ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Didron  (läst 3581 gånger)

1999-08-03, 07:28
läst 3581 gånger

annsofie

Carl Didron 1630 - 1685, kaptenslöjtnant, adlad 1649. Begravd i Färgelanda
gm Agneta Silfersvärd, f ?   död 1715, Färgelanda
1 April 1715 vet någon något mer.....

1999-09-15, 21:16
Svar #1

Utloggad Gert Olausson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2022-02-11, 19:42
    • Visa profil
Hej AnnSofie
Se mitt svar under släktnamnet von wulfschmidt
Mvh Gert

1999-11-03, 09:45
Svar #2

annsofie

Hej Gert! Tack för all hjälp. Det är så svårt att veta vilka ställen man ska leta på nu i början då det finns allsköns info på så många platser. Det hela grenar ut sig i oändlighet om man inte vet var man ska säga stopp. Det hela är ju ett livsarbete så det får ta den tid det tar.
Är från släkten Dahlborg - Bokenäs, Bohuslän.
Mvh AnnSofie

1999-12-13, 23:47
Svar #3

Rune Johansson

Hej Annsofie.
Du frågar om Karl Didron det är min mf ff mf mm f
och Agneta Silfverswärd är min mf ff mf mm m.
Det syns som vi skulle kunna ha samma anfäder.
Du kan maila mig och tala om vad du söker för an-
fäder privat.

2002-05-07, 14:03
Svar #4

Utloggad Mikael Hellman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 21:51
    • Visa profil
Hej. Kan någon berätta någonting för mig om släkten von Didrons ursprung?

2002-05-08, 00:22
Svar #5

Utloggad Lars Westlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Mikael!
Enligt Elgenstiernas Svenska Adelns ättartavlor härstammar ätten Didron (adl. ätten 440) från en fransk adlig ätt som på 1500-talet levde i Gascogne. Släkten skall ha fått sitt namn av fästningen Ydron. Den äldste omnämnde hette Antoine de Idron. Hans son Johan de Idron kom till Sverige och levde 1632 då han deltog i tyska trettioåriga kriget. Hans son Anton kallade sig Ydron medan hans son i sin tur kallade sig Didron. Denna ändring skedde troligen i samband med introduceringen som svensk adel.
Hälsningar Lars Westlund

2003-10-20, 23:02
Svar #6

Svante Hammarberg

Hej!
Är det någon som känner till hur man kan få tag i eventuella uppgifter om Antoine de Idron och hans hustru Olympie de Pay i Frankrike? Fästningen Ydron?
 
Tack!
hälsar Svante Hammarberg

2003-10-22, 01:00
Svar #7

Christina Norén-Svensson

Hej Svante!
Ev. uppgifter om Antoine de Idron o.h.h. Olympie de Pay, som levde runt sekelskiftet 15-1600 i Gascogne. Det är tveksamt om det går att få tag i information utöver referenserna ovan. En av mina fransktalande fastrar besökte hösten 1977 byn Idron för att leta information. Hon fann en fransk bondby med ca 1.200 inv. En tillmötesgående präst, men inga fynd beträffande våra anor. Vände sig till (motsvarande) stadsarkivet i Pau, som ligger ca 4 km väster om Idron i provinsen ”Pyrene?s-Atlantiques”. Där upplyste man att inget material finns kvar från 1600-talet. Området Gascogne ligger några mil nordost om Pau.
 
Information om samhället Idron kan man idag få  på: www.idron.fr.st. Där står bl.a att Idron idag har ca 3.500 inv. År 1385 bestod byn av 22 hushåll och ca 120 pers. År 1547 förde Idrons kapten sitt kompani till Navarra för att förekomma en spansk invasion. För den intresserade har en universitetslärare i Pau Mr Christian Desplat har skrivit en A4 om byns historia genom tiderna.
 
Kanske någon har gjort lyckosammare efterforskningar än de jag kan redogöra för, - tipsa och berätta i så fall gärna!  
Mvh Christina

2004-05-12, 16:04
Svar #8

Utloggad Anna Mannerstråle

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2020-03-05, 18:47
    • Visa profil
Martha Cath(arina) Did(e)ron - finns antecknad i husförhörslängden för Jädersgård, Arboga under perioden 1719 -1723 som (Jacob Neumans?) kusin . Enligt vad jag förstår saknas uppgifter om henne i nästa volym 1727- 1729.
Hon finns också med som fadder till Ulrika Paleen, döpt 15/8 1721 i Arboga.
 
Har någon fler uppgifter om henne?  
Tack på förhand  
Anna

2004-11-21, 12:10
Svar #9

Utloggad Bengt Örtenholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 15:45
    • Visa profil
Hej Rune!
 
Såg i ett gammalt inlägg från 13 december 1999 att du härstammar från Agneta Silfverswärd gm Karl Didron.
Jag härstammar själv från en halvbror till Agneta nämligen Lars Larsson den yngre Silfverswärd (min mf fm mm fm mf).
Agnetas och Lars Larsson den yngres far Lars Larsson den äldre Silfverswärd var ju enligt Elgenstiernas Svenska Adelns Ättartavlor del VII sid 245 gift två gånger men första frun är okänd. Jag härstammar ju från den okända hustrun och min fråga är nu om du möjligen i dina forskningar i några källor påträffat namnet på denna första hustru?
Vore tacksam för svar.
Jag har även satt in denna fråga under Abytarforum och under släkten Silfverswärd
 
Mvh
Bengt Örtenholm

2005-08-16, 15:21
Svar #10

V.Kullman

Hej! Jag har en Carl Johan Didron född 1742. Fader är:Herman Frans Carl Didron f: 1688 tyskland.
Mor: Johanna Sahlstedt
Farfar: Anton Didron, Tyskland
Farmor: Magdalena von Hackeborn, Tyskland
Sedan kommer jag inte längre. Didron ska komma ifrån ÿdron och frankrike. Men jag hittar inget mera.
 
Tänkte om denna Karl Didron som ni skrivit om är släkt med min Carl Johan Didron? Och det kanske hjälper mig att komma vidare i min forskning.
 
Mvh
/Veronica K

2005-08-16, 15:23
Svar #11

V.Kullman

Tillägg på mitt föregående inlägg. ?dron var efternamnet, innan det vart Didron.
 
Mvh
/V.Kullman

2005-08-16, 18:14
Svar #12

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Hei V. Kullman.
Farfars far til din Carl Johan Didron var bror til den andre Karl, g.m. Agneta Silfverswärd.
 
Mvh. knut f

2005-08-16, 19:42
Svar #13

V.Kullman

Tack för ditt svar. Har du mera info, vad föräldrarna heta till Karl Didron och min Carl Johan Didron?
 
Mvh
Veronica K

2005-08-17, 09:14
Svar #14

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Hei.
 
Hva er din tilknytning til Carl Johan D. ?
 
De opplysningene som er gitt ovenfor, stemmer. De er nok hentet fra Elgenstierna. Det blir for omfattende å gi alle opplysninger om for- og etterkommere her. Gi meg din epost-adresse så skal jeg sende det jeg har.  
 
Mvh. knut f

2006-10-16, 00:41
Svar #15

Jonna Svensson

Hej!
Verkar som att jag är avlägsen släkt med några stycken här, kaptenslöjtnant Carl Didron var nämligen min mormors-mormors-mormors-morfars-far (förkortas det mm mm mm mf f?)
Vore kul om någon som vet mkt om honom och de före kontaktar mig, tycker det är jätteintressant! =)  
 
Mvh Jonna
my_night9@hotmail.com

2006-10-16, 00:44
Svar #16

Jonna Svensson

Hej!
Verkar som att jag är avlägsen släkt med några stycken här, kaptenslöjtnant Carl Didron var nämligen min mormors-mormors-mormors-morfars-far (förkortas det mm mm mm mf f?)
Vore kul om någon som vet mkt om honom och de före kontaktar mig, tycker det är jätteintressant! =)  
 
Mvh Jonna
my_night9@hotmail.com

2007-02-14, 12:12
Svar #17

Harri Harmaja

V. Kullman skrev ovan att Hej! Jag har en Carl Johan Didron född 1742. Fader är:Herman Frans Carl Didron f: 1688 tyskland.
 
Men det talas här också om en Didron som levde under 1600-talet i Sverige. Har släkten kommit två gånger till Sverige eller var fadern till Herman Frans D. bara under vistelse i Tyskland?
 
Tydligen fanns det flere män som hette Carl/Karl. Skulle någon vänligtvis anknyta min förfader Karl (von) Didron (? 1763) (levde i Halikko, Finland) till de personer som redan uppkommer på denna sida.
 
Mvh Harri Harmaja
Helsingfors (Finland)
http://www.fmnh.helsinki.fi/users/harmaja/about_myself.htm

2007-02-14, 23:56
Svar #18

Christina Norén-Svensson

Hej Harri!
 
Släkten har inte ”kommit två gånger till Sverige”.
Herman Frans Carl Didron föddes 1688 i stiftet Bremen, som vid denna tid hörde till Sverige. Fadern Anton Didron var kapten i Svensk tjänst och placerad vid garnisonen i Bremen. Det var ju så att efter Westfaliska freden år 1648 och fredsavtalen i Oliva och i Kardis 1660 omfattade det svenska riket förutom kungariket Sverige (det egentliga Sverige) även Finland, Östersjöprovinserna (Baltikum) och de tyska provinserna (Vor-Pommern med staden Stettin, ett stycke av Hinter-Pommern, öarna R?gen, Usedom och Wollin, staden Wismar med omland samt biskopsdömena Bremen och Verden).  
 
Herman Frans Carl föddes alltså i svenska provinsen Bremen vilket för övrigt också flera av hans syskon gjorde.  
 
Släkten kom till Sverige genom Johan de Idron, en fransk officer, född på 1500-talet i Gascogne, som besökte greve Jacob de la Gardie under hans ryska fälttåg. Johan de Idron övergick i svensk tjänst, blev 1614 kapten vid Södermanlands regemente och deltog både i ryska och trettionåriga krigen. Hans son Anton Ydron, överstelöjtnant, stupade 1631 i slaget vid N?rnberg. Sonsonen Johan adlades 1649 drygt 20 år gammal tillsammans med sin yngre bror Carl för fadern Antons förtjänster och introducerades samma år under nr.440 i Riddarhuset.
 
Den adlade Johan är farfar till Herman Frans Carl. Alltså är den på 1600-talet invandrade Johan de Idron ff ff till Herman Frans Carl.
 
Du har en fråga om släktanknytningar till en anfader Karl (von) Didron, ?1763, som levde i Halikko i Finland. Jag vet inte släktkopplingen, men kan berätta att de adlade bröderna Johan och Carl hade en äldre bror Micha?l Anton Didron, som var ryttmästare vid Wiborgs kavalleri och ägde Epaala i Rälkäne socken; denne Micha?l dog 1656 av pesten, i Viborg.
 
Elgenstierna i Svenska Adelns Ättartal, del 2, skriver bl.a:
Överstelöjtnant Anton Idrons söner intogs, för faderns förtjänster, på riddarhuset 1649. Äldst av dessa var kaptenen Mikael Anton, vilken då bodde i Finland och vilkens ättlingar kvarstannade därstädes. Oaktat en medlem av denna gren år 1760 påpekade för riddarhusdirektionen att grenen då ännu fortlevde i nämnda land, blev den dock icke upptagen på genealogien. Denna finska ättegren, huvudmannagrenen, om vilken se J.Ramsay, Frälsesläkter i Finland intill Stora ofreden, utdog på manssidan 1784.”
 
Julle Ramsay skriver om Mikael Anton Didron i Frälsesläkter i Finland intill Stora ofredens år, 1909:
 Gift med Anna Ljuster, som lefde 1676, dotter af assessorn Erik Ljuster, n:o 111, och Karin Boije af Gennäs n:r 16. Hon blef omgift med ryttmästaren Hans Ramsay, n:o 215, död 1675.
Barn: Erik, löjtnant, död 1699. Tab.III.  
 
Kanske kan Du i Ramsay hitta kopplingarna till din anfader.
 
Mvh
Christina
 
Källor:
- Elgenstierna  ”Svenska adelns ättartal”, del 2, 1926, ätten Didron nr.440, sid. 262.  
- Julle Ramsay Frälsesläkter i Finland intill Stora ofreden, 1909; Didron sid. 81.
- Svenskt Biografiskt lexikon, XI, 1945, sidan 223.
- Utkast till Historia om Kongl. Södermanlands Regemente, III:e stycket, tryckt i Stockholm hos Johan A.Carlbohm, 1790. Del 3 åren 1633- 1661.
- Dalregementets personhistoria, del 1,1542-1699, utg.1984, sid. 178; del 2, 1700- 1799, utg. 1989, sid. 410- 411, 424- 425.
-       SBL, band 6, utg. 1945, sid. 223, 224-227.
- Svenska Män och Kvinnor,- biografisk uppslagsbok, del 1, utg. Bonniers 1942, sid.413, 414; del 2, utg. Bonniers 1944, sid. 261.

2007-02-15, 23:31
Svar #19

Christina Norén-Svensson

Harri!
Din förfader löjtnant Karl (von) Didron (1698-1763) var sonson till den ovan nämnde Michaél Anton Didron (? 1656) o.h.h Anna Ljuster. Karl var alltså syssling till Herman Frans Carl Didron. Deras fäder var kusiner. Karl var yngsta barnet av 5 till löjtnant Erik Didron (f.före 1660- ca1700) o.h.h friherrinnan Catharina Grass (1658-1716).
 
Jag hittade Karl Didron i Julle Ramsay Frälsesläkter i Finland intill Stora ofredens år, sid. 82, släkten Didron, tab. IV:
Karl Didron, f.dec.1698. . Egde Botila säteri i Halikko socken; död 1763, därstädes.
Karl var gift 2 gånger. En son i första äkt: ”Erik Filip, f.1727, häradshöfding., död 1784. Tab.V.
 
Övriga källor: Adam Lewenhaupt: Karl XII:s Officerare - biografiska anteckningar, del 1, utg. 1920 på Norstedt & söners förlag; sid. 144 [om Erik Didron].
 
Mvh Christina

2007-05-03, 22:18
Svar #20

carolin dahlborg

Hej!
Jag undrar om någon känner till något om släkten Dahlborg. Jag vet inte så mycket, men nu  bor större delen av mina släktingar i Västergötland. Vet också att dom var valoner. Några namn som jag vet är Hildur och Emrik. Men det är inte så speciellt länge sedan. Jag är intreserad men vet inte hur jag ska kolla upp det.
//med vänlig hälsning Carolin

2009-08-14, 21:36
Svar #21

Utloggad Werner von Gentzkow

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-08-17, 22:20
    • Visa profil
hallo, Christina,
my name is Werner von Gentzkow from Germany, I am writing in English because I
can't write and speak in Swedish or another skandinavian language.
I found your e-mail adress in the ANBYTARFORUM Förhandsvisa: Nytt meddelande
about the von Didron
 
I am researching for Victor Magnus Theodor von Didron, d.1835, he was married
1794 with von Gentzkow from Mecklenburg-Strelitz.
 
His father settled from Sweden coming 1762 in Swedish Pommerania and was married
with von Schöpfer.
Victor Magnus Theodor v.D.  had with his wife von Gentzkow three sons
 
Carl Wilhelm Theodor v.D., born 1794, died 1850
 
Gustav Adolf v.D., born 1797
 
Friedrich Wilhelm Hermann v.D., born 1800, died 1851
 
I would like to know more about his ancestors , special about his father and
about his wife the von Gentzkow and about her parents
 
Thanks for help
 
My best regards from Germany
 
Werner (v.Gentzkow)

2022-03-08, 08:04
Svar #22

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Hej,

Hur är Sofia Didron besläktad med övriga Didron? Hon var gift med N. N. Young, och deras dotter Marta Elisabet blev 1680 gift med Reinhold Nauckhoff. Jag beräknar Marta Elisabets födelse till c:a 1660 och Sofias till 1630/1640-talet. Se Elgenstiernas artikel om Young.

Rimligast är att Sofia är dotter till Johan Didron, som levde 1660 och hade sonen Anton Didron d. y. Johan hade även brodern Carl, men han var född 1630 och kan därmed inte vara far till Sofia, född under 1630/1640-talet. Se Elgenstiernas artikel om Didron.

Johan och Carl var söner till Anton d. ä. och Marta Stuart. Kanske döptes Sofias dotter efter sin morfars mor.

2022-06-01, 19:19
Svar #23

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Ointroducerade ättar visar på antavlan bara männen (i de led som leder till den första att introduceras på Riddarhuset), därmed givet att Sofia Didron inte finns med.

Utgår man från kronologin är det rimligast att Sofia är dotter till Anton Didron och därmed syster till Johan och Carl, eller dotter till Johan. Om Carl är född 1630 är kanske den förra hypotesen troligast, att Sofia är syster till Johan och Carl. Sofias dotter Marta Elisabet Young som sagt gift 1680 - Sofia kan mycket väl vara född omkring 1630 och dottern 20 - 30 år senare. Men det grundar sig ofrånkomligen bara på antaganden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna