ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2008  (läst 2567 gånger)

2002-03-26, 18:39
läst 2567 gånger

Berit Nilsson

Eketrä Sven Månsson
 
Enligt Elgenstierna skulle Sven vara gift med myntmästare Anders Hanssons änka. Det kan ju ej vara Anders som var ledare för attentatet mot Gustav Vasa 1535 utan en namne.Finns några uppgifter om denna änka?

2003-08-02, 16:55
Svar #1

Gunnar Cederholm

Sven Eketrä
Anders Hanssons änka.
Berit tiden går.Här mitt svar,
Myntmästaren avrättades i Stockholm efter tortyr på kungens order 1536. Änkan lär ha gift sig med en Stockholmsborgare vid namn Sven Månsson enl. Bengt Hillebrand. Därav förväxlingen.
G Cederholm

2004-04-10, 09:01
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Eketrä, Christina var enligt mit familjeträ (utan årtal och datum etc.) en anmorder till mig gift med Joakim Stegling. Var Eketrä en släkt med rötter dvs. samma namn i medeltiden, som jag förstår att det kallas gammal adel? Vet någon om dessa två personer (stegling är ju en så ruskigt namn så det vågar man väl inte en gång söka på..he he) och om Christina Eketräs förfäder?
mv.h. Steve

2004-04-10, 10:12
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om ättens ursprung kan Du läsa i EÄ.
Christina Eketrä, född 1647, död 1716, var enligt EÄ gift med kaptenen Joakim von Stegling, från vilken hon blev skild. Även hans släkt finns med i EÄ. Om honom själv anges:
 Joakim von Stegling, till Åkerstad i Skeda socken och Tolefors i Kärna socken (båda i Ög.). Född 1647. Fänrik vid Södermanlands regemente 1669-12-22. Avsked 1671-11-05. Löjtnant vid C. C. von Königsmarcks värvade regemente 1672. Kapten vid von Platers regemente 1678-02-20. Död 1716 på Lidhem i Locknevi socken Kalmar län och begraven s. å. 14/2 i Locknevi kyrka. Gift 1:o med Christina Eketrä, från vilken han blev skild, dotter av kaptenen Arvid Eketrä, nr 137, och hans 1:a fru Christina Patkull, nr 237. Gift 2:o med Christina Gyllenadler, född 1661, död 1716 på Lidhem och begraven s. å. 3/3, dotter av biskopen Samuel Enander, adlad Gyllenadler, nr 655, och hans 2:a fru Brita Nilsdotter.
 
Lycka till med Dina forskningar i EÄ och glöm inte att kontrollera kompletteringar som jag angivet på annan plats.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-03-16, 08:39
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vem var Beata Eketrä(d) dotter till ?
Uppgiften i Elgenstierna är inte korrekt (hon står med frågetecken dock). Nya rön har framkommit som kanske kan kasta ljus på hennes börd:
 
Konga härads dombok (GHA) 1702, laga ting 4/3; 67§:
Upplästes Msr Barthold Hartwijks
ingifne skriffliga protest emot hygna-
löfs Storagård Crone Rusthåldz köp som
deß hustrus Beata Eketräds Stiuf-
fader Majoren wälbne herr Samu-
el von Vittinghoff sållt, men bar-
nen påstås wara arfstagne till
och han alltså å sin hustrus wägr
intro fatalia klandrar, men
som samma Rusthålld Crone ähr,
ankommer det ickre widare Rättens
utgörande.
 
Vem är denne välborne major Samuel von Vittinghoff som var Beata Eketräs styvfar?

2005-03-19, 13:41
Svar #5

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Jag hittar honom inte under Fittinghoff i EÄ. Dock finns medlemmar av denna ätt i Kristvalla (H) vid denna tid.

2005-06-07, 15:07
Svar #6

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Niclas Rosenbalck!
Jag vet heller inte vem Samuel von Vittinghoff var, men jag kan bidraga med följande:
Min anfader, löjtnanten vid Kronobergs regemente Christopher Arvidsson Elfman gifte sig 1703 i Jät (Kronob. l.) med en viss Katarina von Vittinghoff. Nu hör till saken att löjtnantens broder, fiskalen Arvid Arvidsson Elfman (fram till 1698? bosatt på cronogården i Kalvsviks socken, var gift med Anna Hartvik vars broder var den Barthold Hartvik som du nämner i ditt inlägg av den 16 mars. Måhända är ovannämnda Katarina von Wittinghoff en dotter till Samuel von W? Möjligen tillhörde han någon gren av ätten Fittinghoff/Wiettinghoff som inte var introducerad på det svenska riddarhuset och är därför okänd för Elgenstierna?
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2006-01-02, 17:25
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Konga dombok (VaLA) 1692 11/10; 2 ?:
Bewilliades wälborne Jungfru Margaretha
Stråle laga faste på Tweta Backagårdh som
hon kiöpt af Corneten welborne herr Georg vitting-
hoff och de? Fru welbne Fru Anna Hillebard
sampt hennes Son herr Jahan Eketräd som förmyn-
dare för sina Syskon för penningar 200 Dr
och kiöpebrefwet dat: den 15 Octobris 1690 vijsar
warandes penningarne mäst länte uthj Sahlig
herr Majorens Johan Eketräs tijd, gården är
uthan klander lagbuden och lagstånden
och Chronan ...  ?
....? (filmen mörk de sista två raderna; se originalet)
 
I Elgenstierna finner vi följande om Anna Hillebard: hon levde ännu 1703 och bosatt i Skoglösa, Önnestad sn (i Skåne); var gift 1: o med löjtnanten Nils Eketräd (död 1676 efter blessyrer erhållna i slaget vid Lund; son t majoren Johan Eketräd och Karin Bröms); g. 2: före 1687 med kornetten Georg Fitinghoff (~von Vietinghoff) (död 1716 11/2 på Hönjarum, Osby sn).
 
Namnet Samuel Vittinghoff i Konga dombok 1702 kan vara en felskrivning för Georg (Jöran). I så fall är Beata Eketräd en dotter till Nils Eketräd som uppges ha sex efterlevande omyndiga barn år 1690 (varav endast tre är kända till namn och knappa öden av Elgenstierna , del II s 544, tab 9).

2006-04-12, 17:31
Svar #8

Susanne Kurtson (Kurtson)

Av Susanne Kurtson (Kurtson) onsdag den 12 april 2006 kl. 17.30:
Till Steve Palmquist och Olle Elm!  
Arvid Eketrä hade även en oäkta son med Beata Gudmundsdotter. Han fick namnet Johan Arvidsson och föddes när Arvid var ogift 1678.  
Det är en anfader i raka led ner till mig.  
Med vänliga hälsningar,  
Susanne Kurtson

2006-05-12, 17:57
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag är på jakt efter Beata Christina Hartvig, född 1718, som tydligen ska vara dotter till Barthold Hartvig och Brita Maria Eketrä.
Kan någon tala om för mig var hon var född?

2006-05-12, 18:57
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hovmantorp C:3, s 177, födelselängd år 1718:
8de Sönd.n Effter Ttis Christnades Book-
hållarens Hr Hardtvyks barn i Lindehult
vidh N. Beata Christina. Tes. Hr Fiskalen
Jacob Schmilou Hr Föraren Jonas Sig
gonius ock Måns i Lindehult. Madam
Jngier Hielm h: Jngiär i Ormsshaganäs
ock Pigan Elisabeth Samuelssdotter

2006-05-12, 19:04
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Rättelse: s 147 (inte 177!) (se Genlineid 229.26.57700).

2006-05-12, 23:59
Svar #12

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Tack för det Niclas.  
 
Du vet väl inte möjligtvis var Beata Christina födde sina barn också? Hon fick 3 döttrar på 1840-talet, Karin, Maria och Sophia Christina.

2006-09-24, 14:46
Svar #13

Utloggad Mikael Wennersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 235
  • Senast inloggad: 2018-08-03, 21:31
    • Visa profil
Hejsan Alla eketräforskare!
Här komer en fundering om Eketrä. Har i min släktforskning en Anders Kindberg född 1714 och Brita Stina Eketrä född 1714 och bodde i Örebro 1738 där dem fick en avkomma till mig som hette Anders Wilhelm Kindberg. Min fråga. kan man hete Eketrä utan att tilhöra adeln. Hittar inte denna Eketrä i Elgerstiernaboken. Hoppas på sver. Mvh MIkael Wennersten

2007-06-15, 21:30
Svar #14

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Hej!
Olle Elm och Steve Palmquist skrev här för flera år sedan om Joakim von Steglings maka Christina Eketrä. Jag har i Fagerhults socken stött på en Christina Arvidsdotter Eketrä, som jag tror är identisk med denna kvinna. Jag tror att det ligger till så här:
Christina Arvidsdotter Eketrä, född ca 1672, död 1756 i Medelgärde, Fagerhults socken.  
Gift först med Joakim von Stegling, från vilken hon blev skild.  
Gift 1697 med korpralen Per Jonsson Ising i Byrum, Tveta socken, Kalmar län.
Gift 1702 med Sven Knutsson (f 1677 i Horna, Fagerhult, d 1711 i Lilla Skulebäck, Fagerhult).
Gift 1717 med Johan Henriksson Wulfsleger (f ca 1694, d 1757 i Medelgärde).
Barn i äktenskapet med Sven Knutsson:
1. Karin Svensdotter, f 1703 i Medelgärde. Gift 1748 med Jon Torsson.
2. Maria Svensdotter, f 1705 i Medelgärde, d där 1739. Gift med Sven Danielsson.
3. Sven Svensson, f 1708 i Medelgärde.
4. Per Svensson, f 1710 i Lilla Skulebäck. Gift 1735 med Catharina Elisabeth von Nieroth.
 
Är tacksam för kommentarer.

2007-09-08, 15:09
Svar #15

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Niclas, att anta att Samuel är en felskrivning för Georg är väl lite långsökt då det inte direkt finns något som tyder på att det skulle vara samma person det är fråga om? Visserligen var det inte helt ovanligt att man lade sig till med en högre titel än man var berättigad till men just i domboken verkar väl en uppgradering från kornett till major mindre sannolik?
 
Nichlas, det var intressanta uppgifter som är nya för mig, du får gärna skriva lite mer om dina antaganden, vigslarna osv.
 
Jag har inte Elgenstierna framför mig men fanns det måhända två Arvid Eketrä? Jag har noterat att Johan Eketrä och Karin Bröms [härstammar själv från en dotter till detta par men har inte lagt någon större energi på att utreda mina adelsanor] hade en son Arvid som var kapten och avled på Väsby i Horn (E) 1685. Han torde väl vara far till den Kristina Arvidsdotter Eketrä som avlider i Fagerhult (H) 1756.
 
Dock anger Olle Elm i ett tidigare inlägg ovan att Joakim von Steglings hustru Kristina Eketrä är född 1647 och död 1716. Rör det sig verkligen om samma person och varifrån kommer dödsåret? Kan detta istället vara Arvid Eketräs syster Kristina som gift om sig efter att hennes första man Francis Drummond avled 1656?
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-09-08, 22:36
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Vincent,
Uppmärksammar att jag nämns här:
Citerar ur Elgenstierna (EÄ) under adl ätten Eketrä:
 
Christina. Gift med kaptenen Joakim von Stegling, nr 1093, från vilken hon blev skild, i hans 1:a gifte, född 1647, död 1716.
Denna Christina anges av EÄ som dotter till:
Arvid Eketrä till Väsby, Horns socken, Östergötlands län samt Skärfvete, Stenberga socken, Jönköpings län, (1642-1686) i hans gifte med Christina Patkull, dotter av översten Patrik Patkull, nr 237, och Ester Silfversparre, nr 99.
 
Jag har själv inte undersökt uppgifterna eller kontrollerat kompletteringar och rättelser.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-09-09, 10:24
Svar #17

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej Olle!
 
Förstod att du hämtat uppgifterna från Elgenstierna, var inte meningen att det skulle verka som det kom direkt från dig. Ibland anger Elgenstierna källor men tydligen inte i det här fallet. Årtalen 1647 och 1716 har du råkat blanda ihop lite i ditt inlägg ovan då de torde avse Joakim von Stegling och inte Kristina Eketrä. Var det verkligen hans första hustru (finns det något som styrker detta?) så har nog Elgenstierna trots allt blandat ihop denna med sin namne och faster.
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-09-11, 08:44
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Vincent!
 
Du har alldeles rätt att det kan vara en förhastad slutsats att anta en felskrivning i domboken av både förnamn och titlar eftersom det inte finns mer än kopplingen till Eketräsläkten  som tyder på att det skulle vara samma person (Georg Vitinghoff - Samuel Vitinghoff).
Däremot är felskrivningar, både på namn och titlar (speciellt på officerare), vanligt i domböckerna (tyvärr). Georg Vitinghoffs dödsnotis finns i Osby dödbok 1716:
 
 
Eftersom ingen annan koppling Eketrä-Vitinghoff f.n. finns belagd antog jag därför som en arbetshypotes att det är en felskrivning av namnet. Har du några källuppgifter om andra Eketräd som inte nämns i Elgenstierna?  
Det borde vara en lätt sak att verifiera/falsifiera en eventuell felskrivning eftersom rusthållet Högnalöf storegård (Uråsa sn) som nämnde Vitinghoff säljer och som tillhört Bartholds hustrus syskon (Beata Eketräs hel - eller halvsyskon) borde finnas belagd med ägare tidigare.  
Bra uppmärksammat! Konstruktiv kritik tas tacksamt emot.

2007-09-11, 22:03
Svar #19

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej Niclas!
 
Yes, det verkar vara en vettig utgångshypotes men inte mer i nuläget. Som du säger så kan ägandeförhållandena kring Högnalöf bringa klarhet i frågan. Måste också påpeka att det var inte Georg Vitinghoffs dödsdatum som jag menade när jag skrev mitt inlägg ovan utan du råkade skriva fel datum på Kristina Eketrä vilket är lätt hänt när man läser EÄ. Vet inte om vi missförstod varandra där. Hur som helst tror jag fortfarande vi har att göra med två Kristinor i två olika generationer - Arvid Eketräs dotter i Fagerhult och hans faster gift med Drummond och Stegling. Måste poängtera att jag inte har några belägg för detta utan det verkar endast kronologiskt sett mer sannolikt.
 
Jag har personligen inte läst domböcker i någon större omfattning från många olika delar av landet men dock ett stort antal volymer för ett par härader och där har jag inte träffat på en enda grövre felskrivning vad gäller namn och titlar utöver olika stavningar, särskilt av utrikiska namn.
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-09-12, 08:01
Svar #20

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Vincent!
 
Hängde inte med när du skriver att jag tog fel på dödsdatum för Kerstin Eketrä ? Jag har ju inte nämnt henne ovan.... utan diskuterar  kopplingen Hartwich+Eketrä till Vitinghoff.  
 
Ditt utkaste lösa antagande  att Kerstin Eketrä i Rottne kvarn (som du kallar Kristina Eketrä, hon kallas i orginalkällorna Kerstin (~Kierstin)) efter Frans Drummond var gift en andra gång med Joakim Stegling är ej korrekt. Hon fick en ny make, så långt är dock allt korrekt.  
 
I Rottne kvarn i det som till 1779 var Södra Rottne socken, men i och med sammanslagningen med Norra Rottne kom att benämnas Söraby, bodde under 1600-talets andra hälft en gårdsfogde Per Eriksson Hane, tidigare bosatt i Stenberga socken. Han anges i Svenska adelns ättartavlor del 8 av Gustaf Elgenstierna ha varit gift med en dotter till lågfrälsemannen Gustaf Ulfsax till Skäggeby, Alseda sn och dennes fru Iliana Rääf.
Enligt Norrvidinge dombok 1660 anges han vara svåger till välborne Johan Eketrä (1629-1669) till Vartorp, S. Rottne sn och då nämns även en son till Per vid namn Gustaf. Johan Eketräs syster Kerstin (~Christina) Eketrä var bevisligen bosatt i Rottne kvarn (gården fick hon förresten vid arvskiftet efter fadern) och levde där ännu 1698 ss änka (Norrvidinge dombok). Hon var åtminstone på 1650-talets början gift med kvartermästaren Frans Drummond (Dromund) som avled i Neumark i augusti år 1656. Denne bodde i Bo, Stenberga sn. Enligt Växjö domkapitels arkiv (1657:338) hade Kerstin Eketrä i Stenberga inlåtit sig i lägersmål med gårdsfogden på Salshult Per Eriksson och med honom avlat barn som föddes 1657 om pingst i otid och dött. Denne Per Eriksson kallas felaktigt i någon rättelsetillägg till Ulfsax i Släkt och Hävd för Haxe eller Hake, men heter bevisligen Hane. Kerstin Eketrä har sedan valt att gifta om sig med sin lägersman, den ofrälse fogden Per Eriksson Hane i ett hans andra gifte. Mantalslängderna nämner också sedan i samband med flytten ifrån Stenberga till Rottne kvarn fogden Per med hustru Kirstin i Rottne kvarn.
 
Domböcker har jag läst både kors och tvärs över hela landet och visst vimlar det av skrivfel av namn, titlar, ja till och med rena sakförhållanden kan bli fel - ett kritiskt öga är alltså viktigt.

2007-09-12, 10:21
Svar #21

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej Niclas!
 
Ber så mycket om ursäkt, det var jag som skumläste lite hastigt. Kristina (vilket ju iofs är samma sak som Kerstin) Eketräs levnadsår nämndes inte av dig utan av Olle. Som du skrev var det bara ett antagande eller förslag från min sida och ingenting mer. Om hon ska ha varit Joakim von Steglings första hustru så har jag fortfarande svårt att se att hon skulle ha varit dotter till kaptenen Arvid Eketrä och densamma som gifter om sig tre gånger och sedan avlider i Fagerhult. von Stegling kan ju förstås ha gift sig sent och deras äktenskap varade endast en kortare tid, har någon närmare upplysningar om detta?
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2008-09-20, 19:31
Svar #22

Åsa Alderlöf

hej  
 
hur vanligt är eketrä som namn? jag är släkt med den mikael wennersten , som har skrivit här på forumet, men ingen har svarat hnm? Varför. jag tyckte det var intressant det han pratar hnm.
 
åsa

2008-09-21, 18:06
Svar #23

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Åsa, svaret på frågan är ja, visst kunde man heta Eketrä utan att tillhöra den adliga ätten. Det fanns i stort sett inga legala hinder för gemene man att anta och använda adliga efternamn även om man inte var adlig före tillkomsten av 1901 års namnlag. Se vidare mitt inlägg 18 augusti 2008 under disskussionstråden Kunde man anta vilket efternamn som helst inom ämnesrubrikerna: Språk, ord och namn » Personnamn » Efternamn.  
 
Gustaf Elgenstierna har listat ett antal personer med namnet Eketrä, som inte kan knytas till den adliga ätten (se G Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, bd 2 (1926), s 544), och även de helt nyligen utgivna supplementbanden innehåller uppgifter om ytterligare personer som saknar känt samband med den adliga ätten (C Szabad, Supplement till den introducerade svenska adelns ättartavlor, bd 1, 2008, s. 287-289).
 
(Meddelandet ändrat av tbd den 21 september, 2008)

2008-09-21, 20:20
Svar #24

Åsa Alderlöf

hej
 
tack för svaret, torsten.
 
åsa

2008-09-22, 13:33
Svar #25

Åsa Alderlöf

hej
 
jag bara vet att min förfäder var nämnd med namnet löjnant eketrä, och hans dotter hette brita christina eketrä, jag tycker själv om man bara skriver löjnant eketrä som fader, då är det något skumt.
 
åsa

2008-09-22, 13:43
Svar #26

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Mja, det får nog ses som rätt normalt att prästen kan ha skrivit bara löjtnant Eketrä på (gårdens namn) i födelseboken. Däremot lär löjtnanten ha sina förnamn angivna i husförhörslängden.

2008-09-22, 16:55
Svar #27

Åsa Alderlöf

jaha, så du tror att jag ändå kan ta reda vad han hette? för 1719 fanns det ju inte husförhör eller hur ? eller ? tacksam om man kan få hjälp med detta, kanske. Hur vanligt var eketrä igentligen ? på 1700talet?
 
åsa

2008-09-22, 19:55
Svar #28

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Han kan nämnas vid förnamn vid andra barns födelse, vid sin död eller vid vigsel. Det kan också vara värt att kolla om det finns någon bouppteckning. Med tanke på att han är löjtnant bör du också kolla vilka regementen som finns i trakten, och vilka officierare de har. Där kan han finnas med.

2008-09-22, 21:04
Svar #29

Åsa Alderlöf

ja, jag har kontaktat soldatregistret mm, hans dotter var född i örebro 1719-12-27, se du, modern hette elisabeth asker enligt mikael wennersten. men han har ej försökt igen, men jag tror jag är en aning envisare än hnm kanske, men det är intressant, dock.
 
åsa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna