ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-24  (läst 2837 gånger)

2003-08-31, 15:53
läst 2837 gånger

Eivor Andersson (Ema)

(Fortsättning från Introducerad adel: Anckarstierna) //Anbytarvärden
 
 
Hej Bengt,
 
Lasse i Gatan har jag hört talas om tidigare.
Har det inte något med Gathenhielmska reservatet att göra?
Jag skall låna den boken på biblioteket.
Tack för tipset och svaret.
 
Vänliga hälsningar Eivor

2003-09-05, 14:37
Svar #1

Malin Eriksson

Lasse i Gatan = Lars Gatenhielm, konungens kapare.
L blev adlad Gatenhielm, huset/gården han kom ifrån kallades Gatan, finns än idag.

2003-09-05, 19:15
Svar #2

Eivor Andersson (Ema)

Hej Malin,
 
Tack så mycket för Ditt svar.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2003-09-05, 21:03
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller Gatenhielmska kulturreservat?t så ligger där ett hus som kallas Gatenhielmska huset. Lars Gatenhielm bodde aldrig där, men däremot hans änka, affärskvinnan Ingela Gatenhielm.

2003-09-05, 22:51
Svar #4

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Och Gatan hittar man i Onsala socken.

2003-09-05, 23:43
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-09-05, 23:51
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

Det var inte dåligt att vara affärskvinna i början av 1700-talet.
 
Vi kanske är släkt om hon är från Dragsmarkssläkten Hammar.
 
Jag är ingen affärskvinna, men har en syster som heter Ingela - alltid något.
 
Tack alla 3 (vise män)
Eivor

2003-09-06, 23:46
Svar #7

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Vid släktforskardagarna i Ronneby observerade jag en släkttavla i stort format över den Gathenhielmska släktkretsen. Jag tror att det var Hallands Genealogiska förening (heter den så?) som hade den uppsatt på en skärm. De har ju uppenbarligen kompletterande uppgifter. Fråga dem!

2003-09-07, 00:01
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Hej Carl-Fredrik,
 
Jag kan nog försöka låna böcker om släkten Gathenhielm, när jag kommer till biblioteket nästa gång.
Det finns säkert i böcker om Gamla Göteborg och liknande. Jag är inte släkt med Lasse i Gatan, vad jag vet, men jag tycker att det är intressant med historier om kaparkaptener och gamla skepp.
 
Tack för Din upplysning - hälsningar Eivor

2003-09-07, 20:11
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Eivor, varför inte prova med Lars Ericsons bok om Lasse i Gatan, som hänvisades till längre upp. Den finns  i pocket, och som berättar mycket om Lasse och hans släkt och hur det var att vara sjöfarare från Onsala och hur alla skeppen finansierades etc, en mycket vederhäftig bok.

2003-09-07, 21:23
Svar #10

Eivor Andersson (Ema)

Tack Elisabeth Thorsell,
 
Jag skall se om jag kan få tag i den.
 
Vänliga hälsn. Eivor

2003-09-08, 13:55
Svar #11

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen,
 
Jag tog en titt i Lilla Uppslagsboken.
 
Där står om Gathenhielm, att man öppnade hans grav 1956, och fann att han var höggradig invalid (jag har bara hört att man kan vara höggradig gravid -men det kanske går att skriva så också)
 
Så enl. Lilla Uppslagsboken kan Lasse i Gatan knappast varit någon större sjöhjälte.
 
Där ramlade man alltså ner på jorden igen.
 
Eivor

2003-09-08, 15:24
Svar #12

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Deppa inte Eivor!
Han kan ju ha varit en duktig strateg m m. Jag har själv flera förfäder från Styrsö Socken som var kaparekaptener/löjtnanter under Lars Gathenhielm. Dom är jag stolt över!
Ha en bra dag!
Karin
 
PS. Det är kul med busiga förfäder, det finns mycket mer att hämta i kyrkböcker/domböcker om dem än de snälla som skötte sig och gick i kyrkan....

2003-09-08, 15:38
Svar #13

Jan Wallander

Hej Eivor!
 
När jag var ung grabb (det är några år sedan) fick jag en bok som hette Konungens kapare, författare var Lejonsköld Oxenstjerna. Den lästes många gånger...
 
Boken ger en mycket god bild av Lars Gate från Gatan i Onsala och hans liv som kapare.  
 
Den är väl värd att läsa för den som är intresserad av Lars Gatenhjelm och hans Ingela.
 
Mvh
Jan W

2003-09-08, 19:14
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

Tack för era inlägg, Karin och Jan.
 
Ni får ha en trevlig fortsättning på kvällen.
 
Vänliga hälsningar Eivor.

2003-09-09, 07:40
Svar #15

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Eivor!  
Jag tycker också att Lasse i Gatan och andra kaparkaptener är fascinerande. Tydligen har min yngste son också ärvt den fascinationen, fast just nu är han mest intresserad av Svartskägg och hans brinnande svavelluntor. Han är ju bara fem år!
I alla fall så har jag läst den medicinska avhandling med bilder, som gjordes efter gravöppningen. Där berättas att den höggradigt invalide Lasse hade en scolios som blivit inflammerad och därmed ändat hans liv vid endast 27 års ålder.  
På den tiden band man ihop den dödes fötter för att denne inte skulle kunna gå igen. Men fortfarande berättas historier om Lasse i Gatan, att han skulle vara ute på nätterna och släpa på skattkistor.
Jag tror också som Karin föreslog här ovan att han var en god strateg och dessutom, inte att förglömma, så var han gift med den driftiga Ingela Hammar som själv efter Lasses död utrustade kaparskepp och dessutom, ganska ovilligt, skepp till krigarkungens gagn och nytta.
Ingela är kanske egentligen mer intressant i det fallet, eftersom hon verkade mycket längre. Men visst är det fascinerande med berättelserna om hur Lasse trots sitt handikapp var ute och kapade till sig sina skepp (om han nu verkligen var det) som han sedan använde i sin verksamhet.
Hälsningar Katrin Öhgren

2003-09-09, 09:49
Svar #16

Bengt Nilsson

Gathenhielm var mindre en djärv kaparkapten än en skicklig affärsman och företagsledare. Hans karriär var inte mindre remarkabel för det, bara annorlunda.

2003-09-09, 12:01
Svar #17

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
Jag startade denna diskussion med frågor om sjöfararen Anckarstjerna på Marstrand.
När det kom fram att Lasse i Gatan, var son till en Anckarstjerna, blev det en ny diskussion om Gathenhjelm, som tydligen inte var någon Errol Flynn, men kan ju ha varit bra ändå.
Tack Katrin för Dina uppgifter om Lasse i Gatan och hans duktiga fru.
Blev han dessutom bara 27 år, så måste han ha gjort kometkarriär.
 
Jag får läsa på ock kanske återkomma i ämnet.
 
Hälsningar Eivor    

2003-09-09, 12:22
Svar #18

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Eivor!
 
Lasse i Gatan var inte son till någon Anckarstierna.  
På den här sidan finns lite kort om Lasse:
http://www.hh.se/stud/hk99jabe/gatenhielm.html
 
I diskussionen Anckarstierna nämns en annan kaparkapten som hette Anckarstierna, Johan Gustaf, och det var han som möjligen var kapten för det skepp du frågade efter där.
 
Mvh//
Lotta

2003-09-09, 15:32
Svar #19

Eivor Andersson (Ema)

Hej Lotta,
 
Jag hade tydligen lite för bråttom och blandade ihop begreppen.  Blamage!
Jag får säl skylla på att jag blev distraherad av några NU raderade inlägg, som kom emellan.
 
Det var snällt av Dig att lämna länken om Gathenhielm.
Skeppet på bilden påminner mycket om en stor segelskuta Endeavour, som kommit till Göteborg från Australien i dagarna.
Den har ankrat upp jämte sin syster Ostindiefararen Göteborg.
Tack och hälsn. Eivor  

2003-09-09, 22:29
Svar #20

Utloggad Pia Nimmerfors

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 21:55
    • Visa profil
Hej
Vad jag har hört så ligger Lasse och Ingela begravda i sina sarkofager i Onsala Kyrka.
Mvh Pia

2003-09-16, 16:25
Svar #21

Utloggad Eva Ström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2009-01-02, 17:47
    • Visa profil
    • w1.278.telia.com/~u27807701/slaktf.htm
Det finns ett porträtt av Ingela Hammar på Göteborgs sjöfartsmuseum, för den som är intresserad. För övrigt blev inte heller hon särskilt gammal, endast 36 år. Hennes anor kom uteslutande från Onsala, så vitt jag vet.

2003-10-26, 17:12
Svar #22

Utloggad Tekla Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Roligt att läsa diskussioner om Gathenhielm, men var är alla Ni som har släktanknytning till Gathenhielm? Jag har det och vill komma i kontakt med Er.
Hälsningar Tekla

2004-04-06, 12:53
Svar #23

Krister Lind

Lasse i Gatans far hette Anders Börjesson från
gården Gatan i Onsala han var skutskeppare.
Så alla 3 bröderna hade en uppväxt i den miljön
Cristian Lasse och Erik.
Mamman kom från gården Hjälm därifrån namnnet
GatenHielm.

2004-06-23, 14:32
Svar #24

Lars Ekberg

Hej,
 
Eftersom jag varit intresserad av Lars i Gatan sedan mitten på -70talet och nästan läst allt som finns om honom vill jag rekomendera fölajnde läsning,
 
Lasse i Gatan, K.G. Ossiannilsson, 1953
Karolinerna, Verner von Heidenstam
Lasse i Gatan, Per Kellberg, 1963
Konungens Kapare, Leijonsköld-Oxenstjerna
 
Med undantag för Kellberg är det romatiseringar där Kellberg försöker få lite fakta bakom Lasse I Gatan.
 
Hoppas det kan roa.
 
Ps. Om Ossiannilsson har rätt dog släkten ut med sonen Anders, 1769.

2004-06-23, 16:28
Svar #25

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag är som historiker intresserad av Lars Gathe, adlad Gathenhielm. Har själv inga släktförbindelser till honom men vore ändå mycket intresserad om någon skulle kunna lägga ut en antavla eller något på hans förfäder.
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-23, 16:44
Svar #26

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Enligt Adelskalendern 2004 utdog den adliga ätten, Gathenhielm, nr 1496 på svärdssidan först året 1782. Det vill säga varken den 9 oktober 1768 som Elgenstierna skriver eller 1769 som Ossiannilsson skriver.

2004-06-23, 18:57
Svar #27

Bengt Nilsson

Adelskalenderns uppgift torde vara felaktig. 1782 dog ätten ut på spinnsidan, medan den siste manlige medlemmen av ätten avlidit redan 1768. Detta enligt såväl SBL som CD-skivan Riddarhusets genealogiska tabeller.

2004-06-23, 22:06
Svar #28

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Adelskalenderns uppgift är korrekt, d v s i kalenderns förteckning över samtliga introducerade ätter anges det årtal ätten utslocknat helt och hållet (alltså inte enbart på svärdssidan). För adliga ätten Gathenhielm inträffade detta mycket riktigt år 1782 när Lars Gathenhielms brorsdotter Helena Beata Gathenhielm avled och därmed slöt ätten.

2004-06-24, 09:48
Svar #29

Bengt Nilsson

I så fall tycks Adelskalendern brista i enhetlighet. För adliga ätten Wagenfelt, nr 1686, uppges att den dog ut 1808. Enligt ättartavlorna dog den sista kvinnliga medlemmen först 1809. För adliga ätten Walcker sägs att den dog ut 1733, men den sista kvinnliga medlemmen avled först 1763. Adliga ätten Wall?n uppges ha dött ut 1792, men den sista kvinnliga medlemmen av ätten avled först 1836. För att bara ta tre exempel på W.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna