ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drake af Intorp  (läst 2091 gånger)

1999-07-21, 00:16
läst 2091 gånger

Bengt Svensson

Håkan
Enligt Selma Lagerlöfs antavla var (8636) Knut Arvidsson gift med Kerstin Bengtsdotter men enligt Elgenstierna var han gift med Christina Gunnarsdotter (Gylta). vilka källor finns det till Kerstin Bengtsdotter. Vad skall jag tro på Selmas antavla eller Elgenstierna?
Mvh
Bengt Svensson

1999-08-13, 21:11
Svar #1

Mattias Engdahl

Hej,
 
Raneke (Svenska Medeltidsvapen) visar Kerstin Bengtsdotter (sparre över blad) som Knuts Maka. 2:1 till Kerstin. :)
 
                       Mvh, Mattias Engdahl

2000-04-10, 16:33
Svar #2

Utloggad Anders Forsell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2015-05-10, 10:39
    • Visa profil
Hej!
 
Tydligen har ett led försvunnit i Elgenstierna, då Kerstin Bengtsdotters mor är Märta Gunnarsdotter Gylta.
 
Anders

2002-04-01, 17:18
Svar #3

Tora Borsiin

Hej, forskare!
Även jag har mina rötter i  Drakesläkten av Intorp och jag har kommit fram till följandre:
I den lilla skriften Torpa stenhus  av Eckerholm- Sundelius, kan erhållas genom bl a  Ulricehamns turistförening, 2001, står sid 81 att Kristina Gunnarsdotter Gylta var änka 1459 efter häradshövdingen i Kind, väpnaren Knut Arvidsson.... Sista hustrun alltså!
I ännu en annan liten skrift: trappan till Gällstad kyrka av Signe Sparre står på sidan 5  att han först var gift med Kristina Erlandsdotter och sedan med sin fränka Ragnhild Store från Tvärred. (Finns gm Gällstad pastorsexp).
Ytterligare uppg. Från Geneanet, Genealogical Databas, Ringborg, skulle Kerstin Bengtsdotter vara hustru nr 3 till Knut A.
Alltså 4 hustrur! Inte omöjligt, väl?
Mvh
Tora

2002-04-01, 17:55
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I nya ÄSF, släkten Gylta, kan jag inte hitta att Gunnar Gylta hade någon dotter Kristina.

2002-04-06, 19:44
Svar #5

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Nu blir jag riktigt nyfiken av vad som står där uppe. Jag har tydligen en Clas Drake i bland mina förfäder, som lär vara gift med en Gunnil Pedersdotter och dem har tydligen fått en dotter vid namn Anna som blev gift med fogden Ulf Pedersson D 1595.
Nu undrar jag om denna Clas Drake tillhör släkten som ni diskuterar här. Jag undrar i så fall om någon känner till något mer om Claes Drake och hans förfäder.
MVH Per

2002-04-23, 22:45
Svar #6

Utloggad Carl-Göran Backgård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 20:04
    • Visa profil
Jomenvisst! Läs Jan Eric Almquist, De introducerade ätterna Drakes gemensamma ursprung i Släkt och hävd nr 1 1957. Claes Drake var son till Märta Arvidsdotter, som var dotter till Arvid Knutsson, som var son till Knut Arvidsson (han som var gift med Kerstin Bengtsdotter).

2002-04-23, 23:26
Svar #7

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tusen tack för svaret. Jag fattade mina misstankar om att han kunde höra till i denna diskutionen, men jag hade ingen aning om hur.Nu blir det fler anledningar att uppsöka biblioteket, och kolla. Det kan vara intressant att se lite mer information angående dessa olika släkter.
MVH Per Göthe

2012-06-03, 14:49
Svar #8

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Jag undrar, om en uppgift som finns hos  Elgenstierna och även i Anreps verk om att Arvid Arvidsson (Drake af Intorp) levde 1490. Han var son till Arvid Jönsson och bror till Knut Arvidsson.
 
Någon som vet vad källan är för att Arvid Arvidsson levde 1490? Har kollat artiklar i SoH också, och det hänvisas bara till Elgenstierna för den uppgiften. Den verkar helt sakna källa  
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-06-04 13:41)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna