarer som härjat Moskva blev brända i 1571 [BRI].
9. Trädslaget lind är viktigt för biodling [SNL].
10. Gotthard Kettler hade flera bröder [se nedanför]
 
Det som fattas är att hitta samtida urkunder som bevisar Johan Grundels och Maria Anna Kettlers
existens och vem Maria Annas fader var. Hans Grundel kan det bli en del svårare att dokumentera,
om han nu någonsin existerat.
 
                        Familjen Kettler
 
Kettler är en gammal Westfalisk släkt som är relativt väldokumenterad. Hertigen Gotthard  
Kettler var son av Gotthard Kettler zu Melrich som dog 9.februari 1556 och hans hustru  
Sibylle von Nesselrode som dog 1571, dotter av Wilhelm von Nesselrode zu Stein [SCH].  
Dessa skulle enligt legenden vara Maria Annas farmor och farfar. Fadern Gotthard Kettler  
zu Melrich anor är dokumenterade tillbaka till Conradus de Hustene som levde 1274-1275 [FAH1].
 
Hertigen Gotthard Kettler var enligt [KET] nionde barnet till riddaren Gotthard Kettler  
zu Melrich (nämnd 1527-1556) och hans hustru Sophie von Nesselrode, dotter av Wilhelm von  
Nesselrode och Elisabeth von Birgel. De nio barnen var [KET] :
1. Gertrud Kettler
2. Diederich Kettler, domherre i Münster
3. Goswin Kettler
4. Wilhelm Kettler, biskop i Münster 1553-1557, död 15.maj 1582 i Coesfeld  
5. Johann Kettler zu Melrich, Amboten och Esseren, gift med Agnes Schenck von Niedeck,  
   dotter av Johann Schenk von Niedeck och Anna con Viettinghoff Schell.  
   Johann Kettler var drost i Elberfeld och geheimsråd och kammarmästare till hertigen  
   Wilhelm von Cleve
6. Wirich Kettler, som dog i Ungern
7. Elisabeth Kettler, gift med Johann von Plettenberg
8. Bertram Kettler
9. Gotthard Kettler, härmästare i Tyska orden i Livland, den förste hertig av Kurland och  
   Semgallen 1561, född 1517, död 17.maj 1587, Lutheran, gift 1566 med Anna, hertiginna von  
   Mechlenburg, dotter av hertig Albrecht (dem schönen) von Mechlenburg och prinsessan Anna  
   von Brandenburg, född 1533, död 4.juli 1602. Huvudstad Mitau.
 
Det er altså 6 möjliga bröder som kan ha varit föräldrar till Anna Maria Kettler.  
                 
En av dessa bröder kan dock uteslutas då [KET] anger Johann Kettlers 9 barn.
Hertigens äldre broder Johann Kettler zu Melrich, Ambothen och Essern var gift med Agnes  
Schenk von Nideggen, dotter av Johann Schenk von Nideggen och Anna von Vittinghoff Schell  
[SCH].
 
Johann Kettler, född 1514, död 9.oktober 1586, var gift ca. 1550 med Agnes Schenk von  
Nydeggen (Niedeck) och var riddare på Mellrich och Nesselrode, drost i Elberfeld, rådman  
och kammarmästare för hertigen Wilhelm von Kleve. Agnes Schenk von Nydeggen var dotter  
till Heinrich Schenk von Nydeggen och Angela von Vittinghoff, som dog 1602. 28.augusti 1553  
fikk Johann Kettler till län en borg i Warstein kallad den Kettlerska borgen av erkebiskopen  
Adolf. 1572 och för några år senare erhöll han flera län (Ebf Salentin ?). 17.februari 1574  
blev Johann Kettler zu Nesselrodt, rådman och kammarmästare för de Jülichska grevarna med  
sete i Elverfeldt och skulle besörga god rustning. Johann Ketler zu Eggeringhausen hette han
också som rusthållare. 15.november 1578 gav domprosten i Paderborn Dieterich von Fürstenberg  
och amtmannen i Oistinghausen Dietherich Ketteler zue Hovestadt hovet i Niggen Meldercke  
till Johan Ketteler zu Nesselrodt efter nytta och behov [GRU].
 
Johan Kettlers nio barn [KET] :
1. Wilhelm Kettler zu Melrich, Ambothen, Esseren och Nesselrode, drost till Elberfeld,  
   gift 1. 1587 med Adela von Stommel, dotter av Arnold von Stommel zu Neuenhof och Adela  
   von Langen, gift 2. med Guda von Romberg, dotter av Georg von Romberg zu Massen och  
   Hellenberg von Harss.  
2. Heinrich Kettler, död i Frankrike
3. Gotthard Kettler, död i Rom
4. Agnes Kettler, gift 1. med Arnold Haes von Turnich, gift 2 med markgreven  
   von Bronckhurst-Batenburg
5. Anna Kettler, gift med Matthias von der Reck zu Neuenburg
6. Sybille Kettler, gift med Lutter Quadt von Wickradt
7. Elisabeth Kettler, gift med Dietrich Heinrich von Schonberg zu Bacharach
8. Anna Catharina Kettler, gift med Georg Heyden zu Schönrath
9. Johann Sigismund Kettler zu Ambotten, Esseren, Melrich, Montjoie, Oie och Aldendorp,  
   guvernör von Cleve, gift 1594 med Anna Catharina Loë zu Wissen, dotter av Matthias  
   Loë zu Wissen och Anna von Flodorp zu Leuth, han köpte 1603 Melrich av greven  
   von Rietberg.
Varken för Agnes (4), Anna (5) eller Anna Catharina (8) finns det något som tyder på at  
en av dom är identisk med Maria Anna Kettler. Men namnet Anna är tydligen vanligt i  
denna familj.
 
Vem av de andra bröderna kan vara fader till Anna Maria ? Goswin (3) och Wirich (6) vet man  
inget om, bortsett från att Wirich skall ha dött i Ungern [GRU]. Om Goswins hustru, se nedanför.
 
Diederich studerade 1522 i Köln, blev senare prost i Kollegiatstiftet St.Suibert i  
Kaiserswerth och domherre i Münster 1546-1564. Fast Diederich var äldsta sonen, sa han  
ifrån sig sin farsarv 24.juli 1551. 3.oktober 1554 blev han befriade från Exkommunikation  
(++). Han dog 10.februari 1564 i Livland [GRU].  
 
Wilhelm var född ca. 1512 och dog 1582. 1526 blir han antagen til studier och 1539 er han  
domherre i Bologna (nob., canonicus Monasteriensis). 21.juni 1550 fikk Wilhelm fullmakt  
av riksdagen i Augsburg som fyrstlig biskop, 1552 avlägger han ed som domprost (prelat). Han  
var rådman för hertigen av Jülich-Kleve-Mark och ansvarlig för domkapitlet i Münster.  
21.juli 1553 blir Wilhelm vald till fyrstlig biskop i Münster, 29.november 1553 med påvlig  
godkännelse och 24.februari 1554 med kejserliga regalia. En samtidiga Reinhard Lüdicke  
skriver at Wilhelm resignerade 4 år senare då han haft en disput med det Tridentiniska  
Konsil om sin trosriktning. Wilhelm förblev trogen til den Katolska tänkningen.  
24.februari 1557 la han ned sitt embete och levde de resterande 24 år av sitt liv i  
stilla eftertänksamhet. 30.september 1558 fikk han livslång fri logi och underhåll,  
samt från 1559 årligen 1000 riksdaler utbetalt. Han dog den 18.maj 1582. Hans gravkapell
finns alltjämnt i et sakristi i Coesfeld. Gravplattan med vapen finns i Westfaliska amtet  
Denkmalpflege, Münster med följande förfader; Ketteler, Nesselrode, Batenborch (Batenburg),  
Birgell, Hartzfeld, Gronsfeld, Gemmen (Gemen) och Raesfeldt [GRU]. 18.mars 1566 blev  
Wilhelm Kettler fullmektig för biskoparna vid riksdagen i Augsburg [GRU].
 
[GRU] nämner också marskalken Wilhelm von Neuhoff Ley som följde Wilhelm Kettler 5 av 6  
gånger till riksdagen i Augsburg. Wilhelm von Neuhoff Leys dotter skal ha varit gift i  
sitt andra ekteskap med Goswin Kettler.
 
Källor :
                       
[ANR] Anrep : Svenska adelns ättartaflor II, s.41-44.
[BHO] Feldmann : Baltisches Historisches Ortslexikon, vol.I.
[BOH] Bohusfisk : Våra fiskar (http://www.bohusfisk.se/Sandkrypare.htm)
[BON] Bonniers Lexikon.
[BRI] Encyclopedia Brittanica.
[COF] William N.Eschmeyer (editor) : Catalog of fishes 1998 (http://www.fishbase.org/)
[ELG] Elgenstierna : Den introducerade adelns ättartavlor, Stockholm 1927, s.186-190.
[FAH1] Fahne von Roland : Geschichte der Westphälischen Geschlechter under besonderer  
      Berücksichtigung ihrer Nebersiedelung nach Preussen, Kurland und Liefland, neudruck  
      der ausgabe 1858, Osnabrück 1966.
[FAH2] Fahne : Geschichte der Kölnischen, Jülichschen und Bergischen Geschlechter in  
      Stammtafeln, Wappen, Siegeln und Urkunden.
[FEN] Lutz Fenske und Klaus Militzer : Ritterbrüder im Livländischen zweig des Deutschen  
      Ordens, 1993.
[GRU] Hans Grusemann : Die Frühgeschichte des geschlechts Ketteler (Kettler),  
      12.-16.Jahrhundert, Soest 1990, s. 253-256.
[KET] Friedrich von Kettler : Stammtafeln der familie Kettler (Ketteler), Görlitz 1900,  
      s.14-16.
[KUR] Kurländischen Ritterschaftskomité : Geschlechtsregister derer von Kettler und Grafen  
      von Kettler. (förmedlat av Klas Lackschewitz).
*[LIN] Carl von Linné : Systema Naturae ed.X, s.1-824, 1758.
[SBL] Svenskt biografiskt lexikon, bind 17, 1967, s.356-359.
[SCH] Ditleff Schwennicke : Europäische stammtafeln zur geschichte der Europäischen staaten  
      (neue folge) Band VIII, tafel 91 (die Ketteler).
[SID] Sidenbladh, Elis : Urmakare i Sverige under äldre tider, Stockholm 1947.
[SIE] Siebmacher : Der Adel der Russischen Ostseeprovinzen (Estland, Kurland, Livland, Oesel)
      band 25, 1980, bearbetad av Maximilian Gritzner, barnd III, 11.kapittel, 2.del,  
      Nichtimmatrikulierter Adel.
[SMK] Svenska män och kvinnor, bind 3, 1946, s.121-122.
[SNL] Aschehougs og Gyldendals Store Norske Leksikon, 1999.
[STA] Oskar Stavenhagen : Die Kettler, bez Friherrn und Grafen von Kettler, in Kurland.  
      Genealogischen Gesellschaft der Ostseeprovinzen zu Mitau : Jahrbuch für Genealogie,  
      Heraldik und Sphragistik 1909 und 1910, Mitau 1913.
[USU] Ulf Sundberg : Svenska krig 1521-1814. Stockholm 1998.
 
Okontrollerade källor :
 
Monumenta Germaniae Historica, Zeitschrift: Deutsches Archiv für Erforschung des Mittelalters  
(DA) Band 43 (1987) Thomas R. Kraus, Eine unbekannte Quelle zur ersten Gefangenschaft König  
Wenzels im Jahre 1394, S.135-159.  
 
Holtz, Eberhard, Reichsstädte und Zentralgewalt unter König Wenzel 1376-1400 (Studien zu den  
Luxemburgern und ihrer Zeit 4) 1993.
 
Hlavacek, Ivan, Das Urkunden- und Kanzleiwesen des böhmischen und römischen Königs Wenzels,  
1970 (MGH Schriften 23).
 
Karl Johann v. Blomberg : An Account of Livonia; with a Relation of the Rise,  
Progress and Decay of the Marian Teutonic Order (London 1701)
 
Donnert : Der Livländische Ordens ritterstaat und Russland, 1963, pp.299-310.
 
Rüdling : Det i Flor stående Stockholm.

1999-11-10, 02:39
Svar #10

Agneta Grundel

En väldigt intressant läsning, eftersom jag själv heter Grundel och nyss har börjat intressera mig för släktforsning. Tack alla som har skrivit, nu kanske jag äntligen kommer igång.

1999-12-02, 19:44
Svar #11

Jonas Kuschner

Jag anförde i mitt inlägg från den 25 juli SBL-artikeln om släkten Grundel/Grundell (Bd 17, s 358f). Jag anförde den såsom skriven av Gillingstam och påpekade i en parentes Artikeln är osignerad, men utan att ha Gillingstams bibliografi framför mig utgår jag från att det är han som har skrivit den.  
 
Mats Carlin skriver ovan:
Signaturen i SBL är A.Åg. (Åberg ?), inte Gillingstam. Vi borde kolla detta igen. SBL skriver inget mera enn at Johan Grundel och Maria Anna Kettler inte kan beläggas tidigare enn  
von Schantz på 1700-talet och de måste därför räknas som osäkra.
 
Som jag skrev ÄR artikeln osignerad. Jag hade den framför mig när jag skrev inlägget. Mats, jag vet inte var du har sett signaturen A.Åg., men i varje fall inte på detta ställe i SBL. (Den närmast föregående artikeln i SBL, om fältmarskalken Grundel-Helmfelt, är skriven av Alf Åberg men försedd med hans fullständiga namn, ej signatur.) Osignerade släktartiklar förekom under många år i SBL, och under en stor del av den tiden hade de alltid Hans Gillingstam som författare. Det var alltså ett rimligt antagande. En kontroll av Gillingstams bibliografi i festskriften Individ och historia (1990) visar att det också var korrekt.
 
Vad Mats Carlins övriga inlägg beträffar, så skulle jag ändå vilja uttrycka min tveksamhet till att en fördjupning i släktlegender från det på detta område fantasirika 1600-talet eller i Kettler-ättens genealogi kommer att leda till någon ny kunskap om stockholmsurmakaren Peter Grundels ursprung. Det är nog snarare i borgerliga miljöer man bör leta.

1999-12-30, 13:42
Svar #12

Utloggad Mats Carlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2023-09-30, 22:26
    • Visa profil
    • www.carlin.no
Förlåt Jonas,
 
Det är tydligt att jag tog fel när det gäller vem som skrivit artikkelen om Grundel, men du förstår säkert att det var lätt att tro att det var Alf Åberg som skrivit båda två artiklarna, när den ena var osignerad ...  
 
Men jag menade ju inte att trampa på någons tår, bara dela med mig de upplysningar som jag samlat i loppet av de sista två-tre åren.
 
Jag förstår din tveksamhet till en fördjupning i en släktlegend som med rätt stor sannolikhet är fel, men tycker ändå att det har ett värde att kontrollera de uppgifter som faktiskt finns i den enda detaljerade hypotesen om Stockholms-urmakaren Peter Grundels anor. Om någon kan påvisa att någon av Peters angivna anor faktiskt har levt, så styrker det ju hypotesen om att detta är Peter Grundels ursprung, men det kvarstår ändå att bevisa att Peter var son av Johan och Maria Anna, något som knappast kan åstadkommas till fullo. På samma sätt ville det försvaga hypotesen om någon upplysning i legenden var fel. Så långt jag kan se har ingen lyckats redovisa några uppenbara felkonstruktioner i denna legend. Den som skrev legenden hade dock den gången legenden uppstod en viss kännskap till historiska förhållanden 100 till 300 år tillbaka i tid (om vi skal fästa någon lit til den delen som omhandlar Hans Grundel).
 
Hypotesen om att Peter Grundels ursprung är borgerligt är dock framsatt utan några detaljer utöver en generell misstro till 1600-tals släktslegender. Det finns inte en enda detalj som styrker eller försvagar denna hypotes tills någon faktiskt har redovisat andra möjliga anor enn de som är angivna i legenden. Om någon lyckas göra det, så är ju det aldeles utmärkt, men ingen har lyckats göra detta till nu, i alla fall så långt jag vet. Om du Jonas har några indisier om ett borgerligt ursprung för Peter Grundel så vore jag mycket tacksam om du kunde redovisa dessa, så att flera kan kontrollera dessa.
 
Vi måste därför sammanfatta med att min och många andras ankedja tillbaka i tid för nuvaranda slutar  med Peter Grundel, förnäm urmakara och mycket betrodd man i Stockholm ungefär år 1600. Den bästa hypotesen vi till nu har om hans ursprung är den legenden som finns redovisad tidigast av von Schantz på 1700-talet, drygt hundra år efter våra sista spår av Peter Grundel i urkunderna. Fram till dess någon kan redovisa, styrka eller försvaga denna eller någon annan hypotes med belägg i historiska urkunder, vet vi knappast något mera om Peter Grundels ursprung. En interessant undersökning vore dock att försöka följa Peter Grundel tillbaka i tid från Stockholm till Köpenhamn, Nürnberg, Hamburg och eventuelt Pskov (om nu det är möjligt eller sant ...).
 
Till slut en liten not till Agneta : Fast du heter Grundel till efternamn så är det inte säkert att du tillhör den Grundel-ätten som diskuteras här, det finns flera ätter med namnet Grundel om jag inte minns fel.

2000-10-21, 19:44
Svar #13

Göran Johansson

GGT F 1861 bis 1934 finns medtagen i en tysk litteraturförteckning. Känner någon till detta bokverks namn helt utskrivet?

2001-01-13, 17:05
Svar #14

Christina Grundel

Jag försöker att hitta ort i Böhmen där min anfader Joseph Wolf Grundel kommer ifrån. Han var glasblåsare och kom till Torsö ca 1799 med 2 söner. Min farfars far Johan Nicklas, var också glasblåsare och utvandrade till Sandö, men dog där 29 år gammal.Jag vill försöka binda iho denna Grundel-släkt med den adliga/friherrliga grenen. Det borde gå eftersom namnet Grundel är namnet som släkten fick när den adlades!
 
Hälsningar
Christina Grundel

2001-03-22, 14:41
Svar #15

Utloggad Mats Carlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2023-09-30, 22:26
    • Visa profil
    • www.carlin.no
Hej Christina,
 
Jag har haft kontakt med flera amerikanare som letar efter Grundel i sydöstra Tyskland. På slutet av 1800-talet fanns det en familj med namnet Grundel i Frauendorf i Bayern. Därifrån är det inte långt till Böhmen.  
 
Hälsningar
Mats Carlin

2001-12-09, 00:23
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har flyttat denna diskussion hit från Länder>Tyskland>Behöver hjälp att översätta..
- Numera finns även en rubrik Grundel under 'Övriga släkter' - där diskuteras lämpligen övrig (icke adlig) förekomst av namnet Grundel..
//Peter

2003-05-13, 10:47
Svar #17

Carl Klingberg

Min far, Sixten Klingberg - 97 år, är mycket stolt över att vara släkt med fältmarskalken Simon Grundel Helmfel(d)t, som stupade vid Landkrona år 1677 vid 60 års ålder.
Jag undrar var man bäst kan få fram personalia om honom. Krigsarkivet eller Karlbergs kadettskola? Helmfelt var ingen vanlig krigsbuse. han var beläst och hade väl tänkt sig en framtid som diplomat el dylikt. Hans instans vid Slaget vid Lund var nog större än vad som framställes i våra historieböcker. Bl a höll han kungen i schack genom att ta tag i dennes värjgehäng och hindra honom att i stridens hetta rusa åstad och utsätta sig för fara.  
Min mor som har överseende med min fars nostalgiska sentiment diktade på min fars 60 års-dag (vid överlämnande av en taburett till föremålet)följande: Sätt dig du på sätets rundel;Du ättling av Helmfelt - Grundel.
 
Carl Klingberg

2003-05-13, 11:08
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Förslagsvis bör du börja med en titt i Biografiskt Lexikon, vars artiklar brukar vara utförliga och väl dokumenterade. Har du gjort det är Krigsarkivet antagligen nästa hållplats.

2004-11-10, 17:36
Svar #19

Utloggad Mats Carlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2023-09-30, 22:26
    • Visa profil
    • www.carlin.no
Fiskaren [Hans] Grundel som enligt adelskapsansökan skal ha hjälpt kung Wenzel (Venceslas) ur fängelse i Wien 1394 nämns i ett dokument om Habsburgarna på internet, dock några år senare...
 
11 November 1403: König Wenzel entflieht aus Wien: Wenzel erfreut sich in seiner Gefangenschaft großer Selbständigkeit, die er fleißig zu Ritten in Stadt und Umgebung benützt: Diesmal reitet er wieder vor das Stadttor und gelangt wie zufällig an das Donauufer bei Stadlau: Hier nimmt den König und sein nächstes Gefolge eine Barke auf und bringt sie über den Fluss zu dem dort harrenden Johann von Liechtenstein, in dessen Geleite Wenzel ungefährdet Mähren erreicht; der Sage nach wird Wenzel von der Bademagd Susanna und dem Fischer Grundel befreit;[34] andere sagen, Wenzel selbst habe den Boden seines Zimmers durchgebrochen, sei so in den Stall und von dort in das Freie gelangt;[35]  
 
Källor är :
[34] Bachmann: Geschichte Böhmens, Band 2.
[35] nach Mailath.
 
Se på web-sidan Der Habsburger. Finns det någon som har tillgång till Bachmann eller Mailath ?

2006-08-17, 12:31
Svar #20

Bengt L

Hej. Bengt heter jag och på min mammas sida  
heter jag Grundel och jag är (som alla andra?) nyfiken på mina rötter. Det finns av vad jag utläsa ovan, en norrlandsgren och en värmlandsgren Grundel och jag tillhör då norrland såvitt jag förstår. Nån som vet nåt om detta och om denna gren har någon koppling till borgmästare Jacob Grundel i Sthlm slutet på 1600-talet? Mina förfäder på mammas närmsta gren (far) heter Gustaf och Gottfrid Grundel (farbror) och jag är nyfiken på hur långt bak man kan gå före dem? Tack för svar/hjälp med tips/sökvägar. Mvh

2007-02-23, 18:50
Svar #21

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2023-06-26, 22:27
    • Visa profil
1700-07-08 gifte sig Krydkrämaren Nils Grundel med jungfru Catarina De Molier. Hennes föräldrar var Traktören Johan De Molier och Katarina Hindrichzdotter Daldorf. I S:t Nikolai döptes dottern Katarina 1701-05-14. Svärföräldrarna bodde på 1680-talet på Kinstugugatan i Abraham de Moliers hus.  
 
Känner någon till mer om denne Nils Grundel? Jag är inte släkt med Nils Grundel. Min anmoder är syster till Katarina Hindrichzdotter Daldorf och hette Rebecka Hindrichzdotter Daldorf. Då det har varit mycket svårt för mig att finna föräldrarna till Katarina och Rebecka Daldorf, så försöker jag nu på lite krångligare vägar försöka finna någon ledtråd.  
 
Rebecka Daldorf gifte sig 1675 i Storkyrkoförsamlingen (S:t Nikolai) med Ren? Le Conte (som senare ändrar sitt namn till Reinhold Fierschatt). Han blev stamfader för adliga ätten Fägerhierta.
 
Rebeckas syster Katarina Daldorf gifte sig år 1676 i samma församling med Johan De Molier. Deras dotter Katarina de Molier gifte sig med kryddkrämaren Nils Grundel som skrivits överst.
 
Har någon mer ledtrådar till Daldorf mysteriet så skriv gärna några rader.
 
Hälsningar  
Helena

2007-02-23, 20:02
Svar #22

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Helena
 
Nils Grundel kallas löjtnant både vid sin död 1704 och vid svärmoderns död 1710. Men han finns inte med i Lewenhaupts Karl XII:s officerare.

2007-03-18, 18:43
Svar #23

Liv Grundel

Någon som känner till den värmländska grenen av Grundel och dess förfäder. Vet att min farfar och hans föräldrar bodde på gården Estenberga och förde ett stuteri. Vore mycket tacksam för mer information.
Mvh, Liv Grundel

2007-03-18, 22:01
Svar #24

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Hej Liv.
Här har du en liten utredning jag gjorde åt en jobbarkompis.
Hoppas det ger nåt.
 
http://fredriksslekt.se/grundel/default.html

2008-08-18, 11:55
Svar #25

Leif R. Blom

Catharina Grundell, hon sjuk till sängs liggande, håller krog, har en piga Kristin om 20 år. En son krympling..kommer aldrig ur sängen, en inhyst tiggarinna Brita över 60 år. Bryggaren Anders Johansson hyr jämväl den krogen.
Så står det i mantalslängden 1683 för fastigheten n:o 33 i Staden södra kvarteret, dvs nuvarande Gamla sta´n i Stockholm. Fastigheten ägs av Wälborna Fru Elisabeth Funck och ligger (troligen) i kvarteret Deucalion, nära nuv. Järntorget. Ett i raden av flera Funckska hus. Frågan är nu om denna Catharina är dottern till Byggningsborgmästaren Jacob Grundell och syster till Anna Grundell. Jacobs dotter Catharina anges f. 1628 gift 1644 med Rådmannen Olof Larsson (med epitetet den rike d.1675). Hon skall senare vara omgift 1676 med hovrådet Peter Lideman, som är född 1640 och avlider 1694. Hon anges avlida 1690.
Familjerna Grundell och Funck är ingifta i varandra genom familjen Depken.
Någon som vet vem denna till synes påvra Catharina är ?
Mvh Leif

2011-10-06, 20:59
Svar #26

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Är det någon som har uppgifter om Capitein Jacob Grundell? Levde omkring 1692 i Åby,Lista Södermanland.(där han ska ha haft sitt boställe) Tjänstgjorde under Holter Wrangels Regemente. -Hör han till den adliga ätten, eller är det en annan släkt?

2015-11-13, 20:06
Svar #27

Utloggad Berit Wenngren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 275
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 18:24
    • Visa profil
Guldsmeden Henrik (Heinrich) Grundels dotter Lisa Grundel, gifter sig 1646-01-01 i Tyska Sankt Gertruds med Guldsmed Henrik (Heinrich)Muller från Lybeck. Lisa är kusin med Simon Grundel Helmfelt.
Tyska Sankta Gertrud CI:1a (1639-1688) Bild 8 / sid 7

2024-03-19, 14:38
Svar #28

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1247
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:17
    • Visa profil
Hej,

Den 3/5 1691 begravdes "matronan hustru Beata Grundels" i Riddarholmen församling i Stockholm (CI:1, Riksarkivets bild 384, länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055334_00384#?c=&m=&s=&cv=383&xywh=337%2C1694%2C2816%2C1328).

Eftersom bokstaven R inte är skriven vid notisen tillhörde Beata troligen inte Riddarholmen församling, men förmodligen bodde hon där och tillhörde någon annan församling (möjligen tyska Sankta Gertrud församling).

I von Schantz genealogier har jag sett att guldsmed Hindrich Grundels hustru hette Beata von der Fecht (se bifogad bild). Vet någon när hon dog?

Vid genomgång av Riddarholmen församling volym CI:1 har jag noterat att många guldsmeder blev registrerade i boken under 1600-talet. Därför misstänker jag att ovan nämnda matrona Beata Grundel var samma person som Beata von der Fecht.

I ditt inlägg här den 2015-11-13, Berit, har du skrivit att Hindrichs dotter, som gifte sig 1646, hette Lisa. För mig tycks det stå Elsa i vigselnotisen och det står Elsa även i von Schantz genealogier (se bifogad bild). I och för sig är det bara en detalj eftersom både Lisa och Elsa lär vara korta varianter av namnet Elisabet (enligt vad jag "har hört").

För bedömning av namnet i vigselnotisen, här är länk till den:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056733_00013#?c=&m=&s=&cv=12&xywh=450%2C2497%2C2816%2C1328

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna