ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2005  (läst 2978 gånger)

2004-05-23, 18:02
läst 2978 gånger

Göran Johansson

Hej Anders. Släkten Duse förekommer på många platser i Småland. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Släkten är sagts ovan ganska dåligt utforskad.
 
I ett av mina inlägg ovan påstod jag att gästgivaren Jonas Duse i Stockatorp var död 1693. Det är fel. Det var hans första hustru som då var död. Straxt därefter torde han ha gift om sig med Ingrid Nilsdotter. År 1704 registrerades vid tinget ett testamente till hans nuvarande hustru Ingred Nilsdotter.

2004-05-23, 23:23
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Udde Andersson Grijs till Karleby, Kisa socken (gift med Cecilia Bengtsdotter Duse), som Göran Johansson nämner som säljare av Nedre gården Hjärtaryd, Korsberga sn, och på samma sida förekommande Margareta Andersdotter Grijs (änka efter Peder Månsson Duse), är syskon.  
 
De är barn till befallningsmannen på Vadstena Slott, Anders Persson Grijs till Sätra, Röks socken, adlad av Johan III men sannolikt ointroducerad (se vidare mitt inlägg under släkter: Grijs/Griis). Han nämnes under beteckningen Östgötasläkten Grijs hos Elgenstierna, men flera av hans barn kan visas ha egendomar i Västbo härad i Småland [Almquist: Frälsegodsen...], inte långt från det område i gränstrakterna av Småland och Halland, där medlemmar av ätten Grijs (av Halland) är bosatta.

2004-05-27, 20:21
Svar #2

Göran Johansson

Gabriel Duse igen! Om man antar att namnet Duse trots allt ska härledas från dennes och sysslingen Zackarias Duses fädernesläkt så bör Sven i Stockatorp (inlägg ovan 22 maj) vara herrarnas första gemensamma ana på fädernesidan. Zackarias Duses fars antas ha varit skräddaren Fredrik Duse i Växjö. Men vem var hans farfar?
 
Bengt Duse d. 1618 (Niclas Rosenbalcks inlägg ovan) var gift tre gånger. Han tycks ha blivit skild (dock aldrig laghligen) från sin första hustru jungfru Märta Nilsdotter som ännu i sept. 1597 skrev sig till Beestorp.  Med henne tycks han ha haft barnen Nils, Knut och ytterligare ett barn, till namnet okänt (arvsförlikningen 1618). Det torde väl vara tänkbart att detta tredje barn kan vara just  Sven i Stockatorp. Såvitt jag förstår så lägger kronologin inga hinder i vägen för en sådan tanke. Beestorp (Bestorp) ligger dessutom , om jag inte tar helt fel, i Korsberga socken och ganska nära Stockatorp vilket ytterligare skulle tala för just ett sådant släktsamband.
 
Finns det någon som kan bekräfta att det är Bestorp i Korsberga som var Märta Nilsdotters hemvist? Finns det någon som känner till något om den s.k. Bestorpssläkten?

2004-05-27, 22:32
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ang Bestorpssläkten anges i Almquist, Frälsegodsen, Säterier, i registret:
se Christer Nilsson, Kerstin Christiernsdotter, Nils Christersson, Nils Persson och Åke Christersson.  
Vid en hastig koll ser namnen ut att höra samman med Bestorp delat mellan Kärda sn och Forsheda sn i Östbo resp Västbo hd.  
 
 
Se vidare Almquist.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-05-28, 20:15
Svar #4

Göran Johansson

Tack Olle, du är alltid att räkna med. På Lantmäteriets karta (på nätet) finner jag Bestorpasjön men inte Bestorp. Säteriet torde väl ha legat vid sjön.
Vänlig hälsning
Göran

2004-05-28, 21:33
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Efter lite letande tror jag jag knäckt gåtan.  
Åminne gård, ägarelängden är känd sedan 1560-talet. Åminne gård som gick under benämningen Bestorp till 1824 fick sitt nuvarande namn i samband med ett ägarbyte. (Jmfr här).  
F ö vill jag understryka vikten av att läsa Almquist, Frälsegodsen, säterier ang Bestorp. Texten är dock så krånglig att jag avstår från att försöka sammanfatta.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-05-29, 09:33
Svar #6

Göran Johansson

Tack Olle, frågan får anstå tills det blir vardag. Undras varifrån gårdsnamnet Åminne kan vara hämtat.  
Trevlig pingst  
Göran

2004-05-29, 10:36
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Frågan om Åminne verkar ha varit på tapeten tidigare - Jmfr här - Meddelande från Jan Ekstrand - lördag den 06 mars 2004.  
Men en åmynning ligger väl här ...

Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-06-07, 21:35
Svar #8

Göran Johansson

D. 29 Decemb: föddes h:r Commissarien Duses barn på Tjufweboda och christnades d: 1 Jan 1714 kallades Erick wit: H:r Canut Hahn (desigantus) pastor i Bringetofta, Madame Elisabet Wassenia, Caisa Melander, pigan Ingebor i Kull.
 
Det handlar om mantalskommissarie Gabriel Duses son Ericks (senare postmästare i Växjö) dop. Bringetofta ligger rel. långt ifrån Kalvsvik. Vilka var dessa dopvittnen? Någon som vet?

2004-06-07, 22:07
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Knut Hahn, kh i Bringetofta, (f. 1671 d. 1734) var son till Kristina Knutsdotter Hahn och bonden Abraham i Snäshult.  
Elisabeth Wassenia (1672-1732) var gift 2:o i Jät 1709 med ovanstående kh. Gift 1:o med Samuel Richardsson Wederborg, kh i Kalvsvik, död före 27/8 1707.
Caisa Melander är troligen densamma som Catharina Melander, (1702-1740) gift i Kalvsvik 1721 med jägmästaren i Kronobergs län Carl Lambert Jernsköld (1693-1747).
(Källa: Smol. Ups.)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-06-14, 20:38
Svar #10

Göran Johansson

Smålands handlingar, Korsberga sn, Stockeberga hel gård  
årlig ränta:
1555 Mons Persson
1568 Per
Tiondelängd:
1568 Suend
 
Niclas Rosenbalck eller någon annan kunnig forskarkollega. Skulle Mons Persson kunna var identisk med Måns Duss (tab. 1 adl. sl. Duse enl. Elgenstierna)?  1569 förekommer två namn på bonden i Stockatorp Per (årlig ränta) och Suend ( tionde). Kan en av dem ha varit ägare och den andre brukare?
 
I skriften Äldre Svenska frälsesläkter under  ätten Liljesparre skriver författaren att Per Duse (gift med Ingrid Larsdotter, dtr till Lars Ambjörnsson) bodde i Lerike i Tjureda sn, Östra hd år 1553 och hänsvisar till en uppgift i Almquists Herrgårdarna i Sverige under reformationstiden. Tjureda sn har väl aldrig tillhört Östra härad, eller ...?

2005-06-14, 11:10
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag kan komplettera lite om Duse i Sölvesborg (se äldre inlägg). I mtl 1728-1733 finns skomakaren Erik Duse, men försvinner sedan. Hos Erik finns 1728 brodern Duse, 1733 som ogift hattmakare Måns Duse fortfarande hos brodern. Måns Duse gifter sig 1733 30/10 i Åhus med Catharina Nericia, och de lever sedan i Sölvesborg.
 
Vilka är föräldrar till bröderna Erik och Måns Duse?
 
(en Konrad Kraak är handelsman och färgare i Sölvesborg, född 1740/47, död 1818 22/10)

2005-07-04, 21:55
Svar #12

Carl-Fredrik Roos

Hej Kul att det är en sådan diskussion om familjen Duse. Den är som sagt en outforskad släkt. Det finns tre grenar av familjen, En adlig huvudgren, två ointroducerade grenar, en växjö gren och en högst levande och framgångsrik Gotlandsgren. Gotlandgren kommer från Kalmar med Sven Duse. Sven Duse farfars far skall ha hetat Andersson Duse och vara en son till Anders Duse, Han hade 9 söner som stupade i polska och ryska krigen som ägde rum  på 1640-1650 talet. Dessa söner måste ha utskeppats från Kalmar, där vissa tjänstgjorde i finska regementen. Ätten skall även finnas i Polen. Vi i Gotlands Dusarna söker efter fler ledtrådar i Småland så vi skulle vara tacksamma för alla ledtrådar vi kan få. Enligt svensk lag vilket även i högsta grad gällde på 1600-talet få man ej ta sig ett adligt levande efternamn då det är skyddat enlig lag, så att alla dusar måste vara släkt, Anledningen att alla inte introducerades kan bero på ekonomiska medel, då den adlade själv fick stå för kostnaden. Dessutom var Christer Duse 1624-1672 inte populär i Kalmar då han pressat befolkningen på pengar.

2005-07-04, 22:00
Svar #13

Carl-Fredrik Roos

Hej Kul att det är en sådan diskussion om familjen Duse. Den är som sagt en otforska släkt. Det finns tre grenar av familjen, En adlig huvudgren, två ointroducerade grenar, en växjö gren och en högst levande Gotlandsgren. gotlandgren kommer från kalmar via Öland  med sven Duse. Sven Duse farfars far skall ha hetat Andersson Duse och vara en son till Anders Duse, Han hade 9 söner som stupade i polska och ryska krigen som skede på 1640-1650 talet. Dessa söner måste ha utskepats från Kalmar, där vissa tjänstgjorde i finska regementen. Ätten skall även finnas i Polen. Vi i Gotlands dusarna söker efter fler ledtrådar i Småland så vi skulle vara taksamma för alla ledtrådar vi kan få. Enligt svensk lag vilket även i högsta grad gällde på 1600-talet få man ej ta sig ett adligt levande efternamn då det är skyddat enlig lag, så att alla dusar måste vara släkt. Det kan tillägas att Duse kom till Gotland i slutet av 1790-talet

2005-07-05, 08:48
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tillnamnet Duse under senmedeltid och fram till 1600-talet var inget släktnamn i modern mening. Namnet kunde upptas av sins emellan obesläktade familjer, liksom det kunde ärvas via mödernet. Det fanns inga regler som skyddade dylika tillnamn enligt lag. Säkerligen fanns det flera släkter Duse i Småland varav en blev adlad. De andra är ofrälse släkter. Adelskapet för den ena släkten, den som härstammar ifrån häradshövdingen Peder Månsson Duse (levde 1560), har föranlett att andra släkter Duse, som möjligen är grenar av den adliga flera generationer före adelskapet, har hävdat sig tillhöra den adliga (se bla om kyrkoherde Zacharias Duse i Tolg (död 1772) påstådda legitimisering som nämns i Elgenstierna).  
De olika Dusefamiljer jag på rak arm kommer på finns i följande områden/platser:
*Borlanda, S. Rottne sn under 1500- o 1600-talet
*Moshultamåla och Påvelsmåla, Algutsboda sn tidigt 1600-tal  
*Stockatorp, Korsberga sn
*Öljemåla, Linneryd sn 1500- o 1600-talet
*den adliga Duse med besittningar i bl a Korsberga sn
 
Ovan nämner Carl-Fredrik Roos om att Gotlandsgrenen härstammar ifrån en Sven Duse i Kalmar vars farfars farfar ska ha hetat Anders. Kan han ge mer info om detta - tycker känna igen namnet Anders Duse ifrån min egen forskning ur Konga domböcker ifrån 1600-talet. En Anders Duse förekommer bla i Moshultamåla år 1642.

2005-07-05, 13:00
Svar #15

Carl-Fredrik Roos

Kul att det finns så mångs inresserade om familjen Duse. Vi tillhör en Gotlandsgren av familjen och redan på 1920-talets gjordes en utredning av släkten Duse av direktören Herman Duse, då vi kom tillbacka till Sven Duse född 1683 i kalmar län, omnämnd på 1710-talet som skogsvaktare på Öland gift med en Kyroherdedotter. Men i brist på pengar gick han inte vidare.  Min morfar Lars-Eric Duse fick på 1960-talet en muntlig uppgift författaren Gunnar wirsell kommit att Sven Duses farfar far skall ha hetat Andersson Duse, och han har hypotesen att han är en avkomma av Anders Bengtsson nio stupdade sönder, jag har hetat några av dessa officerar på krigsarkivet. I Elgenstiernas anteckningar finns Gotlandsgren med, men vi kunde inte då koppla den till Småland. Vilket vi kan göra idag.Om duses medeltida ursprung så finns dus omnämnt i en dansk adelskalende om en Dus omnänd på 1347 och hans avkomma Lagd Dus omnämnd 1450-talet i Småland. Dessa personer finns omnämnda i handlingar från 1300 och 1400-talet i Danmark. Det vore kul med mer information, då många i familjen duse på Gotland har varit intresserade av ursprunget i minst hundra år. Bland annat fick min morfars faster Lisbeth Duse information om Duse i Småland, så vi vill binda ihop familjen med dess eventuella olika grenar.

2005-07-05, 14:03
Svar #16

Pia Duse Roos

Hej Niclas!
 
Jag är lite nyfiken på ditt svar som du skrev idag. Hur kommer det sig att du forskat i fam. Duse? Är du släkt med familjen?
Vi har släktpapper hemma och forskning har pågått länge. Min son Carl-Fredik Roos har utgått efter dessa handlingar plus  
fått fram mycket nytt.Man har bara utgått från att familjen kommer från Öland, men vi har belägg på att vi kommer från  
Kalmar och Småland.
Enligt Elgenstjerna så var namnet förekommande i Småland under 1700-talet och dessa var enligt honom en ointroduserad gren
av den adliga ätten Duse. Det finns belägg för att Anders Bengtsson Duse hade 9 söner. Det vi tycker intressant är att vi måste
på något sätt ha samma anfader. Enligt en artikel i Stockholms Metro så är namn som adliga skyddade enligt lag sedan 1600-talet.
mvh
 
Pia Duse

2005-07-05, 14:21
Svar #17

Carl-Fredrik Roos

Den Anders Duse som hade nio söner, var bror till Bengt Duse, som titulerades Övertste ibland och ryttmästare ibland. Han skall ha tjänstgjordt på Kalmar regemente. Om jag inte mins fel kallade han sig för silfverdufva. Jag skulle vara väldigt tacksam för upplysningar om honom.

2005-07-05, 19:46
Svar #18

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
De namnregler som stadgades i riddarhusordningen 1626 påverkade ju endast de ätter som adlades och introducerades efter ordningens tillkomst. Eftersom det tidigare överhuvudtaget inte hade funnits några regler, fanns det ju redan under medeltiden frälsesläkter (såväl tillhörande hög- som lågfrälset) med identiska namn, precis som det naturligtvis också fanns många ofrälse släkter med samma namn som dessa. Jag kan ju bara nämna namn som Sparre, Bagge eller Bröms... Man försökte dock retroaktivt skapa viss ordning emellan dessa genom att göra tillägg efter adelsnamnet, oftast anspelande på ättens huvudgods; som Bagge af Söderby (till skillnad från Bagge af Berga) etc.
 
Men vi får när vi diskuterar detta komma ihåg att släktnamn i Sverige i regel är en relativt sen företeelse, även för adeln. Det var ju bruket av patronymika, som ännu vid Nya tidens ingång var basnamnskicket för alla samhällsklasser. Ännu vid tiden för riddarhusordningens införande förde de flesta adelsmän (och -kvinnor) fortfarande patronymika, antingen enbart eller i förening med ättenamnet: Nils Persson [Natt och Dag] (vilket namn ättemedlemmarna ännu ej använde), Lennart Torstensson [Forstenaätten] (där Torstensson så småningom blev ättenamnet), Thure Nilsson Bielke eller Axel Gustafsson Lillie. Ursprunget till de flesta av de första adelsnamnen var ju för övrigt vapensköldarnas bilder, och de heraldiska bilderna hade ju en tendens till likriktning. Så redan där har vi ju en stor källa till/risk för namndubblering.
 
Till Pia kan jag ju nämna att vi ju är ett inte helt föraktligt antal genealoger, som intresserat oss för adels- och frälsegenealogi, inte främst därför att vi tillhör/härstammar från dessa adelssläkter (vilket vi kanske i mycket begränsad omfattning ändå gör), utan därför att vi finner detta ämne vara historiskt och vetenskapligt intressant.  
 
För övrigt tror jag nog att en erfaren och kunnig släktforskare som Niclas Rosenbalck vet betydligt mera om svensk adel och svenskt lågfrälse än en journalist på Stockholms Metro generellt gör (utan att för den skull racka ner på journalistkåren, som jag tycker oftast gör ett bra arbete och i regel är pålästa [ingen regel utan undantag, dock...]).

2005-07-05, 20:10
Svar #19

Pia Duse Roos

Det jag vet är att vi tillhör lågadeln. Det jag vet om släkten tycks misstolkas eller man blir inte  trodd. Med andra ord de släktpapper vi har ljuger tycker ni? När vi forskat vidare efter de trådar så återkommer jag.
 
Pia

2005-07-05, 20:27
Svar #20

Pia Duse Roos

Vi är också mycket intresserad av gamla familjer såsom adel, borgarfamiljer, storbönder som kommer från stora gårdar etc och dessutom är vi intresserade av historia.Vi fiskar inte bara i luften om ni så tror det. Vi kan både på min farmors sida och min farfars sida dess släkthistoria som är dokumenterade. Även om ni är duktiga så finns det också dom som är kunniga om sin släkt. Jag skulle uppskatta väldigt mycket vad ni har kommit fram till och jag vill ha fakta. Vad vet ni om Dusarna , de andra som ni talar om. Med andra ord familjens dokument ljuger enligt er.
Pia

2005-07-05, 21:25
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad som är rätt vanligt här är att andra kompletterar med mer information och påpekar olika saker, som kan leda till andra tolkningar. Det är inte att tala om lögn att säga att andra kan ha dragit felaktiga slutsatser. Sedan får man komma ihåg att varje handling man har måste värderas, hur bra kan den stämma, hur mycket kan den som skrev ha vetat, ha gissat ha läst på annat håll, ha misstolkat, ha tolkat rätt? Det är detta som är facinerande med släktforskning. Gräva, tolka, omtolka. Tänka.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna