ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eketrä  (läst 6830 gånger)

2008-09-28, 18:45
läst 6830 gånger

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
ändrat
 
(Meddelandet ändrat av Ema den 28 september, 2008)

2008-09-28, 18:50
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej igen Åsa
 
Jag svarar lite snabbt här till dig för nu börjar vi lämna ämnet, och det skall vi ju inte enligt reglerna. Ca 8 år har jag sökt de döda. I och för sig sporadiskt i början. Men du har hållt på längre ser jag. Där kom du faktiskt på något om korten, jag vet ej om det går att låna längre, när jag tänker efter. Men som Göran sa, kolla med någon bibba isåfall.
Fast nu har vi ju lämnat ämnet Eketrä så vi får nog avsluta om vi inte får upp något mer om flickan Eketrä, då får vi återkomma igen.
 
Lycka till i forskningen
 
Ps. hittar du någon ätt du kommer in i så lägg ut frågan under namnet så håller jag koll på det Ds.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-09-28, 19:12
Svar #2

Åsa Alderlöf

hej
 
jag ska kolla på det så småningom. det går visst att låna just de böckerna.  
 
hej åsa

2008-09-28, 22:45
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Huruvida Brita Stina Eketrä tillhörde den adliga ätten eller ej är svårt att säga. Det borde finnas ett mål i Örebro rådhusrätt 1718-19 om hennes föräldrars relation. Kanske var Brita Stina Eketrä ett trolovningsbarn till en medlem av den adliga ätten Eketrä - och denne löjtannat Eketrä sedan bröt förlovningen. I så fall kan man förstå att hon senare i livet fick bära faderns efternamn Eketrä - annars är det rätt märkligt.  
Namnet Eketrä förekommer bland annat i födelseboken för Örebro Nikolai 1738 då Brita Stina Eketräs son Anders Wilhelm döps 24 november.
 
Örebro Nikolai C:2, opaginerad [Arkiv Digital bild 349], födelselängd 1738:
 
 
Lägersmålet finns alltså att beställa hem på mikrofichékort och dessa kan fortfarande lånas hem ifrån SVAR (se www.svar.ra.se). Aktuella mikrofiché är:
Örebro rådhusrätt och magistrats dombok AI:29 (1717-1718) D68929 , och
Örebro rådhusrätt och magistrats dombok AI:30 (1719-1720) D68930  
 
Det borde inte vara några problem att lösa denna fråga under veckan som kommer, om någon vill och tar sig tid. Meddela gärna här vad ni kommer fram till.  Det kan givetvis finnas fler personer som burit tillnamnet Eketrä utan att tillhöra den adliga ätten, men namnet är rätt märkligt så det skulle förvåna mig. Dessutom finns det flera grenar av denna adelsätt som är outredda och någon sidogren kan mycket väl ha levt vidare utan att ha blivit känd av riddarhusets sentida genealoger (jfr bland annat adliga ätten Eketrä i Elgenstierna, tabell 2 - kornetten Sven Eketrä (1634-1661) som ska ha efterlämnat flera barn; tabell 4 kornetten Carl Gustaf Eketrä (levde 1707 då han fick avsked); tabell 9 löjtnant Nils Eketrä (död 1676) som efterlämnade sex barn, varibland flera söner som ej är särskilt kända i källorna).

2008-09-28, 22:54
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Även Örebro rådhusrätt och magistrats dombok AI:27 (1713-1719, koncept), mikrofichénr D68927, bör beställas då det däri kan finnas noteringar som inte kommit med i renskrifterna AI:29 och AI:30.

2008-09-29, 12:56
Svar #5

Åsa Alderlöf

ok, det ska jag skriva upp, när jag beställer. tack till er alla som har kollat upp detta, jag väntar på reultat tids nog.
 
åsa

2008-09-29, 12:59
Svar #6

Åsa Alderlöf

enligt en på släkt forskar centret, annika otfors, så kunde man ej ta ett namn om det var adligt, vad jag förstod, men jag tror på din linje där niclas, men jag ska kika i domböckerna vid något tillfälle, men nu har det ev blivit för mö av det goda, funderar för mö. Just på detta om Eketrä.
 
åsa

2008-10-23, 09:21
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Brita Stina Eketrä är dotter till Daniel Eketrä (redovisad under tab. 5 i Elgenstierna på ätten Eketrä) av den adliga ätten och ska alltså införas på riddarhusets stamtavla över ätten. Detta framgår av Örebro rådhusrätt, AI:30,den 31 augusti 1720. Hon var avlad under äktenskapslöfte.
 
 

2008-10-23, 11:53
Svar #8

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Örebro rådhusrätt, AI:30, se ovan 28 september 2008 kl. 17:49.
Mitt i prick!

2008-10-23, 13:00
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Eller inlägg 28 september 2008 - 22:45   ;)
 
Stort tack till Björn-Åke Petersson, Kallinge, som på Åsa Alderlöfs förfrågan är den som tagit fram datumet när målet behandlades vid Örebro rådhusrätt. Äras den som sig bör!
 
 
vänligen,
Niclas

2008-10-23, 14:10
Svar #10

Åsa Alderlöf

tusen tack niclas, du är en ängel. det här ska jag aldrig glömma. du är toppen,tack tack tack.åsa

2008-10-23, 18:49
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Så här lyder transkriberingen av domboksnotisen:
 
Örebro rådhusrätt AI:30, år 1720 den 31 augusti
S: dag upropades effter laga utwärkad
Citation Borgaren och handelsman-
nen här i Stade[n] Erich Larsson
Asker kiärande, emot Leutnanten
af Artolleriet wählborne herr
Daniel Eketräd Swaranden, angåen-
de 1mo Contant låhn till 247 Dr
Krmt, som herr Leutnanten af kiä-
rande parten här utj Staden undfådt
och 2do at herr Leutnanten under
den tiden han 1719 utj kärandens
hus legat i qvarter deß dotter
Elisabeth Asker under Echtenskaps-
löffte skall häfdad, hwareffter hon
ett flickebarn framfödt som
ännu lefwer, hwilket löffte
påstås af herr Leutnanten böra
honoreras, då sig föller kiärande
Parten infant, men herr Leutnanten
allenast en deß skrifft med Posten
ifrån Stockholm till Rådstugue-
Rätten öfwersänd, som uplästes, hwar-
utinnan han fuller tillstår sig Ma-
gistratens på kiärandens begiäran
utfärdade Citation i rättan tid
hafwa bekommit, men derjämte på-
står at han wid Regementz rätten så-
som forum Competents i berörde måhl
sökias bör, och fördenskull forum
exciperas, hwaruppå kiäranden
sig utlät, det han förmenar som
och påstår det herr Leutnanten här
in loco, hwaräst giärningen giord är
bör honom stånda till laga an-
swar, och fördenskull anhölt, att
alldenstund deß dotter i medlertid
intet kan komma till församlingens
frihet, det Magistraten wille
honom att promotorial till
hans nåde landzhöfdingen med-
dela, på det mehrberörde Leutnant
igenom deß höga Embetes assisten-
ce måtte obligeras till at här i
bemelte måhl Comparera, hwilket
Rådstugu Rätten tog i behörigt öf-
wärwägande och fant för skiähligt
det bör bref der om till hans  
nåde landzhöfdingen afgå.
 
Detta är ren 1700-tals kanslisvenska och en modern tolkning för den hugade står alltså öppen. Det bör finnas mer om saken eftersom den inte avgjordes vid rådhusrätten 1720. Det står även att landshövdingen (över Örebro län) ska meddelas per brev och möjligen kan det alltså finnas mer material i Örebro landskanslis inkomna handlingar och i därefter i dess protokollserie (om de nu är bevarade).

2008-10-23, 19:55
Svar #12

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Niclas, naturligtvis har Du 100 procent rätt! Jag har bara respekterat Åsas önskemål i ett mail till mig att, efter förfrågan från min sida, inte nämna Björn-Åkes tolkning av domboksprotokollet från rådhusrätten i Anbytarforum! Detta var något som Åsa ville hålla för sig själv trots att jag påpekade att den information som framkommit har allmänt intresse. Hur som helst med den saken. Du har naturligtvis rätt. Björn-Åke men också Åsa och hennes släkting Mikael Wennersten ska hedras för att de funnit ett nytt Eketrä. Allt annat vore främmande.

2008-10-24, 12:57
Svar #13

Åsa Alderlöf

hej göran
 
det var snällt utav dig att respektera min önskan, men min önskan var att niclas först frågar mig om han får skriva om det så att säga, men blev ej arg, för han nämnde i ett mail först, så det var ok, men mikael wennersten och niclas har ej haft kontakt med varandra, men det var ju min upptäckt och björnåkes, men utan b-å så tror jag ej att detta hade upptäckts. så jag är väldans tacksam gentemot hnm och niclas. åsa

2008-10-24, 18:09
Svar #14

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Hej Åsa, jag förstår. Jag tyckte att samtalstonen var långt ifrån konstruktiv i de tidigare inläggen och trodde att du kanske saknade vana. Jag ville därför ändra tonläget genom att tala om för dig i vilken källa (Örebro Rådhusrätts dombok AI:30 1719-1720) du kunde återfinna ditt Eketrä. Att detta sedan visade sig vara korrekt är ju glädjande - eller hur?

2008-10-24, 20:00
Svar #15

Åsa Alderlöf

jodå, det är det göran, men jag hade ej klarat det själv, tror jag ej iallafall. men niclas kände björnåke sen innan, vet du vem björn åke är?jag är ovan vid detta forum, sen innan. niclas och jag gemensamma rötter via daniel eketrä.
mikael wennersten hade ju ej själv lånat hem denna dombok, vilket han kunde gjort. daniel eketrä var född på vartorp gård 1690. hans farfar var med om en duell på 1600talet, likaså fadern. Vill gärna veta mer om de duellerna , vilka de duellerade med, hans farfar dödade den person han duellerade med, men vad som hände med den man daniels far duellerade med vet jag ej, jag önskar att jag kunde ta reda på det dock.åsa

2008-10-25, 19:16
Svar #16

Åsa Alderlöf

hej
 
jag skrev ett inlägg som var ett svar på görans inlägg. Det var Mikael Wennersten som först hittade Brita Stina Eketrä , dotter till daniel Eketrä född 1690 och död 1733 i marstrand. jag bara beställde de domböckerna för att klargöra vem som var far till Brita Stina Eketrä, men ej hittade Daniels dotter Brita Stina, utan det gjorde Mikael Wennersten säkert mycket tidigare än detta, jag råkade skriva fel bara, men visst är jag stolt över att ha hittat vem fadern verkligen var. kändes som en liten seger dock. Åsa

2010-02-14, 13:10
Svar #17

Åsa Alderlöf

jag undrar vad det var som orsakade duellen mellan johan eketrä den yngre och börje sabelsköld, vad hände ? måste ju ha funnits någon orsak till det hela?
 
åsa

2010-02-18, 22:02
Svar #18

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Ännu ett par upplysningar rörande ätten Hillebard kunna vinnas. Enligt ättartaflorna var den förste Hillebards dotter Kristina gift med major Wilhelm Douglies. Något dödsår för denne uppgifves ej, men af domböckerna synes, att han var afliden före November 1697. Kristinas syster Anna var gift först med löjtnanten Nils Eketrä, död 1676, och sedan med kornetten Georg Fitinghoff. Denna fru Hillebard säges i domboken år 1703 bo i Skoglösa i Önnestads socken. Anrep uppgifver, att äktenskapet mellan henne och löjtnant Eketrä var barnlöst. Detta är emellertid ej riktigt, ty 1703 omtalas inför Östra Göinge häradsrätt fru Anna Hillebards son, korporalen  Johan Eketrä
 
Utdrag ur: Skånska samlingar utgifna af Martin Weibull, 1893. III,2. Några anteckningar om nordskånska släkter, s.25-44, artikel av Arthur Stille

2010-02-19, 13:45
Svar #19

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Hej Åsa,
 
I S Heidings och S Bankeströms bok om släkten Sabelsköld kan man på sidorna 22 och 23 läsa om denna duell.
Författarna har trots mycket forskande inte kunnat fastställa orsaken till att löjtnant Olof Höök vid Västerbottens regemente dödade Börje (Birger) Sabelsköld - man har heller inte fått fram om det rörde sig om en regelrätt duell.
Men Börje hade med mycket ofog givit Höök övermåttan stora orsaker till hans handlande.
Eftersom Börjes kompanichef Johan Eketrä inte förhindrat duellen dömdes han till döden, men klagade och fick i stället landsförvisning på två år. Men då var han redan sjuk och avled redan i november 1669.
 
Mvh
Nils Hård

2010-11-22, 22:20
Svar #20

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
Jag forskar lite kring en välboren kornett Carl Gustaf Eketrä, som utifrån handlingar i Lunds domkapitels arkiv trolovar sig i Önnestad 1709 med ryttmästareänkan Maria Geringia, och bor i Önnestads socken åtminstone 1710-1711. Sistnämnda år klagas det på att han ännu inte gift sig med Maria, men framför allt på att de bor ihop som ett gift par, utan att varken vara lagligen vigda eller avvittrat hennes barn i det tidigare äktenskapet. Jag försöker identifiera hur Carl Gustaf passar in i adliga ätten Eketrä, men ju mer jag försöker, desto mer förvirrad blir jag. Jag har hittat tre-fyra olika (?) Carl/Carl Gustaf Eketrä:
 
1. Carl Gustaf Eketrä (Elgenstierna, tabell 9), anges vara ryttare 1699. Son av Nils (död 1676) till Skälsnäs i Tjureda socken, Kronobergs län och Anna Hillebard, som senare bor i Önnestads sn i Skåne.
 
2. Carl Gustaf Eketrä (Elgenstierna, tabell 4), anges bli premiärkornett vid Smålands kavallariregemente 1706, avsked därifrån 1707 samt död ogift. Son av Anders Magnus Eketrä och Brita Behmer.
 
3. Carl Gustaf Eketrä, anges vara kornett 1711 och bebor Önnestad Nr 30 1709-1711, trolovad 1709 i Önnestad med ryttmästare Anders Francks änkefru Maria Geringia. Maria är fadder när tullinspektör Fredrik Aqvilonius och hustru Catharina Eketrä döper ett barn i Önnestad 1711 (Catharina är enl. Elgenstierna syster till Carl Gustaf Eketrä nr 1).
 
4. Carl Eketrä, anges vara född o 1676 i Diurda i Kronobergs län (=Tjureda, den socken som Carl Gustaf Eketrä Nr 1:s far skrev sig till), blir antagen som soldat vid Norra Vedbo kompani och Jönköpings regemente 1714, återvänder från fångenskapen 1716 blind på ena ögat och ser lite med det andra, får avsked 1717, anges vara gift.
 
Teori:
 
A) Carl Gustaf Eketrä nr 3. är utifrån kornett-aspekten identisk med CGE nr. 2, men utifrån faddersuppgift 1711 samt kopplingen till Önnstads socken verkar han snarare vara identisk med CGE nr. 1. CGE nr. 4:s koppling ligger vid födelseorten, men det låter konstigt att en ryttare skulle bli kornett och sedan bli soldat.
 
Finns det någon som kan skilja dem åt, eller knyta dem samman?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-11-22, 22:25
Svar #21

Åsa Alderlöf

jag kan kolla upp det imorgon, men jag är ättling till anders magnus och brita behmer, vet ej om han hade en son m det namnet , men däremot daniel eketrä, som jag är ättling till , hade det det, tror jag , men jag kikar på det imorgon, eller vänta fem minuter, så ska jag kika i mina papper. åsa

2010-11-22, 22:29
Svar #22

Åsa Alderlöf

nils eketrä hade en son vid namn carl gustaf eketrä, hustru anna hillebard, men anders magnus hade ingen son med det namnet. åa

2010-11-22, 22:57
Svar #23

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Åsa!
 
Tack för svaret, det var det jag misstänkte, att Elgenstiernas uppgifter inte riktigt stämde. Kanske det står mer i de nya supplementbanden; det verkar finnas en hel del frågetecken kring ätten Eketrä.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-11-23, 13:15
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Markus! Det finns lite om CG2 (tab. 4) i Supplementet, som tydligen ska vara samma som din CG3. Det står om trolovningen med Maria Geringia och att de 1712 erhöll tillstånd att gifta sig. Han dör 1720 begr 20/4 i Ö Broby.

2010-11-23, 16:19
Svar #25

Åsa Alderlöf

hej igen. jag tittade nu i en elgenstierna över eketrä. där står det att anders magnus hade en son, men jag har nog missat det helt och hållet, så både nils eketrä och anders eketrä hade en son med det namnet, den ene dog ogift dock, maila mig på asaalderlof@live.se. så kan du få uppgifterna sen. C-G var 1 sonen till anders och brita . åsa

2012-04-17, 19:38
Svar #26

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I senaste Släkthistoriskt forum (nr 2, 2012) finns en artikel Fattigpojken som fick arbete vid hovet av Pelle A Frisk) som behandlar ätten Eketräs adlade stamfar Sven Månsson. Den innehåller en hel del märkliga påståenden. Jag ska inte gå in i detalj på artikelns innehåll utan vill ställa några frågor och göra lite påpekanden till seriösa Eketräforskare att fundera kring:
 
[color=0000ff]*vilka samtida eller nära ursprungliga källor finns för att Sven Månsson verkligen var född i Påvalsböle i Kimito socken i Finland ?[/color] Uppgiften finns i Elgenstiernas verk Den introducerade Svenska adelns ättartavlor del II s 542 som hänvisar till Wilhelm Gabriel Lagus Undersökningar om finska adelns gods och ätter (1860). Om någon har tillgång till denna bok så undrar jag vad Lagus egentligen skriver i sitt verk om Eketrä ?
 
*påståendet i artikeln att Sven Månsson (Eketrä) föddes 1562 - [color=0000ff]vilka källor bygger detta födelseårtal på?[/color] I Elgenstierna del II s 542 eller i rättelsebandet del I s 287 finns inget angivet födelseår.
 
 
Fadern till Sven Månsson uppges i ättartavlorna på riddarhuset (återgivet i Elgenstierna a.a.) vara Måns Helgesson. Denne med sin hustru Barbro är faktiskt belagd i Stockholm stads tänkeböcker.  
Jag återger här (eftersom Pelle Frisk inte observerat detta) vad den kunnige analytiske forskaren Torsten Berglund tidigare har skrivit under Anbytarforum: Släkter: Kungliga släkter: Johan III:s oäkta son redan den 13 mars 1999:
 
[color=0000ff]Som Kurt Edmansson påpekar ovan så har frågan om Sven Månsson Eketräs ursprung behandlats i SoH 1989:1, s 68-70, av Nils Fredrik Beerståhl som svar på en tidigare införd fråga i SoH:s frågespalt. Beerståhls svar är en sammanställning av ett antal indicier som om man så vill skulle kunna tyda på ett samband mellan släkten Eketrä och Johan III. Några starka indicier redogör dock inte Beerståhl för, och grunden för det hela är en obevisbar uppgift i Palmskiöldska samlingen att Sven Månsson skulle ha varit son till hertig Magnus (Om Palmskiöldska samlingen, se Olof Cronbergs artikel i Släktforskarnas årsbok 1998, s 147ff). Några uppgifter i genealogiska eller andra handlingar om att Sven Månsson skulle ha varit son till Johan III finns inte, utan hypotesen om att Johan III var fadern, är ett försök av sentida släktforskare att anpassa uppgiften om Vasahärkomst hos Palmskiöld till det faktum att Sven Månsson Eketräs föräldrar Måns Helgesson och Barbro Sigfridsdotter ägde jord i Kimito sn nära Åbo och att Johan som hertig residerade på Åbo slott 1556-63, vid den tid som Sven Månsson av dessa släktforskare antas ha varit född.  
 
De indicier som Beerståhl redovisar är: likheter i färgsättningen av ätten Eketräs vapen och Ekaättens vapen (Johan III farmors släkt), d v s blått, silver och rött som för övrigt är mycket vanliga färger i heraldiska vapen, att namnet Eketrä skulle anspela på Ekaätten, vilket dock är en anakronistisk feltanke eftersom medlemmarna av den på 1520-talet utdöda frälsesläkten aldrig använt släktnamnet Ekaätten, utan först senare tiders genealoger tillskrivit säkten detta namn efter gården Eka som var sätesgård för några av denna släkts medlemmar, att Sven Månssons sigill före adlandet (störtat ankare) skulle likna vasakärven, att tre av de sex till namnen kända barnen till Sven Månsson hette Gustav, Johan och Margareta, namn som finns i Vasaätten, men som faktiskt också tillhör tidens vanligaste namn, att namnen Måns och Helge inte finns bland Sven Månssons kända barn, vilket dock inte utesluter möjligheten att han haft fler barn som inte uppnått vuxen ålder och vars namn vi därför ej känner (se för övrigt den pågående diskussionen om s k bunden namngivning!), och slutligen att Johan III i ett brev till Sven Månssons far Måns Helgesson (som bl a var ladufogde på Kungsbro i Östergötland) omnämner Svens uppfostran och utbildning, vilket knappast behöver bero på särskild omsorg om Sven personligen utan är ett typiskt exempel från en tid där sönerna till kronans tjänare utgjorde en viktig bas för rekryteringen av nya tjänstemän i den framväxande förvaltnigen under Vasakungarna och att det därför låg i kronans intresse att dessa fick rätt utbildning genom att bl a praktisera inom förvaltnigen.  
 
Jag kan inte se att någon av dessa indicier skulle väga särskilt tungt. På Martin Casteruds fråga om indicierna som Beerståhl redogör för är tillräckliga för att göra en koppling mellan Sven Månsson Eketrä och Johan III i en antavla, så är svaret nej! Indicerna utgör inga bevis för släktskap och inga fakta presenteras som visar att Måns Helgesson inte var far till Sven Månsson. Att Sven Månsson skulle vara son till Johan III är en hypotes, och skall behandlas som en sådan tills eventuella bevis för en sådan filiation påträffas. Tilläggas kan att i Släktforskarförbundets skriftserie Svenska Antavlor nr 5/1997, antavla nr 233 Anor från Kinda härad (s 234 o 237) har författaren Bosse Lindwall valt att inte alls nämna spekulationerna om Eketräs Vasahärstamning. [/color]

2012-04-21, 14:10
Svar #27

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Två inlägg som gick över alla gränser för vad ordningsreglerna tillåter har tagits bort.

2012-04-21, 17:05
Svar #28

Åsa Alderlöf

finns många som ej delar n rosenbalcks åsikt. först och sta så finns uppgiften om att sven skulle ha vasa härstamning i en mycket gamla bok jag en gång lånat, skriven av jesper cruus, som baseras på hans anteckningar. en annan sak är att svens mor ej kan ha fått marken utan att någon gav henne den, för på 1500talet så fick ej bönder äga mark, det var bara för adeln. tror mig ej så maila herman lindqvist , jag har hört han nämna det i ett program, och vem som helst fick inte utbildning heller.  
 
och bilden i artikeln är tagen utav mig, vet ni var wälbyrdig betyder ? jag vet, av fin härkomst betyder det. och texten är ej dit målad i efterhand vad jag har fått reda på . en som var duktig på detta med utbild och uppfostran på den tiden var thorleif hellbom, och han var övertygad om att johan var fadern och måns fanns ju ej med alls, inte i samband med att sven kom till , han har ej någonsin befunnit sig i finland heller, mest i östergötland. så är det slut pratat om detta, säger bara vad jag tycker och pelle har rätt att ta upp detta , försvarar pelle till fullo, som tycker att det är märkliga omständigheter . man är varken naiv eller dum. måste ju ha funnits en anledning till att sven kom till sverige och snabbt steg i graderna. adjö

2012-04-29, 18:20
Svar #29

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Om nu påståendet om att Johan III var Sven Månssons far är korrekt undrar man varför inte inte Sven Månsson adlades Gyllenhielm i likhet med t.ex. Julius Johansson Gyllenhielm.
//Michael Lundholm

2012-05-18, 10:52
Svar #30

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Uppgiften att Sven Månsson, adlad Eketrä, var född i Påvalsböle i Kimito socken Finland är med stor sannolikhet konstruerad av Wilhelm Gabriel Lagus då han gav ut sitt verk Undersökningar om finska adelns gods och ätter och lät publicera och kommentera Jesper Mattsson Krus´ Förteckning öfwer Nye och Gamble Frelsis Landhböndher vthi Finlandh a. 1618 Helsingfors, 1860. Elgenstierna och Svenskt biografiskt lexikon i artiklarna om Eketräätten hänvisar till Lagus ifråga och dennes text om Sven Månsson Eketrä ser ut som följer nedan.
 
Först utdrag ur Jesper Mattssons godsförteckning observera att inga närmre biografiska uppgifter om Sven Månsson finns i denna förteckning ifrån 1618, om någon nu vill påstå eller säger sig ha läst detta däri:
 
sidan 27:

Lagus notkommentarer till uppgifterna på sidan 27 å sidan 142:

 
 
sidan 45:

Lagus notkommentarer till uppgifterna på sidan 45 å sidan 225:

 
Då W.G. Lagus sett att Sven Månsson Eketrä ärvt ett hemman i Påvalsböle by i Kimito socken efter sin moder Barbro Sigfridsdotter  så har han dragit en förhastad slutsats att sonen var född där. Under denna tid då W.G. Lagus samlade in material ur arkiv och tryck så var uppgifterna om fadern Måns Helgessons tjänst i Sverige inte kända, varför det föll sig naturligt att tro att Sven Månsson var född i Kimito socken. Tillnamnet Rospigg som Sven Månsson använt innan adlandet se Personhistorisk tidskrift 1948 tyder istället på att han var född och uppvuxen i Roslagen östra Upplands kustområde.

2013-04-24, 00:30
Svar #31

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
I Gårdsby kyrka döptes 1719-12-27 Ingebor Jonsdotter från Stojby Fogdagård. Bland faddrarna fanns ”jungfru Sophia Eketrä i Ekna” i Tjureda socken. Kan detta vara någon annan än Sofia Christina döpt 1702-02-02 på Bräkentorp som kom att gifta sig med underofficeren Ring? Hon skulle då vara dotter till Anders Eketrä och Britta Behmer?
 
I Gårdsby fanns vid denna tidpunkt fältväbeln Johan Ring, gift med Elisabeth Gyllenax. Paret vigdes 1717-12-27 i Gårdsby och fick tre barn fram till 1723. Är underofficeren Ring som Sofia vigdes med en släkting till denne Johan Ring?
 
Varför befann sig Sophia i Ekna?
 
Tacksam för alla ledtrådar som kan klargöra släktsambanden i början av 1700-talet för nämnde personer.
 
Med vänlig hälsning
Lars-Åke

2013-04-24, 10:25
Svar #32

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Det verkar väl troligt att det är Sophia Eketrä, dotter till Anders Magnus Johansson Eketrä och Brita Behmer, som du skriver, kan man hitta ett samband mellan Ringarna blir det ju ännu mer troligt. Jag har inte ens Sophias och underofficer Rings äktenskap registrerat  - när hände detta och barnen?
 
De enda Ring jag hittar i närheten av Gårdsby, något sånär samtida, finns i Mistelås - Johan Johansson Ring. Men jag hittar ingen koppling.

2014-01-01, 16:09
Svar #33

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Kornetten Carl Gustaf Eketrä död i Möllarp 1720, som diskuterats ovan, är inte son till Anders Gustaf Eketrä tab.4 i Elgenstierna utan till Nils Eketrä tab.9 och hans hustru Anna Hillebard.
 
I Östra Göinge häradsrätt (Kristianstad län) d.16 juni 1719, nr.3, uppvisar Kornetten välborne Carl Gustaf Eketrä ett brev, som hans moder välborna fru Anna Hillebard utgivet år 1718 på frälsehemmanet Möllarp, Broby socken, åt honom honom att nyttja och bruka.
I samma häradsrätt d.8 febr. 1721, nr.18, får man veta att fru Anna Hillebard hade förlänat Möllarp på livstid till sin nu avlidna son Carl Gustaf Eketrä.
 
Nils Eketrä och Anna Hillebard har också en dotter Beata Eketrä. Hon nämns i ett flertal vittnesmål i Västra Göinge häradsrätt d.14 och 15 aug. 1699, Extra ordinarie ting.
Målet handlar om bröderna Johan och Carl Gustaf Eketräs kidnappning av prästsonen i Önnestad Fredrik Aqvilonius, vilken bröderna Eketrä ansåg vara på väg att fly fältet efter att ha lägrat deras syster Catharina Eketrä.
En del våldsamheter förövas också. I synnerhet i prästhuset och av Carl Gustaf Eketrä, som till slut stoppas av brodern Johan och systern jungfru Beata Eketrä. Se t.ex. sid.73.
 
Bartold Hartviks första hustru Beata Eketrä är placerad med ett frågetecken som dotter till Anders Gustaf Eketrä tab.4 i Elgenstierna. Men när man nu vet att det finns en dotter Beata till Nils Eketrä och att det i målet i Konga häradsrätt d.4mars 1702 nr.67, som Niclas Rosenbalck meddelat här ovan, Bartold Hartviks hustru Beata Eketräs styvfar omtalas som Vitinghoff. Visserligen som majoren Samuel, men någon sådan kan jag inte finna. Dessutom är ej heller någon annan änka efter en Eketrä omgift med en Vitinghoff känd vid aktuell tid mer än Anna Hillebard. Så skulle åtminstone jag hellre vilja se Bartolds första hustru Beata Eketrä som dotter till Nils Eketrä tab.9
 
I ovanstående V. Göinge häradrättsmål år 1699 nämns också syskonen Eketräs halvbror Otto Reinholdt von Vitinghoff. Se sid.71, samt syskonens föräldrar välborne Kornetten Georg von Vitinghoff och dess fru Anna Hillebard i Skoglösa. Se sid.66. (Skoglösa i Önnestad socken).
 
Anna Hillebards son Otto Reinholt von Vitinghoff är också känd i Ö. Göinge häradsrätt d.16 okt. 1708 nr.176, där uti rätten inlades ett av Kaptenskan välborna fru Anna Hillebard och dess son Otto Reinholt von Vitinghoff d.12 juli 1705 utgivet köpebrev uppå frälsehemmanet Skogeröd nr.1 i Glimåkra socken.(Sålt till Sal. fru Sophia Maria Uhlfeldt)
 
Anna Hillebard har dessutom en dotter Catharina Vitinghoff gift med en korpral Swart.
Ö. Göinge häradsrätt d.8 febr. 1721 nr.18 - Välborna fru Anna Hillebard, jämte dess måg Corporalen Suart och dotren Fru Chatarina Vittinghof uppvisar ett köpebrev av d. 15 jan 1720 underskrivet och till handelsmannen herr Jöran Dunkler i Kristianstad utgivet, på frälsehemmanet Möllarp, Broby socken. Vilket fru Hillebard sin nu avlidna son Carl Gustaf Eketrä på livstid förlänt, men han henne oveterligen till handelsmannen förpantat (o.s.v).
Catharina Vitinghoff med make Corporalen Jöns Swart nämns också i Ö.Göinge häradsrätt d.5 nov.1723 nr.202
Birte Boström

2014-01-01, 19:41
Svar #34

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Ännu en dotter till Nils Eketrä och Anna Hillebard är Britta Eketrä gift med kvartermästaren Anders Siöling/Siölind i Önnestad. Deras son Nils Jörgen Siöling, döpt d.3 juni 1694 i Önnestad enligt attest av kyrkoherden därstädes, begär få ut sitt tillfallna fädernearv, som skall vara utlagt i avlidna kyrkoherden Paul Fris sterbhus, och vill Nils Jörgen att hans mosterman Fredrik Aqvilonius skall emottaga det på hans vägnar. Allt enligt V.Göinge häradsrätt d.19 juni 1711, nr.76.
Fredrik Aqvilonius är som bekant gift med Catharina Eketrä, dotter till Nils Eketrä och Anna Hillebard.
 
Britta Eketrä är känd i Önnestad katekismilängder 1696 och i Mantalslängden 1698 på Önnestad nr. 4, men är avliden enl. Mtl. 1699 då Anders Siölind skrivs som änkling.
Förutom sonen Nils Jörgen ovan är känd en son Lars f.1696, 5 veckor före jul och död 1701 i Önnestad.
Kvartermästaren Anders Siölind begrovs d.17 febr. 1707 Önnestad.
Birte Boström

2014-03-02, 22:50
Svar #35

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Riksregistraturet. Datum Malmö 11 Julius 1700.
Kongl. Maij:ttz Nådige Resolution uppå Öfwerst Lieutenantens Ädel och Wällbördig Lars Gyllenpamp underdånigst, Insinuerade memorial, beträffande någre angelägenheter wed Kongl: Maij:ts Norre Skånske Cavallerie Regemente.
/.../
5.
Kongl. Maij:tt samtycker i nåder at Corporalen Pär Smed må blifwa qwarteermestare under Ryttmestar Bornemans [=Sandby] Compagnie uthi Jonas Ehrenclos ställe som avancerat till Cornet, och Ryttaren [nr 84] Johan Eketrä effter honom Corporal. /.../
 
Källa: Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/617 (1700), bildid: A0039112_00778

2019-03-09, 15:48
Svar #36

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Datum Malmoe 18 Junius 1676
Till Gen. Lieutenanten Mörner för Corneten Eketrä
Carl/Rehnschöld
Wår ynnest
Eder lär intet okunnigdt wara Troo Man, huru såsom Cornetten under Adelsfahnan Nils Eketrä är wid sidsta Gen. Munstringen från sin tiänst licentierat[?] in till des han ifrån dhe beskyllningar som Qwartermästaren Ulfsax honom påbördat sigh purgerat hadhe. Och såsom han. förmedelst Hoffrättens dom för berörde beskyllningar alldelles är frijkiend worden, och derför nu hoos Oss und: anhåler at fåå sin tiänst igen , hwilken han begiärer wij alldeles finnom skiähligt; dy befallom wij edher härmed nådeligen, det I honom densamma igen uppdragen, låtandes honom sedan åthniuta alt hwad som andra aff hans condition, och han i förmågo af hans fullmacht åthniuta böör.
Carolus"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0038918_00360

Källa: Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/423 (1676)

***

"AflöningzLista Opå Adellens Rusttienst i Swerige och Öfwerstens Wälb: Johan Drakes Esqvadron, hwar effter Officerarne der under dess löhner Pro A:o 1676 hafwe att åthniuta Nembl:
/.../
3. [kompaniet]
Ryttmestare Jöran Ruthenskiöldh
/.../
Cornet Nills Johanss: Eketrä bekom:t affskiedh på Munstringen j Nÿkiöpingh in 9:b 675 istellet Johan von Nieroth."

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065737_00012

Källa: Krigskollegium, Militiekontoret, Avlöningshandlingar, SE/KrA/0009/A/G IV b/30 (1676)

***

Se även:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0300108_01961

Källa: Rullor 1620-1723, Registerkort över namn i rullorna, SE/KrA/0022/1a/3

***

"Cornet Nilss Eketrädh [Anm. "dödh d 13 Decemb." (1676)], avancerat till Leutnant under Hr Ryttmester Ruthenskiöldz Compag. i stellet Cornet Per Jonsson"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0053982_00130
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0053982_00144

Källa: Rullor 1620-1723, SE/KrA/0022/1679/2 (1674-1679)

***

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Eketr%C3%A4_nr_137

2019-03-09, 16:31
Svar #37

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Aflöningz Lista Oppå General Maijorens och Öfwerstens wälborne Hr Hans Isaac Ridderhielms anförtrodde Regemente Nårre Skåniske Cavallerie, hwareffter dess Öfwer- och Underofficerare sampt gemene Ryttare, likmätigt Kl. M:tz Indelningzwärck och Stat för bem:te Regemente, sine 1703 Åhrs Löhner hafwa att undfå och bekomma. Nembl.
/.../
8. [Sandby kompani]
/.../
Qwartermestare /.../ istellet samma dato [22 jan: 1703] ifrån Corporal af detta Compag:e Johan Eketrä som blef död d:n 9 Martij [1703]"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065762_00036

Källa: Krigskollegium, Militiekontoret, Avlöningshandlingar, SE/KrA/0009/A/G IV b/55 (1703)

2019-04-17, 18:18
Svar #38

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

Södra Skånska kavalleriregementet år 1693
Majorens kompani, rusthåll nr 20
"Anders Olufssons T: Petter Hörling för Ifwetoffta [nr 7, 7/16 mtl krono]
/.../
Peter Hörling, drunknadt in Julio A:o 1693, i stellet antagen Carl Gustaff Eketrä"

Källa: Regementsräkenskaper -1723: Sverige, Södra Skånska rytteriregementet (L, M) GI:12 (1693-1694) Bild 750 / sid 145 (AID: v914751.b750.s145, NAD: SE/KrA/0024030)


Se även:
År 1694: Regementsräkenskaper -1723: Sverige, Södra Skånska rytteriregementet (L, M) GI:12 (1693-1694) Bild 3940 / sid 98

2019-04-19, 21:14
Svar #39

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

Rulla år 1694. Norra Skånska kavalleriregementet. Överste Karl Gustaf Rehnschiöld.

[Sandby kompani]
"Häradt: Göinga
Sochn: Ignaberga
N:o Rusthåld: 30
Böndernes Nills Abrahamssons och Nills Bengtsons Tiena: Johan Eketrää för Wedhygget

Annotation på de Förändringar som wijdh Regementzmöten äro skedde
1691: Johan Eketrää blif:r underofficerar förmedelst Hans Excell: Fältmaskalkens Tilllåtelse I stället Anders Hann."

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054318_00360

Källa: Rullor 1620-1723, SE/KrA/0022/1694/6 (1694)

2019-04-26, 22:29
Svar #40

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Eders Höggrefl: Excellence och det HögLofl. Kongl. Krigz Collegium nödsakas iag härmedelst utj Ödmiukheet berätta, huruleedes Hr Major Månepenne, effter uprättadt Kiöpebref af d: 3:e Octob: 1685, till mig Försålldt ett Frällsehemman Sandsiön benembdt, uppå hwilket kiöp iag straxt betalte Fembtijo D:r SIlf:rmynt, Men då iag derutj sökte fåå Possession, blef iag underkunniogad, det Befallningzman Moberg igenom Laga medfart reedan deraf ägare blefwin war, at således iag bem:te hemman eij tillträda fick, eij häller mine uthlagde penningar igenbekom, hafwandes Hr Baron och Landzhöfdingen Högwälborne Hr Åke Ulfsparre [blev landshövding i Kronobergs län 1687] A:o 695 d: 7 Decemb: denne saak utj dhet Höglofl: Kongl. Krigz Collegium insinuerat, som hoosgående Copia närmare uthwijsar /.../
/.../
Anders Magnus Eketrä"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065976_00105 ff
[ https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065976_00007 ]


Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/62 (1698)

2019-10-14, 23:09
Svar #41

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Den 16 Decemb: [1696] hölts Ordin. Consistorium /.../
4. Uplästes Kongl. HoffRättens domb öfwer een qwinsperson be:d Catharina Arfwijdsdotter Eketrä, hwilken för twegifte war förskont från lijfsstraf och ibland annat saakfälter till uppenbara kyrkoplicht; den der nu remitterat wordt att undergå sin kyrkioplicht i S. Maria."


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0065096_00113
Stockholms domkapitel, Protokoll, huvudserien, SE/SSA/0148/A I/51 (1696)


2020-07-14, 20:22
Svar #42

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
"Extract af Protocollet, hållit på Stockholms Rådhus d: 13 Julii 1703 ./.
Aldenstund Catharina Eketrä befinnes wara så wanartig att hon förer ett oroligt lefwerne och så medelst kan förorsaka sig eller androm någon olycka. Ty skall hon uppå Tuchthuset insättias och der tillhållas att med spinnande förtiena födan till des hon af sitt bättre förhållande håpp och prof gifwer."

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054834_00302 ff
Källa: Stockholms Magistrat och Rådhusrätt, Kriminalmålsprotokoll, huvudserie, SE/SSA/0138/A 2 a/36 (1703)

EÄ tab. 10

2021-09-27, 20:42
Svar #43

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

Kalmar regemente 1686:
"General Munster Rulla uppå Capitein Johan Leÿonhielms Compagnie
Capitein Johan Leÿonhielm ifrån Leutenampt af H:r Capiten Bourdons Compagnie efter Kongl. Fulmacht d 4 Martij 686 i st: effter Arvid Eketrää, som är dödh blefwen.
Medh 2:ne munsterdrängar.
Jönekiöpingz Lähn
Wästra Häradh
Sandsiö Sochn Enganäs red. Donation /.../. Boställe"

Källa: Kalmar regemente: Militäravdelningen (F, G, H) DV:177 (1678-1692) Bild 970 / sid 1594 (AID: v731024a.b970.s1594, NAD: SE/KrA/0119001Ö)

"Capitein Arfwedh Eketräd; död den 13 Martij 1686 /.../"
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065747_00520
Källa: Krigskollegium, Militiekontoret, Avlöningshandlingar, SE/KrA/0009/A/G IV b/40 (1686)

EÄ, tab. 10

"Arvid Eketrä (son av Johan Eketrä, Tab. 2). Född 1642-05-18. Kapten. Död 1686-05-13. /.../"


Se även:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0066392_00327
Källa: Biografica, Mikrofilmade dossiéer, SE/KrA/1051/003/E/6

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0069603_00008 ff
Källa: Riksarkivets ämnessamlingar. Personhistoria, , SE/RA/756/756.1/E/I/E 10 a

2021-12-02, 19:34
Svar #44

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Specification Till Aflöningz Listans Formerande för Kongl. May:tz Smålandz Cavallerie Regemente /.../ för åhr 1707.
/.../
Wexiö Compagnie
/.../
Corneten med boställe Carl Gustaff Eketrä, mist sin tienst effter Gen: Krigzrättens dom d 28 Sept: 1707. Istället samma Dato Corneten utan boställe Johan Biörkman."

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065766_00151
Källa: Krigskollegium, Militiekontoret, Avlöningshandlingar, SE/KrA/0009/A/G IV b/59 (1707)

2021-12-10, 17:12
Svar #45

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"/.../ Anno 1709 d: 24 Septemb: trolofwade Sl: H:r Påhl Frijs tilsammans Een Cornet benämbd Carl Gustaf Eketrae och Een Rytmästares Andreae Frankes Änkefru wijd namn Maria Geringia uti åthskilliga Personer närwaru, strax derefter wijd fiendens landstijgning reste ofwannäme personer up til Småland, der at förblifwa öfwer winteren, sedan ienden utur kandet war utdrifwen, kommo de her neder i Skåne til sin Rusthåldz Gård belägen her i Önnesta by, i hwilken de alt sedan den tiden hafwa boodt tilsammans, och effter almänt tahl och rykte her i församlingen söka de säng och säte tilhopa, som äkta folch, iblant förlijkas de illa, iblant wäl, :/uppå sådan förargelse hafwa monga allareda stöt sig /: i det hänseende har iag kallat dem til mig till den ändan at utforska sanningen, om sådant rykte är af wärde äller eij, hwartil Mad: Maria Geringia swarar, at hennes trolofwade fästeman Eketrae har logemente i hännas gård icke annorlunda, än Een inqvarterat officerare kan logera i En anor mans hus, men den högste Guden är bäst bekant deras lefwerne; lijten tijd efter min ankomst Soliciterade af mig Ofwannämde Personer, om iag efter föregången lysning wille wijga dem, hwarpå iag begiärade at sij et rijktigt skijftes instrumentz efter Sl: H:r Rytmäst: Frank, och som Mad: Geringia det eij kunde framwijsa, sade iag til dem, iag äij tordes fyllest giöra deras begäran i kraft af Kongl: May:t Kyrkiolag, Eet par dagar der efter begärte H:r Eketrae och Mad: Geringia, dät iag wille admittera dem bägge til Her: H: Natward på een gång såsom et par äktefolk, eftersom de äro trolåfwade, beropandes sig der på, at Sl: H:r Påhl Frijs har det giordt, sedan de kommo neder fron Småland, hwaruppå iag swarade, at de skulle någon tijd förbijda, innan de kunne blifwa deelaktige af H. H: Natward;/.../
Äliest kan iag äij låta Eders Faderliga högwördighet och Max: V:dum Consistorium obemält wara, det Corneten Eketrae har tiänt i Påland wijd wår Arme sedan A:o 1700 intil förledit åhr, då han kom heem, kunne altså twiflas, om han är förlåfwat eller gifter i Påland, men ifron denna mistanken säger han kunna liberera sig med sin salighedz Eed; /.../
/.../

Önnesta d 17 Novem: A:o 1710./.
aldraödmiukaste tienare och trognaste förbediare hos Gud
Andreas Gemzaeus"

Källa: Domkapitlet i Lund (K, L, M) FIIf:24 (1710) Bild 2220 (AID: v234782.b2220, NAD: SE/LLA/13550)

2022-08-31, 09:57
Svar #46

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 15:04
    • Visa profil
Hej. En kommentar till Lars-Åkes och Tommys inlägg från 2013/2014.
Sofia Kristina Eketrä var gift med fältväbeln Börje Gustaf Ring som ägde 1/4 i SJöatorp i Hjortsberga sn (G).  De hade barnen Karl Mårten Ring och Beata Margareta Ring. Karl Mårten var född i Hårestorp och blev guldsmedslärling i Karlskrona. Beata Margareta var gift med länsmannen och sedermera tingsnotarien Jonas Humble från Vittaryd Norregård i Moheda sn.

Källor: Allbo hd dombok 1740, 1743 och 1755 [AID v464739.b4600 uppbud D, AID v464739.b6280 uppbud FF  och AID v464743.b3730 § 73].

2023-10-28, 16:19
Svar #47

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Consistorium d 6 Novemb. Anno 1712 /.../
§1. Inkallades the uti nästföregående Protocoll omrörde personer, Corneten Eketräd och Maria Geringia. Eketräd tillspordes när han fick afskied från Swänska armeen uti Polen? Rs: åhr 1708, då han tog wägen hem åth Swerige igenom Saxen, hwaräst han medelst opasslighet af sine blassur nästan ett åhr fördrögde. Frågades om han å then orten eller annorstädes der han wistatz, woro frij för annat äktenskap och gifftermål? Rs: ja. Förmantes wid dess wälfärd ock så kiärt honom woro undwijka det swåra straff som elliest påföllier att härutinnan tillstå sanningen. Hwarwid bem:te Cornete åtskillige resor betygade, sig från annat gifftermål aldeles frij wara, och att han, der osant af honom i så måtto nu berättades, med lif och wälfärd derföre häffta ock plickta.
Effter bem:te personers afträde, samt öfwerläggande härutinnan, slutades, att emedan desse så länge warit tillsammans trolofwade, icke annat heller af Eketräds enständige betygande kunde förmärkas, än att han till detta gifftermål war ledig, hwar om och uti H:r ÖfwerstLieutenantens Betuns uppwiste attest äfwen intygas, de ock elliest der wigsel blefwo dem förwägrad, äntå torde hända, icke kunde från sammanwistande med hwarannan afhållas; det ber:de Cornete och qwinnesperson, till förekommande af förargelse, och så wida denne Eketräd tagit sig uppå, med egit skadestånd att omgälla, der saken med annat gifftermål woro annorledes beskaffad, än han nu in för Consistorio uppå sitt egit samwete berättadt, tillåtas att warda sammanwigde. Hwaruppå de wordo sedan inkallade och påmintes i synnerhet Eketräd så wäl om thet som bemält är, som iakta(?) en enig sammanlefwnad sin emellan och att han att bättre kunde winna sin swaghet, borde sig om nykterhet beflijta; hwilket han ock lofwade sig skola effterkomma. och blef them sedan skrifwelse tillsagd till Kyrkioherden i Stenbrohult om tillåtelse att få sammanwigas. vid. N:o"

Källa: Domkapitlet i Växjö (F, G, H) AI:12 (1712-1715) Bild 1180 (AID: v1010591.b1180, NAD: SE/VALA/00507), se även bild 560 & 1150

2024-02-20, 12:14
Svar #48

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Rächning uppå de Carta Sigillate och Wastena Krigzmanshuus Penningar, som effter Hans Kongl. May:tts utgångne Placat Anno 1689 d. 31 December sampt senare allernådigste breef, äro wid Regementetz aflönande innehåldne så för Stabs Personer som och för Öfwer och Underofficerare wid Hans Kongl. May:tts Lijf Regemente Dragoner Anno 1705 för deras Avangementer ifrån första Tiden Regementet ähr blefwit uprättat.
/.../
Capit:n Gyllenklos Compag:e
/.../
Schergianten Carl Gustaff Eketrä
1700 d:n 1 Julij till Rustmästare
1703 d: 16 Martij till Furijer
1704 d:n 20 Maij till Förare
1705 d:n 11 Januarij till Schegiant"

Källa: Krigskollegium Krigsmanshuskontoret EXIIm:1 (1672-1831) Bild 1360 (AID: v1022530.b1360, NAD: SE/KrA/0014)

EÄ, barn tab. 4
"Carl Gustaf Eketrä.
Rustmästare vid livdragonregementet 1700. Förare vid livdragonregementet 1704 (Lk.). Fältväbel 1704 (Lk.). Sekundkornett vid Smålands kavalleriregemente 1705-02-11. Premiärkornett vid Smålands kavalleriregemente 1706-08-14. Avsked 1707-06-28. Död ogift."

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna