ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-21  (läst 3762 gånger)

1999-07-28, 19:14
läst 3762 gånger

Utloggad Mårten Hougström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 10:40
    • Visa profil
Söker ättlingar till den gamla adliga Forstenasläkten, som man länge trodde var utdöd, men där värmlandssläkten Dahlman visade sig vara en tidigare okänd gren av släkten, och återintroducerades på Riddarhuset 1992. Undertecknads mormor är född Dahlman och tillhör därmed Forstenasläkten. Tacksam för alla bidrag./Mårten Hougström

1999-07-28, 19:57
Svar #1

Gunilla Önnberg

jag har Forstenasläkten i min forskning.  
jag skickar en länk till min hemsida så kan du se själv, det är min mans släkt
Hälsningar Gunilla Önnberg

2000-01-22, 14:52
Svar #2

Tommy Nilsson

Hej  
 
Är det någon som har uppgifter om denne Brun till Säter i Örs socken. Framförallt vem var hans hustru.
 
Mvh Tommy

2000-01-22, 18:45
Svar #3

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Tommy!
 
Brun Göransson, eller rättare sagt hans ättlingar, är något jag framförallt på 1980-talet ägnade mig mycket åt. Pähr Skrede (Göteborg) och jag föreslog då att Brun Göransson kan ha varit gift med en dotter till Per Larsson [Ramstad-släkten] och hans hustru Karin Andersdotter (jfr Valbo hd db 1622).
 
Genom åren har flera barn föreslagits vara barn till honom (Torsten, Per, Gudmund), men av dessa är det bara sonen Torsten Brunsson som i en domboksnotis uttryckligen kallar Brun Göransson sin fader. Jag är personligen av uppfattningen att även Per Brunsson och Gudmund Brunsson är son till Brun Göransson, men frågan är om det går att bevisa. En trolig son till Per Brunsson, Sven Persson adlades Fahnesköld. Troligt är också att släkten Brunsson på det raka fädernet härstammar från Per Brunsson.
Jag är alltså ganska säker på att adliga Forstenasläkten fortlever även på denna gren, men frågan är om det går att bevisa.
 
Vad har du för uppgifter om barnen?

2000-01-22, 19:08
Svar #4

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2348
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
Hej Tommy du kan titta i Gustav Elgenstiernas böcker: Den introducerade svenska adelns ättartavlor

2000-01-22, 19:14
Svar #5

Tommy Nilsson

Hej Gabriel
 
Jag kommer själv tillbaka till Brun Göransson via Torsten Brunsson på Nuntorp i Brålanda och hans son Brun Torstensson på samma gård.
Brun Torstenssons barn, som jag har funnit är
 
Torsten Brunsson gm Maria Hansdotter
Länsman Göran Brunsson gm Ingegerd Andersdotter och Magdalena Ling
Anna Andersdotter gm Anders Johansson
NN Brunsdotter gm korp.Gunnar Torkelsson, deras son länsman Anders Gunnarsson i Valbo hd.

2000-01-22, 20:02
Svar #6

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Till Ulla: Brun Göranssons barn finns inte med i Elgenstierna.
 
Till Tommy: Jag har dottern Anna Brunsdotter (!) gift med Johan Olsson, Råskog.
Jag antar att du härstammar från någon av Brun Torstenssons döttrar, du är väl inte själv adelsman? ;-)  
(själv härstammar jag från Brun Göranssons faster)
Torsten Brunsson d y hade söner, men denna gren förefaller ha dött ut. Frågan är om länsmannen Göran Brunsson (omkr 1670-1743) hade några söner som överlevde barndomen. Jag vet att han hade sonen Johan Göransson, f 1727 1/4, men saknar övriga uppgifter om honom.

2000-01-22, 20:38
Svar #7

Tommy Nilsson

Hej Gabriel
 
Jag beklagar mitt fel, Anna Brunsdotter - Johan Olsson, son till dessa Anders Johansson. Anders hade sonen Johan Andersson.
Jag kommer från grenen Anders Gunnarsson i Färgelanda

2000-01-23, 00:05
Svar #8

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Gabriel!
 
Eftersom jag råkar härstamma från ovannämnde Sven Pedersson Fahnesköld har jag funderat lite (men inte mycket, eftersom jag rätt nyligen råkat in på detta spår) över hans, av bl a Bror Andersson, påstådda fäderne i form av Per Brunsson, men inte heller jag har hittat några bevis för något. Har möjligen du Gabriel lite fördjupande uppgifter om denna potentiella släktskapsfråga?
 
Jag undrar också ifall någon råkar veta lite mer om var Sven Pedersson egentligen var militär.  
Var han verksam vid Vestgöta-Dals regemente? Noreen har i Hallands regemente...  konstaterat att Sven Pedersson skulle kunna vara identisk med en kapten Sone/Sven Persson/Pedersson.
 
Är det möjligen någon som vet mer om detta?
Henrik Mosén

2000-01-23, 10:50
Svar #9

Utloggad Roger Jarl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:14
    • Visa profil
Hej Henrik.
 
I Brålanda-boken av Bertil Johansson kan man läsa mycket om detta. Bl.a. står det följande som svar på din fråga: Sven Fahneskölds son, Lars Fahnesköld till Grönehög samt Frändö och Olsängen i Färgelanda, var även han ryttmästare vid Västgöta kavalleriregemente.

2000-01-23, 11:19
Svar #10

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Roger!
 
Sven Fahnesköld verkar inte ha varit vid Västgöta kavalleriregemente. Åtminstone är han inte upptagen av Belfrage i dennes biografier över officerare vid nämnda regemente. Det är därför jag undrar över detta.
Henrik Mosén

2000-01-23, 16:10
Svar #11

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
I Valbo härads dombok 1622 (Edestams sammanfattningar) kan man läsa följande:
Sven Eriksson, en gammal man om sina 100 år, barnfödd i Nordahls härad i Torbjörnebyn och nu bosatt i Solberga i Högsäter sn i Valbo härad, vittnade att i Gustav I:s tid köpte sal. Anders Pedersson på Dyndevik [Dingelvik, Stenby sn, Vedbo hd, Gabriels anm], Säters gård i Ör sn av 2 skattebönder Lars Katt och Olof Katt [Olof Katt i Säter, Ör sn, landskapshandlingar 1577 och 1578 enligt Pähr Skrede, Göteborg] för 80 mk örtige, och de och deras arvingar som sålde skola det besitta utan städja man efter man och skifte för:te Anders Perssons måg välb. Nils Månsson till Broo med sal. välb. Brun Jöransson och sedan haver det varit under frälse och än är. Men hurusom samma Säter kom till frälsejord ifrån skatte vet han icke.
 
Nils Månsson är identisk med den Nils Månsson [Roos af Hjelmsäter] som skrev sig till Bro i Bro sn, Näs härad, Värmlands län och som var gift med en dotterdotter (inte dotter till Anders Persson) [se härom i J-E Almqvist, Herrgårdarna i Sverige under reformationstiden 1523-1611, Stockholm 1960, s 334f; jfr aa s 332].
 
Den omstädighet att Brun Göransson nämns i domboksnotisen 1622 har jag och Skrede förklarat med att även hans hustru på något sätt varit en av Anders Perssons arvingar förslagsvis gift med en syster till Nils Månssons hustru.
 
Så till Per Brunsson:
Per Brunsson, till Sörbo, Gestad sn och torpstället Sikhall, Gestad sn (Per Brunssons förmodade sonsons sonson Brun Andersson uppvisade vid en rättegång 1728 ett dombrev daterat 1622 13/11 att Peder Brunsson i Sörbo köpt torpstället Sikhall för 6 riksdaler av nämndeman Bryngel Larsson i Berg); nämnd första gången 1615 [dombok]; kallas befallningsman 1631 21/6 och 17/11 [Sundals hdr db]; kallas uppbördsman 1632 31/8-1634 20/3 [Sundals hdr db] och slutligen Bengt Kafles frälsefogde; levde ännu 1647 18/3 (se nadan), men var död 1649. - G m Börta Svensdotter, levde ännu 1647 18/3. Någon av makarna hade arvejord i Nuntorp, Brålanda sn.  
B a r n (Gudmund enligt Sundals hdr db 1647 18/3, Sven enligt Bertil Johanssons antaganden i Brålandaboken, Brun enligt Wallgren-Skrede antagande där ägarlängden för Sikhall utgör bevisning):
Gudmund Persson, länsman i Sundals härad 1645-1658, levde 1682.
?Brun Persson, troligen identisk med den ryttare som nämns 1630-1636 och var bosatt i Skåkerud, Erikstad sn.
?Sven Persson, adlad Fahnesköld.  
 
 
Domboksmålet från 1647 18/3 återges i Edestams sammanfattning som följer:
Länsman Gudmund Persson fullmäktige för sin fader Per Brunsson i Sörbo skaftade från honom och hans hustru Börta Svensdotter en full 1/3 i allt Nuntorp, Brålanda, deras avlingejord, till Måns Torstensson och hans hustru Åsa Larsdotter för 90 Rdr.
 
Även om man nu skulle lyckas bevisa att Torsten Brunsson i Nuntorp har manliga levande ättlingar och/eller att Per Brunsson var son till Brun Göransson så kan ändå förhoppningarna om att få in denna del av Forstenasläkten på Riddarhuset igen att grusas p g a Göran Torstenssons äktenskap med Elin Gudmundsdotter [jfr Släkt och Hävd 1958:1, s 21 not 113].

2000-01-23, 19:34
Svar #12

Tommy Nilsson

Hej Gabriel
 
Vad beträffar länsman Göran Brunssons son Johan Göransson, har jag ett gifte från föreningen Släktdatasregister över vigda i Högsäter.
 
Vigda 1748-10-22 Johan Göransson från Öxnäs med Ellika Hansdotter från Höghus.
Om dessa haft några barn vet jag ej.
 
Jag måste också tillägga att det är mycket roligt med det gensvar som diskusionen haft på ett dygn. Jag vet att det finns många Brunsson ättlingar från Dal som stångas med problemet Brun Göransson.
 
Mvh Tommy

2000-01-23, 19:44
Svar #13

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej igen Tommy!
 
Jag delar definitivt din glädje över gensvaret som den här diskussionen fått. Jag har haft vissa sporadiska kontakter under årens lopp i ämnet, men faktiskt glömt bort att ta upp det i AF sedan det kom. Kanske skulle diskussionen förts under Adliga släkter i stället, men jag tror det är rätt OK här också.
 
Är du säker på att den Johan Göransson som gifter sig 1748 är identisk med Göran Brunssons son Johan Göransson (han är ju bevisligen adelsman och hans manliga ättlingar borde finnas med i adelskalendern).

2000-01-23, 20:46
Svar #14

Tommy Nilsson

Hej Gabriel
 
Som jag skrivit tidigare i fallet Johan Göransson så är det den enda uppgift jag har, och den borde givetvis kollas upp med den riktiga vigselboken, plus övriga böcker.  
Bouppteckningen efter Göran Brunsson 1744-11-19 visar att sonen Johan lever, men är under förmyndare.
 
Men skulle jag gissa så tror jag att han är den samme, Göran Brunsson bodde på Öxnäs och Johan kom där ifrån vid vigseln. Namnet Göran är också mycket ovanligt i Högsäter. Men detta är bara mina antaganden.  
 
Mvh TN

2000-01-23, 21:32
Svar #15

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
OK!
 
Hoppas jag är på GLA imorgon kväll, så skall jag kolla uppgiften.  
 
För att gå över på antaganden i allmänhet så brukar jag alltid i min forskning försöka sätta upp hypoteser som jag sedan arbetar efter för att sedan bevisa dessa eller förkaste de samma.
 
I det aktuella fallet ligger det nära till hands att sätta upp en hypotes om att Brun Göransson ägde Nuntorp i Brålanda sn och att detta sedan har ärvts av hans barn. Att Torsten Brunsson var son till Brun Göransson vet vi redan. Att antingen Per Brunsson eller hans hustru hade arvejord i Nuntorp vet vi av domboksnotisen från 1647.
Har någon av AF:s läsare gått igenom landskapshandlingarnas jordeböcker för den aktuella tiden (slutet av 1500-talet fram till ca 1620)? Mikrokorten finns inte på GLA så jag har själv ingen möjlighet att göra det.

2000-01-24, 22:19
Svar #16

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Jakten på en huvudman...
 
Nog fortlever även Johan Göranssons gren av Forstenasläkten alltid... Och i strikt mening så är ju faktiskt Johan Göranssons äldsta sons äldsta son osv huvudman för adliga Forstenasläkten.
 
Nåväl så värst mycket fann jag nu inte på mitt kvällsbesök på GLA p g a att familjen Johan Göransson ganska snart flyttade från Södra Öxnäs i Högsäter till Kläppe i Ödeborg sn. Kort härefter har man gjort en ny flytt till Lillesäter i Färgelanda.
I Husförhörslängden för Färgelanda (A I:2, 1752-60) finns familjen med, men i nästa längd finns inte ett spår, ny flyttning alltså...
 
Här är en sammanställning av vad jag hittills hittat om Johan Göransson:
 
Johan Göransson (son till Göran Brunsson och Magdalena Ling), f 1727 31/3 i Södra Öxnäs, Högsäter sn (P). - G 1748 22/10 i Högsäter sn (P) m Ellika Hansdotter, f omkr 1728.
B a r n :
Göran Johansson, f 1749 1/6 i Södra Öxnäs, Högsäter sn (P).
Karin Johansdotter, f omkr 1750 i Södra Öxnäs, Högsäter sn (P).
Anders Johansson, f 1753 dp 9/11 i Södra Öxnäs, Högsäter sn (P).
Hans Johansson, f 1756 15/2 i Kläppe, Ödeborg sn (P).
Magdalena Johansdotter, f 1758 26/1 i Kläppe, Ödeborg sn (P).
Jakob Johansson, f 1760 2/9 i Lillesäter, Färgelanda sn (P).

2000-01-28, 18:16
Svar #17

Utloggad Roger Jarl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:14
    • Visa profil
Jag söker namn m.m. på några ingifta kvinnor i denna ätt. Är det någon som vet namnet på Brun Perssons hustru? Brun hade sonsonen Anders Göransson. Vad hette hans hustru? Anders hade sonen Brun Andersson. Vad hette hans hustru?

2000-01-28, 18:59
Svar #18

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Roger!
 
Upptäckte dina hemsidor när jag sökte på Brun Göransson/Forstena etc häromkvällen (var det din farmors raka fäderne?).  
Så till din fråga, men först vill jag än en gång poängtera källkritiken. Det finns inga bevis för att ryttaren Brun Persson (nämnd 1630-1636) var son till Per Brunsson. Det finns inte heller några bevis för att Anders Göranssons far Göran Brunsson skulle ha varit son till den nämnde ryttaren. Inte heller att Per Brunsson verkligen är son till Brun Göransson kan styrkas av primärkällorna.  
Det är en annan sak att det finns relativt bra indicier på att Per Brunsson är son till Brun Göransson (Per Brunsson och hans hustru skaftade arvejord i Nuntorp, Brålanda) och att Anders Göranssons far Göran Brunsson sannolikt var närbesläktad med Per Brunsson (Brun Andersson visade 1728 upp Per Brunssons köpebrev på Sikhall).
Dessa indicier lär dock knappast räcka för att övertyga Riddarhuset, vilket gör att jag tror att det är utsiktslöst att få Sikhall-grenen introducerad på Riddarhuset igen om inte ny bevisning skulle dyka upp.
Den enda gren som beviserligen kan härledas till Brun Göransson (på fädernet) är den tidigare nämnde Johan Göransson. Här hyser jag dock gott hopp om att vi så småningom kommer att få en ny huvudman för adliga Forstena-släkten.
Ryttaren Brun Persson, nämns i domböcker 1630-1636. Han var bosatt i Skåkerud, Erikstad sn och gift med en dotter till landbon Sven i Skåkerud.

2001-05-01, 19:56
Svar #19

Utloggad Karl-Axel Myrén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-06-21, 16:35
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om ryttaren Lars Jöransson nämns i mantalslängden 1642 och 1643 i Knutsbol i Gärdhem sn. och Bryggum i Västra Tunhem sn, gårdar som var starkt knutna till Forstenasläkten, denne Lars Jöransson var också innehavare av Bryggum. Enl. Bo Johnson Theutenberg  var Lars Jöransson troligen son till Jöran Jöransson, som i sin tur var son till Jöran Torstensson av Forstenasläkten. Är det någon som känner till något om denna ryttares härkomst.
Hälsningar K-A Myrén

2001-06-25, 16:38
Svar #20

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
Karl-Axel, i supplementen till Elgenstiernas Ättartavlor som f. n. är under sammanställning finns ännu ingenting tillfört rörande Göran Torstensson och hans efterkommande (annat än rättelserna i band IX). Om något handfast belägg finns på att hans son Göran Göransson haft en son, nämnde Lars Göransson, vore jag tacksam att få ta del av det (senast 15/8), då uppgiften i så fall kan intas i supplementbandet. Mvh, Magnus Bäckmark

2002-04-01, 18:02
Svar #21

Tora Borsiin

Hej forskare!
Även jag har mina rötter i Forstenasläkten. En Cecilia Christoffersdotter av Forstenasläkten var gift med kronofogden på Dal Peder Knutsson Roos till Säffle. De hade en dotter Brita Pedersdotter Roos af Hjelmsäter, gift med Nils Pedersen Sturck(en släkt som adlades under detta namn 1632). Brita gravsten finns inne i Grums kyrka i Värmland.(Källa Sturckska släktboken).
Mvh
Tora

2002-04-12, 23:30
Svar #22

Sofie Johansson

HEJ!
Finns det någon som känner till om följande person stannade kvar i Dalsland till sin död eller om han flyttade???
Hans Johansson f.1756  15/2, Kläppe, Ödeborg(P)
Hoppas på svar!
MVH/Sofie

2002-04-13, 10:10
Svar #23

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Sofie!
 
Jag har i alla fall försökt spåra Hans Johansson och hans syskon framåt i tiden (se mitt inlägg från 24 jan 2000), dock utan resultat.
Känner du till något om de andra syskonen?
 
Om du inte vill fortsätta diskussionen här kan du eposta mig privat istället.
 
Mvh
 
Gabriel Wallgren

2002-04-13, 22:10
Svar #24

Sofie Johansson

Gabriel Wallgren!
Tyvärr, så vet jag ej något om de andra syskonen
heller men kanske jag återkommer till Dig senare.
MVH/Sofie

2002-06-25, 22:36
Svar #25

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Högadelssläkten Ekeblad på Stola har släktskap med Forstena Ätten.
 
SE MITT SLÄKT TRÄD: http://home.swipnet.se/mats-kjellstrom/

2003-09-20, 13:54
Svar #26

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Otroligt intressant med denna diskussion om desto fler Forstena-grenar som Riddarhuset och Elgenstierna har missat. Jag tyckte den återupprättade Dahlman-grenen var fantastiskt nog...
 
Man blir mycket nyfiken på om Johan Göranssons familj har gått att spåra längre fram i tiden. Och vem nu den okända Sofie Johansson är, och vad hon kan tänkas ha suttit inne med för rön om Hans Johansson...

2003-09-20, 17:48
Svar #27

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Forskningsläget är tyvärr i stort sett det samma som för tre år sedan. Jag har lyckats finna såväl Johan Göranssons som hustruns dödsnotiser samt dottern Karin Johansdotters giftermål och barn. Karin Johansdotter är för övrigt född 1750 6/12 i Södra Öxnäs, Högsäter sn.
 
Eventuellt har jag också lyckats identifiera den äldste sonen Göran Johansson som gift (åldersuppgiften i Hfl stämmer).
 
Till Johan Göransson och Ellika Hansdotters barn kan också läggas:
Elisabet Johansdotter, född 1765 [åu].
Sven Johansson, född 1770 22/2 i Södra Tångelanda, Högsäter sn.
 
Alla bidrag som kan kan kasta nytt ljus över denna familj mottas tacksamt!

2003-09-21, 01:08
Svar #28

Sofie Johansson

Hej Gabriel!
Har tidigare lovat Dig att kanske höra av mig senare vilket jag också står fast vid.
MVH/Sofie

2003-09-21, 14:57
Svar #29

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Sofie!
 
Är det så att du har en Hans Johansson född ungefär 1756, som du inte vet var han kommer ifrån?  
 
Det kanske är lättare om du delger mig de uppgifterna (här eller i privat mail) så kan jag kolla om jag kan lösa ditt problem.
 
Mvh
 
Gabriel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna