ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: De Silentz  (läst 1053 gånger)

2007-04-20, 08:18
läst 1053 gånger

Utloggad Peter Storm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2009-02-12, 11:19
    • Visa profil
Finns det någon länk till denna G-grupp?

2007-04-23, 09:21
Svar #1

Utloggad Peter Storm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2009-02-12, 11:19
    • Visa profil
Tack för ditt mail Birgitta.
 
 
Är familjen von der Wetering kopplad till Silentz? På vilket sätt?

2007-04-23, 17:49
Svar #2

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Hej Peter!
Borgmästaren i Säter Wilhelm Silentz f omkr. 1596 död 1659, hans dotterdotter Karin Ericdotter-Sinia f omkr. 1673 död 1702 i Hällaryd (K) gifte sig med en Wetteringättling. Hans namn var Jacob Mattsson-Kock och var kyrkoherde i Hällaryd.
Jacobs mor Karin von der Wettering f före 1630 död 1693. gift med Mats Jörgensson-Kock,
också han kyrkoherde i Hällaryd.
von der Wettering och Silentz är inte släkt.
mvh
Mats

2007-04-23, 18:09
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Peter  
 
Det var jag som gjorde en groda. Sista tiden när Elsies namn varit på tapeten så har det uteslutande handlat om von der Wettering så av bara farten mailade jag dig de senaste uppgifterna som hon lagt ut på G-Gruppens sida. Nu fick du ju kopplingen mellan Silentz och von der Wettering av Mats Rännbäck så den behöver jag ju inte ta. Jo jag kan tillägga att det är via Wilhelm Silentz och Carin Nilsdotters dotter Brita Silentz som släkten hamnar i Blekinge.
 
Mvh
 
Birgitta

2008-01-17, 22:17
Svar #4

Utloggad Elsie Ekstrom Martin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-03-28, 00:33
    • Visa profil
Hej Släktforskare,
När jag läste om Wilhelm Bergs beskrivning, Göteborg mot slutet af den stora ofreden, 1887, hittade jag på sidarna 60 till 61 det följande texten. (Manuskripten finns på Internet.)
 
Derpå blefvo dessa förelästa från deras begynnelse till ändar hvarefter de församlade uppmanades att upprätta förslag till de lediga embetena.  Detta förslag uppsändes sedermera till generalguvernören, som dervid gjorde sina erinringar och derpå öfverlemnade det till konungen.  Utgången förkunnades den 3 Sept. För borgerskapet, i det all Kongl. Majt till Burggrefve utnämt
Kommersborgmästaren Jams von Gerdes
Justitiepresident Justitieborgmästaren Wilhelm Silentz
Kommerciepresident Rådman Wilhelm Utfall
Till Politi och Byggningspresident
Öfverkrigskommissarien Jacob Maule
Och till Syndikus Magistratssekreteraren Håkan Eekman.
Vid samma tillfälle hade konungen i ärfligt adelsvärdighet upphöjt de tre presidenterna med
 
Frågan är om varför Silentz familjen fick upnämt de istället för von eller af i sin adelsuppnämning?
Mvh,
Elsie Ekstrom Martin
Brooklyn Center, MN

2012-07-19, 00:06
Svar #5

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Fyra år sent och dessutom en kvalificerad gissning: de Silentz därför att släkten var adlig i Nederländerna och där hette de Silentz, man adlades inte på nytt i Sverige utan skrev in den Nederländska adelssläkten som svensk adel?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna