ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gadde  (läst 2452 gånger)

2000-07-05, 19:17
läst 2452 gånger

Anne-Lill Gadde

Hej
 
Släkten Gadde introducerades den 6 mars 1706 och angavs vara utdöd den 26 juni 1829 enligt adelskalendern. Vi tror att den fortlever än idag men vet inte var. Är det någon som vet något mer om detta?
 
Hälsningar
 
Anne-Lill

2000-07-06, 10:59
Svar #1

Anna-Lisa Göransson

Inga-Lill Gadde.
En släkt Gadde finns i Karlskoga. Se i tel. katalogen.från Karlskoga-Degerfors.
Hälsningar
Anna-Lisa

2000-07-21, 23:23
Svar #2

Anne-Lill

Hej Anna-Lisa!
 
Nyligen var jag på släktträff i Karlskoga Bofors.
Så jag har släktingar i Karlskoga. Min anfader där heter Axel Sigfrid Gadde född 1 sept 1871
Hans far hette Karl Johan Hugo Gadde och var gift med Sofia Matsdotter Öberg. Det är anknytningen till Släktskölden i Stockholm som jag söker.
Hälsningar Anne-Lill Gadde

2000-07-26, 14:44
Svar #3

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Personligen tror jag inte att släkten Gadde som finns idag har något med den adliga att göra (om det inte är långt bak i tiden).
 
Den nu levande härör sannolikt från smedsläkten Gadd (Gadde), verksam i Närke, Östergötland och Södermanland vad jag vet.
 
Mvh
Fredrik

2000-07-31, 19:22
Svar #4

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Anne-Lill!
 
Har idag pratat med en forskare på Gadde. De personer du härstammar från tillhör smedsläkten som jag trodde, och har inget känt samröre med den adliga ätten med samma namn.
 
Hon har fått din mailadress.
 
Mvh
Fredrik

2001-12-26, 21:54
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Anne-Lill,
 
är det så att Du har Karin Gadde (gift Holmblad)bland Dina anor?
 
Mvh
Lena A L

2002-07-08, 15:29
Svar #6

Boel Gadde

Hej!
Jag tillhör Gaddesläkten i Skåne, vilken utgörs av ättlingarna till Anders Ericsson Gadd (1645-1711. Det vore intressant att få veta mer om de andra släkterna! Adel?
För den som vill veta mer om skåningarna, finns det Gadde - en släktkrönika, utgiven av Carl-Gustaf Werner. ISBN 91-630-8106-7

2003-04-20, 09:42
Svar #7

bertha

Hej !
Jag och min syster är barn till Nils C O Gadde från Malmö.
Vår släkt är absolut inte död!
Mim mail är: mimma9093@hotmail.com

2009-12-31, 12:01
Svar #8

Birgitta Raaholt

Hej!
 
Min farmors mormors far hette Carl Hartvig Gadde, född 12 november 1830 i Riseberga (Skåne). Hans hustru hette Johanna Persdotter och var född 24/7 1841 (L. Rågarp). De var bosatta i Hammarlöv, fick fyra barn Gadde:
Maria (född 13/1 1867),  
Matilda (född 18/7 1869),  
Anders (född 18/11 eller 19/11 1871) och  
Anna (född 23/2 1874),  
Alla fyra barnen var födda i Hammarlöv, Malmöhus län, Skåne.  
 
Vore intressant att få kontakt med någon mer som forskar på denna gren av Gadde-släkten.
 
Mvh,
Birgitta

2009-12-31, 13:58
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om man kikar lite i Elgenstiernas ättartavlor under adl ätten Gadde vilken - som nämns i första inlägget här - utdog på svärsidan 1829 26/6 med den ogifte Carl Ulrik Gadde till Körtingsberg i Viby socken Örebro län. Det finns väldigt lite som pekar på samband med ättlingar i Skåne t ex.
Möjligen kan det mesta av ovanstående flyttas till annan plats i forumet - ex smedsläkter där så är aktuellt och övriga släkter i annat fall.  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2012-09-30, 23:28
Svar #10

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag forskar inte alls på någon Gadde(e), men i material som jag just nu går igenom finns en kamrerare Olof Bengtsson Gadd  i Ingermanland, som jag kan tipsa om. Han tituleras ehrebohren wäl:t i brev fån Kammaren, därför väl troligen inte adlig. Under 1640-talet och 1650-talet är han rikligt förekommande i länsräkenskaperna och hans namnteckning är vanlig. I jordeboken för 1652 uppges hans gårdar. Vid intresse kan jag ge källhänvisning.
LOE

2015-10-04, 17:57
Svar #11

Utloggad Birgitta Wäppling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2016-06-13, 23:57
    • Visa profil
I rakt uppstigande led för vår del av Gadde-släkten finns min anfader, Anders Ericsson Gadd (född 1645 av svenska föräldrar i Weinfurt, Franken) och anmoder, Elisabeth Gerdes (född 1648, Stockholm).  
Det finns släktingar till denna gren av Gadde-släkten som är med i adelskalendern (vad det nu spelar för roll kan man i och för sig undra). Men har man tur kan det kanske finnas mer dokumenterat av just det skälet.
 
Det finns även flera i denna gren av Gadde-släkten som gift sig med adliga personer, t ex min anfader Anders Andersson Gadde (född 1757) som gifte sig med Hedvig Eleonora von Hökerstedt (född 1744).

2019-02-17, 09:57
Svar #12

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Datum Stockholm 1 Martius A:o 1670
Mandatorial till Borgmestare och Råd i Wiborgh för Lieutenant: Gustaf Gadd.
CARL .p.
WÅr ynnest .p. Wij månde, Troo Undersåthare Borgmestare och Rådh i Wår Stadh Wijborgh förledne åhr d. 1 Februaij Edher i Nåder anbefalla att lagligen afhielpa dhen swäfwande Arfztwist emellan Körkioheerden i Wasa , Wällärde Mag: Olaum Bratz på sin hustrus wägnar, och Sahl. Bertill Wallerianssons fordom artollerie Bookhollarens i Narwens arfwingar; Men nu kommer halfbrodern Lieutenanten Gustaff Gadd och beswärar sig fast mehra öfwer sin halffsyster, hustru Catharina Walleriansdotter som effter hans faders fordom Cemnerens i Narwen Oloff Bengtssons dödh skall hafwa uthi Inventariets uprättande eller något ordenteligit arfskipte i näste frenders Magistratens i Narwen eller andre gode Mäns närwahru disponerat effter godtyckio sins om heela arfskapet, giordt sigh till een gäldenär uthi Sterbhuset och af reedeste medell betalt, fördölliandes een hans Moders räkningsbook, hwarigenom hans Faders godz i Ingermanlandh äro för skuld så indiupade att dhe napligast eller kan skee aldrigh skola kunna sigh utlösa, emedan honom Lieutenanten föräldrarnas som dheras samptl. Moders gäldh och begrafningh allena påbördat är. Och öfwer alt dhetta klagar han genom förbe:te Catharina Walleriansdotters illsindigheet wara af ungdoms oförstånd bragt att underskrifwa sigh een all för praejudicerligh arfdeelningh, hwaruthinnan han förmeenar sigh alt för myckit wara laderat, och I förmedelst dhen skrifft pålagdt honom betala Mag; Olaj Bratz hustrus fodran, som I wijdare af medfölliande hans Suplic hafwe att see, /.../"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0038889_00087

Källa: Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/394 (1670)


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Gadde_nr_1436

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna